Halverwege

Alles over Ajax in z'n algemeenheid.

Moderator: mods

Yopi
Erelid
Berichten: 13144
Lid geworden op: zo jan 06, 2013 2:25 pm

Re: Halverwege

Bericht door Yopi » wo jul 16, 2014 4:06 pm

Tja, je kunt nu moeilijk gaan spelen met Cerny en Nouri. En Donny is ook nog niet klaar voor de CL, denk ik. :hypocrite.gif:

Geef het wat tijd, in plaats van geforceerd je gelijk te willen halen.

Le T.
Berichten: 5472
Lid geworden op: do mar 31, 2011 10:10 am

Re: Halverwege

Bericht door Le T. » wo jul 16, 2014 4:06 pm

Yopi schreef: Spelers in de top zijn winnaars, ze leven niet alleen voor hun sport maar zijn altijd bezig zichzelf te verbeteren.
Is dat dan de reden dat het TH zoveel geld uitgeeft aan spelers die nogal wat ruimte voor verbetering laten?
Wollt ihr den totalen Mensch?

Demosthenes
Berichten: 7389
Lid geworden op: zo dec 02, 2007 8:17 pm

Re: Halverwege

Bericht door Demosthenes » wo jul 16, 2014 5:49 pm

Yopi schreef:Tja, je kunt nu moeilijk gaan spelen met Cerny en Nouri. En Donny is ook nog niet klaar voor de CL, denk ik. :hypocrite.gif:

Geef het wat tijd, in plaats van geforceerd je gelijk te willen halen.
Het bericht ervoor was van mij, al kan ik de reactie totaal niet plaatsen, want zoek ergens een bericht dat ik Nouri nu al in Ajax 1 verwacht (Hij zal het zelfs erg lastig krijgen om Ajax 1 te halen, hij wil de bal naar voren spelen); Cerny speelt nog tekort bij Ajax om er iets over te zeggen in relatie tot Ajax 1 en de naam Donny heb ik al lang (in AT-tijd) niet gebruikt.

Geduld? Ik heb 2016 niet genoemd als jaartal van Europese successen, heb het juist onzinnig gevonden, maar blijkbaar begint de JC-clan in te zien dat 2016 al snel komt, want nu moet ik geduld hebben? Waarom dan al die spelers gehaald die ouder zijn dan Nouri e.c. Het gaat erom dat die spelers niet in Ajax 1 zijn te bewonderen, noem het groep "Van Koesveld". Ik heb geen winst in de CL voorspeld, geen Europees succes, Yopi geloofde (en gelooft?) daar in.
Nancy Isenberg in "White Trash": "Historical mythmaking is made possible only by forgetting".

Gebruikersavatar
Wie kent Cees de Wolf nog
AT Toto winner 09/10
Berichten: 14916
Lid geworden op: wo aug 11, 2004 10:03 pm

Halverwege

Bericht door Wie kent Cees de Wolf nog » wo jul 16, 2014 10:29 pm

wimpey schreef:Ik vind het een mooi proces. FdB heeft sinds zijn entree iets unieks gepresteerd, grotendeels met jeugdige spelers. 3 jaar na 15 Mei 2011 stond er een volledig andere (4e) kampioensploeg. Dus ik denk dat het door jou gewenste effect - binnen alle geledingen binnen de club - wel degelijk aanwezig is. Van het lachertje van NL, de club met verreweg de meeste middelen die desondanks jarenlang niets won, naar vaste kampioen en CL-deelnemer.

Ik zie Ajax ook wel doorgroeien de komende jaren.
Ajax ontwikkelt zich niet in een stijgende lijn als ik kijk naar het vertoonde spel. Het was eigenlijk ronduit bedroevend afgelopen seizoen. Er loopt geen enkele smaakmaker meer op het veld; grotendeels ideale schoonzoontjes die vooral excelleren in elkaar steriel de bal toespelen rondom bij voorkeur de middenlijn. Je geeft overigens zelf al aan in een ander topic dat de kwaliteit van deze selectie niet goed genoeg lijkt. Dat gevoel had ik de afgelopen seizoenen ook al. Dat we afgelopen seizoen kampioen werden mag een godswonder heten en is vooral te danken aan falende concurrentie. Een dominant behaalde landstitel zat er vaak niet bij. In de winterstop stonden we evenzo vaak op bizarre achterstanden, waarna de clubs die boven ons stonden, zich ontpopten als een stel chokende faalhazen van heb ik jou daar. Dit seizoen stonden we er in de winterstop -mede dankzij Houdini achtige ontsnappingen tegen Cambuur en Roda, maar ook GAE- aardig voor maar werd de landstitel op het tandvlees binnen geroeid. Zelden ergerde ik mij meer op mijn stoeltje in vakkie 115 over het met recht te benoemen impotente voetbal van na de winterstop 2013-2014.

Stel nu eens wat er gebeurt als de concurrentie niét faalt en het volledig op eigen kunnen aankomt? Dan gaat het mis. Ik wijs op 5 opeenvolgende CL-campagnes waarin we in de groepsfase gestrand zijn. En vaak onnodig. Gewoon door eigen falen.

Begrijp mij niet verkeerd; de filosofie van de club begrijp ik en ik juich toe dat we eigen talent moeten opleiden. Maar dát blijkt niet genoeg. En ik ben bang dat het mantra van 4 opeenvolgende landstitels aardig wat beleidsmakers van Ajax verblindt alsof we zó moeten doorgaan. Ik heb elk seizoen best zin om weer naar de Arena te gaan, maar het gevoel om dat met lood in de schoenen te doen heb ik helaas óók in deze kampioensjaren vaker wel dan niet gehad, met afgelopen seizoen als hoogtepunt.

Ajax is niet alleen talent opleiden. Het is avontuurlijk, met gogme en dominant voetballen. Als ze dát eens gaan doen, kun je in mijn ogen pas het woord dat jij gebruikt "doorgroeien" laten vallen. Maar dat lijkt mij op 16 juli 2014 een utopie.
“Freedom! Football is freedom.” Bob Marley

Demosthenes
Berichten: 7389
Lid geworden op: zo dec 02, 2007 8:17 pm

Re: Halverwege

Bericht door Demosthenes » do jul 17, 2014 12:11 am

Ajax is niet alleen talent opleiden. Het is avontuurlijk, met gogme en dominant voetballen. Als ze dát eens gaan doen, kun je in mijn ogen pas het woord dat jij gebruikt "doorgroeien" laten vallen. Maar dat lijkt mij op 16 juli 2014 een utopie.
Kan het niet verbeteren.

Waarom zal ik een seizoenskaart nemen? Ik heb nu vrije tijd genoeg, maar ik zie niet in waarom ik nu iets te zien krijg. Ik ben in het seizoen 2012-2013 na een paar wedstrijden in de Arena afgeknapt op het steriele voetbal, op het gebrek aan beleving, want er gebeurt niets. In mijn slaap (na een CL-wedstrijd) is er bij mij meer beweging dat wat ik in de Arena zie.

Was het voor het TH de macht kreeg dan anders? Ja. Er was beleving, ook bij de supporters en soms was het zo slecht, laat dat duidelijk zijn, maar ik snap dat het soms niet beter kan (De terugreis is dan echt een marteling) Er gebeurde iets, je zat te wachten op de (nee, niet het) momenten van Suarez, maar waar moet ik nu op wachten? Wie kan mij dat duidelijk maken en: ik ben Ajacied, voor mij kan er niets verkeerd gaan bij Ajax als ik in gesprek ben met een niet-Ajacied. Op AT zeg ik wel wat ik denk, ook al zijn de critici zo langzamerhand verdwenen (Voetske, Lucas en wie ik nu even vergeet)

Welke verrukking voel jij als Moisander (aanvoerder, boegbeeld) aan de bal is? Wat gaat er door je heen als Sigthorsson de bal aanneemt (na bijna vier jaar FdB/het TH) Waarom durft Fischer geen actie meer in te zetten (Zie zijn wedstrijden voor Denemarken onder ...)? Waarom zien we Kishna niet aan een nieuwe (zal vaak mislukken, geef ik direct toe) onverwachte actie beginnen (in de jeugd zorgde dat voor ruimte, voor kansen, voor doelpunten)? Waarom speelt Kishna niet na zijn formidabele actie tegen BMI (uit, ik schrijf dit zonder het te controleren, zo zeker ben ik ervan) Waarom speelt Serero bijna alle ballen risicoloos, terwijl ik op het Copa-toernooi hem alle ballen naar voren zag spelen, het publiek op de banken, het mooiste jeugdvoetbal dat ik ooit heb gezien: niets meer van over, alles obligaat.

Waarom zou ik nadenken over het bezoeken van een thuiswedstrijd van Ajax? Huawei zorgt ervoor dat ik de hoogtepunten elders kan zien?

Ik constateer bij Sparta en ADO minder belangstelling voor wedstrijden tegen Ajax, ik zie minder toeschouwers (Ik volg alleen de B1 en en de A1), de bal gaat immers ook daar zo vaak rond. Mijn hoop is gevestigd op generatie Nouri - Dekker. In seizoen 2012-2013 werd Nouri al tot de orde geroepen door Trustfull (B1), hij deed niet mee aan de grote rondo, ik hoop dat hij en Gino Dekker de volgende keer als dat wordt verlangd reageren met: "Fuck You. trainer", dat ze gewoon de bal naar voren spelen, risico nemen, om terug te komen op het citaat:"met gogme en dominant voetballen".

Volgend seizoen zal ik wel weer jeugdwedstrijden bekijken, maar of ik een individuele actie zie komend seizoen? Ik zal het melden als ik er één zie; de criteria zijn: aanvallende actie, tegenstander passeren en een trainer die dan niet schreeuwt over restverdediging o.i.d.

Een forum is toch geschikt om je mening te geven of ...?
Nancy Isenberg in "White Trash": "Historical mythmaking is made possible only by forgetting".

wimpey
Berichten: 51782
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 9:12 pm

Re: Halverwege

Bericht door wimpey » do jul 17, 2014 7:13 am

Wie kent Cees de Wolf nog schreef: Ajax ontwikkelt zich niet in een stijgende lijn als ik kijk naar het vertoonde spel. Het was eigenlijk ronduit bedroevend afgelopen seizoen.
Dat ben ik met je eens. Was qua bezetting wel een heel ander elftal dan in 2012/13, met veel eerstejaars basisspelers.

Ik zie het niet zo somber in. Een x-aantal spelers heeft zich vorig seizoen goed ontwikkeld, is nog jong en daar zit nog rek in.

Een balvaste spits zou al een flink verschil maken. Hopelijk kan die Milik dat brengen. Wanneer alles dan fit is, ziet het er aardig uit.

Ik zou wel graag meer concurrentie zien. Dat gerommel in de marge met De Sa, Ligeon, Sana, Dijks e.c. brengt je niet verder. Pak dan een keer door, voer die lui af en haal extern wat beters, denk ik dan…

GangstaRiB
Berichten: 16830
Lid geworden op: zo mar 13, 2005 10:44 pm
Locatie: Purmerend

Re: Halverwege

Bericht door GangstaRiB » do jul 17, 2014 7:27 am

wimpey schreef:
Wie kent Cees de Wolf nog schreef: Ajax ontwikkelt zich niet in een stijgende lijn als ik kijk naar het vertoonde spel. Het was eigenlijk ronduit bedroevend afgelopen seizoen.
Dat ben ik met je eens. Was qua bezetting wel een heel ander elftal dan in 2012/13, met veel eerstejaars basisspelers.

Ik zie het niet zo somber in. Een x-aantal spelers heeft zich vorig seizoen goed ontwikkeld, is nog jong en daar zit nog rek in.

Een balvaste spits zou al een flink verschil maken. Hopelijk kan die Milik dat brengen. Wanneer alles dan fit is, ziet het er aardig uit.

Ik zou wel graag meer concurrentie zien. Dat gerommel in de marge met De Sa, Ligeon, Sana, Dijks e.c. brengt je niet verder. Pak dan een keer door, voer die lui af en haal extern wat beters, denk ik dan…
En zo zie je maar dat de revolutie allemaal weinig omhanden heeft. Ajax is altijd een club geweest die jeugd de kans gaf en aankopen deed als het nodig was. Misschien was het onder Jol en MvB wat extremer, maar volgens mij heeft Jol bijvoorbeeld van Alderweireld en Vertonghen sterkhouders gemaakt.

Nu zie je eigenlijk een soort omgekeerde verkramping. Niet durven te investeren, omdat de revolutie dan reputatieschade ondervindt. Dus gaan we liever voor goedkope, low profile oplossingen waarbij je alleen maar kan/mag hopen.

Ook moet het functioneren van FdB los gezien worden van de werkzaamheden van het TH. FdB doet een razend knappe prestatie door kampioen te worden met toch wel een middelmatige selectie (voetbaltechnische ontwikkeling buiten beschouwing gelaten). En die middelmatige selectie kun je op het conto schrijven van het TH. 4 keer kampioen, is 4 keer CL inkomsten terwijl de concurrentie geld verliest. Ajax zou dus in een andere vijver kunnen/moeten vissen om de selectie te versterken. En dat valt me tot nu toe erg tegen.

wimpey
Berichten: 51782
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 9:12 pm

Re: Halverwege

Bericht door wimpey » do jul 17, 2014 7:44 am

GangstaRiB schreef: Ook moet het functioneren van FdB los gezien worden van de werkzaamheden van het TH.
Dat moet natuurlijk niet... Je bedoelt dat dat je mening is.

Zonder rode draad geen beleid. Wanneer een visie niet breed gedragen wordt, is Ajax-1 weer een eilandje waarop de trainer van Ajax-1 het voor het zeggen heeft. Met alle vervelende gevolgen van dien.

GangstaRiB
Berichten: 16830
Lid geworden op: zo mar 13, 2005 10:44 pm
Locatie: Purmerend

Re: Halverwege

Bericht door GangstaRiB » do jul 17, 2014 8:03 am

wimpey schreef:
GangstaRiB schreef: Ook moet het functioneren van FdB los gezien worden van de werkzaamheden van het TH.
Dat moet natuurlijk niet... Je bedoelt dat dat je mening is.

Zonder rode draad geen beleid. Wanneer een visie niet breed gedragen wordt, is Ajax-1 weer een eilandje waarop de trainer van Ajax-1 het voor het zeggen heeft. Met alle vervelende gevolgen van dien.
Trainer is een passant. Niet voor niets behoort FdB niet meer tot de technische leiding. FdB is louter de trainer van Ajax 1. Hij moet het doen met wat het TH hem aanlevert. Wat FdB siert is dat ie nooit zeurt om de geleverde spelers. FdB denkt inderdaad aan het belang van de ingezette lijn. Een eventuele opvolger kan daar anders over denken.

FdB behaald resultaten, maar ik denk dat niemand warm wordt van de speltechnische kant. Ieder andere trainer had, denk ik, ontslagen geworden na zulke achterstanden op de ranglijst en het vertoonde spel.

Gebruikersavatar
peter
Site Admin & Toto winner WC 2006, EC 2008
Berichten: 47892
Lid geworden op: di sep 23, 2003 11:08 am

Re: Halverwege

Bericht door peter » do jul 17, 2014 8:29 am

Ja wat dat betreft is het maar goed dat het TH niet met die wind mee waait en hun eigen koers vaart (en Frank de Boer dus al het vertrouwen geeft). Puik werk! :hypocrite.gif:

Bert
Berichten: 35963
Lid geworden op: za feb 05, 2005 7:37 pm
Contacteer:

Re: Halverwege

Bericht door Bert » do jul 17, 2014 8:34 am

Waar komt het idee vandaan dat het realistisch is om te vragen dat Ajax structureel dominant speelt? Zo wordt in Nederland sinds 1996 al niet meer gespeeld. Is het dan ook heel gek dat het een tijd duurt voordat zoiets terug is?
Nog steeds eens met Boem.

En met niemand anders!

GangstaRiB
Berichten: 16830
Lid geworden op: zo mar 13, 2005 10:44 pm
Locatie: Purmerend

Re: Halverwege

Bericht door GangstaRiB » do jul 17, 2014 8:39 am

peter schreef:Ja wat dat betreft is het maar goed dat het TH niet met die wind mee waait en hun eigen koers vaart (en Frank de Boer dus al het vertrouwen geeft). Puik werk! :hypocrite.gif:
Dat is waar. Alleen weet ik niet hoever Ajax er mee komt. Tot nu toe 4 kampioenschappen waarbij ik de goede wedstrijden op één hand kan tellen. Maar dat schijnt allemaal bij het plan te horen en wachten we gedwee op de bestorming van Europa... dat heeft El Salvador ons gezegd.

Gebruikersavatar
peter
Site Admin & Toto winner WC 2006, EC 2008
Berichten: 47892
Lid geworden op: di sep 23, 2003 11:08 am

Re: Halverwege

Bericht door peter » do jul 17, 2014 8:45 am

Bert schreef:Waar komt het idee vandaan dat het realistisch is om te vragen dat Ajax structureel dominant speelt? Zo wordt in Nederland sinds 1996 al niet meer gespeeld. Is het dan ook heel gek dat het een tijd duurt voordat zoiets terug is?
Precies. Verder wordt er nu een karikatuur gemaakt van het spelbeeld. 'Geen één goede wedstrijd gezien afgelopen seizoen', 'goede wedstrijden in de afgelopen vier jaar zijn op één hand te tellen'. Het is met vallen en op staan, maar Ajax heeft de afgelopen jaren het beste voetbal gespeeld van de afgelopen 10-12 jaar. Het is qua voetbal structureel beter dan onder alle voorgangers van de Boer in die periode namelijk.

Yopi
Erelid
Berichten: 13144
Lid geworden op: zo jan 06, 2013 2:25 pm

Re: Halverwege

Bericht door Yopi » do jul 17, 2014 9:16 am

In elk geval deugt de spelopvatting. Helaas zijn onze speler niet zo goed dat ze het elke week kunnen brengen.

@GangstaRib: het ging jou toch alleen om het resultaat? Zie WK. :hypocrite.gif:

Gebruikersavatar
raymon
Site Admin & AT WC 2014 winner, Toto winner 16/17
Berichten: 23011
Lid geworden op: di sep 02, 2003 9:59 am
Locatie: St. Neots, UK
Contacteer:

Re: Halverwege

Bericht door raymon » do jul 17, 2014 9:23 am

peter schreef:
Bert schreef:Waar komt het idee vandaan dat het realistisch is om te vragen dat Ajax structureel dominant speelt? Zo wordt in Nederland sinds 1996 al niet meer gespeeld. Is het dan ook heel gek dat het een tijd duurt voordat zoiets terug is?
Precies. Verder wordt er nu een karikatuur gemaakt van het spelbeeld. 'Geen één goede wedstrijd gezien afgelopen seizoen', 'goede wedstrijden in de afgelopen vier jaar zijn op één hand te tellen'. Het is met vallen en op staan, maar Ajax heeft de afgelopen jaren het beste voetbal gespeeld van de afgelopen 10-12 jaar. Het is qua voetbal structureel beter dan onder alle voorgangers van de Boer in die periode namelijk.
Ajax heeft de beste eind resultaten gehaald maar Ajax speelt zeker niet het beste voetbal nu. Maar goed, dat is al zo'n uitgekauwde discussie.
"De waarheid is een geheel van maatschappelijk geaccepteerde leugens"

GangstaRiB
Berichten: 16830
Lid geworden op: zo mar 13, 2005 10:44 pm
Locatie: Purmerend

Re: Halverwege

Bericht door GangstaRiB » do jul 17, 2014 10:08 am

Yopi schreef:In elk geval deugt de spelopvatting. Helaas zijn onze speler niet zo goed dat ze het elke week kunnen brengen.

@GangstaRib: het ging jou toch alleen om het resultaat? Zie WK. :hypocrite.gif:
Nee Yopi. Ik heb al een aantal keer gezegd dat een WK niet te vergelijken is met een reguliere voetbalcompetitie.

Jöhnk
Site Admin & AT Toto winner 06/07
Berichten: 43672
Lid geworden op: di okt 05, 2004 11:17 am

Re: Halverwege

Bericht door Jöhnk » do jul 17, 2014 10:19 am

Yopi schreef:In elk geval deugt de spelopvatting. Helaas zijn onze speler niet zo goed dat ze het elke week kunnen brengen.
Precies, dat is ook wat ik verkondig. De Boer is ongetwijfeld een liefhebber van balbezit, maar hij zegt heus niet: speel de bal lekker achterin rond. Ook De Boer heeft natuurlijk veel liever dat Ajax omsingelingsvoetbal speelt en dat de bal met hoge snelheid van de linksbuiten via het middenveld naar de rechtsbuiten wordt verplaatst. Alleen is dat dus niet realistisch met voetballers die aan de Nederlandse Ziekte lijden. Dat is: onder elk zuchtje druk spelen we de bal terug, want dat zit er nu eenmaal zo ingebakken en bovendien missen we handelingssnelheid. En ja, precies dat element van de 'Nieuwe Hollandse School' zagen we ook terug bij Oranje, alhoewel in een ander systeem. Achteruit voetballen totdat Cillessen of een verdediger die niet kan voetballen de bal een roei geeft.

Nogmaals, ik ben heel blij dat dit probleem nu eens bij de wortel wordt aangepakt, in plaats van voor de populaire 'oplossing' te kiezen.

Demosthenes
Berichten: 7389
Lid geworden op: zo dec 02, 2007 8:17 pm

Re: Halverwege

Bericht door Demosthenes » do jul 17, 2014 10:59 am

Nogmaals, ik ben heel blij dat dit probleem nu eens bij de wortel wordt aangepakt, in plaats van voor de populaire 'oplossing' te kiezen.
De populaire oplossing is toch juist wel gekozen, bijna 3 1/2 jaar geleden, het "Rapport". Een andere oplossing, bijvoorbeeld duurdere/betere/vul maar-in-spelers kopen, heb ik nog niemand zien beweren, althans niet op AT.
In elk geval deugt de spelopvatting. Helaas zijn onze speler niet zo goed dat ze het elke week kunnen brengen.
Daarin verschillen we dus van mening, want ik vind het niet deugen dat de bal in een laag tempo op de eigen helft heen-en-weer wordt gespeeld. Cillessen, Moisander, Poulsen, Van der Hoorn, Duarte (na een leuk begin) Schöne, Serero, Bojan, Sigthorsson, ze doen allemaal mee aan die rondo in laag tempo, terwijl ze zijn aangetrokken, ze komen niet uit de jeugdopleiding, waar soms een karikatuur van wordt gemaakt (Als Robben achttien jaar gelden bij Ajax zou zijn gekomen, had hij nu niet zo goed geweest, want dan had hij één jaar Adriaanse meegemaakt; geen citaat, maar nog niet zo lang geleden geschreven)

Ik pleit al twee seizoenen voor een beetje durf, hoop dat er iemand opstaat die gewoon zijn man passeert, zonder het risico te lopen de wedstrijd erop niet opgesteld te worden. Het is "pleiten tegen beter weten in", vrees ik.
Nancy Isenberg in "White Trash": "Historical mythmaking is made possible only by forgetting".

Demosthenes
Berichten: 7389
Lid geworden op: zo dec 02, 2007 8:17 pm

Re: Halverwege

Bericht door Demosthenes » do jul 17, 2014 11:00 am

Nogmaals, ik ben heel blij dat dit probleem nu eens bij de wortel wordt aangepakt, in plaats van voor de populaire 'oplossing' te kiezen.
De populaire oplossing is toch juist wel gekozen, bijna 3 1/2 jaar geleden, het "Rapport". Een andere oplossing, bijvoorbeeld duurdere/betere/vul maar-in-spelers kopen, heb ik nog niemand zien beweren, althans niet op AT.
In elk geval deugt de spelopvatting. Helaas zijn onze speler niet zo goed dat ze het elke week kunnen brengen.
Daarin verschillen we dus van mening, want ik vind het niet deugen dat de bal in een laag tempo op de eigen helft heen-en-weer wordt gespeeld. Cillessen, Moisander, Poulsen, Van der Hoorn, Duarte (na een leuk begin) Schöne, Serero, Bojan, Sigthorsson, ze doen allemaal mee aan die rondo in laag tempo, terwijl ze zijn aangetrokken, ze komen niet uit de jeugdopleiding, waar soms een karikatuur van wordt gemaakt (Als Robben achttien jaar gelden bij Ajax zou zijn gekomen, had hij nu niet zo goed geweest, want dan had hij één jaar Adriaanse meegemaakt; geen citaat, maar nog niet zo lang geleden geschreven)

Ik pleit al twee seizoenen voor een beetje durf, hoop dat er iemand opstaat die gewoon zijn man passeert, zonder het risico te lopen de wedstrijd erop niet opgesteld te worden. Het is "pleiten tegen beter weten in", vrees ik.
Nancy Isenberg in "White Trash": "Historical mythmaking is made possible only by forgetting".

wimpey
Berichten: 51782
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 9:12 pm

Re: Halverwege

Bericht door wimpey » do jul 17, 2014 11:15 am

Jöhnk schreef: En ja, precies dat element van de 'Nieuwe Hollandse School' zagen we ook terug bij Oranje, alhoewel in een ander systeem. Achteruit voetballen totdat Cillessen of een verdediger die niet kan voetballen de bal een roei geeft.
Dat was in naam van Oranje en het resultaat. Dus dan mag het wel.

Wanneer Blind bij Ajax een bal terug speelt, is dat opdracht van de trainer. Wanneer ie dat bij het goed getrainde Oranje doet moet zo'n terugspeelbal anders geinterpreteerd worden.

Heb het tijdens het WK al aangegeven: er wordt met 2 maten gemeten. Het afkammen van Ajax en het bagatelliseren van de prestaties in de afgelopen 4 seizoenen gaat na het WK vrolijk verder.

Demosthenes
Berichten: 7389
Lid geworden op: zo dec 02, 2007 8:17 pm

Re: Halverwege

Bericht door Demosthenes » do jul 17, 2014 11:25 am

er wordt met 2 maten gemeten
Inkoppertje, want de schrijver doet niet anders.
Nancy Isenberg in "White Trash": "Historical mythmaking is made possible only by forgetting".

Le T.
Berichten: 5472
Lid geworden op: do mar 31, 2011 10:10 am

Re: Halverwege

Bericht door Le T. » do jul 17, 2014 2:47 pm

Jöhnk schreef:
Yopi schreef:In elk geval deugt de spelopvatting. Helaas zijn onze speler niet zo goed dat ze het elke week kunnen brengen.
Precies, dat is ook wat ik verkondig. De Boer is ongetwijfeld een liefhebber van balbezit, maar hij zegt heus niet: speel de bal lekker achterin rond. Ook De Boer heeft natuurlijk veel liever dat Ajax omsingelingsvoetbal speelt en dat de bal met hoge snelheid van de linksbuiten via het middenveld naar de rechtsbuiten wordt verplaatst. Alleen is dat dus niet realistisch met voetballers die aan de Nederlandse Ziekte lijden. Dat is: onder elk zuchtje druk spelen we de bal terug, want dat zit er nu eenmaal zo ingebakken en bovendien missen we handelingssnelheid.
Het lijkt mij de Spaanse ziekte, Siesta-voetbal. De spelers kunnen best een hoger baltempo aan, alleen niet zonder af en toe de bal te verliezen. Gaat het tempo omhoog, dan neemt het aantal fouten toe, want tempo betekent meer risico in de passing. Hetzelfde geldt voor acties maken, doe dat scherp en op het toppen van je kunnen, en dan mislukt het ook wel eens. Welke mate van tempo en dus risico van balverlies is iets wat De Boer kan bepalen.

Je ziet het duidelijk bij Bayern, de bal moet langer rondgaan, het balverlies wat het Bayern van Van Gaal en Heynkes wel durfde te lijden mag niet meer dus komt er niet veel meer uit. Alleen Robben houdt dan nog een gevaarlijke actie over, Ribery kan niet veel meer. Ja, tegen BuLi-clubs, tegen andere grote clubs is het vrij machteloos voetbal.
Wollt ihr den totalen Mensch?

Gebruikersavatar
zeux
Berichten: 33417
Lid geworden op: wo dec 29, 2010 6:30 pm

Re: Halverwege

Bericht door zeux » do jul 17, 2014 11:07 pm

wimpey schreef:
Wanneer Blind bij Ajax een bal terug speelt, is dat opdracht van de trainer. Wanneer ie dat bij het goed getrainde Oranje doet moet zo'n terugspeelbal anders geinterpreteerd worden.
Ik ben daar dus op gaan letten, omdat het zo'n focus van je is. Sterker nog, ik ben gaan turven tijdens de wedstrijd tegen Brazilië.
Ik telde twee keer zoveel voorwaartse passes als achterwaartse. Zeker in de tweede helft ging het leeuwendeel voorwaarts. Het duurde in die helft uit mijn hoofd iets van een kwartier of zo voordat hij achterwaarts passte. Een aantal maal zag je hem voorwaarts kijken om te zien of hij daar de bal kwijt kon, voordat hij achterwaarts speelde.

Dat beeld van louter naar achteren spelen door Blind is dus gewoon een frame.
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

Jöhnk
Site Admin & AT Toto winner 06/07
Berichten: 43672
Lid geworden op: di okt 05, 2004 11:17 am

Re: Halverwege

Bericht door Jöhnk » vr jul 18, 2014 8:32 am

Of je hebt net de verkeerde wedstrijd uitgekozen. De terugspeelballen tegen Chili en Australië waren niet te tellen. Niet alleen van Blind overigens, de hele nieuwe generatie Nederlandse voetballers doet daaraan mee.

GangstaRiB
Berichten: 16830
Lid geworden op: zo mar 13, 2005 10:44 pm
Locatie: Purmerend

Re: Halverwege

Bericht door GangstaRiB » vr jul 18, 2014 8:54 am

Zucht.. waarom wordt het WK hier nou weer bij betrokken?

Als je het voetbal van Ajax bekijkt van de laatste 4 jaar zie je extreem voorzichtig voetbal met de verdediging die het meeste balbezit heeft. Dat komt voort uit het feit dat het middenveld zeer moeilijk bereikbaar is en dat FdB zijn spelers heeft ingeprent dat balverlies dodelijk is. Ajax durft nooit de schroom van zich af te spelen. Als je vol druk zet op clubjes als Cambuur en NAC, dat win je gemakkelijk. Maar Ajax blijft volharden in het eerste versnellingsvoetbal waar geen club benauwd van wordt.

Waar heeft het mee te maken? Een coach die liever niet wil verliezen, spelers die er kwalitatief niet bovenuit steken.

Vorig seizoen was Schöne de smaakmaker, want dat is zo ongeveer de enige die een beetje bovengemiddeld talent heeft en een onvoorspelbare actie kan en durft te maken. De rest voetbalt in het stramien van FdB en ik weet serieus niet hoeveel verder dat ons gaat brengen. Ik ben van mening dat kampioen worden van de Eredivisie steeds minder waarde heeft vanwege de totale ontmanteling van onze competitie. Als Ajax in Europa wil meedoen moet je creatief en innovatief zijn. Dat zie ik persoonlijk niet terug bij FdB. Hij laat de zesjes van Ajax nooit als een 8+ functioneren.

Plaats reactie