Francesco Farioli

Alles over Ajax in z'n algemeenheid.

Moderator: mods

wimpey

Re: Francesco Farioli

Bericht door wimpey » za apr 05, 2025 10:14 am

Yopii schreef:
za apr 05, 2025 9:18 am

Precies wat mij irriteert: als Ajax wint, is dat de verdienste van het genie Farioli, prutst Ajax daarentegen (speltechnisch of qua resultaat) dan ligt dat aan de spelers.
Objectief (voor zover mogelijk):

Ten eerste is het al heel wat dat we o.l.v. Farioli weer vrijwel alle wedstrijden tegen "de kleintjes" winnen. Onder Schreuder e.c. waren Emmen, Vitesse, Volendam, PEC, Excelsior en Fortuna een brug te ver. Je ziet dat Ajax het lastig heeft tegen teams die de bus parkeren, omdat Ajax kwaliteit en creativiteit mist om zulke teams in een vroeg stadium kapot te spelen. Vaak gebeurt dat dan alsnog in de slotfase. Daar waar we onder vorige trainers vaak in de slotfase punten verspeelden tegen zulke ploegen.

Ten tweede verloren we óók van de brainies en de kakkies, onder de vorige trainers. Onder Farioli win je ze alle 4. Ondanks dat deze ploeg het dus lastig heeft tegen "kleintjes". Dit Ajax kan door kwaliteitsgebrek niet goed ageren, maar wel erg goed reageren. Feyenoord-thuis was de lastigste, toen Timber ein kwam... In de overige 3 was Ajax de toonaangevende ploeg. Als fan/volger zag ik een uitstekend geprepareerde ploeg, die antwoorden had op wat de steeds radelozer ogende tegenstander ook probeerde.

Een oordeel gebaseerd op een vergelijking: een dergelijk waterdicht strijdplan, secuur en tot in detail voorbereid, duidelijk op de groep - die er ook in geloofde - overgebracht, dat is Schreuder e.c. nooit gelukt. Schreuder e.c. missen daarvoor de kunde, die Farioli wel heeft.

En ten derde: 2,5 punt gemiddeld per pot (bijna een punt meer dan vorig seizoen), de minste goals tegen, meeste clean sheets. Ondanks het missen van scorend vermogen, creativiteit, individuele kwaliteit. Dat is simpelweg een absolute topprestatie, gezien de (on)mogelijkheden.

Wat jij ervan vindt, dat weten we onderhand. Maar dat is bij lange na niet het echte - en volledige verhaal. Wat mij betreft saneert en presteert Farioli volgend seizoen vrolijk verder.

Yopii

Bericht door Yopii » za apr 05, 2025 10:33 am

Is Schreuder dan de maat van alles, Wimpey?

Duidelijk dat Schreuder en Schip gefaald hebben: een team met een slechte conditie wint niets. Uit tests bleek dat de spelers van Ajax structureel niet fit waren. Hoe dat mogelijk is? :confused.gif:
Daar waar we onder vorige trainers vaak in de slotfase punten verspeelden tegen zulke ploegen.
Dat is logisch, toch? Dan was de pijp leeg.
Je ziet dat Ajax het lastig heeft tegen teams die de bus parkeren, omdat Ajax kwaliteit en creativiteit mist om zulke teams in een vroeg stadium kapot te spelen.
Je ziet dat Ajax voorin mankracht tekort komt. Daardoor moet een ingeving van deze of gene de wedstrijd beslissen. Waarom zo verdedigend tegen teams die weinig kunnen?

Ik zie het zo: als je van F. en PSV kunt winnen is het niet nodig om zo voorzichtig te spelen tegen de kleintjes. Dan mag je meer verwachten. Er zitten wel elke thuiswedstrijd 50.000 mensen op de tribune die hopen dat er wat goeds gebeurt op het veld. Alleen winnen is beneden de stand van Ajax, wij zijn FC Utrecht niet. :blush.gif:

zeux

Bericht door zeux » za apr 05, 2025 11:58 am

Zuidema schreef:
za apr 05, 2025 7:06 am
Nihad schreef:
vr apr 04, 2025 11:16 am
Dit is precies het probleem met je hele redenering: je blijft maar draaien en ontwijken om Farioli’s invloed zo klein mogelijk te maken. Je doet alsof ik beweer dat hij een tactisch genie is dat voetbal heeft uitgevonden, terwijl ik simpelweg zeg dat hij Ajax beter laat presteren dan voorheen. Maar zelfs dát kan er bij jou blijkbaar niet in. Je hele betoog komt erop neer dat Ajax won omdat PSV slecht was. Maar als je die logica volgt, wint geen enkel team ooit door eigen kracht. Dat PSV fouten maakte, betekent niet dat Ajax geen invloed had op die fouten. PSV verloor niet zomaar; Ajax dwong ze tot verkeerde keuzes, tot slechte posities, tot verkeerde looplijnen. Dat is exact wat tactiek is.
Yopii = Valentijn Driessen! :eusa_liar.gif: :1evil.gif:
De pathetiek daarvan is wel nogal schrijnend...
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

Marillion
Site Admin

Bericht door Marillion » za apr 05, 2025 12:12 pm

Yopii schreef:
za apr 05, 2025 10:33 am
....
Ik zie het zo: als je van F. en PSV kunt winnen is het niet nodig om zo voorzichtig te spelen tegen de kleintjes. Dan mag je meer verwachten. Er zitten wel elke thuiswedstrijd 50.000 mensen op de tribune die hopen dat er wat goeds gebeurt op het veld. Alleen winnen is beneden de stand van Ajax, wij zijn FC Utrecht niet. :blush.gif:
Dat zijn natuurlijk wel echt andere wedstrijden. In de toppers komt je tegenstander ook en krijg je daardoor meer ruimte. De kleinere tegenstanders hebben die ambities veel minder.

Die wedstrijden tegen de kleinere teams zijn wel degene waar de schoen wringt als het gaat om het amusement. Daar ben ik het wel mee eens. Punt is wel dat we al die wedstrijden hebben gewonnen in tegenstelling tot veel voorgaande jaren. En dat de serie resultaten ná een Europese speelronde gewoon indrukwekkend is. Met het vertrekpunt in gedachten en de opdracht om kost wat kost CL kwalificatie binnen te slepen was het voor mij acceptabel om vooral voor zekerheid en degelijkheid te kiezen. Als je nu de basis van je elftal vast kunt houden en je kunt gericht versterken dan mag je in dat soort wedstrijden echt wel wat meer verwachten.

Dat het saai is als kijkspel is overigens wel echt iets anders dan de vraag in welke mate Farioli en de staf het elftal voorbereiden en goed neerzetten afhankelijk van de tegenstander. Ajax is dit seizoen niet of nauwelijks verrast en won verschillende wedstrijden voor een belangrijk deel door de gekozen speelwijze.
Nil volentibus arduum

wimpey

Bericht door wimpey » za apr 05, 2025 12:15 pm

Yopii schreef:
za apr 05, 2025 10:33 am
Is Schreuder dan de maat van alles, Wimpey?
Je bent de realiteit uit het oog verloren. De voorbije 2 seizoenen waren de meest schadelijke voor Ajax ooit.

Op die rokende puinhopen uit het niets 2,5 punt per wedstrijd pakken is een prestatie van formaat. De man heeft een formule gevonden die voor deze matige selectie werkt.

Tevens is het een mythe dat Ajax met mooi, aanvallend voetbal heel veel gewonnen heeft. Wanneer dan wel? Mij schieten 2019, 1995 en vér voor mijn tijd 1971-73 te binnen.

Voor het overige kan ik me heel veel slechte seizoenen herinneren. 1998-2001. 2005-2009 bijv. 2015-2018. Dan wel seizoenen waarin gewonnen werd met pragmatisch spel. 2011-2014. En seizoenen waarin Ajax prima selecties had, die matig voetbal speelden. Onder Koeman bijv.

M.i.: als er nou één trainer is die zich nergens voor zou hoeven verontschuldigen, dan is het Farioli wel. Die presteert met dit materiaal iets wat héél weinig trainers hem na zouden doen. De man is een van de besten (m.i.) die Ajax (voor zover mijn herinnering teruggaat) ooit heeft gehad. Niveau EtH, LvG.

Nihad

Bericht door Nihad » za apr 05, 2025 12:17 pm

Yopii schreef:
Valentijn Driessen is dus de vader van Thijs. :hypocrite.gif:
Dat PSV ‘veel toeliet’ kwam niet zomaar uit de lucht vallen, dat kwam omdat Ajax hen in situaties dwong waar ze geen antwoord op hadden.
Kwam inderdaad niet uit de lucht vallen, PSV wint ongeveer geen wedstrijd meer sinds de winterstop. De overtuiging is er totaal uit bij die ploeg.

Dit is natuurlijk erg subjectief. Lees op het forum van PSV en niemand heeft het over de kracht van Ajax of de genialiteit van Farioli. Daar kijkt men net als onze supporters doen alleen naar de eigen ploeg.
De waarheid zit ergens in het midden: hij heeft duidelijke verbeteringen gebracht, maar Ajax heeft ook nog steeds zwaktes.
Precies wat mij irriteert: als Ajax wint, is dat de verdienste van het genie Farioli, prutst Ajax daarentegen (speltechnisch of qua resultaat) dan ligt dat aan de spelers.
En dat one trick pony-verhaal? Kom op, hoe makkelijk wil je het maken? Alsof Farioli de eerste trainer is met een duidelijke speelstijl die moet werken aan variatie en flexibiliteit. Wat is daar verrassend aan? Elke coach heeft een leercurve. Dat maakt zijn prestaties nu niet minder knap. Je mag best kritisch zijn op de wedstrijden tegen de kleintjes, maar het is wat makkelijk om de winst op PSV volledig toe te schrijven aan hun fouten.

Ah, ik mag dus kritisch zijn op de wedstrijden tegen de kleintjes. Bedankt! :biggthumpup.gif:

We zullen zien of Ajax morgen voor de verandering wel een fatsoenlijke wedstrijd op de mat kan leggen tegen een modaal team.

Ik zie in Farioli een nieuwe Mourinho, een Mourinho zonder de gekte dan. Zo'n verdedigende coach past niet bij Ajax. Op den duur gaat het ook niet werken. Uiteindelijk wennen de supporters aan winnen en gaan ze meer eisen dan drie punten. Daarbij komt dat Ajax komend seizoen CL gaat spelen, dat is a different cook. Dan treft Farioli, mocht hij blijven, trainers die niet wakker liggen van zijn concept. Denk niet dat Berghuis indruk gaat maken als hij de back helpt in de strijd met een topspits. :smallgrin.gif:

Voor nu zie ik Farioli als een noodzakelijk kwaad: CL-kwalificatie brengt geld in het laadje. Blijkbaar moeten we dit verdragen. Tegelijkertijd is het diep triest dat de startpremie van de CL vandaag de dag belangrijker is dan de amusementswaarde van het spel. Zelfs al heeft een team niets te zoeken in de CL, die miljoenen zijn nodig om de begroting rond te draaien. Daardoor krijg je steeds meer eenheidsworst. Ajax was altijd een uitzondering op de regel, daar was ik trots op. Er was een tijd dat geen Ajacied een trainer als Mourinho wilde, al bracht hij succes. Ajax had een eigen stijl, een eigen traditie. Kijk wat er van onze club geworden is: je ziet het verschil niet meer met de rest. :blush.gif: Het maakt al die successupporters van nu niet uit, als er maar gewonnen wordt. Met zulke supporters heb je geen vijanden nodig. :blush.gif: :blush.gif: :blush.gif: :blush.gif:
Wat mij vooral opvalt in jouw verhaal, is dat je de lat voor Ajax zó hoog legt dat het praktisch onmogelijk is om daaraan te voldoen. Alsof een overwinning pas telt als Ajax champagnevoetbal speelt en de tegenstander compleet overklast wordt – en anders is het per definitie niet goed genoeg, of “niet des Ajax”. Daarmee sluit je eigenlijk bij voorbaat uit dat er zoiets bestaat als een hard bevochten, tactisch slimme overwinning. Dat is geen realistische manier van kijken naar voetbal, zeker niet gezien de context van dit seizoen.

Rond de winterstop stonden we op flinke afstand van PSV en was de algemene tendens – ook hier op het forum – dat deze selectie nou niet bepaald overliep van kwaliteit, en al helemaal niet van creativiteit. Niemand riep toen dat we nog mee zouden doen om de landstitel. Sterker nog: men was blij als we tweede konden worden en daarmee überhaupt nog Champions League konden halen. En nu, een paar maanden later, is er een ploeg die 11 van de 12 eredivisiewedstrijden wint, er één gelijk speelt en nauwelijks nog tegengoals krijgt. Maar omdat dat niet gepaard gaat met oogstrelend voetbal, is het ineens allemaal niet goed genoeg?

Overigens won Ajax voor de winterstop óók van PSV, en toen was het wél met aantrekkelijk spel. Was dat dan ook geen prestatie? Of was PSV toen ook ineens “niet goed genoeg”? Want laten we niet vergeten dat PSV toen nog al haar eerste tien wedstrijden had gewonnen en in bloedvorm was. Maar blijkbaar telde het toen ook al niet, want het past niet in de narratief dat jij overeind probeert te houden: als Ajax wint, is het nooit door Ajax zelf, altijd door de ander die “veel toelaat”.

En ja, er zijn nog steeds zwakke punten in het spel. Maar als je ziet waar Ajax vandaan komt, hoe stabiel het verdedigend is geworden, en hoeveel resultaat er inmiddels geboekt wordt, dan is het wel erg gemakzuchtig om het te blijven framen als “genade van de tegenstander”. Je mag Farioli kritisch volgen – dat doe ik ook – maar structureel zijn prestaties bagatelliseren omdat ze niet passen in een romantisch Ajax-beeld uit het verleden is niet eerlijk. Het fundament ligt er nu, en dat is méér dan we de afgelopen twee seizoenen gezien hebben. Als dat niet telt, wat dan wel?
“Please do not call me arrogant because what I say is true. I think I’m a special one.”

zeux

Bericht door zeux » za apr 05, 2025 12:33 pm

Nihad schreef:
za apr 05, 2025 12:17 pm
Wat mij vooral opvalt in jouw verhaal, is dat je de lat voor Ajax zó hoog legt dat het praktisch onmogelijk is om daaraan te voldoen.
En dat is dus bewust.
Wat ik hierboven al schreef: Cruijff is God. Door een absurd (fictief) niveau als 'norm' te stellen, kan Yopii - in ieder geval voor zichzelf - de waan hoog houden dat alleen Cruijff Ajax ooit iets heeft gebracht.

Er is niet de basale wil om te accepteren dat 'iemand' - buiten Cruijff - het goed doet bij Ajax. Dat maakt het gesprek schizofreen. Ook al schetsen tien of twintig posters de overduidelijke verbeteringen onder Farioli, dat zal nooit landen.
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

Nihad

Bericht door Nihad » za apr 05, 2025 12:44 pm

Wat me misschien nog wel het meest stoort, is dat joey supporters die blij zijn met het huidige Ajax wegzet als “successupporters”. Dat is echt onzin. Dit seizoen zijn Ajax-supporters juist geprezen om hun loyaliteit, om het feit dat ze zijn blijven komen en blijven zingen, ook toen het voetbal dramatisch was. Nu de ploeg zich herpakt heeft en weer meedoet om de titel, mag je daar toch trots op zijn? Of moeten we pas weer “echte” supporters zijn als we de boel uitfluiten?

Het lijkt alsof jij nog vasthoudt aan het Ajax van 1995, waar het spel altijd sprankelde. Maar dit is 2025. Dit Ajax heeft zich knap teruggeknokt uit een diep dal – sportief én financieel. En dat we nu, met een selectie die niet uitpuilt van de creativiteit, mogelijk kampioen worden, is van onschatbare waarde voor de club.

Als je dat geen reden vindt om blij van te worden, dan stel ik me serieus de vraag of je nog kijkt met je hart, of alleen met frustratie naar wat het ooit was.
“Please do not call me arrogant because what I say is true. I think I’m a special one.”

zeux

Bericht door zeux » za apr 05, 2025 1:03 pm

Nihad schreef:
za apr 05, 2025 12:44 pm
Wat me misschien nog wel het meest stoort, is dat joey supporters die blij zijn met het huidige Ajax wegzet als “successupporters”. Dat is echt onzin. Dit seizoen zijn Ajax-supporters juist geprezen om hun loyaliteit, om het feit dat ze zijn blijven komen en blijven zingen, ook toen het voetbal dramatisch was. Nu de ploeg zich herpakt heeft en weer meedoet om de titel, mag je daar toch trots op zijn? Of moeten we pas weer “echte” supporters zijn als we de boel uitfluiten?

Het lijkt alsof jij nog vasthoudt aan het Ajax van 1995, waar het spel altijd sprankelde. Maar dit is 2025. Dit Ajax heeft zich knap teruggeknokt uit een diep dal – sportief én financieel. En dat we nu, met een selectie die niet uitpuilt van de creativiteit, mogelijk kampioen worden, is van onschatbare waarde voor de club.

Als je dat geen reden vindt om blij van te worden, dan stel ik me serieus de vraag of je nog kijkt met je hart, of alleen met frustratie naar wat het ooit was.
En ook '95 was de verdienste van Cruijff herinner ik mij van de onzalige discussies over de 'fluwelen revolutie'...

71-73 is de norm. Daar wordt alles aan geijkt.

Zo'n groep spelers gaat Ajax never nooit meer bij elkaar krijgen als mini-market-team.

Dus dat 'ijkpunt' is ook comfortabel voor Yopii: alles verbleekt automatisch in het aanschijns van die glorieuze geschiedenis, dus kan hij ook altijd negatief en chagrijnig zijn over het heden. 'Want 71-73'.

Wie kent Cees de Wolf nog?

Bericht door Wie kent Cees de Wolf nog? » za apr 05, 2025 3:41 pm

En dat is ook zo, want dat Ajax was het beste aller tijden, met de beste Ajacied aller tijden.

Je kunt vervolgens de keuze maken om dat als de benchmark te gebruiken en dan krijg je Yopi achtige benadering dat begrijpelijkerwijs geen enkel ander Ajaxseizoen daaraan kan tippen.

Je kunt ook in het nu leven, niet vergelijken en beseffen dat Ajax ook voor en na 71-73 noemenswaardige dingen heeft laten zien. Als we aan het eind van ons leven terug zullen kijken op een leven lang supporter zijn sluit ik niet uit dat, als het lukt, dit de meest verrassende landstitel is die we ooit hebben meegemaakt. En ook dát is iets voor de eeuwigheid, net als 71-73.

zeux

Bericht door zeux » za apr 05, 2025 4:14 pm

Precies, als je per se wilt blijven hangen in het 'ideaal' van 50+ jaar geleden, moet je kappen met Ajax volgen, want dat komt echt nooit meer terug. Dat was een unieke groep, die je nooit meer kunt 'kopen en die je ook nooit meer 'homegrown' kunt samenstellen, omdat de échte talenten alweer weg zijn zodra ze een paar goede wedstrijden (of een seizoen) voor het Eerste hebben gespeeld.

Maar zelfs dàn zou je nog progressie of een goede prestatie binnen de specifieke context moeten kunnen herkennen...

elliquido

Bericht door elliquido » ma apr 07, 2025 11:34 am

na de wedstrijd zei farioli op de vraag of hato weg gaat hij hoopt van niet omdat hij met hem een jaartje de CL in wil. (dat kan uteraard bij een andere club zijn, :ajaxsmiley.gif: ) maar het geeft hoop
NOOIT meer Seedorf a.u.b.

Ajax Rules

Bericht door Ajax Rules » ma apr 07, 2025 12:11 pm

Yopii schreef:
Er was een tijd dat geen Ajacied een trainer als Mourinho wilde, al bracht hij succes. Ajax had een eigen stijl, een eigen traditie. Kijk wat er van onze club geworden is: je ziet het verschil niet meer met de rest. :blush.gif: Het maakt al die successupporters van nu niet uit, als er maar gewonnen wordt. Met zulke supporters heb je geen vijanden nodig. :blush.gif: :blush.gif: :blush.gif: :blush.gif:
Kijk, dit vind ik een legitiem punt.

Alleen vind ik het wel dat je de zaken conceptueel goed uit elkaar moet houden. Een 'goede' trainer is voor mij puur en alleen iemand die overperformt. Farioli is in mijn ogen dus een fantastische trainer, terwijl ik Cruijff juist een middelmatige trainer vind (of iemand met zowel zeer sterke als zeer zwakke eigenschappen, waardoor hij per saldo middelmatig is).

Maar ik vind het helemaal legitiem om niets met Farioli te hebben en juist gek van Cruijff te zijn; wat ik eerder al zei: Cruijff is absoluut een zeer interessante en zelfs een legendarische trainer. Ik kan me voorstellen dat hij voor fans en journalisten enorm tot de verbeelding spreekt. Voor mij zit er geen enkele tegenstrijdigheid in het feit dat hij legendarisch en matig tegelijk is. Maar voor jou is dat wel een tegenstrijdigheid, omdat je alles op een hoop gooit en wars bent van een feitelijke en statistische benadering.
Socialisme is afgunst vermomd als mededogen, opgelegd met tirannie in de kleren van tolerantie.

Nihad

Bericht door Nihad » ma apr 07, 2025 12:38 pm

We moeten eens een keer stoppen met al die discussies over Cruijff. Cruijff is dood. Cruijff is alweer negen jaar dood. We moeten als club gewoon verder zonder hem want ik kan niet even blijven hangen in het verleden ook al was Cruijff een legende in alle opzichten opzichte.

Ajax Rules

Bericht door Ajax Rules » ma apr 07, 2025 12:46 pm

Nihad schreef:
ma apr 07, 2025 12:38 pm
We moeten eens een keer stoppen met al die discussies over Cruijff. Cruijff is dood. Cruijff is alweer negen jaar dood. We moeten als club gewoon verder zonder hem want ik kan niet even blijven hangen in het verleden ook al was Cruijff een legende in alle opzichten opzichte.
Het gaat niet om Cruijff, maar om hoe je naar het functioneren van een trainer kijkt. Dat lijkt bij Yopii nogal anders te werken in zijn hoofd dan bij sommige anderen.

Dus prima dat je als fan van de club Ajax iets anders wilt dan Farioli. Dat is subjectief. Maar dat hij objectief weergaloze prestaties levert, dat is iets anders.
Socialisme is afgunst vermomd als mededogen, opgelegd met tirannie in de kleren van tolerantie.

Arthur

Bericht door Arthur » ma apr 07, 2025 1:35 pm

Je moet ook kijken naar waar je vandaan komt. Toen FdB eindelijk de ban brak met de 30e was dat een absolute zegen voor de club.
Soms zijn er eerst resultaten met de bijbehorende financien nodig om weer attractiviteit met succes te kunnen combineren.

Door de wonderresultaten (zonder wondervoetbal) van Farioli hebben we een potentieel dominante periode van PSV in de kiem gesmoord, wat voor de komende jaren een gigantisch verschil kan maken in wat er bij ons wel en niet mogelijk is. Als Farioli nog 1 of 2 jaar blijft zal ik ook attractiever voetbal gaan eisen, maar er was dit jaar 0% de mogelijkheid om met attractief voetbal kampioen te worden en dat kampioenschap was in deze fase belangrijker.

Marillion
Site Admin

Bericht door Marillion » ma apr 07, 2025 1:48 pm

Zo zie ik het ook. Een belangrijke stap voor de club om er weer bovenop te komen. Nog een seizoen met slechte resultaten was ronduit rampzalig geweest. Dit besef maakt ook dat zoveel mensen er vrede mee hebben dat het voetbal op het moment vaak niet spectaculair maar wel heel degelijk is.

Dit heeft overigens niets te maken met successupporters. Veel mensen die al vele jaren bij Ajax komen kijken er zo tegenaan. De steun in het stadion is het hele seizoen ook gewoon dik in orde. Dat komt echt niet allemaal van mensen die aanhaken omdat er misschien weer iets te winnen valt.
Nil volentibus arduum

Ajax Rules

Bericht door Ajax Rules » ma apr 07, 2025 3:07 pm

Arthur schreef:
ma apr 07, 2025 1:35 pm
Je moet ook kijken naar waar je vandaan komt. Toen FdB eindelijk de ban brak met de 30e was dat een absolute zegen voor de club.
Soms zijn er eerst resultaten met de bijbehorende financien nodig om weer attractiviteit met succes te kunnen combineren.

Door de wonderresultaten (zonder wondervoetbal) van Farioli hebben we een potentieel dominante periode van PSV in de kiem gesmoord, wat voor de komende jaren een gigantisch verschil kan maken in wat er bij ons wel en niet mogelijk is. Als Farioli nog 1 of 2 jaar blijft zal ik ook attractiever voetbal gaan eisen, maar er was dit jaar 0% de mogelijkheid om met attractief voetbal kampioen te worden en dat kampioenschap was in deze fase belangrijker.
Het belang van CL neemt zo exponentieel snel toe met de jaren dat je misschien zelfs wel kunt zeggen dat FF de gehele toekomst van de club heeft gered.

Nihad

Bericht door Nihad » di apr 08, 2025 1:43 pm

Dat lijkt mij ook wat overdreven, maar dat Ajax begin dit seizoen zowel sportief, financieel als bestuurlijk erg slecht voor stond was een feit. En dat als we nog een rampjaar hadden meegemaakt, we weer tegen een jarenlange droogte aan gingen kijken zoals tussen 2004-2011. Mensen zoals Van Basten moeten hun mond over Ajax houden, zeker hij. Als analist heeft hij veel kritiek op het spel van Ajax dit seizoen, maar hij vergeet gemakkelijk dat hij in het seizoen 2008-2009 Ajax sportief en financieel in de problemen bracht, wat jaren lang door etterde. Zijn slecht gemaakte keuzes hebben de club destijds op meerdere vlakken beschadigd, dus het is wat vreemd om nu als criticus op te treden.

Ajax Rules

Bericht door Ajax Rules » di apr 08, 2025 2:06 pm

Nihad schreef:
di apr 08, 2025 1:43 pm
maar hij vergeet gemakkelijk dat hij in het seizoen 2008-2009 Ajax sportief en financieel in de problemen bracht, wat jaren lang door etterde.
Je kan veel van Marco van Basten zeggen, maar niet dat hij onvoldoende zelfkritisch is. Ik heb nog nooit een trainer gezien die zich zo bewust was van zijn eigen tekortkomingen en zo openlijk heeft uitgesproken dat hij niet de kwaliteiten voor de baan had.

wimpey

Bericht door wimpey » do apr 10, 2025 3:28 pm

De beste trainer des lands (en ver daarbuiten) viert vandaag z'n 36e verjaardag.

Trab
AT Toto winner 04/05

Bericht door Trab » do apr 10, 2025 8:31 pm

wimpey schreef:De beste trainer des lands (en ver daarbuiten) viert vandaag z'n 36e verjaardag.
Het is echt nog een broekie hè? 36. Haha.

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Nihad

Bericht door Nihad » do apr 10, 2025 9:07 pm

Trab schreef:
do apr 10, 2025 8:31 pm
wimpey schreef:De beste trainer des lands (en ver daarbuiten) viert vandaag z'n 36e verjaardag.
Het is echt nog een broekie hè? 36. Haha.

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Haha ja

Maar eerlijk, ik zag ook dat interview van hem op Ajax tv. Het is wel een hele charmante man. Natuurlijk echt een Italiaan. Maar heeft wel een bepaalde uitstraling. Ja, hij gaat echt ver komen in het vak.

Lionel

Bericht door Lionel » ma apr 28, 2025 9:13 pm

Stel dat we nu geen kampioen meer worden. Heeft Farioli dan gefaald?
IK GELOOF!!!!!!

999

Bericht door 999 » ma apr 28, 2025 11:43 pm

Doelstelling was toch CL halen ..
Blij met de punten ...

Plaats reactie