Salarissen Ajax; wat verdient de spelersgroep

Alles over Ajax in z'n algemeenheid.

Moderator: mods

Plaats reactie
Andriy Demchenko
Berichten: 5004
Lid geworden op: zo apr 10, 2016 6:30 am

Salarissen Ajax; wat verdient de spelersgroep

Bericht door Andriy Demchenko » za jul 29, 2023 9:23 am

VI
De salariskloof tussen Ajax en PSV is alleen maar verder gegroeid
Tom Knipping
19.38,
10 jan. 2023
52 Reacties
Ajax heeft in het seizoen 2021/22 meer dan honderd miljoen euro uitgegeven aan salarissen. Een gegeven dat nog meer tot de verbeelding spreekt met de uitgaven van de concurrentie voor ogen. Het gat met PSV en Feyenoord is groot.

De salariskloof tussen Ajax en PSV is alleen maar verder gegroeid
© Pro Shots
DELEN:
Op VI PRO worden de salariskosten van de Eredivisie-clubs uitgebreid belicht. De meeste clubs hebben hun jaarverslag inmiddels gepubliceerd, waardoor een kijkje in de salariskosten van het seizoen 2021/22 is geboden. Ajax is met een salarispost van 109,4 miljoen euro de absolute koploper in Nederland. Van dat bedrag vormt 84 procent het salarisbudget voor de spelersgroep en de staf. De rest is voor overig personeel.

Waar PSV een seizoen eerder nog 47 miljoen euro minder uitgaf aan salarissen dan de concurrent uit Amsterdam, is de kloof nu opgelopen tot 54 miljoen euro. Met een salarispost van 55,2 miljoen euro zijn de Eindhovenaren wel duidelijk de nummer twee in Nederland.

Feyenoord volgt met een salarispost van 48,2 miljoen euro op de derde plek. Het verschil met de clubs daaronder is fors. Zo komt nummer vier AZ nog niet aan de helft van de salarisuitgaven van Feyenoord.
https://www.vi.nl/nieuws/de-salariskloo ... r-gegroeid
''And water with the tyrants' blood. The freedom you have gained." Taras Shevchenko

LucaS
Berichten: 53551
Lid geworden op: di mar 09, 2004 1:13 pm
Locatie: Amsterdam

Re: Salarissen Ajax; wat verdient de spelersgroep

Bericht door LucaS » za jul 29, 2023 10:06 am

Het zegt dus iets over onze scouting en aankoopbeleid dat we er in Nederland niet (meer) ver bovenuit steken. Overivens zitten in die salarispost 21/22 vermoedelijk wel behoorlijk wat premies voor CL en kampioenschap
I think I lost my fucking headache

Gebruikersavatar
Jinne
Site Admin
Berichten: 13759
Lid geworden op: ma sep 22, 2003 11:05 am
Locatie: Amsterdam, Holland
Contacteer:

Re: Salarissen Ajax; wat verdient de spelersgroep

Bericht door Jinne » za jul 29, 2023 11:58 am

Vroeger zaten de toppers alleen op 1 miljoe plus. Nu is het bijna iedere selectie speler.

Wat verdiende Daley eigenlijk? Die zat toch ook wel bij de top 5?
He's not the Messiah. He's a very naughty boy!

Yopii
Berichten: 18433
Lid geworden op: zo nov 06, 2016 10:14 am

Re: Salarissen Ajax; wat verdient de spelersgroep

Bericht door Yopii » za jul 29, 2023 1:00 pm

Daley Blind kwam van MU, dan moet je zo'n speler vanzelf een hoog salaris betalen.


Je kunt aan de hand van die cijfers wel het een en ander verklaren. F. geeft verhoudingsgewijs weinig uit aan salarissen en kan dus met het geld van de CL investeren. Ajax daarentegen moet ruimte maken, zeker zonder CL.

Scherrer
AT Toto winner 10/11
Berichten: 7354
Lid geworden op: vr dec 31, 2004 12:53 am
Locatie: Amsterdam

Re: Salarissen Ajax; wat verdient de spelersgroep

Bericht door Scherrer » zo jul 30, 2023 12:25 pm

Afbeelding

Gevonden op Twitter. Lijkt me redelijk te kloppen obv al eerder bekende bedragen. Alleen Alvarez zal wel hoger dan dit zitten na zijn verlening in 2021.
***

Gebruikersavatar
WP_Legend
Berichten: 10274
Lid geworden op: wo sep 17, 2003 8:44 pm
Locatie: Perth

Re: Salarissen Ajax; wat verdient de spelersgroep

Bericht door WP_Legend » zo jul 30, 2023 12:39 pm

Ik neem aan dat Branco iets meer verdient, hij was gratis...

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 40939
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: Salarissen Ajax; wat verdient de spelersgroep

Bericht door Marillion » zo jul 30, 2023 12:42 pm

Volgens mij is het meer gebruikelijk om dan iets met eenmalig tekengeld te doen.

Als dit lijstje klopt snap ik wel waarom Kudus wat verongelijkt zou zijn overigens.
Nil volentibus arduum

Scherrer
AT Toto winner 10/11
Berichten: 7354
Lid geworden op: vr dec 31, 2004 12:53 am
Locatie: Amsterdam

Re: Salarissen Ajax; wat verdient de spelersgroep

Bericht door Scherrer » zo jul 30, 2023 12:53 pm

Marillion schreef:
zo jul 30, 2023 12:42 pm
Volgens mij is het meer gebruikelijk om dan iets met eenmalig tekengeld te doen.

Als dit lijstje klopt snap ik wel waarom Kudus wat verongelijkt zou zijn overigens.
Dat is ook wel een beetje de schuld van Kudus zelfs. Hij zit nog op het contract dat hij heeft getekend toen we hem als jong talent uit Denemarken haalden. Daarna heeft hij nooit meer willen verlengen. Als hij er een jaartje bij had gedaan, zou hij ongetwijfeld in de €3 mln plus groep zijn gekomen.
***

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 40939
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: Salarissen Ajax; wat verdient de spelersgroep

Bericht door Marillion » zo jul 30, 2023 1:33 pm

Hoe dat gelopen is heb ik niet helemaal scherp. Zou kunnen dat dit de oorzaak is.

Maar even puur naar de cijfers kijken: Als je dan Sanchez voorbij ziet rennen en weet dat die daar ruim twee keer zoveel voor krijgt. :blush.gif:
Nil volentibus arduum

Gebruikersavatar
WP_Legend
Berichten: 10274
Lid geworden op: wo sep 17, 2003 8:44 pm
Locatie: Perth

Re: Salarissen Ajax; wat verdient de spelersgroep

Bericht door WP_Legend » zo jul 30, 2023 1:43 pm

Ik vind Brobbey kwalijker!

Gebruikersavatar
zeux
Berichten: 33476
Lid geworden op: wo dec 29, 2010 6:30 pm

Re: Salarissen Ajax; wat verdient de spelersgroep

Bericht door zeux » zo jul 30, 2023 1:49 pm

Scherrer schreef:
zo jul 30, 2023 12:25 pm
Afbeelding

Gevonden op Twitter. Lijkt me redelijk te kloppen obv al eerder bekende bedragen. Alleen Alvarez zal wel hoger dan dit zitten na zijn verlening in 2021.
Dit telt op naar 33.5 miljoen. Dat zit dan ver onder de 80 die hier eerder werd genoemd.

Is er ook zo'n lijstje van psv en feyenoord?

En hoe verhoudt zich dit tot internationale teams (bijv second tier Duitsland/Frankrijk/Italië/Spanje --> Engeland zal door de waanzinnige tv-gelden wel wat hoger zitten)?

Wil je Europees een beetje meedoen, dan lijkt mij dat een ijkpunt.

(en dat staat dan even los van de invulling van de poppetjes, het gaat om het salarishuis en de algemene filosofie daarbinnen)
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

Lionel
Berichten: 47281
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 12:35 am

Re: Salarissen Ajax; wat verdient de spelersgroep

Bericht door Lionel » zo jul 30, 2023 3:15 pm

zeux schreef:
zo jul 30, 2023 1:49 pm
Scherrer schreef:
zo jul 30, 2023 12:25 pm
Afbeelding

Gevonden op Twitter. Lijkt me redelijk te kloppen obv al eerder bekende bedragen. Alleen Alvarez zal wel hoger dan dit zitten na zijn verlening in 2021.
Dit telt op naar 33.5 miljoen. Dat zit dan ver onder de 80 die hier eerder werd genoemd.

Is er ook zo'n lijstje van psv en feyenoord?

En hoe verhoudt zich dit tot internationale teams (bijv second tier Duitsland/Frankrijk/Italië/Spanje --> Engeland zal door de waanzinnige tv-gelden wel wat hoger zitten)?

Wil je Europees een beetje meedoen, dan lijkt mij dat een ijkpunt.

(en dat staat dan even los van de invulling van de poppetjes, het gaat om het salarishuis en de algemene filosofie daarbinnen)
Het gaat om wat er binnenkomt. Het gaat niet om Feyenoord, PSV of City.
IK GELOOF!!!!!!

Yopii
Berichten: 18433
Lid geworden op: zo nov 06, 2016 10:14 am

Re: Salarissen Ajax; wat verdient de spelersgroep

Bericht door Yopii » zo jul 30, 2023 3:28 pm

Alvarez wil het salaris van Tadic wel, volgens Henk van Kooperspaan. Zou een garantie voor de titel zijn, net als Bergwijn een jaar geleden. Tja...

Spelers kijken naar elkaar. Tadic was onomstreden, maar er zijn er vast een paar in de selectie die zichzelf beter vinden dan Bergwijn.

Davy Klaassen 4 miljoen, je moet er maar opkomen. :excited.gif:

Andriy Demchenko
Berichten: 5004
Lid geworden op: zo apr 10, 2016 6:30 am

Re: Salarissen Ajax; wat verdient de spelersgroep

Bericht door Andriy Demchenko » zo jul 30, 2023 3:32 pm

Scherrer schreef:
zo jul 30, 2023 12:25 pm
Afbeelding

Gevonden op Twitter. Lijkt me redelijk te kloppen obv al eerder bekende bedragen. Alleen Alvarez zal wel hoger dan dit zitten na zijn verlening in 2021.
Sorry maar hier klopt vrij weinig van. In de meeste gevallen zitten ze te laag.
''And water with the tyrants' blood. The freedom you have gained." Taras Shevchenko

Scherrer
AT Toto winner 10/11
Berichten: 7354
Lid geworden op: vr dec 31, 2004 12:53 am
Locatie: Amsterdam

Re: Salarissen Ajax; wat verdient de spelersgroep

Bericht door Scherrer » zo jul 30, 2023 3:33 pm

Andriy Demchenko schreef:
zo jul 30, 2023 3:32 pm
Scherrer schreef:
zo jul 30, 2023 12:25 pm
Afbeelding

Gevonden op Twitter. Lijkt me redelijk te kloppen obv al eerder bekende bedragen. Alleen Alvarez zal wel hoger dan dit zitten na zijn verlening in 2021.
Sorry maar hier klopt vrij weinig van. In de meeste gevallen zitten ze te laag.
Bron? En kun je de lijst met kloppende cijfers met ons delen? Dank!
***

Andriy Demchenko
Berichten: 5004
Lid geworden op: zo apr 10, 2016 6:30 am

Re: Salarissen Ajax; wat verdient de spelersgroep

Bericht door Andriy Demchenko » zo jul 30, 2023 3:33 pm

Yopii schreef:
zo jul 30, 2023 3:28 pm
Alvarez wil het salaris van Tadic wel, volgens Henk van Kooperspaan. Zou een garantie voor de titel zijn, net als Bergwijn een jaar geleden. Tja...

Spelers kijken naar elkaar. Tadic was onomstreden, maar er zijn er vast een paar in de selectie die zichzelf beter vinden dan Bergwijn.

Davy Klaassen 4 miljoen, je moet er maar opkomen. :excited.gif:
Klaassen zit iets lager. Opvallend uit dat artikel van VI was dat ze Tadic op 6 miljoen hadden.
''And water with the tyrants' blood. The freedom you have gained." Taras Shevchenko

Andriy Demchenko
Berichten: 5004
Lid geworden op: zo apr 10, 2016 6:30 am

Re: Salarissen Ajax; wat verdient de spelersgroep

Bericht door Andriy Demchenko » zo jul 30, 2023 3:37 pm

Scherrer schreef:
zo jul 30, 2023 3:33 pm
Andriy Demchenko schreef:
zo jul 30, 2023 3:32 pm
Scherrer schreef:
zo jul 30, 2023 12:25 pm
Afbeelding

Gevonden op Twitter. Lijkt me redelijk te kloppen obv al eerder bekende bedragen. Alleen Alvarez zal wel hoger dan dit zitten na zijn verlening in 2021.
Sorry maar hier klopt vrij weinig van. In de meeste gevallen zitten ze te laag.
Bron? En kun je de lijst met kloppende cijfers met ons delen? Dank!
Als je me de tijd geeft dan kom ik eind van de week ermee misschien eerder, Conceicao zit volgens Portugese pers bv op 1,35 ipv 2,65.
''And water with the tyrants' blood. The freedom you have gained." Taras Shevchenko

Gebruikersavatar
zeux
Berichten: 33476
Lid geworden op: wo dec 29, 2010 6:30 pm

Re: Salarissen Ajax; wat verdient de spelersgroep

Bericht door zeux » zo jul 30, 2023 3:56 pm

Lionel schreef:
zo jul 30, 2023 3:15 pm
Het gaat om wat er binnenkomt. Het gaat niet om Feyenoord, PSV of City.
Communicerende vaten.

Prima om fors te gaan bezuinigen op salarissen. Maar dan weet je ook in welke poule van spelers je dan vist. En dus hoe je op Europees niveau kunt acteren. En - wie weet - ook op nationaal niveau. Er zijn dit jaar twee CL-plekken. Gezien de impact van géén CL lijkt het mij belangrijk om niet te riskeren derde te worden.

Mijn lijstje eerder met de 'dure' versus de 'middel' transfers sinds 2016 laat volgens mij zien dat met de 10m+_categorie behoorlijk goed gescoord is (financieel en voetballend), terwijl het met de 5-10m_categorie (flink) behelpen was.

En ja, 22/23 was een drama. Daar ging het gruwelijk mis. Geen fatsoenlijke TD, geen visie, geen 'filosofie'.
De vraag is: is '16/'22 de aberratie over maak je '22/'23 de aberratie.

Cruciaal moment dus: de handrem er op, zwaar bezuinigen en geen wezenlijke kwaliteitsimpuls of het momentum proberen vast te houden.
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

Yopii
Berichten: 18433
Lid geworden op: zo nov 06, 2016 10:14 am

Re: Salarissen Ajax; wat verdient de spelersgroep

Bericht door Yopii » zo jul 30, 2023 3:59 pm

Opvallend uit dat artikel van VI was dat ze Tadic op 6 miljoen hadden.
Dat verbaast me niets. Dromkloeps betalen maximaal.

Wie kent Cees de Wolf nog?
Berichten: 9055
Lid geworden op: do aug 28, 2014 11:39 am

Salarissen Ajax; wat verdient de spelersgroep

Bericht door Wie kent Cees de Wolf nog? » zo jul 30, 2023 4:48 pm

@Zeux: Het linke van die vraag is, als je die beantwoordt met het beleid van ‘16-‘22 en we krijgen met toepassing van dat beleid nog een jaar als ‘22-‘23, (dure miskopen en de CL mislopen), we dan een hele nieuwe, enge, realiteit krijgen in ‘24-‘25. Waarin we dan niet eens meer de middelen hebben om een keuze tussen beide opties te kunnen maken.

Gebruikersavatar
zeux
Berichten: 33476
Lid geworden op: wo dec 29, 2010 6:30 pm

Re: Salarissen Ajax; wat verdient de spelersgroep

Bericht door zeux » zo jul 30, 2023 6:41 pm

Wie kent Cees de Wolf nog? schreef:
zo jul 30, 2023 4:48 pm
@Zeux: Het linke van die vraag is, als je die beantwoordt met het beleid van ‘16-‘22 en we krijgen met toepassing van dat beleid nog een jaar als ‘22-‘23, (dure miskopen en de CL mislopen), we dan een hele nieuwe, enge, realiteit krijgen in ‘24-‘25. Waarin we dan niet eens meer de middelen hebben om een keuze tussen beide opties te kunnen maken.
Er staat 'maak 22/23 de abberatie'. Géén herhaling van vorig jaar zomer dus.
Natuurlijk moet je zorgen dat je niet nog zo'n carnaval als vorig jaar krijgt. Een balans dus tussen durven investeren, maar niet te ver gaan.
En dat laat 16/22 zien: per jaar hooguit twee dure klanten (en dan nog onder niveau van 22/23).
De 'les' van 16/22 is dus: investeren, maar niet over the top gaan (zoals in 22/23).

Er is nu een TD die - hopelijk - een visie heeft en genoeg internationale ervaring om potenteel zicht te hebben op de balans. Vorig jaar was er, uhm, niets. Een AD zonder clou en een trainer voor wie het niet op kon die 'heulde' met de zaakwaarnemer van zijn sterspeler. Dàt ligt gelukkig achter ons.

Nu 'stilvallen' is echt tricky. Zéker in een jaar dat twee CL-plekken te vergeven zijn en kans op CL-voetbal dus realistischer is.
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 40939
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: Salarissen Ajax; wat verdient de spelersgroep

Bericht door Marillion » zo jul 30, 2023 6:54 pm

Zag ik niet ergens voorbij komen dat Ajax weer naar een deels flexibele beloning wil? Dat de inkomsten van spelers afhangen van de vraag voor welk Europees toernooi ze zich kwalificeren.

Lijkt me een hele gezonde zaak. Natuurlijk moet je daar de juiste balans in vinden maar spelers mogen het beide kanten op voelen. Als ze goed presteren maar dus ook wanneer het tegenvalt.
Nil volentibus arduum

De Dominee
Berichten: 5851
Lid geworden op: zo okt 06, 2013 3:12 pm
Locatie: Alkmaar

Re: Salarissen Ajax; wat verdient de spelersgroep

Bericht door De Dominee » zo jul 30, 2023 7:27 pm

zeux schreef:
zo jul 30, 2023 6:41 pm
Wie kent Cees de Wolf nog? schreef:
zo jul 30, 2023 4:48 pm
@Zeux: Het linke van die vraag is, als je die beantwoordt met het beleid van ‘16-‘22 en we krijgen met toepassing van dat beleid nog een jaar als ‘22-‘23, (dure miskopen en de CL mislopen), we dan een hele nieuwe, enge, realiteit krijgen in ‘24-‘25. Waarin we dan niet eens meer de middelen hebben om een keuze tussen beide opties te kunnen maken.
Er staat 'maak 22/23 de abberatie'. Géén herhaling van vorig jaar zomer dus.
Natuurlijk moet je zorgen dat je niet nog zo'n carnaval als vorig jaar krijgt. Een balans dus tussen durven investeren, maar niet te ver gaan.
En dat laat 16/22 zien: per jaar hooguit twee dure klanten (en dan nog onder niveau van 22/23).
De 'les' van 16/22 is dus: investeren, maar niet over the top gaan (zoals in 22/23).

Er is nu een TD die - hopelijk - een visie heeft en genoeg internationale ervaring om potenteel zicht te hebben op de balans. Vorig jaar was er, uhm, niets. Een AD zonder clou en een trainer voor wie het niet op kon die 'heulde' met de zaakwaarnemer van zijn sterspeler. Dàt ligt gelukkig achter ons.

Nu 'stilvallen' is echt tricky. Zéker in een jaar dat twee CL-plekken te vergeven zijn en kans op CL-voetbal dus realistischer is.
Hear, hear. :biggthumpup.gif:
All pigs are equal but some pigs are more equal than others.

Andriy Demchenko
Berichten: 5004
Lid geworden op: zo apr 10, 2016 6:30 am

Re: Salarissen Ajax; wat verdient de spelersgroep

Bericht door Andriy Demchenko » wo aug 30, 2023 5:06 pm

Vergeleken met vorige zomer wel heel wat weg van de schaal

Blind 3.5
Magallan 1.2
Ihataren 0.9
Grillitisch 3
Lucca 0.9
Tadic 4
Timber 4
Daramy 1.2
Stekelenburg 0.9
Sanchez 0.9
Giovanni 0.4
Jensen 0.4
Alvarez 2.5
Bassey 3
Pierie (voor een deel) 0.6
Ocampos 4
Kudus 0.9
''And water with the tyrants' blood. The freedom you have gained." Taras Shevchenko

Plaats reactie