Halverwege

Alles over Ajax in z'n algemeenheid.

Moderator: mods

Gebruikersavatar
zeux
Berichten: 33474
Lid geworden op: wo dec 29, 2010 6:30 pm

Re: Halverwege

Bericht door zeux » ma jul 14, 2014 12:08 pm

Jöhnk schreef: Uiteraard ontaardt deze topic zich weer in een smeekbede om dure aankopen. Het zal wel.
Waar zie jij smeekbedes om dure aankopen?
Er wordt gefilosofeerd over de al dan niet mogelijkheid om überhaupt aan te kopen. Jammer dat dat meteen wordt geëxtrapoleerd naar 'de dure aankopen uit het verleden'. Volgens mij blijkt uit niets in dit topic dat het een poging is om die oude discussies te herkauwen.

Het plan ligt er. De koers is er. Ik ben benieuwd of we ook inderdaad op koers liggen. Blijkbaar wordt die vraag niet vertrouwd, maar toch is deze oprecht. Als je zoveel energie steekt in een nieuwe koers en er zoveel 'herrie' voor over hebt gehad (het heeft op sommige niveaus tot een schisma in de club geleid), dan vind ik dat je halverwege zo'n ingezet traject mag vragen: liggen we inderdaad ook op koers. Een tussentijds evaluatiemoment.
(het is volgens mij ook Cruijff zelf geweest die de tijdshorizon van vijf jaar geeft gegeven, wat me ook terecht lijkt als je zo fundamenteel van onderaf iets wilt veranderen, dat gaat niet in één, twee jaar)
Jöhnk schreef:Het plan Cruijff heeft een heel duidelijk speerpunt: de opleiding verbeteren. Ervoor zorgen dat er weer aanvallend en creatief talent doorbreekt. De vraag van dit topic is dus, neem ik aan: hoe staat Ajax ervoor in dat opzicht? Ik denk goed. Voor op schema. Op dit moment zijn zowel in Ajax 1 als in Jong Ajax als in de A1 als in de B1 .... grote aanvallende talenten aanwezig. Nu is het zaak daar een continu proces van te maken. Dat moet binnen twee a drie jaar kunnen.
Inderdaad. Dat was de vraag. Dank voor je antwoord. Ik probeer vooral grip te krijgen op de talenten die in de genoemde selecties aanwezig zijn om aan de ambities van het 'plan Cruijff' te voldoen. En jij hebt daar dus alle vertrouwen in, net als Peter.
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

Gebruikersavatar
InnerHarbour
Berichten: 20534
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 1:09 am

Re: Halverwege

Bericht door InnerHarbour » ma jul 14, 2014 12:13 pm

Nou volgens mij probeer je dat niet alleen volgens gaat het ook om wat nooit verwerkt oud zeer. Hoe zou het met die door jou zo bewonderde achterbakse doorgeleerde professor gaan. :smallgrin.gif:
YNWA

Gebruikersavatar
zeux
Berichten: 33474
Lid geworden op: wo dec 29, 2010 6:30 pm

Re: Halverwege

Bericht door zeux » ma jul 14, 2014 12:18 pm

InnerHarbour schreef:Nou volgens mij probeer je dat niet alleen volgens gaat het ook om wat nooit verwerkt oud zeer. Hoe zou het met die door jou zo bewonderde achterbakse doorgeleerde professor gaan. :smallgrin.gif:
Nee, dat probeer ik niet.
Het is een oprechte vraag.
Dat je het nu zo wilt framen is vooral heel erg spijtig. Zo blijven we hangen in dat domme gif.
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

Gebruikersavatar
InnerHarbour
Berichten: 20534
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 1:09 am

Re: Halverwege

Bericht door InnerHarbour » ma jul 14, 2014 12:24 pm

Nou volgens mij is het toch geen toeval dat een van de grootste criticasters van de ‘fluwelen revolutie’ uitgerekend met deze vraag komt. Je bent al tijden bezig je onvrede te uiten met het gevoerde beleid.

Maar goed, ik ga naar Schiphol veel plezier ermee. :biggthumpup.gif:
YNWA

Gebruikersavatar
zeux
Berichten: 33474
Lid geworden op: wo dec 29, 2010 6:30 pm

Re: Halverwege

Bericht door zeux » ma jul 14, 2014 12:39 pm

InnerHarbour schreef:Nou volgens mij is het toch geen toeval dat een van de grootste criticasters van de ‘fluwelen revolutie’ uitgerekend met deze vraag komt. Je bent al tijden bezig je onvrede te uiten met het gevoerde beleid.

Maar goed, ik ga naar Schiphol veel plezier ermee. :biggthumpup.gif:
Ik ben een criticaster van het proces geweest en ik heb inderdaad scepsis of je met louter jeugd een team voor de Europese (sub)top kunt bouwen, maar heb ook steeds gezegd dat ik de vertrekpunten voor het nieuwe beleid ook onderschrijf. Helaas is AT soms (vaak) een geval van zwart-wit: of je bent een totale aanhanger, of je bent de vijand. Heel jammer. In mijn levensfilosofie is geen enkele theorie 'absoluut'. Het bevragen van theorieën vind ik veel interessanter dan het 100% aanhangen.
Mijn scepsis is ook generiek: ik kan mij niet voorstellen dat je met louter jeugd naar de Europese (sub)top komt. Maar misschien blijkt uit de specifieke voorbeelden dat Ajax het fantastisch doet. Jöhnk en Peter zijn in ieder geval al positief.

Het huidige beleid is een gegeven, een realiteit, een fait accompli, of je er nu voor of tegen bent, scepsis hebt of niet. Dat persoonlijke idee erover moet je dus parkeren, want er gaat toch niets veranderen, en dan komt dus de volgens mij legitieme, objectieve vraag aan de orde: gegeven die realiteit, waar staat Ajax dan halverwege dit proces?

Als je de vraag wantrouwend wilt blijven zien: ga je gang. Ik vind dat ontzettend jammer.
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

Dubbel
AT EC 2012 winner
Berichten: 9371
Lid geworden op: ma nov 10, 2003 1:47 pm

Re: Halverwege

Bericht door Dubbel » ma jul 14, 2014 2:32 pm

Le T. schreef: Ik zag ook vakmanschap, innovatie en ambitie groter dan je op basis van de mogelijkheden zou mogen verwachten. Ook illustreerde LvG meer dan ooit dat aanvallend voetbal een keuze is, die je maakt vanuit beheersing van verschillende stijlen en systemen. Hij kende het al omdat hij het jaren met aanvallend voetbal heeft moeten bestrijden.
Zeker. LVG heeft bijvoorbeeld RVP zeer vakkundig buitenspel leren lopen en over hoe innovatief 532 is zullen we over vele jaren nog trots verhalen. De stoutmoedigheid om van Costa Rica te durven willen winnen verdiend klaroengeschal.

Als de jeugdige Ajax talenten het geluk hebben van Oranje 2014 dan is de vraag van zeux niet zo relevant want dan gaan we voortaan steevast overwinteren.

Le T.
Berichten: 5472
Lid geworden op: do mar 31, 2011 10:10 am

Re: Halverwege

Bericht door Le T. » ma jul 14, 2014 3:31 pm

Dubbel schreef:
Le T. schreef: Ik zag ook vakmanschap, innovatie en ambitie groter dan je op basis van de mogelijkheden zou mogen verwachten. Ook illustreerde LvG meer dan ooit dat aanvallend voetbal een keuze is, die je maakt vanuit beheersing van verschillende stijlen en systemen. Hij kende het al omdat hij het jaren met aanvallend voetbal heeft moeten bestrijden.
Zeker. LVG heeft bijvoorbeeld RVP zeer vakkundig buitenspel leren lopen en over hoe innovatief 532 is zullen we over vele jaren nog trots verhalen. De stoutmoedigheid om van Costa Rica te durven willen winnen verdiend klaroengeschal.

Als de jeugdige Ajax talenten het geluk hebben van Oranje 2014 dan is de vraag van zeux niet zo relevant want dan gaan we voortaan steevast overwinteren.
Je hoeft toch niet enthousiast over Nederland te worden om te constateren dat er een probleem is als Ajax met 6 doelpunten tegen krijgt tegen Salzburg en met 5-1 wordt weggetikt door PEC Zwolle.
Wollt ihr den totalen Mensch?

Dubbel
AT EC 2012 winner
Berichten: 9371
Lid geworden op: ma nov 10, 2003 1:47 pm

Re: Halverwege

Bericht door Dubbel » ma jul 14, 2014 5:00 pm

Het is altijd een probleem als Ajax verliest maar als jij na ieder debacle de boel wil omgooien dan ben ik welhaast blij dat jij bij Ajax niet de scepter zwaait.

Ik ben erg positief over de jeugdelftallen van Ajax. Laat ze op de Toekomst maar lekker met grote talenten werken en die op hun 18e bij het eerste afleveren waarna er een goede hoofdtrainer met ze aan de slag gaat. Of ze dan de CL winnen of niet dat zien we dan wel weer. Is natuurlijk wel de bedoeling.

Demosthenes
Berichten: 7389
Lid geworden op: zo dec 02, 2007 8:17 pm

Re: Halverwege

Bericht door Demosthenes » ma jul 14, 2014 5:48 pm

Uiteraard ontaardt deze topic zich weer in een smeekbede om dure aankopen. Het zal wel.
Dat verwijt wordt al sinds 2011 gemaakt, maar ik zou niemand kunnen bedenken die graag die grote aankopen ziet.

Er is wel wat gemor over de aankopen, maar mag dat niet? Het TH zou geen breedteaankopen doen, maar ik tel in drie jaren (2011, 2012 en 2013) al 21 aankopen van volwassen spelers, spelers die niet voor de breedte zijn gehaald, maar gehaald zijn, omdat de jeugdopleiding zo slecht was, om die periode te overbruggen. De namen zijn van ajax.nl gehaald, ze staan/stonden daar bij de selectie (niet bij Jong Ajax)

In 2011: Theo Janssen, Mats Rits, Dmitri Bulykin en Derk Boerrigter; deze vier spelers zijn al weer vertrokken.
In 2012: Jasper Cillessen, Niklas Moisander, Christain Poulsen (gestopt of vertrokken), Lasse Schöne, Isaac Cuenca (gehuurd), Lucas Andersen, Tobias Sana, Danny Hoesen (al weer weg) en Ryan Babel (al weer weg)
In 2013: Mike v.d. Hoorn, Lerin Duarte, Bojan Krkic (gehuurd met optie tot koop),

Bij Jong Ajax in 2013-2014: Marvin Höner, Dejan Meleg, Wang (dure speler, buiten de EU), Lobotka (gehuurd, weer terug naar Trencin)

Van de 21 aangetrokken spelers zijn er nog twaalf bij Ajax, niet één verkochte speler is voor een miljoenenbedrag vertrokken. Vier ervan hebben Ajax 1 (nog) niet gehaald en als ik de basis van het afgelopen seizoen erbij haal, kom ik tot drie spelers (Moisander, Cillessen en Schöne) die, zoals het er nu uitziet ook komend seizoen bij Ajax spelen.

Er is dus een duidelijke koers, namelijk veel spelers kopen voor Ajax 1, gemiddeld zeven per jaar, maar gemiddeld haalt er één de basis van Ajax 1.
Ik ben erg positief over de jeugdelftallen van Ajax. Laat ze op de Toekomst maar lekker met grote talenten werken en die op hun 18e bij het eerste afleveren waarna er een goede hoofdtrainer met ze aan de slag gaat. Of ze dan de CL winnen of niet dat zien we dan wel weer. Is natuurlijk wel de bedoeling.
Fijn dat iemand zo positief is over de jeugdelftallen. Ik kan geen oordeel geven over de jeugd, want van de 15 à 20 jeugdteams zie ik er maar twee regelmatig. In de B-jeugd lopen inderdaad een paar talenten, ik hoop dat die Ajax 1 halen, al zijn ze nog jong. Zo zonder Trustfull (A1) is er minder vaak een grote rondo en laten de eigenwijze spelers nou gewoon hun ding doen, laar Dekker passeren, laat Cerny passeren, laat Nouri passen en laat Van der Beek box-to-box lopen (werd vroeger heen-en-weer-lopen genoemd, maar dat mag ik natuurlijk niet zeggen)
Nancy Isenberg in "White Trash": "Historical mythmaking is made possible only by forgetting".

Gebruikersavatar
zeux
Berichten: 33474
Lid geworden op: wo dec 29, 2010 6:30 pm

Re: Halverwege

Bericht door zeux » ma jul 14, 2014 6:12 pm

Dat is de situatie nu. En als je twee jaar vooruit projecteert Demos? Je zegt weinig te zien van de jeugd, maar ziet stiekem toch veel.

Als je kijkt vanuit het perspectief 'halverwege', ben jij dan positief of negatief gestemd?
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

Demosthenes
Berichten: 7389
Lid geworden op: zo dec 02, 2007 8:17 pm

Re: Halverwege

Bericht door Demosthenes » ma jul 14, 2014 6:31 pm

zeux schreef:Dat is de situatie nu. En als je twee jaar vooruit projecteert Demos? Je zegt weinig te zien van de jeugd, maar ziet stiekem toch veel.

Als je kijkt vanuit het perspectief 'halverwege', ben jij dan positief of negatief gestemd?
Negatief als het gaat om het winnen van de CL/EL, daar ging die revolutie na de nederlaag tegen RM toch om?

Ik ben positief over sommige jeugdspelers, zelfs zeer positief, de namen zijn ondertussen bekend, maar ik heb nooit zo veel problemen gehad met de jeugdopleiding, Klaassen, Veltman, Boilesen, Fischer, Van Rhijn, Vermeer, Blind komen uit die "verschrikkelijk slechte jeugdopleiding". Ieder jaar stromen er een of twee definitief door naar Ajax 1, ik zie niet in waarom dat er nu ineens ieder jaar vier of vijf zullen zijn, ook al heb ik al vier namen gegeven uit de B1 (drie ervan spelen al heel lang bij Ajax). Ooit is er een foto gemaakt met op dezelfde bank: FdB, RdB, Richard Witsghe, Brian Roy en Dennis Bergkamp (Kan me een naam vergissen) dat is uniek.
Nancy Isenberg in "White Trash": "Historical mythmaking is made possible only by forgetting".

Le T.
Berichten: 5472
Lid geworden op: do mar 31, 2011 10:10 am

Re: Halverwege

Bericht door Le T. » di jul 15, 2014 7:14 am

Dubbel schreef:Het is altijd een probleem als Ajax verliest maar als jij na ieder debacle de boel wil omgooien dan ben ik welhaast blij dat jij bij Ajax niet de scepter zwaait.
De koers werd een paar jaar geleden omgegooid naar aanleiding van iets wat als een debacle werd afgeschilderd om die koers om te kunnen gooien, mag die koers geevalueerd en gecorrigeerd worden?
Ik ben erg positief over de jeugdelftallen van Ajax. Laat ze op de Toekomst maar lekker met grote talenten werken en die op hun 18e bij het eerste afleveren waarna er een goede hoofdtrainer met ze aan de slag gaat. Of ze dan de CL winnen of niet dat zien we dan wel weer. Is natuurlijk wel de bedoeling.
Als je de grote jongens wil uitdagen, incidenteel en als underdog vind ik prima, dan zul je eerst clubs van je eigen formaat moeten aankunnen, en niet weggetikt moeten worden door dwergclubjes. Als dat niet lukt dan zit je dus blijkbaar niet helemaal op de juiste koers.
Wollt ihr den totalen Mensch?

wimpey
Berichten: 51811
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 9:12 pm

Re: Halverwege

Bericht door wimpey » wo jul 16, 2014 9:17 am

Duitsland lijkt me wel aardig vergelijkingsmateriaal. Gooiden na Euro 2000 hun opleidingssysteem op de schop. Na Euro 2004 hun approach op senioren-niveau. 14 resp. 10 jaar later winnen ze het WK (met aansprekend voetbal). Da's één spelersgeneratie later dus.

Een generatie toptalent is natuurlijk voorwaarde # 1. Die eenheid van denken en handelen is daarnaast de crux. Talent ontwikkelen, laten doorstromen en uitdagen. In 2009 wonnen Özil, Khedira, Boateng e.c. het jeugd-EK. 5 jaar later het WK. In het verleden kregen zulke spelers in Duitsland geregeld een dino voor hun neus en stagneerde hun ontwikkeling.

Bij Ajax was het niet anders. Roger die bijv. de voorkeur boven Vertonghen kreeg. Heeft Ajax nog een landstitel gekost. Atouba die gehaald werd, zodat Blind zich tot Mister Jong Ajax kon 'ontwikkelen'. Aan dat soort poespas doet Ajax niet meer.

Alleen, wanneer je vol op jeugd inzet (hetgeen Ajax m.i. consequent en prima doet), ben je natuurlijk wel afhankelijk van of die ene generatie toptalent wel om de hoek komt kijken. Dat is het gevaar van dit model.

Yopi
Erelid
Berichten: 13144
Lid geworden op: zo jan 06, 2013 2:25 pm

Re: Halverwege

Bericht door Yopi » wo jul 16, 2014 9:35 am

Precies, het heeft tijd nodig.

Voor de bovenbouw hebben ze de afgelopen jaren veel spelers aangetrokken, om de schade te herstellen. In die leeftijdscategorie liep maar weinig talent rond.

Vanaf de toenmalige middenbouw (met de lichting Nouri nu als bovengrens) mogen we iets gaan verwachten.

De onderbouw is op de schop gegaan. Ajax zet zich nu ook in voor de ontwikkeling van (de top van) het jeugdvoetbal in de regio. Bovendien worden de pleintjes afgestroopt. Op den duur moeten we weer onze eigen, Amsterdamse talenten in Ajax 1 zien. Amsterdam heeft altijd veel talent gehad. Waarom het afgelopen decennium opeens niet meer? :confused.gif:

Voor de gehele opleiding geldt dat de lat hoger ligt, de trainingsintensiteit is omhoog en de concurrentie is toegenomen. Dat is wel wennen voor de jongens. Neem Nouri: hij was altijd het prinsje. Nu zitten er in zijn team andere jongens die óók goed zijn. Cerny bijvoorbeeld.

wimpey
Berichten: 51811
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 9:12 pm

Re: Halverwege

Bericht door wimpey » wo jul 16, 2014 10:21 am

Yopi schreef:Precies, het heeft tijd nodig.
En vasthouden aan je lijn en je niet laten afleiden / beinvloeden door boo-boys.

Zo zou Duitsland 'zakelijker' moeten spelen om wat te winnen. Toen die onzin weer in het ijsvak ging na de wedstrijd tegen Algerije, was de ploeg niet meer te houden.

FdB wil verzorgd voetbal spelen en jong talent inpassen. Daar moet ie vooral mee doorgaan. Alleen ben ik, op 15 Juli 2014, wel van mening dat het kwalitatief momenteel niet over houdt als ik naar het gezelschap kijk dat in De Lutte actief is. Dus ik hoop maar dat er (snel!) wat beters vanuit de jeugd aan zit te komen.

DelToro
Berichten: 1259
Lid geworden op: wo okt 01, 2003 2:15 pm

Re: Halverwege

Bericht door DelToro » wo jul 16, 2014 10:41 am

Beetje off-topic, maar hoe is dat destijds in Duitsland gegaan? Van deze WK winnende selectie komen de spelers uit de jeugdopleidingen van FC Bayern, Leverkusen, Stuttgart, Schalke 04, Koln, Mönchengladbach, Mainz, enz. Uit veel verschillende jeugdopleidingen dus.
Heeft de Duitse bond een verandering van opleiden bij al die clubs tot stond gekregen? Of hebben de jeugdtrainers bijscholing gekregen / is de trainingsopleiding aangepast?

wimpey
Berichten: 51811
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 9:12 pm

Re: Halverwege

Bericht door wimpey » wo jul 16, 2014 11:23 am

DelToro schreef: Heeft de Duitse bond een verandering van opleiden bij al die clubs tot stond gekregen? Of hebben de jeugdtrainers bijscholing gekregen / is de trainingsopleiding aangepast?
Hier wat over de veranderingen v.w.b. trainers: http://www.dfb.de/?id=11284

In Duitsland zijn verder 115 'Stützpunkte' door de bond gelijkmatig over het land verdeeld, na Euro 2000. Daar zijn gekwalificeerde mensen aangesteld die namens de bond jeugd scouten. Regionale talentjes worden vervolgens uitgenodigd voor extra trainingen o.l.v. die gekwalificeerde mensen. Daarbij gaat het louter om techniek: dribbling, koppen, schieten enzo.

Zo'n Stützpunkt heeft verder een mentor. Dat kan een (oud) speler zijn of een manager van een BuLi club. Zo krijg je die eenheid van denken en handelen en het 'van onder tot boven' gevoel erin. Niets revolutionairs, maar voor 2000 was dat er dus niet. Toen regeerden Laufpensum, Tartanbahn en Zweikämpfe. Of Özil en gespierde spijker Müller het toen ook zouden hebben gered...

Gebruikersavatar
zeux
Berichten: 33474
Lid geworden op: wo dec 29, 2010 6:30 pm

Re: Halverwege

Bericht door zeux » wo jul 16, 2014 12:17 pm

wimpey schreef:
Yopi schreef:Precies, het heeft tijd nodig.
En vasthouden aan je lijn en je niet laten afleiden / beinvloeden door boo-boys.

Zo zou Duitsland 'zakelijker' moeten spelen om wat te winnen. Toen die onzin weer in het ijsvak ging na de wedstrijd tegen Algerije, was de ploeg niet meer te houden.

FdB wil verzorgd voetbal spelen en jong talent inpassen. Daar moet ie vooral mee doorgaan. Alleen ben ik, op 15 Juli 2014, wel van mening dat het kwalitatief momenteel niet over houdt als ik naar het gezelschap kijk dat in De Lutte actief is. Dus ik hoop maar dat er (snel!) wat beters vanuit de jeugd aan zit te komen.
Dus is de vraag: zie jij die kwaliteit gloren in Jong-Ajax, A1 en (misschien) B1?

Wat na drie jaar moet daar die kwaliteit dan inmiddels zichtbaar zijn.
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

Yopi
Erelid
Berichten: 13144
Lid geworden op: zo jan 06, 2013 2:25 pm

Re: Halverwege

Bericht door Yopi » wo jul 16, 2014 12:18 pm

De rol van de voetbalbond is één kant van het verhaal. De andere kant: de rol van de clubs. In Duitsland durven ook grote clubs talenten een kans te geven. Niet zo extreem als in Nederland weliswaar, maar ook bij Bayern, Dortmund, enz. breken regelmatig jonge Duitse spelers door.

Kijk naar Engeland en je weet hoe het niet moet. Daar staan de opleidingen in dienst van de spelershandel. Je gaat mij niet vertellen dat er in Engeland geen spelers rondlopen met het talent van Rekik, Bruma, Van Aanholt, enz.

Demosthenes
Berichten: 7389
Lid geworden op: zo dec 02, 2007 8:17 pm

Re: Halverwege

Bericht door Demosthenes » wo jul 16, 2014 12:22 pm

Alleen, wanneer je vol op jeugd inzet (hetgeen Ajax m.i. consequent en prima doet), ben je natuurlijk wel afhankelijk van of die ene generatie toptalent wel om de hoek komt kijken. Dat is het gevaar van dit model.
Dat gevaar wordt niet altijd gezien, denk aan wat er tot voor kort over Barcelona werd geschreven (en wat in discussies in 2011-2013 steeds naar voren kwam): een soort opleidingsfabriek, alleen na Messi is er weinig "uitgerold", keepers worden gekocht, backs worden gekocht, middenvelders, spitsen voor tientallen miljoenen, soms moet er een een jaar later alweer vertrekken. Je moet ook gewoon geluk hebben, hopen dat er een groep ontstaat die tot hun 24ste bij elkaar wil blijven, zoiets als onder Van Gaal (shit, komt die naam weer van mijn toetsenbord rollen, dat zal weer een hoop heisa geven :ajaxsmiley.gif: , kijk er al naar uit) volgens de media is afgesproken met generatie De Boer-Litmanen.
Bij Ajax was het niet anders. Roger die bijv. de voorkeur boven Vertonghen kreeg. Heeft Ajax nog een landstitel gekost. Atouba die gehaald werd, zodat Blind zich tot Mister Jong Ajax kon 'ontwikkelen'. Aan dat soort poespas doet Ajax niet meer.
Wordt er bedoeld dat je als je met Sporkslede (in 2012 negentien jaar oud) en Boccara (n 2011 ook negentien) twee verdedigende middenvelders hebt, Enoh nog rondloopt, Bazoer als verdedigende middenvelder ziet, De Kamps daar kan spelen, dat je dan geen Poulsen haalt of wordt er bedoeld dat je als je Ozbliz, Ebecillio, Lukoki en De Sa hebt, je dan geen Sana nodig hebt?
Voor de bovenbouw hebben ze de afgelopen jaren veel spelers aangetrokken, om de schade te herstellen. In die leeftijdscategorie liep maar weinig talent rond.
De schade te herstellen? Wordt er bedoeld dat er te weinig toptalenten zijn? In dat geval is het dus toch een kwestie van "een la opentrekken", het Barcelona-verhaal/het TH-verhaal. Het kan zo zijn dat er geen grote taleneten zijn. Ik heb al eerder landen genoemd die in mijn jeugd het beste voetbal ter wereld speelden, maar die daarna geen toptalenten meer hebben voortgebracht.

De laatste jaren zijn er inderdaad nogal wat spelers aangetrokken, spelers die nu in de A1 spelen, in Jong Ajax, maar nog niet in Ajax 1. Op http://www.ajax.nl/Ajax-1/Selectie/2014 ... lers-4.htm zie ik wel ex-jeugdspelers staan, maar niet een die de laatste jaren is aangetrokken. Fischer en Boilesen zijn in 2010 bij Ajax gekomen, zij zijn volgens mij de laatste gekochte jeugdspelers die een plaats in de selectie van Ajax 1 hebben gekregen/veroverd. Dat is vier jaar geleden.
Vanaf de toenmalige middenbouw (met de lichting Nouri nu als bovengrens) mogen we iets gaan verwachten.
Daar zitten inderdaad een paar juweeltjes tussen. laten we hopen dat aankoop Cerny zich daarbij gaat voegen.
Voor de gehele opleiding geldt dat de lat hoger ligt, de trainingsintensiteit is omhoog en de concurrentie is toegenomen. Dat is wel wennen voor de jongens. Neem Nouri: hij was altijd het prinsje. Nu zitten er in zijn team andere jongens die óók goed zijn. Cerny bijvoorbeeld.
De lat hoger leggen is prima, al moet je wel per elftal genoeg spelers over houden.

Nouri het prinsje? Dat is een nieuwe voor mij, maar als daarmee wordt bedoeld dat de klasse die hij nu laat zien komt door de nieuwe manier van trainen, kan dat direct naar het rijk der fabelen worden verwezen. Je wordt niet zo maar speler van het toernooi (buiten natuurlijk de toernooien die bij Ajax gespeeld worden), Nouri wel, ook al een paar jaar gelden.
Nancy Isenberg in "White Trash": "Historical mythmaking is made possible only by forgetting".

DelToro
Berichten: 1259
Lid geworden op: wo okt 01, 2003 2:15 pm

Re: Halverwege

Bericht door DelToro » wo jul 16, 2014 12:41 pm

wimpey schreef:
DelToro schreef: Heeft de Duitse bond een verandering van opleiden bij al die clubs tot stond gekregen? Of hebben de jeugdtrainers bijscholing gekregen / is de trainingsopleiding aangepast?
Hier wat over de veranderingen v.w.b. trainers: http://www.dfb.de/?id=11284

In Duitsland zijn verder 115 'Stützpunkte' door de bond gelijkmatig over het land verdeeld, na Euro 2000. Daar zijn gekwalificeerde mensen aangesteld die namens de bond jeugd scouten. Regionale talentjes worden vervolgens uitgenodigd voor extra trainingen o.l.v. die gekwalificeerde mensen. Daarbij gaat het louter om techniek: dribbling, koppen, schieten enzo.

Zo'n Stützpunkt heeft verder een mentor. Dat kan een (oud) speler zijn of een manager van een BuLi club. Zo krijg je die eenheid van denken en handelen en het 'van onder tot boven' gevoel erin. Niets revolutionairs, maar voor 2000 was dat er dus niet. Toen regeerden Laufpensum, Tartanbahn en Zweikämpfe. Of Özil en gespierde spijker Müller het toen ook zouden hebben gered...
Dankje :biggthumpup.gif:

Yopi
Erelid
Berichten: 13144
Lid geworden op: zo jan 06, 2013 2:25 pm

Re: Halverwege

Bericht door Yopi » wo jul 16, 2014 12:45 pm

Dat zegt niets, het komt zo vaak voor dat spelers die in de jeugd uitblinken floppen. Hersi bijvoorbeeld.

Nouri kan veel met een bal, dat ziet iedereen, maar uiteindelijk garandeert dat niets. Hij moet het fysiek en mentaal ook nog kunnen opbrengen.

Met 'prinsje' bedoel ik dat die jongen zó is opgehemeld, met name door voetbalpedofiel Henk Spaan. Hoop dat de ouders/begeleiders van Nouri niets te maken hebben met de opzichtige poging tot chantage van eind vorig seizoen, waarbij Ajax onder druk werd gezet en Nouri zogenaamd naar PSV zou vertrekken als hij geen contract kreeg.

Maar we dwalen af. Tegelijk is Nouri een mooi voorbeeld. Als aan alle voorwaarden is voldaan (techniek, tactiek, snelheid, fysiek), dan nog zegt het niet alles. Spelers in de top zijn winnaars, ze leven niet alleen voor hun sport maar zijn altijd bezig zichzelf te verbeteren. Op de Amsterdamse pleintjes lopen veel jongens rond die alles met een bal kunnen, maar zijn ze ook bereid in zichzelf te investeren? De Ajax-jeugd, zelfs Ajax 1, is geen eindstation, maar pas het begin.

Demosthenes
Berichten: 7389
Lid geworden op: zo dec 02, 2007 8:17 pm

Re: Halverwege

Bericht door Demosthenes » wo jul 16, 2014 1:06 pm

Yopi schreef:Dat zegt niets, het komt zo vaak voor dat spelers die in de jeugd uitblinken floppen. Hersi bijvoorbeeld.

Nouri kan veel met een bal, dat ziet iedereen, maar uiteindelijk garandeert dat niets. Hij moet het fysiek en mentaal ook nog kunnen opbrengen.

Met 'prinsje' bedoel ik dat die jongen zó is opgehemeld, met name door voetbalpedofiel Henk Spaan. Hoop dat de ouders/begeleiders van Nouri niets te maken hebben met de opzichtige poging tot chantage van eind vorig seizoen, waarbij Ajax onder druk werd gezet en Nouri zogenaamd naar PSV zou vertrekken als hij geen contract kreeg.

Maar we dwalen af. Tegelijk is Nouri een mooi voorbeeld. Als aan alle voorwaarden is voldaan (techniek, tactiek, snelheid, fysiek), dan nog zegt het niet alles. Spelers in de top zijn winnaars, ze leven niet alleen voor hun sport maar zijn altijd bezig zichzelf te verbeteren. Op de Amsterdamse pleintjes lopen veel jongens rond die alles met een bal kunnen, maar zijn ze ook bereid in zichzelf te investeren? De Ajax-jeugd, zelfs Ajax 1, is geen eindstation, maar pas het begin.
Wat er niets zegt? Alles wat niet in het JC-straatje past?

Die jongen is zo opgehemeld? Je noemt één naam, een naam die ik in je berichten verder niet tegen kom als "kenner". Je hecht geen waarde aan zijn berichten, zo interpreteerde ik je berichten, maar dat had ik wel moeten doen?
Spelers in de top zijn winnaars, ze leven niet alleen voor hun sport maar zijn altijd bezig zichzelf te verbeteren.
Juist en we zien dus wel. Dit geldt in mijn ogen ook voor de door het TH aangetrokken talenten/spelers, of vergis ik me nu, want dat zou toch het verschil worden?
Nancy Isenberg in "White Trash": "Historical mythmaking is made possible only by forgetting".

wimpey
Berichten: 51811
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 9:12 pm

Re: Halverwege

Bericht door wimpey » wo jul 16, 2014 1:26 pm

zeux schreef: Dus is de vraag: zie jij die kwaliteit gloren in Jong-Ajax, A1 en (misschien) B1?

Wat na drie jaar moet daar die kwaliteit dan inmiddels zichtbaar zijn.
Je ziet dat ze de jongens die ze al jarenlang in de opleiding hebben (en die wellicht Ajax-1 niet halen) niet massaal laten gaan. Ze willen een ROI. Zie die Anderson, die laatst voor 2 ton naar AZ vertrok. Dat lijkt me common sense.

Daarnaast hebben ze een hoop nieuwe kids laten instromen. De jeugdscouting is geintensiveerd. Ook op andere vlakken (bijv. aantal FTE's) investeren ze flink in jeugd. Die eenheid van denken en handelen is het verschil met de tijd van bijv. Jol en MvB. Die hadden hun eigen winkel. FdB committeert zich volledig aan de rode draad die door de gehele club loopt.

Ik vind het een mooi proces. FdB heeft sinds zijn entree iets unieks gepresteerd, grotendeels met jeugdige spelers. 3 jaar na 15 Mei 2011 stond er een volledig andere (4e) kampioensploeg. Dus ik denk dat het door jou gewenste effect - binnen alle geledingen binnen de club - wel degelijk aanwezig is. Van het lachertje van NL, de club met verreweg de meeste middelen die desondanks jarenlang niets won, naar vaste kampioen en CL-deelnemer.

Ik zie Ajax ook wel doorgroeien de komende jaren. Maar ik sta niet met stopwatch in de hand om dat moment precies vast te leggen. Daarvoor ben ik al dankbaar genoeg met de ontwikkelingen in de voorbije 4 seizoenen.
Demosthenes schreef: Wordt er bedoeld dat je als je met Sporkslede (in 2012 negentien jaar oud) en Boccara (n 2011 ook negentien) twee verdedigende middenvelders hebt, Enoh nog rondloopt, Bazoer als verdedigende middenvelder ziet, De Kamps daar kan spelen, dat je dan geen Poulsen haalt of wordt er bedoeld dat je als je Ozbliz, Ebecillio, Lukoki en De Sa hebt, je dan geen Sana nodig hebt?
Poulsen was een belangrijke schakel in 2 kampioensploegen. Roger en Atouba hebben alleen maar veel geld gekost. Sana lijkt een obsessie voor je. Hij heeft het probleem op rechtsbuiten niet kunnen oplossen. Hetzelfde geldt voor de anderen die je noemt. De toenmalige kandidaten Narsingh en Assaidi is het niet veel beter vergaan. Ze waren wel een stuk duurder dan Sana.

Demosthenes
Berichten: 7389
Lid geworden op: zo dec 02, 2007 8:17 pm

Re: Halverwege

Bericht door Demosthenes » wo jul 16, 2014 2:30 pm

Hij heeft het probleem op rechtsbuiten niet kunnen oplossen. Hetzelfde geldt voor de anderen die je noemt.
Ozbiliz werd, voor zijn blessure, gekozen (AS, vorige week) tot beste buitenspeler van de Russische competitie, zal Sana niet gebeuren.

Je wilt niet zeggen hoe ver Ajax is? Anders ben je altijd zo nauwkeurig, je hebt het steeds over vier kampioenschappen, vier keer een topper verslagen, maar nu niet, het is alleen maar ja of nee. Je moet het niet aan mij vragen, ik antwoord:"NEE". Niet halverwege het doel richting Europese top. Ik vond de afgang tegen de Oostenrijkse topper Salzburg (zowel uit als thuis) vele malen groter dan die in 2010 tegen RM (Europese top, wereldtop) uit. Jij niet, denk ik.
Nancy Isenberg in "White Trash": "Historical mythmaking is made possible only by forgetting".

Plaats reactie