Jubileumwedstrijd Sjaak Swart

Alles over Ajax in z'n algemeenheid.

Moderator: mods

Gebruikersavatar
Duke
Site Admin & AT EC 2016 winner
Berichten: 33768
Lid geworden op: ma apr 19, 2004 10:09 am

Re: Jubileumwedstrijd Sjaak Swart

Bericht door Duke » do jul 04, 2013 7:47 am

There is only one difference between a madman and me. I am not mad.

Salvador Dali

Thijs
Site Admin & Toto winner WC 2010
Berichten: 13708
Lid geworden op: zo sep 28, 2003 6:24 pm
Locatie: Amsterdam

Re: Jubileumwedstrijd Sjaak Swart

Bericht door Thijs » do jul 04, 2013 8:11 am

Wie kent Cees de Wolf nog schreef:Volgens mij zaten we vrij dicht bij elkaar Thijs, ik heb ook zo'n foto genomen vanuit vrijwel exact dezelfde hoek!

Ik vond het wel vermakelijk. Relaxed op de tribune (weinig beenruimte by the way) met een biertje na een stel Ajacieden kijken en dan tegen elkaar zeggen dat Sjakie een onopvallende wedstrijd speelt. Life is good!
Vak C zat ik. Zat onder twee oude besjes die overduidelijk 'de oude dagen' nog wilden herleven. Met een krakende stem 'Ohhh moet je Sjakie nou kijken. En Jopie daar. Ooohhh wat mooi!'

Haha...Genieten hoor. Ik zat aan het gangpad dus kon daar m'n lange poten mooi kwijt. :ajaxsmiley.gif:
Don't worry 'bout a thing...cause every little thing gonna be alright!

Yopi
Erelid
Berichten: 13144
Lid geworden op: zo jan 06, 2013 2:25 pm

Re: Jubileumwedstrijd Sjaak Swart

Bericht door Yopi » do jul 04, 2013 8:34 am

Heeft Cruijff nog iets aardigs gedaan? Of zijn die dagen voorbij.

De maestro ziet er nog patent uit.

Afbeelding

Gebruikersavatar
Kowalczyk
Moderator English Section
Berichten: 13845
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:54 pm
Locatie: AMSTERDAM
Contacteer:

Re: Jubileumwedstrijd Sjaak Swart

Bericht door Kowalczyk » do jul 04, 2013 8:37 am

Donderdag: nieuwe Balgevoel-column op NUsport.

Over Maher? Nee man, over Sjaak Swart! Tyfus! ‎

HIER LEZEN!

K.
Still alive...

Bert
Berichten: 35963
Lid geworden op: za feb 05, 2005 7:37 pm
Contacteer:

Re: Jubileumwedstrijd Sjaak Swart

Bericht door Bert » do jul 04, 2013 8:43 am

Yopi schreef:Heeft Cruijff nog iets aardigs gedaan? Of zijn die dagen voorbij.

De maestro ziet er nog patent uit.
Die tijd is wel geweest. Had met name een theekransje met Swart in de middencirkel. Eén keer legde hij met zijn hoofd knap een bal terug op Jonk, die een afzwaaier produceerde. Verder was het grotendeels stijfheid troef, al stuurde Sneijder hem wel nog even diep. Dat ging maar net goed, haha.
Nog steeds eens met Boem.

En met niemand anders!

Thijs
Site Admin & Toto winner WC 2010
Berichten: 13708
Lid geworden op: zo sep 28, 2003 6:24 pm
Locatie: Amsterdam

Re: Jubileumwedstrijd Sjaak Swart

Bericht door Thijs » do jul 04, 2013 8:49 am

Ach, wat Cruijff ook allemaal precies deed. Ik heb 'm zien VOETBALLEN. In Ajax-shirt. In het Olympisch Stadion.

Ik vond het vuurwerk stiekem het allermooiste. Vroeger keek ik als klein jochie op tv naar de Europacup-wedstrijden van Ajax...en zag ik die rode vuurzee. Dat vond ik zo overweldigend mooi, dat ik meteen verliefd werd op Ajax. Is ook nooit meer opgehouden trouwens.

Natuurlijk een beetje jammer dat het niet pikkedonker was, het over het hele stadion was en iedereen massaal met sjaaltjes 'We are the champions' ging bleren. Dan had ik echt moeten huilen van clubliefde denk ik. :blush.gif:
Don't worry 'bout a thing...cause every little thing gonna be alright!

Yopi
Erelid
Berichten: 13144
Lid geworden op: zo jan 06, 2013 2:25 pm

Re: Jubileumwedstrijd Sjaak Swart

Bericht door Yopi » do jul 04, 2013 9:04 am

Bert schreef:
Yopi schreef:Heeft Cruijff nog iets aardigs gedaan? Of zijn die dagen voorbij.

De maestro ziet er nog patent uit.
Die tijd is wel geweest. Had met name een theekransje met Swart in de middencirkel. Eén keer legde hij met zijn hoofd knap een bal terug op Jonk, die een afzwaaier produceerde. Verder was het grotendeels stijfheid troef, al stuurde Sneijder hem wel nog even diep. Dat ging maar net goed, haha.
Cruijff met een knappe kopbal? Heeft hij nog iets geleerd op zijn oude dag. Koppen kon hij namelijk niet (goed).

Ik koester de herinnering aan Ajax-Bayern (5-2), voor mijn gevoel de mooiste wedstrijd die ik ooit gezien heb. :ajaxscarf.gif:

Gebruikersavatar
El Clavo
AT Toto winner 08/09
Berichten: 15396
Lid geworden op: do apr 29, 2004 6:42 pm
Locatie: Mijdrecht

Re: Jubileumwedstrijd Sjaak Swart

Bericht door El Clavo » do jul 04, 2013 9:51 am

Thijs schreef:Ach, wat Cruijff ook allemaal precies deed. Ik heb 'm zien VOETBALLEN. In Ajax-shirt. In het Olympisch Stadion.

Ik vond het vuurwerk stiekem het allermooiste. Vroeger keek ik als klein jochie op tv naar de Europacup-wedstrijden van Ajax...en zag ik die rode vuurzee. Dat vond ik zo overweldigend mooi, dat ik meteen verliefd werd op Ajax. Is ook nooit meer opgehouden trouwens.

Natuurlijk een beetje jammer dat het niet pikkedonker was, het over het hele stadion was en iedereen massaal met sjaaltjes 'We are the champions' ging bleren. Dan had ik echt moeten huilen van clubliefde denk ik. :blush.gif:
Volgens mij was dat het doel van de meeste supporters trouwens, om die alombekende foto van het Olympisch in vuur en vlam nog een keertje na te bootsen.

Gebruikersavatar
999
Berichten: 58583
Lid geworden op: do sep 25, 2003 6:53 pm

Re: Jubileumwedstrijd Sjaak Swart

Bericht door 999 » do jul 04, 2013 10:03 am

Wedstrijd van jarige Swart (75) brengt Ajax-glorie massaal op de been

EERBETOON ’SJAKIE’

AMSTERDAM – De wedstrijd ter gelegenheid van Sjaak Swarts 75e verjaardag werd een eerbetoon met de hoofdletter E. „Het was nóg mooier dan ik had kunnen dromen”, straalde mister Ajax in het Olympisch Stadion, waar het feest der herkenning had plaatsgevonden. En voor ’Sjakie’ ook niet onbelangrijk: hij won het duel met 6-1. „Maar vind je het gek met twee A-internationals op het middenveld?” doelde Sören Lerby dollend op de aanwezigheid van Wesley Sneijder en Rafael van der Vaart in ’team Swart’.

„Het is een grote reünie”, beschreef Barry Hulshoff de unieke sfeer in het schitterend gerenoveerde Olympisch Stadion, waar Edwin van der Sar, Frank Rijkaard, Johan Cruijff, Patrick Kluivert, Simon Tahamata, John Bosman, de gebroeders Witschge, Ronald de Boer, Wim Jonk, Marc Overmars en dus Sneijder en Van der Vaart op het veld de Ajax-eer hooghielden. De volle tribunes werden mede bevolkt door oud-ploeggenoten van Swart. „Alle generaties zijn hier aanwezig”, zei Hulshoff, die de ene na de andere hand schudde.

En of Swart nou Tscheu La Ling, Bennie Muller, Ruud Geels, Theo van Duivenbode of Leo van Veen sprak: iedereen was het erover eens. „Sjaak verdient dit schitterende feest.” Arie Haan had in januari de datum 3 juli al in zijn agenda gezet. „Het was een hele klus om uit China te komen, maar voor Sjaak had ik dat – en zelfs die anderhalf uur vertraging – over”, lachte de oud-international.

Vlak voor de wedstrijd bleek dat ’Paco’ niet alleen geliefd is bij zijn voormalige medespelers, maar ook bij de Ajax-fans, die een levensgroot spandoek met de tekst ’Mr. Ajax’ achter het doel hadden opgehangen. Bij opkomst van de spelers werden honderden fakkels aangestoken en klonk het ’Lang zal-ie leven…’ gevolgd door ’Sjakie Swart, wie kent hem niet… Sjakie Swart, Sjakie Swart is een echte Ajacied’. Het ontroerde de hoofdrolspeler zichtbaar.

Zoals hij ook even op zijn lip beet toen eregast Rob de Wit het biljartlaken in Amsterdam-Zuid betrad. De door een hersenbloeding getroffen linksbuiten van weleer reikte in mei de kampioensschaal uit aan Ajax en dat raakte Swart zo, dat hij De Wit gisteren de eer gunde de aftrap te verrichten. Het publiek waardeerde dat met een staande ovatie.

Een applaus dat dit keer zelfs Eberhard van der Laan ten deel viel. De Amsterdamse burgemeester zei bij de Ajaxhuldiging in mei zich er al bij te hebben neergelegd dat hij altijd zou worden uitgefloten, maar dat viel dit keer dus mee. Van der Laan had dan ook een mooie boodschap voor Swart. „Op je vijftigste heb je al het ereteken van de stad Amsterdam ontvangen, maar dat heeft niet geholpen, want je bent gewoon doorgegaan met voetballen. Met de boodschap dat het niet verboden is om te stoppen, krijg je nogmaals de Andreaspenning.”

Op het veld was het smullen geblazen en lieten de toeschouwers hun waardering blijken met de wave. John Bosman bracht het door Guus Hiddink gecoachte team aan de leiding, maar Van der Vaart (3), Shota Arveladze, Sneijder en Justin Swart zorgden ervoor dat Swart en coach Ronald Koeman zich met een gerust hart (tot in de vroege uurtjes) op de feestavond in de RAI konden storten. Het mooiste teken van respect voor de man die 603 duels in Ajax 1 speelde en 228 keer scoorde, was zijn wissel vlak voor tijd. Vlak voordat hij werd vervangen door zijn kleinzoon Justin, tilden de overige spelers hem op de schouders en vloeiden de tranen. Niet voor het laatst, want ook met de ereronde aan de zijde van zijn vier kleinkinderen hield Sjakie Swart, en zijn vrouw Andrea op de tribune, het niet droog. „Dit is zo mooi, zo mooi. En dat op mijn leeftijd.”

Bert
Berichten: 35963
Lid geworden op: za feb 05, 2005 7:37 pm
Contacteer:

Re: Jubileumwedstrijd Sjaak Swart

Bericht door Bert » do jul 04, 2013 10:15 am

Yopi schreef:Ik koester de herinnering aan Ajax-Bayern (5-2), voor mijn gevoel de mooiste wedstrijd die ik ooit gezien heb. :ajaxscarf.gif:
4-0, joey. De 5-2 was onder je vriend Van Gaal. :smallgrin.gif:
Nog steeds eens met Boem.

En met niemand anders!

Cruijff
AT Toto winner 14/15
Berichten: 23209
Lid geworden op: di jan 31, 2006 12:06 am

Re: Jubileumwedstrijd Sjaak Swart

Bericht door Cruijff » do jul 04, 2013 10:21 am

Column van Menno schreef:Zou Sjaak Swart nog altijd van mening zijn dat hij nog makkelijk mee zou kunnen in Ajax-1? Een jaar of tien geleden in elk geval wel. "Die gasten hebben meer loopvermogen dan ik", legde hij uit. "Ik pak een krijtje, ik teken een cirkeltje op het veld en daar kom ik de hele wedstrijd niet meer uit, maar ik leg wel elke bal bij de spits op zijn stropdas. Elke voorzet komt aan."

Sinds woensdagavond vind ik dat we het gewoon een keer moeten proberen.
Ik vind ook al een tijdje dat we dat gewoon eens moeten proberen! Natuurlijk vindt Sjaak Swart dat hijzelf nog steeds een betere rechtsbuiten dan Lukoki of Boerrigter is, op de momenten dat hij ze een aanval om zeep ziet helpen. Als die momenten nu uitermate schaars zouden zijn had hij er wellicht (een heel klein beetje) genuanceerder over gedacht.

Een gemiste kans dat we in januari dit jaar niet een enorme stunt hebben uitgehaald. Bij de 3-0 voorsprong tegen Feyenoord had er gewoon een driedubbele wissel moeten plaatsvinden waarbij twee aanvallers en 1 verdediger het veld hadden moeten verlaten voor... Dennis Bergkamp, Frank de Boer en Sjaak Swart. En ook al moesten we na die 2e gele kaart van Van Rhijn met 10 man verder en mocht Lex Immers aanleggen voor een goedkoop gegeven penalty... die Klassieker hadden we dan alsnog fluitend gewonnen. :biggthumpup.gif:

Gebruikersavatar
ferry
Berichten: 3084
Lid geworden op: ma dec 01, 2003 1:36 pm
Locatie: Ireland

Re: Jubileumwedstrijd Sjaak Swart

Bericht door ferry » do jul 04, 2013 10:51 am

Bert schreef:
Yopi schreef:Ik koester de herinnering aan Ajax-Bayern (5-2), voor mijn gevoel de mooiste wedstrijd die ik ooit gezien heb. :ajaxscarf.gif:
4-0, joey. De 5-2 was onder je vriend Van Gaal. :smallgrin.gif:
Dat is een van mijn mooiste herinneringen aan het Olympisch! Die wedstrijd en de wedstrijd tegen Torino. Tegen Bayern was het spannend maar wist je de hele tijd dat het goed zat. De wedstrijd tegen Torino was veel spannender met die ballen tegen lat en paal. Naast me zat toen een vent die de laatste 10 minuten alleen maar naar z'n schoenen zat te kijken, die kon het niet meer aanzien van de spanning. :smallgrin.gif:

Cruijff
AT Toto winner 14/15
Berichten: 23209
Lid geworden op: di jan 31, 2006 12:06 am

Re: Jubileumwedstrijd Sjaak Swart

Bericht door Cruijff » do jul 04, 2013 10:55 am

Dat die man het niet meer trok daar kan ik me wel wat bij voorstellen. Ik was toen 8 jaar en 9 maanden oud en moest elke dag al voor 20:00 uur naar bed van mijn ouders. Deze wedstrijd mocht ik dus simpelweg niet kijken, maar op de een of andere manier werd ik laat op de avond wakker, liep de trap af en zag toen hoe Danny Blind die cup in de handen van Stanley Menzo drukte.

Maar nu, ruim 21 jaar later veer ik nog steeds overeind als ik die beelden zie en Zordo en Casagrande het doel van Ajax onder vuur nemen. In een flits ben en blijf ik op de een of andere manier tegen beter weten een klein beetje bang dat Torino op mijn videoband alsnog die fatale bal erin schiet... :smallgrin.gif:

Gebruikersavatar
gaizka
Berichten: 2629
Lid geworden op: wo jan 28, 2004 6:54 pm

Re: Jubileumwedstrijd Sjaak Swart

Bericht door gaizka » do jul 04, 2013 2:23 pm

Yopi schreef:Heeft Cruijff nog iets aardigs gedaan? Of zijn die dagen voorbij.

De maestro ziet er nog patent uit.

Afbeelding
Hij ziet er inderdaad nog fit uit, maar die dagen zijn helaas voorbij. Lijkt me trouwens wel moeilijk als je weer op het veld staat, ooit was je de beste spelers op deze aardbol en kon je alles met een bal en nu zie je het nog wel maar kun je het niet meer uitvoeren vanwege ouderdom.

Mooie man, Sjaak Swart, alleen af en toe iets te vol van zichzelf... Wel een eng gezelschap dat bij hem in zijn skybox zit, meerderheid komt alleen maar interessant doen en vreten & zuipen!

Cruijff
AT Toto winner 14/15
Berichten: 23209
Lid geworden op: di jan 31, 2006 12:06 am

Re: Jubileumwedstrijd Sjaak Swart

Bericht door Cruijff » do jul 04, 2013 10:00 pm

Zoals die acteur die Ludo Sanders in GTST speelt bedoel je? Die zie je nog weleens in de skybox van Swart zitten. :smallgrin.gif: Sjaak is een markant figuur, iemand om wie je het merendeel van de tijd maar gewoon moet lachen. Als hij een te serieus platform krijgt zoals bij Knevel & Van den Brink dan wordt het een tikkie genant. Hoe extreem arrogant zal de opvoering die hij daar deed op de doorsnee burger in Enschede of Groningen wel niet zijn overgekomen. :excited.gif:

Vergeleken met Sjaak Swart zijn Cruijff, Maradona en zelfs Balotelli enorm bescheiden jongens.

De maestro Johan Cruijff ziet er inderdaad nog erg fit uit. Zeker als je hem vergelijkt met pak hem beet mijn eigen vader, die met zijn 67 jaar slechts 1 jaartje ouder is. Johan leek het vooral te accepteren dat zijn loopvermogen niet meer is wat het geweest is. Hij bleef daarom vooral op het middenveld en kwam dan snelheid tekort als hij tegelijk met Kluivert op een bal af ging. Maar zijn passjes, hakjes en die bal die hij terug legde met het hoofd... dat was prachtig. Genieten geblazen. Jammer dat hij net als Mister Ajax in de middencirkel bleef staan, een beetje balletjes afwachten bij de zestien en hij maakt er zeker eentje tegen Menzo zou je zeggen. Dan was het OS echt los gegaan.


Wanneer Johan een lezing geeft aan een groepje volgevreten managers geeft hij ze de tip dat lid worden van een sportschool niet persé nodig is als je fit wilt blijven. Elke dag regelmatig een paar trappen op en af lopen werkt namelijk ook goed, in zijn eigen huis heeft hij heel veel trappen. Maar misschien heeft hij nu zelf ook een keer looptraining van Ruben Jongkind nodig. :smile-ajax.gif: Al hield hij die ene bal die Sneijder te hard naar de zijkant speelde nog heel netjes binnen. :biggthumpup.gif:

Gebruikersavatar
InnerHarbour
Berichten: 20534
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 1:09 am

Re: Jubileumwedstrijd Sjaak Swart

Bericht door InnerHarbour » vr jul 05, 2013 7:52 am

Yopi schreef:
Bert schreef:
Yopi schreef:Heeft Cruijff nog iets aardigs gedaan? Of zijn die dagen voorbij.

De maestro ziet er nog patent uit.
Die tijd is wel geweest. Had met name een theekransje met Swart in de middencirkel. Eén keer legde hij met zijn hoofd knap een bal terug op Jonk, die een afzwaaier produceerde. Verder was het grotendeels stijfheid troef, al stuurde Sneijder hem wel nog even diep. Dat ging maar net goed, haha.
Cruijff met een knappe kopbal? Heeft hij nog iets geleerd op zijn oude dag. Koppen kon hij namelijk niet (goed).

Ik koester de herinnering aan Ajax-Bayern (5-2), voor mijn gevoel de mooiste wedstrijd die ik ooit gezien heb. :ajaxscarf.gif:
De 2-0 tegen Inter in de tweede Europa cup I finale vergeten/nooit gezien Yopi? Prachtige kopbal hangend tussen 2 Italianen.
YNWA

Mr. Ajax
Berichten: 14431
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 3:32 pm

Re: Jubileumwedstrijd Sjaak Swart

Bericht door Mr. Ajax » vr jul 05, 2013 1:34 pm

Net die documentaire gezien... Haha, wat een figuur!

:ajaxsmiley.gif:
- Je bent net zolang gestoord tot je een genie bent -

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 40621
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: Jubileumwedstrijd Sjaak Swart

Bericht door Marillion » za jul 06, 2013 9:39 am

Goed he? Ik zou 'm wel op dvd willen hebben. Echt genoten van de manier waarop hij nog altijd bloedfanatiek is. Het zou me niet verbazen als hij echt denkt dat hij de rechterflank nog kan invullen in het eerste. :smallgrin.gif:
Nil volentibus arduum

Cruijff
AT Toto winner 14/15
Berichten: 23209
Lid geworden op: di jan 31, 2006 12:06 am

Re: Jubileumwedstrijd Sjaak Swart

Bericht door Cruijff » za jul 06, 2013 9:51 am

Dat denkt hij ook echt... En geef hem eens ongelijk, hij moet vanaf de zijkant regelmatig toezien hoe Lukoki de rechterflank invult... :666.gif:

Kun je dvd's kopiëren? Ik heb hem laten tapen en dus (inclusief nog een gedeelte van Tour du Jour wat er aan vooraf ging) volledig op een schijfje staan.

Iniesta
Berichten: 6019
Lid geworden op: ma okt 17, 2011 10:52 pm

Re: Jubileumwedstrijd Sjaak Swart

Bericht door Iniesta » za jul 06, 2013 12:45 pm

AD
U mocht Sjaak Swart deze week alles vragen, maar niet over de Europa Cup 1-finale van 1971 tegen Panathinaikos. 'Want daar heb ik nou al zo vaak over verteld', zei Sjaak - en hij trok een stuurs gezicht, ten teken dat de discussie was gesloten.

U bent het wellicht vergeten, maar Sjaak Swart werd gewisseld die dag, in de rust al, en niet omdat hij zo geblesseerd was, maar omdat Rinus Michels hem 'te licht' achtte voor het grote werk. Arie Haan kwam erin en de rest is geschiedenis. Behalve dan voor Sjaak Swart. Die is nog altijd erg boos over die wissel.

Sjaak Swart is nooit gestopt met voetballen. Deze week mocht hij daar op televisie oneindig over vertellen, want de Egyptische president Mohammed Morsi was dan misschien van de buis te slaan, maar Sjaak niet. Die vertelde het hele verhaal gewoon nog een keer. Bij Tour du Jour en bij Knevel en Van den Brink en in een tragikomische, avondvullende documentaire.

Dat 'ie 75 werd. Dat 'ie nog zo van voetballen hield. Dat 'ie nog lang niet stoppen ging. En dat er wel zeventig legendarische Ajacieden naar het Olympisch Stadion kwamen om zijn verjaardagsfeestje te vieren, inclusief Johan Cruijff en Orlando Trustfull.

Ik doe niet cynisch over erewedstrijden voor echte clubhelden. Sjaak Swart was dan misschien niet de beste voetballer die Ajax ooit gehad heeft, een trouwe clubheld is 'ie zeker. Het is erg belangrijk die clubheld te koesteren. Geef hem een standbeeld en zing een lied. Beschilder een spandoek.

Maar bij Sjaak Swart was er meer aan de hand.

In de avondvullende documentaire over 'Mister Ajax' zei Freek de Jonge het erg treffend. Sjaak Swart, aldus De Jonge, hoopt nog elke dag dat de trainer van Ajax 1 opeens voor zijn neus staat, ergens halverwege de tweede helft tegen Feyenoord. 'Trek je spullen aan, Sjaak. We hebben je nodig.'

In zijn hart vindt Sjaak Swart zichzelf veel beter dan Jody Lukoki. Ook vandaag de dag nog. Niet alleen voetbalt Sjaak dapper door bij de veteranen, in de wereld van Sjaak Swart is het nog elke dag 1970. Hij is nog voetballer. De mensen houden nog van 'm. Ze willen met hem op de foto. Ze zeggen Sjakie tegen hem - en ze slaan hem olijk op de schouders.

Ik moest aan The Truman Show denken. De legendarische film uit 1998 waarin Jim Carrey zichzelf terugvindt in de realitysoap van zijn eigen leven, omringd door acteurs. Alles en iedereen zit in het complot.

Een ideale, alomvattende leefwereld is nagebouwd, bedoeld om de hoofdrolspeler het gevoel te geven dat hij formidabel is. Mensen lachen vrolijk wanneer hij langsloopt. Ze zijn oneindig blij om hem te zien. Tsjonge, wat is die Truman toch goed en geweldig.

De 75ste verjaardag van Sjaak Swart was de best geregisseerde, meest zorgvuldig gehypete verjaardag uit de Nederlandse naoorlogse sportgeschiedenis. Sponsor Aegon ging er in volle glorie achter staan, compleet met een advertentiecampagne. Het stadion zat vol met blije mensen. Alle televisieprogramma's deden mee.

Niet alleen vindt Sjaak Swart zichzelf de beste rechtsbuiten die er is, de wereld om hem heen vindt dat ook, driftig van ja knikkend. Ze vinden hem leuk en aandoenlijk. Als Lucky Ajax gaat voetballen in de provincie, vraagt de tegenstander eerst of Sjakie ook meedoet. Ze hopen dat hij een doelpuntje maakt.

Zolang de hoofdrolspeler het zelf niet raar vindt of een tikkeltje verdacht, maar oneindig mooi juist, is er weinig aan de hand. The Truman Show heeft pas een probleem als de hoofdrolspeler wakker schrikt.

Door: Sjoerd Mossou - 11u53

Ajax Rules
Berichten: 31183
Lid geworden op: do jul 22, 2004 9:15 pm

Re: Jubileumwedstrijd Sjaak Swart

Bericht door Ajax Rules » zo jul 07, 2013 9:54 am

Leuke docu hoor....!
Socialisme is afgunst vermomd als mededogen, opgelegd met tirannie in de kleren van tolerantie.

Yopi
Erelid
Berichten: 13144
Lid geworden op: zo jan 06, 2013 2:25 pm

Re: Jubileumwedstrijd Sjaak Swart

Bericht door Yopi » zo jul 07, 2013 3:31 pm

Sjaak denkt altijd in het belang van Ajax. Zo lopen 'zijn' spelers, tenminste de spelers die transferwaarde vertegenwoordigen, nooit gratis de deur uit. Maar misschien zit de eerste er aan te komen. Toby?

Cruijff
AT Toto winner 14/15
Berichten: 23209
Lid geworden op: di jan 31, 2006 12:06 am

Re: Jubileumwedstrijd Sjaak Swart

Bericht door Cruijff » di jul 09, 2013 5:34 pm

InnerHarbour schreef:
Yopi schreef:Cruijff met een knappe kopbal? Heeft hij nog iets geleerd op zijn oude dag. Koppen kon hij namelijk niet (goed).

Ik koester de herinnering aan Ajax-Bayern (5-2), voor mijn gevoel de mooiste wedstrijd die ik ooit gezien heb. :ajaxscarf.gif:
De 2-0 tegen Inter in de tweede Europa cup I finale vergeten/nooit gezien Yopi? Prachtige kopbal hangend tussen 2 Italianen.
Het kenmerk van een goede voetballer is decennia lang geweest dat hij weinig kopte. Voor iemand die echt een goede techniek had was koppen ook min of meer iets minderwaardigs. Waarom zou je zo simpel zijn door alweer een hele rits hersencellen om zeep te helpen door de, toen nog veel zwaardere ballen dan tegenwoordig, telkens met je hoofd weg te beuken als je hem bijvoorbeeld ook uit de lucht kunt plukken, een omhaal kunt maken of de bal op je borst aan kunt nemen?

Zijn tweede doelpunt tegen Inter was een technisch erg knappe kopbal ja, toen nog één van de weinigen die hij op die manier maakte. Pas later in zijn carrière ging Jopie meer met het hoofd scoren. Anno 1972 was hij zo trots op zijn kop doelpunt dat een foto van dat moment ingelijst in zijn woonkamer hing.

Yopi
Erelid
Berichten: 13144
Lid geworden op: zo jan 06, 2013 2:25 pm

Re: Jubileumwedstrijd Sjaak Swart

Bericht door Yopi » di jul 09, 2013 11:20 pm

Cruijff schreef:Anno 1972 was hij zo trots op zijn kop doelpunt dat een foto van dat moment ingelijst in zijn woonkamer hing.
Ja, juist omdat hij niet zo goed kon koppen. Hij is ook niet groot.

Ik kijk die wedstrijd nu af, op youtube. En ik geniet weer van die gekke Shota, balletje achter zijn standbeen langs.
Cruijff doet inderdaad weinig meer. Het stemt me melancholisch. Ooit zo goed, zo snel, zo slim...

Cruijff
AT Toto winner 14/15
Berichten: 23209
Lid geworden op: di jan 31, 2006 12:06 am

Re: Jubileumwedstrijd Sjaak Swart

Bericht door Cruijff » di jul 09, 2013 11:35 pm

Met name in 1984 tijdens zijn laatste 6 maanden als betaald voetballer in dienst van Feyenoord zie je JC wel indrukwekkend veel goede ballen koppen. Noodgedwongen misschien, omdat zijn knieën bijna op waren. Al kon hij met zijn voeten nog werkelijk alles, met name met buitenkantje rechts kon de 36-jarige Johan de bal nog tot op de centimeter nauwkeurig op iemand zijn stropdas of in de kruising leggen.

Tijdens deze wedstrijd op 3 juli liepen Sjaak Swart en Johan Cruijff niet zoveel meer, allebei oude mannen met pijntjes. Bij Lucky Ajax wedstrijden zie je Sjakie trouwens ook vrijwel altijd stil staan in de middencirkel, af en toe een bal trappen maar vooral meer lullen dan rennen. Een pass die op maat is hebben beide heren nog wel in de benen, elke bal die ze speelden kwam bij een medespeler aan.

Ondanks dat de snelheid er uit was zag je wel dat zowel Van der Vaart als Sneijder vrijwel elke bal bij Johan inleverde, mooi om te zien.

Plaats reactie