Nostalgische voetbalbeelden

Alles over Ajax in z'n algemeenheid.

Moderator: mods

Cruijff
AT Toto winner 14/15
Berichten: 23209
Lid geworden op: di jan 31, 2006 12:06 am

Nostalgische voetbalbeelden

Bericht door Cruijff » zo mar 22, 2020 4:25 pm

https://nos.nl/livestream/2327945-studi ... -1988.html


Ik heb in mijn eigen archief ook nog wel duizenden uren met prachtige beelden en teksten. En ook nog duizenden uren aan leesvoer, het moet nog maanden duren voordat ik me ook maar een beetje verveel. Kan af en toe wel 1 of 2 pareltjes hier posten.

Maar om te beginnen is de NOS al heel lekker bezig met '88. Evert ten Napel is ook echt een heerlijke commentator voor zo'n halve finale. West-Duitsland speelt als een soort van Getafe, maar dan technisch een nog sterkere uitvoering van Getafe die van Koeman, Van Basten, Gullit, Wouters, Vanenburg, Van Tiggelen, Van Aerle en Erwin Koeman & co alsnog het deksel op de neus krijgen.

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 40619
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: Nostalgische voetbalbeelden

Bericht door Marillion » zo mar 22, 2020 4:59 pm

Leuk om terug te zien de beelden van het EK. Over geluk hadden we een paar keer niet te klagen. Zo zie je maar weer dat je dat echt nodig hebt als je een toernooi wil winnen.

Er vallen me een paar dingen op. Je kon toen nog een stuk beter wegkomen met een overtreding. Duitsers waren nog echt Duitsers. Jan Wouters kon stiekem toch ook wel heel aardig voetballen.
Nil volentibus arduum

Cruijff
AT Toto winner 14/15
Berichten: 23209
Lid geworden op: di jan 31, 2006 12:06 am

Re: Nostalgische voetbalbeelden

Bericht door Cruijff » zo mar 22, 2020 5:14 pm

Vind het persoonlijk ook veel mooier ogen dat die spelers in het hotel of na een wedstrijd voor de camera's van de pers in zo'n retro trainingspak rondlopen.

Anno 2020 vind ik bij de KNVB en bij Ajax-fey-psv het echt geen gezicht dat de spelers het ene moment een stijf clubkostuum dragen waar ze zich zichtbaar ongemakkelijk in voelen en er 5 minuten later bijlopen als rapper Donnie [[terwijl ze ook dan nog allerlei PR doen voor FOX, voor fans, voor de NOS, het televisiepubliek]]

Historicus
Berichten: 3329
Lid geworden op: di mar 15, 2016 11:03 pm

Re: Nostalgische voetbalbeelden

Bericht door Historicus » wo mar 25, 2020 5:29 pm

Cruijff schreef:
zo mar 22, 2020 5:14 pm
Vind het persoonlijk ook veel mooier ogen dat die spelers in het hotel of na een wedstrijd voor de camera's van de pers in zo'n retro trainingspak rondlopen.

Anno 2020 vind ik bij de KNVB en bij Ajax-fey-psv het echt geen gezicht dat de spelers het ene moment een stijf clubkostuum dragen waar ze zich zichtbaar ongemakkelijk in voelen en er 5 minuten later bijlopen als rapper Donnie [[terwijl ze ook dan nog allerlei PR doen voor FOX, voor fans, voor de NOS, het televisiepubliek]]
Haha, leuk geformuleerd!

Cruijff
AT Toto winner 14/15
Berichten: 23209
Lid geworden op: di jan 31, 2006 12:06 am

Re: Nostalgische voetbalbeelden

Bericht door Cruijff » zo mar 29, 2020 2:03 pm

De volgende pot die bij de NOS aan de beurt komt is de 5-1 zege tegen Spanje in Brazilië in 2014.

Die wedstrijd begon om het zachtjes uit te drukken niet bepaald goed voor Oranje. Zonder een cruciale redding van Cillessen bij een 1-0 achterstand, kan die wedstrijd zomaar met 2-0, 3-0, 4-0 of nog ruimer worden verloren.
Zo zie je maar dat op de mondiale toernooien en tussen een aantal topteams de marges zo klein zijn dat tussen 4-0 verliezen of 5-1 winnen slechts een paar flinterdunne details het verschil maken.

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 40619
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: Nostalgische voetbalbeelden

Bericht door Marillion » zo mar 29, 2020 4:04 pm

Je kan ook nog kiezen voor de bekerfinale tussen AZ en Ajax op Fox. We staan op het moment met 1-0 achter.
Nil volentibus arduum

Cruijff
AT Toto winner 14/15
Berichten: 23209
Lid geworden op: di jan 31, 2006 12:06 am

Re: Nostalgische voetbalbeelden

Bericht door Cruijff » zo mar 29, 2020 5:39 pm

Marillion schreef:
zo mar 29, 2020 4:04 pm
Je kan ook nog kiezen voor de bekerfinale tussen AZ en Ajax op Fox. We staan op het moment met 1-0 achter.
In die bekerfinale stonden we al heel erg snel met 1-0 achter, als ik het me goed herinner.
Uiteindelijk nota bene Edgar Davids die de winnende strafschop benutte. Ik begreep dat Stekelenburg en Davids daar in Rotterdam nog een behoorlijke ruzie om hebben gehad, omdat het eigenlijk de afspraak was dat Stekelenburg de laatste strafschop zou nemen.

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 40619
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: Nostalgische voetbalbeelden

Bericht door Marillion » zo mar 29, 2020 6:23 pm

Was erg leuk om terug te zien die finale. Ik wist er eerlijk gezegd niet veel meer van. Ook niet dat Shota Arveladze zo vriendelijk was om vlak voor tijd namens AZ op de lat te koppen in plaats van in het doel.

Echt een prachtig voetbalgevecht met aan beide kanten veel goede spelers op het veld. Reclame voor het bekertoernooi.
Nil volentibus arduum

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 40619
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: Nostalgische voetbalbeelden

Bericht door Marillion » vr apr 03, 2020 8:38 am

Toen Vanenburg nog in het juiste shirt speelde. Nostalgische beelden vanuit de zaal.
Nil volentibus arduum

Wie kent Cees de Wolf nog?
Berichten: 9020
Lid geworden op: do aug 28, 2014 11:39 am

Re: Nostalgische voetbalbeelden

Bericht door Wie kent Cees de Wolf nog? » vr apr 03, 2020 7:54 pm

Heerlijke beelden!

Anno nu best heftig dat profs toen in de winterstop zaalvoetbalden; immers best een blessuregevoelige sport. Was dit hele toernooi vergeten.

Cruijff
AT Toto winner 14/15
Berichten: 23209
Lid geworden op: di jan 31, 2006 12:06 am

Re: Nostalgische voetbalbeelden

Bericht door Cruijff » za apr 04, 2020 10:03 pm

Voetballiefhebbers met nostalgische trekken kunnen volgende week hun hart ophalen. Ziggo Sport gaat vanaf maandag alle Nederlandse finales van de clubteams op het hoogste Europese niveau achter elkaar uitzenden.

Tot en met tweede paasdag zijn dat bij elkaar acht wedstrijden: zes Europa Cup I-finales (1969, 1970, 1971, 1972, 1973 en 1988) en tweemaal de eindstrijd van de Champions League (1995, 1996). Dat laatste toernooi bestaat sinds 1992.

De wedstrijden zijn in hun geheel te zien op Ziggo Sport. Maandag ‘trappen’ Ajax en AC Milan af, de eerste finale die in 1969 werd gehouden. Achtereenvolgens kunnen kijkers genieten van Feyenoord-Celtic (dinsdag), Ajax-Panathinaikos (woensdag), Ajax-FC Internazionale (donderdag), Ajax-Juventus (vrijdag), PSV-Benfica (zaterdag), Ajax-AC Milan (zondag) en Ajax-Juventus. De uitzendingen beginnen om half negen.

https://www.ajaxshowtime.com/article/bi ... -uitzenden

https://www.ad.nl/show/ziggo-sport-zend ... ~a5149ca2/

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 40619
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: Nostalgische voetbalbeelden

Bericht door Marillion » zo apr 05, 2020 11:26 am

Geweldig dit. Die oude finales heb ik nooit in z'n geheel gezien. Daar ga ik wel even voor zitten! :ajaxscarf.gif: :ajaxscarf.gif:
Nil volentibus arduum

Cruijff
AT Toto winner 14/15
Berichten: 23209
Lid geworden op: di jan 31, 2006 12:06 am

Re: Nostalgische voetbalbeelden

Bericht door Cruijff » zo apr 05, 2020 11:39 am

Marillion schreef:
zo apr 05, 2020 11:26 am
Geweldig dit. Die oude finales heb ik nooit in z'n geheel gezien. Daar ga ik wel even voor zitten! :ajaxscarf.gif: :ajaxscarf.gif:
Heel tof hoor!
Die van 1972 en 1973 heb ik denk ik ook nooit in zijn geheel gezien. Die van 1971 weliswaar wel, maar wat de krachtsverhoudingen betreft was dat de minst spannende.

Van 1969 ken ik eigenlijk alleen de strafschop van Vasovic (die hij vanwege te vroeg inlopen nog een keer over moest nemen), een paar van de tegengoals waar Ajax spelers tevergeefs op de doellijn proberen te redden en wat mooie dribbels van Cruijff en Keizer die, mede door driedubbele mandekking niet extreem vaak gevaarlijk konden worden.

Oh en uiteraard het verhaal dat Klaas Nuninga vond dat Michels tactisch een grote fout maakte door met 4 aanvallers te spelen, en daardoor AC Milan het middenveld wel heel makkelijk in handen gaf.
In 1969 dus een beetje dezelfde 4-2-4 kamikaze tactiek die Co Adriaanse in 2001 nog een keer van stal haalde tegen Celtic.

Cruijff
AT Toto winner 14/15
Berichten: 23209
Lid geworden op: di jan 31, 2006 12:06 am

Re: Nostalgische voetbalbeelden

Bericht door Cruijff » zo apr 05, 2020 11:43 am

Afbeelding



Afbeelding

Iniesta
Berichten: 6019
Lid geworden op: ma okt 17, 2011 10:52 pm

Re: Nostalgische voetbalbeelden

Bericht door Iniesta » zo apr 05, 2020 6:52 pm

Nu was dat 424 wel een gebruikelijke tactiek in die tijd als ik het goed gelezen heb

Gebruikersavatar
Nihad
Berichten: 13309
Lid geworden op: wo sep 24, 2003 3:59 pm
Locatie: Den Haag

Re: Nostalgische voetbalbeelden

Bericht door Nihad » ma apr 06, 2020 3:23 pm

Voor de liefhebbers:

https://www.youtube.com/watch?v=zdv-9qa0zUU

De landstitel van 1990.
“Please do not call me arrogant because what I say is true. I think I’m a special one.”

Wie kent Cees de Wolf nog?
Berichten: 9020
Lid geworden op: do aug 28, 2014 11:39 am

Re: Nostalgische voetbalbeelden

Bericht door Wie kent Cees de Wolf nog? » ma apr 06, 2020 4:38 pm

En toen mochten we vervolgens Europa niet in...

Gebruikersavatar
Nihad
Berichten: 13309
Lid geworden op: wo sep 24, 2003 3:59 pm
Locatie: Den Haag

Re: Nostalgische voetbalbeelden

Bericht door Nihad » ma apr 06, 2020 5:30 pm

Wel grappig om te zien hoe kneuterig alles toen was. Alsof het nog een amateursport was.
“Please do not call me arrogant because what I say is true. I think I’m a special one.”

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 40619
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: Nostalgische voetbalbeelden

Bericht door Marillion » ma apr 06, 2020 7:03 pm

Laatste wedstrijd NEC uit 1-1. Dat kan ik me nog goed herinneren. Lekker op eigen gelegenheid naar die oude Goffert.

En daarvoor die 2-2 tegen Roda JC waarbij Ron Willems de gelijkmaker binnen schoot uit een ouderwetse scrimmage. De Meer is zelden zo uit haar dak gegaan. :ajaxscarf.gif:

Gaan jullie die finales deze week kijken. En zo ja, alleen de gewonnen edities of ook de nederlagen? Ik geloof niet dat ik veel behoefte heb om die finale tegen Juventus in Rome nog eens te zien. In m'n herinnering hingen we het grootste gedeelte van de wedstrijd in de touwen en mochten we al blij zijn dat het überhaupt nog tot strafschoppen kwam.
Nil volentibus arduum

Cruijff
AT Toto winner 14/15
Berichten: 23209
Lid geworden op: di jan 31, 2006 12:06 am

Re: Nostalgische voetbalbeelden

Bericht door Cruijff » ma apr 06, 2020 7:21 pm

In De Goffert, de oude Goffert is toen nog een gigantische pitch invasion gedaan he :smile-ajax.gif: na die landstitel van 1990.
Nihad heeft gelijk dat het toen een andere sport was en een soort van amateurgebeuren was. Ajax had niet heel veel meer dan 20 medewerkers en anno 2020 meer dan 400.

Een suppoost of een steward kon je ook zo omkopen. Een seizoenkaart werd helemaal niet gescand, dus met een viertal seizoenkaarten kon je diverse keren met een clubje mensen De Meer binnen. Helemaal zonder kaartje lukte dat als je wilde daar ook wel en bij het OS was dat echt nog veel makkelijker.
Marillion schreef:
ma apr 06, 2020 7:03 pm
Gaan jullie die finales deze week kijken. En zo ja, alleen de gewonnen edities of ook de nederlagen? Ik geloof niet dat ik veel behoefte heb om die finale tegen Juventus in Rome nog eens te zien. In m'n herinnering hingen we het grootste gedeelte van de wedstrijd in de touwen en mochten we al blij zijn dat het überhaupt nog tot strafschoppen kwam.
Weet niet of ik ze over 8 dagen nog steeds allemaal zal kijken.
Op zich ben ik wel benieuwd naar '96. Het is vrij knap dat Ajax helemaal voorbij de 120 minuten kwam. Spelers als Arnold Scholten, Sonny Silooy en Nordin Wooter zullen er ook niet allemaal op gerekend hebben dat ze in hun carrière nog in een EC I finale mee zouden doen. Ajax had het zwaar tegen Juve, maar kreeg alsnog de kansen om te winnen. De tegengoal, met name de schuld van Frank de Boer was ook nog eens compleet onnodig.

Meerdere Ajax spelers hadden tijdens die wedstrijd al het gevoel dat er iets niet klopte. Met name de allersnelste Ajacieden kregen nadat ze een Juve speler met een vlotte actie passeerden diezelfde gozer in dezelfde aanval nog 2 of 3 keer voor hun neus. Dat was gewoon echt niet in de haak.

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 40619
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: Nostalgische voetbalbeelden

Bericht door Marillion » ma apr 06, 2020 7:29 pm

Wij hadden het er toen op de tribune ook al over dat die gasten helemaal strak stonden. Met name Di Livio en Torricelli staan me bij.

Bij NEC inderdaad het veld op. Dat gebeurde toen eigenlijk altijd als een club de titel pakte.

En de toegangscontrole was inderdaad ook niet echt van hoog niveau. Bij De Meer kon je ook nog mensen naar binnen smokkelen door erin en eruit te lopen en dan kaarten van anderen mee te nemen. Je had toen die sorties nog. Een briefje dat je kon laten zien dat je al binnen was geweest. En met een viltstift een streepje op je seizoenskaart. Haha, dat waren inderdaad andere tijden.
Nil volentibus arduum

Yopii
Berichten: 17878
Lid geworden op: zo nov 06, 2016 10:14 am

Re: Nostalgische voetbalbeelden

Bericht door Yopii » ma apr 06, 2020 7:31 pm

Cruijff schreef:
ma apr 06, 2020 7:21 pm
In De Goffert, de oude Goffert is toen nog een gigantische pitch invasion gedaan he :smile-ajax.gif: na die landstitel van 1990.
Nihad heeft gelijk dat het toen een andere sport was en een soort van amateurgebeuren was. Ajax had niet heel veel meer dan 20 medewerkers en anno 2020 meer dan 400.

Een suppoost of een steward kon je ook zo omkopen. Een seizoenkaart werd helemaal niet gescand, dus met een viertal seizoenkaarten kon je diverse keren met een clubje mensen De Meer binnen. Helemaal zonder kaartje lukte dat als je wilde daar ook wel en bij het OS was dat echt nog veel makkelijker.
Marillion schreef:
ma apr 06, 2020 7:03 pm
Gaan jullie die finales deze week kijken. En zo ja, alleen de gewonnen edities of ook de nederlagen? Ik geloof niet dat ik veel behoefte heb om die finale tegen Juventus in Rome nog eens te zien. In m'n herinnering hingen we het grootste gedeelte van de wedstrijd in de touwen en mochten we al blij zijn dat het überhaupt nog tot strafschoppen kwam.
Weet niet of ik ze over 8 dagen nog steeds allemaal zal kijken.
Op zich ben ik wel benieuwd naar '96. Het is vrij knap dat Ajax helemaal voorbij de 120 minuten kwam. Spelers als Arnold Scholten, Sonny Silooy en Nordin Wooter zullen er ook niet allemaal op gerekend hebben dat ze in hun carrière nog in een EC I finale mee zouden doen. Ajax had het zwaar tegen Juve, maar kreeg alsnog de kansen om te winnen. De tegengoal, met name de schuld van Frank de Boer was ook nog eens compleet onnodig.

Meerdere Ajax spelers hadden tijdens die wedstrijd al het gevoel dat er iets niet klopte. Met name de allersnelste Ajacieden kregen nadat ze een Juve speler met een vlotte actie passeerden diezelfde gozer in dezelfde aanval nog 2 of 3 keer voor hun neus. Dat was gewoon echt niet in de haak.

Kan zijn, maar Ajax speelde erg zwak. Het doelpunt van Litmanen kwam min of meer uit de lucht vallen. Voor strafschoppen heb je trouwens geen doping nodig, die kun je er ook gewoon inschieten.

Cruijff
AT Toto winner 14/15
Berichten: 23209
Lid geworden op: di jan 31, 2006 12:06 am

Re: Nostalgische voetbalbeelden

Bericht door Cruijff » ma apr 06, 2020 7:33 pm

Maar ik ben met name erg benieuwd naar die finale van 1969.
Ben benieuwd of we de Philips reclameborden in beeld zien of de anderen. Philips was het eerste Nederlandse bedrijf dat bij zo'n groot gebeuren reclameborden kocht, maar die stonden dus aan de overkant, langs de andere lange zijde als die borden van de UEFA sponsors. Dus alleen voor de Nederlandse en de Duitse tv kijker speelt Ajax voor rust van links naar rechts in plaats van andersom. Ben benieuwd of dat straks in die uitzending ook zo is.

Dit is nog wel echt het zwart-wit tijdperk, finales van '71, '72, '73 en het WK 1974 waren volledig in kleur.
Ook die winst van Feyenoord op Celtic in San Siro is zwart-wit en heel schokkerige beelden. Veel waziger beeld dan Bernabeu in 1969 volgens mij.

"De kwaliteit van de beelden is ontzettend slecht. Weten jullie wel echt zeker dat Feyenoord de Europacup finale van 1970 gewonnen heeft?" vroeg Dolf Jansen vorig jaar in zijn radioshow aan drie Feyenoord prominenten die te gast waren. :biggrin.gif:


Ook 1972 Ajax - Inter ben ik benieuwd naar. 90 minuten naar een wedstrijd kijken waar de doelman een terugspeelbal nog mocht oppakken blijft heel raar.

Ook zijn de meningen heel erg verdeeld of dit nu een heel goede wedstrijd was of niet. Ajax werd bewierookt in de internationale pers. Maar vaste volgers van Ajax schreven ook dat Ajax slordig was en nerveus, dat het in dit gouden seizoen dat de club elke prijs won zo ongeveer de matigste wedstrijd was en dat er in dat seizoen geen wedstrijd was waarin het oppermachtige Ajax zoveel balverlies leed.

Is maar net vanuit welk perspectief je kijkt.
In ieder geval moet het wel echt fantastisch zijn om als Ajax man terug vanuit de Kuip te reizen met de Europacup 1 in de knip (behalve voor David Endt, Endt hoopte vurig op winst voor Inter, serieus waar.)
Wel werd Ajax algemeen bejubeld dat zij als ploeg met een aanvallende filosofie Inter volledig terecht versloegen. Inter kwam letterlijk alleen naar Rotterdam om de Ajacieden het spel onmogelijk te maken. Aanvallend voetbal versloeg het catenaccio, gelukkig :biggthumpup.gif: !

Cruijff
AT Toto winner 14/15
Berichten: 23209
Lid geworden op: di jan 31, 2006 12:06 am

Re: Nostalgische voetbalbeelden

Bericht door Cruijff » ma apr 06, 2020 7:41 pm

Yopii schreef:Voor strafschoppen heb je trouwens geen doping nodig, die kun je er ook gewoon inschieten.
Klopt.
Maar wel stalen zenuwen.
En nog wat energie in je donder en niet al bijna helemaal omvallen van de kramp helpt ook wel een beetje.

De mannen die namens Ajax misten waren Edgar Davids en Sonny Silooy. Beiden zou ik nog niet eens in de top 9 of top 10 van mijn penaltylijstje zetten.
Begreep dat Van Gaal ze daar zelf ook niet had staan, maar hij moest wel. Vrijwel niemand durfde.
Yopii schreef:
ma apr 06, 2020 7:31 pm

Kan zijn, maar Ajax speelde erg zwak. Het doelpunt van Litmanen kwam min of meer uit de lucht vallen.
Dat kan wel zo zijn, maar het was technisch wel een heel erg knappe goal.
De 1-1 was echt klasse afgemaakt door Jari.

Marillion schreef:
ma apr 06, 2020 7:29 pm
En de toegangscontrole was inderdaad ook niet echt van hoog niveau. Bij De Meer kon je ook nog mensen naar binnen smokkelen door erin en eruit te lopen en dan kaarten van anderen mee te nemen. Je had toen die sorties nog. Een briefje dat je kon laten zien dat je al binnen was geweest.
Precies.
Met 4 seizoenkaarten kon je echt wel met 12 of met zelfs 16 man naar binnen als je het een beetje gehaaid aanpakte, haha.

Cruijff
AT Toto winner 14/15
Berichten: 23209
Lid geworden op: di jan 31, 2006 12:06 am

Re: Nostalgische voetbalbeelden

Bericht door Cruijff » ma apr 06, 2020 7:53 pm

Een stelling die vaak is gedaan dat Ajax in 1969 technisch al wel heel goed was, maar als ploeg nog niet geheel volwassen wordt tot nu toe wel bevestigd.
De 1-0 achterstand in de 7e minuut is een flinke domper, Bals staat ook wel heel knullig opgesteld.

Wel hervat Bals het spel echt 20 keer sneller dan een keeper als Cillessen. Wat zeg ik? 40 keer. Echt 0,75 na het oppakken van de bal een verre trap, Cillessen staat regelmatig 20 à 30 seconden te treuzelen wat volgens de regels helemaal niet mag.

Echt een flink aantal spelers uit dit '69 team zijn na deze verloren finale meteen geslachtofferd. Door Michels echt direct in de zomer afgedankt.

Plaats reactie