Vak 410

Alles over Ajax in z'n algemeenheid.

Moderator: mods

Gebruikersavatar
Nihad
Berichten: 13443
Lid geworden op: wo sep 24, 2003 3:59 pm
Locatie: Den Haag

Vak 410

Bericht door Nihad » do nov 30, 2006 12:53 pm

Vraag je voor de ATers. Wie zit/staat hier op 410/409?

Ik wil namelijk graag mijn gal spuwen over het kinderkreche gebeuren op 409. :blush:
“Please do not call me arrogant because what I say is true. I think I’m a special one.”

GangstaRiB
Berichten: 16905
Lid geworden op: zo mar 13, 2005 10:44 pm
Locatie: Purmerend

Bericht door GangstaRiB » do nov 30, 2006 1:28 pm

Ga je gang, ik vind dat gesubsidieerde-geforceerde gedoe ook een beetje belachelijk. Ik kan me nog wel herinneren dat ze tijdens Ajax - Utrecht (0-4) nog stonden te honkebonken.

Gebruikersavatar
MIKE_ZUID2 (ASR_AFCA)
AT Toto winner 07/08
Berichten: 4097
Lid geworden op: do mei 13, 2004 1:58 pm

Bericht door MIKE_ZUID2 (ASR_AFCA) » do nov 30, 2006 1:29 pm

Ik sta zelf niet op 410 maar heb wel regelmatig contact met mensen die daar wel staan.
Lucht je hart zou ik zeggen.

Gebruikersavatar
MIKE_ZUID2 (ASR_AFCA)
AT Toto winner 07/08
Berichten: 4097
Lid geworden op: do mei 13, 2004 1:58 pm

Bericht door MIKE_ZUID2 (ASR_AFCA) » do nov 30, 2006 1:31 pm

GangstaRiB schreef:Ga je gang, ik vind dat gesubsidieerde-geforceerde gedoe ook een beetje belachelijk. Ik kan me nog wel herinneren dat ze tijdens Ajax - Utrecht (0-4) nog stonden te honkebonken.
er is niets gesubsidieerds aan 410.
Het zijn jongens die alles zelf regelen, ook financieel.

Gebruikersavatar
Nihad
Berichten: 13443
Lid geworden op: wo sep 24, 2003 3:59 pm
Locatie: Den Haag

Bericht door Nihad » do nov 30, 2006 1:41 pm

Technisch gezien is het geen 410 meer, maar 409.

Tegen Twente thuis zat ik wat hoger op 410 en realiseerde me dat het vak grotendeels stil was en dat er voor mijn gevoel heel veel Zuid gangers waren.

Ik walg van die apen op 409. Dat getrommel en die Italiaanse nepsfeer. Zeker als ze gewoon door blijven gaan als we achterstaan en het in principe ook geen steunen meer is maar gewoon dom feesten.

Ik mis het oude vak 410 van de eerste seizoenen. :sad:
“Please do not call me arrogant because what I say is true. I think I’m a special one.”

Thijs
Site Admin & Toto winner WC 2010
Berichten: 13719
Lid geworden op: zo sep 28, 2003 6:24 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door Thijs » do nov 30, 2006 1:44 pm

Ik heb wel respect voor ze dat ze ondanks al het waardeloze voetbal Ajax zo veel mogelijk proberen te steunen. Ik heb in alle eerlijkheid nogal moeite om heel blij te gaan lopen doen als we 0-1 achter staan.

Die jongens zijn er altijd, en zorgen toch nog voor een hoop sfeer. Zeker gezien er vanaf Zuid1 ook niet altijd evenveel geluid meer komt. Mooie doeken en choreografie, helemaal top. Het is alleen niet helemaal mijn beleving.

Gebruikersavatar
MIKE_ZUID2 (ASR_AFCA)
AT Toto winner 07/08
Berichten: 4097
Lid geworden op: do mei 13, 2004 1:58 pm

Bericht door MIKE_ZUID2 (ASR_AFCA) » do nov 30, 2006 1:48 pm

Ik zelf heb ook niet veel met het getrommel en de hiep-hiep-hoera stemming als je achterstaat. Vocale steun geven als je achter staat oké, maar geen carnavals rituelen.

Ik help zelf alleen met de choreo´s en doeken.

Ik zal het in ieder geval doorgeven. Ik zal eens vragen waar die wijziging in beleving opeens vandaan komt.

Gebruikersavatar
Jeroen126
Berichten: 2275
Lid geworden op: ma mar 27, 2006 4:42 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door Jeroen126 » do nov 30, 2006 2:07 pm

Nihad schreef:Technisch gezien is het geen 410 meer, maar 409.

Tegen Twente thuis zat ik wat hoger op 410 en realiseerde me dat het vak grotendeels stil was en dat er voor mijn gevoel heel veel Zuid gangers waren.

Ik walg van die apen op 409. Dat getrommel en die Italiaanse nepsfeer. Zeker als ze gewoon door blijven gaan als we achterstaan en het in principe ook geen steunen meer is maar gewoon dom feesten.

Ik mis het oude vak 410 van de eerste seizoenen. :sad:
Heb hier vrij weinig aan toe te voegen, ben het er helemaal mee eens. Zal overigens alleen maar erger worden, omdat de fanatieke jongeren niet naar zuid (wahchtlijsten) kunnen maar wel een beetje sfeer willen, en dus op 409/410 eindigen. Jammer.

Gebruikersavatar
MIKE_ZUID2 (ASR_AFCA)
AT Toto winner 07/08
Berichten: 4097
Lid geworden op: do mei 13, 2004 1:58 pm

Bericht door MIKE_ZUID2 (ASR_AFCA) » do nov 30, 2006 2:12 pm

De fanatieke jongeren willlen vaak niet eens meer naar Zuid, maar gaan rechtstreeks naar 409/410

Gebruikersavatar
Jeroen126
Berichten: 2275
Lid geworden op: ma mar 27, 2006 4:42 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door Jeroen126 » do nov 30, 2006 2:15 pm

ASR_AFCA schreef:De fanatieke jongeren willlen vaak niet eens meer naar Zuid, maar gaan rechtstreeks naar 409/410
MAar de gene die wél willen krijgen de kans niet, zonde is dat. 415 was wat beter, maar daar moesten ze van Ajax weg. Als ti zo doorgaat, is het uitvak over 20 jaar een en al ultra. Van de gedachte alleen al wordt ik misselijk.

Gebruikersavatar
Nihad
Berichten: 13443
Lid geworden op: wo sep 24, 2003 3:59 pm
Locatie: Den Haag

Bericht door Nihad » do nov 30, 2006 2:18 pm

Die cheo's en doeken zijn helemaal geweldig. Niets meer dan respect daarvoor. Al heb ik het wel het idee dat de mensen die daar achter zitten al vanaf het begin bij 410 zijn.

Sinds er geen vak 410 forum meer is zijn dit soort dingen moelijk bespreekbaar geworden. Als ik de reacties zo lees ben ik niet de enige met kritiek. Ik erger me matenloos aan de zonnebrillen, trommels, megafoon en alle alle alle gezang.
“Please do not call me arrogant because what I say is true. I think I’m a special one.”

Gebruikersavatar
MIKE_ZUID2 (ASR_AFCA)
AT Toto winner 07/08
Berichten: 4097
Lid geworden op: do mei 13, 2004 1:58 pm

Bericht door MIKE_ZUID2 (ASR_AFCA) » do nov 30, 2006 2:19 pm

Diegenen kunnen er ook voor kiezen om eerst naar Zuid 2 te gaan, maar dat doen ze ook niet.
Het feit dat steeds meer jongeren kiezen voor het ultra gebeuren zal ook met de leeftijd te maken hebben vermoed ik. Je hoort er denk ik meer bij als je ultra bent dan dat je gewoon support.

Een aantal dingen bevallen me goed aan de hele opkomst van 410, maar zelf zou ik er ook niet willen staan. Ik zal dit seizoen eens eens kijkje nemen of 2, maar verder....

Gebruikersavatar
Nihad
Berichten: 13443
Lid geworden op: wo sep 24, 2003 3:59 pm
Locatie: Den Haag

Bericht door Nihad » do nov 30, 2006 2:25 pm

Sja, het is waarschijnlijk een generatiekloof.

Ik ben opgegroeid met de F-side manier van steunen.
“Please do not call me arrogant because what I say is true. I think I’m a special one.”

Gebruikersavatar
MIKE_ZUID2 (ASR_AFCA)
AT Toto winner 07/08
Berichten: 4097
Lid geworden op: do mei 13, 2004 1:58 pm

Bericht door MIKE_ZUID2 (ASR_AFCA) » do nov 30, 2006 2:25 pm

Nihad schreef:Die cheo's en doeken zijn helemaal geweldig. Niets meer dan respect daarvoor. Al heb ik het wel het idee dat de mensen die daar achter zitten al vanaf het begin bij 410 zijn.

Sinds er geen vak 410 forum meer is zijn dit soort dingen moelijk bespreekbaar geworden. Als ik de reacties zo lees ben ik niet de enige met kritiek. Ik erger me matenloos aan de zonnebrillen, trommels, megafoon en alle alle alle gezang.
Er is nog steeds een 410 forum hoor.
De mensen van de choreo´s zijn meestal het sfeerteam. Dit zijn mensen van Zuid 1,2 (waaronder ik zelf) en mensen van 410 en overige vakken.

De spandoeken, grote doeken worden gemaakt door de 410-ers zelf met hulp van buitenaf, waaronder ik. Ook voor Zuid worden steeds vaker doeken gemaakt door de mensen van Zuid 1,2 zelf.

Veel acties die toegeschreven worden aan 410 zijn dus mede uitgevoerd door een bredere groep, meestal sfeerteam leden.

Andere acties zoals laatst de 400 vlaggen in het vak zijn uitgevoerd door 410 zelf. De grote vaan is ook van 410 zelf. De gemaakte baludoeken zijn een deel door 410 gemaakt en een deel door mij.
De hele Meer actie is uitgevoerd door 410.
Ze hebben dus ook acties in eigen beheer , dit zijn meestal de acties bij hun op het vak. Al is daar soms wat hulp van derden bij.

De ideeen komen vaak wel vanuit 410.

Maandelijks is er een vergadering van het sfeerteam waar ze alles bespreken wat er te gebeuren staat. En er is een soort jaarplanning.
Van alles wat.

M..
Berichten: 3195
Lid geworden op: ma okt 06, 2003 6:33 pm

Bericht door M.. » do nov 30, 2006 2:50 pm

Nihad, het is toch een kleine moeite om een stukje naar beneden te lopen om daar je kritiek te uiten? Ik neem aan dat je die gasten van gezicht kent, en die beuken je echt niet gelijk op je bek.

Gebruikersavatar
Nihad
Berichten: 13443
Lid geworden op: wo sep 24, 2003 3:59 pm
Locatie: Den Haag

Bericht door Nihad » do nov 30, 2006 2:56 pm

Dat is het probleem een beetje: Ik ken ze eigenlijk niet. Ik ken de 'oude' garde van 410 wel, maar niet die groep die op 409 staat.

Tijdens Ajax-Utrecht van vorig seizoen zei ik openlijk dat Blind weg moest en dat men gek was dat 'ze' nog steeds stonden te feesten terwijl we 1-4 achterstonden. Vloog er bijna iemand in mijn haren om mij te vertellen dat het niet de schuld van Blind was etc.
“Please do not call me arrogant because what I say is true. I think I’m a special one.”

brigade zuid
AT Toto winner 15/16
Berichten: 23726
Lid geworden op: ma apr 26, 2004 10:51 pm

Bericht door brigade zuid » do nov 30, 2006 4:27 pm

Nihad schreef:Sja, het is waarschijnlijk een generatiekloof.

Ik ben opgegroeid met de F-side manier van steunen.
Ik ook, 410 is mijn ding ook niet echt. Zuid vind ik ook lang niet alles trouwens.

Gebruikersavatar
Giacomo Puccini
Berichten: 7545
Lid geworden op: di mar 07, 2006 10:28 pm

Bericht door Giacomo Puccini » do nov 30, 2006 4:49 pm

Ik kan me aardig vinden in de verhalen hierboven. Ik ben 410-er van het eerste uur, heb me nooit bemoeid met organisatorische dingen maar vanaf de eerste wedstrijd op 410 (Roda JC thuis) heb ik er regelmatig m'n wedstrijden meegepakt en een paar jaar een seizoenkaart gehad. Sinds zo'n jaar of twee-drie begint het gebeuren op het vak me echter helemaal tegen te staan en zit ik dan ook steeds vaker in andere vakken.

Het blije gedoe op 410 is nep en potsierlijk, zelfs met carnaval kom je zulke taferelen niet tegen. De choreografieën, het vlagvertoon en het fanatiek steunen van het team kan ik wel erg waarderen, wat dat betreft niets dan lof. Maar de manier waarop er 90 minuten lang feest gevierd wordt met blije kinderliedjes en K3-dansjes, daar stoor ik me vreselijk aan. Het is overduidelijk kopieergedrag van iets uit zuidelijke landen en daar dan nog een paar schepjes bovenop. Een club met een eigen identiteit zou dat niet nodig moeten hebben. Van oudere jongens (20-25 jaar!) hoor ik dezelfde verhalen: 410 gaat helemaal de verkeerde kant op.

Deels zal het aan mij liggen dat ik me van mijn medesupporters heb vervreemd. Ik ben inmiddels bijna 24 en misschien ben ik dus gewoon te oud voor die ongein. Het is jammer dat vak 410 helemaal vanaf de grond moest worden opgebouwd door een groep fanatieke jongeren. Ajax heeft ervoor gekozen zich te richten op de beginnende Ajax supporter. Hierdoor heeft vak 410 een heel onnatuurlijke leeftijdsopbouw gekregen en is er dus geen oudere garde geweest om jongens te corrigeren. Ieder jaar haakt een groepje (oudere) supporters af en komen er massa's gastjes van 16-17 bij. Dat heeft z'n weerslag op de sfeer op het vak en zorgt ervoor, ben ik bang, dat deze tendens zichzelf in stand zal houden. De goeien houden hun mond en trekken hun conclusies, de sukkels blijven over.

Ik heb geen zin om er tegenin te gaan want ik wil iemand anders' feestje niet bederven en bovendien heeft het geen zin want het gebeuren is al veel te massaal om er nog wat aan te doen. Jammer. Dan maar puur voor het voetbal naar de ArenA en hopen op betere tijden. Misschien ben ik te pessimistisch en is het iets tijdelijks wat weer snel over waait. Ik hoop het.
Ajax!

Gebruikersavatar
ferry
Berichten: 3088
Lid geworden op: ma dec 01, 2003 1:36 pm
Locatie: Ireland

Bericht door ferry » do nov 30, 2006 6:05 pm

Ik zit altijd in 116. Nou dát is pas saai. Of het potsierlijk is wat er in 410 gebeurt kan ik niet goed zien, maar ik ben wél blij dat ze er zijn. In de beginperiode van de Arena was het vaak doodstil. Dan maar liever wat kabaal van een zooitje 16-jarigen.

Die sfeerakties vind ik helemaal geweldig, hulde daarvoor aan een ieder die daaraan meedoet.
Ik heb ooit een website gezien waar foto's te zien waren van het maken van die mega-spandoeken maar kan die link niet meer vinden. Heeft een van jullie die misschien?

Thijs
Site Admin & Toto winner WC 2010
Berichten: 13719
Lid geworden op: zo sep 28, 2003 6:24 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door Thijs » do nov 30, 2006 6:36 pm

www.vak410.nl --> foto's --> en kies de wedstrijden maar uit (Ajax - Inter, Ajax - PSV etc)

Gebruikersavatar
ferry
Berichten: 3088
Lid geworden op: ma dec 01, 2003 1:36 pm
Locatie: Ireland

Bericht door ferry » do nov 30, 2006 6:59 pm

Thijs schreef:www.vak410.nl --> foto's --> en kies de wedstrijden maar uit (Ajax - Inter, Ajax - PSV etc)
:blush: Jáh, vind je het gek dat ik het niet meer kon vinden!
Dit ligt veel te veel voor de hand! :blush:

Bedankt Thijs!

Gebruikersavatar
Nihad
Berichten: 13443
Lid geworden op: wo sep 24, 2003 3:59 pm
Locatie: Den Haag

Bericht door Nihad » vr dec 01, 2006 10:50 am

Ik zat gisteren op Zuid, maar 410 zag er gisteren bommetje vol uit. En 410/409 was voor de verandering ook stil toen het 0-2 werd. :D
“Please do not call me arrogant because what I say is true. I think I’m a special one.”

Gebruikersavatar
Ramona
Erelid, Toto winner 03/04, 17/18, EC 08
Berichten: 34446
Lid geworden op: vr sep 12, 2003 5:58 pm
Locatie: Nijmegen

Bericht door Ramona » vr dec 01, 2006 10:52 am

Nihad schreef:Ik zat gisteren op Zuid, maar 410 zag er gisteren bommetje vol uit. En 410/409 was voor de verandering ook stil toen het 0-2 werd. :D
Stonden ze ook stil? :shock: ;)

Gebruikersavatar
Nihad
Berichten: 13443
Lid geworden op: wo sep 24, 2003 3:59 pm
Locatie: Den Haag

Bericht door Nihad » vr dec 01, 2006 11:00 am

I.i.g was er geen carnavalsfeer. Dat scheelt. :xyxthumbs:
“Please do not call me arrogant because what I say is true. I think I’m a special one.”

Gebruikersavatar
Ramona
Erelid, Toto winner 03/04, 17/18, EC 08
Berichten: 34446
Lid geworden op: vr sep 12, 2003 5:58 pm
Locatie: Nijmegen

Bericht door Ramona » vr dec 01, 2006 11:02 am

Nihad schreef:I.i.g was er geen carnavalsfeer. Dat scheelt. :xyxthumbs:
Mee eens! :xyxthumbs:

Plaats reactie