Scouting, financiele zaken en toekomst

Alles over Ajax in z'n algemeenheid.

Moderator: mods

Lionel
Berichten: 47253
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 12:35 am

Re: Scouting, financiele zaken en toekomst

Bericht door Lionel » za mar 12, 2022 8:30 pm

Zeux schreef:
wo mar 02, 2022 4:05 pm
Yopii schreef:
za feb 26, 2022 4:25 pm
Als je zelfs met die enorme bedragen van de CL geen (noemenswaardige) winst maakt, dan weet je het wel.
Uhm, wel in een periode met lege tribunes. Het is wel zo fair dat mee te wegen.
Ajax heeft amper (extra) inkomsten uit kaartverkoop gehad maar wel flink betaald aan compensatie. Dubbel dus. Vind de cijfers ook niet heel slecht.

Mijn voorstel: Alvarez en Haller verkopen in de zomer
IK GELOOF!!!!!!

Gebruikersavatar
999
Berichten: 58798
Lid geworden op: do sep 25, 2003 6:53 pm

Re: Scouting, financiele zaken en toekomst

Bericht door 999 » za mar 19, 2022 12:21 pm

Volendammer vloekt ook als Feyenoord tegentreffer om de oren krijgt
Keje Molenaar ziet ontwikkeling: ’Ajax heeft lat hoger gelegd’
Door MIKE VERWEIJ & VALENTIJN DRIESSEN

Updated Vandaag, 06:49
Vandaag, 05:30
in VOETBAL

VOLENDAM - In ruim twee uur tijd komt er een grotere verscheidenheid aan onderwerpen aan bod dan er visgerechten staan op de Volendamse rommeltafel, een culinair begrip in het oude vissersdorp. Daarbij valt het op dat de voormalige verdediger, die de laatste jaren bewust de luwte heeft opgezocht, van ’wij’ spreekt als het over Ajax gaat en van ’zij’ als het Feyenoord betreft. „Maar ik heb in Rotterdam ook vier fantastische jaren beleefd, ben ook heel blij als Feyenoord scoort en als ze een tegentreffer krijgen, zoals in de heenwedstrijd tegen Partizan Belgrado, dan betrap ik mezelf erop dat ik zit te vloeken.”


Ajax
„Dat Ajax de laatste zestien van de Champions League heeft kunnen halen, bekijk ik echt wel van de positieve kant. Dat was tien jaar geleden volkomen ondenkbaar. Nu hadden we alle kans de kwartfinale te bereiken en in 2019 was de halve finale het eindstation. Misschien dat we dat incidenteel kunnen herhalen als we weer zo’n lichting als met Frenkie de Jong en Matthijs de Ligt hebben, maar als je kijkt wat er bij Manchester City, Bayern München, PSG, Liverpool en Real Madrid mogelijk is, dan maken zulke clubs normaal gesproken uit wie de Champions League wint. Dat de Nederlandse clubs nu goed presteren in de Conference League is het Ajax-effect. Ajax heeft de lat hoger gelegd en de rest moet mee.”

Schrijf je in voor de Voetbal Update en blijf dagelijks op de hoogte van het laatste voetbalnieuws.

„Johan Cruijff heeft in 2010 de boel opgeschud. De eerste pijler in de filosofie van Johan was de jeugdopleiding volledig te herzien, de tweede pijler om oud-voetballers op cruciale posities te zetten. Ik weet nog heel goed dat we smalend werden uitgelachen. Johan vond het zo ouderwets en achterhaald dat voetballers de club niet zouden kunnen leiden. Hij heeft Marc Overmars neergezet en – na een stage – ook Edwin van der Sar. En dit is het resultaat. Marc heeft met het verhogen van het salarisplafond echt zijn nek uitgestoken. Door zijn eigen oorlogskas te creëren, heeft hij het bijzonder goed gedaan.”


„Als ik zie dat Klaas-Jan Huntelaar wordt aangesteld als technische man, dan vind ik dat prachtig. In de tijd van Johan was het zo dat spelers geen opleiding hadden genoten. Tot grote frustratie van Cruijff, want hij was een bijzonder intelligente man. Hij zei: school heb ik niet gehad, maar ik ben wel bij de tijd. En dat was ook zo. Nu hebben de spelers wel in de schoolbanken gezeten en ik ben echt heel blij met de komst van Klaas-Jan. Ik hoop van harte dat allerlei coryfeeën straks een kans krijgen bij Ajax.”

„Het recente verleden heeft toch uitgewezen dat dit een succes is? Kijk naar de resultaten die de laatste jaren zijn geboekt en waar we internationaal staan. Dat is toe te schrijven aan de ideeën en de uitstraling van die mannen. Als het met Edwin en Marc nu faliekant was misgegaan, had je je twijfels kunnen hebben, maar nu niet. Dus ja, ik hoop dat dit beleid wordt gecontinueerd. En ik kan me niet voorstellen dat de raad van commissarissen er anders over denkt, want daar zit Danny Blind ook in. En die ziet ook dat dit het pad naar de roem is. Natuurlijk moet je er allemaal intelligente, goed opgeleide managers bij hebben, die verstand hebben van cijfers en structuur. Maar het voetbaldeel is het hart van Ajax. En dat moet worden geleid door voetballers. Punt uit.”

Overmars
„Ik vind het sportief gezien verschrikkelijk jammer dat Marc Overmars bij Ajax is opgestapt wegens grensoverschrijdend gedrag, maar tegelijkertijd vind ik hem een oen. Hoe heeft hij die berichten nou in godsnaam kunnen sturen? Ik begrijp dat gewoon niet. Ik ken alle feiten niet en weet niet wat er op tafel lag toen Marc ontslag nam of daartoe werd aangezet. Ik vind als advocaat wel dat je geen besluit kunt nemen voordat de feiten onomstotelijk vast staan. Dus had de rvc Overmars op non-actief kunnen stellen en door een externe deskundige een voortvarend, diepgaand onderzoek kunnen laten doen. Aan de hand van die resultaten had een definitief besluit genomen moeten worden.”

„Het kan zo zijn dat de rvc gepanikeerd heeft vanwege de The Voice-affaire. Op non-actief stellen was wellicht beter geweest. Nu kun je hem niet meer terughalen. Zelfs als uit het onderzoek blijkt dat het allemaal is meegevallen. Hoewel dickpics versturen evident over de grens is. Ben je dan nog geloofwaardig als je terugkeert? Hij is zo beschadigd. Inmiddels heb ik meerdere vrouwen gesproken en ze zeggen allemaal dat er al een heleboel is gebeurd als een man de vrijheid neemt een dickpic te sturen. Dat doe je niet zomaar. Dat is de lezing van veel vrouwen en daar kan ik me iets bij voorstellen. Waarbij ik niet wil zeggen dat het de schuld is van de ontvangers van die foto, want dan krijg je dat weer… Ik vind ook dat je als man altijd je waardigheid moet behouden.”

Ambities
„Ik heb de ambitie om algemeen directeur van Ajax te worden wel gehad. Nog voor de Fluwelen Revolutie heb ik een gesprek met Uri Coronel, Joop Krant en Cor van Eijden gehad. Omdat ik twintig jaar in de advocatuur zat, stond ik op een tweesprong. Ajax koos echter voor een procedure met een headhunter en ik weigerde te solliciteren. Uiteindelijk is de keuze op Rik van den Boog gevallen. En vervolgens trok Feyenoord aan de bel, waar ik twee gesprekken mee heb gevoerd. Maar ik had me als advocaat net in Amsterdam genesteld en tegenover mijn kantoor kon ik het niet maken om alweer te vertrekken. Vervolgens ging Eric Gudde bij Feyenoord aan de slag.”

„Inmiddels ben ik 63. Een commissariaat zie ik wel zitten. Maar de directeurspositie bij Ajax betekent – om het goed te doen – toch heel veel uren maken. Dan moet je om 08.00 uur in de ochtend de poort open doen en die twaalf uur later ook weer sluiten. En ik weet niet of ik dat fysiek en mentaal nog kan opbrengen. Daar ben ik eerlijk in. En als directeur voetbalzaken moet je iemand hebben die over internationale contacten beschikt. Die moet alle telefoonnummers van de clubs en zaakwaarnemers hebben. Jordi Cruijff is in mijn ogen ideaal.”

FC Volendam
„Bij FC Volendam ben ik technisch en juridisch adviseur op de achtergrond. Ik zit bij veel besprekingen, rijd naar alle wedstrijden van Jong Volendam en het eerste en verricht hand- en spandiensten. Als je die positie inneemt, moet je weten wat er binnen de club speelt en welke talenten eraan komen. Anders kun je niet adviseren. Wat net tegen het eerste elftal aanzit, wil ik elke zaterdag zien, zodat ik Wim Jonk (trainer, red.) en Jasper van Leeuwen (technisch directeur) kan zeggen wat ik vind.”

„Na de fikse nederlaag maandag bij Emmen was ik kwaad, maar een dag later kwam ik tot de conclusie dat het ook niet zo vreemd was. Van onze vaste achterhoede van voor de winterstop beschikten we alleen over Damon Mirani. Wim moest allerlei jonge jongens opstellen. En vergis je niet wat bij Emmen-uit voetballen inhoudt. Voor de meeste jongens was de strijd met sterke, grote gasten in een vol stadion een compleet nieuwe ervaring. Het was oorlog en we misten de routiniers die dat wel aankunnen. Ik knijp hem nog niet, want we staan nog steeds een paar punten voor op nummer 3 (de kampioen en nummer 2 promoveren naar de Eredivisie, red.). Maar ik hoop wel dat de sleutelfiguren snel herstellen, zodat we de laatste zeven wedstrijden onze voorsprong kunnen verdedigen. Anders wordt het lastig. En als we niet promoveren, dan moeten we eerlijk zijn en erkennen dat we er nog niet klaar voor waren. Maar nogmaals, ik heb alle vertrouwen in de promotie.”

Jan Smit
„Jan is de initiator van het geheel, het brein en de geest van FC Volendam. Hij heeft zo veel liefde voor de club, waardoor hij eerst mij heeft binnengehaald en we vervolgens samen naar Wim zijn gegaan. Die bevlogenheid is prachtig. Tekenend is dat Jan, terwijl we deelnemers zochten voor het participatiefonds, een busrit naar Gent organiseerde. Hij kende uit zijn vak een aantal zakenmensen in België, die hij daarin heeft geïnteresseerd. Het bestuur, de directie en de trainer: iedereen ging mee om een presentatie te houden. Uiteindelijk haalden we een half miljoen op. Jan is een commercieel beest, want we gingen van hooguit vijftigduizend euro, misschien een ton, uit. Overal waar hij komt, gaat de rode loper uit. Wat Johan Cruijff wereldwijd had, heeft Jan in Nederland ook. Zonder Jan was dit allemaal niet tot stand gekomen. Dat staat vast.”

Feyenoord
„Wat Arne Slot bij Feyenoord flikt, is ontzettend knap. En met het materiaal dat hij heeft misschien nog wel een grotere prestatie dan die Erik ten Hag op dit moment bij Ajax levert. Begrijp me niet verkeerd, ook Erik vind ik een uiterst bekwame coach. Slots idee over voetbal kan me bekoren. Dat dynamische middenveld, daar ben ik ook wel voorstander van. En het werpt zijn vruchten af. Maar ook zijn voorkomen in de media – heel rustig en gereserveerd – is prima. Het is zeker na Ajax-Benfica geen gelopen koers zondag. Ik kan me de 0-4 bij PSV-Feyenoord nog herinneren. Misschien wordt het weer eens een leuke Klassieker, want dat is een tijdje geleden. Als Ajax en Feyenoord tegen elkaar spelen, trek ik toch wat meer richting Ajax. Het moet zondag wel gebeuren, want anders zit PSV in een zetel.”

„Matthijs de Ligt, mijn schoonzoon, heeft onmiskenbaar een enorme ontwikkeling doorgemaakt bij Juventus. Hij is op 19-jarige leeftijd naar Italië gegaan. Dan denken wij – na zijn goede periode bij Ajax – dat hij bij Juventus ook wel het mannetje is, maar in de Serie A ben je dan nog helemaal niks. Bovendien kom je in een totaal nieuwe omgeving, waarin bizar hoge eisen aan een verdediger worden gesteld. Dus die jongen heeft een aanloopje nodig gehad, waarbij hij ook nog eens een aantal heel lullige penalty’s veroorzaakte wegens handsballen. Daar heeft hij zich mentaal doorheen geduwd. En als je nu ziet wat er staat, dan is dat een fantastische, complete verdediger. Juventus doet er dan ook alles aan om hem te behouden, want hij moet de nieuwe leider worden. Matthijs wordt een van de beste verdedigers ter wereld. Daar ben ik van overtuigd.”

„Dat André Onana, Noussair Mazraoui, Zakaria Labyad en Danilo komende zomer, net zoals Brian Brobbey vorig jaar, uit hun contract lopen, is me een doorn in het oog. Je moet de club ook wat gunnen en niet alleen aan je eigen zakken en die van je zaakwaarnemer denken. Ze hebben allemaal bij Ajax het podium gekregen om zich te profileren. En zij gaan er alleen met de oogst vandoor. Ajax loopt daardoor 100 miljoen euro mis. Ik vind niet dat dit zo hoort. Het signaal dat Ryan Gravenberch afgeeft dat hij niet gratis vertrekt, vind ik mooi. Hij onderkent dat Ajax hem deels heeft gevormd door de opleiding die hij heeft genoten. En dan moet je iets teruggeven. Anders gaat de club eraan. Een goede transfer heeft Ajax nu eenmaal nodig om aan de top te blijven meedoen. Ik wil ook een oproep doen aan de spelers van alle clubs daarover na te denken.”
De T.

GangstaRiB
Berichten: 16829
Lid geworden op: zo mar 13, 2005 10:44 pm
Locatie: Purmerend

Re: Scouting, financiele zaken en toekomst

Bericht door GangstaRiB » za mar 19, 2022 4:15 pm

Bedankt Keje. Wat een nikszeggend stuk zeg. :smallgrin.gif:

Yopii
Berichten: 18288
Lid geworden op: zo nov 06, 2016 10:14 am

Re: Scouting, financiele zaken en toekomst

Bericht door Yopii » za mar 19, 2022 6:28 pm

Hij zegt logische dingen, dat mis ik wel eens bij interviews met anderen.

Bij het functioneren van Overmars mag je wel vraagtekens zetten, zelfs zonder het over die dickpics te hebben. Het rijtje dure en overbodige aankopen werd steeds langer. Ongetwijfeld om Ten Hag te paaien, want Overmars wist ook niet wie Ten Hag zou moeten opvolgen, zoals hij zelf zei: de spoeling is dun. Daramy binnen een half jaar vervangen door Bergwijn (ging net niet door) is een bewijs van onvermogen.

Ik vind ook dat hij het dossier-Onana verkeerd heeft aangepakt, dat van Tagliafico trouwens ook. Maar ja, die laatste mocht niet weg want dit was een oogstjaar. :hypocrite.gif:

Het heikele punt is nu: wie gaat het beleid bepalen? Wie stelt de opvolger van Ten Hag aan? Dat Ten Hag vertrekt, lijkt me wel duidelijk. Het zou me tenminste zeer verbazen als hij komend seizoen nog trainer van Ajax was.

GangstaRiB
Berichten: 16829
Lid geworden op: zo mar 13, 2005 10:44 pm
Locatie: Purmerend

Re: Scouting, financiele zaken en toekomst

Bericht door GangstaRiB » ma mar 21, 2022 12:30 pm

Nous loopt gratis de deur uit. En er zit niemand achter hem.
Gravenberch heeft z'n zinnen gezet op een vertrek. En er zit niemand achter hem.
Blind loopt op z'n laatste benen. En er zit niemand achter hem.
Ben zeer benieuwd of de Latino's een goede aanbieding van een Spaanse (sub)topper kunnen weerstaan.

Werk aan de winkel!!

Lionel
Berichten: 47253
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 12:35 am

Re: Scouting, financiele zaken en toekomst

Bericht door Lionel » ma mar 21, 2022 4:43 pm

Nous - Rensch
Gravenberch - Kudus of Berghuis/Klaassen
IK GELOOF!!!!!!

GangstaRiB
Berichten: 16829
Lid geworden op: zo mar 13, 2005 10:44 pm
Locatie: Purmerend

Re: Scouting, financiele zaken en toekomst

Bericht door GangstaRiB » ma mar 21, 2022 7:33 pm

Lionel schreef:
ma mar 21, 2022 4:43 pm
Nous - Rensch
Gravenberch - Kudus of Berghuis/Klaassen
Thanks for making my point.

Lionel
Berichten: 47253
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 12:35 am

Re: Scouting, financiele zaken en toekomst

Bericht door Lionel » ma mar 21, 2022 7:37 pm

GangstaRiB schreef:
ma mar 21, 2022 7:33 pm
Lionel schreef:
ma mar 21, 2022 4:43 pm
Nous - Rensch
Gravenberch - Kudus of Berghuis/Klaassen
Thanks for making my point.
Vind ik niet. Rensch heeft een wedstrijd of 20 nodig achter elkaar (af en toe rouleren wel :hypocrite.gif: )
IK GELOOF!!!!!!

GangstaRiB
Berichten: 16829
Lid geworden op: zo mar 13, 2005 10:44 pm
Locatie: Purmerend

Re: Scouting, financiele zaken en toekomst

Bericht door GangstaRiB » ma apr 18, 2022 7:44 am

Ik hoop dat Ajax twee opties aan het uitwerken is voor volgend seizoen. Eentje directe CL toegang en eentje voorronde CL

Ik ben er absoluut niet gerust op dat we de titel gaan binnenhalen dit jaar. Voetballend gaat het uiterst moeizaam maar ik denk dat het vooral mentaal op is. PSV heeft nu een stoot adrenaline gekregen. Ik vrees het ergste. Gedoe met Onana. Lopen rommelen met Haller en Brobbey. Geen Antony. :blackcat.gif:

Gebruikersavatar
999
Berichten: 58798
Lid geworden op: do sep 25, 2003 6:53 pm

Re: Scouting, financiele zaken en toekomst

Bericht door 999 » wo apr 20, 2022 2:06 pm

Analyse: De grote aanstaande verbouwing van de Ajax-selectie, geld creëren en toch doorselecteren
19 april 2022 15:12
Foto: Pro Shots
Analyse: De grote aanstaande verbouwing van de Ajax-selectie, geld creëren en toch doorselecteren; image source: Pro Shots

De relatief onervaren Gerry Hamstra en totale rookie Klaas-Jan Huntelaar staan voor een helse taak. De selectie van Ajax moet namelijk volledig op de schop. Deels gedwongen door vertrekkende spelers maar ook omdat doorselecteren keihard nodig is. Daarnaast moet er uiteraard eveneens een nieuwe trainer komen en, alsof dit allemaal nog niet genoeg is, lijkt het erop dat de financiële middelen een stuk meer gelimiteerd zijn dan in de voorbije jaren.

Ga er maar aanstaan. Laten we eerst even kijken wie er allemaal ‘zeker’ (wat al gecommuniceerd is of waar we gevoeglijk van uit mogen gaan) vertrekken.

Trainer Erik ten Hag gaat naar Manchester United, hiervoor ontvangt Ajax 2 miljoen euro. Assistent-coach Mitchell van der Gaag zal hem volgen. Het laatste gerucht is dat Alfred Schreuder eerste keus is om Ten Hag op te volgen.

Doelman André Onana heeft volgens de geruchten al meer dan een jaar terug een voorcontract getekend bij Internazionale, ondertussen is bevestigd dat hij inderdaad (gratis) naar Milaan verkast. Maarten Stekelenburg is plotseling weer terug als lid van de selectie maar gezien zijn leeftijd lijkt het onwaarschijnlijk dat de nieuwe trainer met hem verder zal willen. Blijven over Remko Pasveer (nu nog geblesseerd en tevens achter in de dertig) en jonge hond Jay Gorter waarin in ieder geval Erik ten Hag geen vertrouwen lijkt te hebben. Anders stel je niet Stekelenburg op in de bekerfinale.

Noussair Mazraoui loopt sowieso voor nul euro de deur uit en lijkt zijn loopbaan bij Bayern Munchen voort te zetten. Dat is in ieder geval het plan van zijn zaakwaarnemer Mino Raiola die voor de Zuid-Duitsers een leuke packagedeal in de aanbieding heeft. Ryan Gravenberch heeft namelijk in Beieren ook al zijn ja-woord gegeven. Er wordt nog met Ajax gesteggeld over de transfersom maar uiteindelijk zal het 19-jarige talent voor een bedrag rond de 25 miljoen euro in zuidoostelijke richting afreizen. Nous krijgen ze er gratis bij. Nou ja, ‘gratis’, de commissie-fee zal niet misselijk zijn maar daar hebben Hamstra en Huntelaar niets aan.

Terug naar de defensie: Perr Schuurs is ‘eindelijk’ ontevreden en lijkt voor te sorteren op een, al dan niet tijdelijk, vertrek. Het kan zijn dat Ajax hem een jaar gaat verhuren aan een leuk subtopper maar Schuurs is op de internationale markt zeker wel wat geld waard. Een verkoop van de sympathieke Limburger lijkt misschien voor beide partijen het beste. Zijn marktwaarde wordt ingeschat rond de 8 miljoen euro. Geld dat Ajax, notabene voor een wisselspeler, eigenlijk zeer goed kan gebruiken.

Ajax wil ondertussen graag Jurriën Timber graag houden, het liefst zijn contract openbreken, maar de geruchten worden steeds sterker dat Manchester United een oogje op de zich fantastische ontwikkelende Ajacied heeft. De Engelse media schrijft al langere tijd dat Timber een topprioriteit vormt, samen met Declan Rice en Darwin Nunez. De marktwaarde van de Ajax-verdediger wordt in Manchester ingeschat op zo’n 40 miljoen euro maar daar zullen Hamstra en Huntelaar vermoedelijk niet mee akkoord gaan. Sean Klaiber is ook weer fit en kan eventueel ingezet worden als rechtsback maar gezien de ontwikkeling van bijvoorbeeld Youri Regeer zal Ajax ook niet onwelwillend tegenover een vertrek van de ex-Utrechter staan.

Geld creëren

Nicolas Tagliafico zal ook zo goed als zeker het vliegtuig richting Spanje nemen. In de winterstop kon hij al naar Barcelona maar Ajax werkte op dat moment niet mee. Door enkele tussentijdse velengingen is de Argentijn uitgegroeid tot een grootverdiener in Amsterdam en tegelijkertijd heeft Marc Overmars beloftes gedaan betreffende gelimiteerde transfersommen. Er zal dus salarisbudget vrijkomen maar de nieuwe club van Tagliafico zal geen megabedragen over hoeven te maken. Vermoedelijk gaat het hier over een miljoentje of 3.
Zakaria Labyad, destijds voor 7 miljoen van FC Utrecht gekomen, loopt eveneens uit zijn contract. De Utrechter heeft inmiddels een zware knieblessure opgelopen. Het is de vraag wat Ajax hiermee doet. Misschien bieden ze hem een nieuw contractje aan zodat hij in Amsterdam kan revalideren.

Hoewel Dusan Tadic (34 in het nieuwe seizoen) en Daley Blind (wordt volgend jaar 33) vermoedelijk niet gaan vertrekken vormen deze grootverdieners wel een steeds nadrukkelijker aandachtspunt. Deze bepalende voetballers worden er ondertussen niet beter op en zullen op (korte?) termijn vervangen moeten worden. Tadic en Blind zijn samen voor zo’n 35 miljoen euro aangetrokken en hebben dus geen restwaarde meer.

Voorin lijkt er vooral interesse voor Antony te zijn. De momenteel geblesseerde Braziliaanse international heeft de clubs voor het uitzoeken maar het lijkt erop dat hij nog wel een jaar in Amsterdam wil blijven. Ondanks dat Ajax een bedrag van +50 miljoen euro moeilijk zal kunnen afslaan zou een vertrek van de aanvaller tegelijkertijd een sportieve mokerslag betekenen. Momenteel lopen er met Sébastien Haller en Brian Brobbey twee centrumspitsen rond. Laatstgenoemde, notabene een product uit de eigen opleiding, is momenteel een half jaartje terug gehuurd van RB Leipzig. De club dus waar hij destijds, in de zomer van 2021, zonder afkoopsom naartoe vertrok.

Brobbey zegt zelf in Amsterdam te willen blijven, hij verveelt zich dood in Leipzig, maar de kans dat dit daadwerkelijk gaat gebeuren is minimaal. Onder impulsen van zijn management tekende de Amsterdammer namelijk een lucratief vierjarig contract. Leipzig zal hem terughalen en Ajax zal daarmee akkoord moeten gaan. Natuurlijk zal er een kans zijn om hem terug te kopen maar dat zou uiteraard bizar zijn. Zeker als dat voor een bedrag zal zijn van meer dan pakweg 8 miljoen euro. Dan lacht er maar één persoon: de zaakwaarnemer.

Haller is niet onomstreden in de Johan Cruijff Arena, zeker nu zijn beschermengel Ten Hag weggaat zal hij het nog moeilijker krijgen. De Franse Ivoriaan scoort namelijk best veel maar is voor de rest in niets de gedroomde Ajax-spits. Een voor de Amsterdammers financieel aantrekkelijk vertrek zou in feite het nieuwe technische hart niet slecht uitkomen. Gezien zijn vele goals in de Champions League lijkt het zelfs een must om, nu hij hot is, voor de spits een dealtje richting 35-40 miljoen euro in elkaar te flansen.

Samengevat is het dus zaak om de spelers die tegelijkertijd waarde vertegenwoordigen, en in feite weg mogen, te slijten nu het nog kan. Dus bijvoorbeeld Schuurs (8 miljoen), Tagliafico (3 miljoen), Haller (35 miljoen / ijzer smeden nu het heet is), Klaiber (3 miljoen), Pieri (2 miljoen) en Magallan (1 miljoen?) verkopen en dan de toppers (Antony, Timber, Martinez) zien te houden.

Als bovengenoemde verkopen lukken, gevoegd bij het feit dat de gewenste blijvers ook echt blijven, dan kan Ajax weer gaan bouwen. Er zal dan een slordige 60 miljoen binnenkomen waar men de markt mee op kan.

Wat is er nodig om te kopen?

In ieder geval moet er een ervaren en sterke doelman bij in de leeftijdscategorie eind twintig. Met alleen Remko Pasveer, Jay Gorter en Charlie Setford doorgaan is te risicovol. Przemyslaw Tyton is nu gehuurd maar lijkt eerder op een noodoplossing.

Youri Regeer zal vanuit Jong doorstromen en een kans krijgen als rechtsback, tenminste zo had Ten Hag het voor ogen. Het is de vraag hoe zijn opvolger hierover denkt. Devyne Rensch is er ook nog dus het is niet aannemelijk dat op deze positie versterking nodig is.

Centraal achterin zal er een rechtsbenige speler bij moeten komen, ervanuit gaande dat Schuurs vertrekt. De linksbackpositie is een zorgenkind als Tagliafico weggaat, er zullen meer opties moeten worden gecreëerd. Daley Blind krijgt veel kritiek en Youri Baas lijkt nog niet helemaal klaar. Het zou des-Ajax zijn om Anass Salah Eddine een echte kans te geven maar velen roepen ook om Owen Wijndal van AZ. Gezien het feit dat hij echter Ajax-vijand Mino Raiola als zaakwaarnemer heeft lijkt dat bij voorbaat een onhaalbare kaart. Er kwam reeds een duidelijk signaal vanuit Alkmaar: Wijndal tekende één jaar bij, tot 2024. Dat zegt in feite genoeg, de intenties van de zaakwaarnemer zijn duidelijk. En AZ gaat er uiteraard graag mee akkoord.

Middenveld en voorhoede

Op het middenveld zijn er met Kenneth Taylor, Davy Klaassen, Steven Berghuis, Edson Alvarez en eventueel Daley Blind genoeg smaken om iets aardigs neer te zetten. Taylor ontwikkelt zich goed, hij verdient eigenlijk ook een echte kans. Ook Mohamed Kudus kan zomaar weer een revelatie worden in die linie, hij werd door blessures ver teruggeworpen maar eenmaal in zijn ritme valt er toch veel potentie waar te nemen.

In Jong laten spelers als Patrickson Delgado en Naci Unuvar zich de laatste tijd ook positief zien, deze jongens krijgen in de voorbereiding ook zeker kansen als middenvelder. En dan is er uiteraard ook nog Mohamed Ihattaren, als het een beetje meezit zal hij topfit aan de start van het nieuwe seizoen beginnen. Ajax hoeft dus echt geen middenvelder te halen, ook niet na het aanstaande vertrek van Gravenberch.

Voorin liggen de grootste pijnpunten. Er vanuit gaande dat Brobbey en Haller volgend seizoen allebei weg zijn zal er een centrumspits gehaald moeten worden. Daarnaast zal er nu écht een aanvaller bij moeten met snelheid en diepgang. Mohamed Daramy wordt namelijk blijkbaar niet goed genoeg geacht. Misschien dat Hamstra en De Hunt weer eens een poging kunnen gaan wagen bij Steven Bergwijn maar dat zal ook nu niet makkelijk gaan worden. Ondanks dat hij amper speelt bij Tottenham wordt er doodleuk 30 miljoen voor hem geëist. Maar aan de andere kant: als je Haller zou kunnen omruilen met Bergwijn, voor hetzelfde bedrag….dan doe je in feite goede zaken. Met een beetje mazzel, het zou typisch Ajax zijn, breken echter Sontje Hansen (alsnog) en Ammouricho Van Axel Dongen ineens door. Dat kan natuurlijk ook nog.

Het moge duidelijk zijn dat er veel staat te gebeuren bij Ajax en gezien de mindere financiële mogelijkheden, in vergelijking met de laatste jaren, is het extra cruciaal dat Ajax landskampioen wordt en zich daardoor plaatst voor de groepsfase van de Champions League. (Tekst WR)

Ajax Rules
Berichten: 31350
Lid geworden op: do jul 22, 2004 9:15 pm

Re: Scouting, financiele zaken en toekomst

Bericht door Ajax Rules » wo apr 20, 2022 2:44 pm

Ik ben het ermee eens dat er eigenlijk helemaal niet zo veel hoeft te worden teruggehaald voor al die spelers die het team gaan verlaten.
Socialisme is afgunst vermomd als mededogen, opgelegd met tirannie in de kleren van tolerantie.

De Dominee
Berichten: 5806
Lid geworden op: zo okt 06, 2013 3:12 pm
Locatie: Alkmaar

Re: Scouting, financiele zaken en toekomst

Bericht door De Dominee » wo apr 20, 2022 2:57 pm

Ajax moet vooral weer even terug naar de basis: talentvolle jeugd kansen geven. Al kom je in dat artikel ook al op 5 aankopen (keeper, RCV, LB, 2 aanvallers).
All pigs are equal but some pigs are more equal than others.

Gebruikersavatar
elliquido
Berichten: 7896
Lid geworden op: di feb 10, 2004 5:03 pm

Re: Scouting, financiele zaken en toekomst

Bericht door elliquido » wo apr 20, 2022 4:45 pm

Ajax Rules schreef:
wo apr 20, 2022 2:44 pm
Ik ben het ermee eens dat er eigenlijk helemaal niet zo veel hoeft te worden teruggehaald voor al die spelers die het team gaan verlaten.
er lopen ook nog een contigent scandinaviers in jong ajax. Wordt ook tijd dat die eens een kans gaan krijgen/pakken
NOOIT meer Seedorf a.u.b.

Gebruikersavatar
peter
Site Admin & Toto winner WC 2006, EC 2008
Berichten: 47892
Lid geworden op: di sep 23, 2003 11:08 am

Re: Scouting, financiele zaken en toekomst

Bericht door peter » wo apr 20, 2022 6:42 pm

Ajax Rules schreef:
wo apr 20, 2022 2:44 pm
Ik ben het ermee eens dat er eigenlijk helemaal niet zo veel hoeft te worden teruggehaald voor al die spelers die het team gaan verlaten.
Nouuu. Ligt er wel aan wie er weg gaan natuurlijk. Bij een vertrek van Antony, Tagliafico en Timber moet je direct op zoek naar vervanging bijvoorbeeld. Onana, Mazraoui en Gravenberch staan ook al vast en ik kan me niet voorstellen dat we het dan bij drie versterkingen houden. Maar het is even de vraag of al deze spelers zullen vertrekken. Ik hoop stiekem dat we het weten te beperken tot Onana, Mazraoui, Gravenberch en Tagliafico. Aangevuld met een (wenselijke) knaller voor Haller en misschien de genoemde miljoenen voor Schuurs. Als dat het geval is dan moet je verdedigend wel twee versterkingen halen, aangevuld met een verdedigende middenvelder en een spits.

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 40876
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: Scouting, financiele zaken en toekomst

Bericht door Marillion » wo apr 20, 2022 6:49 pm

Als Haller vertrekt hebben we helemaal geen spits meer. Brobbey is immers een huurspeler en Danilo loopt transfervrij de deur uit. Gaan we iemand doorschuiven vanuit Jong Ajax of moeten we twee nieuwe komen is dan de vraag.
Nil volentibus arduum

Alexander
Berichten: 8549
Lid geworden op: wo sep 24, 2003 5:19 pm

Re: Scouting, financiele zaken en toekomst

Bericht door Alexander » di jun 07, 2022 9:06 am

Ziggo komt nu dus ook op de achterkant van het shirt. Ik vond Curaçao op de mouw al vrij pauper, maar dit vind ik echt armoe. En dat voor misschien 2 of 3 miljoen.

Gebruikersavatar
peter
Site Admin & Toto winner WC 2006, EC 2008
Berichten: 47892
Lid geworden op: di sep 23, 2003 11:08 am

Re: Scouting, financiele zaken en toekomst

Bericht door peter » di jun 07, 2022 9:18 am

Ja met Gigabit dus. Krijg er een beetje Franse vibes bij. Voor je het weet heb je een shirt met vier sponsors erop.

Moeilijke discussie wel dit. Tot welk niveau prevaleert historie/sentiment/gevoel boven de centjes.

De Dominee
Berichten: 5806
Lid geworden op: zo okt 06, 2013 3:12 pm
Locatie: Alkmaar

Re: Scouting, financiele zaken en toekomst

Bericht door De Dominee » di jun 07, 2022 10:28 am

WTF. Dramatisch. Wat laat Ajax zich hoereren.
All pigs are equal but some pigs are more equal than others.

Gebruikersavatar
Jinne
Site Admin
Berichten: 13747
Lid geworden op: ma sep 22, 2003 11:05 am
Locatie: Amsterdam, Holland
Contacteer:

Re: Scouting, financiele zaken en toekomst

Bericht door Jinne » di jun 07, 2022 11:09 am

Lelijk dit. Vooral omdat de sponsornaam vrij ordinair is. Dan kopen we maar een Klaiber minder in de zomer.
He's not the Messiah. He's a very naughty boy!

wimpey
Berichten: 51782
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 9:12 pm

Re: Scouting, financiele zaken en toekomst

Bericht door wimpey » di jun 07, 2022 11:25 am

Jinne schreef:
di jun 07, 2022 11:09 am
Lelijk dit. Vooral omdat de sponsornaam vrij ordinair is. Dan kopen we maar een Klaiber minder in de zomer.
Ik vind het ook helemaal niks. Doet denken aan van die Oostenrijkse clubs, waar spelers als reclamezuilen over het veld struinen.

Lionel
Berichten: 47253
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 12:35 am

Re: Scouting, financiele zaken en toekomst

Bericht door Lionel » di jun 07, 2022 11:50 am

Peter schreef:
di jun 07, 2022 9:18 am
Ja met Gigabit dus. Krijg er een beetje Franse vibes bij. Voor je het weet heb je een shirt met vier sponsors erop.

Moeilijke discussie wel dit. Tot welk niveau prevaleert historie/sentiment/gevoel boven de centjes.
Je ontkomt er niet aan als je mee wilt doen.
IK GELOOF!!!!!!

Gebruikersavatar
raymon
Site Admin & AT WC 2014 winner, Toto winner 16/17
Berichten: 23011
Lid geworden op: di sep 02, 2003 9:59 am
Locatie: St. Neots, UK
Contacteer:

Re: Scouting, financiele zaken en toekomst

Bericht door raymon » di jun 07, 2022 12:12 pm

Lionel schreef:
di jun 07, 2022 11:50 am
Peter schreef:
di jun 07, 2022 9:18 am
Ja met Gigabit dus. Krijg er een beetje Franse vibes bij. Voor je het weet heb je een shirt met vier sponsors erop.

Moeilijke discussie wel dit. Tot welk niveau prevaleert historie/sentiment/gevoel boven de centjes.
Je ontkomt er niet aan als je mee wilt doen.
2, 3 miljoen per jaar extra? Als daar het success van af hangt dan is er iets goed mis hoor.
"De waarheid is een geheel van maatschappelijk geaccepteerde leugens"

wimpey
Berichten: 51782
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 9:12 pm

Re: Scouting, financiele zaken en toekomst

Bericht door wimpey » di jun 07, 2022 12:18 pm

Lionel schreef:
di jun 07, 2022 11:50 am
Je ontkomt er niet aan als je mee wilt doen.
Nee hoor. Een Klaiber, jurist, Labyad krijg je niet voor 2-3 M.

En zou Ajax niet veel meer shirts verkopen zonder Ziggo e.c. en mét het oude logo?

columbus
Berichten: 5337
Lid geworden op: ma okt 25, 2004 3:30 pm

Re: Scouting, financiele zaken en toekomst

Bericht door columbus » di jun 07, 2022 12:40 pm

Lekker makkelijk. Als of een mindere aankoop af te hangen is aan wat shirt sponsoren. Dat die jongens zijn gehaald was op dat moment echt wel te verdedigen. Dat ze achteraf minder hebben gebracht is een andere discussie. Je hebt immers een grote selectie nodig en niet iedereen is van het niveau Tadic

It’s all about the money. Als je mee wilt doen op het niveau wat Ajax graag wilt doen dan kost dat geld, heel veel geld. Ben al blij dat ze verder van het shirt afblijven en niet zoals in Milaan compleet anders design komen. Shirt van Barcelona idem

LucaS
Berichten: 53548
Lid geworden op: di mar 09, 2004 1:13 pm
Locatie: Amsterdam

Re: Scouting, financiele zaken en toekomst

Bericht door LucaS » di jun 07, 2022 12:44 pm

GangstaRiB schreef:
ma apr 18, 2022 7:44 am
Ik hoop dat Ajax twee opties aan het uitwerken is voor volgend seizoen. Eentje directe CL toegang en eentje voorronde CL

Ik ben er absoluut niet gerust op dat we de titel gaan binnenhalen dit jaar. Voetballend gaat het uiterst moeizaam maar ik denk dat het vooral mentaal op is. PSV heeft nu een stoot adrenaline gekregen. Ik vrees het ergste. Gedoe met Onana. Lopen rommelen met Haller en Brobbey. Geen Antony. :blackcat.gif:
Er zijn volgend seizoen 2 rechtstreekse plaatsen toch?
I think I lost my fucking headache

Plaats reactie