Alex Kroes, onze nieuwe Technisch Directeur

Alles over Ajax in z'n algemeenheid.

Moderator: mods

Gebruikersavatar
999
Berichten: 58892
Lid geworden op: do sep 25, 2003 6:53 pm

Re: Alex Kroes, onze nieuwe Algemeen Directeur

Bericht door 999 » do apr 11, 2024 5:16 pm

Michael van Praag is in gesprek met Ajax Life ingegaan op de bestuurlijke crisis bij Ajax. De voorzitter van de Raad van Commissarissen van Ajax vertelt dat er voor de geschorste algemeen directeur Alex Kroes geen mogelijkheid is om terug te keren, al dan niet in een andere functie. Volgens Van Praag zou de schade voor Ajax dan groot zijn. Hij wijst onder meer op de 'geloofwaardigheid van Ajax'. "Bij ons hoort ethisch leiderschap."
Welke schade ?

Die van Praag is gewoon een " ik wil altijd mijn gelijk/zin hebben " lobbyboer ..

Dubbel
AT EC 2012 winner
Berichten: 9371
Lid geworden op: ma nov 10, 2003 1:47 pm

Re: Alex Kroes, onze nieuwe Algemeen Directeur

Bericht door Dubbel » do apr 11, 2024 5:21 pm

Lionel schreef:
do apr 11, 2024 5:10 pm
Michael van Praag is in gesprek met Ajax Life ingegaan op de bestuurlijke crisis bij Ajax. De voorzitter van de Raad van Commissarissen van Ajax vertelt dat er voor de geschorste algemeen directeur Alex Kroes geen mogelijkheid is om terug te keren, al dan niet in een andere functie. Volgens Van Praag zou de schade voor Ajax dan groot zijn. Hij wijst onder meer op de 'geloofwaardigheid van Ajax'. "Bij ons hoort ethisch leiderschap."
Kan iemand zorgen dat deze man z'n mond houdt?
Nou inderdaad! Die schijnheil was er als de kippen bij om Ajax pootje te lichten waardoor we nu in een onmogelijke situatie zitten. Wat mij betreft is MVP niet meer te handhaven bij Ajax. Hopelijk laat het stadion hem dit de komende thuiswedstrijden duidelijk merken.

Gebruikersavatar
Monkey Tonk
Berichten: 9368
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 6:54 pm
Locatie: route 66

Re: Alex Kroes, onze nieuwe Algemeen Directeur

Bericht door Monkey Tonk » do apr 11, 2024 5:53 pm

Iedereen is inmiddels vrij doelwit, maar geen verkeerd woord over de dames van de RvC. De zullen echt uitmunted werk verrichten. Geweldig.

Een gek zou bijna gaan denken dat van Praag de dames uit de wind probeert te houden, door het paniekerige kneejerk advies uit die hoek als het standpunt van Ajax op te houden. Nu zijn we opeens een 'ethische' club, volgens hem. Hij bedoelt toch niet na de heropvoeding?

Wat een geruststelling om de weten dat Ajax een ethische club is. Daar gaan de supporters vast beter van slapen. Dat de goals om de oren vliegen, en dat geintje met de laatste plek is het helemaal waard geweest. Van godenzonen naar ethisch. Dank u van harte. U heeft Ajax weer op het rechte spoor gebracht. Nu komt het toch nog goed en zitten we straks niet allemaal achter de tralies.
Uit MT's Grote Sprookjesboek ...
29 augustus 2018: 'Als Ajax door blijft groeien kunnen ze de CL winnen'.

Lionel
Berichten: 47288
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 12:35 am

Re: Alex Kroes, onze nieuwe Algemeen Directeur

Bericht door Lionel » do apr 11, 2024 6:39 pm

Heb je hem weer hoor.
IK GELOOF!!!!!!

Gebruikersavatar
peter
Site Admin & Toto winner WC 2006, EC 2008
Berichten: 47906
Lid geworden op: di sep 23, 2003 11:08 am

Re: Alex Kroes, onze nieuwe Algemeen Directeur

Bericht door peter » do apr 11, 2024 8:36 pm

Liberty schreef:
do apr 11, 2024 12:55 pm
Marillion schreef:
do apr 11, 2024 12:09 pm
Ja, hij kent de club en de complexiteit. Eens.

Tegelijkertijd is dit echt zo ongeveer de meest vervelende en bedreigende situatie die we ons kunnen voorstellen als het gaat om de toekomst van diezelfde club. Als er relevante redenen zijn die maken dat het echt niet mogelijk was om voorlopig door te gaan en ondertussen naar de AFM te stappen dan denk ik wel dat het belangrijk is om die te melden. Want nu begrijp ik de risico afweging gewoon echt niet en ik heb niet de indruk dat ik de enige ben.

Ik lees dat hij nu toelichting wil geven aan de leden vooruitlopend op de aandeelhoudersvergadering. Hij zal zich gezien zijn kennis van de club ook realiseren dat alles wat hij daar zegt nog tijdens die bijeenkomst op straat ligt.
Nou ja, er zijn inmiddels al wel wat zaken naar voren gekomen die vermoedelijk twijfel zullen hebben gezaaid bij mensen binnen de club. Zijn gedragingen tijdens de overgangsperiode waren niet bepaald CEO-waardig. Opmerkingen maken over Mislintat terwijl je er niet bij betrokken bent kan je doen als supporter maar als directeur moet je beter weten. Tel daarbij de handel en wandel rondom de aandelen (niet één keer blijkbaar maar op verschillende momenten (bij GAE en AZ)), het gedoe rondom de transfer van De Vrij (of hij er nou wel of niet iets mee te maken heeft), dat gedoe in België. Er ontstaat, terecht of onterecht wel een beeld van een man die bij veel louche zaken betrokken is of is geweest. Als TD zal het meeste niet zo heel veel uitmaken. Het wereldje van de spelershandel is sowieso louche dus een foute vent meer of minder valt niet op. Maar als AD moet je toch een ander profiel hebben.

Kan zomaar zijn dat de RvC zich erg ongemakkelijk is gaan voelen met de aanstelling van Kroes. Dat ze in de loop van de tijd zijn gaan twijfelen. En dat de aandelenhandel uiteindelijk slechts de druppel was. Of de knuppel, als je het zo wilt zien. Voor de één is het hele verhaal voldoende, de ander zal meer nodig hebben.
Dit in combinatie met hetgeen van Praag suggereert in zijn reactie. Kroes reageert nogal laconiek en nonchalant op dit soort situaties. Van “het waait wel weer over” tot “ik had geen idee joh”. Er ontstaat dus niet alleen een beeld, maar hij neemt het ook nog eens niet serieus. Als toezichthouder kan ik mij heel goed voorstellen dat je dan gaat twijfelen aan good governance. Na alle akkefietjes bij Ajax wil je een bestuurder die moreel gezien de juiste dingen doet en ook zijn verantwoordelijkheid neemt. Dat is enorm van belang voor de rol van AD.

Misschien zou hij voetbalinhoudelijk een heel aardige directeur kunnen zijn voor Ajax. Maar moeten het ook een beetje in perspectief zien dit. De man heeft een succesvol makelaarskantoor opgezet, gevolgd door goed werk bij Go Ahead volgens mij (Duke?), een hopeloze scam als adviseur bij Kortrijk en was daarna een jaar als directeur verantwoordelijk om de voetbalexpertise van AZ te gaan exploiteren in binnen- en buitenland. Whatever that may be. Maar we doen nu net alsof Kroes een halve Messias is en de oplossing voor van alles en nog wat is. Als we een trainer met een dergelijke soortgelijke staat van dienst halen slaan we toch ook weer niet heel steil achterover? Tuurlijk staan er nu dingen stil, maar staat het hele voetbalbedrijf Ajax nu op pauze? En als dat zo is, dan geloof ik er bijvoorbeeld niets van dat ze de keuze voor Schip, Valkanis en Jordan Henderson zonder hem hebben gemaakt. Bepaald geen ingenieuze keuzes als je het mij vraagt.

Wellicht schieten we onszelf enorm in de voet, maar heel eerlijk? Misschien was hij als technisch directeur heel succesvol geworden, maar als algemeen directeur heb ik op basis van alle twijfels en verhalen er geen goed gevoel (meer) bij.

Gebruikersavatar
Monkey Tonk
Berichten: 9368
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 6:54 pm
Locatie: route 66

Re: Alex Kroes, onze nieuwe Algemeen Directeur

Bericht door Monkey Tonk » do apr 11, 2024 9:28 pm

Van Praag: "Het advies was heel stellig."

Het advies van binnen Ajax. Heel stellig. Maar hij zegt niet van wie.

Als het nu nog niet duidelijk is.

Ik ben klaar met Ajax. In plaats van de weg omhoog weer in te zetten gaan ze heel stellig en ethisch, oftewel supertruttig, verder de afgrond in. Deze crisis gaat op deze manier nog jaren door.
Laatst gewijzigd door Monkey Tonk op do apr 11, 2024 9:31 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Uit MT's Grote Sprookjesboek ...
29 augustus 2018: 'Als Ajax door blijft groeien kunnen ze de CL winnen'.

Gebruikersavatar
Cluijffert
Berichten: 2155
Lid geworden op: zo jun 19, 2005 9:34 am
Locatie: Haarlem

Re: Alex Kroes, onze nieuwe Algemeen Directeur

Bericht door Cluijffert » do apr 11, 2024 9:28 pm

Monkey Tonk schreef:
do apr 11, 2024 5:53 pm
Iedereen is inmiddels vrij doelwit, maar geen verkeerd woord over de dames van de RvC. De zullen echt uitmunted werk verrichten. Geweldig.

Een gek zou bijna gaan denken dat van Praag de dames uit de wind probeert te houden, door het paniekerige kneejerk advies uit die hoek als het standpunt van Ajax op te houden. Nu zijn we opeens een 'ethische' club, volgens hem. Hij bedoelt toch niet na de heropvoeding?

Wat een geruststelling om de weten dat Ajax een ethische club is. Daar gaan de supporters vast beter van slapen. Dat de goals om de oren vliegen, en dat geintje met de laatste plek is het helemaal waard geweest. Van godenzonen naar ethisch. Dank u van harte. U heeft Ajax weer op het rechte spoor gebracht. Nu komt het toch nog goed en zitten we straks niet allemaal achter de tralies.
MT is Johan Derksen... dat kan haast niet anders. Overigens neemt niemand die seniele man meer serieus, net zoals MT verworden is tot een running gag.
I was recently diagnosed with a stage 4 I don't give a shit, I'm afraid is terminal.

Gebruikersavatar
Cluijffert
Berichten: 2155
Lid geworden op: zo jun 19, 2005 9:34 am
Locatie: Haarlem

Re: Alex Kroes, onze nieuwe Algemeen Directeur

Bericht door Cluijffert » do apr 11, 2024 9:31 pm

peter schreef:
do apr 11, 2024 8:36 pm
Liberty schreef:
do apr 11, 2024 12:55 pm
Marillion schreef:
do apr 11, 2024 12:09 pm
Ja, hij kent de club en de complexiteit. Eens.

Tegelijkertijd is dit echt zo ongeveer de meest vervelende en bedreigende situatie die we ons kunnen voorstellen als het gaat om de toekomst van diezelfde club. Als er relevante redenen zijn die maken dat het echt niet mogelijk was om voorlopig door te gaan en ondertussen naar de AFM te stappen dan denk ik wel dat het belangrijk is om die te melden. Want nu begrijp ik de risico afweging gewoon echt niet en ik heb niet de indruk dat ik de enige ben.

Ik lees dat hij nu toelichting wil geven aan de leden vooruitlopend op de aandeelhoudersvergadering. Hij zal zich gezien zijn kennis van de club ook realiseren dat alles wat hij daar zegt nog tijdens die bijeenkomst op straat ligt.
Nou ja, er zijn inmiddels al wel wat zaken naar voren gekomen die vermoedelijk twijfel zullen hebben gezaaid bij mensen binnen de club. Zijn gedragingen tijdens de overgangsperiode waren niet bepaald CEO-waardig. Opmerkingen maken over Mislintat terwijl je er niet bij betrokken bent kan je doen als supporter maar als directeur moet je beter weten. Tel daarbij de handel en wandel rondom de aandelen (niet één keer blijkbaar maar op verschillende momenten (bij GAE en AZ)), het gedoe rondom de transfer van De Vrij (of hij er nou wel of niet iets mee te maken heeft), dat gedoe in België. Er ontstaat, terecht of onterecht wel een beeld van een man die bij veel louche zaken betrokken is of is geweest. Als TD zal het meeste niet zo heel veel uitmaken. Het wereldje van de spelershandel is sowieso louche dus een foute vent meer of minder valt niet op. Maar als AD moet je toch een ander profiel hebben.

Kan zomaar zijn dat de RvC zich erg ongemakkelijk is gaan voelen met de aanstelling van Kroes. Dat ze in de loop van de tijd zijn gaan twijfelen. En dat de aandelenhandel uiteindelijk slechts de druppel was. Of de knuppel, als je het zo wilt zien. Voor de één is het hele verhaal voldoende, de ander zal meer nodig hebben.
Dit in combinatie met hetgeen van Praag suggereert in zijn reactie. Kroes reageert nogal laconiek en nonchalant op dit soort situaties. Van “het waait wel weer over” tot “ik had geen idee joh”. Er ontstaat dus niet alleen een beeld, maar hij neemt het ook nog eens niet serieus. Als toezichthouder kan ik mij heel goed voorstellen dat je dan gaat twijfelen aan good governance. Na alle akkefietjes bij Ajax wil je een bestuurder die moreel gezien de juiste dingen doet en ook zijn verantwoordelijkheid neemt. Dat is enorm van belang voor de rol van AD.

Misschien zou hij voetbalinhoudelijk een heel aardige directeur kunnen zijn voor Ajax. Maar moeten het ook een beetje in perspectief zien dit. De man heeft een succesvol makelaarskantoor opgezet, gevolgd door goed werk bij Go Ahead volgens mij (Duke?), een hopeloze scam als adviseur bij Kortrijk en was daarna een jaar als directeur verantwoordelijk om de voetbalexpertise van AZ te gaan exploiteren in binnen- en buitenland. Whatever that may be. Maar we doen nu net alsof Kroes een halve Messias is en de oplossing voor van alles en nog wat is. Als we een trainer met een dergelijke soortgelijke staat van dienst halen slaan we toch ook weer niet heel steil achterover? Tuurlijk staan er nu dingen stil, maar staat het hele voetbalbedrijf Ajax nu op pauze? En als dat zo is, dan geloof ik er bijvoorbeeld niets van dat ze de keuze voor Schip, Valkanis en Jordan Henderson zonder hem hebben gemaakt. Bepaald geen ingenieuze keuzes als je het mij vraagt.

Wellicht schieten we onszelf enorm in de voet, maar heel eerlijk? Misschien was hij als technisch directeur heel succesvol geworden, maar als algemeen directeur heb ik op basis van alle twijfels en verhalen er geen goed gevoel (meer) bij.
Wij zijn heel goed in het - vooraf en op basis van voornamelijk onderbuikgevoel - op het voetstuk plaatsen van een nieuwe Verlosser. Die heette eerst SM en blijkbaar is het nu AK.
I was recently diagnosed with a stage 4 I don't give a shit, I'm afraid is terminal.

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 40939
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: Alex Kroes, onze nieuwe Algemeen Directeur

Bericht door Marillion » do apr 11, 2024 10:25 pm

Kroes is absoluut geen verlosser of messias of wat dan ook. Als er morgen een betere kandidaat is dan heb ik daar geen enkel probleem mee.

Mijn grote probleem zit hem in de combinatie van het bijzonder slechte moment, mijn gebrek aan vertrouwen in de overgebleven mensen om op korte termijn alsnog een goede technische (!) organisatie neer te zetten én mijn gevoel dat dit echt wel wat minder drastisch had kunnen worden opgepakt waardoor we niet in deze hopeloze situatie terecht waren gekomen en meer tijd hadden gehad. Als ze al een geschikte kandidaat vinden moet ik ook nog zien of diegene zin heeft om in dit wespennest te stappen. Het is voor geschikte kandidaten nu wel heel aantrekkelijk om de voorkeur aan een andere club te geven. En veel geschikte kandidaten zijn ook helemaal niet beschikbaar op korte termijn.

Zou Kroes het allemaal foutloos gaan doen? Nee, natuurlijk niet. Maar veel mensen zien hem wel in staat om de boel wat betreft het voetbaltechnische deel weer op de rit te krijgen. Dat had ik wel een kans willen geven. En op enig moment moet je iemand het vertrouwen geven. Garanties krijg je bij geen enkele kandidaat.
Nil volentibus arduum

Gebruikersavatar
Monkey Tonk
Berichten: 9368
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 6:54 pm
Locatie: route 66

Re: Alex Kroes, onze nieuwe Algemeen Directeur

Bericht door Monkey Tonk » vr apr 12, 2024 12:27 am

Ze gaan al twee jaar blindelings een diep dal in. De visie ontbreekt volledig. Niet voetbal maar ethiek komt op de eerste plaats. Niet alleen de branie is weg, maar Ajax wil ook nog eens het braafste jongetje van de klas worden. Ze bekijken het maar. Hier moet een drastische bezem doorheen, en tenzij dat gebeurt wordt het nog jaren verder modderen. Ajax is woke en doet verder voor spek en bonen mee. Daarnaast is Ajax laf, want MvP wil niet eens zeggen van wie het 'stellige advies' kwam. En degene die het adviseerde is muisstil. Het was een leuke rit die voor mij bewust begon met een 8-0 overwinning op SVV. Ik zie ze nog de bal uit het net halen omdat ze er meer wilden maken. De spelvreugde knalde ervanaf. Je werd er blij van, en wilde naar buiten met de bal om ook zo goed te worden. Ik kijk het nog even aan of de ommekeer komt, maar reken er niet meer op. Geen zin meer in een comatose Ajax. Haal dan de stekker er maar uit.
Uit MT's Grote Sprookjesboek ...
29 augustus 2018: 'Als Ajax door blijft groeien kunnen ze de CL winnen'.

Gebruikersavatar
999
Berichten: 58892
Lid geworden op: do sep 25, 2003 6:53 pm

Re: Alex Kroes, onze nieuwe Algemeen Directeur

Bericht door 999 » vr apr 12, 2024 5:40 am

peter schreef:
do apr 11, 2024 8:36 pm
Liberty schreef:
do apr 11, 2024 12:55 pm
Marillion schreef:
do apr 11, 2024 12:09 pm
Ja, hij kent de club en de complexiteit. Eens.

Tegelijkertijd is dit echt zo ongeveer de meest vervelende en bedreigende situatie die we ons kunnen voorstellen als het gaat om de toekomst van diezelfde club. Als er relevante redenen zijn die maken dat het echt niet mogelijk was om voorlopig door te gaan en ondertussen naar de AFM te stappen dan denk ik wel dat het belangrijk is om die te melden. Want nu begrijp ik de risico afweging gewoon echt niet en ik heb niet de indruk dat ik de enige ben.

Ik lees dat hij nu toelichting wil geven aan de leden vooruitlopend op de aandeelhoudersvergadering. Hij zal zich gezien zijn kennis van de club ook realiseren dat alles wat hij daar zegt nog tijdens die bijeenkomst op straat ligt.
Nou ja, er zijn inmiddels al wel wat zaken naar voren gekomen die vermoedelijk twijfel zullen hebben gezaaid bij mensen binnen de club. Zijn gedragingen tijdens de overgangsperiode waren niet bepaald CEO-waardig. Opmerkingen maken over Mislintat terwijl je er niet bij betrokken bent kan je doen als supporter maar als directeur moet je beter weten. Tel daarbij de handel en wandel rondom de aandelen (niet één keer blijkbaar maar op verschillende momenten (bij GAE en AZ)), het gedoe rondom de transfer van De Vrij (of hij er nou wel of niet iets mee te maken heeft), dat gedoe in België. Er ontstaat, terecht of onterecht wel een beeld van een man die bij veel louche zaken betrokken is of is geweest. Als TD zal het meeste niet zo heel veel uitmaken. Het wereldje van de spelershandel is sowieso louche dus een foute vent meer of minder valt niet op. Maar als AD moet je toch een ander profiel hebben.

Kan zomaar zijn dat de RvC zich erg ongemakkelijk is gaan voelen met de aanstelling van Kroes. Dat ze in de loop van de tijd zijn gaan twijfelen. En dat de aandelenhandel uiteindelijk slechts de druppel was. Of de knuppel, als je het zo wilt zien. Voor de één is het hele verhaal voldoende, de ander zal meer nodig hebben.
Dit in combinatie met hetgeen van Praag suggereert in zijn reactie. Kroes reageert nogal laconiek en nonchalant op dit soort situaties. Van “het waait wel weer over” tot “ik had geen idee joh”. Er ontstaat dus niet alleen een beeld, maar hij neemt het ook nog eens niet serieus. Als toezichthouder kan ik mij heel goed voorstellen dat je dan gaat twijfelen aan good governance. Na alle akkefietjes bij Ajax wil je een bestuurder die moreel gezien de juiste dingen doet en ook zijn verantwoordelijkheid neemt. Dat is enorm van belang voor de rol van AD.

Misschien zou hij voetbalinhoudelijk een heel aardige directeur kunnen zijn voor Ajax. Maar moeten het ook een beetje in perspectief zien dit. De man heeft een succesvol makelaarskantoor opgezet, gevolgd door goed werk bij Go Ahead volgens mij (Duke?), een hopeloze scam als adviseur bij Kortrijk en was daarna een jaar als directeur verantwoordelijk om de voetbalexpertise van AZ te gaan exploiteren in binnen- en buitenland. Whatever that may be. Maar we doen nu net alsof Kroes een halve Messias is en de oplossing voor van alles en nog wat is. Als we een trainer met een dergelijke soortgelijke staat van dienst halen slaan we toch ook weer niet heel steil achterover? Tuurlijk staan er nu dingen stil, maar staat het hele voetbalbedrijf Ajax nu op pauze? En als dat zo is, dan geloof ik er bijvoorbeeld niets van dat ze de keuze voor Schip, Valkanis en Jordan Henderson zonder hem hebben gemaakt. Bepaald geen ingenieuze keuzes als je het mij vraagt.

Wellicht schieten we onszelf enorm in de voet, maar heel eerlijk? Misschien was hij als technisch directeur heel succesvol geworden, maar als algemeen directeur heb ik op basis van alle twijfels en verhalen er geen goed gevoel (meer) bij.
Maar dit, die twijfel over Kroes , heeft MvP die binnen AJAX ( en nu steeds meer in de media ) gezaaid ?.En ja, MvP is blijkbaar naar AZ gegaan om hem eerder te halen , maar wat zegt dat nu.

Nu weer, we hebben 8 dagen intensief overleg gehad met experts over de schorsing !?!?!?. Als het zo duidelijk is dat Kroes een moord heeft gepleegd heb je toch geen 8 dagen nodig, maar ook dat verschuilen achter experts.En ook dat steeds weer , achteraf anticiperen op achteraf openstaande vragen.Dat is de MvP die ik van vroeger ken.Want als ze daadwerkelijk 8 dagen INTENSIEF overleg hebben gehad vertel dat dan in je eerste interview.

Natuurlijk, je weet niet of Kroes de juiste kandidaat voor AJAX is, maar dat weet je toch eigenlijk bij niemand van te voren.Misschien , als we dan toch Kroes willen wegzetten als de grootste boef die bij AJAX aan de slag zou gaan is hij net wat we nu nodig hebben.Daarbij er is toch , zou toch , gewoon controle binnen AJAX op zijn verkeerde/goede beslissingen zijn.

En waar blijft de " opvolger " van Kroes, of wordt dat dadelijk, als de storm is gaan liggen, weer een vrind van MvP ?. Zoals hij geil was van Pier Eringa en ervaren had hoe toegewijd M. Hendriks is ..

Als AD b.v. zoemt/zoemde de naam van van Kinsbergen rond, maar blijkbaar zijn hij en MvP ( ook ) geen vrinden ...

Gebruikersavatar
Trab
AT Toto winner 04/05
Berichten: 7313
Lid geworden op: di okt 28, 2003 5:19 pm
Locatie: Gouda

Re: Alex Kroes, onze nieuwe Algemeen Directeur

Bericht door Trab » vr apr 12, 2024 8:12 am

Geneuzel allemaal over die aandelen. Volgens mij had hij prima - a la Te Kloese bij Feyenoord- kunnen functioneren.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 40939
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: Alex Kroes, onze nieuwe Algemeen Directeur

Bericht door Marillion » vr apr 12, 2024 9:48 am

Ik zou wel graag meekijken en luisteren bij die bijeenkomst met de leden. Als ze slim zijn organiseren ze een livestream en verkopen ze kaartjes. Daar kunnen we zomaar een nieuwe back van kopen. :smile-ajax.gif:
Nil volentibus arduum

Gebruikersavatar
999
Berichten: 58892
Lid geworden op: do sep 25, 2003 6:53 pm

Re: Alex Kroes, onze nieuwe Algemeen Directeur

Bericht door 999 » vr apr 12, 2024 10:03 am

:smallgrin.gif:

Ajax Rules
Berichten: 31405
Lid geworden op: do jul 22, 2004 9:15 pm

Re: Alex Kroes, onze nieuwe Algemeen Directeur

Bericht door Ajax Rules » vr apr 12, 2024 10:06 am

Lionel schreef:
do apr 11, 2024 6:39 pm
Heb je hem weer hoor.
Ik denk dat het wel degelijk een serieuze/belangrijke discussie is of Ajax primair gefocust moet zijn op sportief succes, met een meer opportunistische leiding van straatvechters (in het verleden Jaap van Praag, Ton Harmsen, Marc Overmars, Alex Kroes, Johan Cruijff, etc.) of zich vooral moet profileren als maatschappelijk verantwoord onderneming (Jan Melchers, Michael van Praag), met een zero-tolerance beleid tav misstanden (Overmars, Bogarde, Kroes), het heel erg precies naleven van juridische, procerdurele en financiële kaders en (bijvoorbeeld) ook aandacht voor zaken als 'diversiteit' (waar MT zich in mijn ogen iets te veel op focust, maar wat wmb wel onderdeel en symptoom is van deze bredere discussie).
Socialisme is afgunst vermomd als mededogen, opgelegd met tirannie in de kleren van tolerantie.

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 40939
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: Alex Kroes, onze nieuwe Algemeen Directeur

Bericht door Marillion » vr apr 12, 2024 11:15 am

Ja, dat is zeker een interessante discussie en het speelt bij deze situatie ook gewoon een belangrijke rol bij de afweging die is gemaakt door de RvC.

Sterk vereenvoudigd: Het risico om als beursgenoteerde onderneming schade op te lopen is zwaarder gewogen dan het risico om voor een periode stuurloos te zijn met de technische organisatie.
Nil volentibus arduum

Gebruikersavatar
Cluijffert
Berichten: 2155
Lid geworden op: zo jun 19, 2005 9:34 am
Locatie: Haarlem

Re: Alex Kroes, onze nieuwe Algemeen Directeur

Bericht door Cluijffert » vr apr 12, 2024 3:12 pm

Ik snap de discussie niet zo goed.

1. Alex Kroes heeft aantoonbaar kleinere blunders en grote fouten gemaakt;
1b. Hij heeft het ethisch besef van een kleuter;
2. Dat is een patroon van vele jaren - niet alleen rondom Ajax;
3. Hij ziet overduidelijk zelf niet in wat het probleem is, behalve wellicht dat de hierdoor onstane reuring niet in zijn voordeel is;
4. De RvC was logischerwijs niet gelukkig met de manier waarop Kroes voor en direct na zijn aanstelling heeft gefunctioneerd;
5. Kroes heeft de RvC zelf een stok gegeven met zijn gedrag en handelen waardoor voor hen - welke neven motivaties zij (= meervoud, niet vrouwelijk) ook mogen hebben - alle andere dan definitieve oplossingen niet toereikend leken;

Kortom: Kroes is niet capabel voor een zwaargewicht rol (AD of TD) binnen iedere professionele organisatie. En als we blijkbaar allemaal vinden dat het een enorm amateuristische zootje egogeilers bij Ajax zijn (en dat is ook zo - Michael van Praag voorop), dan is het raar dat er nu zoveel pleiten voor verzachtende omstandigheden en het aanhouden van deze charlatan, waarmee de wederopbouw van Ajax van begin af aan al ondermijnd zou worden.
I was recently diagnosed with a stage 4 I don't give a shit, I'm afraid is terminal.

Gebruikersavatar
Monkey Tonk
Berichten: 9368
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 6:54 pm
Locatie: route 66

Re: Alex Kroes, onze nieuwe Algemeen Directeur

Bericht door Monkey Tonk » vr apr 12, 2024 6:11 pm

Ajax Rules schreef:
vr apr 12, 2024 10:06 am
Lionel schreef:
do apr 11, 2024 6:39 pm
Heb je hem weer hoor.
Ik denk dat het wel degelijk een serieuze/belangrijke discussie is of Ajax primair gefocust moet zijn op sportief succes, met een meer opportunistische leiding van straatvechters (in het verleden Jaap van Praag, Ton Harmsen, Marc Overmars, Alex Kroes, Johan Cruijff, etc.) of zich vooral moet profileren als maatschappelijk verantwoord onderneming (Jan Melchers, Michael van Praag), met een zero-tolerance beleid tav misstanden (Overmars, Bogarde, Kroes), het heel erg precies naleven van juridische, procerdurele en financiële kaders en (bijvoorbeeld) ook aandacht voor zaken als 'diversiteit' (waar MT zich in mijn ogen iets te veel op focust, maar wat wmb wel onderdeel en symptoom is van deze bredere discussie).

Ajax had altijd een bepaalde identiteit. Iedereen wist wat die was en waar die voor stond. Het voetbal kwam uit een unieke benadering en filosofie. Die identiteit is nu weg. Je moet er nu razendsnel bij zijn om deze te herstellen, of je loopt het risico dat de identiteit voorgoed verloren is. Alleen heeft Ajax geen enkele haast. Men denkt al twee jaar dat het wel los zal lopen en weer goed zal komen. Terwijl de trein op het ravijn afstevent is er niemand die aan de noodrem trekt.

Ajax zit in een labyrinth. Daar kom je alleen via helder leiderschap uit. Een leider brengt een bird's eye view. Dan is een labyrinth geen grote puzzle meer. Maar de blinden kunnen de blinden niet leiden. Het begint met visie. Ajax lijkt nu zelfs bang te zijn voor een sterke visie. Het moet allemaal een soort compromis worden waar iedereen zich achter kan scharen. Veel geluk daarmee in de topsport.

Het Ajax, zoals wij dat kenden, ligt op sterven...
Uit MT's Grote Sprookjesboek ...
29 augustus 2018: 'Als Ajax door blijft groeien kunnen ze de CL winnen'.

Yopii
Berichten: 18457
Lid geworden op: zo nov 06, 2016 10:14 am

Re: Alex Kroes, onze nieuwe Algemeen Directeur

Bericht door Yopii » vr apr 12, 2024 6:29 pm

Marillion schreef:
vr apr 12, 2024 11:15 am
Ja, dat is zeker een interessante discussie en het speelt bij deze situatie ook gewoon een belangrijke rol bij de afweging die is gemaakt door de RvC.

Sterk vereenvoudigd: Het risico om als beursgenoteerde onderneming schade op te lopen is zwaarder gewogen dan het risico om voor een periode stuurloos te zijn met de technische organisatie.
Is dat niet inherent aan het feit dat Ajax beursgenoteerd is? Kan Ajax zich wel permitteren de beursregels aan de laars te slappen?

Kortom, is er wel een keus?

Ik heb geen verstand van de beursregels, maar ik wil dan ook geen AD van Ajax worden. Als ik dat wel ambieerde, zou ik zorgen dat ik in elk geval wist binnen welke marges ik moest werken.

Lionel
Berichten: 47288
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 12:35 am

Re: Alex Kroes, onze nieuwe Algemeen Directeur

Bericht door Lionel » vr apr 12, 2024 6:37 pm

Monkey Tonk schreef:
vr apr 12, 2024 6:11 pm
Ajax Rules schreef:
vr apr 12, 2024 10:06 am
Lionel schreef:
do apr 11, 2024 6:39 pm
Heb je hem weer hoor.
Ik denk dat het wel degelijk een serieuze/belangrijke discussie is of Ajax primair gefocust moet zijn op sportief succes, met een meer opportunistische leiding van straatvechters (in het verleden Jaap van Praag, Ton Harmsen, Marc Overmars, Alex Kroes, Johan Cruijff, etc.) of zich vooral moet profileren als maatschappelijk verantwoord onderneming (Jan Melchers, Michael van Praag), met een zero-tolerance beleid tav misstanden (Overmars, Bogarde, Kroes), het heel erg precies naleven van juridische, procerdurele en financiële kaders en (bijvoorbeeld) ook aandacht voor zaken als 'diversiteit' (waar MT zich in mijn ogen iets te veel op focust, maar wat wmb wel onderdeel en symptoom is van deze bredere discussie).

Ajax had altijd een bepaalde identiteit. Iedereen wist wat die was en waar die voor stond. Het voetbal kwam uit een unieke benadering en filosofie. Die identiteit is nu weg. Je moet er nu razendsnel bij zijn om deze te herstellen, of je loopt het risico dat de identiteit voorgoed verloren is. Alleen heeft Ajax geen enkele haast. Men denkt al twee jaar dat het wel los zal lopen en weer goed zal komen. Terwijl de trein op het ravijn afstevent is er niemand die aan de noodrem trekt.

Ajax zit in een labyrinth. Daar kom je alleen via helder leiderschap uit. Een leider brengt een bird's eye view. Dan is een labyrinth geen grote puzzle meer. Maar de blinden kunnen de blinden niet leiden. Het begint met visie. Ajax lijkt nu zelfs bang te zijn voor een sterke visie. Het moet allemaal een soort compromis worden waar iedereen zich achter kan scharen. Veel geluk daarmee in de topsport.

Het Ajax, zoals wij dat kenden, ligt op sterven...
Maar dit heeft geen reet met alles wat je hiervoor uitgekraamd hebt te maken. Het zijn de mannen die Ajax kapot hebben gemaakt. Mannen die normen en waarden en regels aan hun lul lapten.
IK GELOOF!!!!!!

Gebruikersavatar
Monkey Tonk
Berichten: 9368
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 6:54 pm
Locatie: route 66

Re: Alex Kroes, onze nieuwe Algemeen Directeur

Bericht door Monkey Tonk » vr apr 12, 2024 11:54 pm

Uit MT's Grote Sprookjesboek ...
29 augustus 2018: 'Als Ajax door blijft groeien kunnen ze de CL winnen'.

Gebruikersavatar
Cluijffert
Berichten: 2155
Lid geworden op: zo jun 19, 2005 9:34 am
Locatie: Haarlem

Re: Alex Kroes, onze nieuwe Algemeen Directeur

Bericht door Cluijffert » za apr 13, 2024 9:09 am

Column Sjoerd Mossou | Zelfs voor een geniaal complot is deze Ajax-crisis te ongeloofwaardig
bron: AD.nl

Stel: John de Wolf, Mark van Bommel, Dirk Kuyt en Frank Lammers waren twee jaar geleden aangesteld bij Ajax, in een soort nieuw technisch hart, met Theo Maassen als de nieuwe hoofdtrainer.

Binnen dit krankzinnige experiment (het lijkt mij typisch een format voor Talpa) was Gerard Cox tot algemeen directeur van Ajax benoemd. Willy en René van de Kerkhof zouden voortaan de scouting gaan doen en Berry van Aerle de afdeling financiële zaken.

Joke Bruijs? Nieuwe voorzitter van de bestuursraad van Ajax. Lee Towers? Video-analist. Toeter Jan? Chief sports officer.

U voelt de ‘wat als’ al aankomen: was het dit illustere gezelschap gelukt om Ajax – op dat moment veruit de rijkste, beste en succesvolste club van Nederland – binnen 24 maanden doelbewust en compleet ten gronde te richten? Had het puur in theorie gekund: per ongeluk expres zo veel verkeerde beslissingen nemen dat Ajax na een tijdje onderaan stond in de eredivisie, en na een treurige 6-0 in de Kuip roemloos zesde, voortmodderend van maf schandaal naar crisis en weer terug?

Nee, ook een geniaal Rotterdams/Eindhovens complot had dat niet voor elkaar gekregen. Zelfs niet wanneer het allemaal veel minder opzichtig was gebeurd, middels een soort CIA-achtige operatie, of dankzij een geniale inside job, compleet met Russische spionnen en allerlei hippe AI-fratsen.

Het was domweg te ongeloofwaardig geweest. Tientallen miljoenen verkwisten, dickpics versturen, de ene trainer na de andere ontslaan, in aandelen handelen met voorkennis, Steven Bergwijn aanvoerder maken: zelfs Gerard Cox had het na een tijdje allemaal een tikkie overdreven gevonden. 12 miljoen betalen voor Gastón Ávila, of pakweg Maurice Steijn aanstellen als nieuwe Ajax-trainer? René en Willy van de Kerkhof waren er nooit mee akkoord gegaan, want een reputatie is ook wat waard.

Ook in het buitenland begint het verhaal van Ajax ondertussen te landen als een scenario dat te absurd is om te geloven. Dat duurde even, de eredivisie wordt er vaak niet al te intensief gevolgd, maar The Athletic, France Football en Der Kicker maakten recent uitgebreide reconstructies en verhalen over deze haast onvoorstelbare ‘downfall’.

Het verhaal van Ajax is inmiddels zo totaal krankjorum dat alleen Hitchcock het had kunnen bedenken

Dat is ergens toch boeiend om te lezen, ook al weet je alles al: in andere landen is de verbazing nog puur en onbevangen. In Nederland zijn we inmiddels toch een beetje lamgeslagen door de voortdurende maalstroom van gekkigheid.

Over de huidige staat van Ajax ben je geneigd te zeggen dat Hitchcock het niet had kunnen verzinnen, maar juist het tegenovergestelde is waar: het verhaal van Ajax is inmiddels zo totaal krankjorum dat alleen Hitchcock het had kunnen bedenken.

Dat geeft te denken, maar het fijne aan voetbal is dat er altijd weer een nieuw verhaal is, en dat de panelen soms sneller kantelen dan je voor mogelijk houdt.

‘Ajax is Ajax niet meer’, klinkt het de laatste jaren vaak, bij wijze van diepe verzuchting. Maar wellicht was een onsje minder Ajax, of drie onsjes, een veel beter idee geweest.
I was recently diagnosed with a stage 4 I don't give a shit, I'm afraid is terminal.

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 40939
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: Alex Kroes, onze nieuwe Algemeen Directeur

Bericht door Marillion » za apr 13, 2024 9:12 am

Yopii schreef:
vr apr 12, 2024 6:29 pm
Marillion schreef:
vr apr 12, 2024 11:15 am
Ja, dat is zeker een interessante discussie en het speelt bij deze situatie ook gewoon een belangrijke rol bij de afweging die is gemaakt door de RvC.

Sterk vereenvoudigd: Het risico om als beursgenoteerde onderneming schade op te lopen is zwaarder gewogen dan het risico om voor een periode stuurloos te zijn met de technische organisatie.
Is dat niet inherent aan het feit dat Ajax beursgenoteerd is? Kan Ajax zich wel permitteren de beursregels aan de laars te slappen?

Kortom, is er wel een keus?

Ik heb geen verstand van de beursregels, maar ik wil dan ook geen AD van Ajax worden. Als ik dat wel ambieerde, zou ik zorgen dat ik in elk geval wist binnen welke marges ik moest werken.
Je kunt er natuurlijk niet voortdurend één grote bende van maken maar er zit echt wel verschil in situaties. Sommige dingen zijn duidelijke harde grenzen en andere staan veel meer open voor interpretatie. Daar kun je echt wel in laten doorwegen of je nou in de basis meer een voetbalclub bent of niet.

Als het gaat over het belang van de aandeelhouder, wat natuurlijk iets anders is als beursregels, kun je ook nog wel een boom opzetten over de vraag of dit nu zo geweldig is gedaan.
Nil volentibus arduum

Gebruikersavatar
Trab
AT Toto winner 04/05
Berichten: 7313
Lid geworden op: di okt 28, 2003 5:19 pm
Locatie: Gouda

Re: Alex Kroes, onze nieuwe Algemeen Directeur

Bericht door Trab » za apr 13, 2024 9:26 am

Interview met Tahamata vandaag in de Telegraaf. Die wou helemaal niet weg. Maurits Hendriks heeft hem weggestuurd. Bood hem nog maar een baan voor 20 uur aan.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Gebruikersavatar
999
Berichten: 58892
Lid geworden op: do sep 25, 2003 6:53 pm

Re: Alex Kroes, onze nieuwe Algemeen Directeur

Bericht door 999 » za apr 13, 2024 10:06 am

Trab schreef:
za apr 13, 2024 9:26 am
Interview met Tahamata vandaag in de Telegraaf. Die wou helemaal niet weg. Maurits Hendriks heeft hem weggestuurd. Bood hem nog maar een baan voor 20 uur aan.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Interview Tahamata

Plaats reactie