De toekomst: post-Cruijff

Alles over Ajax in z'n algemeenheid.

Moderator: mods

Je moet kiezen!

Cruijff (met De Boer, Bergkamp en Jonk)
57
69%
Van den Boog (met Van Gaal)
12
14%
Het lukt me niet!
14
17%

Totaal aantal stemmen: 83

LucaS

Re: De toekomst: Cruijff terug bij Ajax, bestuur vertrekt.

Bericht door LucaS » za aug 13, 2011 1:19 pm

:loveu.gif:

Je weet ik heb een zeer hoge hoed van je op, maar het herkennen van de echte grootheden op het gebied van (technisch) leiding geven is niet je sterkste kant!
I think I lost my fucking headache

joey
Erelid

Bericht door joey » za aug 13, 2011 1:26 pm

Dat is geheel wederzijds, Luuk! :poketoungeb.gif:

@Neef: dat lijkt er wel op, ja. :smallgrin.gif:
Het stinkt aan alle kanten!

Le T.

Bericht door Le T. » za aug 13, 2011 1:44 pm

Neefkens schreef:Ik verlang zo naar rust rondom ons cluppie, ik vraag me af of de scheiding in een operationele en een voetbaldirecteur de oplossing is. Maar misschien is het schaap met de 5 poten wel niet te vinden nu. :blush.gif:
Er is al veel te veel geblaat en kuddegedrag, alsjeblieft geen schaap. De bestuursstructuur is 3 jaar geleden veranderd, dat was nodig, en dat is een succes geweest. Daar was dan ook totaal geen kritiek op. We moeten gewoon een AD hebben die zich een goed bestuurder heeft getoond, die weet waar hij voetbalexpertise moet halen en die snapt waar Ajax voor staat. Meer niet.

Wat we nu zien is een roep om de structuur aan te passen aan het feit dat Cruijff en zijn kamp incompetent zijn gebleken in het vinden van een alternatief voor diegene die van hen weg moest. Een andere drijfveer is het creeeren van excessief betaalde baantjes voor vriendjes van Cruijff. Een slechter uitgangspunt om een bestuursstructuur te veranderen is bijna niet denkbaar. Het leidt dan ook tot absurde uitkomsten, noe moet de Ledenraad weer weg of in ieder geval de voorzitter van de club niet de voorzitter van de NV zijn, terwijl dat nou juist is wat feitelijk in de praktijk de NV Ajax tot voetbalclub maakt.
Wollt ihr den totalen Mensch?

Neefkens
Erelid

Bericht door Neefkens » za aug 13, 2011 1:48 pm

Erg leuk sfeerstukje van AD- verslaggever Edwin Winkels:
http://barcelonaaaaa.wordpress.com/2011 ... n-cruijff/

joey
Erelid

Bericht door joey » za aug 13, 2011 2:02 pm

Ik ben het met Neef eens, ik verlang ook naar rust rondom ons cluppie. Hopelijk sluiten ze nu de gelederen en gaan ze aan de slag.

Ik ga oprecht proberen me niet meer op te winden over Coronel, VdB en andere :1evil.gif: .

:blush.gif:

Neefkens
Erelid

Bericht door Neefkens » za aug 13, 2011 2:30 pm

Lijkt me een goed plan, ik zal je helpen. :biggthumpup.gif:
Iets met ouwe koeien zal ik dan zeggen...

joey
Erelid

Bericht door joey » za aug 13, 2011 3:11 pm

Goed, Neef. Zeg het maar als ik weer meegesleept word... :blush.gif:

Goed, wat moet er nu gebeuren?

1. AD. Wat doen we, splitsen we die functie of zoeken we die ene witte raaf? Misschien een technische man + een organisator die ook commerciële zaken voor zijn rekening neemt? Dan zou de functie van commercieel directeur kunnen komen te vervallen. Voordelen, nadelen, namen? Hebben de managers onder ons er gedachten over?

2. Jeugdopleiding. Contacten Jonk, Bergkamp? Doorselecteren van trainers en scouts. Waar staan we nu?

3. Organisatie. De ledenraad in de huidige vorm moet verdwijnen, vind ik. Te weinig expertise, te veel geklets. Maar hoe dan? Vormen we de ledenraad om tot een denktank? Of stoppen we er helemaal mee? Hoe zou het bestuur van zeven mensen (zoals voorgestel) moeten gaan functioneren? Is het puur een verenigingsorgaan? En zo ja, wat is dan de positie van de vereniging als grootaandeelhouder?

El Clavo
AT Toto winner 08/09

Bericht door El Clavo » zo aug 14, 2011 8:57 am

Davids twitterde gisteren dat ie net terug kwam van een 'geheime bespreking in Barcelona met Cruijff'.... :smallgrin.gif:

wimpey

Bericht door wimpey » zo aug 14, 2011 10:39 am

Yo schreef:Er was gewoon sprake van een doorlopend contract. Beide partijen wilden van elkaar af en dan gaat het zoals het gegaan is. Als Jol 0,0 euro meegekregen zou hebben was hij nog wel even blijven zitten tot hij ontslagen zou worden.
Zo is het. De integere Boog zou Jol niet ontslaan. Daar mochten we hem op afrekenen.

Dus heeft ie het op een akkoordje met Jol gegooid: Jol kreeg geld mee, Jol beweerde zelf opgestapt te zijn. Zo kon Boog verder gezichtsverlies voorkomen en mocht hij nog een paar maanden onze club verder naar de kloten helpen.

LucaS

Bericht door LucaS » zo aug 14, 2011 10:53 am

Nou nou, inderdaad, wat is onze club naar de klote geholpen. Zwarte cijfers, kwalificatie voor de CL, kampioen, de ene na de andere jeugdspeler in de A-selectie, een stuk of 8 door Ajax opgeleide spelers in de WK finale. Ik denk dat we er beter gewoon mee kunnen stoppen, dat wordt helemaal niets meer met ons clubje. Ik denk dat het gevaar veel meer is dat Cruijff met zijn maffiabende het uitstekende werk van vd Boog/Coronel kapot gaat maken.

peter
Site Admin & Toto winner WC 2006, EC 2008

Bericht door peter » zo aug 14, 2011 11:21 am

Je blijft telkens maar roepen dat het gaat om acht jeugdspelers in die WK-finale, maar dat wil niet zeggen dat de herhaling er voor zorgt dat het waar is. Het waren er zes, waarvan ik het gros ook nog niet zo speciaal vind.

Maarten Stekelenburg, Gregory van der Wiel, John Heitinga, Nigel de Jong, Wesley Sneijder, (Eljero Elia, 71').

Michael_B

Bericht door Michael_B » zo aug 14, 2011 11:23 am

Van der Vaart speelde toch ook?
Face your fears and live your dreams, No Fear

peter

Bericht door peter » zo aug 14, 2011 11:24 am

Ah ja die mocht nog even in de verlenging opdraven. Mea culpa.

Jöhnk
Site Admin & AT Toto winner 06/07

Bericht door Jöhnk » zo aug 14, 2011 11:25 am

Sneijder, De Jong en Van der Vaart hebben veel aan Boog te danken. :hypocrite.gif:

Het technische beleid hing als los zand aan elkaar. Het aankoopbeleid was een warboel (spelers kopen zonder te kijken, spelers kopen om andere spelers te behagen), de opleiding werd een fabriekshal voor robots en de scouting een opvangplek voor elders niet functionerende werknemers (die later al dan niet via arbitrage weer weg moesten).

peter

Bericht door peter » zo aug 14, 2011 11:35 am

Vergeet Albert van der Dussen niet in de jeugdopleiding. Laatst (ergens in maart ofzo) nog een interview met hem gelezen.
Hoe zijn de gesprekken met de directie verlopen?
Ik heb aantal gesprekken gehad met Rik van de Boog over de drastische koerswijziging binnen Ajax na het vertrek van Martin Jol. Martin en Cock hadden bij hun afscheid bedongen, dat Rik van de Boog mij in het kader van mijn opleiding zou steunen. Daar is niets van terecht gekomen, want Rik van de Boog kan geen kant op. Hij zit gevangen in het web van Johan Cruijff.
:smallgrin.gif:

LucaS

Bericht door LucaS » zo aug 14, 2011 11:41 am

Ik reageerde dan ook niet sec op vd Boog, maar de opmerking van Wimpey over 'onze club nog verder naar de klote helpen'.
Het waren er 8 peter. Ik weet even niet wie de 8e was, ik heb het niet helemaal meer voor de geest. Ooijer ook mee gedaan?

peter

Bericht door peter » zo aug 14, 2011 11:44 am

Stekelenburg, VdWiel, Mathijsen, Heitinga, Gio, van Bommel, de Jong, Robben, van Persie, Sneijder. Kuijt. Invallers? Braafheid, Elia, vdVaart. Tel maar na.

Boeit verder ook niet, want vdBoog heeft hier geen ene jota mee te maken, natuurlijk.

Ik zie alleen dat onze jeugdopleiding het de laatste jaren dramatisch doet. De doorstroming is nihil. Het wordt gemaskeerd door de aanwas van buitenlandse talenten.

LucaS

Bericht door LucaS » zo aug 14, 2011 11:58 am

Hou nou toh op, de A selectie die kampioen werd, bestaat voor het grootste gedeelte uit zelf opgeleide spelers. Eriksen was jonger dan van Basten toen hij naar Ajax kwam. Prima hoor, maar dan is van Basten ook geen eigen jeugd.

999

Bericht door 999 » zo aug 14, 2011 12:09 pm

Tja, Lucas heeft een PUNT.Al kun je natuurlijk blijven door discussiëren over het nivo van die eigen-jeugd basis spelers.
Blij met de punten ...

peter

Bericht door peter » zo aug 14, 2011 12:11 pm

Het grootste gedeelte uit eigen zelf opgeleide spelers? Stekelenburg, Vermeer, vdWiel, Ooijer, Anita, Blind, de Jong, Ebecilio, Ozbiliz. Met wat gegoochel kun je daar nog wat namen aan toevoegen.

Kampioenswedstrijd:
Opstelling AFC Ajax:
Kenneth Vermeer, Gregory van der Wiel, Vurnon Anita, Siem de Jong, Lorenzo Ebecilio

Wisselspelers AFC Ajax:
André Ooijer, Daley Blind, Aras Özbiliz

En dan is Siem de Jong nog een twijfelgeval.

999

Bericht door 999 » zo aug 14, 2011 12:19 pm

Vertonghen, Alderweireld ..
Blij met de punten ...

Le T.

Bericht door Le T. » zo aug 14, 2011 12:27 pm

Peter schreef:Stekelenburg, VdWiel, Mathijsen, Heitinga, Gio, van Bommel, de Jong, Robben, van Persie, Sneijder. Kuijt. Invallers? Braafheid, Elia, vdVaart. Tel maar na.

Boeit verder ook niet, want vdBoog heeft hier geen ene jota mee te maken, natuurlijk.

Ik zie alleen dat onze jeugdopleiding het de laatste jaren dramatisch doet. De doorstroming is nihil. Het wordt gemaskeerd door de aanwas van buitenlandse talenten.
Ongeveer net zo dramatisch als toen Cruijff de jeugdopleiding had neergezet.

Bijzonder talent moet je vinden, dat kun je niet opleiden, de ene keer wordt er zo eentje geboren in hartje Amsterdam, de andere keer in Utrecht of Denemarken. Je haalt elk jaar een nieuwe lichting jochies binnen waarvan je niet weet hoe die zich zullen ontwikkelen, maar het zoeken naar bijzonder talent gaat altijd door natuurlijk.

Als het beter kan dan moet het natuurlijk beter, maar de jeugdopleiding is 3 jaar geleden al geevalueerd en er is besloten dat die minder gericht moest zijn op kampioen worden en meer op ontwikkeling van spelers. En dan komt Cruijff daar nu ook nog eens mee aankakken alsof dat zijn idee is. 3 jaar geleden werd zijn gedroomde supertrainer Van Basten nog geprezen omdat die kampioen werd met zijn jeugd, speelde Babel niet onder hem en bleef zijn slechte balaanname en beperkte manier van schieten niet ongecorrigeerd? De ballen gingen er immers in.

Natuurlijk moet je de jeugdopleiding altijd proberen te verbeteren, maar wat er gebeurt is dat er een valse voorstelling van zaken wordt gegeven uitsluitend om vriendjes van Cruijff aan 5 ton per jaar te helpen en te voorkomen dat Ajax succes heeft zonder Cruijff. Dat kan hij namelijk niet verkroppen.
Wollt ihr den totalen Mensch?

LucaS

Bericht door LucaS » zo aug 14, 2011 12:45 pm

Tja, ik ben benieuwd hoe het huidige succes van de jeugdopleiding overtroffen gaat worden. En dan bedoel ik inderdaad niet die ene toevallige wereldster, want spelers als Cruijff, van Basten en Sneijder waren er bij Feyenoord vast ook wel gekomen.

peter

Bericht door peter » zo aug 14, 2011 12:59 pm

Het huidige succes? Even serieus, maar kijk jij wel eens een wedstrijd van de jeugd? Ik moet zeggen dat ik slechts af en toe een keertje een wedstrijd zie, maar dit in combinatie wat ik zie bij de Nederlandse jeugdelftallen (via Eurosport) durf ik wel te zeggen dat je een veel te positief beeld hebt van onze jeugdopleiding. Misschien dat een Demos, ZSoG of een D-skilled mij terugfluit, maar ik waag dat te betwijfelen. Wat vind jij zo positief aan onze huidige jeugdopleiding dan? In welke lichtingen vind je dat het er goed aan toe gaat en zie je iets van talent? Kijk, de wereldsterren hoef ik inderdaad niet op te voeren, maar wat mij opvalt is dat er in Nederlandse jeugdelftallen geen Ajacied rondloopt. Nu kan dat allemaal nog wel veranderen, maar als ik Ajax B1 (bijvoorbeeld) zie voetballen, dan valt mij op dat de basis heel matig is. Er lopen jongens rond die geen techniek hebben, geen inzicht en de basiskwaliteiten ontbreken. Daar merken we bij Ajax nu nog helemaal niets van, maar over een paar jaar gaan wij zien hoe geweldig het lichtende werk van JOR is geweest. Ajax moet ook wel een dik miljoen betalen voor een talent als Fischer, want zelf opleiden lukt op veel fronten niet meer. Het geroep dat de jeugdopleiding prima is omdat we op het WK 6 basisspelers hadden is een lachertje. Het gaat om dit moment en om de huidige stand van zaken.

LucaS

Bericht door LucaS » zo aug 14, 2011 1:06 pm

We moeten het succes van de jeugdopleiding afmeten aan de doorstroming, niet aan het niveau en resultaten van de jeugdploegen. Toch?
Zo'n 35% van de spelers uit de Ajaxopleidng komt in het betaalde voetbal terecht, je kunt geen eredivisiewedstrijd kijken zonder een speler uit de Ajaxopleiding tegen te komen. De huidige selectie van het eerste bestaat geloof ik voor meer dan 60% uit zelf opgeleide spelers. De Ajaxopleiding is hofleverancier van het nationale elftal dat de wereldranglijst aanvoert. Ja, ik durf dat wel succes te noemen.

Plaats reactie