Alex Kroes, onze nieuwe Technisch Directeur

Alles over Ajax in z'n algemeenheid.

Moderator: mods

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 40939
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: Alex Kroes, onze nieuwe Algemeen Directeur

Bericht door Marillion » di apr 02, 2024 6:03 pm

GangstaRiB schreef:
di apr 02, 2024 2:26 pm
Mijn vraag blijft nog steeds: is hij echt zo dom geweest of ligt het allemaal wat genuanceerder?
Ik blijf vooralsnog toch ook wel met wat vragen zitten.

Hij geeft in de tijdslijn notabene zelf aan dat hij nog vaker in overtreding is geweest. Dat het niet mag is me inmiddels wel duidelijk. Maar in welke mate was dit nou echt kwade opzet en schadelijk voor de club en haar aandeelhouders? En hoe onmogelijk of idioot is het nou om dit hele verhaal ter oordeel voor te leggen aan de AFM?

Het gevolg voor de club is nu in ieder geval vele malen erger dan wanneer hij was blijven zitten. Op het moment dat we ons moeten zien te herstellen van deze rampseizoenen zitten we dus zonder AD, zonder TD, zonder trainer en met een selectie die totaal uit balans is. Met een beetje pech kunnen alle gesprekken met kandidaten voor de posities van TD en trainer ook de prullenbak in en mogen we helemaal opnieuw beginnen.

Is zijn handelen dusdanig schadelijk dat het een betere keuze is om hem er gelijk uit gooien en niet op z'n minst het oordeel van de ADM af te wachten? Het kan aan mij liggen. Dit is niet mijn wereld of kennisgebied. Maar mijn gevoel zegt dat dit een totaal overtrokken en gehaaste beslissing is. En dit staat los van mijn oordeel over Kroes want ik heb wel wat op en aanmerkingen over zijn gedrag in de afgelopen periode.
Nil volentibus arduum

columbus
Berichten: 5354
Lid geworden op: ma okt 25, 2004 3:30 pm

Re: Alex Kroes, onze nieuwe Algemeen Directeur

Bericht door columbus » di apr 02, 2024 6:13 pm

zeux schreef:
Yopii schreef:
di apr 02, 2024 4:09 pm
Zou hij werkelijk hebben gedacht dat hij daaraan kon verdienen? Een beetje belegger weet wel betere bestemmingen voor zijn geld.
Ajax keert toch al een paar jaar nauweljks tot geen dividend uit, maar voegt (eventuele) winsten toe aan de reserves?

Ik heb altijd begrepen dat het een support-aandeel was. Geen aandeel om winst mee te maken.
Als het een support aandeel is dan er er toch niet zo’n groot probleem?

Gebruikersavatar
zeux
Berichten: 33478
Lid geworden op: wo dec 29, 2010 6:30 pm

Re: Alex Kroes, onze nieuwe Algemeen Directeur

Bericht door zeux » di apr 02, 2024 6:20 pm

columbus schreef:
di apr 02, 2024 6:13 pm
zeux schreef:
Yopii schreef:
di apr 02, 2024 4:09 pm
Zou hij werkelijk hebben gedacht dat hij daaraan kon verdienen? Een beetje belegger weet wel betere bestemmingen voor zijn geld.
Ajax keert toch al een paar jaar nauweljks tot geen dividend uit, maar voegt (eventuele) winsten toe aan de reserves?

Ik heb altijd begrepen dat het een support-aandeel was. Geen aandeel om winst mee te maken.
Als het een support aandeel is dan er er toch niet zo’n groot probleem?
Dat is een beetje mijn punt. Maar eerlijk gezegd weet ik niet de huidige stand van zaken rond het aandeel. Ik heb in ieder geval nooit de indruk gekregen dat het een speculatie-aandeel is.

Desondanks is een aandeel een aandeel en tellen de 'spelregels' van de beurs.

Is Kroes inderdaad vanaf het begin volledig 'open' geweest - zoals hij claimt op LinkedIn - of wordt de RvC inderdaad nu pas met de feiten geconfronteerd? (waarbij Scherrer terecht opmerkt dat het statement vaag is over de 17.000 aandelen, of hij daar ook meteen open over is geweest).
Dat kan nog pijnlijk worden voor de RvC als blijkt dat ze gewoon op de hoogte was... (zijn we die ook meteen kwijt misschien ;-) )

Of het mag of niet mag wil Kroes nu voorleggen aan de AFM. Maar zijn adocaat heeft hem al duidelijk gemaakt dat het 'niet slim' was. :ajaxsmiley.gif:
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

Gebruikersavatar
999
Berichten: 58893
Lid geworden op: do sep 25, 2003 6:53 pm

Re: Alex Kroes, onze nieuwe Algemeen Directeur

Bericht door 999 » di apr 02, 2024 6:31 pm

‘Aandelen met voorkennis’ leverden geschorste Ajax-directeur Alex Kroes ook nog eens niks op
Ajax-directeur Alex Kroes is geschorst vanwege handel met voorkennis in aandelen Ajax. De directeur kocht 17.000 aandelen toen hij al wist dat hij directeur zou worden. Het pijnlijke: het leverde hem tot nu toe ook nog eens niks op.

Gebruikersavatar
Duke
Site Admin & AT EC 2016 winner
Berichten: 33834
Lid geworden op: ma apr 19, 2004 10:09 am

Re: Alex Kroes, onze nieuwe Algemeen Directeur

Bericht door Duke » di apr 02, 2024 6:48 pm

Yopii schreef:
di apr 02, 2024 5:01 pm
Vraag aan Duke en anderen die iets weten van GAE: heeft hij het bij die club niet ook zo gedaan? Aandelen kopen, de boel oppoetsen en de aandelen verkopen?
Feitelijk wel, maar dat was anders: hij was grootaandeelhouder van GAE, en had het daarmee voor het zeggen. Dat aandeel heeft hij vervolgens van de hand gedaan, en ik neem aan dat hij daar goed aan verdiend heeft. Verschil is (volgens mij) verder dat GAE niet naar de beurs is gegaan waardoor de aandelen niet vrij verhandelbaar zijn.

Hij heeft het zeker goed gedaan bij GAE, hij heeft de club echt een stap verder gebracht wat betreft professionalisering. In die zin was ik ook wel positief over zijn komst naar Ajax, maar dat is inmiddels achterhaald.
There is only one difference between a madman and me. I am not mad.

Salvador Dali

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 40939
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: Alex Kroes, onze nieuwe Algemeen Directeur

Bericht door Marillion » di apr 02, 2024 7:05 pm

zeux schreef:
di apr 02, 2024 6:20 pm
columbus schreef:
di apr 02, 2024 6:13 pm
zeux schreef:
Ajax keert toch al een paar jaar nauweljks tot geen dividend uit, maar voegt (eventuele) winsten toe aan de reserves?

Ik heb altijd begrepen dat het een support-aandeel was. Geen aandeel om winst mee te maken.
Als het een support aandeel is dan er er toch niet zo’n groot probleem?
Dat is een beetje mijn punt. Maar eerlijk gezegd weet ik niet de huidige stand van zaken rond het aandeel. Ik heb in ieder geval nooit de indruk gekregen dat het een speculatie-aandeel is.

Desondanks is een aandeel een aandeel en tellen de 'spelregels' van de beurs.

Is Kroes inderdaad vanaf het begin volledig 'open' geweest - zoals hij claimt op LinkedIn - of wordt de RvC inderdaad nu pas met de feiten geconfronteerd? (waarbij Scherrer terecht opmerkt dat het statement vaag is over de 17.000 aandelen, of hij daar ook meteen open over is geweest).
Dat kan nog pijnlijk worden voor de RvC als blijkt dat ze gewoon op de hoogte was... (zijn we die ook meteen kwijt misschien ;-) )

Of het mag of niet mag wil Kroes nu voorleggen aan de AFM. Maar zijn adocaat heeft hem al duidelijk gemaakt dat het 'niet slim' was. :ajaxsmiley.gif:
Dat het niet mag is hem ook wel duidelijk. Misschien vanaf het begin en misschien was 'ie ook naïef.

Maar de vraag vanuit de positie van de club is wat mij betreft vooral of dit zwaar genoeg is om gelijk alles zo op straat te gooien. Is het voorstel om het voor te leggen aan de AFM nou echt zo compleet idioot?

De afweging en het gemak waarmee de club zich nu volledig in de afgrond stort onder het mom van dat het de regels van de beurs zijn is me wat te kort door de bocht.
Nil volentibus arduum

Gebruikersavatar
elliquido
Berichten: 7899
Lid geworden op: di feb 10, 2004 5:03 pm

Re: Alex Kroes, onze nieuwe Algemeen Directeur

Bericht door elliquido » di apr 02, 2024 7:21 pm

Ik nijgh :biggrin.gif: toch naar overhaast. Voorkennis heeft doel om snel geld te verdienen, hier is geen sprake van. Transactie is ook openbaar.

Dit had ajax ook anders kunnen afdoen. Gooi nog maar meer olie op het vuur.

Weer achteruit geworpen.
NOOIT meer Seedorf a.u.b.

Lionel
Berichten: 47288
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 12:35 am

Re: Alex Kroes, onze nieuwe Algemeen Directeur

Bericht door Lionel » di apr 02, 2024 7:34 pm

Lees even de reconstructie van ESPN. Daaruit kun je niks anders opmaken dan dat het handelen met voorkennis is.

De man is een incompetente oplichter. Wist ook niks van een concurrentiebeding.
IK GELOOF!!!!!!

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 40939
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: Alex Kroes, onze nieuwe Algemeen Directeur

Bericht door Marillion » di apr 02, 2024 7:46 pm

Maar de wereld stopt niet met draaien op het moment dat iets handel met voorkennis betreft. Je hebt dat natuurlijk in allerlei gradaties en mede afhankelijk daarvan ga je er mee om.

Ajax stort zich dusdanig snel in de afgrond dat ik er een slecht gevoel bij krijg. Mijn gevoel is dat dit stinkt en dat het op een andere manier is op te lossen als je dat wil. Op zijn allerminst had je dit dus kunnen voorleggen aan de AFM. Waarom zou je dat niet doen?

Het is nu wederom complete chaos en we zijn volledig stuurloos bij het ingaan van de komende transferperiode. Geen AD, Geen TD, Geen trainer. Geen Geld.
Nil volentibus arduum

Gebruikersavatar
zeux
Berichten: 33478
Lid geworden op: wo dec 29, 2010 6:30 pm

Re: Alex Kroes, onze nieuwe Algemeen Directeur

Bericht door zeux » di apr 02, 2024 7:48 pm

Marillion schreef:
di apr 02, 2024 7:46 pm
Maar de wereld stopt niet met draaien op het moment dat iets handel met voorkennis betreft. Je hebt dat natuurlijk in allerlei gradaties en mede afhankelijk daarvan ga je er mee om.

Ajax stort zich dusdanig snel in de afgrond dat ik er een slecht gevoel bij krijg. Mijn gevoel is dat dit stinkt en dat het op een andere manier is op te lossen als je dat wil. Op zijn allerminst had je dit dus kunnen voorleggen aan de AFM. Waarom zou je dat niet doen?

Het is nu wederom complete chaos en we zijn volledig stuurloos bij het ingaan van de komende transferperiode. Geen AD, Geen TD, Geen trainer. Geen Geld.
Geen glorie en Geen imago meer...

Het is een zootje. En de ego's bijven maar in de top knokken om de macht.
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

Dubbel
AT EC 2012 winner
Berichten: 9371
Lid geworden op: ma nov 10, 2003 1:47 pm

Re: Alex Kroes, onze nieuwe Algemeen Directeur

Bericht door Dubbel » di apr 02, 2024 7:50 pm

Pffff, handel met voorkennis? Kwalijk indien je met voorkennis aandelen koopt vlak voor een te verwachten koersstijging en die aandelen op de golf van die koersstijging met winst verkoopt. Is dat hier aan de hand? Nee. Wel onhandig maar niet strafbaar. Daarmee is het wmb een bijzaak.
We kunnen al jaren geen goede AD vinden. Iedereen is enthousiast over de nieuwe directeur en MVP werkt hem er uit op een bijzaak. Want we moeten niet hebben dat de paus roomser is dan Ajax? Weg met die man.
Dit komt allemaal doordat Ajax geen voetbalclub is maar een NV. Enne, is MVP ook de geestelijk vader van die beursgang geweest? En trouwens ook van het nieuwe logo? En van de verhuizing uit Amsterdam? Zo uit m'n hoofd wel. Als Ajax zichzelf niet meer is dan begint dat bij MVP. Hij had de mazzel van een talentvolle lichting en uitstekende trainer waardoor hij bij bestuurders bekend staat als de kampioen van 1995.
En nu dit, als Kroes goed is dan moet Ajax er alles aan doen om hem te beschermen maar Ajax doet het tegenovergestelde. Het stuur komt nu volledig in handen van MVP. Mijn hemel!

Lionel
Berichten: 47288
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 12:35 am

Re: Alex Kroes, onze nieuwe Algemeen Directeur

Bericht door Lionel » di apr 02, 2024 7:52 pm

Het feit dat hij niet snapt hoe een concurrentiebeding werkt en wat handelen met voorkennis inhoudt maakt hem wat mij betreft ongeschikt. Ook is hij een blaaskaak die alles en nog wat lekt naar Mike Verweij.
IK GELOOF!!!!!!

Historicus
Berichten: 3362
Lid geworden op: di mar 15, 2016 11:03 pm

Re: Alex Kroes, onze nieuwe Algemeen Directeur

Bericht door Historicus » di apr 02, 2024 7:58 pm

Misschien dat Huntelaar dan zich maar weer beter moet melden.

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 40939
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: Alex Kroes, onze nieuwe Algemeen Directeur

Bericht door Marillion » di apr 02, 2024 7:59 pm

Lionel schreef:
di apr 02, 2024 7:52 pm
Het feit dat hij niet snapt hoe een concurrentiebeding werkt en wat handelen met voorkennis inhoudt maakt hem wat mij betreft ongeschikt. Ook is hij een blaaskaak die alles en nog wat lekt naar Mike Verweij.
Dat is leuk maar dat is niet waar het op dit moment over gaat.

Ik ben ook niet onverdeeld enthousiast over zijn aanstelling. Maar die keuze is gemaakt en dan moet je die weg ook ingaan. Als je nu kijkt naar de reactie van de club en het risico dat ze daarmee nemen dan is dat echt wel op z'n minst heel opvallend. De felheid en de woordkeuze van Michael van Praag is wat mij betreft ook een signaal dat er iets anders speelt.

Verwijtbare handel met voorkennis is bijvoorbeeld als je weet dat volgende week een Arabier de club opkoopt voor een enorme bak geld en je daarom nog een deal maakt om daar op korte termijn snel en veel geld aan te verdienen. Of als je weet dat Brobbey voor 200 miljoen naar Madrid gaat. Verzin het maar.

Maar dit gerommel in de marge lijkt mij niet genoeg om zo snel en zo hard te breken. Hier klopt echt iets niet.
Nil volentibus arduum

Lionel
Berichten: 47288
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 12:35 am

Re: Alex Kroes, onze nieuwe Algemeen Directeur

Bericht door Lionel » di apr 02, 2024 8:05 pm

Wat nou als hij een TD had aangesteld en over een maand komt de AFM erachter? Ajax is een beursgenoteerde onderneming met zoveel shit de afgelopen jaren dat je dat niet moet willen hebben.

Linksom of rechtsom…. Hij heeft aandelen van Ajax gekocht op de dag dat hij wist (woorden Van Praag bij ESPN) dat hij algemeen directeur zou worden.

Waarom kocht hij die aandelen niet eerder als hij zo een grote fan was?
IK GELOOF!!!!!!

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 40939
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: Alex Kroes, onze nieuwe Algemeen Directeur

Bericht door Marillion » di apr 02, 2024 8:16 pm

Lionel schreef:
di apr 02, 2024 8:05 pm
Wat nou als hij een TD had aangesteld en over een maand komt de AFM erachter? Ajax is een beursgenoteerde onderneming met zoveel shit de afgelopen jaren dat je dat niet moet willen hebben.
Die komen daar niet over een maand achter als je gewoon met deze situatie hun kant op komt en in overleg gaat over de mogelijkheden en onmogelijkheden. Nogmaals, het is niet een situatie dat iemand actief misbruik probeert te maken van een situatie door zich met voorkennis snel en op korte termijn te verrijken.

Heeft hij fouten gemaakt? Ja. Is er een oplossing te vinden als je dat wil? Dat lijkt mij wel.

Kroes heeft fouten gemaakt maar Ajax kiest ervoor om het nu zo idioot te escaleren met alle risico's van dien. De woorden die Van Praag kiest versterken dat gevoel bij mij alleen maar. Als je zo hard gaat roepen in deze fase dan krijg ik argwaan.
Nil volentibus arduum

Dubbel
AT EC 2012 winner
Berichten: 9371
Lid geworden op: ma nov 10, 2003 1:47 pm

Re: Alex Kroes, onze nieuwe Algemeen Directeur

Bericht door Dubbel » di apr 02, 2024 8:19 pm

Lionel schreef:
di apr 02, 2024 7:52 pm
Het feit dat hij niet snapt hoe een concurrentiebeding werkt en wat handelen met voorkennis inhoudt maakt hem wat mij betreft ongeschikt. Ook is hij een blaaskaak die alles en nog wat lekt naar Mike Verweij.
Een concurrentiebeding is er om te worden afgekocht, toch? En een aantredend CEO die bij zijn aantreden aandelen koopt is ook geen uitzondering volgens mij. Moet wel gemeld worden en volgens Kroes is dat gebeurd. Ik volg het ook slechts via de media maar ik begreep dat men binnen Ajax juist erg enthousiast is over Kroes dus waarom zet je hem dan zo neer?

Gebruikersavatar
zeux
Berichten: 33478
Lid geworden op: wo dec 29, 2010 6:30 pm

Re: Alex Kroes, onze nieuwe Algemeen Directeur

Bericht door zeux » di apr 02, 2024 8:26 pm

Marillion schreef:
di apr 02, 2024 8:16 pm
Lionel schreef:
di apr 02, 2024 8:05 pm
Wat nou als hij een TD had aangesteld en over een maand komt de AFM erachter? Ajax is een beursgenoteerde onderneming met zoveel shit de afgelopen jaren dat je dat niet moet willen hebben.
Die komen daar niet over een maand achter als je gewoon met deze situatie hun kant op komt en in overleg gaat over de mogelijkheden en onmogelijkheden. Nogmaals, het is niet een situatie dat iemand actief misbruik probeert te maken van een situatie door zich met voorkennis snel en op korte termijn te verrijken.

Heeft hij fouten gemaakt? Ja. Is er een oplossing te vinden als je dat wil? Dat lijkt mij wel.

Kroes heeft fouten gemaakt maar Ajax kiest ervoor om het nu zo idioot te escaleren met alle risico's van dien. De woorden die Van Praag kiest versterken dat gevoel bij mij alleen maar. Als je zo hard gaat roepen in deze fase dan krijg ik argwaan.
Eens. It smells.
Het lijkt een stok om de 'hond' te slaan.

Benieuwd of Kroes de communicatie met de RvC heeft bewaard...

Dat is wel de eerste tip als je ooit met Ajax in zee gaat (Wimpey's opmerkingen indachtig).
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

LucaS
Berichten: 53553
Lid geworden op: di mar 09, 2004 1:13 pm
Locatie: Amsterdam

Re: Alex Kroes, onze nieuwe Algemeen Directeur

Bericht door LucaS » di apr 02, 2024 8:33 pm

Hou nou toch op. Handel met voorkennis is illegaal. Op het moment dat Ajax weet dat het gebeurd is en dat stilhoudt plaatst ze zich in een enorm kwetsbare positie. Ik zie de koppen en commentaren al voor me.als dit over een jaar uit was gekomen en er werd bekend dat Ajax op de hoogte was
I think I lost my fucking headache

Buijtendijk 2.0
Berichten: 62
Lid geworden op: vr jan 25, 2019 1:25 pm

Re: Alex Kroes, onze nieuwe Algemeen Directeur

Bericht door Buijtendijk 2.0 » di apr 02, 2024 8:38 pm

zeux schreef:
di apr 02, 2024 6:20 pm


Dat is een beetje mijn punt. Maar eerlijk gezegd weet ik niet de huidige stand van zaken rond het aandeel. Ik heb in ieder geval nooit de indruk gekregen dat het een speculatie-aandeel is.

Het aandeel AFC Ajax NV steeg in 2018-2019 met 160 %. Dat is een forse stijging. :kaboem:

Gebruikersavatar
elliquido
Berichten: 7899
Lid geworden op: di feb 10, 2004 5:03 pm

Re: Alex Kroes, onze nieuwe Algemeen Directeur

Bericht door elliquido » di apr 02, 2024 8:39 pm

Marillion schreef:
di apr 02, 2024 7:59 pm
Lionel schreef:
di apr 02, 2024 7:52 pm
Het feit dat hij niet snapt hoe een concurrentiebeding werkt en wat handelen met voorkennis inhoudt maakt hem wat mij betreft ongeschikt. Ook is hij een blaaskaak die alles en nog wat lekt naar Mike Verweij.
Dat is leuk maar dat is niet waar het op dit moment over gaat.

Ik ben ook niet onverdeeld enthousiast over zijn aanstelling. Maar die keuze is gemaakt en dan moet je die weg ook ingaan. Als je nu kijkt naar de reactie van de club en het risico dat ze daarmee nemen dan is dat echt wel op z'n minst heel opvallend. De felheid en de woordkeuze van Michael van Praag is wat mij betreft ook een signaal dat er iets anders speelt.

Verwijtbare handel met voorkennis is bijvoorbeeld als je weet dat volgende week een Arabier de club opkoopt voor een enorme bak geld en je daarom nog een deal maakt om daar op korte termijn snel en veel geld aan te verdienen. Of als je weet dat Brobbey voor 200 miljoen naar Madrid gaat. Verzin het maar.

Maar dit gerommel in de marge lijkt mij niet genoeg om zo snel en zo hard te breken. Hier klopt echt iets niet.
Mijn gevoel ook.
NOOIT meer Seedorf a.u.b.

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 40939
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: Alex Kroes, onze nieuwe Algemeen Directeur

Bericht door Marillion » di apr 02, 2024 8:39 pm

Nogmaals, de suggestie is helemaal niet om het stil te houden maar om gezamenlijk naar de AFM te stappen om de situatie voor te leggen.

En er bestaat zoals ook al gesteld natuurlijk een verschil tussen handel met voorkennis en handel met voorkennis. Dat snapt neem ik aan iedereen. Dat wil niet zeggen dat het dan geen fout is maar het kan wel het verschil maken of het in overleg met de AFM oplosbaar is of niet.

Dat traject gaan we dus niet eens in. Dus zelfs maar overwegen of verkennen of er een oplossing is dan is geen optie. In plaats daarvan verkiezen we de sprong in de afgrond. De schade die we nu als club kunnen oplopen door compleet stuurloos te zijn op een meer dan kritiek moment kan ons echt vele malen duurder komen te staan dan het relatieve gerommel in de marge met die aandelen. Ik heb de indruk dat mensen dat deel van dit verhaal onderschatten.
Nil volentibus arduum

GangstaRiB
Berichten: 16846
Lid geworden op: zo mar 13, 2005 10:44 pm
Locatie: Purmerend

Re: Alex Kroes, onze nieuwe Algemeen Directeur

Bericht door GangstaRiB » di apr 02, 2024 8:40 pm

De beschuldigingen en ingrepen gaan mij te snel en te drastisch. Barbertje moet hangen blijkbaar.

De man is al eens eerder geschoffeerd door Ajax door hem bij GAE te benaderen en toen de keutel terug te trekken waardoor hij naar AZ trok. Maar nog steeds wilde hij naar Ajax komen.

Er is een hoop fout gegaan de afgelopen jaren. Ik vermoed dat er een hele zweem van profiteurs om Ajax heen is gaan draaien die allemaal uit de ruif willen eten. Als Kroes daar een hak in wilde zetten en nu pootje gelicht is, dan weet ik niet of we beter af zijn met iemand anders.

Ik kon me niet ergeren over zijn media optreden voordat hij in dienst trad. Hij benoemde in ieder geval de fouten die gemaakt waren. Gaf mij wel vertrouwen.

LucaS
Berichten: 53553
Lid geworden op: di mar 09, 2004 1:13 pm
Locatie: Amsterdam

Re: Alex Kroes, onze nieuwe Algemeen Directeur

Bericht door LucaS » di apr 02, 2024 8:41 pm

Er is advies ingewonnen
I think I lost my fucking headache

Gebruikersavatar
zeux
Berichten: 33478
Lid geworden op: wo dec 29, 2010 6:30 pm

Re: Alex Kroes, onze nieuwe Algemeen Directeur

Bericht door zeux » di apr 02, 2024 8:42 pm

Nu.nl:
Klare taal Van Praag over Ajax-directeur Kroes: 'Alex is dom en naïef geweest'
Door Robèrt Misset
Alex Kroes
2 apr 2024 om 21:00 Update: 26 min. geleden
Namens de raad van commissarissen (rvc) van Ajax velt voorzitter Michael van Praag een hard oordeel over directeur Alex Kroes, die vanwege handel in aandelen met voorkennis is geschorst. "Hij is schuldig aan deze affaire en niemand anders."

Ajax had geen andere keuze dan directeur Kroes twee weken na zijn aanstelling te schorsen vanwege handel in aandelen met voorkennis, zegt Van Praag. "Alex is dom en naïef geweest."

Dinsdagochtend maakte Ajax bekend dat Kroes op non-actief is gesteld, omdat hij een week voor zijn benoeming in augustus 2023 nog eens zeventienduizend aandelen had gekocht. Handel met voorwetenschap en marktmisbruik wordt volgens de definitie van de Autoriteit Financiële Markten (AFM) marktmisbruik genoemd.

"We zijn in een slechte film beland", zegt Van Praag, tijdens een persgesprek in de Johan Cruijff ArenA. "Een CEO die zich dit permitteert, past niet bij ons morele kompas."

Handel met voorwetenschap is strafbaar, maar Ajax heeft geen aangifte gedaan bij de AFM. Van Praag: "Dat gaan we ook niet doen. We hebben uitgelegd waarom Kroes is geschorst, het is nu aan de AFM om het verder te onderzoeken."

Kroes verruilt in augustus AZ voor rivaal Ajax en moet op last van de AZ-directie uit concurrentiebeding een half jaar wachten voor hij in Amsterdam aan de slag kan. Op 6 oktober zegt Ajax in een toelichting voor de aandeelhoudersvergadering dat de nieuwe directeur beschikt over 42.500 aandelen in de vennootschap.

Pas op 15 maart, de dag waarop Kroes officieel in dienst treedt bij Ajax, meldt de club dat ook bij de AFM. Na die melding in het openbaar register krijgt de rvc zowel van de media als intern vragen over de herkomst van die aandelen.

Eind vorige week laat Kroes op verzoek van de rvc in een excel sheet de data van zijn aankopen zien, waarna bij Van Praag en de andere leden de alarmbellen afgaan. Kroes blijkt op 26 juli 2023 nog eens zeventienduizend aandelen te hebben gekocht, terwijl zijn aanstelling als algemeen directeur nog slechts een formaliteit was. Van Praag: "Hij was in feite al rond met Ajax. Zoals Alex zei: ik was met mijn hoofd al bij Ajax."

Toch besluit Kroes juist die dag zijn aandelenpakket te vergroten tot 42.500. Een aandeel Ajax is momenteel zo'n tien euro waard. "En dat heeft hij niet gemeld", aldus Van Praag. "Kroes weet op dat moment als enige dat hij directeur wordt en andere aandeelhouders niet, dat heet handelen met voorkennis."

Het is de conclusie van de advocaten van Nauta Dutilh die Ajax in de arm heeft genomen. Tot in het paasweekend hebben ze de mailwisseling en het appverkeer van Kroes met de rvc doorgespit. "Het advies van Nauta Dutilh was duidelijk", zegt Van Praag. "Er zijn sterke aanwijzingen van handel met voorwetenschap en daaraan liggen talloze documenten en videocalls ten grondslag."

In een verklaring op LinkedIn spreekt Kroes van "skin in the game". Hij zegt naast zijn 25.000 aandelen nog eens 17.500 aandelen te hebben gekocht om vertrouwen uit te stralen naar de aandeelhouders. "En ik loop ook zelf financiële risico's, dit is geen quick win gedachte." Naïef en dom, stellen beleggers en beursanalisten. "Onacceptabel voor een CEO van Ajax", zegt Van Praag, die zelf over honderd aandelen zegt te beschikken.

Van Praag wijst het verweer van Kroes van de hand. Hj moest als ondernemer en oprichter van zaakwaarnemerskantoor SEG beter weten. "Alex deed er tegenover ons nonchalant over. Hij had een fout gemaakt en zei de regels niet te kennen. Ik zei: het is niet aan ons om jou de regels uit te leggen. Je wordt als directeur van een beursgenoteerde onderneming geacht de wet te kennen."

Ook het verzoek van Kroes om zijn handelswijze voor te leggen aan de AFM vindt geen gehoor bij Ajax. Van Praag: "Het is ook niet de taak van de AFM om te arbitreren, dat is nog nooit gebeurd. De AFM houdt slechts toezicht op beursgenoteerde ondernemingen."

Na langdurig beraad besluit de rvc van Ajax op Tweede Paasdag unaniem dat slechts één maatregel gepast is: Kroes wordt op non-actief gesteld en de club stuurt aan op ontslag. Van Praag: "Het zou ongeloofwaardig zijn om Kroes te behouden."

Een CEO van een beursgenoteerd bedrijf mag aandelen bezitten en ze zelfs onder bepaalde voorwaarden verkopen. Maar waarom heeft niemand bij Ajax zich al in augustus afgevraagd in welke periode Kroes ze heeft gekocht? "Geen idee", zegt Van Praag. "Ik ben niet bij de onderhandelingen met Kroes geweest. We wisten dat Alex die aandelen bezat en dat mocht ook."

Had Ajax de afgang van de vroegtijdige aftocht van Kroes kunnen voorkomen als de commissarissen hun controlerende taak serieuzer hadden genomen? In dat geval zou de aanstelling van Kroes meteen zijn geblokkeerd?

Van Praag: "Ik weet waar jullie naartoe willen, maar het was algemeen bekend dat Kroes aandelen had. We hoefden hem niet de vraag te stellen, wanneer hij ze heeft verkregen. Het is de les dat we voortaan scherper moeten doorvragen. Maar het was aan Kroes om te vertellen wanneer hij zijn aandelen had gekocht."

Van Praag ontkent dat Ajax medeschuldig is aan de val van Kroes. "De schuld ligt bij Alex en bij niemand anders. We hebben een half jaar op hem moeten wachten. Ik ben met adviseur Louis van Gaal op mijn knieën naar AZ gegaan met het verzoek of hij eerder bij ons mocht beginnen. Wij wilden hem dolgraag hebben, we hadden het vertrouwen dat alles goed zat. Het is vreselijk dat het zo afloopt."

Als gedelegeerd commissaris zal Van Praag de directie van Ajax bijstaan in de toch al omvangrijke zoektocht naar een nieuwe trainer, hoofd jeugdopleiding en technisch directeur. De man die dat proces moest begeleiden, is alweer weg. En dus moet Ajax wederom de vacature vervullen van algemeen directeur.

Van Praag: "Met de komst van Kroes hadden we nieuw leiderschap ingevuld. Daarom is deze afloop zo waardeloos. Maar we slaan de weg in die we al met Alex hadden ingeslagen op weg naar een beter Ajax."
Ze wijzen naar elkaar.
We hoefden hem niet de vraag te stellen, wanneer hij ze heeft verkregen. Het is de les dat we voortaan scherper moeten doorvragen.
We hoefden hem dat niet te vragen, maar moeten dat in de toekomst wel doen.

Hmm, wat is het nu?
Het is de conclusie van de advocaten van Nauta Dutilh die Ajax in de arm heeft genomen. Tot in het paasweekend hebben ze de mailwisseling en het appverkeer van Kroes met de rvc doorgespit. "Het advies van Nauta Dutilh was duidelijk", zegt Van Praag. "Er zijn sterke aanwijzingen van handel met voorwetenschap en daaraan liggen talloze documenten en videocalls ten grondslag."
Ok, die communicatie is er dus. En blijkbaar is Kroes daarin niet helder geweest over de aankoopdata.

En blijkbaar lagen er vragen van media. En waren die te listig om te negeren.

En toch bekruipt mij - net als Marillion - het gevoel dat dit anders aangevlogen had kunnen worden. Mét wel degelijk een uitspraak van de AFM. Ik weet niet hoe die doorgaans werkt. Zijn er grijze gebieden? Is het altijd zwart/wit? Kan een reprimande/tik op de vingers volstaan? Het was nu wel meteen vol met het gas er op bij Van Praag.
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

Plaats reactie