De toekomst: post-Cruijff

Alles over Ajax in z'n algemeenheid.

Moderator: mods

Je moet kiezen!

Cruijff (met De Boer, Bergkamp en Jonk)
57
69%
Van den Boog (met Van Gaal)
12
14%
Het lukt me niet!
14
17%
 
Totaal aantal stemmen: 83

Bert
Berichten: 35963
Lid geworden op: za feb 05, 2005 7:37 pm
Contacteer:

Re: De toekomst: Cruijff terug bij Ajax, bestuur vertrekt.

Bericht door Bert » wo okt 05, 2011 5:22 pm

Ik heb zo wa-wa-wa-waanzinning gedroomd!
Nog steeds eens met Boem.

En met niemand anders!

Neefkens
Erelid
Berichten: 579
Lid geworden op: di sep 24, 2013 12:42 pm

Re: De toekomst: Cruijff terug bij Ajax, bestuur vertrekt.

Bericht door Neefkens » wo okt 05, 2011 5:37 pm

joey schreef:Neef, jij was toch altijd een fan van Marco? :confused.gif:
Ja, van de trainer van Basten en we weten allebei hoe dat afgelopen is. :smallgrin.gif:
Nu in deze functie vind ik ervaring toch wel zo handig.

joey
Erelid
Berichten: 94218
Lid geworden op: ma sep 01, 2003 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Re: De toekomst: Cruijff terug bij Ajax, bestuur vertrekt.

Bericht door joey » wo okt 05, 2011 6:30 pm

Neefkens schreef:
joey schreef:Neef, jij was toch altijd een fan van Marco? :confused.gif:
Ja, van de trainer van Basten en we weten allebei hoe dat afgelopen is. :smallgrin.gif:
Nu in deze functie vind ik ervaring toch wel zo handig.

Waarom eigenlijk? Hij zou alleen het voetbaltechnische werk gaan doen en daarvoor kun je niet naar school.

Zie VDB, die juist daar geen kaas gegeten had. En dat werk uitbesteedde aan de hoofdtrainer en zijn broer.

Wat ben jij achterdochtig, Bryan. Wel eens op het idee gekomen dat Cruijff en Van Basten gewoon op één lijn zouden kunnen zitten als het op voetbal aankomt?
Het stinkt aan alle kanten!

Neefkens
Erelid
Berichten: 579
Lid geworden op: di sep 24, 2013 12:42 pm

Re: De toekomst: Cruijff terug bij Ajax, bestuur vertrekt.

Bericht door Neefkens » wo okt 05, 2011 6:33 pm

Vond je vdB dan een succes?

joey
Erelid
Berichten: 94218
Lid geworden op: ma sep 01, 2003 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Re: De toekomst: Cruijff terug bij Ajax, bestuur vertrekt.

Bericht door joey » wo okt 05, 2011 6:57 pm

Dat weet je toch? :confused.gif:

Ik ben geen voorstander van zijn komst, dat lijkt me duidelijk. Anders moet je de betreffende topic nog maar eens doorlezen. :smallgrin.gif:

Maar... ik verbaas me wel over de argumentatie die wordt gebruikt. Toen LVG TD werd bij Ajax, heb ik niemand gehoord over (een gebrek aan) ervaring. En LVG had nota bene nog het hele pakket.

Of neem VDB, wat had hij voor ervaring? Hij was een onbekende in de voetbalwereld. Hij moest zich eerst nog overal voorstellen. Dat zal bij Van Basten niet nodig zijn.

Van Basten heeft inderdaad geen ervaring in de dingen die hij niet gaat doen. Maar hij heeft wél ervaring in de voetbalwereld. Hij heeft zelf op het allerhoogste niveau gespeeld, is trainer van Jong Ajax geweest, heeft vier jaar Oranje gedaan en Ajax getraind. Hij kent Ajax en de meeste betrokkenen bij Ajax goed. Hij kent ook de problematiek van Ajax, want hij heeft zelf in twee functies spelers uit de opleiding onder zijn hoede gehad. Nee, echt onervaren kan ik hem niet noemen.

In de voetbalwereld is het normaal dat trainers doorschuiven naar de post van TD. Iemand als Martin van Geel (wel een oud-voetballer natuurlijk) die geen enkele ervaring heeft als trainer, is een uitzondering. Vertel me eens, wie zou Ajax dan moeten nemen op die post? Marc Overmars? Stelt dat rommelen in de marge bij GAE meer voor dan vier jaar Oranje trainen? :confused.gif:
Het stinkt aan alle kanten!

LucaS
Berichten: 53591
Lid geworden op: di mar 09, 2004 1:13 pm
Locatie: Amsterdam

Re: De toekomst: Cruijff terug bij Ajax, bestuur vertrekt.

Bericht door LucaS » wo okt 05, 2011 6:59 pm

Leuk opiniestukje van (ik meen) Taco vd Velde in de VI. Hij somt de verdiensten van TD van Basten bij Ajax op en concludeert dat deze aanstelling het einde is vd fluwelen revolutie. Niet gebleken capiciteiten en geschiktheid, aldus Taco, maar vriendschap met Cruijff lijtk het belangrijkste criterium. Goh, ik zou het zelf verzonnen kunne hebben. :hypocrite.gif:
I think I lost my fucking headache

joey
Erelid
Berichten: 94218
Lid geworden op: ma sep 01, 2003 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Re: De toekomst: Cruijff terug bij Ajax, bestuur vertrekt.

Bericht door joey » wo okt 05, 2011 7:00 pm

Zegt de voorheen grootste fan van MVB op dit forum. :hypocrite.gif:
Het stinkt aan alle kanten!

Gebruikersavatar
peter
Site Admin & Toto winner WC 2006, EC 2008
Berichten: 48029
Lid geworden op: di sep 23, 2003 11:08 am

Re: De toekomst: Cruijff terug bij Ajax, bestuur vertrekt.

Bericht door peter » wo okt 05, 2011 7:15 pm

De vraag is wanneer de criticaster hier zal zeggen dat vriendschap niet als criterium geldt. Welke kandidaat wordt het sowieso niet vanwege ruzie met Cruijff, maar is wel uitermate geschikt? Of is iedere kandidaat bij voorkeur al kansloos en wordt de kaart 'vriendje van Cruijff' getrokken?

Bert
Berichten: 35963
Lid geworden op: za feb 05, 2005 7:37 pm
Contacteer:

Re: De toekomst: Cruijff terug bij Ajax, bestuur vertrekt.

Bericht door Bert » wo okt 05, 2011 7:19 pm

Als Cruijff met je aankomt moet je in ieder geval wel een vriendje van hem zijn. Ling en Cruijff hebben de enige keer dat ze samenwerkten knallende ruzie gehad, maar dat lijkt niet uit te maken. Fontein is ook een vriendje van Cruijff, terwijl de twee nooit samengewerkt hebben.
Nog steeds eens met Boem.

En met niemand anders!

wimpey
Berichten: 52119
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 9:12 pm

Re: De toekomst: Cruijff terug bij Ajax, bestuur vertrekt.

Bericht door wimpey » wo okt 05, 2011 7:22 pm

bryan schreef:
wimpey schreef:de voorhoede Talan - Vensterbank - Bouma voor de geest halen. :excited.gif: .
Haha, wie is vensterbank?
Jan Vensterbank of Hesselink. Natuurlijk. :smallgrin.gif:

joey
Erelid
Berichten: 94218
Lid geworden op: ma sep 01, 2003 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Re: De toekomst: Cruijff terug bij Ajax, bestuur vertrekt.

Bericht door joey » wo okt 05, 2011 7:24 pm

Alsof Cruijff iemand aanstelt, alleen omdat hij hem aardig vindt. Hij zal er vast van overtuigd zijn dat Van Basten de capaciteiten heeft om te slagen in die functie. Of dat ook zo is, zal moeten blijken.

Overigens, de rest van de RVC is er ook nog. Van Basten zal enige indruk op die mensen moeten maken.
Het stinkt aan alle kanten!

Gebruikersavatar
peter
Site Admin & Toto winner WC 2006, EC 2008
Berichten: 48029
Lid geworden op: di sep 23, 2003 11:08 am

Re: De toekomst: Cruijff terug bij Ajax, bestuur vertrekt.

Bericht door peter » wo okt 05, 2011 7:27 pm

Bertje schreef:Als Cruijff met je aankomt moet je in ieder geval wel een vriendje van hem zijn. Ling en Cruijff hebben de enige keer dat ze samenwerkten knallende ruzie gehad, maar dat lijkt niet uit te maken. Fontein is ook een vriendje van Cruijff, terwijl de twee nooit samengewerkt hebben.
Vul X op de plek Fontein en Ling in en je kan alles zo laten staan. Het is namelijk heel makkelijk om altijd maar te roepen dat het een vriendje wordt.
Daarom vraag ik nu ook maar vast naar namen die geen vriendje van Cruijff zijn, maar wel geschikt zijn. Als later dan blijkt dat de RvC deze mensen heeft benadert dan kunnen we altijd nog roepen 'aha toch een vriendje dus'. :smallgrin.gif:

wimpey
Berichten: 52119
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 9:12 pm

Re: De toekomst: Cruijff terug bij Ajax, bestuur vertrekt.

Bericht door wimpey » wo okt 05, 2011 7:29 pm

joey schreef: Overigens, de rest van de RVC is er ook nog. Van Basten zal enige indruk op die mensen moeten maken.
Hij zal vast zeggen dat het een 'interessante' opgave is. :excited.gif:

Learning on the job doet ie maar bij Elinkwijk ofzo. Ajax moet iemand aanstellen die er klaar voor is. Die zich bewezen heeft.

LucaS
Berichten: 53591
Lid geworden op: di mar 09, 2004 1:13 pm
Locatie: Amsterdam

Re: De toekomst: Cruijff terug bij Ajax, bestuur vertrekt.

Bericht door LucaS » wo okt 05, 2011 7:32 pm

Leuk opiniestukje van (ik meen) Taco vd Velde in de VI. Hij somt de verdiensten van TD van Basten bij Ajax op en concludeert dat deze aanstelling het einde is vd fluwelen revolutie. Niet gebleken capaciteiten en geschiktheid, aldus Taco, maar vriendschap met Cruijff lijkt het belangrijkste criterium. Goh, ik zou het zelf verzonnen kunnen hebben. :hypocrite.gif:
Laatst gewijzigd door LucaS op wo okt 05, 2011 7:33 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
I think I lost my fucking headache

joey
Erelid
Berichten: 94218
Lid geworden op: ma sep 01, 2003 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Re: De toekomst: Cruijff terug bij Ajax, bestuur vertrekt.

Bericht door joey » wo okt 05, 2011 7:32 pm

Zoals wie, Wimpey? :confused.gif:

Cruijff vindt Overmars ook geschikt. Terwijl hij nooit iets met Overmars te maken heeft gehad. :confused.gif:

Hij wil dat de TD een ex-speler is en een clubman. Dan komt hij al snel uit bij iemand die hij kent. Hij kent nu eenmaal heel veel mensen die bij Ajax zitten of hebben gezeten. Dat krijg je als je ergens twintig jaar gevoetbald hebt.
Het stinkt aan alle kanten!

Gebruikersavatar
peter
Site Admin & Toto winner WC 2006, EC 2008
Berichten: 48029
Lid geworden op: di sep 23, 2003 11:08 am

Re: De toekomst: Cruijff terug bij Ajax, bestuur vertrekt.

Bericht door peter » wo okt 05, 2011 7:33 pm

wimpey schreef:
joey schreef: Overigens, de rest van de RVC is er ook nog. Van Basten zal enige indruk op die mensen moeten maken.
Hij zal vast zeggen dat het een 'interessante' opgave is. :excited.gif:

Learning on the job doet ie maar bij Elinkwijk ofzo. Ajax moet iemand aanstellen die er klaar voor is. Die zich bewezen heeft.
Dat is alleen effies iets makkelijker gezegd dan gedaan. We mogen god op onze blote knietjes danken dat het geen Arnesen is geworden bijvoorbeeld. Qua CV was dat echter wel een aardige optie. Overmars? Niets bewezen. Jan van Halst? Was loopjongen en heeft dus niets bewezen. Hiddink? Is hij er klaar voor? Ook veel twijfel over. Van der Sar? Niets bewezen. Molenaar? Is allang uit het wereldje en ook niets bewezen.

LucaS
Berichten: 53591
Lid geworden op: di mar 09, 2004 1:13 pm
Locatie: Amsterdam

Re: De toekomst: Cruijff terug bij Ajax, bestuur vertrekt.

Bericht door LucaS » wo okt 05, 2011 7:34 pm

Benieuwd of je ook zo reageert als Cruijff Blind als trainer aanstelt.
I think I lost my fucking headache

Gebruikersavatar
peter
Site Admin & Toto winner WC 2006, EC 2008
Berichten: 48029
Lid geworden op: di sep 23, 2003 11:08 am

Re: De toekomst: Cruijff terug bij Ajax, bestuur vertrekt.

Bericht door peter » wo okt 05, 2011 7:35 pm

LucaS schreef:Benieuwd of je ook zo reageert als Cruijff Blind als trainer aanstelt.
Blind heeft in ieder geval wel wat bewezen. Dat 'ie totaal ongeschikt is. :smallgrin.gif:

LucaS
Berichten: 53591
Lid geworden op: di mar 09, 2004 1:13 pm
Locatie: Amsterdam

Re: De toekomst: Cruijff terug bij Ajax, bestuur vertrekt.

Bericht door LucaS » wo okt 05, 2011 7:36 pm

Ik had het eigenlijk tegen Joey. Van Basten heeft als TD niet bewezen dat hij ongeschikt is? VB was een rampzaliger TD dan Blind trainer.
I think I lost my fucking headache

Gebruikersavatar
peter
Site Admin & Toto winner WC 2006, EC 2008
Berichten: 48029
Lid geworden op: di sep 23, 2003 11:08 am

Re: De toekomst: Cruijff terug bij Ajax, bestuur vertrekt.

Bericht door peter » wo okt 05, 2011 7:37 pm

Wat is jouw lijstje, Luuk? Blind? Of zie je nog andere opties?

joey
Erelid
Berichten: 94218
Lid geworden op: ma sep 01, 2003 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Re: De toekomst: Cruijff terug bij Ajax, bestuur vertrekt.

Bericht door joey » wo okt 05, 2011 8:04 pm

Sinds wanneer heb jiji iets tegen Van Basten, Luuk: Sinds hij het heeft bijgelegd met Cruijff?
LucaS schreef:Hij zegt goede en verstandige dingen. EN het blijkt dat van Basten, in tegenstelling tot wat sommige boze tongen hier beweren, wel degelijk specifiek traint met een bepaalt idee. Dat is niet verrassend, maar dus leuk om dat bevestigd te zien
Wat is er veranderd? Nu zegt Van Basten geen goede en verstandige dingen meer? :confused.gif:

Kijk, het zou handig zijn als er een opleiding was voor beleidsmakers bij BVO's. Maar die is er nu eenmaal niet. Ik neem aan dat ze bij Ajax daarom kiezen voor een operationeel manager naast de TD.
Het stinkt aan alle kanten!

LucaS
Berichten: 53591
Lid geworden op: di mar 09, 2004 1:13 pm
Locatie: Amsterdam

Re: De toekomst: Cruijff terug bij Ajax, bestuur vertrekt.

Bericht door LucaS » wo okt 05, 2011 8:15 pm

Bepaalt moet natuurlijk met een d, vals dat je dit plaatst! :hypocrite.gif:

Ik heb niets tegen van Basten, Joey, sterker nog, ik heb een enorm zwak voor van Basten. En van mij mag hij TD worden, alleen, zoals ik eerder schreef, moet er dan wel een zeer sterke financiele man naast. Het lijstje dat in de VI nog eens werd opgesomd loog er niet om. Totaal 39 miljoen uitgegeven (excl salarissen), daarvan is vrijwel geen cent teruggekomen uit verkopen. Dat kan nog iets meevallen als Cvitanic en Sulejmani nog verkocht worden, maar dan nog.
Afgezien of ik het leuk vind om van Basten weer bij Ajax te zien vanwege de simpele reden dat ik sympathie voor hem voel, kan je toch nauwelijks beweren dat hij de positie zou krijgen vanwege bewezen capaciteiten. Sterker nog, hij zou de positie krijgen ondanks bewezen wanprestatie.

@Peter: ik begrijp dat er binnen Ajax, iig bij de Boer, zeer grote waardering bestaat voor de wijze waarop Blind zijn huidige taak invult. Ik zou zeer wel kunnen leven met een situatie waarin Blind deze taak houdt en er geen TD komt, maar slechts een AD, Commercieel directeur en een Financieel directeur. Voetbalkennis in de uitvoering is er immers al, je moet ook niet teveel kapiteins op hetzelfde schip zetten.
I think I lost my fucking headache

Gebruikersavatar
zeux
Berichten: 33770
Lid geworden op: wo dec 29, 2010 6:30 pm

Re: De toekomst: Cruijff terug bij Ajax, bestuur vertrekt.

Bericht door zeux » wo okt 05, 2011 8:53 pm

LucaS schreef:Ik had het eigenlijk tegen Joey. Van Basten heeft als TD niet bewezen dat hij ongeschikt is? VB was een rampzaliger TD dan Blind trainer.
Van Basten was nooit alleen TD. Hij was hoofdtrainer in combi me TD. D`at is een heel verschil. Ik denk zelfs dat het 'TD-zijn' er min of meer in het verlengde van zijn trainerschap bij deed. Dan moest hij een dialogue interieur houden: hey Bassie de trainert, wat denk jij van Sno? Nou Marco de TD-pief, ik zie het wel in hem zitten...

Als TD-solo komt hij in een heel ander framework terecht, heeft hij Frank als counterpart, zijn er Jonk en Bergkamp en al die andere voetbalmastodonten uit het recente verleden. En Jopie niet te vergeten. Een stoet aan voetballers.

Als TD in die vorm, met zo'n kader heeft Van Basten nooit gefunctioneerd. En bij Ajax zijn ze nu juist aan het werken aan zo'n kader waarin voetbalervaring zo ongeveer de eerste eis is. We weten gewoon niet op voorhand hoe hij daarin zal functioneren.

Wat Ajax dus moet doen, is dat framework heel stevig neerzetten en garanderen dat de TD geen eigengereide solist kán zijn. Kwestie van organiseren. En dat ook meteen duidelijk maken aan iedere geïnteresseerde.

Als ik Ajax zou zijn, zou ik twee, drie man zoeken die een interessante optie zijn (en Van B. kan daar bij horen) en die ieder een analyse laten maken waarom Ajax nu op technisch gebied zo mager functioneert en tekort schiet en welke weg vooruit hij ziet (zij mag ook, maar dat is in de voetbalwereld nog echt een brug te ver).
Hoe komt het dat Ajax al ruim tien jaar lang (of meer) geen dominant voetbal meer weet te spelen? Functioneert de jeugdopleiding? Sluit het jeugdelftal aan op het eerste? Zit het speltechnisch wel goed? Zijn de posities goed bezet? Werkt de scouting? Op welke plekken op het veld is versterking nodig? Waar kun je die halen? Enz, enz, enz.

Hoeft het nog helemaal niet over concrete poppetjes te gaan die gekocht kunnen worden.

En uit die twee, drie plannen kies je het plan waarmee je vooruit denkt te kunnen met de club. En je maakt ook heel helder dat dit plan serieus gevolgd moet worden en niet dient om een baantje binnen te halen op basis van mooie woorden.
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

Le T.
Berichten: 5472
Lid geworden op: do mar 31, 2011 10:10 am

Re: De toekomst: Cruijff terug bij Ajax, bestuur vertrekt.

Bericht door Le T. » wo okt 05, 2011 8:59 pm

Neefkens schreef:Hij heeft natuurlijk wel verstand van voetbal
Hoe kom je daarbij?
Wollt ihr den totalen Mensch?

joey
Erelid
Berichten: 94218
Lid geworden op: ma sep 01, 2003 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Re: De toekomst: Cruijff terug bij Ajax, bestuur vertrekt.

Bericht door joey » wo okt 05, 2011 10:54 pm

LucaS schreef: Afgezien of ik het leuk vind om van Basten weer bij Ajax te zien vanwege de simpele reden dat ik sympathie voor hem voel, kan je toch nauwelijks beweren dat hij de positie zou krijgen vanwege bewezen capaciteiten. Sterker nog, hij zou de positie krijgen ondanks bewezen wanprestatie.
Het is heel wel mogelijk dat Van Basten ook deze kans verprutst, maar zeker weten doe je het niet. Misschien ligt dit hem beter? Wat heeft hij geleerd van zijn periode bij Ajax? Heeft hij zich in de tussentijd bijgeschoold/ontwikkeld? Is het vrijblijvende er eindelijk af? Ik vind Van Basten een ondoorgrondelijke man. Vaak weet ik niet wat ik van hem moet denken.
ik begrijp dat er binnen Ajax, iig bij de Boer, zeer grote waardering bestaat voor de wijze waarop Blind zijn huidige taak invult. Ik zou zeer wel kunnen leven met een situatie waarin Blind deze taak houdt en er geen TD komt, maar slechts een AD, Commercieel directeur en een Financieel directeur. Voetbalkennis in de uitvoering is er immers al, je moet ook niet teveel kapiteins op hetzelfde schip zetten.
Blind is natuurlijk geen kapitein. Hij is een omhooggevallen matroos. Over bewezen wanprestatie gesproken... :excited.gif:

Godzijdank is men het over een ding eens: Blind als een verkapte TD laten werken is geen optie. Dat zou niets worden, want dan zou de trainer veel te veel macht krijgen. Blind is namelijk nooit ergens verantwoordelijk voor.

Maar OT: De Boer laat zich vandaag in de VI positief uit over de plannen van Cruijff. Bij nader inzien vindt hij ook dat het beter kan op de Toekomst. Hij is voorstander van een voetbalman als TD. En hij is enthousiast over de individuele trainingen waaraan ook zijn spelers worden onderworpen. Hij zegt ook te hopen dat Cruijff vaker op de Toekomst zal zijn, omdat het voor hem leerzaam is om met Cruijff over voetbal te praten.
Het stinkt aan alle kanten!

Plaats reactie