De toekomst: post-Cruijff
Moderator: mods
Re: De toekomst: Cruijff terug bij Ajax, bestuur vertrekt.
Dat is de essentie, ja. In plaats van clubs over de hele wereld te vertellen hoe het moet, kunnen we beter zélf weer laten zien hoe het moet.
Ajax is een voetbalclub. Uiteindelijk moet alles in dienst staan van wat er op het veld gebeurt.
Ajax is een voetbalclub. Uiteindelijk moet alles in dienst staan van wat er op het veld gebeurt.
Het stinkt aan alle kanten!
Nee, dat wist ik ook.Maar de vraag in deze ( w.b. opleiding ) of dat genoemde spelers met een " goede " opleiding wel die klasbakken zouden zijn geworden.Ik ben bang van niet.Mijns inziens zou je ze dan ook niet als voorbeeld moeten stellen.Trouwens ze ook niet slechter maken dan ze waren.wimpey schreef:Inderdaad. Blonk als coach uit door gebrekkige communicatie. En dan zou ie nu de AD moeten acteren?!joey schreef: Mijns inziens is het beter om Van Basten niet aan te stellen.![]()
Kan alleen bij Ajax.
Dat was in de tijd dat alles kon, kort na de beursgang. Die gasten kregen allemaal lange contracten en velen werden uit Afrika, Zuid-Amerika weggehaald.999 schreef: Heb nooit het idee gehad dat deze spelers " ooit " super zouden worden ... Misschien zou AJAX al nooit met deze spelers de poging hebben moeten wagen ...
Ajax was lange tijd een veredelde amateurclub met familiaire sfeer. Wel een vrij succesvolle club, gezien de schaalgrootte. Toen moest er ineens een professionalisering plaatsvinden, directeuren, hoofden en managers kwamen en gingen. Trainingspak werd vervangen door 3-delig, het kladblok door Powerpoint. Beursgang, buitenlandse deelnemingen: het kon allemaal niet op. Maar de successen bleven uit.
Misschien is het onderhand weer tijd om weer normaal te gaan doen. Zich op het wezenlijke te concentreren. Ik denk dat JC dat met zijn gebrekkige vocabulaire wil uitdrukken. Het mag idd allemaal wel wat simpeler. Ajax is immers geen club voor toegepaste wiskunde.
Natuurlijk, een goede opleiding is een must, maar geen garantie dat ( zeker niet de spelers die genoemd worden ) " ieder talentje "maar effe een klasbak wordt.Anders zou het wel heel gemakkelijk zijn.
Maar je hebt gelijk het wordt onderhand weer tijd voor kwaliteit in plaats van kwantiteit .. Maar dat lijkt me nu juist het grootste probleem.Een spelertje kan best op hele jonge leeftijd iets extra's laten zien, terwiijl het vanaf een bepaalde leeftijd gewoon over is.Dan stopt de " voetbal groei " ..
Blij met de punten ...
Opeens was er geen talent meer? Want een feit is dat de toevoer van topspelers stokte na de lichting Seedoirf/Kluivert.
Begrijp ik goed dat jij vind dat er na Seedorf/Kluivert AJAX geen topspelers meer heeft opgeleid of aankopen verder heeft laten ontplooien waardoor ze de stap naar een grotere club konden maken ?.joey schreef:Opeens was er geen talent meer? Want een feit is dat de toevoer van topspelers stokte na de lichting Seedoirf/Kluivert.
Blij met de punten ...
Er zit een gapend gat. De lichting van Sneijder-VDV was de eerste die weer iets voorstelde.
En dat was/is eerder in de historie van AJAX nooit voorgekomen ?.Of elke andere club ?.
Blij met de punten ...
Dat was ook niet echt een lichting. Davids was een laatbloeier en Seedorf was er extreem vroeg bij. Is het andersom dan is Davids weg op het moment dat Seedorf komt.joey schreef:Opeens was er geen talent meer? Want een feit is dat de toevoer van topspelers stokte na de lichting Seedoirf/Kluivert.
Dat is nou eenmaal het toeval waarmee je te maken hebt. Net zoals je de pech hebt dat Sneijder zo kort op VdV komt dat je grote talenten voor dezelfde positie strijden. Of dat Van der Meyde mentaal niet gemaakt was voor topvoetballer. Of dat Elia kennelijk niet te handhaven was op een bepaalde leeftijd, dat soort dingen heb je allemaal niet in de hand.
Daarnaast zie je ook dat talenten vaker naar een andere club gaan, omdat die hun eigen jeugdopleiding hebben. Maher bijvoorbeeld, die was hier ook al grandioos gehyped waarschijnlijk, maar hij koos niet voor Ajax. Ik weet niet wanneer hij die keuze gemaakt heeft, maar ik kan me voorstellen dat jochies van nu met verstandige ouders ook kiezen voor een andere club. Je stuurt je kinderen immers ook niet naar een school waar iedereen vechtend door de gangen rolt en waar vriendjes van de grote baas die permanent op zijn vakantieadres zit hun zakken vullen. Als Ajax nou altijd rust in de tent had dan had je misschien ook een wat grotere aantrekkingskracht op talenten gehad.
Wollt ihr den totalen Mensch?
O wacht, het ligt aan Cruijff dat Maher naar AZ is gegaan?
AZ was er gewoon eerder bij.
Ajax zou betere spelers moeten opleiden dan in de periode 1985-94, want er worden met grote regelmaat spelers van andere clubs gekocht en er wordt verder weg gescout. Maar het tegendeel is het geval, er komt zelden een bijzondere speler meer door.

AZ was er gewoon eerder bij.

Ajax zou betere spelers moeten opleiden dan in de periode 1985-94, want er worden met grote regelmaat spelers van andere clubs gekocht en er wordt verder weg gescout. Maar het tegendeel is het geval, er komt zelden een bijzondere speler meer door.
AZ wilde Maher meteen hebben, Ajax wilde hem eerst nog een keertje aan het werk zien/testen.
Face your fears and live your dreams, No Fear
Jij bent net Jaap de Groot.joey schreef:O wacht, het ligt aan Cruijff dat Maher naar AZ is gegaan?![]()
AZ was er gewoon eerder bij.![]()

We hebben het hier toch al tig keer over gehad.Over het waarom het nu veel moeilijker voor AJAX is dan pakweg 20 jaar geleden.Overgens van Gaal kwam ook, nadat de poel een beetje was opgedroogd, aanzetten met Baba=niebang en Gorre, en je vrind JC met Verlaat enz. .. ik bedoel maar ..
Maar als het dan zo makkelijk is dan zal onze JC, maar ook Van Basten Bergkamp en Jonk zodaelijk karrevrachten aan talenten, in de leeftijd van een jaar of 8-10 binnenhalen .. Probleem opgelost ...
Blij met de punten ...
Dat had je in de jaren 80 niet he?joey schreef:O wacht, het ligt aan Cruijff dat Maher naar AZ is gegaan?![]()
AZ was er gewoon eerder bij.![]()
Ook daarin moeten ze concurreren met veel meer clubs en veel rijkere clubs om die talenten. Dus op zich zou het al logisch zijn als de opbrengst van de jeugdopleiding minder wordt, maar door constant te innoveren kun je dat tegengaan.Ajax zou betere spelers moeten opleiden dan in de periode 1985-94, want er worden met grote regelmaat spelers van andere clubs gekocht en er wordt verder weg gescout. Maar het tegendeel is het geval, er komt zelden een bijzondere speler meer door.
En de onrust die er om de haverklap is helpt natuurlijk niet. Ajax is niet meer het Walhalla voor een talentje, als je al die hele jeugdopleiding goed doorkomt en het zover geschopt hebt dat je het zou kunnen gaan maken dan nog moet je maar zien dat je het redt wanneer het eerste weer eens in een crisis zit en 3 verschillende trainers in een jaar hebt. Daar wordt Ajax echt niet aantrekkelijker van.
Wollt ihr den totalen Mensch?
Niet zo vaak, nee. Dat komt mede doordat Ajax uit financiiële nood vooral in Amsterdam scoutte. Zeker tot de B. Voor reiskostenvergoedingen was geen geld. Er reden nog geen busjes, de spelers moesten op eigen kosten naar het stadion komen. Vaak leverde dat problemen op, doordat de ouders van de spelers geen geld hadden voor de benzine. Zo heeft Cruijff, bij wijze van uitzondering, persoonlijk geregeld dat voor De Boertjes een uitzondering werd gemaakt: zij kregen wél een reiskostenvergoeding. Anders waren die jongens naar AZ gegaan. Uit praktische overwegingen was de scouting in Amsterdam en directe omgeving het speerpunt voor Ajax.
Verder is het een kwestie van geld. Geld maakt lui. Als Ajax geen leuke B-tjes heeft lopen, worden er spelers van andere clubs gekocht.Dan ga je vanzelf de scouting bij de jongste jeugd minder belangrijk vinden.
En het was een kwestie van kwaliteit, natuurlijk. Cruijff haalde meteen Jany van der Veen terug als scout. VDV scoutte vervolgens een half elftal internationals. Hij en Tonnie Bruins Slot kenden iedereen binnen het Amsterdamse amateurvoetbal. Ze kregen vaak tips als er ergens een leuk spelertje liep.
Verder is het een kwestie van geld. Geld maakt lui. Als Ajax geen leuke B-tjes heeft lopen, worden er spelers van andere clubs gekocht.Dan ga je vanzelf de scouting bij de jongste jeugd minder belangrijk vinden.
En het was een kwestie van kwaliteit, natuurlijk. Cruijff haalde meteen Jany van der Veen terug als scout. VDV scoutte vervolgens een half elftal internationals. Hij en Tonnie Bruins Slot kenden iedereen binnen het Amsterdamse amateurvoetbal. Ze kregen vaak tips als er ergens een leuk spelertje liep.
Fijn, maar wat heeft dat met NU te maken.Zulke zaken worden tegenwoordig al door "zaakwaarnemers " geregeld.joey schreef:Niet zo vaak, nee. Dat komt mede doordat Ajax uit financiiële nood vooral in Amsterdam scoutte. Zeker tot de B. Voor reiskostenvergoedingen was geen geld. Er reden nog geen busjes, de spelers moesten op eigen kosten naar het stadion komen. Vaak leverde dat problemen op, doordat de ouders van de spelers geen geld hadden voor de benzine. Zo heeft Cruijff, bij wijze van uitzondering, persoonlijk geregeld dat voor De Boertjes een uitzondering werd gemaakt: zij kregen wél een reiskostenvergoeding. Anders waren die jongens naar AZ gegaan. Uit praktische overwegingen was de scouting in Amsterdam en directe omgeving het speerpunt voor Ajax.
Geld maakt lui.Tja, persoonlijk vind ik het een loze kreet.Net zoals dat geld nietgelukkig maakt.
Tja, ook al die grote heren hebben " verkeerde " keuzes in hun portfolio hoor.Maar goed.Vroeger was natuurlijk het gras ook groener als nu.Natuurlijk moet er beter gescout worden enz. enz. enz.Alleen proef ik steeds hetzelfde bij jou.Vroeger was alles veel een veel beter, scoute we de ene naar de andere klasbak, jaar in jaar uit.Was het kwalitatief allemaal tig keer beter dan nu en ook dat weer jaar in jaar uit.Ik ben het daar niet mee eens, zelfs JC maakte toendertijd de verkeerde keuzes wat spelers enz. betreft.En het was een kwestie van kwaliteit, natuurlijk. Cruijff haalde meteen Jany van der Veen terug als scout. VDV scoutte vervolgens een half elftal internationals. Hij en Tonnie Bruins Slot kenden iedereen binnen het Amsterdamse amateurvoetbal. Ze kregen vaak tips als er ergens een leuk spelertje liep.
Afijn, deze discussie hebben ook al weer tig keer gehad ..
Blij met de punten ...
Dat laatste ben ik met je eens, Voetske.
Verder kom je niet met argumenten, vind ik.
Jij wel ?.Ik bedoel denk je dat spelertjes tegenwoordig zijn over te halen met een reiskostenvergoedinkje ?.Tegenwoordig staat de zaakwaarnemer al te tetteren nog voordat de interesse er is van een club.En geld maakt lui ?.Vind ik zo'n dooddoener.Geld moet je gewoon goed besteden.Punt.En zonder geld kun je ook niet, indien het dan allemaal goed is maar je mist net die paar spelers om het helemaal perfect te maken die versterkingen halen ( en te houden ).Wat trouwens vroeger ook gewoon gebeurde.joey schreef:Dat laatste ben ik met je eens, Voetske.
Blij met de punten ...
Pff, Voetske. Ik leg alleen uit waarom Ajax vroeger intensiever in Amsterdam scoutte dan nu. 

joey schreef:Pff, Voetske. Ik leg alleen uit waarom Ajax vroeger intensiever in Amsterdam scoutte dan nu.
MMhh, ik had toch het idee dat je probeerde uit te leggen dat AJAX vandaag de dag nog steeds die bakken met talentjes maar hoeft op te halen in Amsterdam ..
Blij met de punten ...
Ajax heeft vette pech... Grote Gullit wil ook nog niet komen.. :)
Gullit ziet 'slangenkuil' bij Ajax niet zitten
Spelers en trainers van Ajax houden zich niet bezig met de interne onrust, maar voor buitenstaanders blijft het een interessant onderwerp. "Het is een slangenkuil, een soap", zegt Ruud Gullit op zijn beurt.
De Amsterdammer staat voorlopig niet open voor een functie binnen Ajax. "Ze moeten eerst het puin opruimen", zegt hij tegen RTV Noord-Holland. "Iedereen die voor Ajax iets goed wil doen, moet zich ondergeschikt maken."
Ook Johan Cruijff moet zich aanpassen. "Hij moet zijn kant gaan runnen als een voetbalclub, maar het andere gedeelte moet hij laten runnen door een professional. Ajax is toch een beursgenoteerd bedrijf en dat moet je ook runnen als een bedrijf", aldus Gullit.
Hartkamp: " In 't recht telt niet het wezen, maar de schijn.
niet: hoe het is, maar hoe het lijkt te zijn."
niet: hoe het is, maar hoe het lijkt te zijn."
- Ajaciedjuh
Zelfs Gullit kan het niet oplossen, jammer

Gullit staat niet open voor functie in 'slangenkuil' Ajax
Zondag, 30 oktober 2011 om 19:50
Ruud Gullit volgt de ontwikkelingen bij Ajax met de nodige verbazing. De voormalig steraanvaller ziet Johan Cruijff botsen met de overige leden van de Raad van Commissarissen en vraagt zich af of het ooit nog rustig zal worden in de hoofdstad: “Het is een slangenkuil, een soap”, zei hij.
De Amsterdammer liet desgevraagd weten op dit moment dan niet open te staan voor een functie bij de club. "Ze moeten eerst het puin opruimen. Iedereen die voor Ajax iets goed wil doen, moet zich ondergeschikt maken. Dat is moeilijk, want het gaat om prestige", aldus Gullit tegenover RTVNH.
De voormalig coach van onder meer Feyenoord hoopt dat ook Cruijff zich zal aanpassen: “Hij moet zijn kant gaan runnen als een voetbalclub, maar het andere gedeelte moet hij laten runnen door een professional. Ajax is toch een beursgenoteerd bedrijf en dat moet je ook runnen als een bedrijf."
Laatst gewijzigd door Ajaciedjuh op zo okt 30, 2011 8:10 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
"Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience."
Het zit ons ook niet mee.
Laatst gewijzigd door Jesse op zo okt 30, 2011 8:49 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
"Well, maybe Bob Dylan was wrong. Maybe you do have to be a weatherman to know which way the wind blows."
-
- AT Toto winner 10/11
Pfoeh. Dit is toch een flinke streep door de rekening. Als visionairs als Dil al geen interesse meer in ons hebben ga je je langzaam afvragen of we ooit nog uit dit dal gaan komen als club.
Nee, wij fans zijn absoluut niet te benijden.
Nee, wij fans zijn absoluut niet te benijden.
-
- Site Admin & Toto winner WC 2010
Ja nu weet ik het ook niet meer.
Don't worry 'bout a thing...cause every little thing gonna be alright!
Ik kan het niét meer aan..
IK GELOOF!!!!!!
Ah nee toch?! Nog zo'n deprimerend nieuwtje en menig Ajacied springt van een brug...
Ik kan het nog steeds niét geloven.
IK GELOOF!!!!!!