Het seizoen 1994/1995 herbeleefd

Alles over Ajax in z'n algemeenheid.

Moderator: mods

Gebruikersavatar
Duke
Site Admin & AT EC 2016 winner
Berichten: 33824
Lid geworden op: ma apr 19, 2004 10:09 am

Re: Het seizoen 1994/1995 herbeleefd

Bericht door Duke » vr sep 25, 2009 6:32 pm

Ten Cate? Die zit toch prima bij Go Ahead? Wat heeft die met Ajax te maken? :confused.gif:
There is only one difference between a madman and me. I am not mad.

Salvador Dali

brigade zuid
AT Toto winner 15/16
Berichten: 23726
Lid geworden op: ma apr 26, 2004 10:51 pm

Re: Het seizoen 1994/1995 herbeleefd

Bericht door brigade zuid » vr sep 25, 2009 8:05 pm

Is al bekend wanneer de kaartverkoop voor Salzburg uit begint? En wordt die wedstrijd gewoon in Salzburg gespeeld of in Wenen?

Ronald!
Berichten: 3221
Lid geworden op: di jul 11, 2006 11:00 pm

Re: Het seizoen 1994/1995 herbeleefd

Bericht door Ronald! » vr sep 25, 2009 8:33 pm

Daar zou ik ook graag heen gaan ware het niet dat we schoolreisje hebben. Spannend! Juf Alie heeft nog helemaal niet verklapt waar we heen gaan!

brigade zuid
AT Toto winner 15/16
Berichten: 23726
Lid geworden op: ma apr 26, 2004 10:51 pm

Re: Het seizoen 1994/1995 herbeleefd

Bericht door brigade zuid » vr sep 25, 2009 8:44 pm

Tja ik moet eigenlijk ook naar school maar ben die week net een paar dagen 'ziek' vandaar.

Lionel
Berichten: 47274
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 12:35 am

Re: Het seizoen 1994/1995 herbeleefd

Bericht door Lionel » vr sep 25, 2009 9:52 pm

Vedette, wat zou toendertijd jouw opstelling zijn? Ohnee, je was nog niet geboren :hypocrite.gif:

Heeeel flauw Rishi! :blush.gif: :blush.gif: :blush.gif:
IK GELOOF!!!!!!

Gebruikersavatar
Duke
Site Admin & AT EC 2016 winner
Berichten: 33824
Lid geworden op: ma apr 19, 2004 10:09 am

Re: Het seizoen 1994/1995 herbeleefd

Bericht door Duke » vr sep 25, 2009 10:13 pm

WP_LeGeNd schreef:
Duke schreef:Een paar goede verdedigers kunnen we inderdaad wel gebruiken, anders wordt het héél lastig.
Heb jij Rijkaard al afgeschreven dan? Ik vind het nog steeds een fantastische speler hoor. Denk dat hij met zijn ervaring die jonkies wel wat kan laten zien.
Rijkaard zal het best goed doen, denk ik. Maar Reiziger en De Boer als vleugelverdedigers, ik moet het allemaal nog zien. En verder hebben we ook niet veel achter de hand. Ja, Bogarde. Ik vind het nogal mager allemaal.
There is only one difference between a madman and me. I am not mad.

Salvador Dali

Gebruikersavatar
Beloki
Berichten: 9154
Lid geworden op: vr okt 31, 2003 10:17 pm

Re: Het seizoen 1994/1995 herbeleefd

Bericht door Beloki » vr sep 25, 2009 11:30 pm

Rishi schreef:Vedette, wat zou toendertijd jouw opstelling zijn? Ohnee, je was nog niet geboren :hypocrite.gif:

Heeeel flauw Rishi! :blush.gif: :blush.gif: :blush.gif:
:drecul.gif:
´Hey Pistolero, there is no I in TEAM!´ Lance, 27/07/09

Gebruikersavatar
666
Site Admin
Berichten: 7077
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 9:12 pm
Locatie: vak 122 in de showroom van Handelshuis Ajax N.V.
Contacteer:

Re: Het seizoen 1994/1995 herbeleefd

Bericht door 666 » vr sep 25, 2009 11:54 pm

[Vedette-10-]

Tarik Oulida en Kiki Musampa in de basis!

[/Vedette-10-]

Rishi schreef:Vedette, wat zou toendertijd jouw opstelling zijn? Ohnee, je was nog niet geboren :hypocrite.gif:

Heeeel flauw Rishi! :blush.gif: :blush.gif: :blush.gif:
Sign your name on
the dotted line:

.............................

Daniel
Berichten: 5390
Lid geworden op: di jan 02, 2007 3:15 pm

Re: Het seizoen 1994/1995 herbeleefd

Bericht door Daniel » za sep 26, 2009 12:58 pm

Hij zal Reuser vast ook wel permanent in de basis willen hebben. :smallgrin.gif:

Gebruikersavatar
Daily Blind
Berichten: 13388
Lid geworden op: wo sep 24, 2003 10:23 am

Re: Het seizoen 1994/1995 herbeleefd

Bericht door Daily Blind » za sep 26, 2009 7:16 pm

Mooie topic kan me nog herinneren dat ik al deze artikelen uitknipte en inplakte. Volgens mij moet ik die nog wel ergens hebben liggen.

wimpey
Berichten: 51807
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 9:12 pm

Re: Het seizoen 1994/1995 herbeleefd

Bericht door wimpey » ma sep 28, 2009 11:34 am

666 schreef:[Vedette-10-] Tarik Oulida en Kiki Musampa in de basis! [/Vedette-10-]
Dat zijn veteranen.

Knopper moet als mid-mid spelen. En de Cler als linkerflankspeler.

Gebruikersavatar
beelzebub
Berichten: 7511
Lid geworden op: di sep 23, 2003 1:53 pm
Locatie: Almere

Re: Het seizoen 1994/1995 herbeleefd

Bericht door beelzebub » ma sep 28, 2009 1:07 pm

Het beloofd een hete avond te worden in Athene. Maar wel weer een ouderwets Europacupavondje op de woensdag. Bij de toto bij de melkboer waren de meest gangbare uitslagen (2-1, 1-2, 0-1 etc) al op. Dus ik heb 2 gulden ingezet op 0-4 met een 0-1 ruststand. Gauw m'n huiswerk afraffelen en om 20.30 de tv aan.
http://www.trouw.nl

Ajax leunt bij AEK noodgedwongen weer op de jeugd

ATHENE - Bij het samenstellen van het Ajax-team dat morgen het Nias Filadelfias Stadion betreedt om voor de Champions League de strijd aan te binden met AEK Athene zal Van Gaal noodgedwongen een extra beroep op de jeugd doen. Voor Frank Rijkaard lijkt deelname aan de wedstrijd vrijwel uitgesloten na het verrekken van een ribspier.


Louis van Gaal gunde de centrale verdediger een plaats in het vliegtuig. “Tegen beter weten in”, voegde hij er gehaast aan toe. “We nemen Oulida als eventuele extra reserve mee”, was zijn boodschap, om daar met een ondoorgrondelijke glimlach aan toe te voegen dat de Marokkaan misschien zelfs als speler op zal moeten draven. De groep blijft nog even in het ongewisse. Over de invulling van de opengevallen plaats, geeft de trainer op een later moment in Griekenland uitsluitsel. Van den Brom, Seedorf en Oulida zijn de spelers die in aanmerking komen.

Louis van Gaal zweert - net als een van zijn illustere voorgangers, Johan Cruijff - bij het tijdig inzetten van jong talent. Kluivert, achttien jaar, heeft daarom al vier competitieduels achter de rug. Met zijn vijf treffers tot nu toe heeft hij de laatste twijfels over het verwerven van een basisplaats razendsnel uitgebannen. In de aanloop naar het seizoen kregen ook anderen hun kans; Oulida, Reuser, Wijnhard en Tuhuteru (inmiddels uitgeleend) mochten zich in het rood-wit hijsen. Nordin Wooter kreeg zijn invalbeurten en op de rechtsachter-positie speelde Michael Reiziger zich in de picture.

Ervaring

De laatstgenoemde speler is geen echte jongeling meer. De 21-jarige voetballer, die zich na de competitiestart als een van de beste Ajacieden manifesteerde, heeft al een lange periode bij de Amsterdamse club achter de rug. Van die ervaring is weinig te merken, als Reiziger het woord neemt. De schuchtere verdediger zoekt bedachtzaam naar de meest voorzichtige opmerkingen. Amsterdamse bluf, of arrogantie zo men wil, is hem vreemd. Misschien is het een uitvloeisel van de mentale begeleiding die men bij Ajax aan de spelers meegeeft waar het het benaderen van de pers betreft, maar over zijn toekomst in het eerste blijft Reiziger bescheiden. “Silooy is een heel goede voetballer”, beslist hij, als zijn tweestrijd met die andere nummer twee ter sprake komt. En een volwaardige vaste kracht voelt hij zich nog niet. “Dat word je hier pas na jaren”, vindt de verlegen 'nieuweling'.

Zijn vaardigheden stonden vanaf zijn entree (op twaalfjarige leeftijd) bij de Amsterdamse club buiten kijf, maar op de een of andere manier wilde de definitieve doorbraak maar niet komen. Na zijn debuut in het keurkorps - een invalbeurt tegen Heerenveen in april 1990 - kreeg hij slechts wat schamele speeltijd tegen Roda JC en FC Utrecht. Drie invalbeurten in twee seizoenen, dat was wat weinig, redeneerde de Ajax-leiding en ook de voetballer in kwestie besefte dat. Een uitleenprocedure lag voor de hand. Het werd FC Groningen, de club die zich vorig jaar op het nippertje in de eredivisie handhaafde. Toch was Reiziger blij met de geboden kans. “Als je bij een club wordt gestald, weet je dat je een belangrijk jaar tegemoet gaat. Je beseft dat het nu of nooit is.”

Transferwaarde

Die stelling wordt door Van Gaal onderschreven. “Onze aanpak wijkt af van die van PSV. In Eindhoven houdt men 40, 50 spelers op de loonlijst om de transferwaarde op peil te houden. Wij lenen uit, om spelers, waar mogelijk, in een later stadium terug te halen. Dat is een essentieel verschil. Zijn jeugdspelers te licht, dan geven wij ze weg. Zo is Boussata aan Haarlem geschonken. Maar voetballers met meerwaarde worden ondergebracht bij clubs die min of meer op de Ajax-wijze spelen. Huijsen zit bij Haarlem, Tuhuteru bij RBC en Ooijer moet het waarmaken bij Volendam. Drie clubs die in een 4-3-3-opstelling opereren. Dan zijn er nog aanvullende voorwaarden. Huijsen willen we bij voorbeeld in de positie van centrumspits aan het werk zien, daarover wordt dan met de betreffende club gesproken.”

Het volgen van de uitgeleende spelers is een taak die Van Gaal bij voorkeur zelf op zich neemt. Haarms, Van der Lem en Pronk zitten regelmatig op de Nederlandse tribunes, maar de hoofdcoach houdt ook persoonlijk grip op zijn spelers 'in den vreemde'. Van Gaal: “Zo heb ik de laatste wedstrijd van Volendam bezocht. Niet om Volendam te bekijken, die ploeg ontmoeten we voorlopig niet. Het ging mij uitsluitend om het spel van Ooijer.”

De technische leiding van Ajax laat niets aan het toeval over. De club houdt er uitgebreide dossiers op na, waarbij het TIPS-model de leidraad vormt. TIPS staat voor techniek, inzicht, persoonlijkheid en snelheid. Via het invullen van formulieren wordt de hele club, vanaf de jeugd tot en met het eerste, permanent doorgelicht. “Verder”, vult Van Gaal aan, “onderhouden we regelmatig contact met de clubs die Ajax-spelers onder hun hoede hebben. We komen tweewekelijks bij elkaar om te praten over de vorderingen van 'onze' jongens.”

“Rechtstreekse contacten tussen Ajax en de uitgeleende spelers zijn er nauwelijks”, zegt Michael Reiziger. “Ik hoorde zo nu en dan dat er iemand was om naar mij te kijken. Om te weten waar ik aan toe was, heb ik in januari een gesprek met Ajax aangevraagd. Dat Van Gaal mij nog niet afgeschreven had, werd mij toen snel duidelijk. De trainer gaf te kennen, dat hij voor de backpositie een paar mogelijkheden had: Witzenhausen, Wijnhard, Van Burik en mijn persoon. Pas aan het eind van het seizoen kwam het definitieve bericht, dat ik terug kon komen. Met die late selectie was ik het trouwens roerend eens. Het verstoort je spel alleen maar, als je voortdurend met dat soort zaken wordt lastig gevallen.”

Reiziger maakte furore in Groningen. Door het publiek aldaar werd hij tot speler van het jaar uitgeroepen. “Dat de toeschouwers mij waardeerden, merkte ik ook tijdens de wedstrijden. Toch weet ik dat ik niet naast mijn schoenen moet lopen. Van Gaal heeft me op mijn sterke (techniek, inzet en snelheid) maar ook op mijn zwakke punten gewezen. Hij vindt dat ik in de persoonlijke duels scherper moet worden.”

Die scherpte zal vooral tegen AEK noodzakelijk zijn. Door het wegvallen van Rijkaard mist Ajax lengte in de achterste lijn. Dat kan de Amsterdammers in Athene lelijk opbreken, want bij AEK lopen een paar boomlange aanvallers rond. Van Gaal heeft daarom de meeste angst voor de dode spelmomenten. Reiziger - lengte 1.76 meter - weet dat zijn inbreng in de lucht gering is. Maar dan laat hij toch even zijn reserves varen. “Dan moeten het maar op slimheid aan laten komen. Flink tegen de tegenstanders aanhangen, zodat ze niet gericht kunnen koppen. Of hij dat kan? Zijn ogen beginnen ondeugend te glimmen. “Ja hoor”, bezweert hij met lef. Met Amsterdamse branie. Dus toch!

Woensdag 28 september 1994
2e poulewedstrijd Champions League
AEK Ajax 1-2

30. 1-0 Savevski,
33. 1-1 Litmanen,
63. 1-2 Kluivert.
Toeschouwers: 30 000.
Scheidsrechter: Merk (Dui).
Geel: Manolas, Karagiannis en Dimitriadis (AEK), Blind en Finidi (Ajax).

AEK Athene: Atmatsidis, Agoroyannis, Manolas, Vlachos, Karagiannis(75. Mirtsekis), Kassapis, Kopitsis, Tsiartas(62. Dimitriadis), Kostis, Saravakos, Savevski
Ajax: Van der Sar, Reiziger, Blind, Seedorf, Frank de Boer, Ronald de Boer(.76 Kreek), Litmanen, Davids, Finidi, Kluivert, Overmars(63. Van Vossen)

stand in groep D na 2e speelronde
Ajax 2 2 0 0 4 4-1
AC Milan 2 1 0 1 2 3-2
AEK Athene 2 0 1 1 1 1-2
Salzburg 2 0 1 1 1 0-3



http://www.trouw.nl

Ajax heeft niets te duchten. Kwartfinale al in zicht na zege tegen AEK Athene (1-2)

ATHENE - Penningmeester Van Os kan gaan rekenen. Voor Ajax ligt een plaats in de kwartfinales van de Champions League in het verschiet na een (te) magere 1-2 overwinning op AEK Athene.

Doet 'ie het of doet 'ie het niet? Dat was de vraag die Jan en Alleman de afgelopen dagen bezighield in Athene. Het antwoord was nee. De met een onwillige ribspier kampende Frank Rijkaard bleek om half negen niet op de Ajax-lijst voor te komen. Seedorf nam zijn plaats in en toonde zich een zelfverzekerde vervanger.

De psychologische schermutselingen tussen AEK en Ajax werden dinsdag ingezet. Dusan Bajevic, de technische leider van AEK Athene deelde de eerste plaagstoot uit. Op zijn persconferentie maakte hij duidelijk niets maar dan ook niets over het strijdplan prijs te geven. Van het geven van de opstelling wilde hij al helemaal niets weten. Louis van Gaal nam het stommetje spelen gretig over en legde de afgelopen dagen een waar mistgordijn over het al dan niet meespelen van Rijkaard, alsof het een diep bewaard staatsgeheim betrof. “Ik zeg niets en u bent hier in het spelershotel niet welkom”, gaf hij een tiental uren voor de wedstrijd te kennen. Die boodschap was duidelijk. Laat we allemaal maar lekker piekeren was kennelijk de gedachtengang van de Ajax-coach.

Kwetsbaar

De koude oorlogvoering was vanuit Van Gaals optiek wel te begrijpen. Het wegvallen van Frank Rijkaard met zijn lengte van 1.90 meter maakte de achterste lijn in de lucht bijzonder kwetsbaar. Tegen een tegenstander die met reuzen als Kostis, Vlachos, Saravakos en de vaak opkomende Manolas graag het luchtruim zoekt, presenteerde Van Gaal een kwartet spelers van modale afmeting. Voor Reiziger (1.78 m ), Blind (1.76), Seedorf (1.77) en Frank de Boer (1.78) was het zaak bij corners en vrije trappen het hoofd koel te houden. Het inzetten van Van den Brom had uitsluitsel kunnen bieden, maar Van Gaal acht hem nog slechts geschikt voor een plaats achter de spits. De zorgen over de Griekse luchtmacht bleken onnodig. AEK zocht het vijandelijke doel uitsluitend met dieptepasses en veranderde pas van speelwijze toen het al lang en breed met 1-2 achterstond.

De beginminuten waren voor de Grieken. Het Nea Filadelphia Stadion inspireert AEK vaak tot grote daden. De Helleense ploeg verliest zijn thuiswedstrijden in Europees verband hoogst zelden. FC Porto kreeg in Athene zelfs al eens met 6-1 klop. De 35 000 heetgebakerde toeschouwers van wie het meest fanatieke deel hermetisch zit opgesloten in een reusachtige tijgerkooi, produceren een kakafonie van lawaai en op de tribunes moeten regelmatig binnenbrandjes geblust worden.

AEK bewees overduidelijk organisatorisch niet toe te zijn aan deelname in de Champions League. In de smalle steegjes rond het complex drukten de mensen elkaar bijna dood om binnen te komen. Op sportief gebied is de club verder. De speelstijl van AEK onderging met ingang van dit seizoen een radicale wijziging. In het verleden was de tactiek geheel toegespitst op centrumaanvaller Dimitriadis. Trainer Bajevic heeft die gegroepeerde aanpak verruild voor een defensieve opstelling met snelle uitbraken via de razendsnelle Kostis, Saravakos en Kassapis. Vooral de vaart van de laatste - spelend met het nummer vijf - bezorgde Ajax een paar bange minuten. Al na enkele seconden bracht hij Saravakos in uitgelezen schietpositie. Ajax was geïmponeerd door de duivelse ambiance en beleefde een heet eerste kwartier, waarin Blind al snel naar de noodrem moest grijpen, toen Kostis op topsnelheid langskwam.

Stootkracht

Tegenover de verraderlijke Griekse aanvallen, konden de Ajacieden niet veel meer stellen dan het - overigens onberispelijk uitgevoerde - laten circuleren van de bal. De stootkracht van de Amsterdammers was gering doordat vooral van de linkerzijde geen enkele dreiging uitging. Als Overmars aangespeeld werd, stokte de aanvoer. De linkerspits werd in de tweede helft terecht vervangen door de al evenzeer teleurstellende Van Vossen.

AEK kreeg de beloning voor het betere spel in de 31e minuut toen Tsartas vanaf de middenlijn Saveski in staat stelde te scoren. De uitzinnige massa op de tribune was nog aan het feestvieren, toen Ajax antwoordde een een natuurgetrouwe kopie. De aangever was in dit geval Frank de Boer, Litmanen tikte de bal in een keer door.

Daarna knakte er iets bij Athlitiki Enossis Konstantinoupoleos, de verenigde atleten van Konstantinopel. De laatste vijf minuten van de eerste helft waren een voorbode van de dingen die zouden komen. Na een voorzet van Seedorf werd de bal door Ronald de Boer voor de voeten van George gekopt. De ijverige rechterspits schoot over. Kort daarop wist Davids geen raad met de bal, na een weergaloze solo van Reiziger.

De kansen regen zich in de tweede helft aaneen. Litmanen en Overmars lieten een goede gelegenheid liggen, maar in de achttiende minuut was het zover. Het doelpunt kwam van de voet van Kluivert, het leeuwenaandeel was voor Litmanen, die tussen een drietal verdedigers het hoofd koel hield.

De slotfase was rommelig. Achtereenvolgens George (een onbenullige overtreding op Kostis), Karagiannis, Dimitriadis en Manolas gingen op de bon. Van Gaal was trots. “AEK was goed”, vond hij, “maar het speelde tegen een nog betere ploeg.”
Laatst gewijzigd door beelzebub op ma sep 28, 2009 1:57 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Je kunt alles wat je wilt, als je maar oefent

Donkey Shot

Re: Het seizoen 1994/1995 herbeleefd

Bericht door Donkey Shot » ma sep 28, 2009 1:46 pm

geweldig topic :biggthumpup.gif:
...maar zitten we nogsteeds in week 4 v.d competitie?

Gebruikersavatar
beelzebub
Berichten: 7511
Lid geworden op: di sep 23, 2003 1:53 pm
Locatie: Almere

Re: Het seizoen 1994/1995 herbeleefd

Bericht door beelzebub » ma sep 28, 2009 1:52 pm

De KNVB denkt graag mee met Ajax als we CL moeten spelen Doc. Ik zou het moeten opzoeken, maar indertijd was het heel gewoon om een 'scheef' competitieverloop te hebben.
Laatst gewijzigd door beelzebub op ma sep 28, 2009 1:59 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Je kunt alles wat je wilt, als je maar oefent

LucaS
Berichten: 53549
Lid geworden op: di mar 09, 2004 1:13 pm
Locatie: Amsterdam

Re: Het seizoen 1994/1995 herbeleefd

Bericht door LucaS » ma sep 28, 2009 1:57 pm

Mooi dat Seedorf zo die positie weet in te vullen! Dat TIPS klinkt wel goed!
I think I lost my fucking headache

Gebruikersavatar
beelzebub
Berichten: 7511
Lid geworden op: di sep 23, 2003 1:53 pm
Locatie: Almere

Re: Het seizoen 1994/1995 herbeleefd

Bericht door beelzebub » ma sep 28, 2009 2:03 pm

Hopelijk krijgt hij geen vedette neigingen. Ik vind de tijd trouwens rijp voor een basisplaats in Oranje voor Van de Sar. Ed de Goeij had die vrije trap van Branco toch gewoon moeten hebben op het WK?

Wel balen trouwens dat deze prachtige prestatie ondergesneeuwd raakt door die gezonken veerboot. De Estonia ofzo? :confused.gif:
Je kunt alles wat je wilt, als je maar oefent

Donkey Shot

Re: Het seizoen 1994/1995 herbeleefd

Bericht door Donkey Shot » ma sep 28, 2009 2:16 pm

we zitten vlak voor het moment dat ik op eigen benen ging staan , mooie tijd...

Gebruikersavatar
Nihad
Berichten: 13347
Lid geworden op: wo sep 24, 2003 3:59 pm
Locatie: Den Haag

Re: Het seizoen 1994/1995 herbeleefd

Bericht door Nihad » wo sep 30, 2009 9:55 am

Ik krijg bij die verhalen over de jeugdopleiding toch een nare smaak in mijn mond. Het is juist in die periode dat de basis is gelegd voor het sportieve verval van Ajax de jaren erna (tot vandaag de dag). Ik bedoel, de jeugdspelers die doorbraken waren jongens als Musampa, Wooter, Reuser etc. Dat was toch wel middelmaat, hoor.
“Please do not call me arrogant because what I say is true. I think I’m a special one.”

Lionel
Berichten: 47274
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 12:35 am

Re: Het seizoen 1994/1995 herbeleefd

Bericht door Lionel » wo sep 30, 2009 2:45 pm

wimpey schreef:
666 schreef:[Vedette-10-] Tarik Oulida en Kiki Musampa in de basis! [/Vedette-10-]
Dat zijn veteranen.

Knopper moet als mid-mid spelen. En de Cler als linkerflankspeler.
Je bent me voor!
IK GELOOF!!!!!!

Gebruikersavatar
Harm
Berichten: 15075
Lid geworden op: wo apr 28, 2004 5:23 pm

Re: Het seizoen 1994/1995 herbeleefd

Bericht door Harm » wo sep 30, 2009 4:03 pm

Liepen Sneijder en Van der Vaart toen nog niet rond in de jeugd?

joey
Erelid
Berichten: 94218
Lid geworden op: ma sep 01, 2003 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Re: Het seizoen 1994/1995 herbeleefd

Bericht door joey » wo sep 30, 2009 4:13 pm

Ja, en Adriaanse zat in de Co-tainer te dubben of hij Sneijder weg zou sturen of niet.
Het stinkt aan alle kanten!

Ajax Rules
Berichten: 31381
Lid geworden op: do jul 22, 2004 9:15 pm

Re: Het seizoen 1994/1995 herbeleefd

Bericht door Ajax Rules » wo sep 30, 2009 4:26 pm

wimpey schreef:
666 schreef:[Vedette-10-] Tarik Oulida en Kiki Musampa in de basis! [/Vedette-10-]
Dat zijn veteranen.

Knopper moet als mid-mid spelen. En de Cler als linkerflankspeler.
:drecul.gif: :biggrin.gif: :drecul.gif:
Socialisme is afgunst vermomd als mededogen, opgelegd met tirannie in de kleren van tolerantie.

Vedette-10-
Berichten: 4700
Lid geworden op: do aug 14, 2008 9:21 pm

Re: Het seizoen 1994/1995 herbeleefd

Bericht door Vedette-10- » wo sep 30, 2009 7:02 pm

niks
Laatst gewijzigd door Vedette-10- op vr jan 01, 2010 4:53 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Donkey Shot

Re: Het seizoen 1994/1995 herbeleefd

Bericht door Donkey Shot » do okt 01, 2009 2:54 pm

Harm schreef:Liepen Sneijder en Van der Vaart toen nog niet rond in de jeugd?
Sneijder was toen nog geen 11.

Gebruikersavatar
beelzebub
Berichten: 7511
Lid geworden op: di sep 23, 2003 1:53 pm
Locatie: Almere

Re: Het seizoen 1994/1995 herbeleefd

Bericht door beelzebub » vr okt 02, 2009 4:01 pm

Sparta - Ajax 0-2
zondag 2 oktober 1994
5e competitiewedstrijd PTT Telecompetitie
Sparta - Ajax 0-2


36. Ronald de Boer
57. Finidi (strafschop)

Arbitrage: Van Vliet
Aantal toeschouwers: 12500
Geel: Veldman, Van Eck (Sparta)
Rood: Taument (2x geel, Sparta)

Sparta: Kooiman, Taument, De Bruin(46. Van Eck), Veldman, Gérard de Nooijer, Dennis de Nooijer, Groenendijk, Jalink, Pieren, Van den Berg(10. Sandel), Van der Laan
Ajax: Van der Sar, Reiziger, Blind(10. Kreek), Frank de Boer, Van den Brom, Seedorf, Litmanen(67. Van Vossen ), Davids, Finidi, Ronald de Boer, Overmars

Stand na 5 speelrondes

FC Twente 7 4 3 0 11 17-11
Ajax 5 4 1 0 9 14-2
FC Utrecht 6 4 1 1 9 12-6
PSV 5 3 2 0 8 15-6
MVV 6 4 0 2 8 14-7
Roda JC 6 2 4 0 8 11-6
Feyenoord 6 2 3 1 7 9-6
Willem II 7 3 1 3 7 11-9
NEC 6 2 2 2 6 9-8
Vitesse 7 1 4 2 6 5-10
Heerenveen 7 3 0 4 6 8-17
NAC 5 2 1 2 5 9-11
Volendam 6 1 3 2 5 5-7
Go Ahead 6 1 2 3 4 7-14
FC Groningen 7 1 2 4 4 9-12
RKC 7 1 2 4 4 8-14
Dordrecht'90 7 0 3 4 3 3-14
Sparta 6 0 2 4 2 6-12
http://www.trouw.nl door Matty Verkammen

Overmacht Ajax leidt op het Kasteel tot super-saai kijkspel
Spelers Sparta tonen volgens trainer te weinig fighting spirit

ROTTERDAM - PSV was pas nog heel blij met een gelijkspel bij Sparta, Ajax daarentegen kwam gistermiddag op een slof en een oude voetbalschoen op het Kasteel Spangen winnen: 0-2.


“Ajax staat momenteel op eenzame hoogte”, concludeerde Sparta-coach Han Berger na de even eenzijdige als slaapverwekkende wedstrijd. PSV of Ajax, het is momenteel inderdaad een wereld van verschil. Maar lastig is wel dat de tijdelijke (?) superioriteit van Ajax ook kan leiden tot ongelooflijk vervelend voetbal. Dat was gisteren op het Kasteel beslist het geval. Ajax beheerste het duel volkomen, doch op een manier die werkelijk stomvervelend was. De amusementswaarde van de wedstrijd bleef beperkt tot een magere drie. Na anderhalf uur was iedereen dolblij weer naar huis te mogen. Honderden hielden het zielloze voetbal zelfs al na een uurtje voor gezien. Coach Louis van Gaal zag het nochtans anders. Hij vond dat zijn ploeg tegenwoordig 'een wedstrijd volwassen kan uitspelen'. In Engeland zou men na de ultra-saaie partij die het publiek gisteren werd voorgeschoteld, de ploegen van het veld hebben gefloten. In Nederland is de winnende coach echter altijd tevreden en plaatst de verliezende coach na zo'n misbaksel alleen nog deze kanttekening: “We hadden veel meer moeten profiteren van het feit dat Ajax een vermoeiende Europa Cup-wedstrijd in de benen had. Ik miste de fighting spirit bij ons.”

De overmacht van Ajax was tegen Sparta zo groot, dat de geblesseerden Rijkaard en Kluivert niet eens werden gemist en ook het snelle uitvallen van aanvoerder Blind (enkelblessure) geenszins voor onoverkomelijke problemen zorgde. Toen Blind er al na negen minuten af moest - vrijwel gelijktijdig kon ook Sparta's gelegenheidsaanvaller Van den Berg niet meer verder - leidde dat bij Ajax tot vier positiewissels. Invaller Kreek nam links in de verdediging de plaats in van Frank de Boer die libero werd. Reiziger begon tegen de vooraf enigszins gevreesde Dennis de Nooijer en ging na het vertrek van Blind rechts in de verdediging tegen Pieren spelen. De tegen Pieren gestarte Seedorf ging het tenslotte tegen Van den Bergs positie-vervanger Jalink opnemen. Dat is nogal wat, vier positie-wissels, maar het hielp Sparta geen steek verder. “Hun positiespel is schitterend”, zo legde Berger zich tenslotte ook maar neer bij de vervelende dominantie van de Goden-zonen, die thans ook de slechte wedstrijden winnen.

Het was in feite vreemd dat Sparta ditmaal zo'n fletse en flauwe tegenstander van Ajax was. Deze rood-witten, die na de zeer zware competitiestart zowaar hekkesluiter zijn maar kwaliteit genoeg hebben om zich weer naar de sub-top te kunnen spelen, hadden nota bene op de tactische bluftoer willen gaan. Nu zijn ploeg de zeldzame luxe van een vol stadion kende, weigerde Berger 'met de kont in de eigen goal' te voetballen. Als Amsterdammers kunnen bluffen, dan kunnen Rotterdammers dat net zo goed, zo stelde de coach voor de aftrap vast.

Hij wilde zich wat dat betreft onderscheiden van bijvoorbeeld die andere Rotterdammers; die van Feyenoord. Die doen het zelfs met Wim van Hanegem als coach al jarenlang in de broek als Ajax de tegenstander is. Feyenoord heeft een Ajax-complex en uitgaande van dat feit besloot Van Hanegem vorig seizoen eenmaal in Amsterdam massaal te verdedigen. Die wedstrijd werd door Feyenoord bijna nog gewonnen ook, maar dit nam niet weg dat het van Rotterdamse zijde een genante vertoning was. Maar ja, zo vond de door Van Gaal herhaaldelijk in zijn hemd gezette Kromme, je wilt na een aantal afstraffingen natuurlijk niet van Ajax blijven verliezen.

Waarschijnlijk gesterkt door het prima aanvalsvoetbal dat Sparta tegen PSV speelde, koos Berger gisteren net als Ajax voor een feitelijke viermansaanval. Het was een aanval met hangende buitenspelers, een diepe spits en een schaduwspits. Die keuze was ergens ingegeven door een defensieve gedachte. Deze: wie een spits minder opstelt, geeft de libero van Ajax de gelegenheid de slag op het middenveld te winnen. En dus waren eerst Danny Blind en later Frank de Boer geen vrije verdedigers, maar centrale verdedigers met directe tegenstanders.

Nadat Ajax kort voor de rust via Ronald de Boer een mooie eerste goal had gemaakt, was het helemaal gedaan met Sparta. Het publiek schrok na de pauze nog even wakker toen Overmars door Taument werd neergelegd en George de penalty benutte: 0-2. Ook nadien bleven gapen en geeuwen troef. In de gong werd Gilbert Taument nog met een tweede gele kaart weggestuurd. De broer van Feyenoorder Gaston maakte een flinke overtreding op Davids. Dat deze linkermiddenvelder van Ajax het toen nog nodig vond Taument met zijn rode kaart langdurig voor rotte vis uit te maken, kenmerkte het volstrekte gebrek aan niveau op deze verloren voetbalmiddag.

De toon was trouwens al in de vijfde minuut gezet. Toen al lag Blind op het gras de pijn van zijn gekraakte enkel te verbijten. Doelman Van der Sar wilde de bal over de zijlijn trappen, maar bij gebrek aan traptechniek bleef het ding binnen de lijnen. Sparta was toen zo sportief de bal vervolgens meteen buiten te werken. En wat deed Frank de Boer toen hij na de langdurige blessurebehandeling voor Blind moest ingooien? Hij hield de door Sparta uitgetrapte bal in de Ajax-gelederen. Wat een lulligheid! Toen al was duidelijk dat het deze middag niets meer kon worden.
Je kunt alles wat je wilt, als je maar oefent

Plaats reactie