Halverwege

Alles over Ajax in z'n algemeenheid.

Moderator: mods

Gebruikersavatar
zeux
Berichten: 33444
Lid geworden op: wo dec 29, 2010 6:30 pm

Halverwege

Bericht door zeux » zo jul 13, 2014 11:34 am

In het andere topic over de voorbereidingen van het komende seizoen ging het er al over: waar staan we halverwege de campagne voor het 'Nieuwe Ajax'? (uitgaande van de 5 jaar die nodig was/is om de volledige transitie te maken).

Bepalend zijn de selecties, zowel Ajax-1 als de jeugdselecties, maar ook het transferbeleid. Hieronder vier transferperiodes (de seizoenen waardin Frank de Boer met het TH de 'volle' controle had) en de (jeugd)selecties die het fundament zullen zijn voor de komende seizoenen.

Gezien onderstaande 'plaatjes', is het doel van 2016-17 - Europese (sub)top - dan haalbaar?
Transfers (Bron: http://www.worldfootball.net/teams/afc-ajax/2012/6/6/)

2011/2012

Gehaald:
Serero, Boerrigter, Aissati, Bulykin, Sigthorsson, Cillissen, Janssen

Vertrokken:
Cvitanich, De Zeeuw, Jozefzoon, Castillion, Suk, Stekelenburg, El Hamdaoui, Donald, Oleguer, Lindgren, R. Sneijder, Wielaert, Bonevacia, Graafland, Atouba, Bizot, Overtoom
(Jan-Arie van der Heijden gehaald van Willem II en meteen doorgesluisd naar Vitesse)

2012/2013

Gehaald:
Cuenca, Babel, Hoesen, Poulsen, Moisander, Sana, Schöne

Vertrokken:
Enoh, Koppers, Ebecilio, Van der Wiel, Janssen, Aissati, Anita, Özbiliz, Bulykin, Lodeiro, Toivomäki, Vertonghen

2013/2014

Gehaald:
Duarte, Bojan, Leeuwenburgh, Van der Hoorn

Vertrokken:
Hoesen, Alderweireld, Eriksen, Babel, Dijks, Cuenca, Kramer, Ligeon, Sporkslede, Sulejmani
(Enoh teruggehaald van Fulham en meteen weer door naar Antalyaspor)

2014/2015

Gehaald:
Dijks, Milik, Viergever, Zivkovic

Vertrokken:
Bojan, Siem De Jong, Van der Hart

Meleg verhuurd aan Cambuur voor 14/15
Van der Hart verhuurd aan Go Ahead Eagles voor 14/15
Milik gehuurd van Leverkusen, met optie tot koop.


SELECTIES (opgave Ajax.nl nu, juli 2014, waarbij diverse spelers bij meerdere teams worden genoemd)

Ajax-1

Doel:
Cillesssen, Leeuwenburgh, Vermeer

Verdediging:
Boilesen, Denswil, Dijks, Ligeon, Moisander, Riedewald, Van der Hoorn, Van Rhijn, Veltman, Viergever

Middenveld:
Andersen, Blind, Duarte, Klaassen, Schöne, Serero

Aanval:
De Sa, Fischer, Kishna, Milik, Sana, Sighthorsson, Zivkovic

Jong Ajax

Doel:
Alblas, Leeuwenburgh, Schmitz

Verdediging:
Anderson, Kuipers, Martina, Sporkslede, Tete, Van den Boomen

Middenveld:
Barakzai, Bazoer, El Hasnaoui, Keskin, Lobotka, Wang

Aanval:
Acolatse, Bitter, De Bondt, Hendriks, Höner, Kishna, Meleg

A1

Achter v.l.n.r.: Melvin Vissers, James Efmorfidis, Vince Gino Dekker, Damian van Bruggen, Branco van den Boomen, Mike Grim, Jantje Vermolen, Jairo Riedewald, Damon Mirani, Ezra Walian, Queensy Menig en Jordy Bruijn.

Midden v.l.n.r.: Orlando Trustfull (trainer), Gery Vink (trainer), Rob Kalse (leider), Markus Bay, Djavan Anderson, Elton Acolatse, Sheraldo Becker, Ricardo Kishna, Indy Groothuizen, Xavier Mous, Jari Verburg, Anwar El Ghazi, Samet Bulut, Aschraf El Mahdioui, Peter Teiwes, Ralph v.d. Horst en Bastiaan Bruning.

Zittend v.l.n.r.: Nathan Leyder, Danny Bakker, Milan Vissie, Django Warmerdam, Leeroy Owusu, Pelle Clement, Tom Noordhoff, Zakaria El Azzouzi, Alen Custovic, Serhat Cakmak, Terry Lartey Sanniez en Daoud Bousbiba.
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

Gebruikersavatar
WP_Legend
Berichten: 10270
Lid geworden op: wo sep 17, 2003 8:44 pm
Locatie: Perth

Re: Halverwege

Bericht door WP_Legend » zo jul 13, 2014 3:05 pm

Het is wel redelijk jong allemaal nu, maar veel van het jonge grut heeft wel al minimaal een jaar eredivisie ervaring....

ik denk dat een VM en een goed aanspeelpunt voorin prioriteit hebben en dan moet het lukken om de eerste ronde van de CL te overleven.

Gebruikersavatar
Wie kent Cees de Wolf nog
AT Toto winner 09/10
Berichten: 14916
Lid geworden op: wo aug 11, 2004 10:03 pm

Re: Halverwege

Bericht door Wie kent Cees de Wolf nog » zo jul 13, 2014 4:06 pm

Ik begrijp uit de berichten dat Viergever die VM moet worden.
“Freedom! Football is freedom.” Bob Marley

columbus
Berichten: 5344
Lid geworden op: ma okt 25, 2004 3:30 pm

Re: Halverwege

Bericht door columbus » zo jul 13, 2014 4:16 pm

Wie kent Cees de Wolf nog schreef:Ik begrijp uit de berichten dat Viergever die VM moet worden.
Krijg bij dergelijke berichten gelijk een gevoel van: "Wederom de spelers op de verkeerde plek zetten en dat pas na een paar maanden of toevallige blessure gevallen repareren".

Wederom vind ik het selectie- en aankoopbeleid matig. Er zijn wat talentvolle spelers gekocht, een spits gehuurd en that's it. Geloof dat Wimpey het in een andere topic al schreef, er moet doorgeselecteerd worden. Op een aantal plekken mis je m.i. gewoon kwaliteit

Demosthenes
Berichten: 7389
Lid geworden op: zo dec 02, 2007 8:17 pm

Re: Halverwege

Bericht door Demosthenes » zo jul 13, 2014 4:24 pm

Er zijn ondertussen wel wat spelers van die lijst vertrokken, of verhuurd of verkocht.

Anderson naar AZ
Martina naar RKC
Sporkslede naar Willem II
Van der Boomen naar Eindhoven
Lobotka terug naar Trencin
Bitter naar Almere
De Bondt naar Go Ahead
Meleg naar Cambuur
Vermolen naar Haaglandia?

Het is geen compleet overzicht. Ik dacht dat of Kuipers of Verburg ook was vertrokken (Voor mij mogen beiden vertrekken)
Nancy Isenberg in "White Trash": "Historical mythmaking is made possible only by forgetting".

Dubbel
AT EC 2012 winner
Berichten: 9370
Lid geworden op: ma nov 10, 2003 1:47 pm

Re: Halverwege

Bericht door Dubbel » zo jul 13, 2014 5:01 pm

Heerlijk om het weer over Ajax te kunnen hebben in elk geval. :headbang.gif:

Demosthenes
Berichten: 7389
Lid geworden op: zo dec 02, 2007 8:17 pm

Re: Halverwege

Bericht door Demosthenes » zo jul 13, 2014 6:07 pm

Dubbel schreef:Heerlijk om het weer over Ajax te kunnen hebben in elk geval. :headbang.gif:
Kunnen we de meningsverschillen weer lekker terug laten komen, de JC-revolutie, van de Boog (De Telegraaf begon er deze week al over i.v.m. Suarez), nog één jaar en we winnen de CL/EL, hoe attractief wordt er gevoetbald, de loting tegen Kopenhagen enz. enz. enz.
Nancy Isenberg in "White Trash": "Historical mythmaking is made possible only by forgetting".

Gebruikersavatar
zeux
Berichten: 33444
Lid geworden op: wo dec 29, 2010 6:30 pm

Re: Halverwege

Bericht door zeux » zo jul 13, 2014 6:49 pm

Demosthenes schreef:Er zijn ondertussen wel wat spelers van die lijst vertrokken, of verhuurd of verkocht.

Anderson naar AZ
Martina naar RKC
Sporkslede naar Willem II
Van der Boomen naar Eindhoven
Lobotka terug naar Trencin
Bitter naar Almere
De Bondt naar Go Ahead
Meleg naar Cambuur
Vermolen naar Haaglandia?

Het is geen compleet overzicht. Ik dacht dat of Kuipers of Verburg ook was vertrokken (Voor mij mogen beiden vertrekken)
Een aantal staat er ook tussen als vertrokken. De selecties heb ik één op één van ajax.nl. Of die up to date zijn weet ik niet. Het kan zijn dat de lijst van vertrokken spelers niet helemaal volledig is. Ik heb gewerkt met de internationale site die ik als bron noem. Ik kwam inderdaad ook een site tegen die meer namen noemde in het jaar 11/12, maar geen spelers die in de buurt van Ajax-1 zijn geweest volgens mij. Dus ik denk dat het totaalplaatje niet wezenlijk wordt aangetast door het ontbreken van die paar namen.

Het gaat uiteindelijk om het generieke beeld, lijkt mij.

Mijn vraag: gaan de doelstellingen zoals die in 2011 met de 'revolutie' in gang zijn gezet gehaald worden: Europese (sub)top in 2016/17 op basis van zelf opgeleide jeugd en conservatief transferbeleid.

Er zijn mensen hier die de jeugdteams veel beter kennen dan ik. Dus ik heb geen idee of Jong Oranje/A1 het talent in huis heeft dat Europese (sub)top kan spelen.

Ik maak mij zorgen over het transferbeleid, maar misschien heb ik het mis en komt er zoveel aan, dat de strategie niet alleen valide is, maar ook al begint te werken (wat zou kunnen na drie jaar en dus halverwege de 'route' naar het nieuwe/verbouwde Ajax).

Dus de vraag: zijn we inderdaad op de goede weg met de in 2011 ingezette koers?

En ik zie dat als een serieuze vraag, wat mij betreft onbelast door de opinies rond de 'revolutie'.
Laatst gewijzigd door zeux op zo jul 13, 2014 6:58 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

Dubbel
AT EC 2012 winner
Berichten: 9370
Lid geworden op: ma nov 10, 2003 1:47 pm

Re: Halverwege

Bericht door Dubbel » zo jul 13, 2014 6:58 pm

Demosthenes schreef:
Dubbel schreef:Heerlijk om het weer over Ajax te kunnen hebben in elk geval. :headbang.gif:
Kunnen we de meningsverschillen weer lekker terug laten komen, de JC-revolutie, van de Boog (De Telegraaf begon er deze week al over i.v.m. Suarez), nog één jaar en we winnen de CL/EL, hoe attractief wordt er gevoetbald, de loting tegen Kopenhagen enz. enz. enz.
Ja. De LVG volgers hebben zich dit WK flink laten kennen. Strijd, kameraadschap en nuchterheid is wat zij willen zien. Vraag me af wat ze nog bij Ajax zoeken. Tijd voor die grote schoonmaak waar Hij in de kleitabletten reedsch over schreef?
:ajaxsmiley.gif:

GangstaRiB
Berichten: 16834
Lid geworden op: zo mar 13, 2005 10:44 pm
Locatie: Purmerend

Re: Halverwege

Bericht door GangstaRiB » zo jul 13, 2014 7:58 pm

Dat lijstje aankopen.... mijn hemel.... Het wordt weer een seizoen van Frank en z'n knulletjes.

Gebruikersavatar
zeux
Berichten: 33444
Lid geworden op: wo dec 29, 2010 6:30 pm

Re: Halverwege

Bericht door zeux » zo jul 13, 2014 9:02 pm

GangstaRiB schreef:Dat lijstje aankopen.... mijn hemel.... Het wordt weer een seizoen van Frank en z'n knulletjes.
En longterm?
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

GangstaRiB
Berichten: 16834
Lid geworden op: zo mar 13, 2005 10:44 pm
Locatie: Purmerend

Re: Halverwege

Bericht door GangstaRiB » ma jul 14, 2014 9:12 am

zeux schreef:
GangstaRiB schreef:Dat lijstje aankopen.... mijn hemel.... Het wordt weer een seizoen van Frank en z'n knulletjes.
En longterm?
Moeilijk te zeggen. Ik sta opzich achter de ingeslagen weg: talenten opwerken en geen idiote aankopen.

Echter, wat nu gebeurd is het langzaam uithollen van de selectie zonder adequate aankopen. Ook weet ik niet in hoeverre FdB dit Ajax echt verder gaat krijgen. Hij is begonnen met de basis, maar lijkt zelf niet verder te komen.

Gebruikersavatar
InnerHarbour
Berichten: 20534
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 1:09 am

Re: Halverwege

Bericht door InnerHarbour » ma jul 14, 2014 9:16 am

Nou dan nog maar eens de vraag gesteld, welke speler die werkelijk een directe aanwinst is, 27 jaar (voormalig)international uit het binnen- of buitenland denken jullie dat bereid is om in de Nederlandse competitie te komen ballen voor minder dan een miljoen, ik en het TH horen jullie sugesties graag. :hypocrite.gif:
YNWA

GangstaRiB
Berichten: 16834
Lid geworden op: zo mar 13, 2005 10:44 pm
Locatie: Purmerend

Re: Halverwege

Bericht door GangstaRiB » ma jul 14, 2014 9:21 am

InnerHarbour schreef:Nou dan nog maar eens de vraag gesteld, welke speler die werkelijk een directe aanwinst is, 27 jaar (voormalig)international uit het binnen- of buitenland denken jullie dat bereid is om in de Nederlandse competitie te komen ballen voor minder dan een miljoen, ik en het TH horen jullie sugesties graag. :hypocrite.gif:
Dat is zeker een moeilijke opgave, maar Ajax slaat door in de 'veilige' aankopen. Of huurconstructies waarbij we alleen maar kneusjes binnenhalen. Terwijl een één of ander orakel heeft gezegd dat we juist niet meer moesten huren vanwege de blokkering van talenten. En datzelfde geldt ook voor een hoop aankopen die gedaan zijn zoals Sana, Duarte en VD Hoorn. En soms moet je de buidel trekken voor een exceptioneel talent, zoals voorheen met Zlatan, Maxwell etc.

Gebruikersavatar
peter
Site Admin & Toto winner WC 2006, EC 2008
Berichten: 47893
Lid geworden op: di sep 23, 2003 11:08 am

Re: Halverwege

Bericht door peter » ma jul 14, 2014 9:27 am

Dit zijn nog de oude selecties, zeux. We moeten even wachten hoe Jong Ajax en Ajax A1 er uit komen te zien, maar aan het talent ligt het (volgens mij) niet. De A1 van 2014/2015 heeft een aantal grote talenten en bij Jong Ajax zit ook zeker wat potentieel. Ik heb er goede hoop op dat een aantal van die jongens over 3 jaar in Ajax in staan (en dat ze het niveau omhoog tillen).

Gebruikersavatar
zeux
Berichten: 33444
Lid geworden op: wo dec 29, 2010 6:30 pm

Re: Halverwege

Bericht door zeux » ma jul 14, 2014 9:27 am

De jij-bak voordat antwoord is gegeven.

Drie jaar geleden was het helder: dit moest de koers worden om in een jaar of vijf tot een nieuw succesvol Ajax te komen.

En als je halverwege vraagt: liggen we inderdaad op koers met dit beleid en het spelersmateriaal dat voor ligt, komt er geen antwoord (behalve van Gansta).

Heel jammer.
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

Gebruikersavatar
zeux
Berichten: 33444
Lid geworden op: wo dec 29, 2010 6:30 pm

Halverwege

Bericht door zeux » ma jul 14, 2014 9:32 am

peter schreef:Dit zijn nog de oude selecties, zeux. We moeten even wachten hoe Jong Ajax en Ajax A1 er uit komen te zien, maar aan het talent ligt het (volgens mij niet). De A1 van 2014/2015 heeft een aantal grote talenten en bij Jong Ajax zit ook zeker wat potentieel. Ik heb er goede hoop op dat een aantal van die jongens over 3 jaar in Ajax in staan (en dat ze het niveau omhoog tillen).
Ok thanks Peter.

De selecties heb ik van Ajax.nl gehaald. Heb de B1 weggelaten, want dat lijkt mij nog te jong en instabiel om nu al in te schatten wat daar van door zal breken over drie/vier (?) jaar, maar als die wel in het toekomstplaatje past, dan hoort die selectie er ook nog bij.

Zoals gezegd: ik heb totaal geen zicht op die jonge jongens. Daarom stel ik ook de vraag.

Als de nieuwe koers werkt, zou nu dus ergens in de combi van Ajax-1, Jong Ajax en A1 (misschien B1) de selectie van over twee jaar moeten zitten.

En het was zeker de bedoeling dat die Europees weer mee ging doen.
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

Gebruikersavatar
peter
Site Admin & Toto winner WC 2006, EC 2008
Berichten: 47893
Lid geworden op: di sep 23, 2003 11:08 am

Re: Halverwege

Bericht door peter » ma jul 14, 2014 9:36 am

Nee het antwoord is altijd wat lastig te voorspellen, want je hebt wel te maken met talent. En van talent weet je nooit zeker wat het plafond wordt en of ze uberhaupt doorbreken.De koers is echter goed in gezet en de talenten zijn van hoog niveau. Dat laatste is wel eens anders geweest, namelijk. Je mag van van Beek, Nouri, Cerny, Dekker het nodige verwachten. En ook Bazoer, Tete, Leyder, Warmerdam, Riedewald hebben potentie. Als je dan over drie jaar nog met Veltman, Klaassen, Fischer, Kishna, Zivkovic, Muric (?), Blind speelt, dan heb je in potentie een heel aardig elftal. En ja, dan kun je zo maar kwartfinale spelen in de CL.

Onze grootste talenten zijn van '97. Als je het zo bekijkt, dan komt 2016/2017 net te vroeg denk ik.

Le T.
Berichten: 5472
Lid geworden op: do mar 31, 2011 10:10 am

Re: Halverwege

Bericht door Le T. » ma jul 14, 2014 10:00 am

Dubbel schreef:Ja. De LVG volgers hebben zich dit WK flink laten kennen. Strijd, kameraadschap en nuchterheid is wat zij willen zien. Vraag me af wat ze nog bij Ajax zoeken. Tijd voor die grote schoonmaak waar Hij in de kleitabletten reedsch over schreef?
:ajaxsmiley.gif:
Ik zag ook vakmanschap, innovatie en ambitie groter dan je op basis van de mogelijkheden zou mogen verwachten. Ook illustreerde LvG meer dan ooit dat aanvallend voetbal een keuze is, die je maakt vanuit beheersing van verschillende stijlen en systemen. Hij kende het al omdat hij het jaren met aanvallend voetbal heeft moeten bestrijden.

Voor Ajax lijkt mij een dergelijke lenigheid in spelopvatting niet aan de orde, maar wel hoe we clubjes als Red Bull Salzburg, Spartak Moskou en PEC Zwolle in het vervolg wél partij gaan bieden. Dat is niet alleen aan de orde, dat is zelfs urgent. In dat verband lijkt het me wel zinnig om je af te vragen waarom je het voetbal speelt zoals je het speelt.
Wollt ihr den totalen Mensch?

Gebruikersavatar
zeux
Berichten: 33444
Lid geworden op: wo dec 29, 2010 6:30 pm

Re: Halverwege

Bericht door zeux » ma jul 14, 2014 10:08 am

peter schreef:Nee het antwoord is altijd wat lastig te voorspellen, want je hebt wel te maken met talent. En van talent weet je nooit zeker wat het plafond wordt en of ze uberhaupt doorbreken.De koers is echter goed in gezet en de talenten zijn van hoog niveau. Dat laatste is wel eens anders geweest, namelijk. Je mag van van Beek, Nouri, Cerny, Dekker het nodige verwachten. En ook Bazoer, Tete, Leyder, Warmerdam, Riedewald hebben potentie. Als je dan over drie jaar nog met Veltman, Klaassen, Fischer, Kishna, Zivkovic, Muric (?), Blind speelt, dan heb je in potentie een heel aardig elftal. En ja, dan kun je zo maar kwartfinale spelen in de CL.

Onze grootste talenten zijn van '97. Als je het zo bekijkt, dan komt 2016/2017 net te vroeg denk ik.
Is Fischer niet een jongen die Ajax louter als tussenstation heeft gekozen?

Veltman, Blind, Klaassen, Fischer, Kishna, Zivkovic, misschien Muric, Beek, Nouri, Cerny, Dekker, Bazoer, Tete, Leyder, Warmerdam en Riedewald zijn dus wat jou betreft de backbone voor over een paar jaar.

Ben nog wel benieuwd of de andere jeugdvolgers dit ook zien als het team voor de nabije toekomst dat Ajax terug moet brengen naar de Europese (sub)top.
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

Gebruikersavatar
InnerHarbour
Berichten: 20534
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 1:09 am

Re: Halverwege

Bericht door InnerHarbour » ma jul 14, 2014 10:44 am

GangstaRiB schreef:
InnerHarbour schreef:Nou dan nog maar eens de vraag gesteld, welke speler die werkelijk een directe aanwinst is, 27 jaar (voormalig)international uit het binnen- of buitenland denken jullie dat bereid is om in de Nederlandse competitie te komen ballen voor minder dan een miljoen, ik en het TH horen jullie sugesties graag. :hypocrite.gif:
Dat is zeker een moeilijke opgave, maar Ajax slaat door in de 'veilige' aankopen. Of huurconstructies waarbij we alleen maar kneusjes binnenhalen. Terwijl een één of ander orakel heeft gezegd dat we juist niet meer moesten huren vanwege de blokkering van talenten. En datzelfde geldt ook voor een hoop aankopen die gedaan zijn zoals Sana, Duarte en VD Hoorn. En soms moet je de buidel trekken voor een exceptioneel talent, zoals voorheen met Zlatan, Maxwell etc.
Ik stel deze vraag eigenlijk omdat ik dit vaak hoor, met alleen het aantrekken van jeugdige talenten gaan we het niet redden, Ajax heeft geld zat , we moeten een ervaren sup(topper) halen allemaal dingen die ik zelf ook graag zou zien maar eigenlijk kan niemand (ik ook niet) met een realistisch haalbare speler op de proppen komen. Ik vond Theo Jansen een fijne aankoop, die voetballend echt iets toevoegde, alleen gebruikte de Boer hem in het begin op de verkeerde plaats. Zo iemand, maar ja wie o wie.
YNWA

GangstaRiB
Berichten: 16834
Lid geworden op: zo mar 13, 2005 10:44 pm
Locatie: Purmerend

Re: Halverwege

Bericht door GangstaRiB » ma jul 14, 2014 10:54 am

InnerHarbour schreef:
GangstaRiB schreef:
InnerHarbour schreef:Nou dan nog maar eens de vraag gesteld, welke speler die werkelijk een directe aanwinst is, 27 jaar (voormalig)international uit het binnen- of buitenland denken jullie dat bereid is om in de Nederlandse competitie te komen ballen voor minder dan een miljoen, ik en het TH horen jullie sugesties graag. :hypocrite.gif:
Dat is zeker een moeilijke opgave, maar Ajax slaat door in de 'veilige' aankopen. Of huurconstructies waarbij we alleen maar kneusjes binnenhalen. Terwijl een één of ander orakel heeft gezegd dat we juist niet meer moesten huren vanwege de blokkering van talenten. En datzelfde geldt ook voor een hoop aankopen die gedaan zijn zoals Sana, Duarte en VD Hoorn. En soms moet je de buidel trekken voor een exceptioneel talent, zoals voorheen met Zlatan, Maxwell etc.
Ik stel deze vraag eigenlijk omdat ik dit vaak hoor, met alleen het aantrekken van jeugdige talenten gaan we het niet redden, Ajax heeft geld zat , we moeten een ervaren sup(topper) halen allemaal dingen die ik zelf ook graag zou zien maar eigenlijk kan niemand (ik ook niet) met een realistisch haalbare speler op de proppen komen. Ik vond Theo Jansen een fijne aankoop, die voetballend echt iets toevoegde, alleen gebruikte de Boer hem in het begin op de verkeerde plaats. Zo iemand, maar ja wie o wie.
Lijkt mij een taak voor scouting en TH. Die moeten op zoek naar spelers die wij waarschijnlijk nog niet kennen.
Maar je kunt niet ontkennen dat er wel erg behoudend wordt aangekocht. Goedkope buitenlanders en middelmatige Eredivisie spelers die vooral gemeen hebben dat ze niet echte persoonlijkheden zijn en rustig de leider volgen.

Gebruikersavatar
zeux
Berichten: 33444
Lid geworden op: wo dec 29, 2010 6:30 pm

Re: Halverwege

Bericht door zeux » ma jul 14, 2014 11:05 am

InnerHarbour schreef: Ik stel deze vraag eigenlijk omdat ik dit vaak hoor, met alleen het aantrekken van jeugdige talenten gaan we het niet redden, Ajax heeft geld zat , we moeten een ervaren sup(topper) halen allemaal dingen die ik zelf ook graag zou zien maar eigenlijk kan niemand (ik ook niet) met een realistisch haalbare speler op de proppen komen. Ik vond Theo Jansen een fijne aankoop, die voetballend echt iets toevoegde, alleen gebruikte de Boer hem in het begin op de verkeerde plaats. Zo iemand, maar ja wie o wie.
En het antwoord is - in ieder geval als ik voor mezelf spreek: ik ben geen scout. Ik heb geen idee van het landschap/aanbod op de Balkan, in Scandinavië, in Midden-Amerika. Maar daar komen wél regelmatig 'parels' vandaan. Hoe kan het dat Heerenveen in Scandinavië zoveel spelers heeft gevonden die het in ieder geval op nationaal niveau prima tot heel goed doen? Groningen vindt Suarez. Twente kwam aan Ruiz (heeft ze toentertijd een kampioenschap opgeleverd).

Ik weet het inderdaad ook niet, maar ik kan mij echt gewoon niet voorstellen dat er met de duizenden voetballers die rondlopen in landen waar de geldbuidel niet domineert, geen spelers te vinden zouden kunnen zijn die Ajax op korte termijn kunnen versterken.

Doorredenerend vanuit jouw schets, accepteer je dus dat de toekomst van Ajax louter en alleen op nationaal niveau ligt. Voor internationaal niveau hebben we de (financiële) positie niet.

Dat wijkt dan wel af van het 'vijf jaren plan' waarvoor in 2011 zo'n omwenteling teweeg werd gebracht. Want dat 'plan-Cruijff' - om het zo maar even te noemen - kwam tot stand door de ergernis over het internationale debacle tegen Real Madrid en werd ook gepresenteerd als perspectief om in de toekomst weer op Europees niveau mee te doen. Met potentieel structureel de EL en kwartfinale CL als na te streven doel.

Dus IH, welk perspectief zie jij wél voor Ajax, met de gegevens die hierboven worden aangedragen (transfers laatste jaren plus huidige selecties)?

Waar staat Ajax na drie/vier jaar 'Cruijff-plan'?
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

Gebruikersavatar
InnerHarbour
Berichten: 20534
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 1:09 am

Re: Halverwege

Bericht door InnerHarbour » ma jul 14, 2014 11:43 am

@GangstaRiB,

Nee dat zal ik zeker niet ontkennen, ik roep wel vaker dat Ajax een verzameling ideale schoonzonen is, ik vond het prachtig hoe Poulsen van Bommel gelijk een koekie gaf in die beslissende wedstrijd een paar jaar geleden. Theo Jansen ook een klootzak in zijn soort en een hele goede voetballer. Jammer dat hij weg is al lag dat volgens mij meer aan hemzelf dan aan Frank de Boer.

Maar goed, deze selectie zou op het middenveld zeker een hufter, met fysiek en lengte kunnen gebruiken, mist hij op de eerste plaats een goede voetballer is.

@ Zeux,

Suarez is niet de leeftijdscategorie waar ik het over heb en met Ruiz (slap) win je ook internationaal niks. Probleem blijft die gearriveerde spelers die je direct beter maken, die komen volgens mij niet en om je vraag daarmee te beantwoorden. Ik denk dat we over drie/vier jaar geen meter verder zijn dan nu, we worden regelmatig kampioen maar de eerste ronde CL overleven we alleen met geluk en een zeer zwakke poule. Ik kan ermee leven, alles liever dan weer als een dronken zeeman investeren en financieel zwaar in de problemen komen. Dit patroon geldt voor alle Nederlanden clubs tenzij je een keer een uitzonderlijke generatie voetballers hebt en die ook bijeen kan houden voor een paar jaar al lijkt me het laatste al een utopie.

Nogmaals ik kan er goed mee leven andere die niet zoveel successen hebben gezien als ik misschien niet. :smile-ajax.gif:
YNWA

Jöhnk
Site Admin & AT Toto winner 06/07
Berichten: 43672
Lid geworden op: di okt 05, 2004 11:17 am

Re: Halverwege

Bericht door Jöhnk » ma jul 14, 2014 11:46 am

zeux schreef:
En het antwoord is - in ieder geval als ik voor mezelf spreek: ik ben geen scout. Ik heb geen idee van het landschap/aanbod op de Balkan, in Scandinavië, in Midden-Amerika. Maar daar komen wél regelmatig 'parels' vandaan. Hoe kan het dat Heerenveen in Scandinavië zoveel spelers heeft gevonden die het in ieder geval op nationaal niveau prima tot heel goed doen? Groningen vindt Suarez. Twente kwam aan Ruiz (heeft ze toentertijd een kampioenschap opgeleverd).
Dat is toch wat Ajax nu ook probeert? Niet meer dat soort spelers voor veel geld van de concurrentie kopen, waar de supporters een kick van krijgen, maar ze rechtstreeks uit Kroatië en Tsjechië halen? En dan het liefst op jongere leeftijd, zodat ze in de jeugd aan Ajax kunnen wennen, en ze dat niet meer op hun achttiende of negentiende hoeven te doen waarmee je kostbare tijd verliest.

Uiteraard ontaardt deze topic zich weer in een smeekbede om dure aankopen. Het zal wel. Het plan Cruijff heeft een heel duidelijk speerpunt: de opleiding verbeteren. Ervoor zorgen dat er weer aanvallend en creatief talent doorbreekt. De vraag van dit topic is dus, neem ik aan: hoe staat Ajax ervoor in dat opzicht? Ik denk goed. Voor op schema. Op dit moment zijn zowel in Ajax 1 als in Jong Ajax als in de A1 als in de B1 .... grote aanvallende talenten aanwezig. Nu is het zaak daar een continu proces van te maken. Dat moet binnen twee a drie jaar kunnen.

Ajax had ook voor de makkelijke weg kunnen kiezen: de supporters voor de gek houden, en doen alsof je door middel dure aankopen weer een rol van betekenis kan gaan spelen. Want dan toon je ambitie, dan word je kampioen van de transfermarkt, dan sidderen de supporters in de zomer van contentement. Om gedurende het seizoen weer te landen, natuurlijk.
Het verleden wijst echter uit dat er maar één manier is waarop Ajax succes kan hebben. En gezien de verschuivende verhoudingen in financieel opzicht is die werkwijze op dit moment realistischer dan ooit.

(En voor de duidelijkheid: ik zeg niet dat Ajax nooit meer aankopen mag doen. Je koopt iemand als je ergens een speler nodig hebt. Van die speler verwacht je vervolgens geen wonderen, je verwacht dat die speler zijn partijtje mee blaast. Incidenteel, als je geluk hebt, kan blijken dat je een speler aan de haak geslagen hebt die zich spectaculair ontwikkelt, tot een uitstekende speler, maar in het algemeen moet de extra klasse uit de eigen gelederen komen.)

Plaats reactie