De goede oude tijd (gescande krantenstukjes, foto's etc)

Alles over Ajax in z'n algemeenheid.

Moderator: mods

343
Berichten: 14321
Lid geworden op: ma sep 01, 2003 7:40 pm

De goede oude tijd (gescande krantenstukjes, foto's etc)

Bericht door 343 » ma aug 15, 2005 1:35 pm

We hebben natuurlijk de belachelijke fantastische site De goeie ouwe tijd om ons te verlekkeren aan oude AJAX-interviews, foto's, anekdotes etc.

Die site kijkt terug op het AJAX van 25 jaar geleden en iedere maand verversen ze hun website.

Ik heb niet veel van het AJAX van 25 jaar geleden. Mijn collectie begint 'pas' echt vanaf 1983/84.

Zo nu en dan scan ik een leuk artikeltje in.

Mocht iemand ook leuke artikelen/foto's hebben uit de oude doos.....
Scan ze dan in!


Hier alvast een voorproefje:

Afbeelding

Uit De Stem. AJAX vroeg echter nog enkele weken bedenktijd en AJAX viel dus af voor Pierre. Hij ging naar NAC en AJAX haalde de stormram Van Loen.

Gebruikersavatar
Kowalczyk
Moderator English Section
Berichten: 13845
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:54 pm
Locatie: AMSTERDAM
Contacteer:

Bericht door Kowalczyk » ma aug 15, 2005 1:50 pm

Zoals u wellicht (niet) weet, hebben wij op Ajax USA ook een beknopte maandelijkse flashback-serie, maar dan naar iets recenter tijden: 15 Years Ago. Elke eerste van de maand publiceren we een nieuwe aflevering, altijd met een paar goede foto's uit die tijd. De serie loopt inmiddels al bijna vier jaar, van februari 1987 tot en met (de huidige aflevering) augustus 1990.

15 Years Ago-introductiepagina:
http://www.ajax-usa.com/history/fifteen-years/

K.
Still alive...

joey
Erelid
Berichten: 94218
Lid geworden op: ma sep 01, 2003 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door joey » ma aug 15, 2005 2:15 pm

Leuk! :xyxthumbs:

Van Hooijdonk... :X


Ik heb geen scanner, maar ik kwam laatst (letterlijk in een oude doos) een opmerkelijk artikel tegen. Het is geplaatst in de Panorama en heet: Ajax selecteerde mijn zoontje'. Het dateert van 8 oktober 1995, de vaders van de jongetjes die toen in de D1 speelden komen aan het woord. Een paar van die jongetjes zijn nieuwe bekenden:
Barry Sneijder(30)
Beroep: geen
Zelf gevoetbald: bij ODIN in Utrecht. Bestaat dat nog?
Kinderen: Jeffrey (13), Wesley (11) en Rodney (4)
Over Wesley: Hij zegt altijd: ik moet geen meid.

Over een paar jaar zullen Wesley en Jeffrey Sneijder (die nu in de C1 van Ajax speelt) de Amsterdam Arena in vervoering brengen als routinier Patrick Kluivert voor het grote geld van Japan heeft gekozen en de broertjes De Boer hun feestelijke afscheidswedstrijd achter de rug hebben. Toch? 'Daar ben ik nog niet zo zeker van', zegt Pa Sneijder realistisch. 'Wat gebeurt er als de meisjes om de hoek komen kijken? Ze zitten nu al achter Jeffrey aan. Thuis hebben we het daar wel eens over. 'Ik moet geen meid', zegt Jeffrey dan. Hij is een beetje verlegen. Wesley is heel anders. Veel mondiger. Als we thuis over voetbal praten, kan hij heel eigenwijs zijn. Zo van: 'Pa, je kunt me nog meer vertellen, maar wat heb jij op het voetbalveld nou helemaal gepresteerd?''
Dat kan nog wat worden als de jongte verkering krijgt. 'Ja, maar als ouder heb je daar geen invloed op. Ik bedoel, we zijn toch allemaal jong geweest?'

Met andere woorden, fuck you, Pa! :D

Rob Heitinga (37)

Woonplaats: Alphen aan de Rijn
Beroep: geen
Zelf gevoetbald: bij ARC in Alphen
Kinderen: Natasja (14) en John (11)
Over John: 'Hij is een nuchter ventje.'

Rob Heitinga zit zonder werk. De reden: zoon Johnny zit in Ajax D1. 'Hij moet wel even vier keer per week naar Amsterdam gereden worden.', trekt Pa ten strijde. 'Ik werkte hier in Alphen als filmoperator. Nu ben ik huisvader. Mijn vrouw heeft een baan en iemand moet hem toch naar Ajax brengen? Toen John vier jaar geleden bij Ajax werd aangenomen, stonden familie en vrienden in de rij om hem te brengen. Nu het nieuwtje eraf is sta ik er alleen voor.'
Vader Rob heeft al van alles geprobeerd om arbeid te combineren met het Ajax-leven van zijn zoon. 'Ik heb 's nachts gewerkt bij een koeriersbedrijf. Dat ging niet. Overdag was ik een wrak. Ik zit er nu aan te denken om een krantenwijkje te nemen.'
Moeder Heitinga heeft een baan als kantinebeheerster en zorgt voor brood op de plank. 'Financieel redden we het best wel', laat Rob weten. Maar echt gelukkig is hij niet met de situatie. 'Het zou mooi zijn als Ajax John een contract voor zes jaar aanbiedt. Dan verhuizen we meteen naar Amsterdam en heb ik in no-time weer werk. Maar ja, het kan volgend seizoen zo afgelopen zijn bij Ajax. Ik heb het meegemaakt hoor. Als ze afgedankt worden bij Ajax, stort je wereld in. Ik heb vaders zien janken. Het is gek, maar ineens gaan ze zich schamen voor hun eigen zoon.'
Eduardo Carvalho-Lopes (24)
Woonplaats: Zaandam
Zelf gevoetbald: 'Bij diverse clubs in Angola. En ik was goed'.
Kinderen: Madalena (1). Nando Rafael (11) is Eduardo's neef.
Over Nando: 'Voetbal vergroot zijn toekomstmogelijkheden.

'Nando Rafael besloot na de dood van zijn ouders Angola te verlaten en asiel aan te vragen in Nederland. Vergezeld door zijn oom Eduardo en zijn tante Marcelino streek hij bijna een jaar geleden neer in een asielzoekerscentrum in het Drentse Houthalen. Bij de gelijknamige voetbalvereniging blonk de jonge Angolees uit. 'De trainer vond het beter als Nando voor een 'big team' zou gaan spelen en zocht contact met Ajax', zegt oom Eduardo. 'Ja, wij kenden Ajax ook al toen we nog in Angola woonden. Portugese clubs zijn daar populairder, omdat die in ons land op televisie te zien zijn. Maar een heleboel mensen kennen Ajax ook. Van horen zeggen'.
Tot groot genoegen van Eduardo werd Nando door Ajax snel aangenomen. Vrijwel direct verhuisde het gezelschap naar een asielzoekerscentrum in Zaandam, om de afstand naar De Meer te verkleinen. 'Dat Nando bij Ajax voetbal, vergroot zijn toekomstmogelijkheden', zegt Nando's tweede vader. 'Het is immers best moeilijk om als Angolees een goede baan te krijgen.'En profiteert zijn oom ook van het succes? 'Ja, ik mag nu naar de wedstrijden van Ajax 1. Maar eerlijk gezegd kijk ik het liefst naar Nando.'
Frank de Ridder(43)
Beroep: kunstschilder
Zelf gevoetbald: een jaar bij DVVA in Amsterdam. Darna ben ik gaan hockeyen en nationaal jeugdkampioen geworden met Randwijck.'
Kinderen: Daniél (11) en Natalia (10)
Over Daniël: 'Hij riep altijd: Papa is beter en ik ben moe.'

Drie was-ie. Toen moest Daniël van pa een breedtepass controleren. 'Nou, moest, moest...Ik ben geen barbaar hoor.' De nuance: 'Daniël blaakte op die leeftijd van de energie. Ik vond dat hij daar wat mee moest doen. Zodat hij zijn agressie kwijt kon. Hij riep steeds: 'Papa is beter en ik ben moe.' Toch gingen we door. Ik vond het ook belangrijk dat hij leerde doorzetten. Niet opgeven, begrijp je wel.'
Begrip tonen voor deze 'kleuterarbeid' valt niet mee. Is het normaal dat een jongen van drie al moet laten zien 'kloten' te hebben? Frank de Ridder, ooit hockeykampioen met Randwijck, lacht. 'Ik heb hem gewoon gestimuleerd omdat hij zoveel dynamiek in zich had. Door de stijl en de klasse van Ruud Gullit ben ik voetballiefhebber geworden en daarom gingen we met een bal naar het bos. Heel speels allemaal hoor. Geen dwang, maar ook niet meteen opgeven. Op die manier.'
Pa's aanpak heeft inmiddels zijn vruchten afgeworpen. 'Puur Daniëls verdienste', zegt de kunstschilder. 'Ik laat hem ook helemaal zijn eigen gang gaan. Ik vind wel dat ik nu de taak heb om voor onspanning te zorgen. Lekker praten van man tot man. Of even ertussenuit. Hij is pas 11 en leeft bij Ajax toch in een systeem. Het is prettig als hij daar bij mij, voor zijn rust, even uit kan komen. Overigens, wist u dat mijn dochter ook een topper is? Ze doet het heel goed bij het ballet. Ik heb echt twee wonderkinderen.'
Daniël heeft het altijd over zijn moeder, nooit over zijn vader. :X


In deze lichting ook Robin Muller van Moppes, Boy Waterman (SC Heerenveen) en Muslu Nalbantoglu (NEC). Maar ik ben nu wel even uitgetypt voor vandaag. Als er iemand is die graag de stukjes over deze spelers wil lezen, hoor ik het wel.
Het stinkt aan alle kanten!

343
Berichten: 14321
Lid geworden op: ma sep 01, 2003 7:40 pm

Bericht door 343 » ma aug 15, 2005 2:21 pm

Kowalczyk schreef:15 Years Ago-introductiepagina:
http://www.ajax-usa.com/history/fifteen-years/

K.
Ja, da's waar. :xyxthumbs: Mocht je nog wat informatie nodig hebben (zoals toen met die Bekerfinale 1987 opstelling, toeschouwers etc.), dan hoor ik het wel.

343
Berichten: 14321
Lid geworden op: ma sep 01, 2003 7:40 pm

Bericht door 343 » ma aug 15, 2005 4:50 pm

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 13395
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:43 pm

Bericht door Arthur » ma aug 15, 2005 5:44 pm

Ik heb nog een stapel oude voetbalbladen van mijn vader gekregen. Die zijn uit de eind jaren 60, begin jaren 70, dus er staan veel artikelen in over het Ajax dat bezig was om het Gouden Ajax te worden. Ik zal van het weekend eens kijken of ik tijd heb om het een en ander in te scannen.

343
Berichten: 14321
Lid geworden op: ma sep 01, 2003 7:40 pm

Bericht door 343 » ma aug 15, 2005 5:50 pm

:blub: :kwijl: :worshippy:
Go Arthur, Go Arthur, Go Arthur! :cheer:

Gebruikersavatar
Jesse
Berichten: 17713
Lid geworden op: wo sep 24, 2003 7:36 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door Jesse » ma aug 15, 2005 6:44 pm

Prachtig stuk, 343! :xyxthumbs: :worshippy: :yes:
"Well, maybe Bob Dylan was wrong. Maybe you do have to be a weatherman to know which way the wind blows."

Bert
Berichten: 35963
Lid geworden op: za feb 05, 2005 7:37 pm
Contacteer:

Bericht door Bert » ma aug 15, 2005 7:06 pm

Geweldig :worshippy: 343 :worshippy:

Nu jij nog Arthur. :yes: :cheer:

343
Berichten: 14321
Lid geworden op: ma sep 01, 2003 7:40 pm

Bericht door 343 » ma aug 15, 2005 7:13 pm

Graag gedaan, Jesse en Bertje. :xyxthumbs:

Ik zal zo nu en dan dingen blijven plaatsen.

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 13395
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:43 pm

Bericht door Arthur » ma aug 15, 2005 11:27 pm

Ik zal jullie alvast lekker maken: de eerste pagina's die ik ga posten gaan over Ajax - Liverpool, de mistwedstrijd. Het wordt waarschijnlijk pas dit weekend omdat ik weinig tijd heb, en de scans een beetje zal moeten bijwerken omdat de tijdschriften groter dan A4 zijn.

Bert
Berichten: 35963
Lid geworden op: za feb 05, 2005 7:37 pm
Contacteer:

Bericht door Bert » ma aug 15, 2005 11:36 pm

We kunnen niet wachten Arthur. :eusa_dance:

Enne, als je eerder tijd hebt mag dat ook hoor. :D

Gebruikersavatar
Kowalczyk
Moderator English Section
Berichten: 13845
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:54 pm
Locatie: AMSTERDAM
Contacteer:

Bericht door Kowalczyk » di aug 16, 2005 8:45 am

343 schreef:Ja, da's waar. :xyxthumbs: Mocht je nog wat informatie nodig hebben (zoals toen met die Bekerfinale 1987 opstelling, toeschouwers etc.), dan hoor ik het wel.
Thanks! Ik zal zeker aankloppen.

Ik heb vanaf 1988-1989 keurige multomapjes met alle wedstrijdkarakteristieken bijgehouden (op de typemachine! :D ), totdat de reeks jaarboeken begon. Qua wedstrijdkarakteristieken zit ik wel gebeiteld, maar misschien dient zich nog eens iets anders aan. Ik weet je te vinden.

K.
Still alive...

Gebruikersavatar
LouisXIV & co
Berichten: 1618
Lid geworden op: do dec 16, 2004 11:35 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door LouisXIV & co » di aug 16, 2005 10:16 am

Barry Sneijder(30)
Kinderen: Jeffrey (13), Wesley (11) en Rodney (4)
Barry was er vroeg bij met kinderen krijgen! :eusa_dance:
Over Wesley: Hij zegt altijd: ik moet geen meid.
Gek in het artikel eronder staat dat Jeffrey dit zei...

Ook leuk detail: ik voetbal bij dezelfde club waar de pa van De Ridder 1 jaar heeft gespeeld. Voel je toch een extra stukje verbondenheid :D
Zé of zeehond, rookies huren voor een jaar is ongezond!

Gebruikersavatar
LouisXIV & co
Berichten: 1618
Lid geworden op: do dec 16, 2004 11:35 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door LouisXIV & co » di aug 16, 2005 10:21 am

Ik heb trouwens nog ergens krantenknipsels liggen van de 8-2 overwinning op f-word, van Van Bastens omhaal (kop: "Van Basten vergroot marktwaarde" - uh huh :D ) en een VI toen Ajax de ECII finale bereikte in 1987 (kop: "Ajax terug in Europa" - kun je nagaan hoe weinig verwend we waren in die jaren)

Als ik ze vindt, zal ik ze scannen.
Laatst gewijzigd door LouisXIV & co op di aug 16, 2005 10:26 am, 1 keer totaal gewijzigd.
Zé of zeehond, rookies huren voor een jaar is ongezond!

joey
Erelid
Berichten: 94218
Lid geworden op: ma sep 01, 2003 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door joey » di aug 16, 2005 10:21 am

LouisXIV & co schreef:Gek in het artikel eronder staat dat Jeffrey dit zei...
Zo stond het er. :yes:
Het stinkt aan alle kanten!

Gebruikersavatar
LouisXIV & co
Berichten: 1618
Lid geworden op: do dec 16, 2004 11:35 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door LouisXIV & co » di aug 16, 2005 10:28 am

Tja, het was de VI hè. Daar werken niet de slimste journalisten. Ik heb wel eens begrepen dat zelfs Steef daar zo aan de slag kon :D
Zé of zeehond, rookies huren voor een jaar is ongezond!

343
Berichten: 14321
Lid geworden op: ma sep 01, 2003 7:40 pm

Bericht door 343 » do aug 18, 2005 7:48 pm

Ah, those were the days! AJAX had al 4 jaar niet meer gescoord in een europese uitwedstrijd en al 6 jaar geen europese uitwedstrijd meer gewonnen...

Tot Bursaspor........


Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Bron: De VI van 27 september 1986.

Feest
Berichten: 18502
Lid geworden op: wo sep 24, 2003 6:37 am

Bericht door Feest » do aug 18, 2005 8:02 pm

LouisXIV & co schreef:
Als ik ze vindt, zal ik ze scannen.

Drs. Nederlands was 't toch? :nooo: :hypocrite:

joey
Erelid
Berichten: 94218
Lid geworden op: ma sep 01, 2003 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door joey » do aug 18, 2005 8:03 pm

Ja, we waren dolblij met die overwinning op Bursaspor. Kun je nagaan... :sad:

Heb je nog iets over Malmö thuis, 343? Die wedstrijd was ongeëvenaard qua sfeer, al waren er wel 'een paar' kaartjes teveel verkocht.... ;)

Helaas de hele avond niet op mijn benen gestaan, maar gehangen tussen medesupporters. :X

Ik heb de band van Malmö thuis nog, laatst heb ik die afgekeken. Het niveau viel me tegen. Desondanks leuk om te zien, met een (bijna, dacht ik) debuterende Dennis Bergkamp op rechts.
Het stinkt aan alle kanten!

343
Berichten: 14321
Lid geworden op: ma sep 01, 2003 7:40 pm

Bericht door 343 » do aug 18, 2005 8:19 pm

joey schreef:Heb je nog iets over Malmö thuis, 343? Die wedstrijd was ongeëvenaard qua sfeer, al waren er wel 'een paar' kaartjes teveel verkocht.... ;)

Helaas de hele avond niet op mijn benen gestaan, maar gehangen tussen medesupporters. :X
Ja, die heb ik zeker. jammergenoeg zijn krantenartikelen moeilijker te scannen (vanwege het formaat), maar ik zal het eens proberen.

Vooral achter het doel was het een heksenketel. Ik zie nog dat publiek naar voren stormen bij de 2-0 en de 3-0.

joey
Erelid
Berichten: 94218
Lid geworden op: ma sep 01, 2003 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door joey » do aug 18, 2005 8:23 pm

Naar beneden stormen? Het was een menselijke lawine. Gevaarlijk hoor. :X
Het stinkt aan alle kanten!

343
Berichten: 14321
Lid geworden op: ma sep 01, 2003 7:40 pm

Bericht door 343 » do aug 18, 2005 8:30 pm

Ja, maar wel mooi om te zien! :D

Gebruikersavatar
San Marco
Berichten: 1830
Lid geworden op: vr apr 30, 2004 5:56 pm

Bericht door San Marco » do aug 18, 2005 9:09 pm

Mijn rechtermuisknop draait overuren :)
Heb al die VI's nog wel maar liggen in de opslag, anders had ik nog wel een en ander in kunnen scannen.

343
Berichten: 14321
Lid geworden op: ma sep 01, 2003 7:40 pm

Bericht door 343 » do aug 18, 2005 9:53 pm

Eerst de tweede ronde.....

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

De VI van 1 november 1986. (Uhm, 'geleend' van de bibliotheek van Hulst. Moet ik nog eens een keertje terugbrengen)

Plaats reactie