Nederlandse spelers komen fysiek enorm tekort

Alles over Ajax in z'n algemeenheid.

Moderator: mods

Gebruikersavatar
InnerHarbour
Berichten: 20534
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 1:09 am

Nederlandse spelers komen fysiek enorm tekort

Bericht door InnerHarbour » wo jan 17, 2018 6:10 pm

Hier in Nederland ziet men liever zaalvoetballers die de bal zo leuk onder hun voet kunnen meenemen, dat is veel belangrijke dan fysiek. :confused.gif: Even dacht ik dat ze het bij Ajax begrepen hadden maar aangezien Bergkamp in zijn jeugd ook zonder performance coaches trainden vond men die niet meer nodig. :excited.gif:

VI & Fons van den Brande
YNWA

Gebruikersavatar
Sandro
Berichten: 11879
Lid geworden op: do nov 06, 2003 12:08 pm
Locatie: Arnhem

Re: Nederlandse spelers komen fysiek enorm tekort

Bericht door Sandro » wo jan 17, 2018 6:16 pm

Van Dijk blijft een Nederlander hoor.
"Hate it or love it, the underdog's on top".

Yopii
Berichten: 18271
Lid geworden op: zo nov 06, 2016 10:14 am

Re: Nederlandse spelers komen fysiek enorm tekort

Bericht door Yopii » wo jan 17, 2018 6:48 pm

Ik zie dat niet zo. Nederland brengt wel degelijk fysiek sterke spelers voort. Het probleem is dat het meestal of/of is: of fysiek sterk of technisch sterk.

Bergkamp zag dat verkeerd. Hij had het niet nodig, maar vergeet niet dat hij in zijn jeugd aan atletiek deed. Ook in zijn tijd haakten al spelers af omdat ze fysiek tekort kwamen.

Puur selecteren op fysieke aanleg heeft trouwens weinig zin. Balvaardigheid blijft het belangrijkste, en dan vooral balvaardigheid in beweging. Nederlandse voetballers staan te veel stil.

Zag laatst Bergsma: steeds stilstaan, bal onder de voet door halen, rondkijken en de bal spelen. Dat kán toch niet? :confused.gif: :excited.gif:

Gebruikersavatar
InnerHarbour
Berichten: 20534
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 1:09 am

Re: Nederlandse spelers komen fysiek enorm tekort

Bericht door InnerHarbour » vr jan 19, 2018 9:26 am

Een verslag.

Verder voor mij opmerkelijk dat men hier niet verder komt dan een niet ter zake doende opmerking en een ontkenning van de problemen.
YNWA

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 40868
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: Nederlandse spelers komen fysiek enorm tekort

Bericht door Marillion » vr jan 19, 2018 10:09 am

Yopii schreef:Ik zie dat niet zo. Nederland brengt wel degelijk fysiek sterke spelers voort. Het probleem is dat het meestal of/of is: of fysiek sterk of technisch sterk.

Bergkamp zag dat verkeerd. Hij had het niet nodig, maar vergeet niet dat hij in zijn jeugd aan atletiek deed. Ook in zijn tijd haakten al spelers af omdat ze fysiek tekort kwamen.

Puur selecteren op fysieke aanleg heeft trouwens weinig zin. Balvaardigheid blijft het belangrijkste, en dan vooral balvaardigheid in beweging. Nederlandse voetballers staan te veel stil.

Zag laatst Bergsma: steeds stilstaan, bal onder de voet door halen, rondkijken en de bal spelen. Dat kán toch niet? :confused.gif: :excited.gif:
Daar kom je dus niet meer mee weg. Alleen spelers die tot de absolute top behoren kunnen het zich misschien nog veroorloven om alleen technisch sterk te zijn. Je zult er de benodigde fysieke arbeid bij moeten leveren om in duels overeind te blijven en ook een wedstrijd lang in een hoog tempo te kunnen spelen.

Ik ben het er wel mee eens dat je niet alleen op fysieke eigenschappen moet selecteren. Dat lijkt me een no brainer. Natuurlijk moet je kunnen voetballen. Alleen is voetballen wel meer dan steekpasses geven en een mooie passeerbeweging in huis hebben. Ajax heeft er nogal eens last van gehad dat er spelers doorkomen die in de jeugd overeind blijven op basis van hun techniek maar dat op een hoger niveau niet meer redden. In die zin is het spelen in de Jupiler League denk ik al een hele verbetering.

Over Ten Hag hoor ik geluiden dat hij meer trainingsarbeid vraagt. Dat lijkt me alvast positief. De belasting van voetballers in Nederland kan doorgaans echt wel wat omhoog. Je zult het natuurlijk geleidelijk moeten opvoeren maar het is geen toeval dat veel spelers fysiek veel sterker worden zodra ze naar het buitenland gaan.
Nil volentibus arduum

Gebruikersavatar
elliquido
Berichten: 7896
Lid geworden op: di feb 10, 2004 5:03 pm

Re: Nederlandse spelers komen fysiek enorm tekort

Bericht door elliquido » vr jan 19, 2018 10:32 am

Ik vermoed dat bepaalde pilletjes en transfusies daar ook aan bijdragen.
NOOIT meer Seedorf a.u.b.

Gebruikersavatar
InnerHarbour
Berichten: 20534
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 1:09 am

Re: Nederlandse spelers komen fysiek enorm tekort

Bericht door InnerHarbour » vr jan 19, 2018 10:33 am

Marillion schreef:Ik ben het er wel mee eens dat je niet alleen op fysieke eigenschappen moet selecteren. Dat lijkt me een no brainer. Natuurlijk moet je kunnen voetballen. Alleen is voetballen wel meer dan steekpasses geven en een mooie passeerbeweging in huis hebben. Ajax heeft er nogal eens last van gehad dat er spelers doorkomen die in de jeugd overeind blijven op basis van hun techniek maar dat op een hoger niveau niet meer redden. In die zin is het spelen in de Jupiler League denk ik al een hele verbetering.
Er is ook helemaal niemand die dat beweerd maar er komt inderdaad veel meer bij kijken dan een leuke steekpass. Als je Liverpool-City kijkt en dat projecteerd op de Eredivisie is er echt niemand die op dit moment langer dan een kwartier had mee kunnen doen, dan hadden ze aan het gas gelegen. Harder en beter trainen, hoe fitter hoe meer je specefieke voetbalkwaliteiten tot hun recht komen.

Ik begrijp werkelijk niet hoe die achterhaalde Verheijen nog zo'n grote invloed kan hebben op het Nederlandsvoetbal.
YNWA

Cruijff
AT Toto winner 14/15
Berichten: 23212
Lid geworden op: di jan 31, 2006 12:06 am

Re: Nederlandse spelers komen fysiek enorm tekort

Bericht door Cruijff » vr jan 19, 2018 1:38 pm

InnerHarbour schreef:Harder en beter trainen, hoe fitter hoe meer je specefieke voetbalkwaliteiten tot hun recht komen.

Ik begrijp werkelijk niet hoe die achterhaalde Verheijen nog zo'n grote invloed kan hebben op het Nederlandsvoetbal.
Raymon Verheijen wil, sinds ie niet meer zo'n 'grote baan' heeft, wel heel graag in beeld blijven: doet continu boute beweringen waar ie bij een paar zaken een punt heeft, maar bij een boel dingen / als feiten gepresenteerde meningen op diverse terreinen slaat ie ook flink de plank mis.

Overigens heb ik ooit een voormalige kettingroker gekend die een kop kleiner was dan de rest en zo dun als een spijker, maar desondanks fysiek helemaal niets tekort kwam.

Kijk en geniet:
https://www.youtube.com/watch?v=fRmJuiy_Y6w

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 40868
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: Nederlandse spelers komen fysiek enorm tekort

Bericht door Marillion » vr jan 19, 2018 1:44 pm

Dat is en blijft natuurlijk genieten. Maar het zijn niet voor niets deels zwart/wit beelden.

In het moderne voetbal is het van belang dat je een hoog tempo kunt spelen. Pas als je daarin mee kunt heb je vervolgens de mogelijkheid om het verschil te maken met je kwaliteiten als voetballer en als elftal. Fysiek topfit zijn is niet allesbepalend maar wel een voorwaarde.
Nil volentibus arduum

Cruijff
AT Toto winner 14/15
Berichten: 23212
Lid geworden op: di jan 31, 2006 12:06 am

Re: Nederlandse spelers komen fysiek enorm tekort

Bericht door Cruijff » vr jan 19, 2018 2:06 pm

Marillion schreef:Dat is en blijft natuurlijk genieten. Maar het zijn niet voor niets deels zwart/wit beelden.

In het moderne voetbal is het van belang dat je een hoog tempo kunt spelen. Pas als je daarin mee kunt heb je vervolgens de mogelijkheid om het verschil te maken met je kwaliteiten als voetballer en als elftal. Fysiek topfit zijn is niet allesbepalend maar wel een voorwaarde.
Een echt grote voetballer dicteert zelf het tempo van een wedstrijd en legt dat aan de tegenstanders op. En regisseert zijn teamgenoten ook in een continu wisselend ritme.
Jopie was daar een meester in.

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 40868
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: Nederlandse spelers komen fysiek enorm tekort

Bericht door Marillion » vr jan 19, 2018 3:21 pm

Dat zeg ik, mooie zwart/wit beelden.
Nil volentibus arduum

Gebruikersavatar
elliquido
Berichten: 7896
Lid geworden op: di feb 10, 2004 5:03 pm

Re: Nederlandse spelers komen fysiek enorm tekort

Bericht door elliquido » vr jan 19, 2018 3:27 pm

En ook in de zwart wit tijd was daar dr. Roling. https://www.voetbalprimeur.nl/nieuws/35 ... etje-gehad
NOOIT meer Seedorf a.u.b.

Cruijff
AT Toto winner 14/15
Berichten: 23212
Lid geworden op: di jan 31, 2006 12:06 am

Re: Nederlandse spelers komen fysiek enorm tekort

Bericht door Cruijff » vr jan 19, 2018 3:41 pm

Marillion schreef:Dat zeg ik, mooie zwart/wit beelden.
Wat dacht je van deze zwart-wit-beelden?

https://www.youtube.com/watch?v=ayF7JR72mdM

George Best vs Eusebio! Qua balbeheersing, overzicht en handelingssnelheid nog wel een niveautje of 4 (tot 14) beter dan Pogba en Neymar hoor!

Gebruikersavatar
raymon
Site Admin & AT WC 2014 winner, Toto winner 16/17
Berichten: 23010
Lid geworden op: di sep 02, 2003 9:59 am
Locatie: St. Neots, UK
Contacteer:

Re: Nederlandse spelers komen fysiek enorm tekort

Bericht door raymon » vr jan 19, 2018 4:20 pm

Cruijff schreef:
Marillion schreef:Dat zeg ik, mooie zwart/wit beelden.
Wat dacht je van deze zwart-wit-beelden?
Weinig kleurrijk.
"De waarheid is een geheel van maatschappelijk geaccepteerde leugens"

Cruijff
AT Toto winner 14/15
Berichten: 23212
Lid geworden op: di jan 31, 2006 12:06 am

Re: Nederlandse spelers komen fysiek enorm tekort

Bericht door Cruijff » vr jan 19, 2018 5:38 pm

.

Yopii
Berichten: 18271
Lid geworden op: zo nov 06, 2016 10:14 am

Re: Nederlandse spelers komen fysiek enorm tekort

Bericht door Yopii » zo jan 21, 2018 12:07 am

Natuurlijk moet je kunnen voetballen. Alleen is voetballen wel meer dan steekpasses geven en een mooie passeerbeweging in huis hebben. Ajax heeft er nogal eens last van gehad dat er spelers doorkomen die in de jeugd overeind blijven op basis van hun techniek maar dat op een hoger niveau niet meer redden.
Met die techniek valt het dus wel mee. Daardoor mislukken die spelers.

Techniek is niets zonder (handelings-)snelheid. Op volle snelheid een voorzet geven, dat is moeilijker een steekpass afleveren als je alle tijd hebt.

Cruijff definieerde 'techniek' als 'in staat zijn de juiste technische keuzes te maken*'. Aan een kunststukje heb je niets als je het niet nodig hebt of als de simpeler oplossing effectiever was geweest.

Je ziet bij Nederlandse spelers dat ze van alles kunnen als er tijd en ruimte is. Zonder die tijd en ruimte staan ze te stuntelen.

*Zo moet je ook zijn beruchte uitspraak over Zlatan begrijpen. Zlatan kon de bal in zijn nek leggen, maar maakte bij voortduring de verkeerde keuzes.

columbus
Berichten: 5335
Lid geworden op: ma okt 25, 2004 3:30 pm

Re: Nederlandse spelers komen fysiek enorm tekort

Bericht door columbus » zo jan 21, 2018 1:35 am

Met die “beperkte” techniek heeft Zlatan toch een aardige carrière achter zich met een karrenvracht aan goals en prijzen

Gebruikersavatar
WP_Legend
Berichten: 10268
Lid geworden op: wo sep 17, 2003 8:44 pm
Locatie: Perth

Re: Nederlandse spelers komen fysiek enorm tekort

Bericht door WP_Legend » zo jan 21, 2018 1:52 am

Ja maar dat leerde hij pas toen hij bij ons weg was.

Gebruikersavatar
InnerHarbour
Berichten: 20534
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 1:09 am

Re: Nederlandse spelers komen fysiek enorm tekort

Bericht door InnerHarbour » zo jan 21, 2018 8:47 am

Klopt, bij Ajax was het nog maar een schiel ventje, later is hij een powerhouse geworden hij is er blijkbaar snel achtergekomen dat er toenal in het buitenland meer verwacht wordt dan een leuke techniek.
YNWA

Cruijff
AT Toto winner 14/15
Berichten: 23212
Lid geworden op: di jan 31, 2006 12:06 am

Re: Nederlandse spelers komen fysiek enorm tekort

Bericht door Cruijff » zo jan 21, 2018 9:04 am

columbus schreef:Met die “beperkte” techniek heeft Zlatan toch een aardige carrière achter zich met een karrenvracht aan goals en prijzen
WP_Legend schreef:Ja maar dat leerde hij pas toen hij bij ons weg was.
Bij Ajax liet hij die potentie regelmatig zien, maar juist in die bewuste wedstrijd (Arsenal-Ajax) deed hij zo ongeveer alles fout wat je maar aan verkeerde keuzes of balaannames kunt laten zien.

Wel goed die avond waren Nigel de Jong en vooral Steven Pienaar.

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 40868
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: Nederlandse spelers komen fysiek enorm tekort

Bericht door Marillion » zo jan 21, 2018 9:58 am

Yopii schreef:
Natuurlijk moet je kunnen voetballen. Alleen is voetballen wel meer dan steekpasses geven en een mooie passeerbeweging in huis hebben. Ajax heeft er nogal eens last van gehad dat er spelers doorkomen die in de jeugd overeind blijven op basis van hun techniek maar dat op een hoger niveau niet meer redden.
Met die techniek valt het dus wel mee. Daardoor mislukken die spelers.

Techniek is niets zonder (handelings-)snelheid. Op volle snelheid een voorzet geven, dat is moeilijker een steekpass afleveren als je alle tijd hebt.

Cruijff definieerde 'techniek' als 'in staat zijn de juiste technische keuzes te maken*'. Aan een kunststukje heb je niets als je het niet nodig hebt of als de simpeler oplossing effectiever was geweest.

Je ziet bij Nederlandse spelers dat ze van alles kunnen als er tijd en ruimte is. Zonder die tijd en ruimte staan ze te stuntelen.

*Zo moet je ook zijn beruchte uitspraak over Zlatan begrijpen. Zlatan kon de bal in zijn nek leggen, maar maakte bij voortduring de verkeerde keuzes.
Ter verduidelijking. Ik doel met techniek niet op het hooghouden van een balletje maar op functionele techniek. Een tegenstander kunnen passeren, op snelheid nog een goede balcontrole hebben, in één of twee keer alles door kunnen spelen.

Maar dan nog zul je ook fysiek in orde moeten zijn. Sowieso moet je meekunnen wanneer het tempo omhoog gaat. En daarnaast moet je specifiek voor je eigen positie over de juiste fysieke eigenschappen beschikken. Voor de één is dat vooral explosiviteit. Voor de ander duelkracht. En soms is het een combinatie van dat soort zaken.
Nil volentibus arduum

Cruijff
AT Toto winner 14/15
Berichten: 23212
Lid geworden op: di jan 31, 2006 12:06 am

Re: Nederlandse spelers komen fysiek enorm tekort

Bericht door Cruijff » zo jan 21, 2018 10:31 am

Marillion schreef:
Ter verduidelijking. Ik doel met techniek niet op het hooghouden van een balletje maar op functionele techniek. Een tegenstander kunnen passeren, op snelheid nog een goede balcontrole hebben, in één of twee keer alles door kunnen spelen.

Maar dan nog zul je ook fysiek in orde moeten zijn. Sowieso moet je meekunnen wanneer het tempo omhoog gaat.
Jep maar dat tempo bepaal je deels ook helemaal zelf door de wijze waarop je een bal naar een ploeggenoot speelt.

Uit stilstand een goede trap hebben is vrij belangrijk. Op snelheid goed kunnen handelen is automatisch moeilijker? In mijn ogen niet altijd een bal in de loop mee krijgen op m'n linkerbeen en dan vanuit de beweging hem voorgeven of een reeds rollende bal met links op doel schieten gaat me véél beter af dan bij een stilliggende bal opeens voor m'n andere been kiezen...

Yopii
Berichten: 18271
Lid geworden op: zo nov 06, 2016 10:14 am

Re: Nederlandse spelers komen fysiek enorm tekort

Bericht door Yopii » zo jan 21, 2018 11:54 am

Het gaat er uiteraard om waarom een speler uit stilstand trapt. Onze vriend Bergsma doet dat omdat hij dan nog eens rustig kan rondkijken. Geen idee waar de bal heen moet voor hij hem heeft. Even geen oplossing? Dan breed of terug. :excited.gif:

columbus schreef:Met die “beperkte” techniek heeft Zlatan toch een aardige carrière achter zich met een karrenvracht aan goals en prijzen
Zeker, maar Zlatan heeft wel de knop omgezet.
Het talent droop eraf: hij was groot, sterk, snel en creatief. Hoe komt het dan dat zo'n speler niet verder komt dan 13 doelpunten in een seizoen in de zwakke Nederlandse competitie? Simpel: hij ging nog eens nadenken over een oplossing als hij de bal had. Deed dan iets aparts (iedereen op de banken, of niet) terwijl simpel spelen effectiever was. Hij was echt een amateur die deed waar hij zin in had. Dat heeft de pragmaticus Capello er meteen uitgeramd.

In zijn geval: hij kon het wel, hij was gewoon te gemakzuchtig. Hij pielde liever met de bal als een straatschoffie op een pleintje dan zich geestelijk in te spannen.

Bij Ajax hebben ze lang de fout gemaakt techniek en inzicht los te koppelen. Dan ga je dus spelers overwaarderen die leuke dingen doen met een bal. Hoe eerder je de oplossing ziet, hoe sneller je kunt spelen. Sowieso, dat hele TIPS-idee, alsof je onderdelen van het spel geïsoleerd kunt beoordelen - totale onzin.

columbus
Berichten: 5335
Lid geworden op: ma okt 25, 2004 3:30 pm

Re: Nederlandse spelers komen fysiek enorm tekort

Bericht door columbus » zo jan 21, 2018 1:10 pm

Nee, hij maakte niet veel goals en was erg druk met zichzelf. Niet gek voor een onder de 20 in een ander land, competitie en cultuur.

Yopii
Berichten: 18271
Lid geworden op: zo nov 06, 2016 10:14 am

Re: Nederlandse spelers komen fysiek enorm tekort

Bericht door Yopii » zo jan 21, 2018 1:24 pm

Hij had overmatig talent, maar was matig opgeleid en speelde eerder in Zweden op een laag niveau, in de tweede divisie. Omdat hij karakterologisch het tegendeel was van de typische Zweedse voetballer viel hij erg op en kon hij zich alles permitteren.

Eigenlijk was hij ook nog erg kinderachtig. Speels en onverantwoordelijk. Dat zag je ook aan zijn spel.

Ere wie ere toekomt, ook Raiola heeft er veel toe bijgedragen dat Zlatan een topper is geworden. Riaola was kritisch op Zlatan en sloeg blijkbaar de juiste toon aan, want Zlatan accepteerde het van hem.

Plaats reactie