Supporterszaken...

Alles over Ajax in z'n algemeenheid.

Moderator: mods

Gebruikersavatar
jabu
Berichten: 15991
Lid geworden op: zo apr 04, 2004 8:46 am
Locatie: Amsterdam

Re: Supporterszaken...

Bericht door jabu » ma apr 09, 2012 7:30 pm

O, dat doe ik ook liever dan een beetje op zo'n parkeerterrein te staan hossen hoor. Die spelers heb ik (behalve tijdens de wedstrijd) in z'n geheel niet nodig voor mijn feestje. Het gaat mij er meer om dat ik begrijp dat de stad Amsterdam geen zin heeft om elke keer met zo'n kostenpost opgescheept te zitten.

Thijs
Site Admin & Toto winner WC 2010
Berichten: 13714
Lid geworden op: zo sep 28, 2003 6:24 pm
Locatie: Amsterdam

Re: Supporterszaken...

Bericht door Thijs » ma apr 09, 2012 8:41 pm

Jabu schreef:Makkelijke opmerking, maar wat zou jouw oplossing dan zijn, Thijs?
Met een lik-op-stuk-beleid direct die raddraaiers oppakken en ze een paar dagen in de cel gooien + de schade laten betalen. Dan is het zo afgelopen.

Lijkt me ook een stuk eerlijker dan 100.000 man over één kam te scheren en te roepen dat 'ze het er zelf naar gemaakt hebben'. Ik moet me al jarenlang overal verantwoorden voor enkele mongolen terwijl ik zelf geen vlieg kwaad doe.

De gemeente had in dit geval ook beter naar Ajax kunnen luisteren die zei dat er echt wel wat meer man op kwamen dagen dan de verwachte 35.000.
Don't worry 'bout a thing...cause every little thing gonna be alright!

Gebruikersavatar
jabu
Berichten: 15991
Lid geworden op: zo apr 04, 2004 8:46 am
Locatie: Amsterdam

Re: Supporterszaken...

Bericht door jabu » ma apr 09, 2012 9:13 pm

De gemeente had vast beter kunnen luisteren, maar hadden ze dan de huldiging maar niet op het Museumplein moeten houden? Naar mijn gevoel loopt het iig uiteindelijk altijd uit de hand. Ik denk dat het voor de politie dan best lastig is om uit de enorme mensenmassa precies de mensen te vissen die verantwoordelijk zijn voor de schade en een lik-op-stuk beleid te voeren. Het is niet alsof men met capuchon op en sjaal voor het gezicht na het slopen van een bushokje en bekogelen van de ME blijft staan wachten met de portemonnee alvast in de hand om de rekening te vragen. Helaas krijg je dan idd dat de goeden onder de slechten moeten lijden, maar ik denk dat je daar vooral die slechten op moet aankijken en niet degene die na talloze keren tegen beter weten in zich als een ezel te hebben gedragen besluit om dan maar geen uitnodiging voor een feestje in het centrum van de stad te geven.

LucaS
Berichten: 53553
Lid geworden op: di mar 09, 2004 1:13 pm
Locatie: Amsterdam

Re: Supporterszaken...

Bericht door LucaS » di apr 10, 2012 5:46 am

Ze krijgen ze niet te pakken, en als het al wel eens lukt valt het niet te bewijzen. De enigen die hier een eind aan kunnen maken zijn de supporters zelf.
I think I lost my fucking headache

Lionel
Berichten: 47288
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 12:35 am

Re: Supporterszaken...

Bericht door Lionel » di apr 10, 2012 6:55 am

Het probleem daarmee is dat je dan zelf een straf krijgt als je ruzie krijgt of vecht of iets dergelijks. Ik ben een keer voor een half jaar geschorst met voetbal door de KNVB omdat ik een ruzie wilde sussen waar ik helemaal niks mee te maken had.
IK GELOOF!!!!!!

Gebruikersavatar
MIKE_ZUID2 (ASR_AFCA)
AT Toto winner 07/08
Berichten: 4097
Lid geworden op: do mei 13, 2004 1:58 pm

Re: Supporterszaken...

Bericht door MIKE_ZUID2 (ASR_AFCA) » di apr 10, 2012 7:44 am

LucaS schreef:Ze krijgen ze niet te pakken, en als het al wel eens lukt valt het niet te bewijzen. De enigen die hier een eind aan kunnen maken zijn de supporters zelf.
Vreemd genoeg heeft slechts een handvol van de arrestanten een seizoenkaart de overige 100 niet.

Gebruikersavatar
Duke
Site Admin & AT EC 2016 winner
Berichten: 33837
Lid geworden op: ma apr 19, 2004 10:09 am

Re: Supporterszaken...

Bericht door Duke » ma mei 21, 2012 3:17 pm

Hier maar:

http://www.indehekken.net/actueel/uitsu ... ijst-2012/

Feyenoord neemt de meeste supporters mee naar de uitwedstrijden.
There is only one difference between a madman and me. I am not mad.

Salvador Dali

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 40939
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: Supporterszaken...

Bericht door Marillion » ma mei 21, 2012 4:26 pm

Dat beeld is wellicht iets vertekend want er zijn wedstrijden waar clubs geen supporters mee mogen nemen. Sowieso bij de ontmoetingen tussen Ajax en Feyenoord maar ook bij de confrontatie tussen Ajax en ADO den Haag.

Maar het is wel duidelijk dat dit de clubs zijn met de grootste 'mobiele aanhang'.
Nil volentibus arduum

Gebruikersavatar
El Clavo
AT Toto winner 08/09
Berichten: 15396
Lid geworden op: do apr 29, 2004 6:42 pm
Locatie: Mijdrecht

Re: Supporterszaken...

Bericht door El Clavo » di mei 22, 2012 9:55 am

Ik wil de getallen van feyenoord wel eens zien van het seizoen daarvoor :smallgrin.gif:

Gebruikersavatar
Nihad
Berichten: 13356
Lid geworden op: wo sep 24, 2003 3:59 pm
Locatie: Den Haag

Re: Supporterszaken...

Bericht door Nihad » di mei 22, 2012 11:45 am

Uitwedstrijden: Belachelijke prijzen, behandeld worden als crimineel en dan de wedstrijd maar half kunnen zien omdat je in een vak zit met een dik net ervoor.

:excited.gif:
“Please do not call me arrogant because what I say is true. I think I’m a special one.”

Gebruikersavatar
Kowalczyk
Moderator English Section
Berichten: 13845
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:54 pm
Locatie: AMSTERDAM
Contacteer:

Re: Supporterszaken...

Bericht door Kowalczyk » wo mei 23, 2012 3:29 pm

Ik weet niet of dit al ergens besproken is, maar ik wilde toch even zeggen dat ik het weer een typische 'Ajax gang van zaken' vind, met die mogelijke instroom op Zuid van 500 Vak 410'ers.

Wat een onzalig idee, en wat wordt het door Ajax weer ouderwets suf en doorzichtig aangepakt.

Zuid zit vol seizoenkaarthouders. Als die niet uit zichzelf vertrekken, dan zijn er domweg geen plaatsen beschikbaar op het vak. Maar Ajax heeft = vermoed ik - aan Vak 410 beloofd dat ze zullen kijken wat er te doen valt. En daarom stond er dus niet in de brief hoe de vlag er werkelijk bij hangt (namelijk: als er niemand van Zuid weg wil, dan verandert er niks). In plaats daarvan stond er dat er volgend jaar 500 Vak 410'ers zullen instromen, dat daardoor de sfeer "zoals u die gewend was" zou kunnen veranderen en dat Ajax daarom bereid is mee te denken met mensen die weg willen van Zuid.

Kortom: Ajax draait de zaken heel subtiel om, vermoedelijk om Vak 410 meer het idee te geven dat er serieus werk van wordt gemaakt.

Hoe klunzig. En hoe bedenkelijk ook: seizoenkaarthouders op Zuid 'bang maken' ("het zal wel anders worden bij jullie!") en ze vervolgens de mogelijkheid bieden om plaats te maken.

Ik vind het best schandalig, eigenlijk. Ik ga altijd met een vast groepje van vier vrienden naar Ajax. Drie van ons staan op vak 127; de vierde heeft een seizoenkaart voor vak 428 en zit dus een ring hoger. Die gozer staat al tien jaar op een wachtlijst om zich bij ons te kunnen voegen. Tot nu toe zonder resultaat. En dan gaat Ajax op deze manier proberen om een grote groep 410'ers voorrang te geven op de wachtlijstmensen. Vol-ko-men belachelijk natuurlijk, en dat weten ze zelf ook wel. Ik vind het gewoon een verkapte vorm van terreur. Als een fanatieke groep iets wil, dan luistert Ajax ineens wel en wringen ze zich in de gekste bochten.

Daar komt nog bij dat ik er zelf ook helemaal niet blij mee zou zijn. Ik kamp met het dilemma dat ik constateer bij veel meer jongens van mijn generatie (dertigplussers, oud-Diemenzijde): ik ben blij dat Vak 410 bestaat (want het was een heel duf zooitje in de ArenA) en ik bewonder die gasten oprecht voor de manier waarop ze de sfeer hebben opgepookt. Hulde.

Maar - en dit hoor ik van veel generatiegenoten - mijn sfeertje is het niet zo.

In 'mijn tijd' (opa vertelt) was het sfeertje een beetje Engels: kritische houding (niet lawaai maken om het lawaai maken, maar alleen als de wedstrijd er naar is en de ploeg het verdient), veel humor, de zaak niet te serieus nemen (ook Ajax niet), een beetje anarchistisch. Dat Italiaans/Argentijnse van Vak 410... ik vind het érgens, in alle eerlijkheid, een beetje 'gemaakt'. Ik heb bijvoorbeeld altijd een pesthekel aan trommels gehad (dat doen Tukkers en Utrechters en moffen; het was in 'mijn tijd' echt totaal not done) en toen ik ooit, bij Lyon, een 'ophitser' met een microfoon zag staan, heb ik echt een halfuur in een deuk gelegen, zo belachelijk vond ik het. En "wij zijn Ajax, wij zijn de beste" en al dat Latijns-aandoende gezwatel over passie en eeuwige trouw... Zo serieus. Ik krijg het mijn bek niet uit hoor... Ik kom uit de tijd van de milde, vanzelfsprekende, impliciete arrogantie, met heeeel veel knipoog en zelfspot erbij. Dat past me veel beter dan dat geschreeuw.

Ik vind het echt helemaal niks dat dat op Zuid ook zo zou worden. Laat onze veteranen-enclave gewoon lekker zichzelf zijn. Ik ben aardig enthousiast (we staan 90 minuten en doen best regelmatig mee met liedjes en spreekkoren), maar ik heb helemaal in dat continue gespring en getetter, met een trommelaar en een megafoon voor mijn neus. Dat is mijn sfeertje gewoon niet, en ik ben niet de enige die dat zo voelt. En dan gaat Ajax eraan meewerken om het ons in de maag te splitsen, van het ene seizoen op het andere, waarbij 410 voorrang krijgt op mijn eigen kameraad die al tien jaar op de wachtlijst staat...?

Nou Ajax, lekker over nagedacht weer... Wat een prutclub is het soms ook.

Ik zeg: Zuiderlingen, blijf lekker zitten waar je zit, de sfeer was de laatste twee seizoenen hartstikke lekker, er hoeft niks te veranderen. Als ik een stadion wil dat 90 minuten op zijn grondvesten schudt, dan ga ik wel naar Boca Juniors - River Plate. Ik ben de hemel dankbaar dat wij in Holland niet van die Duracell-konijntjes zijn, bij pakweg Ajax - Roda...

Of ben ik nu een ouwe lul?

Thijs, misschien kun jij iets verstandigs zeggen over wat de club bezielt in deze kwestie, als je er niet door in een vervelende spagaat belandt.

K.
Still alive...

Gebruikersavatar
Jeroen126
Berichten: 2275
Lid geworden op: ma mar 27, 2006 4:42 pm
Locatie: Amsterdam

Re: Supporterszaken...

Bericht door Jeroen126 » wo mei 23, 2012 3:57 pm

Het zit nog vreemder in elkaar, Ko. Er is met een afvaardiging supporters gesproken over een eventuele verplaatsing van 410 naar zuid1, maar 410 heeft zelf niet toegezegd dit ook daadwerkelijk (direct) te willen. Ajax zou de mogelijkheden voor het geval dat gaan onderzoeken. Dat heeft geresulteerd in deze (wat mij betreft nogal beledigende) brief. Kortom: men maakt er een ouderwets potje van.

Over de wachtlijst: dat is maf. Ik heb er een jaar of zes, zeven opgestaan. Zo te horen heb ik me min of meer gelijk met je gabber ingeschreven. Als ik hem was zou ik eens een indringend gesprek met supporterszaken gaan voeren. (tip: overdreven accent gebruiken en je voordoen alsof je niet alleen knorrig maar ook nog eens oliedom bent. Works like a charm.)

Gebruikersavatar
Kowalczyk
Moderator English Section
Berichten: 13845
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:54 pm
Locatie: AMSTERDAM
Contacteer:

Re: Supporterszaken...

Bericht door Kowalczyk » wo mei 23, 2012 4:04 pm

Even los van hoe deze kwestie precies in elkaar steekt. Dít is dus inderdaad een typisch Ajax-probleem:
Jeroennaarbeneden schreef:(tip: overdreven accent gebruiken en je voordoen alsof je niet alleen knorrig maar ook nog eens oliedom bent. Works like a charm.)
Een grote bek opzetten en opgefokt en een tikkie intimiderend doen, hélpt gewoon bij Ajax. Als je met je goeie gedrag gewoon netjes op je beurt wacht, vis je achter het net. Zo is het altijd geweest bij deze club: bang voor De Telegraaf en bang voor de eigen fanatieke kern. Zo vermoeiend.

K.
Still alive...

Gebruikersavatar
Jeroen126
Berichten: 2275
Lid geworden op: ma mar 27, 2006 4:42 pm
Locatie: Amsterdam

Re: Supporterszaken...

Bericht door Jeroen126 » wo mei 23, 2012 4:23 pm

Kowalczyk schreef:Even los van hoe deze kwestie precies in elkaar steekt. Dít is dus inderdaad een typisch Ajax-probleem:
Jeroennaarbeneden schreef:(tip: overdreven accent gebruiken en je voordoen alsof je niet alleen knorrig maar ook nog eens oliedom bent. Works like a charm.)
Een grote bek opzetten en opgefokt en een tikkie intimiderend doen, hélpt gewoon bij Ajax. Als je met je goeie gedrag gewoon netjes op je beurt wacht, vis je achter het net. Zo is het altijd geweest bij deze club: bang voor De Telegraaf en bang voor de eigen fanatieke kern. Zo vermoeiend.

K.
Ja, en het is beslist niet een manier van doen waar ik trots op ben, maar ook ik heb jongens die korter op de wachtlijst stonden dan ikzelf naar beneden zien vertrekken.

(Of dit een typisch Ajax probleem is weet ik dan weer niet. Geen idee hoe zulke dingen bij andere clubs werken.)

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 13401
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:43 pm

Supporterszaken...

Bericht door Arthur » wo mei 23, 2012 6:25 pm

Toch denk ik dat het uiteindelijk in het belang van Ajax is dat er weer wat meer sfeer van Zuid komt. Dat mag ook best meetellen.

Gebruikersavatar
Wie kent Cees de Wolf nog
AT Toto winner 09/10
Berichten: 14916
Lid geworden op: wo aug 11, 2004 10:03 pm

Re: Supporterszaken...

Bericht door Wie kent Cees de Wolf nog » wo mei 23, 2012 6:26 pm

Kowalczyk schreef:Ik weet niet of dit al ergens besproken is, maar ik wilde toch even zeggen dat ik het weer een typische 'Ajax gang van zaken' vind, met die mogelijke instroom op Zuid van 500 Vak 410'ers.

Wat een onzalig idee, en wat wordt het door Ajax weer ouderwets suf en doorzichtig aangepakt.

Zuid zit vol seizoenkaarthouders. Als die niet uit zichzelf vertrekken, dan zijn er domweg geen plaatsen beschikbaar op het vak. Maar Ajax heeft = vermoed ik - aan Vak 410 beloofd dat ze zullen kijken wat er te doen valt. En daarom stond er dus niet in de brief hoe de vlag er werkelijk bij hangt (namelijk: als er niemand van Zuid weg wil, dan verandert er niks). In plaats daarvan stond er dat er volgend jaar 500 Vak 410'ers zullen instromen, dat daardoor de sfeer "zoals u die gewend was" zou kunnen veranderen en dat Ajax daarom bereid is mee te denken met mensen die weg willen van Zuid.

Kortom: Ajax draait de zaken heel subtiel om, vermoedelijk om Vak 410 meer het idee te geven dat er serieus werk van wordt gemaakt.

Hoe klunzig. En hoe bedenkelijk ook: seizoenkaarthouders op Zuid 'bang maken' ("het zal wel anders worden bij jullie!") en ze vervolgens de mogelijkheid bieden om plaats te maken.

Ik vind het best schandalig, eigenlijk. Ik ga altijd met een vast groepje van vier vrienden naar Ajax. Drie van ons staan op vak 127; de vierde heeft een seizoenkaart voor vak 428 en zit dus een ring hoger. Die gozer staat al tien jaar op een wachtlijst om zich bij ons te kunnen voegen. Tot nu toe zonder resultaat. En dan gaat Ajax op deze manier proberen om een grote groep 410'ers voorrang te geven op de wachtlijstmensen. Vol-ko-men belachelijk natuurlijk, en dat weten ze zelf ook wel. Ik vind het gewoon een verkapte vorm van terreur. Als een fanatieke groep iets wil, dan luistert Ajax ineens wel en wringen ze zich in de gekste bochten.

Daar komt nog bij dat ik er zelf ook helemaal niet blij mee zou zijn. Ik kamp met het dilemma dat ik constateer bij veel meer jongens van mijn generatie (dertigplussers, oud-Diemenzijde): ik ben blij dat Vak 410 bestaat (want het was een heel duf zooitje in de ArenA) en ik bewonder die gasten oprecht voor de manier waarop ze de sfeer hebben opgepookt. Hulde.

Maar - en dit hoor ik van veel generatiegenoten - mijn sfeertje is het niet zo.

In 'mijn tijd' (opa vertelt) was het sfeertje een beetje Engels: kritische houding (niet lawaai maken om het lawaai maken, maar alleen als de wedstrijd er naar is en de ploeg het verdient), veel humor, de zaak niet te serieus nemen (ook Ajax niet), een beetje anarchistisch. Dat Italiaans/Argentijnse van Vak 410... ik vind het érgens, in alle eerlijkheid, een beetje 'gemaakt'. Ik heb bijvoorbeeld altijd een pesthekel aan trommels gehad (dat doen Tukkers en Utrechters en moffen; het was in 'mijn tijd' echt totaal not done) en toen ik ooit, bij Lyon, een 'ophitser' met een microfoon zag staan, heb ik echt een halfuur in een deuk gelegen, zo belachelijk vond ik het. En "wij zijn Ajax, wij zijn de beste" en al dat Latijns-aandoende gezwatel over passie en eeuwige trouw... Zo serieus. Ik krijg het mijn bek niet uit hoor... Ik kom uit de tijd van de milde, vanzelfsprekende, impliciete arrogantie, met heeeel veel knipoog en zelfspot erbij. Dat past me veel beter dan dat geschreeuw.

Ik vind het echt helemaal niks dat dat op Zuid ook zo zou worden. Laat onze veteranen-enclave gewoon lekker zichzelf zijn. Ik ben aardig enthousiast (we staan 90 minuten en doen best regelmatig mee met liedjes en spreekkoren), maar ik heb helemaal in dat continue gespring en getetter, met een trommelaar en een megafoon voor mijn neus. Dat is mijn sfeertje gewoon niet, en ik ben niet de enige die dat zo voelt. En dan gaat Ajax eraan meewerken om het ons in de maag te splitsen, van het ene seizoen op het andere, waarbij 410 voorrang krijgt op mijn eigen kameraad die al tien jaar op de wachtlijst staat...?

Nou Ajax, lekker over nagedacht weer... Wat een prutclub is het soms ook.

Ik zeg: Zuiderlingen, blijf lekker zitten waar je zit, de sfeer was de laatste twee seizoenen hartstikke lekker, er hoeft niks te veranderen. Als ik een stadion wil dat 90 minuten op zijn grondvesten schudt, dan ga ik wel naar Boca Juniors - River Plate. Ik ben de hemel dankbaar dat wij in Holland niet van die Duracell-konijntjes zijn, bij pakweg Ajax - Roda...

Of ben ik nu een ouwe lul?

Thijs, misschien kun jij iets verstandigs zeggen over wat de club bezielt in deze kwestie, als je er niet door in een vervelende spagaat belandt.

K.
Vraag: waar bevinden zich al decennia lang, in welk stadion dan ook, de fanatiekste supporters? Antwoord: op de korte zijdes, van oudsher de stands. Dat waren en zijn de goedkoopste plekken in het stadion en die trekken de zangers, vechters zo je wilt, maar in ieder geval levendigste, want jonge supporters aan die immers niet zodanig over gelden beschikken dat ze zich een seizoenskaart op de lange zijde kunnen veroorloven. Daar vond altijd een evolutie plaats; op enig moment voel je je te oud om daar een beetje te zingen en te springen, heb je inmiddels een baan, kun je dus een beter en/of rustiger plek in het stadion nemen. Gebeurde bijvoorbeeld in De Meer. ik begon met een eigen seizoenskaart op F, ging naar G, ging naar O. In de Arena kwam ik op Noord terecht (dat had Ajax zo bedacht). Veel gingen van vak F naar vak M.

In de Arena is het anders. In tegenstelling tot De Meer zijn er ineens ruim 42.000 seizoenskaarthouders, waarvan er veel op hun eigen plek willen blijven. De bedoeling was ooit dat Zuid ("De F-side") bij elkaar kon komen voor sfeer. Hebben veel supporters zich voor ingezet en Ajax ging overstag; na de theaterjaren (waarbij alles en iedereen die in De Meer in het zelfde vak zaten) heeft Ajax de F-Side op Zuid gebundeld. Daarvoor moesten toen dus óók mensen wijken; voor degenen die als fanatiekelingen op Zuid wilden staan.

Inmiddels zijn we weer jaren verder en is men op Zuid werkende man geworden, vader geworden, huizenbezitter geworden, getrouwd, een beetje kalend, dikker buikje. Kortom: volwassener; ofwel; ouwe lullen; of beter: ouwe burgerlullen.

Maar: iedereen blijft waar ie staat. Geen evolutie meer, geen jonge enthousiaste aanwas. Die verzamelden zich in Vak 410 en vervolgens aan de overkant op Zuid. Zij zijn anders. Maar: is dat echt zo? Zij houden van Latijnse invloeden. Daar heb jij niet veel mee, Ko, zo haal ik uit je post. Jij koos vroeger óók voor buitenlandse invloeden: Engelse. Die hebben jou gevormd tot de supporter die je nu bent, zij kiezen voor wat anders. Het is geen kwestie van betere of slechtere beleving. Het is een kwestie van ándere beleving. Het is jouw sfeertje niet, dat gedans, getrommel en een megafoon. Nou én? Moeten zij het perse op jouw manier beleven, als ze bij je in het vak staan? Nee toch?

Vak 410 wil nu kennelijk een traditie in ere herstellen; de fanatics op Zuid 1e ring. Zoals het hoorde. Want, ook al zeg je dat je regelmatig meedoet aan spreekkoren of liedjes; ik hoor ze al tijden niet meer vanaf Zuid komen. Zuid eerste ring komt op mij over als een dooie, ingekakte boel, als het om sfeer gaat. Dat vervolgens een groepje van 410 probeerde sfeer te maken vanaf ik meen begin maart is leuk, maar vooral aandoenlijk. Zag er niet uit, de laatste 6, 7 thuiswedstrijden van het seizoen een klein groepje springende en hossende supporters achter de goal op Zuid, terwijl de rest van de korte zijde eerste ring dat een beetje staat te bekijken.

Het idee dat de fanatieke supporters thuishoren achter de goal; daar kan ik me veel bij voorstellen; ik snap echter ook at je daarvoor je plek op Zuid 1 niet wilt opgeven, omdat er eenvoudig geen soortgelijke plek in het stadion als vervanging aanwezig is. Alles op 1e ring heeft een seizoenskaart en ik begrijp dat niemand die nu op Zuid 1 staat, zin heeft om ergens 2 hoog achter te gaan zitten (of staan). Door nu een soort "verplichte" verhuizing op poten te zetten gaat Ajax, zo denk ik, inderdaad erg kort door de bocht. Maar nogmaals; ik snap het idee. De ouwe lullen weg van Zuid 1, de jonkies ervoor in de plaats.
“Freedom! Football is freedom.” Bob Marley

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 40939
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: Supporterszaken...

Bericht door Marillion » wo mei 23, 2012 9:23 pm

Inderdaad. Het probleem is dat de natuurlijke doorstroming is verdwenen. Iedereen blijft zitten waar hij zit en dus krijg je achter het doel te maken met supporters die in de loop der jaren wat minder fanatiek zijn geworden. Af en toe willen ze best een keertje meedoen maar echt niet 90 minuten lang en al helemaal niet tegen Heracles of De Graafschap.

Ik herken mezelf ook prima in dat verhaal. Jarenlang fanatiek overal heen gegaan en inmiddels geloof ik dat wel. Nu ga ik gewoon lekker naar de thuiswedstrijden en als het een keertje niet uitkomt leen ik m'n kaart zonder problemen uit. Eigenlijk zou ik ook best plaats willen maken voor jonge enthousiaste supporters. Alleen wil ik wel met m'n vrienden staan en die zitten allemaal op Zuid. Dus blijf ik ook daar vooralsnog ook. Als ik toch zou verhuizen wil ik alleen naar de 1e ring op de lange zijde. Want dan wil ik ook gewoon echt een plek met beter zicht op het veld. Voor één persoon is dat misschien nog wel te doen maar wil je met een groep bij elkaar is het waarschijnlijk al een stuk lastiger. Is ook een gevolg van het feit dat je overal genummerde zitplaatsen hebt.

Wat 410 betreft heb ik hetzelfde gevoel als Ko. Ik heb respect voor wat ze hebben gedaan met de sfeer in de Arena. Maar diep in m'n hart vind ik het iets dat niet bij Ajax past. Al moet ik dat misschien anders formuleren. Het past niet bij "mijn Ajax".
Nil volentibus arduum

Gebruikersavatar
Kowalczyk
Moderator English Section
Berichten: 13845
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:54 pm
Locatie: AMSTERDAM
Contacteer:

Re: Supporterszaken...

Bericht door Kowalczyk » do mei 24, 2012 6:47 am

@ Marillion en Weekend Cees:

Daarover verschillen we dan van inzicht. Helemaal niet erg. Jullie vinden dat de korte zijde achter de goal min of meer gereserveerd zou moeten zijn voor fanatiekelingen, en dat de 'bewoners' van die tribune plaats zouden moeten maken voor jonkies op het moment dat het fanatiekste eraf is. Valt iets voor te zeggen. Ik, op mijn beurt, zeg: ik beleef voetbal al mijn hele leven van achter het doel, ik zie bij elke wedstrijd koppen om me heen die ik al twintig jaar ken vanaf de Diemenzijde. Dat ga ik niet zomaar verlaten. Heb bovendien geen zin in een veel duurdere seizoenkaart.

Daar valt óók iets voor te zeggen. Eerlijk gezegd gaat het me hier helemaal niet om de wenselijkheid van deze volksverhuizing. Mijn punt is dat die brief van Ajax gewoon niet deugt.

Ajax presenteerde het zo: "Er zullen volgend seizoen 500 Vak 410'ers instromen. Daardoor kan de sfeer veranderen. Als je dat niet wilt en om die reden wil verhuizen, dan wil Ajax daaraan wel meewerken."

Zo kun je dat toch niet aankondigen, met goed fatsoen? Dan draai je gewoon de gang van zaken om en presenteer je een vaag voornemen als een voldongen feit, ingegeven door de hoop dat dat vage voornemen dan meer kans van slagen zal hebben.

Dat is oneerlijke communicatie tegen je vaste klanten (die hun seizoenkaart in de meeste gevallen een stuk langer hebben dan de gemiddelde 410'er).

Niet tegen ons jokken om iets gedaan te krijgen, Ajax. Dat is niet oké.

P.S.: Op Zuid wordt Ajax wel degelijk op een bovengemiddeld fanatieke manier beleefd. Men leeft erg mee, bezigt ferme taal, laat zijn emoties snel de vrije loop, maakt veel gebruik van de toestemming om te staan, juicht tamelijk 'wild', heeft een relatieve diehard-instelling en is niet vies van een spreekkoortje. Het zijn ook veelal mensen die ervaring hebben met uitwedstrijden. In het buitenland kom ik altijd veel Zuiderlingen tegen. Zuid is geen vak waar men 90 minuten springt en host en elkaar opzweept om continu te zingen, zéker niet wanneer daar middelen als trommels en megafoons aan te pas moeten komen. Maar: wel degelijk een fanatiek vak. Als ik op de lange zijde ga zitten en Ajax beleef zoals ik dat mijn hele leven al op de Diemenzijde/Zuid doe, dan kijkt men me aan alsof ik een crimineel ben - en staan er meteen mensen te klagen bij de stewards dat ik moet blijven zitten. Dan gaan mensen brieven schrijven naar Ajax, omdat de kinderen waren geschrokken.

Ik wil maar zeggen: wij zijn geen zwijgend ArenA-klapvee, alleen zijn we niet zo van de trommels, megafoons en tifo. Dat heeft vast en zeker met onze voortschrijdende leeftijd te maken, maar ook met het Diemenzijde-cultuurtje dat gewoon anders was. Tijdens Ajax - Volendam in 1991 stond ik ook niet 90 minuten te blèren. En de F-Side ook niet. Hossen kwam sowieso niet voor, eigenlijk. En met een trommel of een megafoon was je waarschijnlijk te kennen gegeven om héél snel een eind op te rotten met die flauwekul.

K.
Still alive...

Gebruikersavatar
Jinne
Site Admin
Berichten: 13762
Lid geworden op: ma sep 22, 2003 11:05 am
Locatie: Amsterdam, Holland
Contacteer:

Re: Supporterszaken...

Bericht door Jinne » do mei 24, 2012 9:05 am

Hoe ging het verloop dan vroeger in De Meer? Vroegen de oudjes zich dan ook niet af: Wat komt die rare Ko hier doen?
He's not the Messiah. He's a very naughty boy!

M..
Berichten: 3195
Lid geworden op: ma okt 06, 2003 6:33 pm

Re: Supporterszaken...

Bericht door M.. » do mei 24, 2012 9:12 am

10 jaar op de wachtlijst??? Dan doet ie iets niet goed, heb er 3, max 4 jaar op gestaan en toen was ik ook 'offieiceel' over.. daarvoor had die wachtlijst geen meerwaarde aangezien de lift vrijwel vrij toegankelijk was.

Gebruikersavatar
Kowalczyk
Moderator English Section
Berichten: 13845
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:54 pm
Locatie: AMSTERDAM
Contacteer:

Re: Supporterszaken...

Bericht door Kowalczyk » do mei 24, 2012 9:24 am

Jinne schreef:Hoe ging het verloop dan vroeger in De Meer? Vroegen de oudjes zich dan ook niet af: Wat komt die rare Ko hier doen?
Laat ik vooropstellen: over dingen als het verbeteren van de 'sfeer' en het 'verloop' dacht niemand na. Over dingen als transfersommen en wie er in het bestuur zat trouwens ook niet. Je ging gewoon naar het voetballen kijken en Ajax aanmoedigen. Voor mijn gevoel werd er veel minder gediscussieerd over alles. 'Knijpen' de backs wel genoeg, hebben we wel een 'brede bank', moet de punt naar achteren...? Kan me niet heugen dat ik ooit zo'n discussie gevoerd heb (of gehoord) in De Meer. Er was - in het algemeen - minder gelul over de dingen. Daar dachten bestuurders en trainers wel over na; wij kwamen gewoon Ajax kijken. Dat is ook de belangrijkste reden waarom ik het vroeger leuker vond. Luchtiger. Meer relativering.

Er werd in die tijd óók wel geconcludeerd dat een speler niet zo goed was ("Jezus, die kan net zo goed in een rokje gaan spelen"), maar daar werd gewoon om gelachen, want hij stond er nu eenmaal en we hadden niet beter. Er werd veel minder snel op hoge toon een inhoudelijke discussie van gemaakt over falend aankoopbeleid, 'het niveau niet aan kunnen' en dat de verantwoordelijke technisch directeur weg moest. Wat er op het veld stond, werd veel meer gezien als een voldongen feit. Daar wond je je verder niet al te erg over op. Het wás ook meer een voldongen feit: er mochten maar twee buitenlanders in een team staan, de rest moest Nederlands zijn - en Ajax had nooit geld, dus grote aankopen waren er toch nooit. Dat maakte discussies over wat er nog gehaald moest worden sowieso een beetje hypothetisch - en dus oninteressant.

Laat ik zeggen: het verschil in beleving tussen Ajax en een potje van JOS op sportpark Drieburg was niet zo heel groot, in essentie. Je wandelde gewoon naar het stadion en dan zei je: "één kaartje vak G graag" en dan ging je voetbal kijken. Dat klinkt nu raar, maar eigenlijk is die manier van 'Ajax beleven' pas na 1990 heel snel veranderd.

Verder moet je bedenken dat Ajax tot 1990 tamelijk weinig publiek trok: op goede dagen misschien 15.000, maar op slechte dagen net zo makkelijk 5.000 of minder - en op een gemiddelde dag 10.000 ofzo. Er was nooit schaarste aan plaatsen. Het percentage mensen dat een seizoenkaart had, lag ook lager dan nu. Mensen liepen gewoon naar het stadion en kochten een kaartje aan de kassa. Ik heb de tijd nog meegemaakt in De Meer dat je een kaartje voor de Diemenzijde kocht (want die kant speelde Ajax altijd op in de eerste helft) en in de rust omliep (!) naar de Stadszijde, om ook in de tweede helft Ajax op je af te zien komen. Dat kon in 1987 nog, volgens mij. Plaats zat. Nu is het natuurlijk ondenkbaar en mag het alleen in het amateurvoetbal nog.

Pas na het staafincident (toen er allerlei hekken werden geplaatst en de capaciteit van De Meer terugliep naar 19.000) én het ontstaan van nieuw élan onder Beenhakker (kampioen in 1990, goeie lichting, nieuwe hoop) werd het drukker, zat het altijd vol en gingen mensen voor de zekerheid maar een seizoenkaart kopen, om zeker te zijn van hun plaats. Deed ik ook, in 1992. De tijd dat De Meer meestal vol zat, en je niet meer zomaar een kaartje kon kopen voor elk gewenst vak, duurde feitelijk maar een jaar of zes: van 1990 tot 1996. Die periode was niet eens lang genoeg voor het ontstaan een 'vergrijzingsprobleem'.

Voordat discussies over vergrijzing en verloop actueel werden, zaten we al in de ArenA. In De Meer is het nooit aan de orde geweest.

K.
Still alive...

Gebruikersavatar
WP_Legend
Berichten: 10276
Lid geworden op: wo sep 17, 2003 8:44 pm
Locatie: Perth

Re: Supporterszaken...

Bericht door WP_Legend » do mei 24, 2012 9:26 am

Ik zeg na de zuid amerikaanse toestanden, op naar de Afrikaanse.. oftewel kom maar op met die droeftoeters... pwaaaaaaaaaaaaaap!

Gebruikersavatar
elliquido
Berichten: 7899
Lid geworden op: di feb 10, 2004 5:03 pm

Re: Supporterszaken...

Bericht door elliquido » do mei 24, 2012 9:40 am

Wat is er nu eigenlijk mis aan de huidige situatie ?
Er hoeft toch helemaal niet verhuisd te worden.
NOOIT meer Seedorf a.u.b.

Gebruikersavatar
Kowalczyk
Moderator English Section
Berichten: 13845
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:54 pm
Locatie: AMSTERDAM
Contacteer:

Re: Supporterszaken...

Bericht door Kowalczyk » do mei 24, 2012 9:44 am

elliquido schreef:Wat is er nu eigenlijk mis aan de huidige situatie ?
Er hoeft toch helemaal niet verhuisd te worden.
Juistem.

Ik vond de sfeer de voorbije twee seizoenen top. Hoeft niet heftiger. Hartstikke tof zo.

K.
Still alive...

M..
Berichten: 3195
Lid geworden op: ma okt 06, 2003 6:33 pm

Re: Supporterszaken...

Bericht door M.. » do mei 24, 2012 9:44 am

Er gaat ook niemand verhuizen. Ajax heeft vrijwel geen telefoontjes ontvangen van mensen die van zuid weg willen en ook 410 voelt er niets voor om overgeplaatst te worden.
Wel wordt het initiatief om zuid wakker te schudden doorgezet zoals eind vorig seizoen. Maar dat is geen 410 initiatief.

Plaats reactie