Supporterszaken...

Alles over Ajax in z'n algemeenheid.

Moderator: mods

Gebruikersavatar
beelzebub
Berichten: 7511
Lid geworden op: di sep 23, 2003 1:53 pm
Locatie: Almere

Re: Supporterszaken...

Bericht door beelzebub » vr dec 11, 2015 2:53 pm

Hmmz. Ik wist niet dat de voetbalclub en de brandblussers (en het logo) aan elkaar gerelateerd waren. :ajaxsmiley.gif:
http://www.nos.nl

Ajax ruilt Amsterdam in voor Utrecht

Voortaan geen Amsterdams merk meer Ajax

Na 95 jaar verhuist Ajax van Amsterdam naar Utrecht. De brandblusserfabrikant, die historisch nauw verwant is aan de Amsterdamse voetbalclub, maakt plaats voor woningbouw, meldt Het Parool.


Het bedrijf zit nu nog op het Cruquiuseiland in het Oostelijk Havengebied in Amsterdam. Daar worden steeds meer huizen gebouwd, ten koste van de bedrijven die er staan. Ook de brandblusserfabrikant heeft zijn terrein nu verkocht aan een projectontwikkelaar. Die gaat er 300 woningen bouwen.
Opmerkelijk moment

Het hoofdkantoor met 150 arbeidsplaatsen verhuist naar het bedrijventerrein Papendorp bij Utrecht. In Badhoevedorp komt een nieuwe regionale vestiging voor Amsterdam en omstreken. Daar werken 100 mensen. Met het vertrek van Ajax gaan in Amsterdam zelf dus 250 banen verloren.

Het nieuws over de verhuizing naar Utrecht komt op een opmerkelijk moment. Gisteren besloot de rechter dat supporters van de voetbalclub Ajax niet in Utrecht mogen demonstreren tegen de beslissing van burgemeester Van Zanen om geen uitpubliek toe te laten bij het duel FC Utrecht-Ajax, aanstaande zondag. Ajaxsupporters hebben daar een kort geding over aangespannen, dat vandaag dient.
Griekse god

Het brandblussermerk Ajax bestaat sinds 1920. Het werd opgericht door Jan de Boer, die tot die tijd materialen voor de scheepvaart leverde. Voor zijn brandblussers vond De Boer Ajax een passende naam, niet alleen omdat hijzelf en enkele familieleden van De Boer bij de gelijknamige voetbalclub speelden, maar vooral vanwege de kracht die de Griekse mythologische held Ajax uitstraalt.

De voetbalclub gaf toestemming voor het gebruik van de naam en kreeg daarvoor in 1928 iets terug: de club nam toen het logo van de brandblussers - een gehelmde strijder - over. In de jaren 90 kwam daarvoor een gestileerde variant in de plaats; op de brandblussers is de strijder helemaal niet meer te zien.

Een groep Ajax-fans voert sinds enige tijd actie om het oude logo weer in ere te herstellen.
Je kunt alles wat je wilt, als je maar oefent

Gebruikersavatar
Pride of Amsterdam
AT Toto Admin
Berichten: 2704
Lid geworden op: zo sep 28, 2003 10:31 pm
Locatie: F-Side

Re: Supporterszaken...

Bericht door Pride of Amsterdam » ma apr 11, 2016 4:59 pm

Ajax verhuist Vak 410 naar eerste ring: ‘Dit is een grote klap’
Maandag, 11 april 2016 om 15:22
De fanatieke supporters van Ajax verzamelen zich in de vakken 424 en 425, samen Vak 410 genoemd. De supporters maken in de Amsterdam ArenA al jaren sfeer in hun vakken op de tweede ring, maar Ajax heeft een afvaardiging van het sfeervak laten weten dat er verhuisd moet worden. Vak 410 gaat van de tweede ring naar de eerste ring.

“Tijdens dit gesprek is ons medegedeeld dat Ajax ons vanaf volgend seizoen wil gaan verplaatsen naar Zuid 1”, schrijft Vak 410 op Facebook. Uitstel van een jaar is ook nog mogelijk. Volgens Ajax is de veiligheid een belangrijke reden, in het verleden waren er problemen door het staan, het afsteken van vuurwerk en het gooien van bier en voorwerpen naar de eerste ring. Een andere reden is dat er komend seizoen een staantribune gecreëerd wordt op de eerste ring.

“Ondanks dat dit nieuws niet geheel als verrassing kwam, is dit toch een grote klap. Zoals wij in eerdere berichtgeving al hebben laten blijken waren wij graag op onze huidige plek verder gegaan, maar dan wel op volle sterkte en niet zoals nu met een idiote hoeveelheid bufferkaarten met vele lege plekken tot gevolg”, communiceert Vak 410. Hoe en of de groep van Vak 410 verder gaat, is nog niet bekend.

bron: http://www.voetbalzone.nl/doc.asp?uid=274869
Op naar de vierde ster!

Gebruikersavatar
beelzebub
Berichten: 7511
Lid geworden op: di sep 23, 2003 1:53 pm
Locatie: Almere

Re: Supporterszaken...

Bericht door beelzebub » vr jun 03, 2016 12:41 pm

Het stoppen van Vak 410 laat iedereen hier koud blijkbaar...
Je kunt alles wat je wilt, als je maar oefent

brigade zuid
AT Toto winner 15/16
Berichten: 23726
Lid geworden op: ma apr 26, 2004 10:51 pm

Re: Supporterszaken...

Bericht door brigade zuid » vr jun 03, 2016 1:17 pm

Alleen de naam stopt, voor de rest zal er niet veel veranderen neem ik aan. Vak 410 in vuur en vlam... zal nu wel vak 128 in vuur en vlam worden. :ajaxsmiley.gif:

Wie kent Cees de Wolf nog?
Berichten: 9055
Lid geworden op: do aug 28, 2014 11:39 am

Re: Supporterszaken...

Bericht door Wie kent Cees de Wolf nog? » vr jun 03, 2016 9:38 pm

beelzebub schreef:Het stoppen van Vak 410 laat iedereen hier koud blijkbaar...
nee dat niet, maar aan de andere kant; hun songs waren en zijn érg eendimensionaal, bevatten soms tenenkrommende slechte teksten en zijn vrijwel nooit humoristisch, zoals de songs van de F-Side in de hoogtijdagen waren. Nu krijg je de ingekakte generaties op Zuid I gecombineerd met het enthousiasme van 410. Daar kan best wat moois uit voortkomen.

brigade zuid
AT Toto winner 15/16
Berichten: 23726
Lid geworden op: ma apr 26, 2004 10:51 pm

Re: Supporterszaken...

Bericht door brigade zuid » vr jun 03, 2016 9:43 pm

Precies, alleen jammer dat de hele groep niet in een keer over kan, ik meen gelezen te hebben 600 man ofzo en de rest pas als er weer plekken vrij komen.

Gebruikersavatar
Ramona
Erelid, Toto winner 03/04, 17/18, EC 08
Berichten: 34401
Lid geworden op: vr sep 12, 2003 5:58 pm
Locatie: Nijmegen

Re: Supporterszaken...

Bericht door Ramona » zo aug 21, 2016 8:48 am

Helemaal soepeltjes verloopt die 'samensmelting' helaas niet; las dat er een staand iemand afgevoerd is, enzoooo... :(



In het kader daarvan: Één club, één stad, één vak! :onfire.gif: :onfire.gif: :onfire.gif:

Gebruikersavatar
zeux
Berichten: 33464
Lid geworden op: wo dec 29, 2010 6:30 pm

Re: Supporterszaken...

Bericht door zeux » zo aug 21, 2016 9:31 am

Ramona schreef:

In het kader daarvan: Één club, één stad, één vak! :onfire.gif: :onfire.gif: :onfire.gif:
Uit de link:
Let wel, de beleving op vak 127 is nu anders dan afgelopen seizoenen. Ieder mag daar z’n mening over hebben, maar als dit je niet aanstaat dan is er altijd plek voor je op naastgelegen vakken. We moeten het samen doen en tegenwerken wordt daarom niet geduld.
Fijne dictatoriale houding... We moeten het 'samen doen', maar wel op onze manier.
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

Gebruikersavatar
elliquido
Berichten: 7898
Lid geworden op: di feb 10, 2004 5:03 pm

Re: Supporterszaken...

Bericht door elliquido » zo aug 21, 2016 10:12 am

all supporters are equal, but some supporters are more equal than others
NOOIT meer Seedorf a.u.b.

Gebruikersavatar
zeux
Berichten: 33464
Lid geworden op: wo dec 29, 2010 6:30 pm

Re: Supporterszaken...

Bericht door zeux » zo aug 21, 2016 10:31 am

elliquido schreef:all supporters are equal, but some supporters are more equal than others

Haha, die kwam ook bij mij meteen in gedachten!
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

Gebruikersavatar
Ramona
Erelid, Toto winner 03/04, 17/18, EC 08
Berichten: 34401
Lid geworden op: vr sep 12, 2003 5:58 pm
Locatie: Nijmegen

Re: Supporterszaken...

Bericht door Ramona » zo aug 21, 2016 10:38 am

Vooralsnog mis ik vak410, die te pas en ook te onpas sprongen, zongen en mooie sfeeracties verzorgden. Ik mis de wapperende vlaggen en beleving... :sad.gif:

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 40932
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: Supporterszaken...

Bericht door Marillion » zo aug 21, 2016 1:02 pm

Het is een volstrekt kansloze missie om de verschillende groepen samen te voegen want de beleving van een wedstrijd is compleet anders. Ik heb een aantal keren genoten van de prachtige doeken die in 410 te zien waren. Maar dat gedoe met zo'n halve zool op een hek kan ik echt niet serieus nemen.

Het lijkt er sterk op dat Ajax bezig is te proberen om een behoorlijke groep supporters het stadion uit te jagen.
Nil volentibus arduum

Gebruikersavatar
Ramona
Erelid, Toto winner 03/04, 17/18, EC 08
Berichten: 34401
Lid geworden op: vr sep 12, 2003 5:58 pm
Locatie: Nijmegen

Re: Supporterszaken...

Bericht door Ramona » zo aug 21, 2016 1:21 pm

:smallgrin.gif:

Dat heeft ook menigmaal op mijn lachspieren gewerkt; het is een andere manier van beleven. Die 'dirigent' krijgt wel zo'n vak mee... :biggthumpup.gif:



W.b. beleving: Doodziek!

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 40932
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: Supporterszaken...

Bericht door Marillion » zo aug 21, 2016 1:40 pm

Het is een relatief kleine groep die er aan mee wil doen. Overigens, ik ben enthousiast over de doeken en vlaggen. Maar dat monotone gezang komt me zeer regelmatig de keel uit. Wat mij betreft gaat dat regelmatig zelfs ten koste van de sfeer.
Nil volentibus arduum

Gebruikersavatar
Giacomo Puccini
Berichten: 7545
Lid geworden op: di mar 07, 2006 10:28 pm

Re: Supporterszaken...

Bericht door Giacomo Puccini » zo aug 21, 2016 2:19 pm

Ik vind die vak 410 liedjes en kleuter maniertjes ook kut. Jammer dat we geen authentieke voetbalsfeer hebben bij Ajax. Als je dan toch jat, jat dan van Engeland of Duitsland, cultureel gezien dichterbij en daardoor meer acceptabel voor het gros van het publiek, vergeleken bij die vergezochte Italiaanse/Turkse aandachttrekkerij. Ga effe normaal doen.
Ajax!

Mr. Ajax
Berichten: 14490
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 3:32 pm

Re: Supporterszaken...

Bericht door Mr. Ajax » zo aug 21, 2016 2:48 pm

Marillion schreef:Het is een relatief kleine groep die er aan mee wil doen. Overigens, ik ben enthousiast over de doeken en vlaggen. Maar dat monotone gezang komt me zeer regelmatig de keel uit. Wat mij betreft gaat dat regelmatig zelfs ten koste van de sfeer.

Ik vond de sfeer in de Arena de laatste jaren top hoor. Mede door die 'halve zolen op het hek'. Je mag er alles van vinden, maar volgens mij is het moeilijk te beweren dat de Arena er minder sfeervol van werd.
- Je bent net zolang gestoord tot je een genie bent -

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 40932
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: Supporterszaken...

Bericht door Marillion » zo aug 21, 2016 3:01 pm

Nou, het was toch heel vaak zo dat een relatief kleine groep supporters vrijwel de hele wedstrijd op één toon en zonder enige relatie tot de wedstrijd wat geluid stonden te maken. Ik noem dat geen sfeer. Sterker nog, je sukkelt er bijna door in slaap. Al kon dat ook aan het niveau van de wedstrijd liggen natuurlijk. :smallgrin.gif:

Echt goede voetbalsfeer gaat er op een enkele uitzondering na gewoon niet komen. De Arena is gewoon geen echt voetbalstadion. Je kan pleisters plakken tot je een ons weegt maar het is in de basis gewoon niet goed.

En ik ben wat betreft de sfeer in een voetbalstadion van de klassieke Engelse school. Meeleven met de wedstrijd met een pot bier in je handen. Soms massale steun, dan weer even een stilte en ruimte voor een grap of kritiek. De beleving van 410 staat daar haaks op. Let wel, het is niet fout. Het is anders. Heel anders. En dat krijg je nooit bij elkaar.
Nil volentibus arduum

Gebruikersavatar
elliquido
Berichten: 7898
Lid geworden op: di feb 10, 2004 5:03 pm

Re: Supporterszaken...

Bericht door elliquido » zo aug 21, 2016 3:07 pm

EXACT
NOOIT meer Seedorf a.u.b.

Wie kent Cees de Wolf nog?
Berichten: 9055
Lid geworden op: do aug 28, 2014 11:39 am

Re: Supporterszaken...

Bericht door Wie kent Cees de Wolf nog? » zo aug 21, 2016 11:07 pm

Vak 410 deed de Argentijnse beleving. Op zich leuk, maar vooral eendimensionaal met erg weinig zelfspot, slechte teksten en zonder humor. Aan de andere kant. de F-Side komt ook niet meer in de buurt van wat het in De Meer was. Gisteren hoorde ik een gast zingen in ee megafoon en ik geloof dat de rest meedeed, maar daar hoor je niks van op Noord. De akoestiek op de tweede ring is een stuk beter, vak 410 kwam altijd qua geluid goed door.

Wel weer waardeloos dat er op 425 geknokt werd waardoor gezinnen met kinderen het stadion uitvluchten. Bizar.

Cruijff
AT Toto winner 14/15
Berichten: 23212
Lid geworden op: di jan 31, 2006 12:06 am

Re: Supporterszaken...

Bericht door Cruijff » ma aug 22, 2016 5:00 am

Wie kent Cees de Wolf nog? schreef:Vak 410 deed de Argentijnse beleving. Op zich leuk, maar vooral eendimensionaal met erg weinig zelfspot, slechte teksten en zonder humor. Aan de andere kant. de F-Side komt ook niet meer in de buurt van wat het in De Meer was. Gisteren hoorde ik een gast zingen in ee megafoon en ik geloof dat de rest meedeed, maar daar hoor je niks van op Noord. De akoestiek op de tweede ring is een stuk beter, vak 410 kwam altijd qua geluid goed door.
Ja klopt. De akoestiek op de 1e ring is kut, dus we zijn weer terug bij af in 2001. Met in het stadion slechts 1 vak dat 'zingt' en een deel van het stadion die 'Zuid' alleen kan zien bewegen maar amper horen.

Als Youtube het niet doet, het niet doet, het niet doet,
Als Youtube het niet doet, weet Vak 410 niet wat het moet,
Geen Boca, geen Rivers, geen nieuwe liedjes meer
Gelukkig, is er dan, Vak P nog voor de sfeer


:smallgrin.gif: Liedje van Twente :smallgrin.gif:

Wel weer waardeloos dat er op 425 geknokt werd waardoor gezinnen met kinderen het stadion uitvluchten. Bizar.[/quote]

Hoezo?
Dat was te verwachten, toch? Je kunt zelfs ook beweren dat dit werd uitgelokt.

https://www.youtube.com/watch?v=kIAVTd3jVe8

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 40932
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: Supporterszaken...

Bericht door Marillion » ma aug 22, 2016 8:34 am

Dan is het toch nog wel waardeloos?

Dat het verklaarbaar is dat het uit de hand liep is een ander verhaal. Dit is gewoon heel slecht aangepakt door Ajax. Maar onder de streep is het natuurlijk heel treurig dat ouders met kinderen het vak moeten verlaten omdat de pleuris uitbreekt.
Nil volentibus arduum

Cruijff
AT Toto winner 14/15
Berichten: 23212
Lid geworden op: di jan 31, 2006 12:06 am

Re: Supporterszaken...

Bericht door Cruijff » di aug 23, 2016 10:06 pm

Marillion schreef:
Wie kent Cees de Wolf nog? schreef:Het is een relatief kleine groep die er aan mee wil doen. Overigens, ik ben enthousiast over de doeken en vlaggen. Maar dat monotone gezang komt me zeer regelmatig de keel uit. Wat mij betreft gaat dat regelmatig zelfs ten koste van de sfeer.
Wel weer waardeloos dat er op 425 geknokt werd waardoor gezinnen met kinderen het stadion uitvluchten. Bizar.
Oh ben het zonder meer met je eens hoor. Het is totaal onzinnig om elkaar op de tribune de hersens in te slaan.
Marillion schreef:Dan is het toch nog steeds waardeloos?

Dat het verklaarbaar is dat het uit de hand liep is een ander verhaal. Dit is gewoon heel slecht aangepakt door Ajax. Maar onder de streep is het natuurlijk heel treurig dat ouders met kinderen het vak moeten verlaten omdat de pleuris uitbreekt.
Het is een zeer achterbakse streek van de driehoek Ajax, politie en gemeente Amsterdam geweest. Bewust organiseert men het zo slecht.
Een slordige 75% kon niet worden overgeplaatst.

Je kon, zonder wachtlijst, afgelopen maand gewoon een 424/425 seizoenkaart aanschaffen. Velen die dat deden kozen bewust voor een plek waar 'wat' gebeurt.
Op je vingers kon je natellen dat als 'politie agentje spelen' / 'niet mogen staan & geen aanmoediging mogen schreeuwen' 't nieuwe beleid is, dat het uit de klauwen loopt.

Ajax koos ervoor om over de rug van vaders en kinderen de publieke opinie omtrent Vak 410 verder in het nadeel van 410 te keren. :aai.gif:

Gebruikersavatar
elliquido
Berichten: 7898
Lid geworden op: di feb 10, 2004 5:03 pm

Re: Supporterszaken...

Bericht door elliquido » di aug 23, 2016 10:11 pm

Dat zal vast een reden hebben.
NOOIT meer Seedorf a.u.b.

Cruijff
AT Toto winner 14/15
Berichten: 23212
Lid geworden op: di jan 31, 2006 12:06 am

Re: Supporterszaken...

Bericht door Cruijff » di aug 23, 2016 10:22 pm

elliquido schreef:Dat zal vast een reden hebben.
Alles in het leven heeft een reden.
De vraag is: wie veldt uiteindelijk het oordeel? Who will judge?

De mensen die via de tv of in een krant vernemen dat er weer ergens lieden op de vuist zijn gegaan hebben dankzij Ajax in ieder weer een oordeel klaar. Jij ook?

Cruijff
AT Toto winner 14/15
Berichten: 23212
Lid geworden op: di jan 31, 2006 12:06 am

Re: Supporterszaken...

Bericht door Cruijff » wo aug 24, 2016 9:50 am

Over de rug van vaders die met hun kind naar de Arena gingen hebben ze er dus voor gekozen om die vaders (en moeders in elkaar te laten slaan).

Om een stok te kunnen hebben om mee te slaan heeft men ouders die goed geld betaalden voor een dagje voetbal in Vak 410 klappen laten incasseren. Goed bezig, Ajax. Ga zo door!

Plaats reactie