Wat is er geworden van .... (deel II)

Alles over Ajax in z'n algemeenheid.

Moderator: mods

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 40614
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: Wat is er geworden van .... (deel II)

Bericht door Marillion » ma feb 15, 2021 11:08 am

elliquido schreef:
ma feb 15, 2021 1:12 am
Sven Botman gaat weg voor 45 miljoen

Milan, united en psg worden genoemd

Ps. Is het niet een idee om de oud spelers topic uit het archief te halen en er een actief topic van te maken,?
Dat is misschien best een leuk idee ja. Zal het even in de groep gooien en kijken wat we kunnen doen.
Nil volentibus arduum

Historicus
Berichten: 3329
Lid geworden op: di mar 15, 2016 11:03 pm

Re: Wat is er geworden van .... (deel II)

Bericht door Historicus » ma feb 15, 2021 12:45 pm

Marillion schreef:
ma feb 15, 2021 11:08 am
elliquido schreef:
ma feb 15, 2021 1:12 am
Sven Botman gaat weg voor 45 miljoen

Milan, united en psg worden genoemd

Ps. Is het niet een idee om de oud spelers topic uit het archief te halen en er een actief topic van te maken,?
Dat is misschien best een leuk idee ja. Zal het even in de groep gooien en kijken wat we kunnen doen.
Dat vind ik ook wel een goed idee. Soms komen oud-spelers in het nieuws die niet bepaald weggezakt zijn uit ons geheugen.

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 40614
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: Wat is er geworden van .... (deel II)

Bericht door Marillion » ma feb 15, 2021 6:57 pm

Jullie kunnen los. Ik heb zojuist de oud spelers verplaatst naar het onderdeel Ajax gerelateerde zaken. Als het goed is kan iedereen daar nu weer reageren en nieuwe posts aanmaken.
Nil volentibus arduum

Gebruikersavatar
elliquido
Berichten: 7844
Lid geworden op: di feb 10, 2004 5:03 pm

Re: Wat is er geworden van .... (deel II)

Bericht door elliquido » ma feb 15, 2021 11:45 pm

:headbang.gif: :headbang.gif: :headbang.gif: :biggthumpup.gif:
NOOIT meer Seedorf a.u.b.

Gebruikersavatar
999
Berichten: 58582
Lid geworden op: do sep 25, 2003 6:53 pm

Re: Wat is er geworden van .... (deel II)

Bericht door 999 » za feb 20, 2021 1:24 pm

’Dankbaar voor Ajax-opleiding’
Zondagavond staat de Eredivisie-wedstrijd tussen Ajax en Sparta op het programma en die heeft voor Nourdin Boukhari een speciale betekenis.

FOTO’S RENÉ BOUWMAN & ANP/HH

Nourdin Boukhari Assistent-trainer geeft Sparta-talenten mee wat leven van profvoetballer inhoudt
door Mike Verweij

Elke keer als Ajax-Sparta op het programma staat, maakt zijn hart een sprongetje. Nourdin Boukhari (40) – coach van Jong Sparta en assistent-trainer bij het vlaggenschip – genoot zijn opleiding op Het Kasteel, maakte een droomtransfer naar Ajax en speelde tussen 2002 en 2006 in totaal 102 duels (19 goals) voor de recordkampioen. Of hij ook als trainer ooit de overstap van Rotterdam naar Amsterdam maakt, staat in de sterren geschreven.

ROTTERDAM In de luwte van Het Kasteel stippelt Nourdin Boukhari zijn route naar de trainerstop uit. Als hij over een paar jaar tot de conclusie komt dat hij die wil bereiken tenminste. Voorlopig haalt hij genoeg voldoening uit het kneden van de Sparta-talenten. „Spelers – en dan vooral de jongens die niet het maximale eruit halen – meegeven wat het leven van een profvoetballer inhoudt.”

Welke herinneringen bewaar je aan je tijd in Amsterdam?

„Het was een leerzame, mooie tijd met een ook iets mindere periode. Ik heb veel opgestoken, vrienden gemaakt, goede trainers gehad en me als speler goed kunnen ontwikkelen. Ik ben dankbaar dat ik de Ajax-school heb mogen doorlopen. De tactische bagage komt me nu als trainer ook goed van pas.”

Hoe kijk je nu tegen de club aan?

„Van het voetbal geniet ik nog steeds. Ajax is een andere weg ingeslagen door dure en ervaren spelers te kopen. Dat kan ook als je zelfopgeleide jongens als Matthijs de Ligt, Frenkie de Jong en Donny van de Beek voor 86, 75 en 39 miljoen euro verkoopt. Maar ik vind dat Ajax zich vooral moet richten op de sterren die ze al op De Toekomst hebben. Om het opleiden staat Ajax wereldwijd bekend.”

Mensen zijn bang dat Ajax á la Bayern München jaren achtereen kampioen wordt. Snap je dat?

„Ja, ik snap dat, omdat Ajax verreweg de hoogste begroting heeft. Maar ik denk dat het niet zo’n vaart zal lopen, omdat Bayern München in Duitsland nóg machtiger is. Bayern haalt Leon Goretzka voor tientallen miljoenen euro’s op bij Schalke 04 en Robert Lewandowski bij Borussia Dortmund. Dat kan Ajax niet. Anders hadden ze Donyell Malen en Mo Ihattaren wel van PSV gekocht.”

Wat zijn jouw ambities op trainersniveau?

„Ik ben nu bezig om mijn Trainer/Coach 1 te halen. En daarna hoop ik te worden toegelaten tot de cursus UEFA A. Met dat diploma kan ik hoofdtrainer worden. Maar ik wil eerst heel veel ervaring opdoen als assistent-trainer.”

Voor het grote publiek lijk je van de aardbodem verdwenen. Waar houd jij je nu mee bezig?

„Ik ben de coach van Jong Sparta, assistent bij het eerste en spitsentrainer. Het is alweer voor het vijfde jaar en ik heb het nog elke dag naar mijn zin.”

Wat maakt je werk zo leuk?

„Het doorontwikkelen van die jonge gasten. Een aantal spelers van Jong Sparta heeft een plek veroverd in Sparta 1 en een contract gekregen. Ragnar Ache (Eintracht Frankfurt, red.) en Halil Dervisoglu (Brentford), met wie ik jaren heb gewerkt, zijn voor vijf miljoen en drie miljoen euro verkocht. Abdou Harroui, Deroy Duarte en Sven Mijnans hebben de stap naar het eerste gezet. Hartstikke gaaf, toch?”

In welk opzicht is Henk Fraser een leermeester voor je?

„In bijna alle opzichten, want ik leer veel van hem. Hij is een vakman. Zoals Henk het altijd zegt: hoe meer dingen je gaat ervaren, des te makkelijker wordt het anders naar bepaalde situaties te kijken. Ik ben nog jong als trainer, volop in ontwikkeling. En bij dat leren, helpt Henk me. Door goed op te letten en te luisteren, word ik een betere coach. Waar dat kan, probeer ik Henk ook aan te vullen.”

Zie je hem ooit bij een topclub terechtkomen?

„Ik denk wel dat hij daar geschikt voor is. Henk is didactisch en tactisch goed, kan spelers voor zich winnen en een elftal goed laten voetballen. En misschien nog wel het belangrijkste: hij is een winnaar. Hij wil het hoogst haalbare bereiken, heeft samen met zijn staf Sparta naar de Eredivisie gebracht. En het doel is nu lijfsbehoud. We moeten nog wat punten pakken.”

Van welke trainer heb je tijdens je actieve carrière het meest geleerd?

„Bij Sparta van Willem van Hanegem en Frank Rijkaard en bij AZ van Louis van Gaal. In mijn Ajax-tijd heb ik veel opgestoken van Ronald Koeman en Danny Blind, maar ook van de assistenten Ruud Krol, Tonny Bruins Slot en Gerard van der Lem. Het zijn allemaal mannen met wie ik heb mógen werken. Zo zie ik het echt.”

Droom je van het hoofdtrainerschap bij Sparta of Ajax?

Lachend: „Nu voorlopig van het assistentschap bij Sparta.” Serieus: „Als ik ooit echt de ambitie heb om hoofdcoach te worden, dan wil ik bij Sparta beginnen en kijken of ik geschikt ben voor een topclub als Ajax. Laat ik – net zoals in mijn actieve loopbaan – bescheiden beginnen.”

Wat is je prognose voor Ajax-Sparta van zondag?

„0-0. Nee, daar scoort Ajax te makkelijk voor. Dan neem ik mezelf in de maling. Laten we het op 2-2 houden.”
’Mentaliteit van Marokkaanse voetballer is vaak het probleem’
ROTTERDAM Nourdin Boukhari hoopt dat de droomtransfer van Hakim Ziyech naar Chelsea de ogen van veel Marokkaanse toptalenten opent. „Net als Ibrahim Afellay, die een transfer naar FC Barcelona maakte, laat Hakim zien dat het kán: van de straat naar een topclub.”

De assistent-trainer van Sparta snijdt een gevoelig onderwerp aan. „De mentaliteit van een Marokkaanse voetballer is vaak het probleem. Die bepaalt of hij vanuit een Eredivisie-club kan doorpakken of niet”, aldus Boukhari.

„Je moet niet vergeten dat wij Marokkaanse spelers best wel trots en eer hebben. Om te slagen moeten wij die soms opzijzetten, weleens op onze lip bijten.”

Het doet Boukhari naar eigen zeggen pijn om Mo Ihattaren te zien worstelen bij PSV. „Hij is een megatalent. Als Mo zorgt dat hij een onomstreden basisspeler wordt en meer dan honderd wedstrijden speelt, dan gaan de deuren van de topclubs voor hem open. Hij kan zo goed voetballen. Maar het gaat erom hoe graag hij zelf wil slagen”, aldus de ervaringsdeskundige.

„Mijn handen jeuken wel om met hem aan de slag te gaan, ja. Maar ze jeuken ook bij Sparta. Ik ga aan de slag met jongens die veel talent hebben, maar er in mijn ogen te weinig mee doen.”
’Noa botste vooral met oudere spelers’
Club Brugge-uitblinker Noa Lang heeft nog dagelijks contact met Nourdin Boukhari.

Boukhari betreurt vertrek stiefzoon Lang bij Ajax
ROTTERDAM Nourdin Boukhari was tot acht jaar geleden de stiefvader van Noa Lang en spreekt de speler van Club Brugge nog dagelijks. Hij betreurt het dat Lang nooit is geslaagd bij Ajax. „Dat was ook onnodig”, aldus de Spartaan.

„Het was niet de vraag óf Noa zich aan de wereld zou tonen, maar alleen wanneer. Hij moest minuten krijgen om te schitteren. Helaas bleven die door een gebrek aan vertrouwen uit.”

Volgens Boukhari zag niet alleen Erik ten Hag het maar matig in Lang zitten. „Hij botste in de groep vooral met de oudere spelers. Als ik een routinier was geweest, had ik zo’n talent gesteund, geknuffeld en aangegeven wat hij wel en niet moest doen. Noa heeft geen makkelijk karakter. Maar juist bij Ajax moeten ze weten dat dit vaak de uitzonderlijke spelers zijn, die wedstrijden voor je kunnen beslissen. Voor moeilijke jongens komen mensen naar het stadion… als dat weer mag”, aldus Boukhari, die een grote rol speelde in Langs voetbalontwikkeling.

„Zoals elke ouder voor zijn kind zou doen. Ik was zelf nog actief als speler. We keken samen wedstrijden, trainden buiten en ik gaf hem adviezen over voeding en andere zaken. Noa is een leergierige, lieve jongen.”

Dat hij nu excelleert bij Club Brugge vervult Boukhari met trots. „Hij wilde slagen bij een betaaldvoetbalorganisatie, startte bij Feyenoord en ging naar zijn droomclub Ajax. Het liefst had ik hem daar jaren in het eerste zien spelen, maar dat hij nu uitblinkt, scoort en assists geeft bij Club Brugge maakt me even blij. Iedereen ziet dat hij fantastisch kan voetballen.”
De T.

wimpey
Berichten: 51680
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 9:12 pm

Re: Wat is er geworden van .... (deel II)

Bericht door wimpey » za feb 20, 2021 7:53 pm

Je moet niet vergeten dat wij Marokkaanse spelers best wel trots en eer hebben.
Ik vind dit zo'n dooddoener.

T82
Berichten: 1754
Lid geworden op: wo sep 24, 2003 3:27 pm
Locatie: Breda

Re: Wat is er geworden van .... (deel II)

Bericht door T82 » za feb 20, 2021 9:44 pm

wimpey schreef:
za feb 20, 2021 7:53 pm
Je moet niet vergeten dat wij Marokkaanse spelers best wel trots en eer hebben.
Ik vind dit zo'n dooddoener.
En als de gewone blanke man welk kenmerk om welke reden dan ook noemt riekt het naar racisme. Gekkigheid.

Lionel
Berichten: 47043
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 12:35 am

Re: Wat is er geworden van .... (deel II)

Bericht door Lionel » za feb 20, 2021 10:47 pm

wimpey schreef:
za feb 20, 2021 7:53 pm
Je moet niet vergeten dat wij Marokkaanse spelers best wel trots en eer hebben.
Ik vind dit zo'n dooddoener.
De helft van de jongeren is crimineel. Hoezo heb je dan veel eer en trots?
IK GELOOF!!!!!!

Gebruikersavatar
Gezond verstand
Berichten: 3190
Lid geworden op: za sep 09, 2017 2:35 am

Re: Wat is er geworden van .... (deel II)

Bericht door Gezond verstand » zo feb 21, 2021 3:48 am

Andriy Demchenko schreef:
za feb 13, 2021 9:38 pm
Gezond verstand schreef:
vr feb 12, 2021 3:58 pm
Andriy Demchenko schreef:
vr feb 12, 2021 9:23 am


Verder zit je met een Beneliga ook aan Charleroi vast hoor. Dat is ongeveer de nummer 6 of 7 van het land, nummer 6 momenteel misschien Antwerp door de grote investeerder daar maar daarna komt Charleroi die al consistent de tweede club van Wallonie zijn en sinds 1952 onafgebroken hoogste klasse spelen.
Misschien moet je je feiten iets beter controleren Andriy. Waar ik fout zat met Genk, zit jij echt fout met Charleroi. Die speelden nog geen 10 jaar geleden in de tweede klasse, en daarvoor ook niet "onafgebroken in de hoogste klasse sinds 1952"
Je schiet nu een beetje op een detail, ik had bijna geen degradatie moeten zeggen en zie dat de Engelse wikipedia wat fouten heeft ja. Maar sinds 85 een enkel seizoennetje geen hoogste klasse. Het punt dat Charleroi bij de 7 clubs van het land zit op basis van status, supporters etc. heb je er nou niet echt mee weerlegd. Maargoed zo belangrijk vind ik de discussie nou verder ook niet om er deze topic nog meer mee te vervuilen. YOU WIN :aai.gif:
Ze zitten niet op basis van resultaat bij de beste 7 clubs.
Fans van andere clubs
Ben je fan van een andere club, dan ben je welkom. Zolang je je maar niet al te provocerend gedraagt

Gebruikersavatar
Gezond verstand
Berichten: 3190
Lid geworden op: za sep 09, 2017 2:35 am

Re: Wat is er geworden van .... (deel II)

Bericht door Gezond verstand » zo feb 21, 2021 3:50 am

De Dominee schreef:
ma feb 15, 2021 10:53 am
Kleine mis peer van Ajax, al hadden weinig mensen dit zien aankomen. Ik niet in ieder geval. Ook is Ajax met Martinez en Blind reeds goed voorzien op LCV. Ook benieuwd of hij elders gaat slagen. Kan me niet aan de indruk onttrekken dat het geen wereldwonder is deze jongen.
geen mispeer van Ajax. Prima beslissing van Ajax. Botman kan niet verdedigen met ruimte in zijn rug. In de (goed uitgevoerde) defensieve tactiek van Lille, met de kont in de goal, speelt hij volledig in z'n kracht en worden al z'n vele zwakheden volkomen gemaskeerd. Bij Ajax zou hij a) 3de keuze zijn en b) zouden zijn zwakheden juist blootgelegd worden en zijn sterke punten niet aan bod komen.
Fans van andere clubs
Ben je fan van een andere club, dan ben je welkom. Zolang je je maar niet al te provocerend gedraagt

Gebruikersavatar
WP_Legend
Berichten: 10235
Lid geworden op: wo sep 17, 2003 8:44 pm
Locatie: Perth

Re: Wat is er geworden van .... (deel II)

Bericht door WP_Legend » zo feb 21, 2021 3:56 am

Inderdaad, Harry Maguire zou bij ons ook niet in de basis starten denk ik... Terwijl hij in de PL best aardig presteert.

Botman zal in veel teams heel goed meekomen, maar bij Ajax wordt iets méér gevraagd dan alleen maar houthakken.

Gebruikersavatar
Trab
AT Toto winner 04/05
Berichten: 7232
Lid geworden op: di okt 28, 2003 5:19 pm
Locatie: Gouda

Re: Wat is er geworden van .... (deel II)

Bericht door Trab » zo feb 21, 2021 7:35 am

Interview VI:

Bruno Varela (26) kijkt vanaf zijn balkon in de Portugese stad Guimarães even geïrriteerd naar binnen. Zijn honden blaffen dwars door zijn verhaal heen. Wanneer hij zijn huisdieren tot rust heeft gemaand, verschijnt hij weer met een grote glimlach op zijn gezicht in beeld. ‘Dat is het leven van een hondeneigenaar’, zegt hij. Varela zit ondanks zijn foutje van afgelopen week weer lekker in zijn vel omdat hij in Portugal bij Vitória Guimarães weer wekelijks onder de lat staat.
Dat was in zijn tijd bij Ajax wel anders. In de winter van 2019 kwam de Portugees op huurbasis over van Benfica, omdat Kostas Lamprou meerdere malen had bewezen geen zekere stand-in voor Andre Onana te zijn. Varela maakte in zijn eerste half jaar een geweldige reeks van Ajax in de Champions League mee, pakte in Nederland meteen twee prijzen, maar speelde geen seconde. De altijd lachende Portugees groeide zo uit tot een mythisch figuur onder de supporters.
In zijn tweede seizoen in Amsterdam hoopte de keeper meer van zijn kwaliteiten te kunnen laten zien, maar hij moest het uiteindelijk doen met 270 officiële minuten. Varela liet Ajax achter zich en vertelt nu over feesten in Madrid, buurtbarbecues in Amstelveen en het gouden hart van Hakim Ziyech.

Hoe voelt het om weer eerste keeper te zijn?
Ik ben heel erg blij en zou me niets meer kunnen wensen. Ik ben in oktober en september ook keeper van de maand geworden hier in Portugal. Het was een bevestiging dat ik lekker bezig ben.
Je speelt alles in Portugal, alleen laatst moest je twee potjes missen vanwege corona.
Ik moest tien dagen in quarantaine. De eerste twee dagen had ik het heel koud en veel pijn. In een van die nachten kon ik bijna niet bewegen door de pijn. Het voelde alsof ik met tien gasten had geknokt en flinke trappen had gekregen. Daarna ging het gelukkig beter. Ik zat een tijdje alleen op mijn kamer, omdat mijn vriendin en zoon ook thuis waren. Ik sliep heel erg veel en keek continu Netflix en voetbal. Mijn vriendin zette zelfs een bordje eten voor mijn deur, die ik dan op mijn kamer moest opeten. Het is heerlijk om nu weer op het veld te staan.
Door je goede spel bij Vitória Guimarães werd je in oktober weer opgeroepen voor Portugal. Hoe is het om het trainingsveld te delen met Cristiano Ronaldo?
Ik ben in het verleden al weleens eerder opgeroepen, maar tot dusver heb ik nog niet mijn debuut mogen maken. Het is speciaal om met de beste speler van de wereld op het veld te staan. Ronaldo wil altijd scoren en winnen, zelfs tijdens kleine partijtjes op de training. Als hij verliest, wordt hij heel erg boos. Als hij wint op de training, viert hij het alsof het een belangrijke wedstrijd is. Doordat hij ieder partijtje zo benadert, lijkt het in de wedstrijd altijd vanzelf te gaan.
Het is onmogelijk om niet van David Neres te houden
Hoe kwam je transfer begin 2019 naar Ajax tot stand?
Ik zat op dat moment in een lastige situatie bij Benfica, waar ik derde keeper was geworden. Ajax vertelde dat ze me wilden halen om de strijd aan te gaan met Andre Onana. Er was ook een kans dat Andre in de zomer zou vertrekken, dus het was een mooie stap voor mij. Ik weet nog goed dat ik landde in Amsterdam en op mijn telefoon zag dat Ajax met 6-2 had verloren van Feyenoord. Teammanager Herman Pinkster kwam me ophalen op het vliegveld, met een chagrijnig gezicht. Hij zei: ‘Bruno, ik weet dat ik chagrijnig kijk, maar dat komt niet door jou.’ Het was een aparte timing om naar Ajax te komen, maar gelukkig werd ik alsnog heel erg goed ontvangen door de spelers.
Welke jongens zorgden ervoor dat jij jezelf snel thuis voelde in Amsterdam?
David Neres was heel erg belangrijk, aangezien hij net als ik Portugees spreekt. Met hem heb ik veel mooie dingen meegemaakt, maar het is beter om daar niet over te praten. Het is onmogelijk om niet van Neres te houden. Daarnaast de Spaans sprekende jongens als Andre Onana, Nico Tagliafico en Lisandro Magallán, met wie ik in mijn eerste weken samen in een hotel zat. We aten vaak samen, maakten wandelingen door Amsterdam en deelden verhalen over Boca Juniors en Benfica. In het begin was mijn Engels nog niet zo goed, maar ook andere spelers deden hun best voor me. Hakim Ziyech bijvoorbeeld.

Hoe deed Ziyech dat?
Hakim heeft een groot hart. Ik moet eerlijk zeggen dat ik vooraf een compleet andere mening over hem had. We speelden met Benfica tegen hem en het leek me een beetje een arrogante gast. Uiteindelijk was hij bij Ajax een van de aardigste en meest bescheiden jongens die ik heb ontmoet. Hij probeerde vanaf het begin met me te praten: ‘Heb je iets nodig? Hoe gaat het met je familie?’ Later belde hij me ook altijd als hij wist dat mijn familie in Portugal zat en ik alleen was: ‘Je kunt altijd naar mijn huis komen om te eten. Ik wil niet dat je alleen bent.’ Ik heb me compleet in hem vergist en hou echt van hem. Nu speel ik met Ricardo Quaresma en voor hem geldt hetzelfde. Mensen denken dat hij arrogant is, maar ook hij is een goede gast.
Moest je erg wennen aan Nederland?
Nee, alleen bepaalde kleine dingen zijn anders dan in Portugal. Toen ik aankwam was het heel erg koud en lag er sneeuw. Het is wel gek om in die kou je keepershandschoenen aan te trekken, maar ook dat wende snel. Jullie eten alleen wat vroeg: het lukte me niet om al om zes uur te eten. Ik ging vaak naar de Albert Heijn om pannenkoeken te halen. Stroop doen jullie daarop, toch? Dat vond ik wel lekker. Ik kocht de pannenkoeken wel altijd kant en klaar uit een pakje. Dat is wel zo makkelijk.
Als er mensen op bezoek kwamen, wilden ze allemaal De Wallen zien. Zelfs mijn moeder en ooms waren daar heel nieuwsgierig naar
Wat deed je buiten het voetbal in Nederland?
Ik woonde in Amstelveen, omdat het een fijne plek was voor mijn gezin. Ik kon daar een groot huis krijgen, wat erg handig was omdat er constant familie vanuit Portugal op bezoek kwam. Weet je wat mooi was? Als er mensen op bezoek kwamen, wilden ze allemaal altijd De Wallen zien. Zelfs mijn moeder en ooms waren daar heel nieuwsgierig naar. Misschien is het voor Amsterdammers niet zo bijzonder, maar voor buitenlanders is het heel speciaal. Ik denk dat ik wel tien keer naar De Wallen ben geweest. Dat was wel grappig, met alle respect voor de mensen die er werken natuurlijk.

Wat deed je verder in Amstelveen?
Ik woonde in een buurt met allemaal heel aardige mensen. Voor hen was het wel bijzonder dat er ineens een speler van Ajax kwam wonen. In de zomer waren alle buren buiten en dronken ze lekker een wijntje en aten ze samen. Er werden op straat weleens buurtbarbecues georganiseerd. Ze vroegen regelmatig: ‘Bruno, kom je er ook gezellig bij?’ Vaak moest ik dan thuis rusten, maar twee keer ben ik met mijn familie aangeschoven. Op een gegeven moment was ik niet meer Bruno van Ajax, maar een gewone buurman.
Je maakte het gouden Ajax-jaar in de Champions League van dichtbij mee. De eerste keer op de bank tijdens een Europese wedstrijd was meteen in Bernabéu.
We hadden vooraf al heel veel vertrouwen. Het was dan wel Real Madrid, maar wij speelden in die eerste wedstrijd veel beter dan zij. Na die 1-4 overwinning in Bernabéu was het een groot feest. Na de wedstrijd zei de trainer: ‘Jongens, geniet ervan. Morgen is er geen training.’ We zijn die avond met alle spelers gaan feesten in Madrid. De volgende ochtend kon niemand zijn bed uitkomen.
De buikschuiver van Marc Overmars in Turijn was legendarisch
Er zouden nog een aantal aardige potjes volgen in de Champions League.
Zeker, die kopbal van Matthijs de Ligt in Turijn vergeet ik nooit meer. Vanaf toen wisten we zeker dat we ook Juventus gingen verslaan. De buikschuiver van Marc Overmars in Turijn was legendarisch. Overmars is geen man waarvan je zoiets zou verwachten. Voor ons was het een grote verrassing dat hij dat ineens deed. Het was symbolisch voor hoe blij iedereen was. Helaas eindigde het avontuur pijnlijk tegen Spurs. Het was moeilijk te accepteren omdat we uit en thuis beter speelden. Iedereen was heel erg sip, maar we moeten trots zijn op wat we hebben bereikt.

In Nederland zullen we nog wel even napraten over deze lichting van Ajax. Wie heeft de meeste indruk gemaakt?
Dan ga ik voor Frenkie. Iedere training of wedstrijd deed hij wel iets speciaals. Een controle, een dribbel of een pass. Het was iedere keer indrukwekkend als hij de bal had. Zijn moment in Madrid tegen Luka Modric en Vinícius was natuurlijk mooi, maar ik heb zoveel van zulke acties van hem gezien. Het was niet eens indrukwekkend voor me, omdat het eigenlijk heel normaal was voor Frenkie. Hij verraste iedereen, zelfs de jongens van Barcelona waren onder de indruk van hem. Toen hij daar net was had ik contact met mijn landgenoot Nélson Semedo. Hij stuurde me: ‘Deze gast is ongelooflijk.’ Ik zei tegen hem: ‘Behandel hem goed, want het is een goede jongen.’
In je eerste half jaar bij Ajax pakte je wel twee prijzen, maar speelde je geen minuut. Waarom besloot je te blijven?
Het was een beetje fiftyfifty of Andre Onana zou blijven. Ik wist dat ik in een moeilijke situatie zou komen als hij geen transfer zou maken. Mocht hij vertrekken, was het een geweldige kans voor mij om voor Ajax te spelen. Ik besloot het risico te nemen, maar er volgde helaas een seizoen zonder al te veel speelminuten. Maar goed, ik had het mezelf ook nooit vergeven als Andre wel was vertrokken en ik het aanbod van Ajax had afgewezen.

Hoe was jullie band als concurrenten?
In mijn ogen had ik een van de beste keepers van Europa voor me. En dat zeg ik niet alleen omdat ik door hem op de bank zat. Ik had een hele goede band met hem en we hebben nog steeds contact. Andre wordt misschien een beetje onderschat in de rest van Europa. Ik zou hem ooit graag in een grote competitie als de Premier League zien. Het is vervelend voor Andre wat er onlangs is gebeurd. Hij is een goed mens met een sterke mentaliteit, die hier doorheen gaat komen. Ik hoop dat hij snel weer op het veld staat.
Hoe frustrerend was het dat je ook in het tweede seizoen amper aan spelen toekwam?
Ik probeerde alsnog zo vrolijk mogelijk te zijn, zo sta ik in het leven. Maar natuurlijk was ik door de situatie niet honderd procent gelukkig. Ik moest de situatie accepteren en geduldig wachten op mijn kansen.

Die kwamen uiteindelijk tegen IJsselmeervogels, FC Groningen en Getafe. Heb je het idee dat je je ware gezicht bij Ajax hebt laten zien?
Nee, absoluut niet. Tegen Spakenburg heb ik de bal twee keer aangeraakt en bij FC Groningen heb ik ook mijn kwaliteiten niet laten zien. Het was lastig om na zo’n lange tijd weer onder de lat te staan, maar dat is geen excuus. Voor de wedstrijd tegen Getafe wilde Erik ten Hag me laten spelen met Jong Ajax tegen Jong FC Utrecht (7-2, red.). Die avond ging echt alles fout. Ik was boos op mezelf en dacht achteraf: dit was typisch zo’n dag dat ik beter binnen had kunnen blijven. Tegen Getafe heb ik helaas ook niet mijn ware gezicht kunnen laten zien.
Bij Vitória Guimarães heb je je draai weer gevonden. Hoe zie je de toekomst voor je?
Ik probeer zoveel mogelijk in het moment te leven. Ik wil een goed jaar draaien en dan zullen we zien wat er aan het einde van het seizoen gebeurt. Ik wil de mensen bij Ajax en de fans in ieder geval bedanken. Ajax zal altijd een thuis voor me blijven.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Cruijff
AT Toto winner 14/15
Berichten: 23209
Lid geworden op: di jan 31, 2006 12:06 am

Re: Wat is er geworden van .... (deel II)

Bericht door Cruijff » di feb 23, 2021 12:37 pm

Marillion schreef:
ma feb 15, 2021 6:57 pm
Jullie kunnen los. Ik heb zojuist de oud spelers verplaatst naar het onderdeel Ajax gerelateerde zaken. Als het goed is kan iedereen daar nu weer reageren en nieuwe posts aanmaken.
elliquido schreef:
ma feb 15, 2021 11:45 pm
:headbang.gif: :headbang.gif: :headbang.gif: :biggthumpup.gif:
:biggthumpup.gif:

Al kunnen 'we' geloof ik niet los? Zo te zien staan de instellingen nog zoals bij meer fora in het Rommelhok. Zo te zien kunnen alleen Admins posten?

Cruijff
AT Toto winner 14/15
Berichten: 23209
Lid geworden op: di jan 31, 2006 12:06 am

Re: Wat is er geworden van .... (deel II)

Bericht door Cruijff » di feb 23, 2021 12:47 pm

Vermakelijk dat jij net een Atouba topic omhoog haalt. :smile-ajax.gif:
Bij mijn Ajax vrienden valt om de paar maanden de naam Thimothéé Atouba altijd wel minimaal 1 of 2 keer.

Met Ismael Urzaiz, Teemu Tainio, Mido en recenter Magallan, Marin en Bandé is Atouba toch echt wel cult in de categorie symbolische miskoop. Uit het rijtje waar Gabrich en Ledezma ook eervolle vermeldingen behalen. :smile-ajax.gif:

Op pagina 1 wel grappig dat GangstaRiB de aankoop Atouba omschrijft als 'doorgaan op de weg der middelmatigheid' en dat o.a. Toppie, wimpey en 'Feest' direct klaar stonden om de aankoop af te branden.
Over 'Feest' gesproken, hij is op non-actief gezet bij Feyenoord:
https://mobile.twitter.com/feyenoordtm/ ... 1?ref_url=

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 40614
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: Wat is er geworden van .... (deel II)

Bericht door Marillion » di feb 23, 2021 2:51 pm

Cruijff schreef:
di feb 23, 2021 12:37 pm
Marillion schreef:
ma feb 15, 2021 6:57 pm
Jullie kunnen los. Ik heb zojuist de oud spelers verplaatst naar het onderdeel Ajax gerelateerde zaken. Als het goed is kan iedereen daar nu weer reageren en nieuwe posts aanmaken.
elliquido schreef:
ma feb 15, 2021 11:45 pm
:headbang.gif: :headbang.gif: :headbang.gif: :biggthumpup.gif:
:biggthumpup.gif:

Al kunnen 'we' geloof ik niet los? Zo te zien staan de instellingen nog zoals bij meer fora in het Rommelhok. Zo te zien kunnen alleen Admins posten?
Ben even aan het sleutelen geweest. Nu wel?
Nil volentibus arduum

Cruijff
AT Toto winner 14/15
Berichten: 23209
Lid geworden op: di jan 31, 2006 12:06 am

Re: Wat is er geworden van .... (deel II)

Bericht door Cruijff » di feb 23, 2021 4:05 pm

Nee,:)

Weet niet wat je gesleuteld hebt, maar nu is het voor 'gewone' users helemaal "stuk".

Krijg zowel de melding you do not have the required permission to view or read topics within this forum als this area has no forums

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 40614
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: Wat is er geworden van .... (deel II)

Bericht door Marillion » di feb 23, 2021 6:06 pm

Net zo succesvol als Atouba bij Ajax dus. En nu?
Nil volentibus arduum

Cruijff
AT Toto winner 14/15
Berichten: 23209
Lid geworden op: di jan 31, 2006 12:06 am

Re: Wat is er geworden van .... (deel II)

Bericht door Cruijff » di feb 23, 2021 6:09 pm

Marillion schreef:
di feb 23, 2021 6:06 pm
Net zo succesvol als Atouba bij Ajax dus. En nu?
Ja. :smile-ajax.gif:
Nu is 't wel goed! :biggthumpup.gif:

Historicus
Berichten: 3329
Lid geworden op: di mar 15, 2016 11:03 pm

Re: Wat is er geworden van .... (deel II)

Bericht door Historicus » wo feb 24, 2021 7:31 pm

"Richard Witschge ontbreekt voorlopig op het trainingsveld van Ajax. De Amsterdammers communiceren via de officiële kanalen dat de oud-middenvelder een achillespeesblessure heeft opgelopen. De taken van Witschge, die als techniek- en assistent-trainer deel uitmaakt van de technische staf van Ajax, worden voorlopig overgenomen door Gerald Vanenburg." (VZ)

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 40614
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: Wat is er geworden van .... (deel II)

Bericht door Marillion » wo feb 24, 2021 8:02 pm

Alsnog last van die aanslag van Esnaider? Witschge is nooit de snelste geweest maar dit is wel een hele trage reactie.

Hoop voor 'm dat het meevalt. Vanenburg lijkt me wel een goede vervanger.
Nil volentibus arduum

wimpey
Berichten: 51680
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 9:12 pm

Re: Wat is er geworden van .... (deel II)

Bericht door wimpey » do mar 04, 2021 6:06 pm

https://www.soccernews.nl/news/786996/b ... liquideerd

'Polletje' is niet meer. Kende iemand hem?

Wie kent Cees de Wolf nog?
Berichten: 9020
Lid geworden op: do aug 28, 2014 11:39 am

Re: Wat is er geworden van .... (deel II)

Bericht door Wie kent Cees de Wolf nog? » do mar 04, 2021 9:22 pm

Voldoende om niks met hem te maken te willen hebben.

Thijs
Site Admin & Toto winner WC 2010
Berichten: 13708
Lid geworden op: zo sep 28, 2003 6:24 pm
Locatie: Amsterdam

Re: Wat is er geworden van .... (deel II)

Bericht door Thijs » vr mar 05, 2021 9:42 am

Zag hem in de periode 2015 wel eens in het uitvak, maar dat was wel iemand waarbij je liever niet echt in de buurt hoefde te staan.
Don't worry 'bout a thing...cause every little thing gonna be alright!

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 40614
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: Wat is er geworden van .... (deel II)

Bericht door Marillion » vr mar 05, 2021 5:32 pm

Iedereen die regelmatig naar uitwedstrijden gaat kent op een gegeven moment de gezichten wel. En het is doorgaans ook vrij snel duidelijk met wie je wel of niet om wil gaan. Daar hoef je geen studie antropologie voor te hebben gedaan.
Nil volentibus arduum

Gebruikersavatar
Ramona
Erelid, Toto winner 03/04, 17/18, EC 08
Berichten: 34383
Lid geworden op: vr sep 12, 2003 5:58 pm
Locatie: Nijmegen

Re: Wat is er geworden van .... (deel II)

Bericht door Ramona » za mar 06, 2021 8:17 am


Plaats reactie