F-Side, VAK 410 en de Supportersvereniging

Alles over Ajax in z'n algemeenheid.

Moderator: mods

Plaats reactie
Mr. Ajax
Berichten: 14474
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 3:32 pm

F-Side, VAK 410 en de Supportersvereniging

Bericht door Mr. Ajax » za sep 18, 2010 7:37 am

Welke AT-er's behoren tot een of andere supporters vereniging? En waarom heb je voor de een gekozen en niet voor de andere? En hoe serieus ben je dan in je beleving met betrekking tot andere (extreem) fanatieke aanhangers?

Ik heb zojuist op Discovery Channel die programma van Danny Dyer gezien, Real Footbal Factories heet het. Net een aflevering over het hooliganisme in Nederland, waarin de F-Side veel werd besproken. Evenals de S Vak van feyenoord, de Bunnikside van Utrecht, en de Noordzijde van ADO, die (samen met de F-Side) als de vier grootste 'firms' worden beschouwd.
- Je bent net zolang gestoord tot je een genie bent -

Cruijff
AT Toto winner 14/15
Berichten: 23212
Lid geworden op: di jan 31, 2006 12:06 am

Re: F-Side, VAK 410 en de Supportersvereniging

Bericht door Cruijff » za sep 18, 2010 10:25 am

Ik ga sinds 1993 naar Ajax, vanaf mijn 11e. De eerste wedstrijd was in het Olympisch Stadion tegen Feyenoord, kaarten kochten we nog gewoon aan het stadion.

Daarna heb ik in de Arena een seizoenkaart in 411 gehad en zo rolde ik vanzelf in het Vak 410 wereldje. Ben een tijd lang actief geweest voor het vak en 4 jaar lang de webmaster van http://www.vak410.nl (in de tijd dat er nog geen taalfouten in de teksten en fotoverslagen stonden :biggrin.gif:)

In die periode eet, dronk en ademde ik Ajax. Ik ging ook alle uitwedstrijden, meestal buiten de combi om. Ook voor De Klassieker morgen weer losse kaarten kunnen regelen. Maar tegenwoordig zit ik in vak 426, kijk de meeste uitwedstrijden op tv, al heb ik al wel Auxerre uit geboekt.

Wilde als ventje van 12/13/14 altijd graag een F-sider worden, maar zou mezelf niet dat etiket opplakken. De naam F-side verdien je niet zomaar, als je een seizoenkaart in vak 125 t/m 129 houdt dat niet direct in dat je "bij de F-side hoort" naar mijn mening.

Cruijff
AT Toto winner 14/15
Berichten: 23212
Lid geworden op: di jan 31, 2006 12:06 am

Re: F-Side, VAK 410 en de Supportersvereniging

Bericht door Cruijff » za sep 18, 2010 10:29 am

Was trouwens altijd lid van de OFA en nooit van de SVA. Nu dus van de AFCA Supportersclub en nog steeds geen Ajax Life. Blaadje komt trouwens wel bij mijn ouders op de deurmat, die hebben samen een familie lidmaatschap.

Heb ik ze aangesmeerd om met die clubcards wat kaarten te kunnen bijhalen. Ik ga ook nog weleens met Axios Leiden mee, dit seizoen Groningen uit en in 2007 met de bus naar Werder Bremen.

Gebruikersavatar
Kowalczyk
Moderator English Section
Berichten: 13845
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:54 pm
Locatie: AMSTERDAM
Contacteer:

Re: F-Side, VAK 410 en de Supportersvereniging

Bericht door Kowalczyk » za sep 18, 2010 11:30 am

Ik ging in 1983 voor het eerst naar Ajax. De eerste paar jaren, als klein jochie, bleef het bij één of twee bezoekjes aan een thuiswedstrijd in De Meer (of een Klassieker in het Olympisch Stadion). Onder begeleiding van vader of oom, uiteraard. Ik keek er maaaaaanden naar uit, tot ik weer een keertje 'mocht'.

Mijn eerste Europacup-wedstrijd was Ajax - Real Zaragoza, halve finale Europacup II, in het voorjaar van 1987. 3-0 gewonnen, onvergetelijk, en op naar Athene.

Mijn eerste uitwedstrijd was toen ik net vijftien was geworden (ook nu: onder begeleiding, mijn oom ging erheen met een groepje vrienden, en na lang zeuren mocht ik mee van mijn moeder...). Met de trein naar PSV - Ajax, maart 1990, een avondwedstrijd in de halve finale van de beker (2-2 na verlenging, uitgeschakeld op strafschoppen).

Vanaf mijn zestiende verjaardag (februari 1991) ging ik vaker: ik had een bijbaantje en spaarde voor Ajax-bezoek (en platen, en concerten). Het eerste seizoen waarin ik echt frequent naar Ajax ging was 1991-1992: een stuk of acht thuiswedstrijden in de competitie, een bezoek aan Düsseldorf (voor de Europese 'thuiswedstrijd' tegen Osasuna), mijn eerste Europese uitduel (AA Gent - Ajax, 0-0) en natuurlijk de drie thuisduels tegen AA Gent, Genoa en Torino in het Olympisch Stadion. Onvergetelijk. Dat was het eerste seizoen waarin ik me echt 'stadionganger' en echt 'supporter' voelde.

Het daaropvolgende seizoen (1992-1993) kreeg ik een ov-jaarkaart en was het bal: ik bezocht vrijwel alle thuisduels (altijd vak G) en een handjevol uitwedstrijden (combi's bestonden niet of nauwelijks, je ging naar de administratie bij De Meer, kocht een kaartje voor het uitvak en reisde er met je ov-kaart naar toe).

In juni 1993 verhuisde ik eindelijk naar Amsterdam, als student, en kocht ik mijn eerste seizoenkaart. The rest is history. Vijftien jaar lang vrijwel álles gezien: uit, thuis, beker, een paar vriendschappelijke potjes in de voorbereiding, Europese uitduels, Ajax-2 op Voorland. In de jaren '97-'98 was het iets minder, omdat ik toen stage liep bij AT5, aan het afstuderen was, mijn bijbaantje eraan moest geven en werkelijk geen cent te makken had. Maar tussen 1993 en 2007 heb ik een jaar of dertien, veertien tot de handvol fanatiekste en meest frequente stadiongangers gehoord.

Sinds 2007 is daar de klad in gekomen: ouder geworden, een nieuwe (heel andersoortige) relatie, andere prioriteiten en in het algemeen een beetje klaar met het 'supportersleventje'. Ik heb het allemaal vaak genoeg gezien en gedaan. Ik heb een paar tandjes teruggeschakeld.

Ik heb me, zeker in de jaren negentig, wel gerekend tot - in het algemeen - de fanatieke groepen. Maar ik heb me nooit 'lid' van een groepering gevoeld. Dat zit niet in mijn aard. Ik ben er te autonoom voor. Ik hoor nergens bij en spreek nooit namens iemand anders dan mezelf (zou ik ook nooit willen; ik zou me ook in mijn werk nooit achter een bedrijfsfilosofie kunnen scharen, ik hoor niet bij een bedrijf). Het is ook geen toeval dat mijn roman Vak 127 over fanatieke Ajacieden gaat, maar dat het woord 'F-Side' er geen enkele keer in voorkomt.

Nu ben ik lid van de vereniging, in bepaalde kringen een 'bekende Ajacied' en tot op zekere hoogte ook een 'opiniemaker' waar het Ajax-zaken betreft. Mijn stem wordt door Ajacieden gehoord, nu. Ik voel me in die zin wel een Ajacied die iets kan bijdragen aan de beeldvorming over fanatieke supporters: in de media komen niet veel mensen aan het woord die iets zinnigs over Ajax te melden hebben, maar toch 'van de staantribune' zijn. Op dat vlak voel ik een zekere verantwoordelijkheid (dat ik die verantwoordelijkheid neem en - meestal - op een verstandige manier invul, was ook de reden voor het bestuur-Jaakke om me voor te dragen als 'werkend lid').

Ik hoor niet langer tot de 'groep die altijd gaat', maar mijn hart ligt wel op Zuid H, en in het algemeen bij de 'jongens achter het doel'. Toen ik werd voorgedragen als lid, kreeg ik een seizoenkaart in het ledenvak (103) aangeboden en toegang tot het ledenrestaurant. In allebei nog nooit geweest. Ik heb mijn oude seizoenkaart op Zuid gehouden en heb dat hele ledenrestaurant nog nooit van binnen gezien. Ik heb er niks te zoeken.

Ik ben lid van de AFCA Supportersclub, omdat ik het belangrijk vind dat een club als Ajax een sterke, onafhankelijke supportersclub heeft. Ik vind dat elke zichzelf en zijn club respecterende Ajacied lid zou moeten zijn van de belangrijkste onafhankelijke supportersclub. Ik schrijf (gratis) een column voor de AFCA Supportersclub, maar wil daar zelfs geen gratis lidmaatschap voor. Ik betaal gewoon contributie; daar stond ik op toen ik met 'Woensdag Gehaktdag' begon.

Dat is ongeveer mijn plek in het geheel.

K.
Still alive...

Gebruikersavatar
Jeroen126
Berichten: 2275
Lid geworden op: ma mar 27, 2006 4:42 pm
Locatie: Amsterdam

Re: F-Side, VAK 410 en de Supportersvereniging

Bericht door Jeroen126 » za sep 18, 2010 1:08 pm

Ik ga sinds begin jaren '90 naar Ajax. Eerst met mijn vader en broers, later met vriendjes uit de klas (opgegroeid in Amsterdam, in die tijd was iedereen onvoorwaardelijk voor Ajax. Is er geen eentje meer van over, trouwens). Vanaf mijn vijftiende had ik een seizoenskaart en bezocht ik uitwedstrijden, daarvoor kocht ik losse kaartjes. Moederlief heeft het seizoenskaartmoment zo lang mogelijk uitgesteld, die was bang dat ik - doorgeslagen puber als ik was - hooligan zou worden. Het heeft me allemaal een tijdje erg gefascineerd, maar dat is er nooit echt van gekomen. Wat dat betreft voel ik me ook geen F-sider, ondanks mijn seizoenskaart op zuid1 (waarvoor ik overigens schandalig lang op de wachtlijst heb moeten staan). Uitwedstrijden bezoek ik steeds minder omdat mijn bloedgabber een SV heeft, maar vanaf volgend jaar mag hij weer mee en dan zal dat vanzelf weer wat vaker gaan gebeuren. Europees gaan we wel zo vaak mogelijk, hoewel we Real Madrid helaas hebben moeten laten schieten.
Ik ben vanaf het begin lid van de AFCA SC, niet omdat ik het altijd met ze eens ben, maar omdat er nu eenmaal geen Pragmatische Jeroen Supportersvereniging bestaat en ze bij AFCASC door de bank genomen het dichtst bij mijn ideeën over Ajax zitten. Sinds ongeveer een half jaar ben ik ook lid van de SVA, voornamelijk omdat ik het krantje graag ontvang. En ik moet zeggen, over het algemeen ben ik aangenaam verrast: ze zijn veel meer met de dingen die ik belangrijk vind bezig dan ik verwacht had.

Actief gezien ben ik maar lid van één groep, en dat is mijn vriendengroep.

Thijs
Site Admin & Toto winner WC 2010
Berichten: 13713
Lid geworden op: zo sep 28, 2003 6:24 pm
Locatie: Amsterdam

Re: F-Side, VAK 410 en de Supportersvereniging

Bericht door Thijs » za sep 18, 2010 1:26 pm

Ik ging voor het eerst naar Ajax in '98, meteen een 'buitenlandse uitwedstrijd', oefenwedstrijd tegen Borussia Mönchengladbach in Bocholt, Duitsland. Vond dat écht heel gaaf, eindelijk Ajax in het echt zien. Daarna was ik een Amsterdam Tournament-bezoeker, ook omdat m'n vader weinig zin had om dat hele tyfusend naar Amsterdam te rijden elke keer.

Seizoenkaart vanaf 2005 in 426, twee jaar gehad en daarna verplaatst naar 428. Daar heb ik nooit gezeten want tussen de twee drama-wedstrijden tegen Slavia Praag mocht ik bij Ajax komen werken. Seizoenkaart wel aangehouden ivm het bezoeken van uitwedstrijden. In 2007-2008 heb ik alle 34 competitieduels bezocht (drie buiten de combi om), en Ajax-MVV wordt mijn 84e thuiswedstrijd op rij waar ik bij aanwezig ben.

Europese duels niets meer gemist sinds Ajax - AS Roma in 2002, stond toen op vak410 die CL-ronde en dat vond ik -toen- geweldig. Maar 90 minuten lang TIFO is toch niet helemaal mijn ding, zeker niet op zondagmiddag thuis tegen NEC oid. Ik zit nu al ruim drie jaar op de perstribune waar het 'not done' is om te juichen, dat vind ik wel jammer. Niet dat ik per se wil juichen als we tegen Willem II en De Graafschap spelen, maar ik moet me bij wedstrijden zoals tegen Kiev echt inhouden. :blush.gif:

Ga nu niet vaak meer naar uitwedstrijden, maar tijdens die wedstrijden kan ik me weer echt 'supporter' voelen. Europese uitwedstrijden, heerlijk. Dat gevoel wat je hebt als je met 4.000 man in Hamburg bent, overal Ajacieden, of in zo'n vak staat in Turijn of Florence, dat is gewoon schitterend. Kunnen al m'n opgekropte emoties er weer uitkomen als we scoren, heerlijk!

Het hart van Ajax staat niet op het veld, of in de kleedkamer, of op de kantoren, maar dat staat en zit op de tribune. Het echte Ajacied zijn ligt in het feit dat je allemaal voor dat mooie cluppie komt, of dat nou ergens in Europa is of gewoon gezellig op De Toekomst waar de 'historie' je gewoon voorbij loopt. Dat je elkaar na een belangrijke goal aankijkt en hetzelfde voelt: YES!

Ben trouwens wel lid van de SVA en de AFCA Supportersclub. Vind de Ajax Life wel leuk om door te bladeren, ken de mensen achter de site van van het krantje ook goed, weet dat het ook echte Ajacieden zijn. Ben lid van de AFCA Supportersclub omdat ik het belangrijk vind dat zij zich inzetten voor de belangen van de fanatiekere supporters. Zonder fanatieke fanbase ben je als club helemaal niets meer, namelijk.

(Zit niet echt een rode draad in deze post, maarja, was gewoon lekker aan het typen :smallgrin.gif: )
Don't worry 'bout a thing...cause every little thing gonna be alright!

Gebruikersavatar
kruifie
Berichten: 326
Lid geworden op: vr apr 09, 2010 3:38 pm
Locatie: Brielle

Re: F-Side, VAK 410 en de Supportersvereniging

Bericht door kruifie » za sep 18, 2010 2:11 pm

Ik was een jaar of 10 en vond voetbal geen klote aan, tot ik een vriendje in groep 7 kreeg die helemaal verknocht was aan Ajax. Hij had zelfs een echt shirt. Dagelijks vroeg hij me hem te overhoren, met de spelersposter die hij had. Pettersson, Roy, Litmanen, Alflen, op een gegeven moment kende ik ze zelf ook allemaal. Elke maandag kwam hij met een grote glimlach op school, en vertelde me dan hoe de wedstrijd was gegaan. Ook de meester was voor Ajax, wat soms voor beroering zorgde in de klas, gezien het feyenoordgezinde dorpje waar ik destijds woonde. Uiteindelijk waren het altijd de meester en mijn vriendje die het weekend na Ajax-feyenoord de grootste praatjes konden hebben, tegenover al die feyenoordknulletjes. Schitterend vond ik dat, en ik raakte steeds meer geinteresseerd. De periode daarna was natuurlijk grandioos, elk weekend winnen. Zowel voor de competitie als Europees, en zelfs de wereldcup. Het mooiste bleef toch altijd dat iedereen tegen jou en dat klote Ajax was, en je uiteindelijk zelf aan het langste eind trok doordat je club altijd won. Met zn allen tegen jou, en jij blijft overeind. Dat gevoel.
In '99 mocht ik voor het eerst (met mn oom) mee naar het stadion. Ajax-rkc. Niet echt n topaffiche, ware het niet dat Blind en Litmanen(mijn all time hero) afscheid namen en ik als 16 jarige jongen eindelijk in het Ajax stadion kwam. Ik was inmiddels allang lid van de SVA (keer kado gekregen, maar er niet minder blij mee). Met de bijbehorende clubcard en mijn studenten ov kon ik nu vaker zelf naar Ajax gaan. Ik denk dat ik ongeveer 15x per jaar naar Ajax ga, de laatste jaren ook uitwedstrijden met de SVA uitkaart. Niet alleen de topwedstrijden, maar ook wedstrijden van Jong Ajax en bekeravondjes tegen pakweg Udi 19 of Nec met 10.000 man. Eigenlijk altijd op kloteplekken, maar daarom niet minder fanatiek. Ik zit graag in de buurt van 410 en zuid, vind dat je niet komt om te klappen als we winnen, maar om je team te supporten. Wat dat betreft moet ik de jongens hier uit de buurt soms gelijkgeven, dat ze in rotterdam meer supporters hebben, en bij ons meer toeschouwers. Een Europese uitwedstrijd is er nog niet van gekomen maar staat hoog op de lijst.
Ik woon inmiddels in hartje Rotterdam, en heb een hoop feyenoordvrienden, die me een soort van gedogen. Sommigen zijn fanatiek(geweest) en hebben echt een bloedhekel aan alles wat met Ajax te maken heeft, maar aan de andere kant vinden ze het ook wel weer wat hebben, zo'n 'neus' die er toch maar voor uitkomt en zelfs in de kuip gaat zitten tussen het thuispubliek jaar in jaar uit.
Op mijn werk ben ik inmiddels zelf de meester die voor Ajax is, en zie ik soms hetzelfde gevoel als ik ooit had, bij dat ene Ajaxsupportertje in wording in mijn klas. De feyenoordknulletjes willen altijd wedden voor de klassieker. Zoals ook dit keer. Wanneer Ajax wint dragen er maandag voor de zoveelste keer 4 jongetjes de hele dag het (veel te grote) Ajaxshirt van de meester. Bij winst van fey geef ik les in een fey shirt. Ik werk er al 6 jaar, en nog nooit heb ik dat shirt hoeven dragen dus wat dat betreft een weddenschap die ik makkelijk aan kan gaan. (de ene verliespartij voor de beker een paar jaar terug wilde toevallig niemand wedden, gelukkig achteraf). Ik kijk er weer met vertrouwen naar uit.

Mr. Ajax
Berichten: 14474
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 3:32 pm

Re: F-Side, VAK 410 en de Supportersvereniging

Bericht door Mr. Ajax » za sep 18, 2010 7:52 pm

Cruijff schreef: Wilde als ventje van 12/13/14 altijd graag een F-sider worden, maar zou mezelf niet dat etiket opplakken. De naam F-side verdien je niet zomaar, als je een seizoenkaart in vak 125 t/m 129 houdt dat niet direct in dat je "bij de F-side hoort" naar mijn mening.
Wanneer verdien je die naam dan wel, in jou ogen?
- Je bent net zolang gestoord tot je een genie bent -

brigade zuid
AT Toto winner 15/16
Berichten: 23726
Lid geworden op: ma apr 26, 2004 10:51 pm

Re: F-Side, VAK 410 en de Supportersvereniging

Bericht door brigade zuid » za sep 18, 2010 7:53 pm

Ik ga sinds 1993, eerst een jaartje vak O naast het uitvak en daarna F-side. Na de verhuizing naar de Arena eerst een aantal jaar zuid 1, toen een jaartje ertussenuit vanwege een stadionverbod en sindsdien vak 426. De mooiste tijd beleefde ik op de F-side en de laatste jaren begin ik het steeds minder leuk te vinden.
Ik ben ook altijd lid geweest van de OFA en daarna de AFCA suppclub.

M..
Berichten: 3195
Lid geworden op: ma okt 06, 2003 6:33 pm

Re: F-Side, VAK 410 en de Supportersvereniging

Bericht door M.. » za sep 18, 2010 8:40 pm

Mr. Ajax schreef:
Cruijff schreef: Wilde als ventje van 12/13/14 altijd graag een F-sider worden, maar zou mezelf niet dat etiket opplakken. De naam F-side verdien je niet zomaar, als je een seizoenkaart in vak 125 t/m 129 houdt dat niet direct in dat je "bij de F-side hoort" naar mijn mening.
Wanneer verdien je die naam dan wel, in jou ogen?
Als je minstens 40 van de 90 minuten met een vlaggetje zwaait. Logisch toch?

Gebruikersavatar
Nihad
Berichten: 13341
Lid geworden op: wo sep 24, 2003 3:59 pm
Locatie: Den Haag

Re: F-Side, VAK 410 en de Supportersvereniging

Bericht door Nihad » zo sep 19, 2010 5:04 pm

Ik ben voor het eerst bij Ajax geweest in 1998, tijdens de Johan Cruijff schaal tegen PSV. We verloren toen met 0-2. Dat zelfde jaar ging ik gelijk naar mijn eerste uitwedstrijd: Feyenoord uit. Ik vond dat als 14 jarig joch helemaal geweldig natuurlijk. Vervolgens nog dat seizoen feyenoord thuis voor de beker. Geweldige wedstrijden waren dat!

Het jaar daarna ben ik nog een paar keer geweest, maar het seizoen daarop onder Adriaanse, begon ik echt vaak te gaan. Tweede seizoenshelft heb ik volgens mij maar 1 thuisduel gemist. Ik heb een seizoenkaart sinds 2001-2002. Eerst vak 412, daarna 426 en sinds vorige jaar 424 (vak 410 dus). Toch heb ik bijna altijd op 410 gestaan. Ik sta dus eigenlijk sinds het begin van 410 op 410. In 2002 begon ik ook met veelvuldig uitwedstrijden te bezoeken. Ik heb volgens mij sindsdien alle stadions van Nederland wel gezien.

Ik realiseer mij nu dat ik mij een partij wedstrijden heb gezien. Ik heb seizoenen achterelkaar gehad waar ik geen thuisduel miste: Zowel Europacup, beker als competitie. Ook een rits aan uitwedstrijden erbij. Nog paar keer naar het buitenland. Paar bekerfinales nog.
“Please do not call me arrogant because what I say is true. I think I’m a special one.”

Cruijff
AT Toto winner 14/15
Berichten: 23212
Lid geworden op: di jan 31, 2006 12:06 am

Re: F-Side, VAK 410 en de Supportersvereniging

Bericht door Cruijff » wo okt 06, 2010 12:10 am

M schreef:
Mr. Ajax schreef:
Cruijff schreef: Wilde als ventje van 12/13/14 altijd graag een F-sider worden, maar zou mezelf niet dat etiket opplakken. De naam F-side verdien je niet zomaar, als je een seizoenkaart in vak 125 t/m 129 houdt dat niet direct in dat je "bij de F-side hoort" naar mijn mening.
Wanneer verdien je die naam dan wel, in jou ogen?
Als je minstens 40 van de 90 minuten met een vlaggetje zwaait. Logisch toch?
Nee, als je minstens 60 van de 90 minuten met een vlaggetje zwaait!!! Flauw... :excited.gif:

Toen ik een klein opdondertje was dat nog op de basisschool in groep 8 zat mocht ik met een aantal oudere jongens weleens mee naar De Meer en dan stonden we in Vak F. En stoer dat ik dat vond staan zingen tussen de F-side! Wist ik veel dat die oude F-Siders allang naar Vak M waren verkast...

...Later toen ik betrokken raakte bij de oprichting van Vak 410 kregen we vaak van die oude jongens te horen dat ze best jaloers op ons waren, omdat wij toen hadden wat leek op wat zij vroeger hadden. Dat Vak 410 aanvankelijk op Noord redelijk dicht naast het uitvak werd geplaatst was ook een bewuste actie van o.a. Joark en Olaf (de supporterscoördinator wiens baan nu is overgenomen door de afgrijzelijke Henk Voors). Ze wilden graag heibel creëeren in de buurt van het uitvak.

In de beginjaren wilden met name de wat jongere jongens uit vak 127 (die dezelfde leeftijd hadden als ik) ons weleens klappen geven, ze maakten ons uit voor pannenkoek-Ultras en weet ik wat niet meer allemaal. Die mannen uit vak 125 namen het altijd voor ons op, ze waren en zijn enorm blij met 410, ook als er eens wat rotzooi of vuurwerk naar beneden lazerde kwam er meestal de reactie dat dat er gewoon bijhoorde en het in hun tijd veel en veel gekker was.

De verhuizing van Vak 410 naar Zuid is naar mijn mening wel erg goed geweest voor de sfeer. Maar nogmaals: shirtje uitdoen en 90 minuten lang blije liedjes zingen die door microfoons en een trommel begeleid worden is niet mijn manier van voetbal beleven. Daarom bekijk ik de wedstrijden tegenwoordig voornamelijk vanuit 425 of 426.

Gebruikersavatar
666
Site Admin
Berichten: 7077
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 9:12 pm
Locatie: vak 122 in de showroom van Handelshuis Ajax N.V.
Contacteer:

Re: F-Side, VAK 410 en de Supportersvereniging

Bericht door 666 » wo okt 06, 2010 12:27 am

Als jong schoolduiveltje in de 80s stond ik meestal op de Stadszijde en af en toe aan de Diemenzijde. Kaartjes kostten een tientje maar als je de suppoost een knaak gaf kwam je er ook in. Lang leve de corruptie!

Bij europese wedstrijden in het Olympisch Urinoir in het jaar dat we de ECII wonnen stonden we altijd te wachten tot er een groep hooligans een gatestorm hield en dan renden wij als meelopers mee naar binnen voor nop. Bij de UEFA-cupfinale waren we te laat voor kaartjes maar dankzij een opblaasbootje vanaf de Sloterkade waren we er toch bij.

Na de staaf tegen Austria en de fragmentatiebom tegen Feyenoord hingen er van die irritante netten voor de staanplaatsen dus verhuiste ik naar Vak M waar van 't Schip voorbijsnelde. Af en toe onder het hek door naar Vak L want daar zaten vrienden en had je geen last van die vervelende hekken. Volgens mij had je in M alleen een onbelemmerd uitzicht op het veld vanaf de trap. In A en D ook en in het blauwe J zal het niet beter geweest zijn. Vak J en het reservaat voor bezoekend gespuis (N) zijn de enige vakken in De Meer waar ik nooit geweest ben.

Daarna een seizoenkaart voor L via een bij Heineken werkende kennis en sinds die tijd ben ik de voordelen van midden langs de zijlijn gaan waarderen. Daar zie je het spel echt 666 keer beter dan van achter het doel. Vandaar dat ik nu in 122 zit. Jammer dat de wachtlijsten voor 120 en 121 eindeloos lang zijn. Misschien kan ik via die corrupte Thijs voordringen? Die is in een vorig leven vast suppoost in De Meer geweest dus die mag wel eens wat terugdoen voor al die knaken.

Supportersvereniging? Nooit aan gedaan. Ik ben al AT'ist en das meer dan genoeg. Uitwedstrijden doe ik alleen als ik zelf kan beslissen waar en wanneer enzo want ik doe niet aan combiveevervoer. Ik heb via-via (handig, die familieleden die toch nooit naar voetbal gaan) een CC voor Feyenoord, Utrecht en Volendam dus die uitwedstrijden zit ik tussen vijandig publiek. Een paar maanden terug was ik nog bij Porto-uit in de voorbereiding omdat ik toch in de buurt was.
Sign your name on
the dotted line:

.............................

Thijs
Site Admin & Toto winner WC 2010
Berichten: 13713
Lid geworden op: zo sep 28, 2003 6:24 pm
Locatie: Amsterdam

Re: F-Side, VAK 410 en de Supportersvereniging

Bericht door Thijs » wo okt 06, 2010 1:59 pm

666 schreef: Bij europese wedstrijden in het Olympisch Urinoir in het jaar dat we de ECII wonnen stonden we altijd te wachten tot er een groep hooligans een gatestorm hield en dan renden wij als meelopers mee naar binnen voor nop. Bij de UEFA-cupfinale waren we te laat voor kaartjes maar dankzij een opblaasbootje vanaf de Sloterkade waren we er toch bij.
Mooie verhalen vind ik dat altijd, toch jammer dat ik daar zelf wat te jong voor ben. Al gebeurt het 'gatestormen' bij Ajax nog wel vrij vaak, bij eigen vervoer-uitwedstrijden. (Kan me Heerenveen, Anderlecht en Juve al herinneren waar ik zelf bij was, zullen er vast nog meer zijn)
Don't worry 'bout a thing...cause every little thing gonna be alright!

Cruijff
AT Toto winner 14/15
Berichten: 23212
Lid geworden op: di jan 31, 2006 12:06 am

Re: F-Side, VAK 410 en de Supportersvereniging

Bericht door Cruijff » wo okt 06, 2010 2:06 pm

Thijs schreef:
666 schreef:Als jong schoolduiveltje in de 80s stond ik meestal op de Stadszijde en af en toe aan de Diemenzijde. Kaartjes kostten een tientje maar als je de suppoost een knaak gaf kwam je er ook in. Lang leve de corruptie!

Bij europese wedstrijden in het Olympisch Urinoir in het jaar dat we de ECII wonnen stonden we altijd te wachten tot er een groep hooligans een gatestorm hield en dan renden wij als meelopers mee naar binnen voor nop. Bij de UEFA-cupfinale waren we te laat voor kaartjes maar dankzij een opblaasbootje vanaf de Sloterkade waren we er toch bij.
Mooie verhalen vind ik dat altijd, toch jammer dat ik daar zelf wat te jong voor ben. Al gebeurt het 'gatestormen' bij Ajax nog wel vrij vaak, bij eigen vervoer-uitwedstrijden. (Kan me Heerenveen, Anderlecht en Juve al herinneren waar ik zelf bij was, zullen er vast nog meer zijn)
Prachtige verhalen ja! Ook ik baal ervan dat ik net iets te jong ben om die tijd mee te hebben gemaakt, aan de andere kant als ik me als pubertje al had beziggehouden met praktijken als glippen, stormen, afspreken op Utrecht CS voor een confrontatie met FCU jongeren was ik helemaal uit de bocht gevlogen in mijn tienerjaren. Nu ik iets volwassener ben geworden vallen achteraf gezien mijn vertoonde wangedrag en via Ajax opgelopen toevoegingen aan m'n strafblad gelukkig wel mee.

Gatestormen zie ik nog maar heel weinig, behalve dan in Italië. Sowieso kom je bij Juve uit, Milan uit en noem maar op het uitvak wel binnen. Gewoon een Ajax shirt dragen of zeggen dat je voor Ajax bent, een kaartje is dan niet nodig.

Jammer dat de "corruptie" (in de vorm van de suppoost / steward een knaak geven) niet zoveel meer plaats kan vinden. Dan zou Ajax betaalbaarder zijn voor de jonge Amsterdam-West en Bijlmer boefjes en zou je niet zo bizar veel lege plekken hebben als zondag bij Utrecht thuis. Nieuwe trend die ik de laatste paar seizoenen bespeur is trouwens met 2 man door één poortje gaan. Dat werkt meestal gewoon wel. :biggrin.gif:

Thijs
Site Admin & Toto winner WC 2010
Berichten: 13713
Lid geworden op: zo sep 28, 2003 6:24 pm
Locatie: Amsterdam

Re: F-Side, VAK 410 en de Supportersvereniging

Bericht door Thijs » wo okt 06, 2010 2:45 pm

Cruijff schreef: afspreken op Utrecht CS voor een confrontatie met FCU jongeren
Daar was ik als bloeddorstige hooligan dan weer wél bij. Althans, ik zag het gebeuren, en was blíj dat het eindelijk gebeurde. (Ik neem aan dat je op 2003 doelt geloof ik)
Ben toen wel meerdere malen geïntimideerd op het station, iedereen werd gepakt destijds. Vaders met kinderen, vrouwen, en allemaal door 20 FCU-mongolen. Blij dat ze kapotgeslagen zijn toen.
Gatestormen zie ik nog maar heel weinig, behalve dan in Italië. Sowieso kom je bij Juve uit, Milan uit en noem maar op het uitvak wel binnen. Gewoon een Ajax shirt dragen of zeggen dat je voor Ajax bent, een kaartje is dan niet nodig.
Nouja die bestorming bij Juve was niet echt van de categorie 'hallo wij zijn voor Ajax, mogen we aub naar binnen?' Dat was één grote chaos vantevoren, ook met al die Hagenezen daar. Bij Anderlecht is er dan niks bestormd geloof ik, daar zijn gewoon 150 man harde kern naar binnengelaten op last van de politie. (Leuk is dat, betaal je 54 euro voor een kaartje en staat er naast je een doorgesnoven gek die niks heeft gedokt...Prima voor hem, maar zulk gedrag wordt wel 'beloond')

Met Heerenveen-uit was ik een keer mee met supporterszaken, wat helpen, kijken-hoe-het-ging, etc. (Was die wedstrijd met de ontketende Sulejmani trouwens) Uitvak was uitverkocht met 1280 man, maar bij Ajax was al bekend dat er een aardige groep (100 man denk ik) zonder kaarten in het centrum zat. Nou, was er drie uur voor de wedstrijd, alles ging prima....Al zie je overigens nog veel drugs dat ingenomen wordt, maar daar krijg je gewoon een 'nummertje' mee zodat je dat na de wedstrijd weer op kan halen, haha. Tot zo'n 5 minuten voor de wedstrijd, die groep komt lachend/bezopen aanlopen, gaat voor het hek staan, telt af en beukt iedereen omver. Hop, naar binnen. Wat moet je dan doen als stewards, in het begin hou je de eersten nog tegen maar er is geen beginnen aan.

Achja, nu is dat allemaal schandalig en hooliganisme en walgelijk. Als je dezelfde verhalen vertelt maar dan 'dat gebeurde 20 jaar geleden, ik weet het nog goed!' zijn het allemaal mooie romantische ouwejongens-krentenbrood-verhalen. :smallgrin.gif:
Don't worry 'bout a thing...cause every little thing gonna be alright!

Gebruikersavatar
Wie kent Cees de Wolf nog
AT Toto winner 09/10
Berichten: 14916
Lid geworden op: wo aug 11, 2004 10:03 pm

Re: F-Side, VAK 410 en de Supportersvereniging

Bericht door Wie kent Cees de Wolf nog » wo okt 06, 2010 3:16 pm

Cruijff schreef:
Thijs schreef:
666 schreef:Als jong schoolduiveltje in de 80s stond ik meestal op de Stadszijde en af en toe aan de Diemenzijde. Kaartjes kostten een tientje maar als je de suppoost een knaak gaf kwam je er ook in. Lang leve de corruptie!

Bij europese wedstrijden in het Olympisch Urinoir in het jaar dat we de ECII wonnen stonden we altijd te wachten tot er een groep hooligans een gatestorm hield en dan renden wij als meelopers mee naar binnen voor nop. Bij de UEFA-cupfinale waren we te laat voor kaartjes maar dankzij een opblaasbootje vanaf de Sloterkade waren we er toch bij.
Mooie verhalen vind ik dat altijd, toch jammer dat ik daar zelf wat te jong voor ben. Al gebeurt het 'gatestormen' bij Ajax nog wel vrij vaak, bij eigen vervoer-uitwedstrijden. (Kan me Heerenveen, Anderlecht en Juve al herinneren waar ik zelf bij was, zullen er vast nog meer zijn)
Prachtige verhalen ja! Ook ik baal ervan dat ik net iets te jong ben om die tijd mee te hebben gemaakt, aan de andere kant als ik me als pubertje al had beziggehouden met praktijken als glippen, stormen, afspreken op Utrecht CS voor een confrontatie met FCU jongeren was ik helemaal uit de bocht gevlogen in mijn tienerjaren. Nu ik iets volwassener ben geworden vallen achteraf gezien mijn vertoonde wangedrag en via Ajax opgelopen toevoegingen aan m'n strafblad gelukkig wel mee.

Gatestormen zie ik nog maar heel weinig, behalve dan in Italië. Sowieso kom je bij Juve uit, Milan uit en noem maar op het uitvak wel binnen. Gewoon een Ajax shirt dragen of zeggen dat je voor Ajax bent, een kaartje is dan niet nodig.

Jammer dat de "corruptie" (in de vorm van de suppoost / steward een knaak geven) niet zoveel meer plaats kan vinden. Dan zou Ajax betaalbaarder zijn voor de jonge Amsterdam-West en Bijlmer boefjes en zou je niet zo bizar veel lege plekken hebben als zondag bij Utrecht thuis. Nieuwe trend die ik de laatste paar seizoenen bespeur is trouwens met 2 man door één poortje gaan. Dat werkt meestal gewoon wel. :biggrin.gif:
Ik ben de wedstrijden tegen AEK Athene, Salzburg, Hajduk Split en Bayern Munchen in 94-95 binnengekomen met mijn kaartje Ajax-AC Milan;bij de eerste controle zeggen dat je het kaartje heel wilt laten voor het plakboek (zorgen dat hij het ezelsoortje er niet afscheurt) en idem bij het staanvak. Vinger op de naam van de tegenstander houden en je was erdoor! (al die kaartjes voor staanplaatsen in het OS hadden zo'n paarse strip aan de onderkant, zagen er dus allemaal hetzelfde uit... Uiteraard een staafje Bengaals vuurwerk opgerold in het programmaboek, in je hand houden en dan je armen omhoog als je gefouilleerd werd. Nooit betrapt! (Dat zijn misschien wel de mooiste herinneringen... Kaiserslautern thuis bijvoorbeeld, volle bak, waanzinning veel vuurwerk en zo'n chinese rol in de hekken, zodanig dat je nauwelijks de 1-0 binnen een minuut ziet vallen door de rookontwikkeling en alleen maar flitsen zien uit het uitvak die onze vuurwerkshow wilden vereeuwigen met hun camera...) Maar goed, tot zover het jeugdsentiment van Weekend Cees.
“Freedom! Football is freedom.” Bob Marley

brigade zuid
AT Toto winner 15/16
Berichten: 23726
Lid geworden op: ma apr 26, 2004 10:51 pm

Re: F-Side, VAK 410 en de Supportersvereniging

Bericht door brigade zuid » wo okt 06, 2010 3:22 pm

Qua vuurwerk vond ik het afscheid van Petterson in De Meer echt ongeëvenaard. Het hele hekwerk op de Diemenzijde werd volgehangen met van die Chineze rollen en ik geloof dat zo'n beetje iedereen een fakkel in zn handen had.

Gebruikersavatar
Kowalczyk
Moderator English Section
Berichten: 13845
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:54 pm
Locatie: AMSTERDAM
Contacteer:

Re: F-Side, VAK 410 en de Supportersvereniging

Bericht door Kowalczyk » wo okt 06, 2010 4:31 pm

brigade zuid schreef:Qua vuurwerk vond ik het afscheid van Petterson in De Meer echt ongeëvenaard. Het hele hekwerk op de Diemenzijde werd volgehangen met van die Chineze rollen en ik geloof dat zo'n beetje iedereen een fakkel in zn handen had.
Ikke niet, ik heb het niet zo op die dingen... :smallgrin.gif:

Wel mooi, maar vasthouden? Ik laat ze aan me voorbijgaan. Ook toen.

K.
Still alive...

Thijs
Site Admin & Toto winner WC 2010
Berichten: 13713
Lid geworden op: zo sep 28, 2003 6:24 pm
Locatie: Amsterdam

Re: F-Side, VAK 410 en de Supportersvereniging

Bericht door Thijs » wo okt 06, 2010 5:00 pm

Ik heb ook nooit zo'n ding vast durven pakken. Zie het altijd voor me dat zoiets net misgaat en ik zo'n kokende staaf op m'n gaffel krijg. Nee, geef mijn fakkel maar aan Fikkie.
Don't worry 'bout a thing...cause every little thing gonna be alright!

Scherrer
AT Toto winner 10/11
Berichten: 7354
Lid geworden op: vr dec 31, 2004 12:53 am
Locatie: Amsterdam

Re: F-Side, VAK 410 en de Supportersvereniging

Bericht door Scherrer » wo okt 06, 2010 5:05 pm

Ik heb eens een tijdje met zo'n ding gestaan bij de groepsfase CL in 2002 (volgens mij tegen Inter) op 410. Ik had een wit shirt aan, kon ik thuis meteen weggooien, zaten allemaal brandgaatjes in van de 'sneeuw' die van die fakkel afkwam. Fakkel was overigens niet van mij, maar hij kwam van mijn linkerbuurman en rechts van me zat blijkbaar Ko en daar weer rechts van stond Thijs angstig te kijken. Gevolg: Scherrer was een minuutje de lul tot iemand onder me hem overnam. :smallgrin.gif:
***

Cruijff
AT Toto winner 14/15
Berichten: 23212
Lid geworden op: di jan 31, 2006 12:06 am

Re: F-Side, VAK 410 en de Supportersvereniging

Bericht door Cruijff » wo okt 06, 2010 6:17 pm

Tja wat fakkels betreft ben ik er nu ook minder dol op dan vroeger. Toen had ik daar 410% schijt aan en deed ik van alles om die dingen binnen te krijgen (bij Noord C gooiden we ze gewoon naar boven naar mensen die op de trappen klaar stonden). Ik had eens via http://www.tifo.it een paar honderd fakkels besteld, de schuur van m'n vader lag er vol mee en daar was hij absoluut niet blij mee.

Dus ik bij een thuiswedstrijd die dingen afsteken, kwam er een extreme lading sneeuw af, echt bizar. Die Italiaanse fakkels lekten even hard als incontinente Sjakie. Hoorde allemaal mensen in 410 schreeuwen en had zelf brandgaten in mijn jas en Ajax shirt. De anderen in het stadion hebben van Ajax hun kleding vergoed gekregen, ik draag het desbetreffende shirt nog regelmatig uit nostalgie. Maar dat bij het afscheid van Bobby Haarms dankzij een fakkel van iemand achter me een mooi oud Ajax Umbro shirt wederom brandgaten op liep, daar baal ik behoorlijk van!
Thijs schreef:Nouja die bestorming bij Juve was niet echt van de categorie 'hallo wij zijn voor Ajax, mogen we aub naar binnen?' Dat was één grote chaos vantevoren, ook met al die Hagenezen daar.
Klopt, Juve was iets andere koek dan hoe ik doorgaans San Siro binnen ben gekomen. In Turijn was het echt een gekkenhuis met eerst een nogal lange wandeling van een paar honderd Ajax hooligans met een zeer intimiderende uitstraling, vervolgens bij Dell'Alpi vlogen echt al die kraampjes met Juventus souvenirs e.d. door de lucht, echt niets bleef meer heel (persoonlijk vind ik dat altijd een beetje lullig voor de Mario, Luigi of Pinokkio die daar zijn brood mee probeert te verdienen, maarja op een gegeven moment ga je het logisch vinden dat alles gesloopt wordt) en daarna was het wederom chaos met een stenenregen en wat gebeuk met politie en Hagenezen.

Aardig leip avondje, voor mij hoeft het niet persé meer elke week op die manier. :wink.gif:
Thijs schreef:
Cruijff schreef: afspreken op Utrecht CS voor een confrontatie met FCU jongeren
Daar was ik als bloeddorstige hooligan dan weer wél bij. Althans, ik zag het gebeuren, en was blíj dat het eindelijk gebeurde. (Ik neem aan dat je op 2003 doelt geloof ik)
Ben toen wel meerdere malen geïntimideerd op het station, iedereen werd gepakt destijds. Vaders met kinderen, vrouwen, en allemaal door 20 FCU-mongolen. Blij dat ze kapotgeslagen zijn toen.
Op die avond in 2003 doel ik inderdaad, nadat Ajax in de heenwedstrijd van de CL kwartfinale tegen AC Milan 0-0 had gespeeld gingen we vanaf Duivendrecht naar Utrecht Centraal om, zoals één van de "leiders" het tegen een angstig opa en omaatje in de trein uitdrukte: "even wat familie in Utrecht te bezoeken" :drecul.gif:

Totaal irritationeel dat ik daar als slap dun pisventje van amper 20 jaar mee naar toe ging, de volgende ochtend had ik een herkansing voor het cruciale Bedrijfdadministratie tentamen dat ik nog voor mijn Propedeuse moest halen. Die kopte ik pas een jaartje later in, want met de jongens waarmee ik vaak bier dronk en naar uitwedstrijden ging op pad gaan woog zwaarder. Kwam grotendeels voort uit bewijsdrang. Vooraf al uitgebreid lopen bellen en sms-en met wat Utreg jongeren die mij in die tijd ook nog weleens 's nachts telefonisch bedreigden. Degene met de grootste bek was vervolgens nieteens aanwezig bij die confrontatie, heb nog steeds contact met een aantal van die Utreg jongens, ook zij zijn in de tussentijd wat volwassener en rustiger geworden. Maar niet veel slimmer trouwens. :whaasup.gif:

Om een lang verhaal kort te maken: die confrontatie had in ieder geval een goede afloop. Veel FCU gasten hebben we overigens niet kunnen beuken, want het merendeel rende nogal hard weg. Maar daarna was het wel direct afgelopen met hun gekloot waarbij ze alle pet en sjaals en vaders met kinderen die via Utrecht Centraal naar Ajax reisden te grazen namen.

Gebruikersavatar
MIKE_ZUID2 (ASR_AFCA)
AT Toto winner 07/08
Berichten: 4097
Lid geworden op: do mei 13, 2004 1:58 pm

Re: F-Side, VAK 410 en de Supportersvereniging

Bericht door MIKE_ZUID2 (ASR_AFCA) » do okt 07, 2010 2:30 pm

Altijd leuke topics dit....

Ik kom ongeveer sinds 1979 met regelmaat bij Ajax, in het begin met mijn vader op de gezinstribune ... meer kijkend naar de Diemenzijde dan naar de wedstrijd. Ik was meteen verkocht. Zodra ik een jaar of 13/14 was zelf met de trein naar Amsterdam en dan met de tram naar de Meer. Soms stadszijde, soms Diemenzijde. Steeds meer richting vak F, en op een gegeven moment altijd vak F, tenzij dit vak uitverkocht was. Als jong gappie alleen kijken, heb me zelf nooit een hooligan gevoeld, maar vond de sfeer en randzaken wel prachtig.
Toen ik 17 was , ben ik 'noodgedwongen' verhuisd naar het zuiden van het land, dus Ajax was even niet meer in beeld. Ik ging alleen de wedstrijden die plaatsvonden in het Zuiden (MVV, Fortuna, Roda en VVV). Toen kon je nog gewoon aan de kassa kaarten kopen voor het uitvak. toen ook mijn eerste Europese uitwedstrijd in Dortmund mogen meemaken.

In 2001 was ik weer zover dat ik een seizoenkaart heb aangeschaft en sindsdien wordt het eigenlijk weer van kwaad tot erger. Ik mis amper thuiswedstrijden, dan moet het al raar lopen. Ik pik mijn uitwedstrijden nationaal eruit, probeer er rond de 5 te bezoeken op jaarbasis. Het ene jaar wat meer (vorig jaar 8) en dan weer minder (soms 3 ofzo). Internationaal ga ik zoveel mogelijk uitwedstrijden, het liefst een paar dagen om er meteen een stedentripje van te maken.

Naast de wedstrijddagen ben ik ook vaak in de ArenA te vinden en ben maak ik deel uit van een kleine supportersgroep South Crew (STH-CRW), welke zich bevindt rondom vak428, maar ook op Zuid1 te vinden is. Wij zijn ontstaan in het tijdperk dat vak410 op de Noordzijde hun ding deed en wij vonden dat er op Zuid ook wat meer moest gebeuren.
In 2007 is de naam South Crew officieel geboren , maar daarvoor deden we vanuit het Sfeerteam mee aan diverse acties. We maakten doeken voor vak410 of voor het sfeerteam, maar vanaf 2007 dus vooral vanuit onze eigen groep.

We proberen rond de 5 acties per jaar te organiseren. Bekendere acties van ons tot nu toe : Actie Heitinga (portret), Hunting season doeken, hier ligt ons hart actie met het oude logo in een rood hart, jaap stam doek, etc.
We zijn geen vak410 (we hebben geen verplichte zang, zitten mag ook, en niet iedere wedstrijd iets) en geen F-Side (geen hooliganism en aanverwante artikelen). We proberen Ajax positief kritisch te ondersteunen. Dus ook soms negatieve uitingen tegen het 1 of het ander, maar meestal positief gericht.

We hebben uiteraard wel zeer veel contact met de diverse groeperingen, vooral vanuit het sfeerteam dan. Op persoonlijk titel kennen we ook veel mensen, maar we doen ons eigen ding.
Ben zelf geen lid van SVA of AFCA SC. Zou wel moeten, zeker de laatste, maar is er niet van te komen. Laat niet onverlet dat ik veel contact heb met deze partijen vanuit sfeerteam, South Crew en via een ander orgaan waar ik deel van uitmaak, De Ajax Supporters Raad.

Vanuit alle tribunedelen is een persoon vertegenwoordigd in de Ajax Supporters Raad en tezamen met iemand van de ABA (Ajax Business Associates) iemand van de SVA en van de AFCA SC zitten we 4 keer per jaar met diverse personen van Ajax (directie, supporterszaken, veiligheid, etc) om de tafel om punten te bespreken die leven onder de supporters bij een bezoek aan een wedstrijd van Ajax.

Al deze bezigheden vergen veel tijd, ik ben dus meerdere dagen per week fulltime met de club bezig. Simpele mailtjes beantwoorden die binnenkomen via onze site www.sthcrw.nl, vragen voor de Ajax Supporters Raad, stukjes voor de Meersche Helden, bedenken van spandoeken, maken spandoeken, bandieri's , vlaggen, etc.

Dit weekend helaas niet welkom in de ArenA omdat ze bezig zijn met voorbereidingen NL's elftal, maar volgend weekend weer het hele weekend te vinden in de ArenA. Eerst Jonge Schare Bandieribattle (http://www.sthcrw.nl/?p=3705) welke we in samenwerking met de SVA houden. De dag later druk in de weer om dingen voor te bereiden voor toekomstige wedstrijden....

Plaats reactie