De toekomst: post-Cruijff
Moderator: mods
De toekomst: Cruijff terug bij Ajax, bestuur vertrekt.
Ik begrijp waarom je hem in die rol ziet. Mij gaat het meer om de bewering dat hij zich wel zou redden als Cruijff en hij niet op één lijn zitten omdat hij een gladde advocaat is.
Re: De toekomst: Cruijff terug bij Ajax, bestuur vertrekt.
Het is natuurlijk bepaald geen zekerheidje. Het lijkt nu eenmaal lastig om met Cruijff van mening te verschillen. Maar ik denk dat iemand die met beide kampen in hun eigen taal kan praten meer kans maakt op een goede samenwerking. Kijk, als Molenaar en Cruijff van mening verschillen kunnen ze in ieder geval op dezelfde frequentie met elkaar praten. Wanneer iemand als Ten Have dat doet praat de één spaans en de ander chinees. Dan laatste levert meer kans op een slecht gevoel op en daarmee op een vastgelopen samenwerking.
Dat Molenaar een gladde advocaat is vind ik overigens vooral een voordeel omdat hij gewend is om tussen de partijen te staan en kan proberen te voorkomen dat iets escaleert. Het is net als wanneer iemand zonder kennis van het wetboek voor de rechtbank moet verschijnen. Je kan wel vinden dat je gelijk hebt maar zonder goede advocaat krijg je het misschien niet.
Dat Molenaar een gladde advocaat is vind ik overigens vooral een voordeel omdat hij gewend is om tussen de partijen te staan en kan proberen te voorkomen dat iets escaleert. Het is net als wanneer iemand zonder kennis van het wetboek voor de rechtbank moet verschijnen. Je kan wel vinden dat je gelijk hebt maar zonder goede advocaat krijg je het misschien niet.
Nil volentibus arduum
Ik ben niet joey, maar: communist Co heeft de opleiding op communistische leest geschoeid destijds. Hele strakke taken, het denken werd niet door maar voor de spelers gedaan en het elftal was belangrijker dan het individu.Cruijff schreef:Kun je nog even in het kort opsommen wat er dankzij Adriaanse allemaal structureel verknald is joey?
Zijn vrind JOR ging op dezelfde voet verder. Geen techniektraining, geen individuele training, rondspelen i.p.v. verrassing. Alles volgens het rode boekje, alles in dienst van het systeem.
FOUT! Voetbal is expressie, plezier, creativiteit. Zeker bij jonge jochies en al helemaal bij Ajax.
Dan is het wel vreemd om te zien dat het met die dingetjes die jij opnoemt vanaf begin seizoen met de wedstrijd minder zijn geworden ...wimpey schreef:Ik ben niet joey, maar: communist Co heeft de opleiding op communistische leest geschoeid destijds. Hele strakke taken, het denken werd niet door maar voor de spelers gedaan en het elftal was belangrijker dan het individu.Cruijff schreef:Kun je nog even in het kort opsommen wat er dankzij Adriaanse allemaal structureel verknald is joey?
Zijn vrind JOR ging op dezelfde voet verder. Geen techniektraining, geen individuele training, rondspelen i.p.v. verrassing. Alles volgens het rode boekje, alles in dienst van het systeem.
FOUT! Voetbal is expressie, plezier, creativiteit. Zeker bij jonge jochies en al helemaal bij Ajax.
Laatst gewijzigd door 999 op za okt 29, 2011 8:01 am, 1 keer totaal gewijzigd.
Blij met de punten ...
Degene die denken dat het of het een of het ander is maken wat mij betreft een grote denkfout. Een goede opleiding levert spelers af die in alle facetten zijn opgeleid. Het antwoord op te veel focus op teamspel is niet om vervolgens te veel focus op techniek te gaan leggen.
I think I lost my fucking headache
Jaap de Groot in de Telegraaf:
Johan & Marco
De rvc van Ajax is nog altijd van plan om Van Basten en Dennis Heijn tot technisch en zakelijk directeur van Ajax te benoemen. Op 16 oktober werd nog bekend dat de voormalige topscorer was afgehaakt omdat hij niet tussen twee vuren (Cruijff en de overige rvc-leden) gemangeld wilde worden.
De rvc manipuleerde een deel van de media door het accent van deze breuk op een adviescommissie te leggen, waarmee Van Basten zou moeten samenwerken. Zo werd de aandacht afgeleid van het werkelijke probleem.
De feiten op een rij. Op advies van Cruijff worden in september de onderhandelingen gestart met Van Basten. Terwijl de rvc eerder met Cruijffs eerste kandidaat Tscheu La Ling uitblonk in het traineren van het proces, willen de commissarissen ditmaal snel zaken doen.
Als de rvc al na een paar dagen het contract wil rondmaken, grijpt Cruijff in en eist dat er eerst een gesprek komt tussen Van Basten en de huidige technische leiders Frank de Boer, Wim Jonk en Dennis Bergkamp. Tijdens dat onderhoud, waar ook Cruijff bij aanwezig is, meldt Van Basten dat hij een ’goede vriend’ als zakelijk directeur naar voren wil schuiven.
Daarmee gaat de voormalige Ajax-trainer wel heel gemakkelijk voorbij aan de scepsis waarmee zijn kandidatuur is ontvangen. Hij wordt door velen nog altijd gezien als de man die in 2008 en 2009 zowel sportief als financieel heeft gefaald. Één van de verwijten is de samenwerking toen met zijn vrienden en assistenten Rob Witschge en John van ’t Schip en de betrokkenheid van zijn vriend en manager Perry Overeem bij onder meer de transfers van Miralem Sulejmani en Evander Sno. Bovendien heeft Cruijff net met Bergkamp, Jonk en De Boer afgesproken dat persoonlijke zaakwaarnemers alleen de eigen contractbesprekingen doen en niet langer betrokken worden bij transfers en andere zakelijke aangelegenheden.
Groot is dan ook de verbazing bij Cruijff als Van Basten meldt dat Heijn en hij er met de rvc uit zijn en de contracten gaan tekenen. De verbazing wordt nog groter als hij bij toeval verneemt dat Van Basten, Heijn en Overeem recentelijk het bedrijf CrossOver Sports Loyalty zijn gestart, dat onder meer marketingconcepten voor clubs richting supporters levert.
Van Basten heeft dit precaire detail wel aan rvc-voorzitter Steven ten Have verteld, ervan uitgaande dat Ten Have dit zou doorspelen aan Cruijff. Wat niet is gebeurd. Cruijff maakt er een principezaak van. Ook ter bescherming van zijn oogappel, die blijkbaar niet doorheeft hoe zijn mogelijke terugkeer bij Ajax onder een vergrootglas ligt.
Vervolgens gebruikt de rvc Cruijffs principekwestie als speerpunt in een campagne om hem als commissaris van ’wanprestatie’ te beschuldigen en te elimineren. Zij weten inmiddels de complete trainersstaf tegenover zich. Nadat Cruijff op donderdag aan vijftien trainers op jeugdcomplex De Toekomst de discussie rond Van Basten heeft uitgelegd, verklaren ze unaniem achter hem te staan. Deze boodschap wordt ook aan de commissie overgebracht, die onderzoekt of de breuk tussen Cruijff en de overige commissarissen nog te lijmen valt.
Zo leverde het nadeel weer eens een voordeel op.
Het stinkt aan alle kanten!
Het lijkt de Pravda wel.
I think I lost my fucking headache
Sterke reactie, Luuk. Mijn complimenten.
Ik begrijp de commissarissen wel. Zij dachten dat ze Cruijff een plezier hadden gedaan met de snelle aanstelling van Van Basten, dus hun teleurstelling was groot toen Cruijff begon te zeuren. Maar ik begrijp de houding van Cruijff ook, want inhoudelijk heeft hij groot gelijk.
Vooropgesteld dat dit verhaal klopt.
Ik begrijp de commissarissen wel. Zij dachten dat ze Cruijff een plezier hadden gedaan met de snelle aanstelling van Van Basten, dus hun teleurstelling was groot toen Cruijff begon te zeuren. Maar ik begrijp de houding van Cruijff ook, want inhoudelijk heeft hij groot gelijk.
Vooropgesteld dat dit verhaal klopt.
-
Een verhaal in De telegraaf klopt? Dat is pas nieuws.
Er staat:
Keer op keer blijkt Ajax de verkeerde mensen te benomen, vreemde zaak: de fout ligt in alle gevallen bij de tegenstanders van JC, "de man die nooit verschijnt".
Er staat:
De rvc manipuleerde
Terwijl de rvc (...) in het traineren van het proces
dat Ten Have dit zou doorspelen aan Cruijff. Wat niet is gebeurd.
In een column/redactioneel artikel mag alles? Hoor en wederhoor heeft De telegraaf jaren geleden overboord gezet, de Raad voor de journalistiek is niet voor niets verlaten. Wordt de RvC terecht beschuldigd dan stapt toch de hele raad op, deze mensen kunnen dan toch nergens een verantwoordelijke positie innemen.om hem als commissaris van ’wanprestatie’ te beschuldigen en te elimineren
Keer op keer blijkt Ajax de verkeerde mensen te benomen, vreemde zaak: de fout ligt in alle gevallen bij de tegenstanders van JC, "de man die nooit verschijnt".
Nancy Isenberg in "White Trash": "Historical mythmaking is made possible only by forgetting".
Kijk eens naar de inhoud in plaats van naar de opgewonden schrijfstijl van De Groot.
Cruijff wilde niet dat Van Basten dezelfde fouten maakte als de vorige keer.

Dus Cruijff wilde een vriendje benoemen als directeur terwijl hij weet dat die die functie niet zelfstandig aankan?joey schreef:Kijk eens naar de inhoud in plaats van naar de opgewonden schrijfstijl van De Groot.![]()
Wollt ihr den totalen Mensch?
- Ajaciedjuh
Bron: Parool
Van Basten bevestigt: plan Cruijff hield mij tegen
zaterdag, 29 oktober 2011 10:57
Marco van Basten gaat niet aan de slag als technisch directeur van Ajax, zo werd eerder deze week bekend. In Het Parool bevestigt 'San Marco' dat Johan Cruijff de boosdoener is.
Van Basten was ver in de gesprekken met Ajax en Cruijff, maar toen kreeg hij in de gaten dat de raad van commissarissen onderling in de clinch lag. Aan de ene kant was er Cruijff, die botste met de vier andere commissarissen (Steven ten Have, Edgar Davids, Marjan Olfers en Paul Römer).
Cruijff stelde voor om een adviesraad in te stellen, waar Van Basten aanvankelijk nog geen grote problemen mee had. "Maar er werden enkele namen geopperd die voor mij en voor de andere commissarissen niet acceptabel waren", verklaart Van Basten zaterdag in Het Parool.
El Salvador was echter niet van plan om van zijn voorstel af te wijken, waarop Van Basten besloot om van de baan af te zien. De oud-trainer van Ajax zag het niet zitten om in een verdeeld klimaat aan de slag te gaan.
"Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience."
Kijk eens wie het schrijft en in welke krant het staat zou ik zeggen ..joey schreef:Kijk eens naar de inhoud in plaats van naar de opgewonden schrijfstijl van De Groot.![]()
Blij met de punten ...
-
De inhoud van een artikel van De Groot!
Na vier berichten over "manipuleren" enz. nog een paar quotes:
Uit welke zinnen blijkt dat De Groot wederhoor heeft toegepast?
Van wie komt deze informatie? Er is, blijkt uit de column, geen contact geweest met de RvC (Er wordt in ieder geval niet naar verwezen)
Nee, het is geen exegese, wel iets kritischer kijken naar de inhoud.
Nogmaals: voor mij mag JC van Ajax weer een wereldtopper-met-goed-voetbal maken, daar zal iedere Ajacied gelukkig van worden, maar doe het wel met "open vizier".
Na vier berichten over "manipuleren" enz. nog een paar quotes:
Het artikel in het Parool geeft totaal andere informatie; laat duidelijk zijn dat kranten voor mij niet allemaal hetzelfde bericht hoeven te brengen (De zin "verklaart Van Basten zaterdag in Het Parool" duidt erop dat MvB het zo heeft gezegd, maar zeker voor publicatie zal hebben gelezen, een normale zaak, zeker als het zo gevoelig ligt)De rvc van Ajax is nog altijd van plan om Van Basten en Dennis Heijn tot technisch en zakelijk directeur van Ajax te benoemen. Op 16 oktober werd nog bekend dat de voormalige topscorer was afgehaakt omdat hij niet tussen twee vuren (Cruijff en de overige rvc-leden) gemangeld wilde worden.
Uit welke zinnen blijkt dat De Groot wederhoor heeft toegepast?
Van wie heeft De Groot die informatie? Uit niets blijkt dat er hoor en wederhoor is toegepast (Hoeft voor een column ook niet, maar je wilde het over de inhoud hebben) De Groot geeft een mening, mag, maar meer is het niet.Als de rvc al na een paar dagen het contract wil rondmaken, grijpt Cruijff in en eist dat er eerst een gesprek komt tussen Van Basten en de huidige technische leiders Frank de Boer, Wim Jonk en Dennis Bergkamp. Tijdens dat onderhoud, waar ook Cruijff bij aanwezig is, meldt Van Basten dat hij een ’goede vriend’ als zakelijk directeur naar voren wil schuiven.
Maakt JC alleen afspraken, als lid van de RvC? Leg me dat even uit. Het kan zijn dat hij allerlei rechten heeft, maar ik dacht dat hij zich alleen met technische zaken zou bemoeien/met de jeugdopleiding zou bezighouden. Dit is iets totaal anders.Bovendien heeft Cruijff net met Bergkamp, Jonk en De Boer afgesproken dat persoonlijke zaakwaarnemers alleen de eigen contractbesprekingen doen en niet langer betrokken worden bij transfers en andere zakelijke aangelegenheden.
Nogmaals: volgens Het Parool is het anders gegaan en die schermen met uitspraken van MvB, de man over wie het gaat! Hij is helemaal niet van plan om te tekenen, heeft al "Nee" gezegd.Groot is dan ook de verbazing bij Cruijff als Van Basten meldt dat Heijn en hij er met de rvc uit zijn en de contracten gaan tekenen.
Van Basten heeft dit precaire detail wel aan rvc-voorzitter Steven ten Have verteld, ervan uitgaande dat Ten Have dit zou doorspelen aan Cruijff. Wat niet is gebeurd.
Van wie komt deze informatie? Er is, blijkt uit de column, geen contact geweest met de RvC (Er wordt in ieder geval niet naar verwezen)
Ja, want wie durft tegen te stemmen, zijn baan kwijt te raken in deze "tijden van armoede en binnenvallende Angolezen"?Zij weten inmiddels de complete trainersstaf tegenover zich. Nadat Cruijff op donderdag aan vijftien trainers op jeugdcomplex De Toekomst de discussie rond Van Basten heeft uitgelegd, verklaren ze unaniem achter hem te staan.
Nee, het is geen exegese, wel iets kritischer kijken naar de inhoud.
Nogmaals: voor mij mag JC van Ajax weer een wereldtopper-met-goed-voetbal maken, daar zal iedere Ajacied gelukkig van worden, maar doe het wel met "open vizier".
Nancy Isenberg in "White Trash": "Historical mythmaking is made possible only by forgetting".
Gelukkig geen van Basten. Dat is het enige wat de 4 musketiers van de RvC en Cruijff goed hebben gedaan met elkaar.
-
Los van elkaar, dat is het probleem.Luciano schreef:Gelukkig geen van Basten. Dat is het enige wat de 4 musketiers van de RvC en Cruijff goed hebben gedaan met elkaar.
-
Jij liep dagelijks over Voorland/De Toekomst ten tijde van Adriaanse, begrijp ik? Volgens mij zijn spelers als Nigel De Jong, Sneijder en VDV onder Adriaanse door de jeugdopleiding gelopen. En dan heb ik het nog niet eens over de spelers die onder Van Gaal debuteerden.... maar die waren eigenlijk door Cruijff geprepareerd ofzo iets, toch?wimpey schreef:Ik ben niet joey, maar: communist Co heeft de opleiding op communistische leest geschoeid destijds. Hele strakke taken, het denken werd niet door maar voor de spelers gedaan en het elftal was belangrijker dan het individu.Cruijff schreef:Kun je nog even in het kort opsommen wat er dankzij Adriaanse allemaal structureel verknald is joey?
Whitey on the moon.
Ja, het is algemeen bekend dat talenten tussen hun zevende en achtste levensjaar het meeste leren, vooral als ze open staan voor goddelijke aanraking.GangstaRiB schreef:Jij liep dagelijks over Voorland/De Toekomst ten tijde van Adriaanse, begrijp ik? Volgens mij zijn spelers als Nigel De Jong, Sneijder en VDV onder Adriaanse door de jeugdopleiding gelopen. En dan heb ik het nog niet eens over de spelers die onder Van Gaal debuteerden.... maar die waren eigenlijk door Cruijff geprepareerd ofzo iets, toch?wimpey schreef:Ik ben niet joey, maar: communist Co heeft de opleiding op communistische leest geschoeid destijds. Hele strakke taken, het denken werd niet door maar voor de spelers gedaan en het elftal was belangrijker dan het individu.Cruijff schreef:Kun je nog even in het kort opsommen wat er dankzij Adriaanse allemaal structureel verknald is joey?
Wollt ihr den totalen Mensch?
De toekomst: Cruijff terug bij Ajax, bestuur vertrekt.
Wat vind jij van de inhoud van het artikel in Het Parool?joey schreef:Kijk eens naar de inhoud in plaats van naar de opgewonden schrijfstijl van De Groot.![]()
Niet dagelijks uiteraard. Maar wel regelmatig. Ik woonde van 1998 tot 2000 in Amsterdam en verbracht menig zaterdag op de Toekomst. Adriaanse was net weg als Hoofd Opleiding, maar de insteek was niet veranderd. De grote rondo, het elftal i.p.v. individu, buitenspelers die het veld breed hielden en de spits als kapstok waren stokpaardjes in de jeugd.GangstaRiB schreef: Jij liep dagelijks over Voorland/De Toekomst ten tijde van Adriaanse, begrijp ik? Volgens mij zijn spelers als Nigel De Jong, Sneijder en VDV onder Adriaanse door de jeugdopleiding gelopen. En dan heb ik het nog niet eens over de spelers die onder Van Gaal debuteerden.... maar die waren eigenlijk door Cruijff geprepareerd ofzo iets, toch?
vd Meijde, Knopper, Hosé, de Cler, O'Brien, vd Gun, Bobson, Yakubu, Bechan, Quansah, Mokoena, Kanu, Cruz, Hersi, Piqué zagen we niet veel later in Ajax-1. In de jeugd werd hun gebrekkige tecnhiek en inzicht nog enigszins verbloemd door 'amper tegenstand'.
Enkel vd Vaart en Heitinga hebben de top gehaald. Een vrij droevig resultaat.
En onder Jan Olde Riekerink werd die lijn doorgezet. Co prijst hem niet voor niets als hoofdopleidingen, want het is een protegé van hem.
-
Het zal wel. Het gaat juist om die paar diamanten (Sneijder, VDV etc etc), niet om de 2de garnituur. De TD/trainer had dus beter moeten selecteren, dan hadden we het nooit over Mokoena gehad. Verder heeft het ook niet geholpen dat we een aantal rookies als trainers hebben gehad (die Cruijff graag zag) die ook een hoop carrieres in de dop geknakt hebben.
Whitey on the moon.
Je komt al niet verder dan Sneijder en Vd Vaart en et cetera et cetera (meer zijn er niet op te noemen hoor). Je kunt als trainer nog graag willen doorselecteren, maar als er geen betere spelers in de jeugd voorhanden zijn? Kopen is niet het eerste middel waarnaar een Ajax-coach moet grijpen.