Ajax nummer 24 van Europa.....

Alles over Ajax in z'n algemeenheid.

Moderator: mods

Cruijff
AT Toto winner 14/15
Berichten: 23212
Lid geworden op: di jan 31, 2006 12:06 am

Re: Ajax nummer 24 van Europa.....

Bericht door Cruijff » do mar 03, 2011 10:13 am

En een briljante linksbuiten die door Go Ahead Eagles was opgeleid en bij Willem II werd weggekocht.

De kracht van Overmars wordt vaak onderschat heb ik het idee, hij had snelheid, een aardige voorzet, scorend vermogen en hij knokte ook altijd. Voor iemand met zijn postuur won hij erg vaak persoonlijke duels op kracht. In mijn ogen een veel betere en completere speler dan de nu bewierookte Robben die eigenlijk alleen maar op snelheid gelanceerd kan worden en 1 actie binnendoor in zijn repertoire heeft.

Lionel
Berichten: 47274
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 12:35 am

Re: Ajax nummer 24 van Europa.....

Bericht door Lionel » do mar 03, 2011 6:29 pm

Andere spelers. Niet te vergelijken.
IK GELOOF!!!!!!

Cruijff
AT Toto winner 14/15
Berichten: 23212
Lid geworden op: di jan 31, 2006 12:06 am

Re: Ajax nummer 24 van Europa.....

Bericht door Cruijff » za mar 05, 2011 4:23 pm

Klopt, je kunt ze nietecht met elkaar vergelijken, maar het is veelzeggend dat Robben met Messi en Christiano R. nu als gigant in de voetbal wordt gezien en Overmars in zijn tijd als subtopper. Want toen voetbalden er spelers als Bergkamp, die nóg veeeeel beter waren.
Kowalczyk schreef:Ajax doet het de laatste paar jaar naar behoren in Europa.

Het is nog niet zo lang geleden dat we niet alleen van de Europese A-garnituur verloren (Juventus, AC Milan, Bayern München), maar ook van de B- en C-garnituur (FC Kopenhagen, Club Brugge, Slavia Praag, Maccabi Tel-Aviv, Dinamo Zagreb). Alleen tegen de écht zwakken (IK Start, FC Thun) was een min of meer comfortabele winst gegarandeerd - en dan nog niet eens overtuigend. Ajax was in Europa jarenlang een onthutsende under-achiever.

De laatste paar jaar is dat wel veranderd. Als Ajax nu op een club stuit die normaliter uitgeschakeld zou moeten worden (gelet op budget, salarisniveau en competitie waarin die tegenstander speelt), dan gebeurt dat in de regel ook wel. De ene keer met overtuigende cijfers (Anderlecht), de andere keer niet (PAOK Saloniki), maar Ajax laat zich in elk geval niet meer opvreten door dat soort ploegen. Wanneer Ajax een min of meer gelijkwaardige club tegenkomt, valt het kwartje net wel (Dynamo Kiev) of net niet (Olympique Marseille) de goede kant op, maar in elk geval gaat Ajax niet meer op onthutsende wijze nat tegen teams waartegen de strijd gelijkwaardig hoort te zijn.

De laatste paar jaar is er zelfs weer een aantal keren sprake geweest van over-achievement: winst tegen clubs die meer geld hebben en duurdere spelers kunnen betalen dan Ajax, en in grotere competities spelen - en waartegen je normaliter dus verlies zou verwachten. Denk aan HSV-uit en Fiorentina, bijvoorbeeld.

K.
Toen Ajax van Fiorentina en bij HSV won was ik er erg blij mee en ik betrapte mezelf erop dat ik ook vrij verrast raakte. Ik was al een beetje gaan wennen aan nederlagen tegen Dinamo Zagreb, FC Kopenhagen en Slavia Praag. We kunnen niet verwachten dat Ajax zich elk seizoen kan meten met de top van de Champions League (Barcelona, Man United, Milan, Real Madrid, Chelsea, Inter) maar ik vind wel dat Ajax de door jou betitelde over-achievement niet zeer incidenteel, maar vrij regelmatig neer moet kunnen zetten.

FC Barcelona staat qua niveau en (financiële) middelen mijlenver voor op de clubjes uit onze kleine Eredivisie. Zij kopiërden echter met succes onze filosofie en speelstijl, wij niet die van hen. Als ene Jopie daar niet in 1973 was gaan voetballen en ze daarna niet bij de hand had genomen als trainer hadden ze zich nooit op deze revolutionaire manier ontwikkeld.

Dat Ajax elke 10 jaar de CL wint kunnen we niet verwachten, maar een nieuwe gouden lichting is mogelijk. En als (qua portemonnee grote) clubs als Hamburger SV en Manchester City tegen Ajax moeten, vind ik ook dat we ze behoren te verslaan. Waarom? Omdat wij een eigen speelwijze, identiteit en opleiding hebben waar zij alleen maar met hun ogen naar kunnen knipperen. Af en toe kunnen ze een ex Ajax parel vastleggen, maar verder mogen dat soort "geld smijt clubjes" nog nieteens dromen om ook maar te lijken op onze Amsterdamse trots.

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 13396
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:43 pm

Re: Ajax nummer 24 van Europa.....

Bericht door Arthur » ma mei 16, 2011 2:45 pm

Kowalczyk schreef:Zolang Ajax het niet kan opbrengen om 34 competitiewedstrijden per seizoen alles te geven, worden we geen kampioen en zullen we eind december standaard zes of zeven punten achter staan. Tótdat er weer toevallig een lichting langswaait die zo veel beter is dan de concurrentie dat ze zich dat kunnen permitteren. Maar ja, als je alleen met zo'n lichting kampioen wordt, dan schiet het niet op. Dan pakt Ajax zijn derde ster misschien nog net iets eerder dan PSV, maar hebben zij hun vierde eerder.
We hebben het toch nog ruim gehaald :ajaxsmiley.gif:

Plaats reactie