De toekomst: post-Cruijff

Alles over Ajax in z'n algemeenheid.

Moderator: mods

Je moet kiezen!

Cruijff (met De Boer, Bergkamp en Jonk)
57
69%
Van den Boog (met Van Gaal)
12
14%
Het lukt me niet!
14
17%

Totaal aantal stemmen: 83

peter
Site Admin & Toto winner WC 2006, EC 2008

Re: De toekomst: Cruijff terug bij Ajax, bestuur vertrekt.

Bericht door peter » zo aug 14, 2011 1:11 pm

We moeten het succes inderdaad meten aan de doorstroming, maar dat gaan we wel merken in de toekomst. Je kan nooit zeggen dat de jeugdopleiding van nu top is omdat we op het WK zo goed presteren met jongens als de Jong en Sneijder. Maar wat vind jij van de huidige gang van zaken in de jeugdopleiding, Lucas? Je bent namelijk nogal positief, dus je hebt er blijkbaar wel een beeld bij. Waar vind jij dat het goed gaat? Is dat overall of een speciale lichting?

LucaS

Bericht door LucaS » zo aug 14, 2011 1:15 pm

Zoals ik al zeg, ik meet het af ana de doorstroming. Ik ga niet regelmatig kijken ofzo. Overigens heeft Cruijff ons geleerd dat dat ook nergens voor nodig is.
Nogmaals, de huidige A-selectie (die kampioen is) bestaat voor 60% uit zelf opgeleide spelers. Ik wil met alle liefde toegeven dat we de effecten van JOR nog moeten gaan zien, maar dan hebben we dit aan Co en Blind te danken. Ik meen me te herinneren dat die een paar jaar terug ook als de meest waardeloze types zijn afgeschilderd.
I think I lost my fucking headache

Bert
Contacteer:

Bericht door Bert » zo aug 14, 2011 1:20 pm

Je moet het succes van de opleiding juist meten aan de hand van de kwaliteit van het individu binnen de opleiding. Goede spelers stromen namelijk vanzelf door.
Nog steeds eens met Boem.

En met niemand anders!

LucaS

Bericht door LucaS » zo aug 14, 2011 1:29 pm

Precies. En de belangrijkste leeftijd is zo 16 a 17 jaar. Het interesseert me niet zo veel wat er in de D-tjes en de C-tjes gebeurt. Ik heb ook niet de illusie dat ik kan zien wie het van die lichting gaan redden. Nou heb ik wel vernomen dat de trainer van de D-tjes afgelopen jaren het niet al te best heeft gedaan. :hypocrite.gif:

De doorstroming geeft aan dat Ajax een geweldige opleiding heeft.

joey
Erelid

Bericht door joey » zo aug 14, 2011 1:31 pm

@Le T: Babel was allang weg toen Van Basten kwam.

Luuk, ik zou niet weten waarom we er trots op moeten zijn dat er spelers uit onze opleiding rondlopen bij NEC of Sparta. Onze opleiding hoort bij Ajax, niet bij de KNVB. We moeten toppers voor onszelf opleiden in plaats van middelmaat voor andere clubs.
Het stinkt aan alle kanten!

Le T.

Bericht door Le T. » zo aug 14, 2011 2:33 pm

joey schreef:@Le T: Babel was allang weg toen Van Basten kwam.
Ik meen dat Van Basten hem in de jeugd getraind heeft. Toen gold kennelijk nog wel dat kampioen worden daar belangrijker was dan spelers klaarstomen voor het eerste.
Wollt ihr den totalen Mensch?

joey
Erelid

Bericht door joey » zo aug 14, 2011 3:33 pm

Van Basten trainde Jong Ajax. En bij mijn weten maakte Babel geen deel uit van zijn selectie, maar ik kan me vergissen.

Le T.

Bericht door Le T. » zo aug 14, 2011 3:48 pm

joey schreef:Van Basten trainde Jong Ajax. En bij mijn weten maakte Babel geen deel uit van zijn selectie, maar ik kan me vergissen.
Ik weet het ook niet zeker. Maar daar gaat het ook niet om, het gaat erom dat er nogal selectief met argumenten wordt omgegaan ten aanzien van het kamp Cruijff. Toen was het kampioenschap met Jong Ajax een argument voor Van Basten, nu is het een argument tegen de jeugdopleiding zoals die is, terwijl die verandering als is ingezet.

peter

Bericht door peter » zo aug 14, 2011 3:52 pm

Huh? Cruijff heeft gezegd dat Jong Ajax kampioen moet worden? Heb je daar een bron voor?

Le T.

Bericht door Le T. » zo aug 14, 2011 3:59 pm

Nee, maar toen Cruijff de benoeming van Van Basten kwam redden was vanuit de voorstanders het argument dat hij het zo goed had gedaan met Jong Ajax. En dat sloeg niet op hoe die spelers werden afgeleverd bij het eerste.

joey
Erelid

Bericht door joey » zo aug 14, 2011 4:02 pm

Natuurlijk heeft hij daar geen bron voor. Cruijff vindt kampioenschappen bij de opleidingsteams niet belangrijk. Hij liet De Boertjes, Witschge, Bergkamp en Roy met Ajax 2 meedoen of zelfs met Ajax 1, met als gevolg dat de A1 geen kampioen werd.

Ik ben geen fan van de trainer Van Basten, maar ik vind niet dat je het hem (als verantwoordelijke bij Jong Ajax) kunt aanrekenen als een speler als Babel (die van jongs af aan bij Ajax speelde) technisch zwak is. Babel had de technische vaardigheden al jaren eerder moeten aanleren.

peter

Bericht door peter » zo aug 14, 2011 4:06 pm

Heb je daar een bron van Le T.? Ik weet dat Cruijff altijd heeft gezegd dat hij iemand van '88 generatie als bondscoach wilde hebben na het aftreden van Dickie en Willem en hij zag het altijd zitten in MvB. Als jij zegt dat dat vanwege de goede prestaties (lees: kampioenschap) van Jong Ajax was, dan wil ik dat graag wel even zien.

joey
Erelid

Bericht door joey » zo aug 14, 2011 4:09 pm

Jong Ajax voetbalde onder Van Basten aardig. En zoveel toppers zaten er niet in dat team.

peter

Bericht door peter » zo aug 14, 2011 4:15 pm

Dat kan natuurlijk, maar dat het kampioenschap van Jong Ajax de reden was om van Basten aan te prijzen bij de KNVB wil ik graag even geverifieerd zien. Daar heb ik namelijk sterk mijn twijfels over en daarmee trek ik eigenlijk het hele verhaal van Le T. in twijfel. Hij probeert een tegenstelling te creëren die er niet is. Hoe zat dat bijvoorbeeld bij de Boer? Werd die nog ergens in de jeugd kampioen, want dan heeft Le T. daar ook een stok om mee te slaan. Cruijff heeft dan vast ook gezegd dat de prestaties (lees: kampioenschappen) van de Boer in de jeugd reden waren om hem aan te trekken als hoofdcoach.

LucaS

Bericht door LucaS » zo aug 14, 2011 4:19 pm

De Boer is niet aangesteld op advies van Cruijff.

Die was vast met Wim Jansen of Rijkaard gekomen

Dubbel
AT EC 2012 winner

Bericht door Dubbel » zo aug 14, 2011 6:47 pm

LucaS schreef:De Boer is niet aangesteld op advies van Cruijff.

Die was vast met Wim Jansen of Rijkaard gekomen
Na twee wedstrijden bovenaan en 9 goals gescoord... Eat your heart out, Lucas! :ajaxsmiley.gif:

Demosthenes

Bericht door Demosthenes » zo aug 14, 2011 6:53 pm

Ik kan er naast zitten, het geheugen van "iemand op mijn leeftijd" is al tientallen jaren aan het verslechteren, maar was niet Johnny van 't Schip, i.p.v. Van Basten, in die tijd verantwoordelijk voor Jong Ajax?
Nancy Isenberg in "White Trash": "Historical mythmaking is made possible only by forgetting".

Le T.

Bericht door Le T. » zo aug 14, 2011 10:18 pm

Peter schreef:Dat kan natuurlijk, maar dat het kampioenschap van Jong Ajax de reden was om van Basten aan te prijzen bij de KNVB wil ik graag even geverifieerd zien. Daar heb ik namelijk sterk mijn twijfels over en daarmee trek ik eigenlijk het hele verhaal van Le T. in twijfel. Hij probeert een tegenstelling te creëren die er niet is. Hoe zat dat bijvoorbeeld bij de Boer? Werd die nog ergens in de jeugd kampioen, want dan heeft Le T. daar ook een stok om mee te slaan. Cruijff heeft dan vast ook gezegd dat de prestaties (lees: kampioenschappen) van de Boer in de jeugd reden waren om hem aan te trekken als hoofdcoach.
Daar gaat het niet om. Het gaat om de selectiviteit in argumenten van het Cruijff-kamp, en dat beslaat meer dan Cruijff zelf. Ik vind het ook een goed punt dat je bewust afstand neemt van het idee dat de jeugd bij Ajax zoveel mogelijk moet winnen, ten bate van hun ontwikkeling. Dat is bij mijn weten een relatief nieuwe keuze, aangezien Ajaxspelers zich vroeger konden richten op hun persoonlijke ontwikkeling terwijl ze alles wonnen. Dan moet je die keuze maken wanneer die daar concreet voor je ligt, dat is echter 3 jaar geleden al gebeurd. Dat komt dus niet van Cruijff. Sterker nog, bij de aanstelling van Van Basten, hoe dan ook iemand uit en van het Cruijffkamp, werd door zijn voorstanders nog beargumenteerd dat hij het zo goed had gedaan met Jong Ajax. Hij had namelijk het kampioenschap behaald, de staat waarin hij spelers afleverde voor het 1e was niet de lat waarlangs hij gelegd is.

Bert
Contacteer:

Bericht door Bert » zo aug 14, 2011 10:27 pm

Doet er natuurlijk ook totaal niet toe dat Van Basten in aanmerking kwam voor een totaal andere positie dan Bergkamp en Jonk.

Ja, Le T, behalve jij is iedereen zó selectief. :excited.gif:
Nog steeds eens met Boem.

En met niemand anders!

Jöhnk
Site Admin & AT Toto winner 06/07

Bericht door Jöhnk » zo aug 14, 2011 10:30 pm

De discussie over de aanstelling van Van Basten was volgens mij drie jaar geleden. :confused.gif:

Ajaciedjuh

Bericht door Ajaciedjuh » ma aug 15, 2011 4:28 am

Telesport
Ook Overmars terug bij Ajax

Van onze Telesportredactie
AMSTERDAM – Net als Jaap Stam zal ook Marc Overmars één dag per week de jeugd van Ajax gaan trainen. De voormalige aanvaller zal de individuele trainingen van de A1 en Jong Ajax voor zijn rekening nemen. Overmars is ook commissaris bij Go Ahead Eagles, waarbij hij als adviseur van de technische staf fungeert.

Naast Stam en Overmars, zijn ook de ex-internationals Ronald de Boer en John Bosman dit seizoen actief op de toekomst. De Boer assisteert bij de A1, terwijl Bosman dezelfde rol bij Jong Ajax heeft. Ook zij zullen bij individuele trainingen worden ingeschakeld.
"Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience."

Ajaciedjuh

Bericht door Ajaciedjuh » ma aug 15, 2011 4:33 am

Telesport, colomn Cruijff. Geen eigen regels/wetten meer!? :666.gif:
Tip voor de sponsors

Over het gesprek van vrijdag tussen de commissarissen en benoemingscommissie van Ajax zal u vandaag niets lezen. Er is afgesproken, dat er naar buiten toe niets gezegd wordt. Omdat we dat afgesproken hebben, houd ik me daar ook aan.
"Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience."

Neefkens
Erelid

Bericht door Neefkens » ma aug 15, 2011 5:26 am

Goed nieuws! Echt gepraat in Barcelona en nu spijkers met koppen.

joey
Erelid

Bericht door joey » ma aug 15, 2011 8:15 am

Inderdaad goed nieuws. :ajaxscarf.gif:

Met elkaar praten in plaats van over elkaar, het is weer eens iets anders.

Thijs
Site Admin & Toto winner WC 2010

Bericht door Thijs » ma aug 15, 2011 8:32 am

Grappige anekdote: de groep die naar Barcelona ging vloog met de luchtvaartmaatschappij Vueling. Maar wat stond er op alle tv-schermpjes in het vliegtuig?

LING - LING - LING

:smallgrin.gif: Heb er een foto van gezien, haha.
Don't worry 'bout a thing...cause every little thing gonna be alright!

Plaats reactie