Wat is er geworden van....
Moderator: mods
Dat is volgens mij algemeen bekend. Hij heeft zelf al eens in een interview aangegeven dat hij heel eenzaam was in Amsterdam.
vi.nlSoetaers brengt RC Genk aan kop in België
23/9/2006 22:46
RC Genk heeft Anderlecht op doelsaldo afgelost als koploper in België. Ook Club Brugge en Westerlo maakten terrein goed.
RC Genk verzuimde tegen SK Beveren in de eerste helft het goede spel in doelpunten om te zetten. Pas nadat Kristof Lardenoit zijn tweede gele kaart had gekregen kon Genk met een man meer doordrukken. Tom Soetaers tekende negen minuten voor het einde voor de enige treffer, die de ploeg van Hugo Broos op doelsaldo aan de leiding brengt in België.
Nee, hij liet weten dat ie in zijn eerste weken in Amsterdam eenzaam was en zijn moeder en familie heel erg miste, maar daarna liet hij ook heel vaak weten dat hij het prima naar zijn zin had in Amsterdam.Dat is volgens mij algemeen bekend. Hij heeft zelf al eens in een interview aangegeven dat hij heel eenzaam was in Amsterdam.
- Je bent net zolang gestoord tot je een genie bent -
Ook daarna heeft hij nog eens verteld dat hij eigenlijk niemand kende en alleen zo nu en dan naar hetzelfde (Braziliaanse?) restaurant ging.Mr. Ajax schreef:Nee, hij liet weten dat ie in zijn eerste weken in Amsterdam eenzaam was en zijn moeder en familie heel erg miste, maar daarna liet hij ook heel vaak weten dat hij het prima naar zijn zin had in Amsterdam.Dat is volgens mij algemeen bekend. Hij heeft zelf al eens in een interview aangegeven dat hij heel eenzaam was in Amsterdam.
-
Leuk interview met Wamberto in Trouw vanmorgen.
Trouw schreef: Kleine ’Wa m p i e is in Bergen grote meneer
door Rob Pietersen
Hij had langzaam gebracht willen worden. Steeds iets meer speelminuten, tot hij zich echt helemaal fit voelt. Maar Wamberto de Jesus Sousa Campos heeft zijn eigen plannen doorkruist.
Vanavond start hij in de basis in de Waalse burenruzie tegen Charleroi.
Eigen schuld. Had hij bij zijn debuut als spelverdeler van Bergen, als invaller in het duel met Lokeren, maar niet twee keer moeten scoren.
,,De trainer moest zich bij de president melden… Geen invalbeurtjes meer, maar gelijk in de basis. Het was geen wens, maar een bevel.
Tja… Gelukkig heb ik ervaring, heb ik leren doseren. Ik zal me, om het langer vol te houden, af en toe moeten verstoppen… Gelukkig ben ik klein.’’
Dankzij de gulle lach werd hij de beroemdste tuinkabouter van Amsterdam, de knuffelbeer van Ajax.
Wamberto was vijfenhalf jaar het zonnetje in de Arena. Hij was populair bij collega’s, personeel en de fans. Alleen bij de trainers was de kleine Braziliaanse dribbelaar niet altijd eerste keuze.
,,Mijn leven is een feest’’, zegt de inmiddels 31-jarige Braziliaan. ,,Ik begin de dag met een woord tot God. Hij heeft me geholpen al dit moois te realiseren. Als je dat beseft, als je weet dat je het lot uit de loterij wint, elke dag weer, dan kun je toch alleen maar glimlachen?’’
Zo leefde hij sinds zijn komst naar Europa, moederziel alleen, op 16-jarige leeftijd. Wampie, de bijbel, God en de glimlach. Ze hoorden bij elkaar.
Tot er de afgelopen twee seizoenen een breuk in de relatie kwam. Het geluk lachte hem bij Standard Luik niet meer toe. En hij lachte niet meer terug.
,,Ik heb er nooit een eerlijke kans gekregen. Ik voelde er geen warmte, geen respect. Ik ben Wamberto, de ajacied die met grootheden als Litmanen en Blind heeft gespeeld. Die Champions League en andere grote wedstrijden achter zijn naam heeft staan. Maar ik werd in Luik behandeld als een snotaap. Dat deed pijn’’, zegt de Braziliaan.
,,Ik dacht dat die lach voor altijd bij me hoorde, maar afgelopen twee seizoenen was-ie weg. Zelfs op het veld had ik geen plezier. Ik trainde, ging naar huis en werd gek van de vier muren van mijn huis. Ik twijfelde aan mijn kwaliteiten, aan mijn keuzes, aan mijn manager. Aan alles en iedereen. Dat hoop ik echt nooit meer mee te maken.’’
,,Bij Ajax heb ik de laatste twee seizoenen ook te weinig gespeeld.
Maar daar voelde ik in ieder geval warmte, respect. Daar hield ik plezier in het voetbal, daar maakten we lol. Daarom ben ik nog steeds trots op die jaren. Ik ben en blijf ajacied.
Alles ademt bij Ajax voetbal.
Ajax zit in je hart, ik hou van het shirt, de trots. In Amsterdam ben ik mooi voetbal gaan waarderen, daar heb ik geleerd wat professionaliteit is en welke mentaliteit je nodig hebt om te slagen. De periode bij Ajax heeft me gevormd.’’
In januari 2004 had Wamberto meer zitvlees dan goed voor hem was; het geduld was op. Hij vertrok bij de club waarmee hij in zijn beste seizoen (2001-2002) kampioen werd.
En die hij - ten koste van FC Utrecht, met een buitenspeldoelpunt - in datzelfde seizoen de beker bezorgde.
De Braziliaan maakte het seizoen af in Bergen, waar hij de aandacht van Standard trok.
Na het ontluisterende Luik kon hij in Katar en Israël veel geld verdienen.
Er stond echter meer op het spel: het spelplezier en de levensvreugde.
De lach.
Wamberto keerde terug naar Bergen, ooit het centrum van de Belgische mijnbouw en suikerindustrie, nu een troosteloze stad vol werk- en kanslozen. Maar voor de Royal Albert Elisabeth Club Mons (Bergen), de plaatselijke trots, gloort er hoop nu er een suikeroom is neergestreken.
De rijke voorzitter Leone wist Wamberto tot een rentree te verleiden.
,,Dit voelt als thuiskomen. Hier in de stad ben ik God.’’ Het grauwgrijze Bergen is Wamberto’s walhalla.
Hij heeft een trainingsachterstand en mist wedstrijdritme. Maar Wamberto heeft er weer zin in en met zo’n machtige, bemoeizuchtige voorzitter hoeft hij zich over speelminuten geen zorgen te maken. De Braziliaanse spelverdeler is onder de laatste zonnestralen van september, tijdens de training van de Belgische nummer zes, het beginpunt van alle mooie aanvallen maar ook het middelpunt van de feestvreugde.
De kleine Wampie is in Mons een grote meneer. Na ruim twee uur trainen sjokt hij van het veld. ,,Bij Ajax waren de trainingen veel korter.
Maar dit is België… Hier geldt nog: Hoe langer hoe beter… En toch zijn ze nog nooit wereldkampioen geworden.’’ Wamberto lacht weer.
Trouw schreef: Mijn gebeden zijn verhoord; blijkbaar ben ik Zijn favoriete zoon’
¦Wamberto werd op zestienjarige leeftijd door een malafide makelaar naar België gebracht. ,,We gingen met een hele groep. Een paar jongens voetbalden beter dan ik, maar redden het toch niet. Een paar jaar geleden kwam ik een van die jongens tegen. Die leefde op het station van Luik… Ve r s c h r i k k e - lijk. Hij heeft bij mij gelogeerd, ik heb hem geld gegeven. Er zijn meer van zulke trieste gevallen.’’
,,Zo jong, zo ver weg van alles en iedereen. Ineens voel je wat min 10 graden is… Alle Braziliaanse jongetjes met wie ik naar België kwam, hebben gebeden. Maar naar mij heeft God geluisterd. Blijkbaar ben ik Zijn favoriete zoon.’’
Wamberto werd al vader toen hij 15 jaar was. ,,Dat was een schande voor de familie.’’ De zestienjarige Danilo speelt bij de A-jeugd van Ajax . ,,Volgende maand heeft ons hele gezin een Belgisch paspoort.
Dan ga ik proberen of mijn andere zoontjes Wambertinho en Wanderson ook bij Ajax terecht kunnen.’’
Hij droomt ervan ooit samen met Danilo in één elftal te spelen. Het liefst bij Ajax, al beseft hij dat dat niet reëel is. ,,Als je de hele dag hard werkt, mag je ’s nachts toch lekker dromen? Als Danilo doorbreekt, bel ik Ajax en bied ik me aan. Wie weet…’’ Als de paspoorten straks binnen zijn, moet nog een droom waarheid worden. ,,Ik heb een prachtige carrière. Maar ik zou nog zo graag international worden. Hopelijk kan ik over twee jaar als Rode Duivel naar het EK.’’
vi.nlHossam slaat plank mis met kritiseren Campbell
30/9/2006 20:48
In de aanloop naar de competitiewedstrijd tegen Portsmouth heeft Ahmed Hossam bij Tottenham Hotspur zich de woede op de hals gehaald van manager Martin Jol. De Egyptische aanvaller had zich in de pers denigrerend uitgelaten over voormalig Tottenham-verdediger Sol Campbell.
Hossam noemde Campbell 'een van de gemakkelijkste tegenstanders om tegen te spelen'. 'Zijn woorden getuigen van weinig respect en zijn onverantwoordelijk', reageerde Jol als door een adder gebeten. 'Onze supporters hebben nog warme gevoelens voor Campbell. Ik heb hem verteld dat hij voortaan beter zijn voeten kan laten spreken.'
Ook in het kamp Portsmouth is met verontwaardiging gereageerd op de woorden van Hossam. 'Mido laat zien dat hij totaal geen gevoel heeft voor ons voetbal', aldus manager Harry Redknapp. 'Hij moet zich schamen voor zijn commentaar, want zo praten wij hier niet over collega's.'
Redknapp zag ook voordelen bij het olie dat Hossam op het vuur gooide. 'Ik hoef mijn spelers niet veel te vertellen in de kleedkamer. Ik kan volstaan met het aan de muur ophangen van het krantenbericht.'
De woorden van Hossam over Campbell worden overigens ook niet ondersteund door de feiten. De defensie van Portsmouth, waarvan de 32-jarige verdediger sinds afgelopen zomer deel uitmaakt, kreeg in zes competitiewedstrijden pas één tegendoelpunt te verwerken.
Hmm, ik dacht eerlijk gezegd dat Campbell helemaal niet populair meer was bij de Tottenham-aanhangers.
vi.nlDaniël de Ridder traint drie keer per dag
4/10/2006 17:13
Daniël de Ridder hoopt over een maand verlost te zijn van de knieblessure die hem dit seizoen het spelen belet. De aanvaller van Celta de Vigo kampt een peesontsteking in zijn linkerknie.
'Ik merk dat ik vooruitga', vertelde de ex-Ajacied aan Marca. 'Het is een lastige situatie omdat je als voetballer gewoon wilt spelen. Maar ik werk hard om fysiek in vorm te blijven. Ik train drie keer per dag.'
Begin november hoopt de 22-jarige Amsterdammer zijn rentree te maken in de Primera División. 'Ik zou nu al kunnen spelen, maar met veel pijn. Daarom hebben we besloten een maand te wachten om die pijn te vermijden. Ik ben nog jong en ik wil weer honderd procent fit worden.'
De Ridder verhuisde vorige zomer van Ajax naar Celta. Hij kwam in zijn eerste seizoen tot negen basisplaatsen en acht invalbeurten in de Spaanse competitie. Hij scoorde één keer. Afgelopen zomer won hij het EK -21 met Oranje.
Ajax ShowtimeBoukhari bij Nantes op de tribune
Door de slechte resultaten en een trainerswissel is Nourdin Boukhari bij Nantes op de tribune beland. Niet alleen hij, maar ook de talentvolle Wilhelmson en keeper Vladimir Stojkovic, mogen van de nieuwe Armeense trainer Michel Der Zakarian, tevens oud-speler van FC Nantes Atlantique, vanaf de tribune toekijken.
Boukhari geeft aan dat hij altijd wil spelen en dat hij in gesprek gaat met de technische staf. Mocht dit op niets uitdraaien dan zou een terugkeer naar Nederland niet ondenkbaar zijn, volgens de Marokkaan.
Marokko verloor gisteren met 3-2 van Utrecht. Boukhari was invaller en pikte wel weer een doelpuntje mee. Na afloop was het tot rond middernacht onrustig in Utrecht door relletjes en vernielingen.
- Alaindebanaan
Thomas schreef:Oud-Ajacied op stage bij FC Omniworld
9/10/2006 21:19
Jerghinio Sahadewsing is op proef bij FC Omniworld. Met een stage wil de oud-Ajacied bij Almeerse club een contract afdwingen.
FC Zwolle en AGOVV Apeldoorn maakten al eerder kennis met Sahadewsing. Een dienstverband zat er niet in. De 21-jarige middenvelder keerde steeds zonder contract terug van de stage.
Dat Sahadewsing een poging waagt bij FC Omniworld is opmerkelijk, omdat hij vorig seizoen een aanbieding voor twee jaar naast zich neerlegde. Afgelopen jaar speelde de middenvelder bij Jong Ajax.
Alaindebanaan schreef:Kan er al op gewed worden door welke club deze jongen straks wordt gecontracteerd? :D
Steef schreef:Nürnberg: Tomas Galasek hat mit dem "Club" viel vor
Der stille Chef
Vor der Saison kam er von Ajax Amsterdam. Dort hatte er seinen Stammplatz an den 19-jährigen Maduro verloren. Doch in Nürnberg war Tomas Galasek auf dem Spielfeld und neben dem Platz von Anfang an unumstritten, obwohl die Saison für ihn alles andere als optimal begann. Mit einem kicker-Notendurchschnitt von 3,10 gehört er zu den besten im Team von Hans Meyer. Längst hat sich der 33-Jährige zum Lenker des Nürnberger Spiels aufgeschwungen, auch ohne große Worte.
Hat auch beim 1. FC Nürnberg alles im Griff: Tomas Galasek.
© imago Als Kind wollte er Busfahrer werden - die Namen sämtlicher Haltestellen in seinem tschechischen Heimatort Frydek-Mistek kannte er schon vor seiner Einschulung in- und auswendig. Doch es kam anders. Mit neun Jahren schloss sich Tomas Galasek dem Fußballklub Banik Ostrava an, wo er ein paar Jahre später die Profi Laufbahn einschlug. Als solcher hieß sein Vorbild dann Jürgen Klinsmann. "Weil er ein großer Sportsmann war, ein vorbildlicher Profi, und weil er für jeden seiner Vereine Tore geschossen hat".
So oder so ähnlich wollte auch der kleine Galasek werden. "Doch was kommt, das kommt", sagt er heute. Der 33-Jährige wurde weder Busfahrer noch ein Stürmer wie Klinsmann, sondern - ein "Sechser", ein zentraler defensiver Mittelfeldspieler vor der Abwehr. Tore hat er als solcher nicht eben viele erzielt, ein einziges etwa in mittlerweile 53 Spielen für die tschechische Nationalmannschaft, in der er bis zum Abpfiff der WM 2006 die Kapitänsbinde trug. "Und es gab Zeiten", erzählt er, "da haben die Leute nach einem Spiel zu mir gesagt: Du warst heute auf dem Platz nicht zu sehen!"
Zum ThemaSpielersteckbrief Tomas Galasek
alle Infos zum 1. FC Nürnberg
Doch die Zeiten haben sich gewandelt. Immer mehr entwickelt sich der Sechser zur wichtigsten Figur im modernen Fußball. Weil diese Position die Verbindung zwischen Abwehr und Angriff darstelle, könne ein guter Sechser "beide Mannschaftsteile stärker machen", sagt Galasek. Dies sieht Hans Meyer ebenso. "In der Umgebung eines solchen Mannes kann jeder andere Spieler um fünf bis zehn Prozent besser werden", sagte der Trainer des 1. FC Nürnberg vor der Saison und lockte Galasek, der im sechsten Jahr bei Ajax seinen Stammplatz an den 19-jährigen Maduro verloren hatte, zum Club. Die Nähe zu seiner Heimat, erklärt der Tscheche, habe eine wichtige Rolle gespielt beim ablösefreien Wechsel von Ajax zu den Franken, die letztmals 1988 in einem internationalen Wettbewerb spielten. "Und weil ich von Beginn an einen hervorragenden Eindruck von der Vereinsführung und Herrn Meyer hatte."
Zum verlängerten Arm des Trainers auf dem Platz, zum Kopf der neuen Mannschaft solle Galasek werden, erklärte Hans Meyer zu Beginn der Saison, die für den Stareinkauf denkbar schlecht begann; wegen einer bei der WM erlittenen Innenbandverletzung konnte er erst kurz vor dem Auftaktspiel in Stuttgart voll mit der Mannschaft trainieren. Mit seinen herausragenden taktischen und strategischen Fähigkeiten und seiner Zweikampfstärke aber schwang sich Galasek dennoch von der ersten Sekunde an zum neuen Chef im Nürnberger Spiel auf. "Er ist unheimlich wichtig für uns", sagt Torjäger Robert Vittek, "weil er das Spiel von hinten heraus ordnet." Und auch Hans Meyer ist "total zufrieden" mit dem Neuen, "gerade unter diesen Umständen".
"Ich weiß, was Meyer von mir will, aber ich bin noch nicht so weit."
Tomas Galasek
Galasek selbst hingegen sieht noch jede Menge Luft nach oben. "Ich weiß, was Herr Meyer von mir will", betont der 33-Jährige, "aber ich bin noch nicht so weit." Auf Grund der Verletzung, aber auch wegen der Umstellung auf die neue Liga, den neuen Verein, die neuen Mitspieler sei er "noch nicht der Lenker, wie ihn sich der Trainer erhofft". Ja, Galasek hegt sogar "ein bisschen Zweifel", ob er diese Erwartungen erfüllen kann. "Bei Ajax haben sie mich 'stille Kraft' genannt", erzählt er. "Und ich weiß nicht, ob es in meinem Charakter liegt, die Chefrolle lautstark auszufüllen." Doch müssen Chefs immer laut werden?
"Ich kann sehr zufrieden sein mit meiner Karriere", sagt Galasek. Klar, nicht alle Wünsche haben sich erfüllt, Enttäuschungen wie zuletzt das Vorrunden-Aus der Tschechen bei der WM 2006 blieben nicht aus, "doch ich bin wirklich zufrieden"; je zweimal durfte er sich in Holland mit Ajax als Meister, Pokalsieger und Supercup-Gewinner feiern lassen. Ein paar Ziele allerdings hat er sich noch gesteckt für den Spätherbst seiner Karriere. Mit der Nationalelf möchte er die Qualifikation für die Europameisterschaft 2008 schaffen, und auch mit dem 1. FC Nürnberg hat er noch einiges vor: "Es wäre ein Traum, hier noch einmal das Gleiche zu erleben wie in Tilburg." Im letzten Jahr dort spielte Tomas Galasek mit Willem II in der Champions League...
Harald Kaiser
Steef schreef:Kazakhstan [0 - 1] Finland
27' [0 - 1] J. Litmanen
De schaar was iets te scherp.Nihad schreef:De eeuwige held! :headbang:
There is only one difference between a madman and me. I am not mad.
Salvador Dali
Salvador Dali