De goede oude tijd (gescande krantenstukjes, foto's etc)

Alles over Ajax in z'n algemeenheid.

Moderator: mods

Gebruikersavatar
beelzebub
Berichten: 7511
Lid geworden op: di sep 23, 2003 1:53 pm
Locatie: Almere

Re: De goede oude tijd (gescande krantenstukjes, foto's etc)

Bericht door beelzebub » do mei 23, 2013 11:38 pm

Shit hadden we dit topic?

Ik heb laatst bij het leegruimen van m'n moeders huis de de Volkskrant van de dag na de EC I winst in 1995, de VI van die week en de seizoensgids 1994/1995 weggegooid.
Je kunt alles wat je wilt, als je maar oefent

Gebruikersavatar
peter
Site Admin & Toto winner WC 2006, EC 2008
Berichten: 47892
Lid geworden op: di sep 23, 2003 11:08 am

Re: De goede oude tijd (gescande krantenstukjes, foto's etc)

Bericht door peter » di mar 03, 2015 4:21 pm

Hier maar even:

http://nos.nl/artikel/2022481-rinus-mic ... geten.html

De tijd gaat snel. Inmiddels alweer 10 jaar geleden dat hij overleed.

Cruijff
AT Toto winner 14/15
Berichten: 23212
Lid geworden op: di jan 31, 2006 12:06 am

Re: De goede oude tijd (gescande krantenstukjes, foto's etc)

Bericht door Cruijff » di mar 03, 2015 4:25 pm

Kijk... door dit soort topics nieuw leven in te blazen gaat het niveau op AT vanzelf omhoog! :biggthumpup.gif:

Yopi
Erelid
Berichten: 13144
Lid geworden op: zo jan 06, 2013 2:25 pm

Re: De goede oude tijd (gescande krantenstukjes, foto's etc)

Bericht door Yopi » di mar 03, 2015 4:38 pm

Heeft iemand van jullie de biografie van Michels (dikke pil) gelezen? Erg goed schijnt hij er niet afgekomen te zijn.

Binnenkort zal ik ook wat oude stukjes plaatsen uit mijn archief. Nu even geen tijd.

Cruijff
AT Toto winner 14/15
Berichten: 23212
Lid geworden op: di jan 31, 2006 12:06 am

Re: De goede oude tijd (gescande krantenstukjes, foto's etc)

Bericht door Cruijff » di mar 03, 2015 4:43 pm

Yopi schreef:Heeft iemand van jullie de biografie van Michels (dikke pil) gelezen? Erg goed schijnt hij er niet afgekomen te zijn.
Rinus Michels was als mens ook een enorme .............
Vanwege zijn grote successen in het Nederlandse voetbal is dat lange tijd door velen geaccepteerd en lang naar de achtergrond verdrongen.

Begin van zijn biografie is nog aardig, indrukwekkend ook, wie debuteert nu in Ajax 1 met maar liefst 6 doelpunten!!
Maar van A tot Z dat boekwerk lezen kost aardig wat tijd, ik heb hem hier liggen en bij de V&D is dat ding geloof ik nog steeds voor echt een prikkie te koop.
Laatst gewijzigd door Cruijff op di mar 03, 2015 4:44 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Cruijff
AT Toto winner 14/15
Berichten: 23212
Lid geworden op: di jan 31, 2006 12:06 am

Re: De goede oude tijd (gescande krantenstukjes, foto's etc)

Bericht door Cruijff » di mar 03, 2015 4:44 pm

(edit: op de website van V&D kom ik de biografie niet tegen).

Hmmm.. zal vast op diverse plaatsen te koop zijn en tevens te lenen bij diverse bibliotheken.

Gebruikersavatar
elliquido
Berichten: 7896
Lid geworden op: di feb 10, 2004 5:03 pm

Re: De goede oude tijd (gescande krantenstukjes, foto's etc)

Bericht door elliquido » wo mar 04, 2015 12:12 am

Yopi schreef:Heeft iemand van jullie de biografie van Michels (dikke pil) gelezen? Erg goed schijnt hij er niet afgekomen te zijn.

Binnenkort zal ik ook wat oude stukjes plaatsen uit mijn archief. Nu even geen tijd.
Yes
Zou verplicht leesvoer moeten zijn
Mooie is dat je ook een goede geschiedenisles van Ajax krijgt over een lange periode
NOOIT meer Seedorf a.u.b.

Wie kent Cees de Wolf nog?
Berichten: 9055
Lid geworden op: do aug 28, 2014 11:39 am

Re: De goede oude tijd (gescande krantenstukjes, foto's etc)

Bericht door Wie kent Cees de Wolf nog? » di jan 09, 2018 11:01 pm

Zeg AT’ers, hebben jullie wel in de smiezen dat in 2018 de Ajaxmarsch 100 jaar oud is?

Cruijff
AT Toto winner 14/15
Berichten: 23212
Lid geworden op: di jan 31, 2006 12:06 am

Re: De goede oude tijd (gescande krantenstukjes, foto's etc)

Bericht door Cruijff » di jan 09, 2018 11:56 pm

Wie kent Cees de Wolf nog? schreef:Zeg AT’ers, hebben jullie wel in de smiezen dat in 2018 de Ajaxmarsch 100 jaar oud is?
Jaaaaa zeker! :biggthumpup.gif: Sterker nog: :smile-ajax.gif:
in één van mijn watervallen van 'spraak uitstortingen'

- de laatste weken is 't flink raak - heb ik wat jochies bij de vorige donderdag training verteld dat het liedje uit begin jaren '20 stamt of dat 't zelfs nog ouder is.

Maar wat blijkt: idd uit 1918! Overigens is het erg interessant om wat te lezen over een aantal Ajax leden en hun rol tijdens WOI. Een vrij onbekende geschiedenis - maar er zaten in de eerste zoveel decennia van het bestaan van de vereniging een boel rare proleten bij de club - :biggrin.gif:

Een deel van de tekst / de oorsprong 'Dappre Strijders Fier En Koen' is ook een verwijzing naar een rol aan de kant van de geallieerden tijdens die oorlog.

Gebruikersavatar
beelzebub
Berichten: 7511
Lid geworden op: di sep 23, 2003 1:53 pm
Locatie: Almere

Re: De goede oude tijd (gescande krantenstukjes, foto's etc)

Bericht door beelzebub » wo jan 10, 2018 1:25 am

Is het dit jaar ook niet 100 jaar geleden dat Ajax voor het eerst kampioen van Nederland werd?
Dat moet ook meteen een recorddroogte qua aantallen jaren wachten op een landskampioenschap zijn geweest. (1900-1918) :ajaxsmiley.gif:
Je kunt alles wat je wilt, als je maar oefent

Historicus
Berichten: 3350
Lid geworden op: di mar 15, 2016 11:03 pm

Re: De goede oude tijd (gescande krantenstukjes, foto's etc)

Bericht door Historicus » wo jan 10, 2018 1:43 am

Cruijff schreef:
Wie kent Cees de Wolf nog? schreef:Zeg AT’ers, hebben jullie wel in de smiezen dat in 2018 de Ajaxmarsch 100 jaar oud is?
Jaaaaa zeker! :biggthumpup.gif: Sterker nog: :smile-ajax.gif:
in één van mijn watervallen van 'spraak uitstortingen'

- de laatste weken is 't flink raak - heb ik wat jochies bij de vorige donderdag training verteld dat het liedje uit begin jaren '20 stamt of dat 't zelfs nog ouder is.

Maar wat blijkt: idd uit 1918! Overigens is het erg interessant om wat te lezen over een aantal Ajax leden en hun rol tijdens WOI. Een vrij onbekende geschiedenis - maar er zaten in de eerste zoveel decennia van het bestaan van de vereniging een boel rare proleten bij de club - :biggrin.gif:

Een deel van de tekst / de oorsprong 'Dappre Strijders Fier En Koen' is ook een verwijzing naar een rol aan de kant van de geallieerden tijdens die oorlog.
Ik lees graag wat meer hierover!

Historicus
Berichten: 3350
Lid geworden op: di mar 15, 2016 11:03 pm

Re: De goede oude tijd (gescande krantenstukjes, foto's etc)

Bericht door Historicus » wo jan 10, 2018 1:47 am

beelzebub schreef:Is het dit jaar ook niet 100 jaar geleden dat Ajax voor het eerst kampioen van Nederland werd?
Dat moet ook meteen een recorddroogte qua aantallen jaren wachten op een landskampioenschap zijn geweest. (1900-1918) :ajaxsmiley.gif:
Bijna goed. De eerste tien landskampioenschappen van Ajax waren in

1918, 1919, 1931 (12 jr later), 1932, 1934, 1937, 1939, 1947, 1957, 1960.

Historicus
Berichten: 3350
Lid geworden op: di mar 15, 2016 11:03 pm

Re: De goede oude tijd (gescande krantenstukjes, foto's etc)

Bericht door Historicus » wo jan 10, 2018 2:01 am

Historicus schreef:
beelzebub schreef:Is het dit jaar ook niet 100 jaar geleden dat Ajax voor het eerst kampioen van Nederland werd?
Dat moet ook meteen een recorddroogte qua aantallen jaren wachten op een landskampioenschap zijn geweest. (1900-1918) :ajaxsmiley.gif:
De eerste tien landskampioenschappen van Ajax waren in

1918, 1919, 1931 (12 jr later), 1932, 1934, 1937, 1939, 1947, 1957, 1960.
Maar 1900-1918... Tja.

Cruijff
AT Toto winner 14/15
Berichten: 23212
Lid geworden op: di jan 31, 2006 12:06 am

Re: De goede oude tijd (gescande krantenstukjes, foto's etc)

Bericht door Cruijff » wo jan 10, 2018 3:21 am

Historicus schreef:
Cruijff schreef:.....
...... tijdens die oorlog.
Ik lees graag wat meer hierover!
Over iets dat ik beweer? :smallgrin.gif:
Nee, zonder dollen. Stuur gerust een PM, stuur ik een aantal dingen door!
beelzebub schreef:Is het dit jaar ook niet 100 jaar geleden dat Ajax voor het eerst kampioen van Nederland werd?
Dat moet ook meteen een recorddroogte ..........
Zitten natuurlijk ook een aantal erg mooie verhalen aan vast.
Dat de sterspeler bijvoorbeeld de trein naar Tilburg mistte en daardoor niet meedeed.


Deze Jan de Natris, in die tijd al tweebenig liep de 100 meter in 11,1 seconden en kwam in 1914 bij Ajax. Maar de eerste drie jaar werd hij zelden in de basis gezet, het bestuur maakte toen de opstelling nog.

De titel van 1918 werd me

Cruijff
AT Toto winner 14/15
Berichten: 23212
Lid geworden op: di jan 31, 2006 12:06 am

Re: De goede oude tijd (gescande krantenstukjes, foto's etc)

Bericht door Cruijff » wo jan 10, 2018 3:27 am

Die eerste landstitel werd in 1919 meteen geprolongeerd.

Overigens moest Ajax geduldig wachten om überhaupt een gooi te doen naar de eerste titel, want in het jaar dat de club voor het eerst de competitie won op het op één na hoogste niveau mocht er geen enkele club promoveren.

Dus was Ajax gedwongen om nog een jaar langer één klasse lager te spelen, wat op zich ook weer heeft bijgedragen aan de mythe van de club. Want Ajax, die een jaar later dus aansloot in de Eerste Klasse, het hoogste elftal van die club was pas echt goed werd er gefluisterd. Tussen WO I en WO II in zijn er geïnspireerd op Ajax nog meer clubs opgericht door fans van de club die soms zelfs een paar honderd kilometer van de Watergraafsmeer vandaan woonden.


En dat de accommodatie van Ajax ook een tijdje op Amsterdam Noord heeft gezeten, hoef ik de meesten van jullie vast niet te vertellen.

Historicus
Berichten: 3350
Lid geworden op: di mar 15, 2016 11:03 pm

Re: De goede oude tijd (gescande krantenstukjes, foto's etc)

Bericht door Historicus » wo jan 10, 2018 9:56 am

Beweerd wordt dat De Natris, die uit een arbeidersmilieu kwam, wekelijks bij het bestuur vroeg wanneer hij eindelijk mee mocht doen. Dat scheen het niet-spelen alleen maar te verlengen. :smallgrin.gif:

Wie kent Cees de Wolf nog?
Berichten: 9055
Lid geworden op: do aug 28, 2014 11:39 am

Re: De goede oude tijd (gescande krantenstukjes, foto's etc)

Bericht door Wie kent Cees de Wolf nog? » wo jan 10, 2018 10:30 am

De eerste landstitel van Ajax was in 1918; en om de Amsterdamse bluf van toen te benadrukken: de Ajaxmarsch werd al geschreven en gezongen vóór die landstitel behaald was!

In de oorspronkelijke tekst schijnt trouwens “Heil Ajax heil” te zijn gezongen maar nadat dit een wat “besmette” term werd is ergens na WO II de tekst veranderd in “Hup Ajax hup”.

Cruijff
AT Toto winner 14/15
Berichten: 23212
Lid geworden op: di jan 31, 2006 12:06 am

Re: De goede oude tijd (gescande krantenstukjes, foto's etc)

Bericht door Cruijff » wo jan 10, 2018 5:47 pm

Ik stuur je nog even een PM Historicus, maar alvast deze link. WO I zou dus extreem belangrijk zijn geweest voor de ontwikkeling van de voetballerij:
https://sportgeschiedenis.nl/sporten/vo ... n-paradox/

Historicus schreef:Beweerd wordt dat De Natris, die uit een arbeidersmilieu kwam, wekelijks bij het bestuur vroeg wanneer hij eindelijk mee mocht doen. Dat scheen het niet-spelen alleen maar te verlengen. :smallgrin.gif:
Tja, De Natris wist dat hij meer dan goed genoeg was, maar de 'wijze heren' van het bestuur waren van zelfbewustzijn van de allerbeste speler niet zo gediend.
Voetbal was in de beginperiode inderdaad een sport voor de mensen uit de betere kringen. Vrij duur om het te kunnen beoefenen... veel van de clubs in die periode boden toen doorgaans voetbal samen met (onder meer) cricket aan.

Cruijff
AT Toto winner 14/15
Berichten: 23212
Lid geworden op: di jan 31, 2006 12:06 am

Re: De goede oude tijd (gescande krantenstukjes, foto's etc)

Bericht door Cruijff » vr aug 10, 2018 12:48 pm

Ajax Museum: Herinneringen aan Wim Anderiesen

https://www.youtube.com/watch?v=TzAFyi4pu40

Plaats reactie