De toekomst: post-Cruijff

Alles over Ajax in z'n algemeenheid.

Moderator: mods

Je moet kiezen!

Cruijff (met De Boer, Bergkamp en Jonk)
57
69%
Van den Boog (met Van Gaal)
12
14%
Het lukt me niet!
14
17%

Totaal aantal stemmen: 83

joey
Erelid

Re: De toekomst: Cruijff terug bij Ajax, bestuur vertrekt.

Bericht door joey » ma aug 29, 2011 9:32 am

De voormalige topspelers staan in de rij om iets voor Ajax te doen. Dat is het leuke. Ze voelen gewoon dat er iets bijzonders gaat gebeuren bij onze club.
Het stinkt aan alle kanten!

Le T.

Bericht door Le T. » ma aug 29, 2011 9:59 am

Het Rob Witschge gevoel? Ik zie vooral oudspelers die dankzij hun populariteit als speler functies krijgen waar ze niet gekwalificeerd voor zijn en die ze niet elders zouden kunnen krijgen. Had Jonk veel betere aanbiedingen maar heeft hij die afgeslagen omdat er bij Ajax iets te gebeuren staat?

Ik vind het prima als het de juiste mensen op de juiste plek zijn, dus als Ajax er wat aan heeft. Maar die vraag lijkt helemaal niet te spelen.
Wollt ihr den totalen Mensch?

joey
Erelid

Bericht door joey » ma aug 29, 2011 10:25 am

Le T. schreef:Het Rob Witschge gevoel? Ik zie vooral oudspelers die dankzij hun populariteit als speler functies krijgen waar ze niet gekwalificeerd voor zijn en die ze niet elders zouden kunnen krijgen. Had Jonk veel betere aanbiedingen maar heeft hij die afgeslagen omdat er bij Ajax iets te gebeuren staat?
O, dus dat is het criterium?
Louis van Gaal was ontslagen door AZ en zat werkloos thuis. Hij kwam nergens aan de bak. Gelukkig voor hem woonde Harmsen in hetzelfde dorp als hij. Harmsen haalde hem naar Ajax.

Ik vind het prima als het de juiste mensen op de juiste plek zijn, dus als Ajax er wat aan heeft. Maar die vraag lijkt helemaal niet te spelen.

Nee, natuurlijk niet. Ze kijken niet naar kwaliteit. Vandaar dat Ling zonder enige discussie is aangesteld als AD. :hypocrite.gif:

Er zijn veel meer gegadigden dan functies. Er wordt heus geselecteerd.

Le T.

Bericht door Le T. » ma aug 29, 2011 10:46 am

joey schreef:
Le T. schreef:Het Rob Witschge gevoel? Ik zie vooral oudspelers die dankzij hun populariteit als speler functies krijgen waar ze niet gekwalificeerd voor zijn en die ze niet elders zouden kunnen krijgen. Had Jonk veel betere aanbiedingen maar heeft hij die afgeslagen omdat er bij Ajax iets te gebeuren staat?
O, dus dat is het criterium?
Louis van Gaal was ontslagen door AZ en zat werkloos thuis. Hij kwam nergens aan de bak. Gelukkig voor hem woonde Harmsen in hetzelfde dorp als hij. Harmsen haalde hem naar Ajax.
Voor 5 ton in een hoge functie waar hij totaal geen ervaring mee had?

Nee, natuurlijk niet. Ze kijken niet naar kwaliteit. Vandaar dat Ling zonder enige discussie is aangesteld als AD. :hypocrite.gif:

Er zijn veel meer gegadigden dan functies. Er wordt heus geselecteerd.
Voor de functie van AD zijn er kennelijk helemaal geen gegadigden, en dat Ling als kandidaat naar voren werd geschoven duidt nou niet bepaald op strenge selectie. Op basis waarvan is Jonk de selectie eigenlijk doorgekomen/

Iedereen doet maar alsof die oudspeler zich maar opofferen voor Ajax, terwijl vaststaat dat die oudspelers er heel veel aan hebben, prima verder, maar nog lang niet vaststaat dat Ajax daar in gelijke mate voordeel van heeft, of zelfs überhaupt voordeel. Feitelijk komt het er op neer dat ze hun populariteit als speler en hun vriendschappen te gelde maken en gebruiken voor een carrierestap. Hoe het belang van Ajax daarmee gediend is mag de vraag kennelijk niet zijn.

joey
Erelid

Bericht door joey » ma aug 29, 2011 11:30 am

Van Gaal had inderdaad amper ervaring in welke leidinggevende functie dan ook toen hij naar Ajax kwam. En op zeker moment werd hij zomaar aangesteld als hoofdtrainer. Dat had volgens jou dus niet mogen gebeuren.

Zelfde geldt trouwens voor De Boer. Ik neem dus aan dat jij tegen de aanstelling van De Boer was? En was jij ook tegen de aanstelling van Westerhof, Blind of JOR als hoofd opleiding? Die mensen hadden óók geen enkele ervaring in die functie. En wat vond je van de broer van Jol? Hij bemoeide zich overal mee, terwijl hij vooral naam gemaakt heeft als chauffeur van de hoofdtrainer.

Binnen de voetbalwereld is echt bekend welke oud-spelers kijk hebben op het spel, welke oud-spelers zakelijk inzicht hebben en welke oud-spelers domoren of losbollen zijn.

Le T.

Bericht door Le T. » ma aug 29, 2011 11:51 am

joey schreef:Van Gaal had inderdaad amper ervaring in welke leidinggevende functie dan ook toen hij naar Ajax kwam. En op zeker moment werd hij zomaar aangesteld als hoofdtrainer. Dat had volgens jou dus niet mogen gebeuren.
Hij had toen intern al wat laten zien.
Zelfde geldt trouwens voor De Boer. Ik neem dus aan dat jij tegen de aanstelling van De Boer was?
Twijfelgeval, enerzijds was hij al jaren bezig met het vak en had hij het goed gedaan als assistenttrainer. Dus dan is hij op een gegeven moment wel toe aan een hoofdtrainerschap. Anderzijds zou het goed zijn voor zo iemand om een jaartje of misschien wel 2 hoofdtrainer te zijn van een kleine club.
En was jij ook tegen de aanstelling van Westerhof, Blind of JOR als hoofd opleiding? Die mensen hadden óók geen enkele ervaring in die functie. En wat vond je van de broer van Jol? Hij bemoeide zich overal mee, terwijl hij vooral naam gemaakt heeft als chauffeur van de hoofdtrainer.
Hij bleef tenminste niet plakken aan de loonlijst van Ajax toen degene die hem binnen had gebracht ermee ophield, hij werkte voor Jol en niet voor Ajax. Dat heb ik liever dan dat uitvretergedrag van Witschge en Van 't Schip, die vangen lekker centen voor nietsdoen omdat ze in het kielzog van Van Basten meekonden.
Binnen de voetbalwereld is echt bekend welke oud-spelers kijk hebben op het spel, welke oud-spelers zakelijk inzicht hebben en welke oud-spelers domoren of losbollen zijn.
Dat vraag ik me af, bovendien is kijk op het spel hebben wat anders dan een functie goed vervullen.

Als Jonk en Bergkamp graag iets voor Ajax willen betekenen en erbij willen zijn als er wat moois staat te gebeuren dan is dat op zich prima. Maar dan hoeft er niet hard over de salarissen onderhandeld te worden, want met hun staat van dienst kunnen ze niet eens aanspraak maken op het salaris van JOR, laat staan veel meer. Dat ze het 'technische hart' gaan vormen is ook geen argument, want ze werken ook gewoon maar fulltime.

Dan gaat het dus niet om wat zij voor Ajax kunnen betekenen maar wat Ajax voor hen kan betekenen.

Alexander

Bericht door Alexander » ma aug 29, 2011 11:55 am

Le T. schreef:
En was jij ook tegen de aanstelling van Westerhof, Blind of JOR als hoofd opleiding? Die mensen hadden óók geen enkele ervaring in die functie. En wat vond je van de broer van Jol? Hij bemoeide zich overal mee, terwijl hij vooral naam gemaakt heeft als chauffeur van de hoofdtrainer.
Hij bleef tenminste niet plakken aan de loonlijst van Ajax toen degene die hem binnen had gebracht ermee ophield, hij werkte voor Jol en niet voor Ajax. Dat heb ik liever dan dat uitvretergedrag van Witschge en Van 't Schip, die vangen lekker centen voor nietsdoen omdat ze in het kielzog van Van Basten meekonden.
Geintje zeker? Het is algemeen bekend dat Jol vele miljoenen heeft gekregen bij zijn vertrek. Daarvan zal vast ook in 1x direct een bedrag naar Cockie zijn gegaan.

Le T.

Bericht door Le T. » ma aug 29, 2011 12:00 pm

Alexander schreef:
Le T. schreef:
Geintje zeker? Het is algemeen bekend dat Jol vele miljoenen heeft gekregen bij zijn vertrek. Daarvan zal vast ook in 1x direct een bedrag naar Cockie zijn gegaan.
Dan zal het bedrag ook wel algemeen bekend zijn.

Is ook al algemeen bekend wat Volendammislukkeling Jonk en beginneling met niet zulke goede beoordelingen Bergkmap jaarlijks overgemaakt krijgen?

joey
Erelid

Bericht door joey » ma aug 29, 2011 12:08 pm

Le T. schreef:Hij had toen intern al wat laten zien.
O, kijk eens aan. En het is uitgesloten dat Bergkamp en Jonk intern al wat hebben laten zien? :confused.gif:
Twijfelgeval, enerzijds was hij al jaren bezig met het vak en had hij het goed gedaan als assistenttrainer. Dus dan is hij op een gegeven moment wel toe aan een hoofdtrainerschap. Anderzijds zou het goed zijn voor zo iemand om een jaartje of misschien wel 2 hoofdtrainer te zijn van een kleine club.
Assistent is heel wat anders dan hoofdtrainer. Bovendien werkte De Boer vooral bij de jeugd. Maar ik begrijp dat bezig zijn met het vak voor jou een criterium is?
Nog los van wat Alexander zegt, deze Cock was niet eens formeel aangesteld, had alleen ervaring in het amateurvoetbal, was zonder zijn broer nooit bij Ajax binnengekomen maar bemoeide zich overal mee. Dat vind jij prima, maar oud-spelers mogen geen bekenden aanstellen? :confused.gif:

Als Jonk en Bergkamp graag iets voor Ajax willen betekenen en erbij willen zijn als er wat moois staat te gebeuren dan is dat op zich prima. Maar dan hoeft er niet hard over de salarissen onderhandeld te worden, want met hun staat van dienst kunnen ze niet eens aanspraak maken op het salaris van JOR, laat staan veel meer. Dat ze het 'technische hart' gaan vormen is ook geen argument, want ze werken ook gewoon maar fulltime.
Ach, die roddels...
Bergkamp wordt neergezet als een geldwolf, daar zal wel een reden voor zijn. Rob Jansen ontkent dat Bergkamp het genoemde bedrag heeft gevraagd en hij zal het wel weten, nietwaar? Verder krijgt Bergkamp een zware baan en mag hij dus een goed salaris verdienen.
Dan gaat het dus niet om wat zij voor Ajax kunnen betekenen maar wat Ajax voor hen kan betekenen.
Het werkt twee kanten uit.

Le T.

Bericht door Le T. » ma aug 29, 2011 3:48 pm

joey schreef:
Le T. schreef:Hij had toen intern al wat laten zien.
O, kijk eens aan. En het is uitgesloten dat Bergkamp en Jonk intern al wat hebben laten zien? :confused.gif:
Ze zijn naar voren geschoven door Cruijff en die is er nooit dus het lijkt me niet dat ze er zitten omdat ze intern zoveel hebben laten zien. En als ik me niet vergis werd hun functioneren tot nu toe als onverdeeld positief beoordeeld.
Assistent is heel wat anders dan hoofdtrainer. Bovendien werkte De Boer vooral bij de jeugd. Maar ik begrijp dat bezig zijn met het vak voor jou een criterium is?
Toewijding en het vak willen leren, jazeker. Figuren die denken dat ze het als enige begrijpen omdat ze zelf goed hebben gevoetbald en veel hebben gegolfd en daarvoor een miljoen per jaar willen vangen moet je niet hebben.
Nog los van wat Alexander zegt, deze Cock was niet eens formeel aangesteld, had alleen ervaring in het amateurvoetbal, was zonder zijn broer nooit bij Ajax binnengekomen maar bemoeide zich overal mee. Dat vind jij prima, maar oud-spelers mogen geen bekenden aanstellen? :confused.gif:
Cock werkte voor Jol, niet voor Ajax. Jol heeft Ajax dan ook niet met Cock opgezadeld toen hij vertrok, terwijl Van Basten Ajax wel met Witschge en Van 't Schip heeft opgezadeld. Het maakt nogal verschil of je familie of een vriendje aan een baan helpt uit eigen zak of uit de zak van Ajax.
Ach, die roddels...
Bergkamp wordt neergezet als een geldwolf, daar zal wel een reden voor zijn. Rob Jansen ontkent dat Bergkamp het genoemde bedrag heeft gevraagd en hij zal het wel weten, nietwaar? Verder krijgt Bergkamp een zware baan en mag hij dus een goed salaris verdienen.
Wat was dan wel het bedrag? Heeft hij dat ook gezegd? Ik zie niet in waarom de loonkosten moeten stijgen als je overschakelt op minder gekwalificeerd personeel.
Het werkt twee kanten uit.
Vooralsnog werkt het één kant uit.

LucaS

Bericht door LucaS » ma aug 29, 2011 3:59 pm

Jonk en met name Bergkamp hebben inderdaad intern al wat laten zien, namelijk dat ze nog niet toe zijn aan een volgende stap. Laat staan dus, zoals nu, het overslaan van tien stappen.
I think I lost my fucking headache

joey
Erelid

Bericht door joey » ma aug 29, 2011 4:23 pm

Ach, dat kwam van het kamp-Coronel. Is niet serieus te nemen. Ze hebben Bergkamp namelijk wél van de D-tjes naar de A1 laten promoveren.

@Le T: De Boer trainer maken was zo'n gok als Van Gaal trainer maken of Wouters trainer maken of Blind trainer maken of Van Basten trainer maken. We hebben het over beginnende trainers die nog nooit een BVO onder hun hoede hebben gehad. De ene keer pakt het goed uit, de andere keer pakt het slecht uit. Je weet nooit hoe zo iemand zich houdt onder de druk van het topvoetbal. Michael van Praag zei ooit: 'We hebben toen héél erg veel geluk gehad dat Van Gaal het zo goed deed, want eigenlijk wisten we het niet meer.'

Toewijding zegt me geen bal. Blind en Wouters waren vast reuze toegewijd, maar ze waren ook reuze incapabel.

Nee, dat moest erbij komen, dat wij met Cock Jol waren blijven zitten. VDB had nooit mogen accepteren dat iemand die niet eens op de loonlijst stond binnen Ajax de lakens ging uitdelen. Dit was een zuivere vorm van nepotisme. En natuurlijk betaalde Ajax Cock Jol wel, maar indirect. Martin Jol verdiende voor twee. Hij kreeg een buitensporig salaris.

Rooie

Bericht door Rooie » ma aug 29, 2011 4:25 pm

Vanavond overigens Molenaar bij VI, zal ongetwijfeld over de 'revolutie' gaan.

LucaS

Bericht door LucaS » ma aug 29, 2011 4:40 pm

Van de D'tjes naar de A1 is toch nog wel heel wat stappen minder dan van de D'tjes naar technisch hart. Maar goed, het is blijkbaar de concensus dat de hand volledig in handen leggen van rookies de niet verder komen dan ja menner Cruijff (moet meneer staan, maar ik vond de vergissing eigenlijk wel treffend), een briljant plan is.

Le T.

Bericht door Le T. » ma aug 29, 2011 4:59 pm

joey schreef:Ach, dat kwam van het kamp-Coronel. Is niet serieus te nemen. Ze hebben Bergkamp namelijk wél van de D-tjes naar de A1 laten promoveren.

@Le T: De Boer trainer maken was zo'n gok als Van Gaal trainer maken of Wouters trainer maken of Blind trainer maken of Van Basten trainer maken. We hebben het over beginnende trainers die nog nooit een BVO onder hun hoede hebben gehad. De ene keer pakt het goed uit, de andere keer pakt het slecht uit.
Het idee dat een goede voetballer een goede trainer wordt pakt in ieder geval heel vaak verkeerd uit. Als je gaat kijken naar wat een ex-voetballer gedaan heeft, wat hij geleerd heeft, wat zijn kijk op het spel is, en op didactiek is, en dat is heel wat dan is de kans dat het lukt al een stuk groter. Je moet niet doen alsof je je veel mislukkingen kunt veroorloven, nog een tiental jaar met trainers als Wouters, Van Basten en Blind en je zakt af naar een niveau waarvan het niet meer terugkomen is.
Je weet nooit hoe zo iemand zich houdt onder de druk van het topvoetbal. Michael van Praag zei ooit: 'We hebben toen héél erg veel geluk gehad dat Van Gaal het zo goed deed, want eigenlijk wisten we het niet meer.'
Druk is vooral relevant als het bestuur daaronder dreigt te bezwijken, een zwak bestuur lokt ook druk uit. Van Praag trok zich niks aan van de druk en wist dat Van Gaal een plan had en niet zomaar wat deed.
Toewijding zegt me geen bal. Blind en Wouters waren vast reuze toegewijd, maar ze waren ook reuze incapabel.
Als je toegewijd aan het vak bent dan in incapabel niet het te verwachten resultaat van die toewijding. Blind werd trainer tegen wil en dank dus die ga ik dat niet verwijten, maar zo'n De Boer doet zoveel mogelijk om een goede trainer te worden. Dus als hij dan talent heeft, dan is hij al optimaal voorbereid voor iemand die nog geen hoofdtrainer is geweest.
Nee, dat moest erbij komen, dat wij met Cock Jol waren blijven zitten. VDB had nooit mogen accepteren dat iemand die niet eens op de loonlijst stond binnen Ajax de lakens ging uitdelen. Dit was een zuivere vorm van nepotisme. En natuurlijk betaalde Ajax Cock Jol wel, maar indirect. Martin Jol verdiende voor twee. Hij kreeg een buitensporig salaris.
Ik weet niet wat hij verdiende maar dat is een ander verhaal, en als je daardoor bespaart op de technische staf is dat ook wat waard. Dan heb je Jol voor een bepaald bedrag, of je hem dat nou waard vindt of niet, en dan hoef je niet nog eens de vriendjes van hem door te betalen wanneer hij ermee ophoudt. Dat was met Witschge en Van 't Schip wel zo, en dan ben je dus gewoon opgezadeld met twee nietsnutten door de trainer die alleen maar deed alsof hij er wat van kon en die zelf opstapte. Dat deugt natuurlijk niet, dan gebruik je Ajax om geld naar je vriendjes te schuiven.

LucaS

Bericht door LucaS » ma aug 29, 2011 5:11 pm

joey schreef:Nee, dat moest erbij komen, dat wij met Cock Jol waren blijven zitten. VDB had nooit mogen accepteren dat iemand die niet eens op de loonlijst stond binnen Ajax de lakens ging uitdelen. Dit was een zuivere vorm van nepotisme.
Die laatste quote is trouwens wel grappig. Staat Cruijff op de loonlijst? Zette hij het mes op de keel van de directie? Ik lees nu dat de directie inderdaad, zoals ze dan ook niet deed, nooit mag accepteren dat iemand die niet op de loonlijst staat de lakens uitdeelt. Mooi dat je dat inmiddels ook vindt!

joey
Erelid

Bericht door joey » ma aug 29, 2011 5:36 pm

Liep Cruijff soms op de Toekomst rond? :confused.gif:

Moet je wel onderscheid maken tussen personeelsleden en clubmensen die zich onbezoldigd voor Ajax inzetten. Cruijff valt in de laatste categorie. Net als Coronel bijvoorbeeld.

Maar het ging over Cock Jol. Jol mocht álles van VDB, zelfs zijn broer binnenhalen. :excited.gif:

Neefkens
Erelid

Bericht door Neefkens » ma aug 29, 2011 5:48 pm

Je hebt PM. :biggthumpup.gif:

jabu

De toekomst: Cruijff terug bij Ajax, bestuur vertrekt.

Bericht door jabu » ma aug 29, 2011 5:53 pm

joey schreef:Liep Cruijff soms op de Toekomst rond? :confused.gif:
Deed hij dat maar... :smallgrin.gif:

Dubbel
AT EC 2012 winner

Bericht door Dubbel » ma aug 29, 2011 6:38 pm

joey schreef:Nee, dat moest erbij komen, dat wij met Cock Jol waren blijven zitten.
:rofl.gif:

Maar genoeg over Martin en Co. Bij zijn aanstelling was 90% voorstander dus kun je achteraf niet zeuren dat hij is aangesteld.

Le T.

Bericht door Le T. » ma aug 29, 2011 6:43 pm

joey schreef:Liep Cruijff soms op de Toekomst rond? :confused.gif:

Moet je wel onderscheid maken tussen personeelsleden en clubmensen die zich onbezoldigd voor Ajax inzetten. Cruijff valt in de laatste categorie. Net als Coronel bijvoorbeeld.
Klopt, maar er is wel een verschil tussen bezoldigd worden en met salariseisen komen die je bewezen kwaliteiten en ervaringsniveau voor die functie ver onstijgen omdat je via vriendjespolitiek in een belangrijke positie bent gemanouvreerd.
Maar het ging over Cock Jol. Jol mocht álles van VDB, zelfs zijn broer binnenhalen. :excited.gif:
Er waren ook niet zoveel mensen die bereid waren de rommel van Van Basten op te ruimen en daar ook de capaciteiten voor hadden. Dus Jol had een sterke onderhandelingspositie, het was niet zo dat De Boer toen zijn enorme Ajaxhart al liet spreken, dat wilde hij pas toen het vuile werk was opgeknapt. Als Jol dan prettig werkt met zijn broer erbij, andere vertrouwelingen zijn er ook niet te vinden binnen slangenkuil Ajax zo bleek al snel, dan is dat maar zo. Hetzelfde had Van Basten met Witschge en Van 't Schip. Alleen Jol scheepte Ajax niet met de loonkosten op, hij droeg zelf de volledige verantwoordelijkheid en het risico. Dan vind ik dat keurig opgelost. Je wist bij Jol wat je kreeg en waar je aan vast zat, en aan Cock zat je niet vast.

wimpey

Bericht door wimpey » ma aug 29, 2011 7:31 pm

Le T. schreef: Ik vind het prima als het de juiste mensen op de juiste plek zijn, dus als Ajax er wat aan heeft. Maar die vraag lijkt helemaal niet te spelen.
Pcs. Ajax heeft behoefte aan mensen als vd Dussen, Cock Jol, Mino 'the hustler' Raiola en Rik vd Boog!

En aan spelers als Suk, Atouba, Kerlon, Ze Eduardo, Lodeiro, Mido, Tainio, Ooijer, Graafland, Verhoeven! Kost wat, maar dan heb je ook wat!

Jammer dat Jol en Boog weg zijn, want anders hadden we dit seizoen kunnen genieten van Grygera.

999

Bericht door 999 » ma aug 29, 2011 7:38 pm

Dat kost wat slaat natuuriljk nergens op .. Maar Wimpey heb je echt geen andere platen in je muziekcollectie ?.
Blij met de punten ...

LucaS

Bericht door LucaS » ma aug 29, 2011 8:44 pm

Wimpey zal erg tevreden zijn met Blind. Die is volgens Molenaar verantwoordelijk voor de transfers en doet het fantastisch. Volgens diezelfde Molenaar tenminste.

joey
Erelid

Bericht door joey » ma aug 29, 2011 9:06 pm

O, jij hebt vertrouwen in het oordeel van Molenaar? :hypocrite.gif: :smallgrin.gif:

Wat had Molenaar trouwens te vertellen?

Plaats reactie