Lings luchtkastelen

Alles over Ajax in z'n algemeenheid.

Moderator: mods

Gebruikersavatar
Jinne
Site Admin
Berichten: 13759
Lid geworden op: ma sep 22, 2003 11:05 am
Locatie: Amsterdam, Holland
Contacteer:

Re: Lings luchtkastelen

Bericht door Jinne » do aug 27, 2015 11:18 am

Het Cruijff kamp vindt het niet veel wat er in het VK artikel staat, maar vindt het alsnog een complot om Ling zwart te maken. :confused.gif:
He's not the Messiah. He's a very naughty boy!

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 40939
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: Lings luchtkastelen

Bericht door Marillion » do aug 27, 2015 11:42 am

Die tegenstelling snap ik inderdaad ook niet zo. Als het niets is, maak je er dan niet druk om.

Ondertussen blijf ik me maar afvragen wat die Ling nu toch zo geschikt maakt als adviseur voor Ajax. Maar daar zal ik wel nooit achter komen.
Nil volentibus arduum

Yopi
Erelid
Berichten: 13144
Lid geworden op: zo jan 06, 2013 2:25 pm

Re: Lings luchtkastelen

Bericht door Yopi » do aug 27, 2015 11:45 am

Waarschijnlijk dat hij aanvaardbaar is voor alle partijen.

Gebruikersavatar
zeux
Berichten: 33476
Lid geworden op: wo dec 29, 2010 6:30 pm

Re: Lings luchtkastelen

Bericht door zeux » do aug 27, 2015 12:03 pm

Yopi schreef:Waarschijnlijk dat hij aanvaardbaar is voor alle partijen.
Ik ben juist zeer benieuwd wat Wijers & co nu werkelijk van hem vinden.
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 40939
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: Lings luchtkastelen

Bericht door Marillion » do aug 27, 2015 12:06 pm

Is 'aanvaardbaar voor alle partijen' niet een wat magere aanbeveling? Het gaat voor Ajax toch over een belangrijke zaak. Ik zou daarom verwachten dat je iemand aanstelt die een stevig cv kan overleggen op het gebied waarover hij moet adviseren. Daar is bij Ling in mijn ogen geen sprake van.

Overigens zie ik het nut van nog een rapport niet in. We hebben gezien wat er met de vorige rapporten is gebeurd.
Nil volentibus arduum

Yopi
Erelid
Berichten: 13144
Lid geworden op: zo jan 06, 2013 2:25 pm

Re: Lings luchtkastelen

Bericht door Yopi » do aug 27, 2015 12:41 pm

Dat is waar. Rapporten zijn scheurpapier bij Ajax.

Zou niet weten of Ling geschikt is voor die klus. Tegelijkertijd is er sprake van een bijzondere situatie, waar je niet zomaar iemand met een goede CV uit het bedrijfsleven op kunt zetten.

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 40939
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: Lings luchtkastelen

Bericht door Marillion » do aug 27, 2015 12:44 pm

Als er niet duidelijk iemand is aan te wijzen die hier bewezen geschikt voor is moet je jezelf sowieso afvragen waarom er dan een nieuw rapport moet komen. Dat is toch geen doel op zich?

Pak desnoods het vorige rapport dan nog eens uit de kast en stel vast wat we nu wel doe en wat niet.
Nil volentibus arduum

wimpey
Berichten: 51816
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 9:12 pm

Re: Lings luchtkastelen

Bericht door wimpey » do aug 27, 2015 12:54 pm

Yopi schreef: Tegelijkertijd is er sprake van een bijzondere situatie, waar je niet zomaar iemand met een goede CV uit het bedrijfsleven op kunt zetten.
Onzin. Het gaat juist op het vlak van (people) management en organisatie mis. Maar iemand uit het bedrijfsleven zou bij voorbaat worden afgeschoten: immers, van voetballers - voor voetballers, georganiseerde chaos.

Het gaat simpelweg om het maken en naleven van duidelijk te formuleren afspraken. Een 'georganiseerde chaos' is onvoldoende. Mensen hebben behoefte aan leiding, autoriteit en duidelijkheid. Zeker mensen met het denkniveau van het 3-koppig monster. Die moeten nu het denkwerk doen en mensen aansturen: vind je het gek dat het een puinhoop is?!

Geef een vrij willekeurige AT-er een week daar en ze hebben houvast. Geen enkel probleem. Zonder enige vorm van inmenging op technisch gebied kun je daar in no time de boel vlot trekken. Maar ja, geen voetballer he. :excited.gif:

Yopi
Erelid
Berichten: 13144
Lid geworden op: zo jan 06, 2013 2:25 pm

Re: Lings luchtkastelen

Bericht door Yopi » do aug 27, 2015 1:01 pm

Hangt er vanaf hoe de betrokkenen er tegenaan kijken.

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 40939
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: Lings luchtkastelen

Bericht door Marillion » do aug 27, 2015 2:59 pm

In mijn ogen is er helemaal geen rapport nodig. Het is toch allemaal niet zo spannend?

Kijk, je kunt afspreken dat je geen spelers voor de breedte meer haalt. Maar dan kom je vervolgens niet weg met het lijstje aankopen dat we hebben gehaald. Dan haal je tegen de afspraak in wél spelers voor de breedte óf je schat de kwaliteiten van spelers volledig verkeerd in. Als het gaat over de aankopen, toch één van de heetste hangijzers, dan is dus de vraag. Waren de betrokken mensen er van overtuigd dat Duarte, V.d. Hoorn, Zimling, Viergever etc. een meerwaarde voor het eerste elftal zouden zijn? Is het antwoord op die vraag ja dan hebben ze er duidelijk geen kijk op. Ze hebben immers het eerste elftal niet gehaald. Is het antwoord op die vraag nee dan hebben ze zich niet aan de afspraken gehouden.

Hebben we nog meer vraagstukken? Dan tik ik die ook even af. Kan Ling gewoon met Trencin bezig blijven.
Nil volentibus arduum

Mano
Berichten: 15186
Lid geworden op: wo jul 21, 2004 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Re: Lings luchtkastelen

Bericht door Mano » do aug 27, 2015 3:18 pm

Marillion schreef:In mijn ogen is er helemaal geen rapport nodig. Het is toch allemaal niet zo spannend?

Kijk, je kunt afspreken dat je geen spelers voor de breedte meer haalt. Maar dan kom je vervolgens niet weg met het lijstje aankopen dat we hebben gehaald. Dan haal je tegen de afspraak in wél spelers voor de breedte óf je schat de kwaliteiten van spelers volledig verkeerd in. Als het gaat over de aankopen, toch één van de heetste hangijzers, dan is dus de vraag. Waren de betrokken mensen er van overtuigd dat Duarte, V.d. Hoorn, Zimling, Viergever etc. een meerwaarde voor het eerste elftal zouden zijn? Is het antwoord op die vraag ja dan hebben ze er duidelijk geen kijk op. Ze hebben immers het eerste elftal niet gehaald. Is het antwoord op die vraag nee dan hebben ze zich niet aan de afspraken gehouden.

Hebben we nog meer vraagstukken? Dan tik ik die ook even af. Kan Ling gewoon met Trencin bezig blijven.
:smallgrin.gif: :biggthumpup.gif:
Ik neem het leven met een korrel zout...... schijfje citroen en een shot tequila!!!

Cruijff
AT Toto winner 14/15
Berichten: 23213
Lid geworden op: di jan 31, 2006 12:06 am

Re: Lings luchtkastelen

Bericht door Cruijff » do aug 27, 2015 4:30 pm

@ Mano en Marillion:

Is inderdaad prima dat Ling zich lekker met Trencin bezig blijft houden, als wij in Amsterdam intussen dan ook naar zijn adviezen luisteren en bij goede argumentatie Marc Overmars en anderen laten overrulen komt het allemaal goed.

Als je zijn haviksoog nu had gevolgd had Ajax Moses Daddy en AA Gent niet. In Gent spelen ze dit seizoen CL, in Eindhoven ook en loten ze met een beetje geluk redelijke tegenstanders want dankzij de nieuwe opzet zit er deze keer een Nederlandse club in pot 1 mee en de komende 4 à 5 jaar sowieso niet.

Gebruikersavatar
Monkey Tonk
Berichten: 9368
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 6:54 pm
Locatie: route 66

Re: Lings luchtkastelen

Bericht door Monkey Tonk » vr aug 28, 2015 8:16 am

Ling is prima bezig bij Trencin. Leuk dat Trencin voor het eerst landskampioen is geworden, terwijl Cruijff Ling een paar jaar geleden al tipte.

https://www.youtube.com/watch?v=laIRTJub3SY

https://nl.wikipedia.org/wiki/AS_Tren%C4%8D%C3%ADn

Gebruikersavatar
peter
Site Admin & Toto winner WC 2006, EC 2008
Berichten: 47905
Lid geworden op: di sep 23, 2003 11:08 am

Re: Lings luchtkastelen

Bericht door peter » vr aug 28, 2015 10:45 am

- Ling kent de club
- Ligt blijkbaar goed bij alle partijen
- Heeft een aardig succesvol bedrijf met 22 werknemers en 22 miljoen omzet
- Runt op zeer succesvolle wijze een kleine voetbalclub in Slowakije

Je kan roepen dat het allemaal geen vrijbrief voor succes is en dat er genoeg duistere lijntjes lopen, maar hij heeft natuurlijk wel 'iets' gedaan. Iedere adviseur kun je namelijk tot de grond toe affikken. Stel je bijvoorbeeld eens voor dat Hiddinkytoy zou mogen adviseren. Die past niet in het gedachtengoed (kopen ipv opleiden), heeft geen zakelijk CV etc. Of wie dan ook.

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 40939
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: Lings luchtkastelen

Bericht door Marillion » vr aug 28, 2015 6:57 pm

Als het gaat over het succesvol besturen van Trencin zijn die berichten over de financiële situatie daar wat mij betreft wel relevant. Het is niet zo moeilijk om in zo'n competitie boven te komen drijven als je meer te besteden hebt dan de anderen. Nu is daar niets mis mee maar de club moet het wel kunnen betalen.
Nil volentibus arduum

brigade zuid
AT Toto winner 15/16
Berichten: 23726
Lid geworden op: ma apr 26, 2004 10:51 pm

Re: Lings luchtkastelen

Bericht door brigade zuid » vr aug 28, 2015 7:55 pm

Bij Voetbal Insite zeggen ze dat het rapport Ling niet openbaar wordt gemaakt. Waar slaat dat nou weer op? Uiteindelijk zal er wel gelekt worden maar toch.

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 13397
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:43 pm

Lings luchtkastelen

Bericht door Arthur » vr aug 28, 2015 8:24 pm

Zo gek is dat niet. Als er personen worden afgekraakt is het wel zo netjes om dat binnenskamers te houden. Ajax is niet verplicht alles wat intern speelt met de media te delen. (Hoewel er altijd wel iemand zal zijn die lekt)

Gebruikersavatar
zeux
Berichten: 33476
Lid geworden op: wo dec 29, 2010 6:30 pm

Re: Lings luchtkastelen

Bericht door zeux » vr aug 28, 2015 9:49 pm

Gezien de twijfels over Ling lijkt het me wijs besluit.
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

brigade zuid
AT Toto winner 15/16
Berichten: 23726
Lid geworden op: ma apr 26, 2004 10:51 pm

Re: Lings luchtkastelen

Bericht door brigade zuid » vr aug 28, 2015 10:29 pm

Ik vind dat je als supporters best op de hoogte gehouden mag worden.

Gebruikersavatar
Duke
Site Admin & AT EC 2016 winner
Berichten: 33833
Lid geworden op: ma apr 19, 2004 10:09 am

Re: Lings luchtkastelen

Bericht door Duke » vr okt 16, 2015 8:07 am

Ajax-adviseur La Ling had plannen voor Slowaakse vastgoedprojecten

Tscheu la Ling, speciaal adviseur van Ajax, heeft 'geprobeerd' om vastgoedprojecten in Slowakije op te zetten. Dat is alleen bij plannen gebleven, zegt hij in een gesprek met De Volkskrant.
Door: Tom Kreling, Huib Modderkolk 16 oktober 2015, 02:00

Oud-voetballer Ling (59) reageert daarmee voor het eerst op het verhaal in de Volkskrant dat vastgoedprojecten in Slowakije waarover hij eerder sprak niet bleken te bestaan. Ook zegt hij nu dat hij niets te maken heeft met een 'grote projectontwikkeling' rond het nieuwe stadion van zijn Slowaakse club AS Trencin.

Ling: 'Er zijn wel plannen voor een rivierproject in Trencin, maar daar heb ik niets mee te maken. Ik ben gewoon met mijn voetbalclubje bezig. Meer niet.'

Onenigheid
Sinds juli is Ling aangesteld als adviseur van de raad van commissarissen (rvc) van Ajax. Hij moet het vastgelopen Plan Cruijff vlottrekken. Bij de Amsterdamse club is onenigheid ontstaan over de uitvoering van het plan van Cruijff dat voorziet in een betere jeugdopleiding, aantrekkelijker voetbal en meer doorstroming naar het eerste elftal. Ling zegt dat hij een deel van zijn bevindingen inmiddels aan de rvc heeft gegeven. Hij werkt nog aan een deel twee.

Volgens Ling moet Ajax een 'opleidingsclub' worden en niet langer 'breedteaankopen' doen. Ling: 'Ga maar kijken naar de periode Overmars-De Boer en welke spelers gekocht zijn. En ga dan eens strepen wat die spelers sportief of financieel opleveren.' Het is hem onbekend of het rapport van Ling gepubliceerd gaat worden. 'Dat is aan de rvc. Ik heb een geheimhoudingsverklaring getekend.'
www.volkskrant.nl

Het complete interview hoop ik nog te pakken te krijgen.
There is only one difference between a madman and me. I am not mad.

Salvador Dali

Skampie
Berichten: 410
Lid geworden op: di mar 10, 2015 5:18 pm

Re: Lings luchtkastelen

Bericht door Skampie » vr okt 16, 2015 8:27 am

Volgens Ling moet Ajax een 'opleidingsclub' worden en niet langer 'breedteaankopen' doen. Ling: 'Ga maar kijken naar de periode Overmars-De Boer en welke spelers gekocht zijn. En ga dan eens strepen wat die spelers sportief of financieel opleveren.' Het is hem onbekend of het rapport van Ling gepubliceerd gaat worden. 'Dat is aan de rvc. Ik heb een geheimhoudingsverklaring getekend.'
Zozo... Die is er flink ingedoken met deze verassende conclusie

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 40939
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: Lings luchtkastelen

Bericht door Marillion » vr okt 16, 2015 8:42 am

Heeft iemand 'm misschien tegengesproken? Nou ja, vergeet niet de deur dicht te doen als je naar buiten gaat.
Skampie schreef:
Volgens Ling moet Ajax een 'opleidingsclub' worden en niet langer 'breedteaankopen' doen. Ling: 'Ga maar kijken naar de periode Overmars-De Boer en welke spelers gekocht zijn. En ga dan eens strepen wat die spelers sportief of financieel opleveren.' Het is hem onbekend of het rapport van Ling gepubliceerd gaat worden. 'Dat is aan de rvc. Ik heb een geheimhoudingsverklaring getekend.'
Zozo... Die is er flink ingedoken met deze verassende conclusie
Op zich is dat natuurlijk wel gewoon waar. En hij zal vast nog wel iets meer hebben geproduceerd. Al gaat het bij een rapport natuurlijk vooral om de kwaliteit van de inhoud i.p.v. het aantal pagina's.

Maar ik vind het prima zo. We hebben gezien wat er met voorgaande rapporten is gebeurd. Daarbij had ik vooral problemen met de manier waarop we iedere keer weer met Ling te maken kregen. Ik denk overigens dat dit niet de laatste keer was.

Ik kan overigens op een bierviltje aangeven wat het grootste probleem is. Herstel namelijk dat prutswerk waar bovenstaande quote van Ling over gaat en je bent een heel eind op weg.
Nil volentibus arduum

Skampie
Berichten: 410
Lid geworden op: di mar 10, 2015 5:18 pm

Re: Lings luchtkastelen

Bericht door Skampie » vr okt 16, 2015 8:49 am

Tuurlijk is het waar maar daar is geen onderzoek voor nodig om die conclusie te trekken.
Zou hij met betrokken personen gesproken hebben om te achterhalen waarom die miskopen zijn gedaan?
Dachten ze echt dat dat goede spelers waren of wistn ze wel beter...

Met die uitkomstn kan je verl meer lijkt me

Gebruikersavatar
peter
Site Admin & Toto winner WC 2006, EC 2008
Berichten: 47905
Lid geworden op: di sep 23, 2003 11:08 am

Re: Lings luchtkastelen

Bericht door peter » vr okt 16, 2015 9:01 am

Dit is wel erg makkelijk. Zolang je niet weet wat er in het rapport staat, is het wel erg makkelijk om een quote te ridiculiseren. Omdat het een simpele conclusie is, is het nog niet gezegd dat het onderzoek niet degelijk is.
Als blijkt dat de scouting stelselmatig genegeerd wordt, besluitvorming rondom aankopen is gecentraliseerd bij Overmars, dan kan je best een aardig rapport optekenen. Ben dan ook wel weer benieuwd hoe de aanbeveling in mekaar steekt. Als blijkt dat de verantwoordelijke continu de verkeerde beslissing neemt, dan moet je daar maar eens op inzoomen. Normaliter moet je toch met de hoofd scouting, technisch hart (Jonk, Bergkamp), technisch directeur (Overmars) tot een goede afweging moeten komen voor een mogelijke aankoop. Op basis van wat notulen kun je dan tevens toetsen of iemand de goede beslissingen neemt.

Demosthenes
Berichten: 7389
Lid geworden op: zo dec 02, 2007 8:17 pm

Re: Lings luchtkastelen

Bericht door Demosthenes » vr okt 16, 2015 10:05 am

Normaliter moet je toch met de hoofd scouting, technisch hart (Jonk, Bergkamp), technisch directeur (Overmars) tot een goede afweging moeten komen voor een mogelijke aankoop. Op basis van wat notulen kun je dan tevens toetsen of iemand de goede beslissingen neemt.
:biggthumpup.gif:

FdB is niet verantwoordelijk voor het aan- en verkoopbeleid, is dat ook volgens het rapport van JC (maart 2011) niet, het TH gaat daar over.

Wanneer komt FdB aan bod? Als het TH ervan overtuigd is dat de aankoop een verbetering is, dat het geen breedteaankoop is. Moet FdB "Nee" zeggen dat Sanogo? Had hij er ooit over gehoord, heeft hij hem tien keer zien spelen? Sanogo zo maar als voorbeeld, ik heb hem nooit zien spelen (in een stadion)
Nancy Isenberg in "White Trash": "Historical mythmaking is made possible only by forgetting".

Plaats reactie