Johan Cruijff, 1947-2016

Alles over Ajax in z'n algemeenheid.

Moderator: mods

Gebruikersavatar
Gezond verstand
Berichten: 3190
Lid geworden op: za sep 09, 2017 2:35 am

Re: Johan Cruijff, 1947-2016

Bericht door Gezond verstand » za mar 27, 2021 1:41 pm

Gaizka1985 schreef:
do mar 25, 2021 9:02 pm
Wie kent Cees de Wolf nog? schreef:
do mar 25, 2021 5:31 pm
Ironisch genoeg is tegenwoordig, als ie zijn narcistische modus even vergeet, alleen Van Gaal nog een interessante analyticus.
Ik 'mis' Co Adriaanse ook wel op tv, had ook altijd goede analyses.
Ton Ojers, die was onnavolgbaar op RTVNH, prachtige kerel
Fans van andere clubs
Ben je fan van een andere club, dan ben je welkom. Zolang je je maar niet al te provocerend gedraagt

Gaizka1985
Berichten: 2823
Lid geworden op: ma apr 11, 2016 3:12 pm

Re: Johan Cruijff, 1947-2016

Bericht door Gaizka1985 » za mar 27, 2021 7:46 pm

Haha. Ton was cult!

Gebruikersavatar
Gezond verstand
Berichten: 3190
Lid geworden op: za sep 09, 2017 2:35 am

Re: Johan Cruijff, 1947-2016

Bericht door Gezond verstand » za mar 27, 2021 7:51 pm

Gaizka1985 schreef:
za mar 27, 2021 7:46 pm
Haha. Ton was cult!
Ton was een topper, de enige reden om RTVNH te kijken. En Martin, de eurokok.https://www.youtube.com/watch?v=Gt4_-P2mvFw
Fans van andere clubs
Ben je fan van een andere club, dan ben je welkom. Zolang je je maar niet al te provocerend gedraagt

Historicus
Berichten: 3329
Lid geworden op: di mar 15, 2016 11:03 pm

Re: Johan Cruijff, 1947-2016

Bericht door Historicus » ma jul 19, 2021 4:55 pm

Vandaag het boek "Cruijff & Johan" van de bibliotheek geleend. Het is geschreven door Jan-Cees Butter en Ferenc van der Vlies. De tekst op de achterkant; "Ferenc van der Vlies, mede-eigenaar van het merk Cruyff, trok insentief met Cruijff op in de laatste jaren van diens leven. Wat begon als een zakelijk contact groeide langzaam uit tot een warme vriendschap, waarin Cruijff steeds vaker 'Johan' liet zien."

Het is leest lekker weg en er staan ook veel mooie kleurenfoto's in.

Gebruikersavatar
elliquido
Berichten: 7844
Lid geworden op: di feb 10, 2004 5:03 pm

Re: Johan Cruijff, 1947-2016

Bericht door elliquido » ma aug 23, 2021 8:19 pm

NOOIT meer Seedorf a.u.b.

Gebruikersavatar
zeux
Berichten: 33279
Lid geworden op: wo dec 29, 2010 6:30 pm

Re: Johan Cruijff, 1947-2016

Bericht door zeux » wo sep 29, 2021 7:27 pm

Ik zie net een aankondiging van 'Cruijff The Musical'. Dat ziet er behoorlijk infantiel uit...
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

Historicus
Berichten: 3329
Lid geworden op: di mar 15, 2016 11:03 pm

Re: Johan Cruijff, 1947-2016

Bericht door Historicus » za okt 16, 2021 4:05 pm

Zeux schreef:
wo sep 29, 2021 7:27 pm
Ik zie net een aankondiging van 'Cruijff The Musical'. Dat ziet er behoorlijk infantiel uit...
De poster is nog wel okay die ik buiten zie hangen.

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 40619
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: Johan Cruijff, 1947-2016

Bericht door Marillion » za okt 16, 2021 6:48 pm

Het begint goed maar hier....
'Cruijff The Musical'
gaat het natuurlijk al mis.
Nil volentibus arduum

Cruijff
AT Toto winner 14/15
Berichten: 23209
Lid geworden op: di jan 31, 2006 12:06 am

Re: Johan Cruijff, 1947-2016

Bericht door Cruijff » za okt 16, 2021 10:20 pm

Marillion schreef:
za okt 16, 2021 6:48 pm
maar hier....
'Cruijff The Musical'
gaat het natuurlijk al mis.
:smile-ajax.gif: :smile-ajax.gif:
Historicus schreef:
za okt 16, 2021 4:05 pm
Zeux schreef:
wo sep 29, 2021 7:27 pm
Ik zie net een aankondiging van 'Cruijff The Musical'. Dat ziet er behoorlijk infantiel uit...
De poster is nog wel okay die ik buiten zie hangen.
Inmiddels heb ik hem gezien en heb er ook wel een mening over.

Andriy Demchenko
Berichten: 5002
Lid geworden op: zo apr 10, 2016 6:30 am

Re: Johan Cruijff, 1947-2016

Bericht door Andriy Demchenko » zo okt 17, 2021 9:24 am

Cruijff schreef:
za okt 16, 2021 10:20 pm
Marillion schreef:
za okt 16, 2021 6:48 pm
maar hier....
'Cruijff The Musical'
gaat het natuurlijk al mis.
:smile-ajax.gif: :smile-ajax.gif:
Historicus schreef:
za okt 16, 2021 4:05 pm
Zeux schreef:
wo sep 29, 2021 7:27 pm
Ik zie net een aankondiging van 'Cruijff The Musical'. Dat ziet er behoorlijk infantiel uit...
De poster is nog wel okay die ik buiten zie hangen.
Inmiddels heb ik hem gezien en heb er ook wel een mening over.
En uw mening is?
''And water with the tyrants' blood. The freedom you have gained." Taras Shevchenko

Cruijff
AT Toto winner 14/15
Berichten: 23209
Lid geworden op: di jan 31, 2006 12:06 am

Re: Johan Cruijff, 1947-2016

Bericht door Cruijff » vr okt 29, 2021 7:54 am

Ik kom zo te zien mijn VI Pro account niet in.

Kan iemand dit artikel van VI Pro hier plaatsen?

https://www.vi.nl/pro/als-wim-jansen-en ... e-ademloos

Thijs
Site Admin & Toto winner WC 2010
Berichten: 13708
Lid geworden op: zo sep 28, 2003 6:24 pm
Locatie: Amsterdam

Re: Johan Cruijff, 1947-2016

Bericht door Thijs » vr okt 29, 2021 8:22 am

Hoewel Feyenoorder in hart en nieren is Wim Jansen een ware Cruijffiaan. Al zou Nummer 14 dat zelf nooit zo hebben genoemd, omdat hij zijn voormalige ploegmakker bij Oranje als gelijke beschouwde. Als geestverwant. Met wie hij heerlijk de diepte in kon als het over voetbal ging. VI mocht eens bij zo’n gesprek aanwezig zijn en luisterde ademloos.

Het is een wet in het voetbal: kwaliteit zoekt kwaliteit op. In hun gemeenschappelijke tijd bij Feyenoord waren Wim Jansen en Willem van Hanegem twee handen op één buik. Binnen en buiten de lijnen. De twee gingen zelfs samen op vakantie.

Dit artikel is afkomstig uit de nieuwste VI, waarin uitgebreid aandacht wordt besteed aan Wim Jansen. Vandaag is Stille Willem 75 jaar geworden. Alle reden dus om stil te staan bij zijn imposante loopbaan als speler en trainer, zijn markante ideeën over het opleiden van voetballers en de biografie van schrijver Yoeri van den Busken waarin Wim Jansen onthult te lijden aan dementie... Bekijk hier wat er nog meer in de laatste editie staat!
Zoals in de zomer van 1972, toen journalist Dick van den Polder van Het Rotterdams Parool ze opzocht in Breskens, de geboortegrond van Willem van Hanegem. Olympique Marseille zou een vermogen hebben geboden om De Kromme over te nemen van Feyenoord, Van den Polder was wel benieuwd hoe Van Hanegem daarover dacht.

‘Toen ik met de pont vanuit Vlissingen aankwam, zag ik de families Jansen en Van Hanegem al op het strand zitten’, aldus Van den Polder in de biografie Willem van Hanegem. ‘Ze waren aan het stemmen over een transfer naar Marseile. Ik weet niet meer wie er voor of tegen was, maar de stemmen staakten. Toen zei Willem dat zijn hond dan maar de beslissing moest nemen. Ja of nee, dat hing af van of het beest zou blaffen als Willem “Marseille” zou roepen. Er werd niet geblaft en het was 3-2 voor Feyenoord. Willem, met wie ik toen een column maakte voor Het Parool, vroeg mij meteen of ik manager Guus Brox even wilde inlichten dat hij bij Feyenoord zou blijven. Dat heb ik toen maar gedaan.’

Na de bijzondere avonturen op kicksen – die Wim & Wim een Europa Cup I, een Wereldbeker, een UEFA Cup, drie landskampioenschappen en een KNVB-beker opleverden – kwam het in hun tweede gezamenlijke periode bij Feyenoord plotseling tot een breuk. Althans, dat gevoel had trainer Van Hanegem toen hij vlak na Kerst 1993 het nieuws over het vertrek van zijn technisch directeur Jansen las op NOS Teletekst. ‘Er is niks gebeurd...’, stamelde hij. En leek zelfs aangeslagen. ‘Ik ergerde me in elk geval totaal niet aan hem. Ik denk precies te weten hoe Wim in elkaar zit, we kennen elkaar tenslotte al zo lang...’

Niet veel later liet Jansen in VI’s eerste nummer van 1994 weten dat hij er niets van begreep dat iedereen bij Feyenoord zo verbaasd reageerde. ‘Ik ergerde me kapot’, stond op de cover van het blad, dat toevallig ook een uitgebreid interview met Johan Cruijff aankondigde. ‘Ze dóén verbaasd’, legde Jansen uit, ‘maar er waren genoeg mensen die dit hebben zien aankomen.’

En over de reden van de echtscheiding met Van Hanegem: ‘Hij en ik hadden duidelijk een verschil van mening over het begrip discipline en over de speelwijze. Je mag best meningsverschillen hebben, maar wij bleven totaal anders over voetbal denken.’ Nee, Jansen voelde zich veel meer verbonden met die andere icoon van het Nederlandse voetbal. ‘Ik denk dat Cruijff en ik dezelfde visie hebben’, vertelde hij, ‘Van Hanegem denkt heel anders.’

Het respect was wederzijds. Wim & Johan spraken tot de dood van de laatste in maart 2016 altijd heel positief over elkaar. Schoven de bewondering voor de ander nooit onder stoelen of banken, in december 1980 kreeg Cruijff het zelfs voor elkaar de oer-Feyenoorder naar Ajax te loodsen. Ook na hun actieve carrières wisselden ze graag hun onmetelijke kennis van het voetbal met elkaar uit, in het kerstnummer van 1998 deden ze dat een keer met Voetbal International aan tafel. Ted van Leeuwen, tegenwoordig technisch directeur van NEC maar destijds nog journalist, luisterde ademloos en schreef in de huiskamer in Barcelona zijn pen bijna stuk zodat de lezers zo weinig mogelijk hoefden te missen.

Een aantal fragmenten van het lange tweegesprek waarin Cruijff en Jansen alarm slaan, omdat het voetbal in hun ogen qua kwaliteit flink aan het afglijden is. En als soort van geweten van het Nederlandse voetbal wilden ze dat koste wat kost voorkomen.

Wat VOETBAL IN DE KERN ZOU MOETEN ZIJN
Cruijff: ‘Voetbal is achterin twee-tegen-een, op het middenveld twee-tegen-een, net zo lang tot je voorin een-tegen-een staat: tegenstander uitspelen, doelpunt.’

Jansen: ‘Voetballes één: het winnen van persoonlijke duels.’

Cruijff: ‘Voetbal is mode. Iedereen doet elkaar na. De keeper moet de eerste hoek dekken, logisch. Maar waarom staan ze bij elke vrije trap allemaal de tweede hoek te dekken? Iemand ziet het op de televisie en iedereen doet het na.’

Voetbal is dat een speler in een wedstrijd doet wat in hem opkomt
Jansen: ‘Voetbal is: bij balbezit ruimte maken, bij balverlies ruimte beperken en ver van je eigen doel verdedigen.’

Cruijff: ‘Voetbal gaat om kwaliteit. Dat is de mooiste discussie. Wat voor de een kwaliteit is, is voor de ander niks.’

Jansen: ‘Voetbal is opleiden. Goed opleiden is zien wat er verkeerd gaat. En daar oefeningen bij verzinnen.’

Johan Cruijff en Wim Jansen tijdens een training van Ajax op 14 september 1981.
© Voetbal International
Johan Cruijff en Wim Jansen tijdens een training van Ajax op 14 september 1981.
Cruijff: 'Voetbal is dat een speler in een wedstrijd doet wat in hem opkomt. Bijsturen mag, maar maak nooit de fout hem de dingen op te leggen.’

Jansen: ‘Voetbal is kansen creëren. Als mijn spits vijf kansen mist, is dat niet mijn schuld. Mijn schuld is het als hij die kansen niet krijgt.’

Cruijff: ‘Voetbal is soms onbegrijpelijk. Stanley Matthews was de beste rechtsbuiten aller tijden. Maar sinds Matthews heeft Engeland er nooit meer één afgeleverd. Hoe kan dat nou?’

Jansen: ‘Voetbal is leren. Op heel jonge leeftijd pikken spelers al veel op. Als ik een jongen van achttien jaar dezelfde dingen nog moet gaan leren, duurt het heel lang voordat ik hem dat allemaal heb wijsgemaakt.’

Cruijff: ‘In voetbal iets nieuws leren is gauw gebeurd, iets afleren kost meer moeite.’

Jansen: ‘Je moet een jongen – of die nou zes is of twaalf – beschouwen als een topspeler, maar tevens als kind zien en hem vrij laten. Maar hij is wél top. Daarom moet hij zo snel mogelijk de basis, maar eigenlijk álles in het voetbal leren.’

Cruijff: ‘Voetbal doe je met je hoofd. De bal gaat nu eenmaal altijd sneller dan de benen.’

HOEZO VOORUIT PLANNEN?
Jansen: ‘Er zijn trainers die alles van tevoren denken te weten: als dit gebeurt, als dat... Hoe weet ik dat nou? Hoe weet ik nou hoe mijn rechtsback die morgen is opgestaan, of de linksbuiten van de tegenpartij? Zo simpel als het klinkt, met die dingen heb je te maken en naar die situaties moet je handelen.’

Trainen is in mijn ogen werken aan zaken die verkeerd zijn gegaan
Cruijff: ‘Als ik opstond, dacht ik vaak: Waarop zullen we vandaag eens gaan trainen? Ik heb ook weleens gelezen over trainers die al weken vooruit weten hoe ze zullen trainen. Ik begrijp dat niet. Soms zat ik te kijken en dacht: Ik moet nodig op voorzetten trainen, er komt er niet één aan. Of de inspeelpass, of het positiespel. Dat weet je van tevoren toch niet?’

Jansen: ‘Trainen is in mijn ogen werken aan zaken die verkeerd zijn gegaan. Ik kan niet voor de volgende week trainingen plannen terwijl ik zaterdag nog moet voetballen. Dan weet ik toch niet wat er fout is gegaan in die wedstrijd? Wie denkt dat alles beïnvloedbaar is, overschat het vak.’

CIRCULATIEVOETBAL IS GÉÉN BALLETJE BREED
Cruijff: ‘Vroeger ging alles automatisch. Wie op straat voetbalde, werd vanzelf beter. Nu het straatvoetbal verdwenen is, zitten we in een theoretisch verhaal. Jongetjes van zes worden getraind door mensen die diploma’s hebben. Ik vind dat ze tot hun twaalfde geen trainers moeten hebben, maar leraren. Een fijn onderscheid. Een leraar is technisch de beste voetballer van het dorp, vijftien jaar in het eerste, die zijn kennis spelenderwijs doorgeeft. Dat is er niet meer, omdat alles gestructureerd is. Die belangrijke kennis zijn we dus kwijt. Ik heb niks tegen trainers, maar ze zullen altijd een klein oogje hebben voor het eigenbelang: omhooggaan.’


‘Een goed voorbeeld: ik kon goed pingelen, dus ik pingelde. Niemand kreeg de bal. Dan moet iemand zeggen: Ga jij eens bij de groten meedoen. Dan kreeg je vanzelf een schop, leerde je zoeken naar andere manieren en zo reguleerde het voetbal zelf dat Cruijff-de-pingelaar een teamspeler werd. Maar nu heb je trainers, en veel van hen willen graag winnen. Die hebben dat pingelaartje liever in hun eigen elftalletje. Zo leert dat talentje nooit wanneer hij de bal moet afspelen. En staat stil in zijn ontwikkeling. Of nog erger: ze verbieden hem te pingelen. Wat nou, je mag niet pingelen? Je móét pingelen. Ontwikkel hun gaven en neem ze nooit af wat ze goed kunnen.’

Jansen: ‘Het voetbal is zó complex. Je kunt niet zeggen: dat of dat moet beter, dat verschilt al per speler. Bijvoorbeeld het in de juiste richting aannemen van een bal, hóé je ’m aanneemt. En zo zijn er nog talloze basiselementen. Hoe beter je die uitvoert, hoe beter het voetbal wordt. De kwaliteit van de jeugdtrainer moet zijn dat hij per speler ziet wat er verbeterd moet worden en het dan ook kan overdragen.’

Wat je nu veel ziet, is rondspelen óm het rondspelen
Cruijff: ‘Voetbal komt neer op het creëren van een overtalsituatie. Man meer. Begint achterin, enzovoort. Maar tegenwoordig betekent man meer: het probleem verleggen. Balletje breed. Omdat ze niet is geleerd waarom.’

Jansen: ‘Wij lieten de bal circuleren om zo snel mogelijk diep te kunnen spelen. Wat je nu veel ziet, is rondspelen óm het rondspelen. Ze zijn niet getraind in het zien van de mogelijkheden.’

Cruijff: ‘Circulatievoetbal kun je alleen in het midden spelen, maar het gebeurt achterin. Daar staan doorgaans de minste voetballers. Als je achterin de bal laat rondgaan, staat het elftal vóór de bal. Wie de bal verliest, heeft niemand meer om te verdedigen. Logisch. Maar elke week zie je het weer gebeuren. Gebrekkige opleiding, trainers... Geen leraren. Mijn gedachte over voetbal is heel ouderwets. De graadmeter is het middenveld. Wie dat in handen heeft, is de baas op het veld. In ploegen waarin ik speelde, of waarvan ik trainer was, speelden altijd vijf man in de as. Een doorschuivende laatste man. Buitenste buitenvelders zoals Arnold Mühren of Michael Laudrup kwamen altijd naar binnen.’

Jansen: ‘Daar komen de meeste ballen en zeker de uitvallende ballen. Als je daar geen druk kunt zetten, kun je ook niet winnen.’

Cruijff: ‘Wim en ik weten dat één ding niet mag in het voetbal: de horizontale pass. Dan ben ik er altijd twee kwijt. Het was bij ons verboden. Nu zie ik het om de haverklap. Nee, ik speelde nooit breed. Nooit.’

Jansen: ‘Johan speelde altijd diep. Daarmee versla je een aantal spelers en kom je meteen in de volgende situatie. Het is niet zo dat je nooit breed mág spelen. Soms is het even niet anders.’

Cruijff: ‘Als je daar nog een vierde man hebt staan, krijg je circulatievoetbal. Als blijkt dat het te vol is, ga je wat met de buitenspelers doen. Michael Laudrup was daar de meest geniale in. Welke verdediger dorst met Laudrup mee te gaan? En de mafkees die het tóch deed, veroorzaakte een gat in zijn verdediging. Lange bal naar binnen, dieptebal van Koeman: prijs.’

Jansen: ‘Dat moeten spelers zien. Maar ze zien het niet. Omdat het ze in de jeugd niet geleerd is.’

DENKEN EN VOORAL NIET VERKEERD STAAN
Cruijff: ‘Voetbal begint met denken.’

Eén kwartslag van je lichaam bepaalt vaak of je een goede voetballer bent of niet
Jansen: ‘En daarom is het moeilijk op papier te zetten. Eén kwartslag van je lichaam bepaalt vaak of je een goede voetballer bent of niet. Ik zie rechtsbuitens die de bal met de buitenkant aannemen en met de rug naar het doel van de tegenstander staan. Dan is de vooractie dus al fout geweest. Dat gebeurt regelmatig, ook op topniveau.’

Cruijff: ‘Tweebenigheid is ook zoiets. Tijjani Babangida is toch beperkt omdat hij alleen maar rechts is. Vier van de tien acties mislukken bij voorbaat al, omdat hij verkeerd staat. Als in zijn jeugd nou iemand gezegd had: Doe eens drie maanden alles met links, dan was hij nu toch fantastisch?’

AANVALLEN DOE JE MET EEN BEPERKT AANTAL AANVALLERS
Cruijff: ‘Negen van de tien mensen weten écht niet wat tactiek inhoudt. Tot mijn verbazing praten mensen altijd over nummers. Cruijff speelt 3-4-3? Drie linies? Mijn ploegen bestonden altijd uit zeven linies! Voor mij is tactiek gebruikmaken van jouw mogelijkheden ten opzichte van de negatieve aspecten van de tegenstander. Als de tegenpartij één heel goeie verdediger heeft, die in het midden staat, dan stel ik geen spits op. Dát is tactiek. Of: die rechtsback is heel snel, zet ik er een snelle of langzame speler tegenover? Daarin kun je even aanvallend als verdedigend spelen als je zelf wilt. Dát is tactiek en niet of je met twaalf man achter of voor speelt.’

Jansen: ‘Ik lees weleens dat trainers met zes aanvallers speelden omdat ze nog wilden scoren...’

Ruud Geels was een heel goede voetballer. Maar als Happel hem erbij zette als vierde spits naast Kindvall, dan werd het nooit wat
Cruijff: ‘Wat Willem II tegen Betis Sevilla deed, was toch waanzin? Dan kun je juist niet aanvallen. Wie wil aanvallen, moet de controle op het middenveld hebben. Als je die niet hebt, kun je niet aanvallen.’

Jansen: ‘Vroeger hadden wij Coen Moulijn, Ove Kindvall en Henk Wery. Plus Ruud Geels. En Ruud Geels was een heel goede voetballer. Maar als Happel hem erbij zette als vierde spits naast Kindvall, dan werd het nooit wat. Want er was geen ruimte voor inkomende spelers. Meer aanvallers opstellen leidt niet vanzelf tot aanvallend voetbal. Met een goede balans, met bijvoorbeeld zes verdedigers en vier aanvallers, kun je als elftal veel offensiever spelen. Dan is de controle veel beter, je kunt verder van je eigen goal af spelen, iedereen naar voren drukken. Je verdediging begint al voorin, als de spelers in de juiste positie staan, kun je dertig, veertig meter van je eigen goal verdedigen.’

Cruijff: ‘Dat wordt bedoeld met positioneel verdedigen. Dat is niet met een sliding iemand de bal afpakken, maar je juist opstellen.’

Jansen: ‘Als dat gebeurt, hoef je ook niet zo veel te verdedigen. Je ziet vaak ploegen vier verdedigers op lijn houden tegen één spits van de tegenpartij. Als iemand doorschuift, is er niets aan de hand. Als je maar weet wat juiste positie is, juiste rugdekking. Het lijken details, maar ze zijn bepalend voor winst of verlies.’

MET EEN PAAR METER VERSCHIL HAD ORANJE DE WK-FINALE KUNNEN HALEN
Cruijff: ‘Wat was de kwaliteit van Brazilië op het wereldkampioenschap (van 1998, red.)? De counter. Verdedigen, twee in het midden, en als die gingen lopen, dan kwam je er met een motor niet meer bij. Het Nederlands elftal domineerde de wedstrijd en ging op een gegeven moment alles-of-niets spelen. Van Hooijdonk erin, Bergkamp moest naar rechts. Als die rechts komt te spelen, is hij geen dienende speler. Hij gaat acties maken. Zes van de tien mislukken, dat is een wet. Dus speelden ze Brazilië in de kaart, gaven ze de mogelijkheid hun beste kwaliteit aan te spreken, de counter...’

Johan Cruijff, Wim Jansen en VI’s Ted van Leeuwen in Cruijffs huiskamer in Barcelona in 1998.
© Voetbal International
Johan Cruijff, Wim Jansen en VI’s Ted van Leeuwen in Cruijffs huiskamer in Barcelona in 1998.
‘Op het moment dat Bergkamp de bal verliest, ben je namelijk vijf, zes man kwijt. Daar moet dan toch De Boer spelen? Tegen Ronald kun je namelijk zeggen: Hé vriend, geen acties, bal geven. Hij heeft die kwaliteit en het inzicht. Punt twee: er is nog nooit iemand geweest die een bal verder dan dertig meter heeft weggekopt. Maar elke bal die Brazilië wegkopte, ging over Bergkamp heen omdat hij niet op dertig, maar op vijftien meter stond. Met die dingen moet je als speler bezig zijn.’

Jansen: ‘En dat is zo belangrijk, want dan blijf je in de aanval, hou je druk. Als hij vijf meter verder vooruit staat en de bal gaat net over hem heen, dan heb je een counter om je oren. Dat is nou balans. Een aantal meters is zó’n wereld van verschil in het voetbal.’

MIDDENVELDERS MOETEN HET VOORAL SIMPEL HOUDEN
Cruijff: ‘In het land der blinden, is éénoog koning. En ik heb er nog niet één met twee ogen gezien.’

Jansen: ‘Ik las dat het fysieke wordt opgewaardeerd. Lopen is de nieuwe trend. Dáár zit het toch niet in? Progressie boek je met de man die voorziet wat er gebeurt op het veld. De opleiding moet behalve op de techniek gericht worden op de voetbalintelligentie. Het fysieke aspect heeft zijn grenzen en die zijn al bijna bereikt. Als er een verlenging is, heeft een aantal spelers kramp. Wie techniek en positiespel verbetert, hoeft minder te lopen.’

De kwaliteit van het voetbal wordt niet bepaald door die gozer met 25 trucs, maar door degene die de bal naar de juiste speler plaatst
Cruijff: ‘De beste man in voetbal is degene die goed staat. Zonder bal. De kwaliteit van het voetbal wordt niet bepaald door die gozer met 25 trucs, maar door degene die de bal naar de juiste speler plaatst. Daarna komen het juiste moment en de juiste snelheid. Een goede middenvelder is in mijn ogen iemand die simpel speelt. Bal stoppen, geven. Die ziet dat hij op rechts moet openen als het op links vol staat.’

DIE EEUWIG BRANDENDE LIEFDE
Jansen: ‘Geld heeft er niets mee te maken. Andere topsporters doen alles voor hun sport, hoewel het niets opbrengt.’

Cruijff: ‘Het begint met plezier en het eindigt ermee. Niemand gaat voetballen omdat hij later rijk kan worden.’

Ik zou nog zo verschrikkelijk graag willen voetballen en geen trainer willen zijn
Jansen: ‘Ik ben een rustig mens, maar ik verander totaal zodra ik de lijn van een voetbalveld oversteek. Zelfs nu nog. En dat heeft niets met geld te maken. Mijn eerste contract was 1.500 gulden per jaar, ik had er evenveel plezier van als van mijn laatste contract.’

Cruijff: ‘Wat ik het meest mis, is het dagelijkse balcontact. Effe schieten.’

Jansen: ‘Ik ben 52, maar ik zou nog zo verschrikkelijk graag willen voetballen en geen trainer willen zijn.’

Cruijff: ‘Het leukste van trainer zijn, is spelletjes verzinnen waarin je zelf kunt meedoen.’

Jansen: ‘Ja, maar da’s gevaarlijk. Vanaf dat moment ben je geen trainer meer. Daar moet je voor waken, Johan, dan zie je de dingen anders.’

Cruijff: ‘Ja, ja, het is link, hè. Als je erin stapt als trainer, leeft een aantal spelers op: Ik zal die kolerelijer van een trainer eens door zijn benen spelen. Of een kegel geven. Dat is het spel.’

Jansen: ‘Vorig jaar bij Celtic heb ik misschien twee keer meegedaan. Toen het seizoen al gespeeld was. En het enige waarop ik uit was, was een speler een bal door zijn benen te tikken. Alles wat je spelers verbiedt. Dat is de liefhebberij, die laat zich nooit de kop indrukken.’
<reclame>Om mijn vrienden bij VI niet voor het hoofd te stoten vraag ik bij dezen: neemt alleen een VI Pro-account! </reclame>
Don't worry 'bout a thing...cause every little thing gonna be alright!

Gebruikersavatar
zeux
Berichten: 33279
Lid geworden op: wo dec 29, 2010 6:30 pm

Re: Johan Cruijff, 1947-2016

Bericht door zeux » vr okt 29, 2021 9:17 am

Mooi verhaal.

Als je die twee mannen zo 'ziet' lullen, snap ik op zich wel dat jongens als Jonk en Bergkamp begeesterd raakten door de visie van Cruijff. Het is zo jammer dat het niet bleef bij focus op voetbal en jeugdopleiding, maar een clubstructuurstrijd werd.
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

Cruijff
AT Toto winner 14/15
Berichten: 23209
Lid geworden op: di jan 31, 2006 12:06 am

Re: Johan Cruijff, 1947-2016

Bericht door Cruijff » vr okt 29, 2021 10:57 pm

Dank Thijs! :biggthumpup.gif:
Thijs schreef:
vr okt 29, 2021 8:22 am
<reclame>Om mijn vrienden bij VI niet voor het hoofd te stoten vraag ik bij dezen: neemt alleen een VI Pro-account! </reclame>
Ja, terecht. Ze steken altijd veel research in deze kwaliteitsartikelen! :biggthumpup.gif:

Lionel
Berichten: 47048
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 12:35 am

Re: Johan Cruijff, 1947-2016

Bericht door Lionel » za okt 30, 2021 12:08 am

Cruijff: ‘Voetbal is mode. Iedereen doet elkaar na. De keeper moet de eerste hoek dekken, logisch. Maar waarom staan ze bij elke vrije trap allemaal de tweede hoek te dekken? Iemand ziet het op de televisie en iedereen doet het na.’


Heeft nou nooit iemand tegen Cruijff gezegd dat hij hier gewoon uit z'n nek lult? Met alle respect overigens. Dit is toch gewoon vrij simpele wiskunde?
IK GELOOF!!!!!!

Lionel
Berichten: 47048
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 12:35 am

Re: Johan Cruijff, 1947-2016

Bericht door Lionel » za okt 30, 2021 12:12 am

Ben ik de enige die vind dat er een hoop gelul staat in het artikel? En dan met name het zogenaamde interessante gesprek tussen Janssen en JC?

In de ochtend opstaan en denken dat het misschien verstandig is om op voorzetten te oefenen... Dat je geen invloed hebt op hoe je rechtsback wakker wordt...

Ik snap dat Bergkamp en Jonk ruzie kregen binnen Ajax omdat je met deze 'visie' natuurlijk weinig kan. Allemaal open deuren, dingen die niet kloppen en 0 verantwoordelijkheid.
IK GELOOF!!!!!!

Cruijff
AT Toto winner 14/15
Berichten: 23209
Lid geworden op: di jan 31, 2006 12:06 am

Re: Johan Cruijff, 1947-2016

Bericht door Cruijff » za okt 30, 2021 7:45 am

Lionel schreef:
za okt 30, 2021 12:08 am

Heeft nou nooit iemand tegen Cruijff gezegd dat hij hier gewoon uit z'n nek lult? Met alle respect overigens. Dit is toch gewoon vrij simpele wiskunde?
Ja, juist wel.
Tscheu la Ling. Toen ze medespelers waren lagen ze continu overhoop.

Cruijff had juist altijd respect voor mensen die tegen hem in durfden te gaan, dit in tegenstelling tot wat mensen denken dat ie alleen maar kliekjes met vrienden verzamelden.


Dat Ling in Slowakije een club vanuit het niets uit de grond stampte, vond hij indrukwekkend. Daarom leek een overlever als Ling hem een directeur die zich niet zomaar bij Raiola & co bij de kloten zou laten pakken.

Yopii
Berichten: 17879
Lid geworden op: zo nov 06, 2016 10:14 am

Re: Johan Cruijff, 1947-2016

Bericht door Yopii » za okt 30, 2021 3:59 pm

Dat is natuurlijk een mooi verhaal. Wat hij bedoelt is dat het geen zin heeft om een programma op te stellen, doordat je gaandeweg weet wat je moet verbeteren.
Cruijff: ‘Voetbal is mode. Iedereen doet elkaar na. De keeper moet de eerste hoek dekken, logisch. Maar waarom staan ze bij elke vrije trap allemaal de tweede hoek te dekken? Iemand ziet het op de televisie en iedereen doet het na.’
Ik ben geen expert op het gebied van keepen en in wiskunde was ik maar zo zo, integenstelling tot jou blijkbaar, maar de logica achter deze gedachtegang lijkt me deze: een keeper pakt de eerste paal, omdat geen veldspeler een bal uit het doel krijgt als die direct geschoten wordt. Daarentegen duurt het lang voor de bal de tweede paal bereikt en maar zelden gaat de bal dan direct op het doel. Verdedigers kunnen bij de tweede paal de aanvallers afschermen. Doelpunten bij de tweede paal zijn doorgaans dekkingsfouten van verdedigers. In de regel kan de keeper dan weinig meer, tenzij recht op hem geschoten of gekopt wordt.

Je ziet best vaak dat de bal in de korte hoek gaat, terwijl de keeper ergens in het midden van het doel staat. Zoals we bij Ajax-PSV weer zagen: het is best lastig om de bal in de korte hoek te schieten als de keeper daar staat,
zeker als hij zijn hoek goed verkleint, en in de lange hoek schieten is dat ook. Pasveer stond goed opgesteld, schermde de hoek af. Had hij meer naar het midden gestaan, dan was het een goal geweest.

Historicus
Berichten: 3329
Lid geworden op: di mar 15, 2016 11:03 pm

Re: Johan Cruijff, 1947-2016

Bericht door Historicus » zo feb 13, 2022 1:49 pm

Ik las net in de Elf en op verschillende websites dat Cruijff in 1983 de Ajax Amateur-tak heeft opgericht. Daar had ik echt geen benul van. Ik dacht dat er na 1954 altijd wel een amateurtak had bestaan. Maar niet dus?

Volgens mij is er ook nog geen Nederlandstalig topic over de amateurtak van Ajax, is het wel?

1983.. dat zal dan wel voor zijn overstap naar Feyenoord zijn gebeurd. :hypocrite.gif:
Laatst gewijzigd door Historicus op zo feb 13, 2022 2:06 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Historicus
Berichten: 3329
Lid geworden op: di mar 15, 2016 11:03 pm

Re: Johan Cruijff, 1947-2016

Bericht door Historicus » zo feb 13, 2022 1:57 pm

Ik wist trouwens wel dat Cruijff Lucky Ajax heeft opgericht. Zeggen sommigen nog dat hij geen Ajacied was.

Wie kent Cees de Wolf nog?
Berichten: 9020
Lid geworden op: do aug 28, 2014 11:39 am

Re: Johan Cruijff, 1947-2016

Bericht door Wie kent Cees de Wolf nog? » zo feb 13, 2022 10:06 pm

Historicus schreef:Ik las net in de Elf en op verschillende websites dat Cruijff in 1983 de Ajax Amateur-tak heeft opgericht. Daar had ik echt geen benul van. Ik dacht dat er na 1954 altijd wel een amateurtak had bestaan. Maar niet dus?

Volgens mij is er ook nog geen Nederlandstalig topic over de amateurtak van Ajax, is het wel?

1983.. dat zal dan wel voor zijn overstap naar Feyenoord zijn gebeurd. :hypocrite.gif:
Zeg, wie is hier nou de Historicus? :ajaxsmiley.gif:

Dubbel
AT EC 2012 winner
Berichten: 9345
Lid geworden op: ma nov 10, 2003 1:47 pm

Re: Johan Cruijff, 1947-2016

Bericht door Dubbel » zo feb 13, 2022 10:14 pm

Historicus schreef:
zo feb 13, 2022 1:57 pm
Zeggen sommigen nog dat hij geen Ajacied was.
Bij wijze van spreken neem ik aan

Historicus
Berichten: 3329
Lid geworden op: di mar 15, 2016 11:03 pm

Re: Johan Cruijff, 1947-2016

Bericht door Historicus » zo feb 13, 2022 10:41 pm

Wie kent Cees de Wolf nog? schreef:
zo feb 13, 2022 10:06 pm
Historicus schreef:Ik las net in de Elf en op verschillende websites dat Cruijff in 1983 de Ajax Amateur-tak heeft opgericht. Daar had ik echt geen benul van. Ik dacht dat er na 1954 altijd wel een amateurtak had bestaan. Maar niet dus?

Volgens mij is er ook nog geen Nederlandstalig topic over de amateurtak van Ajax, is het wel?

1983.. dat zal dan wel voor zijn overstap naar Feyenoord zijn gebeurd. :hypocrite.gif:
Zeg, wie is hier nou de Historicus? :ajaxsmiley.gif:
Ha, het is ook maar mijn Username :hypocrite.gif: . Nee, maar zonder gekheid, ik vind dit wel interessant. Vanwege Cruijff, dat is dan 1. Maar 2 is omdat ik me steeds meer afvraag hoe die hele "organogram" van Ajax nou in elkaar zit. En 3 omdat het me wel leuk lijkt een boekje te gaan schrijven over Ajax in het amateurtijdperk met verwijzingen naar heden & verleden.

Historicus
Berichten: 3329
Lid geworden op: di mar 15, 2016 11:03 pm

Re: Johan Cruijff, 1947-2016

Bericht door Historicus » zo feb 13, 2022 10:47 pm

Ik ben midden jaren tachtig geboren. Voor mij is dit wel nieuw(s). Voor jullie niet?

Iniesta
Berichten: 6019
Lid geworden op: ma okt 17, 2011 10:52 pm

Re: Johan Cruijff, 1947-2016

Bericht door Iniesta » zo feb 13, 2022 11:30 pm

Volgens mij is het een “gewone “ vereniging waar het amateurvoetbal onderdeel van uitmaakt
Daarnaast heeft de vereniging 73 % van de aandelen van Ajax NV in bezit, waar de hele proftak onderdeel van uitmaakt (en waar vd Sar directeur is)

Plaats reactie