Prachtige haven ook. Ik liep er een keer rond en keek bewonderend naar de schepen van de Bugi's (grote houten, jonkachtige boten) en werd meteen aan boord gevraagd en ze lieten me alles zien). En je kan er heerlijk eten. Alleen soms lastig koud bier te vinden tijdens Ramadan!!!joey schreef:Op Sulawesi nog wel...Wie kent Cees de Wolf nog schreef:Nou Joey, kijk eens wie er in je lievelingsland gaat voetballen!808 Teletekst wo 26 jan
***OETBAL******************************
**** voetbal kort
**Richard Knopper zet zijn loopbaan in
Indonesië voort.Hij tekende voor twee
jaar bij Makassar,de club van trainer
Wim Rijsbergen.De 33-jarige Knopper
kwam eerder uit voor Ajax,Heerenveen,
Vitesse en ADO Den Haag.
Sulawesi is geen Java, maar Makassar is wel een grote stad in Indonesië. De luchthaven van Makassar is de grootste van het land, want het is een knooppunt. Veel vliegtuigen die binnen de archipel van oost naar west vliegen of omgekeerd maken daar een tussenstop.
De stad is best aardig. Was al belangrijk in de koloniale tijd. Ze hebben daar het best bewaarde Nederlandse fort van de hele archipel, Fort Rotterdam. Dat is onlangs gerestaureerd gedeeltelijk met hulp van de stad Rotterdam. Maar het is wel de provincie hoor, en je zit een aardig eind overal vandaan.
De inwoners van Makassar zijn de Buginezen. Fel volkje, zeevaarders, gewezen piraten. Overwegend moslims.
PSM Makassar is in 2000 kampioen van Indonesië, maar behoort al jaren niet meer tot de top.
In Indonesië spelen de nodige uitgerangeerde voetballers uit grotere voetballanden, dus Knopper past daar prima. Zal wel meekunnen. Het niveau is laag. Moet wel zeggen dat er vooruitgang in zit. Indonesiërs zijn stapelgek op voetbal, en tegenwoordig zie je overal jongetjes tegen een bal trappen. Liverpool heeft er al een voetbalschool geopend, heb ik gehoord.
Maar mooi avontuur voor Knopper.