De totale remake van onze club

Alles over Ajax in z'n algemeenheid.

Moderator: mods

Yopii
Berichten: 18433
Lid geworden op: zo nov 06, 2016 10:14 am

Re: De totale remake van onze club

Bericht door Yopii » vr dec 15, 2023 4:04 pm

Louis van Gaal is een goeie coach voor ons geweest in de jaren 90, heeft een mooie carrière als coach maar dat maakt hem geen beleidsmaker.
poppetjes op de juiste plek zetten in een organisatie is andere koek dan 11 spelers keihard voor elkaar laten werken op het veld.
LVG is een ijdele man. Bij AZ kussen ze zijn voeten, daarom is in zijn ogen daar alles beter.

https://www.az.nl/nl/AZ/grand-cafe-van-gaal

Grand Café Van Gaal, je moet er maar opkomen. :smallgrin.gif:

Verder hebben ze bij AZ al sinds de dagen van Scheringa een hoop directeuren, die brengen van alles in kaart. Mij is bijvoorbeeld onduidelijk wat Kroes daar deed.

Ik ben niet zo onder de indruk van dat georganiseer. Het gaat er toch om dat je creatieve mensen (trainers, voetballers, opleiders, enz) de ruimte geeft. Ik denk dat het niet zo bij LvG past om mensen de ruimte te geven, omdat hij een controlfreak is.

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 40939
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: De totale remake van onze club

Bericht door Marillion » vr dec 15, 2023 5:57 pm

Rondom het eerste elftal hebben ze het al een tijd wel heel behoorlijk voor elkaar. Er zijn door de jaren heen aardig wat spelers vertrokken maar AZ blijft goed presteren.

Maar de aanpak van de jeugdopleiding komt op mij wat collectief over. Of dat ook echt zo is weet ik overigens niet. Ik kom daar nooit.
Nil volentibus arduum

wimpey
Berichten: 51816
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 9:12 pm

Re: De totale remake van onze club

Bericht door wimpey » wo dec 20, 2023 9:31 am

Tja, je moet het inderdaad wel écht willen. Ook intelligent zijn, kunnen leiden. Ajax is ZO verneukt door het cocktail-trio en de charlatan, het gaat enkele jaren kosten om dat vlot te trekken. Eruit met alle middelmaat en softcocks: makkelijk geschreven, maar je zit eraan vast. Je zal geluk moeten hebben dat je mensen kan vinden die het latje hoog leggen en het niveau van de trainingen opkrikken.

Tadić over Ajax van nu: 'Die spelers weten niet wat Ajax werkelijk inhoudt'
19 DECEMBER 2023 18:10 DOOR JESSE TER HAAR 80
BRON VOETBAL INTERNATIONAL

Dusan Tadić merkt dat de mentaliteit binnen Ajax gaandeweg de jaren is veranderd, zo blijkt uit een interview met Voetbal International. Zo is hij niet te spreken over enkele spelers uit het Ajax van nu, maar hij zag de omslag in mentaliteit al plaatsvinden toen hij nog de aanvoerdersband van de club droeg.

'De club had een koers, met goede mensen en een plan', leidt Tadić zijn verhaal in. 'Financieel kregen sommige spelers een groot contract. Maar zij maakten het waar en bouwden Ajax op. Nu hebben spelers een groot contract, maar voor wat? Om de club naar de afgrond te helpen? En die spelers weten niet wat Ajax werkelijk inhoudt. Totaal niet. Dat is triest. Het is niet goed en raakt me.'

De publiekslieveling van Ajax weet echter ook dat de dip niet voor altijd aan zal houden. 'Ik denk dat de club de eerste goede stappen heeft gezet. Het is fijn om te zien dat echte Ajax-mensen terug in de club zijn. Michael van Praag, Louis van Gaal, Danny Blind, John van ’t Schip. Deze mensen weten wat Ajax betekent, weten waar ze het over hebben. Hun leven is door Ajax gevormd en daarom heb ik in hen vertrouwen om de club weer op te bouwen.'

Dat er een nieuwe mentaliteit aan het ontstaan was bij Ajax, merkte Tadić al toen hij er nog actief was als speler en captain van de ploeg. 'Als aanvoerder van Ajax wilde ik zo graag alle spelers laten inzien wat het betekent om voor een prachtige club als Ajax te mogen spelen. Elke dag opnieuw moet het je prikkelen. Als je in De Arena of op De Toekomst loopt, en je ziet de foto’s van alle legendes uit het verleden. Je moet het zien, je moet het voelen.'

Mentaliteit bij Ajax
'Maar ik merkte steeds meer dat een mentaliteit de overhand nam waarbij spelers dachten: Oké, ik kom lekker naar Ajax en doe alles wel vanuit mijn comfortzone', snijdt de routinier aan. 'Nee! Je kan niet bij Ajax spelen vanuit je comfortzone. Je moet de allerbeste willen zijn. Als team moet je alle prijzen pakken die er bestaan. En daar moet je elke dag voor werken.'

Tadić legt uit dat hij zijn woorden niet voor niets kiest. Volgens hem was de mentaliteit binnen de club immers het geheim achter de succesvolle jaren van de Amsterdammers. 'En niets anders. En als er dan toch een speler te individualistisch dacht, dan wisten we dat te managen. Als groep stuurden we die speler dan bij en kwam het alsnog goed. Door de cultuur bij Ajax wonnen we prijzen, groeide het individu, maakten spelers geweldige transfers. Maar afgelopen seizoen… Het was weg.'

Lionel
Berichten: 47281
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 12:35 am

Re: De totale remake van onze club

Bericht door Lionel » wo dec 20, 2023 11:14 am

Marillion schreef:
vr dec 15, 2023 5:57 pm
Rondom het eerste elftal hebben ze het al een tijd wel heel behoorlijk voor elkaar. Er zijn door de jaren heen aardig wat spelers vertrokken maar AZ blijft goed presteren.

Maar de aanpak van de jeugdopleiding komt op mij wat collectief over. Of dat ook echt zo is weet ik overigens niet. Ik kom daar nooit.
Dit is ook mijn angst. Geen van die zogenaamde supertalenten breekt dit jaar door. Terwijl er echt geen hoogvliegers bij AZ spelen.

Neemt niet weg dat de beste man heus wel goede dingen kan gaan doen maar hij lijkt mij meer iemand die processen moet verbeteren dan dat hij spelers gaat ontwikkelen.
IK GELOOF!!!!!!

Alexander
Berichten: 8557
Lid geworden op: wo sep 24, 2003 5:19 pm

Re: De totale remake van onze club

Bericht door Alexander » vr dec 22, 2023 8:27 pm

Voor mij enigszins een verrassing, maar de opvolger van onze Data Duitser wordt ook weer een buitenlander.

De Dominee
Berichten: 5851
Lid geworden op: zo okt 06, 2013 3:12 pm
Locatie: Alkmaar

Re: De totale remake van onze club

Bericht door De Dominee » za dec 23, 2023 8:05 am

De naam is bekend? Is het een zwaargewicht TD of een hulpje van Kroes?
All pigs are equal but some pigs are more equal than others.

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 40939
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: De totale remake van onze club

Bericht door Marillion » zo dec 24, 2023 12:01 pm

Daar ben ik ook benieuwd naar. Ik verwacht een relatief licht profiel. Kroes heeft al voor zijn officiële indiensttreding over alles en iedereen een mening dus hij zal zelf een belangrijk deel van dit werk gaan doen.

Ik denk dat kandidaten dit ook in hun afweging mee zullen nemen. Hoe vrij ben je als je werkt met een AD met dit profiel? Natuurlijk kun je het nog steeds als een geweldige kans zien om bij Ajax aan de slag te gaan maar je moet wel kunnen leven met stevige invloed van hem.

Het zou mooi zijn als we eindelijk eens een wat meer professionele organisatie neer kunnen zetten. Dat het niet allemaal staat of valt met de aanwezigheid van één enkel persoon. Al zal dat wel een brug te ver zijn.
Nil volentibus arduum

Gebruikersavatar
zeux
Berichten: 33476
Lid geworden op: wo dec 29, 2010 6:30 pm

Re: De totale remake van onze club

Bericht door zeux » zo dec 24, 2023 12:11 pm

Marillion schreef:
zo dec 24, 2023 12:01 pm
Daar ben ik ook benieuwd naar. Ik verwacht een relatief licht profiel. Kroes heeft al voor zijn officiële indiensttreding over alles en iedereen een mening dus hij zal zelf een belangrijk deel van dit werk gaan doen.
Het spook van Kroes dat al maanden boven de club hangt en Ajax in bestuurlijk niemandsland houdt.

Eenhoorn kan met Kerst tevreden achterover leunen en met genoegen terugblikken op 2023. Wat zal hij genieten van de chaos en afgang bij Ajax.
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

Neefkens
Erelid
Berichten: 563
Lid geworden op: di sep 24, 2013 12:42 pm

Re: De totale remake van onze club

Bericht door Neefkens » vr mar 15, 2024 1:35 pm

Zullen we het dan nog maar een keer proberen? :blush.gif:

Dieper kunnen we niet meer zinken, dus nu dit seizoen vergeten en vooruit kijken.

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 40939
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: De totale remake van onze club

Bericht door Marillion » vr mar 15, 2024 2:27 pm

Haha, inderdaad. Op naar versie twee van dit topic. :biggthumpup.gif:
We beginnen gewoon met frisse moed nog een keer. Nu zijn we toch wel echt op de bodem zou je zeggen.

De komende weken gaan gelijk enorm spannend worden wat dat betreft. Want het lijkt noodzakelijk dat we vrij snel duidelijkheid hebben over de nieuwe TD (ook al is dat waarschijnlijk in een afgeslankte vorm) én de nieuwe trainer. Pas als de organisatie staat kunnen de betreffende mensen gaan werken aan het plaatje voor volgend seizoen.

Om cash te genereren bij gebrek aan Europese inkomsten zal met name Bergwijn op de nominatie staan om te worden verkocht. Verder zullen een aantal van de recente aankopen gelijk weer vertrekken als dat tenminste lukt. Hopelijk niet teveel in huurconstructies.
Nil volentibus arduum

Mr. Ajax
Berichten: 14502
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 3:32 pm

Re: De totale remake van onze club

Bericht door Mr. Ajax » vr mar 15, 2024 4:04 pm

Marillion schreef:
vr mar 15, 2024 2:27 pm
Haha, inderdaad. Op naar versie twee van dit topic. :biggthumpup.gif:
We beginnen gewoon met frisse moed nog een keer. Nu zijn we toch wel echt op de bodem zou je zeggen.

De komende weken gaan gelijk enorm spannend worden wat dat betreft. Want het lijkt noodzakelijk dat we vrij snel duidelijkheid hebben over de nieuwe TD (ook al is dat waarschijnlijk in een afgeslankte vorm) én de nieuwe trainer. Pas als de organisatie staat kunnen de betreffende mensen gaan werken aan het plaatje voor volgend seizoen.

Om cash te genereren bij gebrek aan Europese inkomsten zal met name Bergwijn op de nominatie staan om te worden verkocht. Verder zullen een aantal van de recente aankopen gelijk weer vertrekken als dat tenminste lukt. Hopelijk niet teveel in huurconstructies.
Zo heel veel tijd is er eigenlijk niet. We zitten alweer halverwege maart en idealiter weet je voor het einde van het seizoen (mei dus) wie volgend seizoen je trainer is zodat je samen de voorbereiding goed kan plannen en de selectie samenstellen.
- Je bent net zolang gestoord tot je een genie bent -

Neefkens
Erelid
Berichten: 563
Lid geworden op: di sep 24, 2013 12:42 pm

Re: De totale remake van onze club

Bericht door Neefkens » vr mar 15, 2024 4:32 pm

Kroes zal zo snel mogelijk de begroting structureel sluitend willen maken. “Wat er niet in komt, gaat er ook niet uit”.
Dit was bij Go Ahead zijn MO. Dus niets anticiperen op een mogelijke verkoop, eerst geld in de hand, dan pas verdere actie.
Mooi nieuws in dit verband uit Porto waar Chico en Sanchez spelen, die als het zo doorgaat een transferresultaat van 6,6 miljoen gaan opleveren,

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 40939
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: De totale remake van onze club

Bericht door Marillion » vr mar 15, 2024 4:58 pm

Dat gaat een hele klus worden. Vijfde betekent play off voor een Conference League voorronde plek. Dat kan ook nog mislopen. Al is het missen van Champions League begrotingstechnisch al zo'n drama dat wel of niet Conference League spelen waarschijnlijk niet eens meer het grootste probleem is.

We beginnen met 50 tot 70 miljoen in de min toch? Dat gaan we niet binnenhalen met verkoop van Bergwijn en weet ik wie we nog meer kunnen slijten.
Nil volentibus arduum

Lionel
Berichten: 47281
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 12:35 am

Re: De totale remake van onze club

Bericht door Lionel » vr mar 15, 2024 5:09 pm

Ik vind volgend jaar geen Europees spelen niet zo heel erg. De Conference League is echt treurig.
IK GELOOF!!!!!!

Neefkens
Erelid
Berichten: 563
Lid geworden op: di sep 24, 2013 12:42 pm

Re: De totale remake van onze club

Bericht door Neefkens » vr mar 15, 2024 5:13 pm

Zal zeker niet meevallen. Hij zal ook nadrukkelijk naar de organisatie kijken, ik verwacht wel ontslagen.
Daarnaast alleen prestatie-afhankelijke salarissen en behoorlijk wat verkopen. Bergwijn en Berghuis zou al veel schelen, zowel qua verkoopopbrengst als salarisruimte.

Lionel
Berichten: 47281
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 12:35 am

Re: De totale remake van onze club

Bericht door Lionel » vr mar 15, 2024 5:19 pm

Neefkens schreef:
vr mar 15, 2024 5:13 pm
Zal zeker niet meevallen. Hij zal ook nadrukkelijk naar de organisatie kijken, ik verwacht wel ontslagen.
Daarnaast alleen prestatie-afhankelijke salarissen en behoorlijk wat verkopen. Bergwijn en Berghuis zou al veel schelen, zowel qua verkoopopbrengst als salarisruimte.
De aankopen van Mislintat verkopen en daar 60 miljoen voor krijgen zou ook al schelen.

Zonder Berghuis en Bergwijn zijn we vrij weinig. Ook al zie ik ze liever vertrekken, we kunnen niet zonder.
IK GELOOF!!!!!!

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 40939
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: De totale remake van onze club

Bericht door Marillion » vr mar 15, 2024 5:31 pm

Bij hun zit wel de ruimte om te besparen in salaris. En Bergwijn zou ook nog wel een aardige transfersom moeten kunnn opleveren. Al komt dat niet in de buurt van wat wij hebben neergelegd uiteraard.

Ik zie Europees voetbal wel als heel belangrijk. Al was het alleen al voor de status van de club. Ajax hoort zich voor Europees voetbal te kwalificeren. De inkomsten zijn op dat niveau misschien een stuk minder maar het zijn leuke wedstrijden voor supporters en een elftal kan er ook iets van leren.

Van de verhuurde spelers kunnen we er vanuit gaan dat Conceicao vertrekt. Dat is iets van 10 miljoen. Voor Mikautadze zal ook zoiets binnenkomen. Weten we Akpom in Engeland te slijten ergens in The Championship? Forbs heel misschien ook nog?
Nil volentibus arduum

De Dominee
Berichten: 5851
Lid geworden op: zo okt 06, 2013 3:12 pm
Locatie: Alkmaar

Re: De totale remake van onze club

Bericht door De Dominee » vr mar 15, 2024 6:45 pm

60 miljoen? Doe niet zo fatalistisch man...

Forbs: 15 minstens
Akpom: 15
Mikautadze: 15 minstens
Sutalo: 20
Sosa: 8 minstens
Ramaj: 20 minstens
Tahirovic: makkelijk 5
Medic: 2

Gaaei en Avila verkopen wordt niks. Branco en Mannsverk mogen blijven.

Kom ik op 90mln exclusief Berghuis, Bergwijn, Wijndal, Rensch, Taylor, Brobbey, CCC en Sanchez.
All pigs are equal but some pigs are more equal than others.

Mr. Ajax
Berichten: 14502
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 3:32 pm

Re: De totale remake van onze club

Bericht door Mr. Ajax » vr mar 15, 2024 7:59 pm

Chico zou ik wel terug willen zien voor zover dat überhaupt mogelijk is. Is gewoon een talentvolle speler. Staat bij Porto ook gewoon basis volgens mij.
- Je bent net zolang gestoord tot je een genie bent -

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 40939
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: De totale remake van onze club

Bericht door Marillion » vr mar 15, 2024 8:08 pm

Dat kun je wel vergeten. Is daar basisspeler. Nu voor het eerst opgeroepen voor Portugal. En er is een optie afgesproken.
Nil volentibus arduum

Lionel
Berichten: 47281
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 12:35 am

Re: De totale remake van onze club

Bericht door Lionel » vr mar 15, 2024 8:44 pm

De Dominee schreef:
vr mar 15, 2024 6:45 pm
60 miljoen? Doe niet zo fatalistisch man...

Forbs: 15 minstens
Akpom: 15
Mikautadze: 15 minstens
Sutalo: 20
Sosa: 8 minstens
Ramaj: 20 minstens
Tahirovic: makkelijk 5
Medic: 2

Gaaei en Avila verkopen wordt niks. Branco en Mannsverk mogen blijven.

Kom ik op 90mln exclusief Berghuis, Bergwijn, Wijndal, Rensch, Taylor, Brobbey, CCC en Sanchez.
Ramaj wil ik niet verkopen.
IK GELOOF!!!!!!

Gebruikersavatar
999
Berichten: 58873
Lid geworden op: do sep 25, 2003 6:53 pm

Re: De totale remake van onze club

Bericht door 999 » vr mar 15, 2024 9:27 pm

Leuk hoor, en wat halen jullie terug voor 90 miljoen :smallgrin.gif:

Mr. Ajax
Berichten: 14502
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 3:32 pm

Re: De totale remake van onze club

Bericht door Mr. Ajax » vr mar 15, 2024 9:51 pm

Marillion schreef:
vr mar 15, 2024 8:08 pm
Dat kun je wel vergeten. Is daar basisspeler. Nu voor het eerst opgeroepen voor Portugal. En er is een optie afgesproken.
Eens hoor, maar wel erg frustrerend dat er dan zo’n 15 absolute miskopen in twee jaar tijd zijn gedaan en dat dan net die ene die wel potentie lijkt te hebben veel te makkelijk is weggedaan.

Past allemaal in deze barre tijden. Diepe gifbeker.
- Je bent net zolang gestoord tot je een genie bent -

Gebruikersavatar
peter
Site Admin & Toto winner WC 2006, EC 2008
Berichten: 47905
Lid geworden op: di sep 23, 2003 11:08 am

Re: De totale remake van onze club

Bericht door peter » vr mar 15, 2024 10:29 pm

Haha grappig hè. Vooral omdat we nu geen enkele rechtsbuiten hebben.

Alexander
Berichten: 8557
Lid geworden op: wo sep 24, 2003 5:19 pm

Re: De totale remake van onze club

Bericht door Alexander » vr mar 15, 2024 10:31 pm

De Dominee schreef:
vr mar 15, 2024 6:45 pm
60 miljoen? Doe niet zo fatalistisch man...

Forbs: 15 minstens
Akpom: 15
Mikautadze: 15 minstens
Sutalo: 20
Sosa: 8 minstens
Ramaj: 20 minstens
Tahirovic: makkelijk 5
Medic: 2

Gaaei en Avila verkopen wordt niks. Branco en Mannsverk mogen blijven.

Kom ik op 90mln exclusief Berghuis, Bergwijn, Wijndal, Rensch, Taylor, Brobbey, CCC en Sanchez.
Ajax gaat geen 15 miljoen voor Mikautadze krijgen. En ook geen 20 voor Sutalo en al helemaal geen 20 voor Ramaj.

Plaats reactie