Open dag

Alles over Ajax in z'n algemeenheid.

Moderator: mods

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Ajaciedjuh
Berichten: 23000
Lid geworden op: do mei 20, 2004 11:16 am

Open dag

Bericht door Ajaciedjuh » di jul 23, 2013 11:24 am

AT5 schreef:Supportersgroepen Ajax boycotten OpenDag
Dinsdag 23 juli 2013

Op de Open Dag van Ajax aanstaande donderdag zullen de supportersgroepen de F-side, de AFCA Supportersclub, VAK410, South Crew en N.U.A. niet aanwezig zijn.

Zij vinden dat Ajax helemaal niet heeft geluisterd naar de input van de supporters en dat zij een plan hebben bedacht waar zij helemaal niet achter staan. Dit meldt de supporterswebsite AFCA.nl.

Volgens AFCA is de Supporters Vereniging Ajax (SVA) de enige groep supporters die wél aanwezig is bij de Open Dag. 'Bij de SVA had men bedacht dat hun leden een VIP behandeling zouden moeten krijgen en dat zij op de eretribune plaats mochten nemen. Dan zou je verwachten dat de trouwe seizoenskaarthouders op z'n minst in de Koninklijke Loge plaats zouden mogen nemen. Of in het bubbelbad met de wijvenselectie. Niks is minder waar. SVA vindt de seizoenskaarthouders namelijk totaal niet belangrijk', schrijft AFCA in een verklaring op de website.

De fantieke supporters vinden dat de SVA er niet is voor de supporters maar 'alleen voor hun eigen clubje'. De jaarlijkse Open Dag van Ajax start donderdag om 11.00 uur aan de noordzijde van de Arena. Op de officiële website van Ajax staat overigens nog te lezen dat South Crew wel aanwezig zal zijn om fans te laten zien hoe zij spandoeken maken.
"Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience."

Yopi
Erelid
Berichten: 13144
Lid geworden op: zo jan 06, 2013 2:25 pm

Re: Open dag

Bericht door Yopi » di jul 23, 2013 11:26 am

Kinderachtig gedoe. :excited.gif:

Thijs
Site Admin & Toto winner WC 2010
Berichten: 13713
Lid geworden op: zo sep 28, 2003 6:24 pm
Locatie: Amsterdam

Re: Open dag

Bericht door Thijs » di jul 23, 2013 11:42 am

Ik snap totaal niet waar dit over gaat. De eretribune met wedstrijden?

Ze zullen het toch niet over de open dag hebben. Wat boeit dat, dat is alleen leuk voor kinderen.
Don't worry 'bout a thing...cause every little thing gonna be alright!

Gebruikersavatar
El Clavo
AT Toto winner 08/09
Berichten: 15396
Lid geworden op: do apr 29, 2004 6:42 pm
Locatie: Mijdrecht

Re: Open dag

Bericht door El Clavo » di jul 23, 2013 11:45 am

Gaat om veel meer natuurlijk. De SVA heeft veel te veel invloed. De SVA vertegenwoordigt eigenlijk alle niet seizoenskaarthouders en daar gaat het al mis.

Cruijff
AT Toto winner 14/15
Berichten: 23212
Lid geworden op: di jan 31, 2006 12:06 am

Re: Open dag

Bericht door Cruijff » di jul 23, 2013 12:24 pm

Dan gaat met name Vak 410 een hoop inkomsten mislopen. De merchandise stand op de open dag loopt elk jaar als een trein. Daar worden duizenden euro's mee opgehaald, als het meezit zelfs een bedrag met nog een nulletje meer.

Gevolg is dat voor een deel van de Tifo acties weer meer gebruik wordt gemaakt van de potjes van het sfeerteam, dus dat er op een bepaalde manier nog een grotere invloed van de SVA en van Ajax zal zijn. :blush.gif: :smallgrin.gif:

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 40913
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: Open dag

Bericht door Marillion » di jul 23, 2013 1:22 pm

Ik voel me eigenlijk door geen enkele supportersvereniging echt vertegenwoordigd. Toch menen ze van tijd tot tijd allemaal namens mij te spreken.
Nil volentibus arduum

Thijs
Site Admin & Toto winner WC 2010
Berichten: 13713
Lid geworden op: zo sep 28, 2003 6:24 pm
Locatie: Amsterdam

Re: Open dag

Bericht door Thijs » di jul 23, 2013 1:35 pm

El Clavo schreef:Gaat om veel meer natuurlijk. De SVA heeft veel te veel invloed. De SVA vertegenwoordigt eigenlijk alle niet seizoenskaarthouders en daar gaat het al mis.
Volgens mij bestaat inderdaad de overgrote meerderheid van de leden van de SVA uit (supporters)clubcard-houders en is het aandeel SCC-houders slechts iets van 15%. (Dacht dat ik daar ooit iets over had gelezen, kan ook helemaal verkeerd zitten)
Wat dat betreft is het logisch dat de SVA zich op die groep richt. Immers, de AFCA Supportersclub richt zich ook meer op de seizoenkaarthouders/harde kern. (De meeste leden hebben een SCC en bovendien is die club juist opgericht om hun belangen te verdedigen, duh)

Maar neemt niet weg dat het bericht van AT5 vol onduidelijkheden zit. De Open Dag is toch ook gewoon een SVA-feestje? Wat maakt het uit dat SVA-leden op de eretribune zitten? Ik ken geen enkele seizoenkaarthouder die naar de open dag gaat.
Don't worry 'bout a thing...cause every little thing gonna be alright!

Gebruikersavatar
Kowalczyk
Moderator English Section
Berichten: 13845
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:54 pm
Locatie: AMSTERDAM
Contacteer:

Re: Open dag

Bericht door Kowalczyk » di jul 23, 2013 1:46 pm

Achterhoedegevecht.

Kan er niet wakker van liggen.

(Ook ik hoor bij geen enkele groepering, trouwens.)

Ik ben dit soort dingen in héél korte tijd héél erg onbelangrijk gaan vinden. Best vreemd.

K.
Still alive...

Gebruikersavatar
El Clavo
AT Toto winner 08/09
Berichten: 15396
Lid geworden op: do apr 29, 2004 6:42 pm
Locatie: Mijdrecht

Re: Open dag

Bericht door El Clavo » di jul 23, 2013 2:09 pm

Thijs schreef:
El Clavo schreef:Gaat om veel meer natuurlijk. De SVA heeft veel te veel invloed. De SVA vertegenwoordigt eigenlijk alle niet seizoenskaarthouders en daar gaat het al mis.
Volgens mij bestaat inderdaad de overgrote meerderheid van de leden van de SVA uit (supporters)clubcard-houders en is het aandeel SCC-houders slechts iets van 15%. (Dacht dat ik daar ooit iets over had gelezen, kan ook helemaal verkeerd zitten)
Wat dat betreft is het logisch dat de SVA zich op die groep richt. Immers, de AFCA Supportersclub richt zich ook meer op de seizoenkaarthouders/harde kern. (De meeste leden hebben een SCC en bovendien is die club juist opgericht om hun belangen te verdedigen, duh)

Maar neemt niet weg dat het bericht van AT5 vol onduidelijkheden zit. De Open Dag is toch ook gewoon een SVA-feestje? Wat maakt het uit dat SVA-leden op de eretribune zitten? Ik ken geen enkele seizoenkaarthouder die naar de open dag gaat.
De open dag is van Ajax en voor alle supporters. De SVA zit bij veel overleggen waar, met name hun achterban, eigenlijk niks mee te maken heeft. Combiregelingen etc. Dat zit er meer achter. De SVA is eigenlijk meer voor de mensen die en club kaart hebben en incidenteel gaan. Eigenlijk hebben die dus niet zo veel te willen.

Cruijff
AT Toto winner 14/15
Berichten: 23212
Lid geworden op: di jan 31, 2006 12:06 am

Re: Open dag

Bericht door Cruijff » di jul 23, 2013 2:10 pm

Kowalczyk schreef:Ik ben dit soort dingen in héél korte tijd héél erg onbelangrijk gaan vinden. Best vreemd.

K.
Ik moet wel zeggen dat Ajax in de communicatie met haar supporters een heleboel dingen veel én véél beter doet dan in pak hem beet 1999 of 2003. Jaartallen waarin jij dit soort dingen nog wel als ZEER BELANGRIJK beschouwde, als ik het me goed herinner.

Dit soort onenigheid zal altijd blijven staan en ook ik beschouw het regelmatig als geneuzel in de marge. Je hebt mensen die zich er altijd enorm druk om blijven maken, maar toch lijkt de 'actiebereidheid' behoorlijk te zijn geslonken. De strijd om de terugkeer van het oude logo staat bijvoorbeeld ook al een tijd op een heel laag pitje. Wat dat betreft heeft Ajax de supporters behoorlijk bespeeld en aardig in de tang, al vind ik nog steeds dat we bij bijvoorbeeld een 40e titel het logo moeten veranderen naar iets waar 4 sterren én die Griekse Strijder in verwerkt zijn. Dan kan Ajax direct het huidige logo met de kabouter als 'vintage' gaan verkopen, alleen maar goed voor de portemonnee lijkt me.


Toch is het wel in belang van 'de gewone supporter' dat de fanatieke OFA kern / AFCA supportersclub mensen nog blijven strijden voor inspraak van supporters, fatsoenlijke prijzen van CL passe partouts, tegen combiregelingen etc. Ook al stappen jij, ik en velen anderen nooit meer in een combibus, als de fanatiekelingen die dit wel doen zich als 100% makke schapen gaan gedragen, worden ook wij definitief niets minder en vooral niets meer dan een grif betalende consument die je makkelijk achter een dik stuk glas op 140 afstand meter van het veld in een met een dak afgesloten theater kunt neerplanten...

Thijs
Site Admin & Toto winner WC 2010
Berichten: 13713
Lid geworden op: zo sep 28, 2003 6:24 pm
Locatie: Amsterdam

Re: Open dag

Bericht door Thijs » di jul 23, 2013 2:20 pm

El Clavo schreef:De open dag is van Ajax en voor alle supporters. De SVA zit bij veel overleggen waar, met name hun achterban, eigenlijk niks mee te maken heeft. Combiregelingen etc. Dat zit er meer achter. De SVA is eigenlijk meer voor de mensen die en club kaart hebben en incidenteel gaan. Eigenlijk hebben die dus niet zo veel te willen.
Ik snap dat de Open Dag officieel voor alle supporters is, maar in de praktijk komen er natuurlijk vooral veel gezinnen op af, vaders met kinderen en mensen die niet fanatiek zijn in het bezoeken van wedstrijden.

Persoonlijk kan ik me zelf ook niet zo druk maken over het feit of VAK410 en de South Crew daar staat of niet. Die leven van de seizoenkaarthouders.

Ben het wel met je eens dat je weinig aan de SVA hebt als het gaat over onzinnige combiregelingen etc. Al weet ik niet in hoeverre AFCA Supportersclub er dan wel bij betrokken is. (Ken die lui een beetje zijdelings, van gezicht of ooit een keer een handje gegeven...geen idee hoe die supportersoverleggen gaan) Die zouden er m.i. dan wat actiever in betrokken moeten worden.
Don't worry 'bout a thing...cause every little thing gonna be alright!

Cruijff
AT Toto winner 14/15
Berichten: 23212
Lid geworden op: di jan 31, 2006 12:06 am

Re: Open dag

Bericht door Cruijff » di jul 23, 2013 2:28 pm

Thijs schreef:Ben het wel met je eens dat je weinig aan de SVA hebt als het gaat over onzinnige combiregelingen etc. Al weet ik niet in hoeverre AFCA Supportersclub er dan wel bij betrokken is. (Ken die lui een beetje zijdelings, van gezicht of ooit een keer een handje gegeven...geen idee hoe die supportersoverleggen gaan) Die zouden er m.i. dan wat actiever in betrokken moeten worden.
Tja, ik heb eigenlijk ook nauwelijks een idee (meer) hoe het er tegenwoordig aan toe gaat bij die supportersoverleggen. De OFA (Onafhankelijke Fanclub Ajax) was een club die regelmatig echt op de barricade ging staan en voor haar paar duizend leden veel meer bereikte dan de SVA voor hun toen nog 70.000 leden. Inmiddels heeft de SVA er nog enkele tienduizenden leden bij, de OFA heeft de naam omgedoopt in AFCA Supportersvereniging, een net wat strakker logo geadopteerd, maar sindsdien hoor ik er eigenlijk nog maar weinig van. :blush.gif: Ben nog steeds lid, kreeg een keer een pasje thuisgestuurd, maar wat ze verder doen...? :confused.gif:

Desondanks, de mensen die de club runnen, waaronder Erwin die je ongetwijfeld weleens een handje hebt gegeven, blijven wel staan voor hun doel, doen dit al vele jaren. Ze laten zich niet zomaar met een kluitje in het riet sturen. Met combiregelingen etc. bemoei ik me al jaren niet meer, in het verleden toch wel de gekste dingen meegemaakt met maffe burgemeesters, noodverordeningen in tamme steden als Tilburg en Nijmegen, ging allemaal nergens over. Afgelopen seizoen dreigde Eindhoven het uitvak bij PSV-Ajax leeg te laten vanwege werkzaamheden van Prorail aan het spoor. Als dat soort gekkigheid als alibi lijkt te worden gebruikt, zijn er nog steeds Ajax supporters die daar gelukkig een stokje voor steken. Daar lijkt het althans wel op.

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 40913
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: Open dag

Bericht door Marillion » di jul 23, 2013 3:08 pm

Dat overleg rondom combi's lijkt me overigens echt een hele ondankbare taak. Het kost denk ik bakken met tijd en je moet opboksen tegen allerlei vooroordelen. Aan de andere kant loopt er links of rechts dan ook nog regelmatig een groepje rond dat met een onbezonnen actie al die uren diplomatie in één keer tot de grond toe afbreekt.

De hele discussie rondom de open dag begrijp ik niet zo. Maar wellicht is het meer een middel om de discussie nog eens op gang te krijgen over de verhoudingen.
Nil volentibus arduum

Gebruikersavatar
El Clavo
AT Toto winner 08/09
Berichten: 15396
Lid geworden op: do apr 29, 2004 6:42 pm
Locatie: Mijdrecht

Re: Open dag

Bericht door El Clavo » di jul 23, 2013 3:41 pm

Andere supportersgroepen vinden gewoon dat ze meer recht van spreken hebben, omdat zij de mensen vertegenwoordigen die er ook daadwerkelijk elke wedstrijd bij zijn en zich daarnaast altijd extra inspannen (dit kun je ook anders opvatten :smallgrin.gif: ) Zo gek is die gedachte natuurlijk niet. Dan kan Daniel Dekker wel een achterban van 70 of 80000 hebben, de mesten weten niet eens meer dat ze nog een club card hebben.

Moeten seizoenskaarthouders zich niet apart aanmelden voor de SVA? Ik krijg bijvoorbeeld dat blad Ajaxlife nooit en mijn zwagertje die een club card heeft bijvoorbeeld wel.

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 40913
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: Open dag

Bericht door Marillion » di jul 23, 2013 4:05 pm

De mate van inspraak zou moeten afhangen van het onderwerp. Als het gaat om stadionbezoek is het logisch dat je naar die doelgroep kijkt. Maar er zijn ook evenementen zoals een open dag waar ik me kan voorstellen dat het anders ligt.

Dat een fanatieke groep supporters, die veel tijd en geld in de club investeert, op sommige punten voorrang krijgt is in mijn ogen terecht. Zoiets als de (voorrangs)uitkaart is bijvoorbeeld een goed systeem. Maar andere supporters kun je als club ook niet negeren. Sterker nog, puur kwa inkomsten kon die bron nog wel eens veel aantrekkelijker zijn. Ik weet dat dat voor velen vloeken in de kerk is maar daar kijkt een club natuurlijk ook naar.
Nil volentibus arduum

Gebruikersavatar
999
Berichten: 58823
Lid geworden op: do sep 25, 2003 6:53 pm

Re: Open dag

Bericht door 999 » di jul 23, 2013 4:15 pm

Zullen wel naar het weerbericht hebben gekeken en dan met z'n allen in het zwembad liggen ..

Plaats reactie