Scouting, financiele zaken en toekomst

Alles over Ajax in z'n algemeenheid.

Moderator: mods

Gebruikersavatar
Rooie
Berichten: 8117
Lid geworden op: ma mar 31, 2008 10:52 am
Locatie: Amsterdam

Re: Scouting, financiele zaken en toekomst

Bericht door Rooie » di aug 17, 2010 4:55 pm

Slop mag vooral eens bij zichzelf te rade gaan hoe het zo ver heeft kunnen komen. Die vent zit toch al tijdenlang in het pluche? Dan moet hij ook z'n verantwoordelijkheid nemen.

brigade zuid
AT Toto winner 15/16
Berichten: 23726
Lid geworden op: ma apr 26, 2004 10:51 pm

Re: Scouting, financiele zaken en toekomst

Bericht door brigade zuid » di aug 17, 2010 5:38 pm

Thijs schreef:Als andere clubs weten dat we MOETEN verkopen, gaan ze sowieso al lager zitten bij de eerste biedingen....denk ik.
Precies, daarom is het ook een domme actie van Slop, laat die man zn kwek houden.

Gebruikersavatar
Ajaciedjuh
Berichten: 23000
Lid geworden op: do mei 20, 2004 11:16 am

Re: Scouting, financiele zaken en toekomst

Bericht door Ajaciedjuh » di aug 17, 2010 6:30 pm

Tanx Joey :smile-ajax.gif:

Maar, ik ga wel mee met Thijs. Het is zo wie zo stom als je zou moeten verkopen, dit ook te melden. Dan zakt de verkoopprijs. Nu is de hamvraag 'Wie heeft gelijk: Slop of VD Boog?' Ik ben er bang voor dat Slop gelijk heeft, alleen vind ik het dan nog steeds vreemd dat ze El H. aankopen. Het cirkeltje zou wel rond kunnen zijn, dat ze alvast anticiperen op de verkoop van Suarez en zo zijn opvolger in huis hebben. Jol heeft al een aantal keren in de media in die richting uitgelaten.

Al zouden we CL halen, dan kan het 1 jaar later weer dezelfde ellende zijn. Eerst maar eens een sluitende begroting krijgen, zonder CL voetbal. Haal je CL, dan is dat alleen maar bonus.
"Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience."

goodfella
Berichten: 8566
Lid geworden op: ma okt 06, 2003 6:31 pm

Re: Scouting, financiele zaken en toekomst

Bericht door goodfella » di aug 17, 2010 7:07 pm

Slop dient v/d Boog te overtuigen van zijn gelijk, maar realiteit is iets wat Slop niet kent. Die man is verantwoordelijk, maar heeft die verantwoordelijk nooit genomen. Enkel de lusten. Die man kan Ajax kapot maken. De strop voor hem. :666.gif:

joey
Erelid
Berichten: 94218
Lid geworden op: ma sep 01, 2003 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Re: Scouting, financiele zaken en toekomst

Bericht door joey » di aug 17, 2010 10:03 pm

@Ajaciedjuh: als er een is die weet wat er in de portemonnee zit, dan is het de penningmeester (tegenwoordig: de directeur blablabla). Dus ga er maar vanuit dat Slop gelijk heeft.
Het stinkt aan alle kanten!

Gebruikersavatar
Rooie
Berichten: 8117
Lid geworden op: ma mar 31, 2008 10:52 am
Locatie: Amsterdam

Re: Scouting, financiele zaken en toekomst

Bericht door Rooie » di aug 17, 2010 10:05 pm

Dat vraag ik me bij Slop dus af, volgens mij heeft hij verdomd weinig verstand van financien of weet hij in ieder geval niet z'n verstand erover om te zetten in beleid.

joey
Erelid
Berichten: 94218
Lid geworden op: ma sep 01, 2003 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Re: Scouting, financiele zaken en toekomst

Bericht door joey » di aug 17, 2010 10:08 pm

De cijfers kent hij vast wel. Hij redeneert gewoon verkeerd, net als veel anderen in de voetbalwereld trouwens. Hij doet net alsof het een wet van Meden en Perzen is dat je aan spelers verdient. Dat is dus niet zo, want er kan van alles gebeuren.

Tot op heden is hij steeds gered door een grote transfer of inkomsten uit de CL of allebei, maar het houdt een keer op. Of liever: als het een paar keer achter elkaar ophoudt, zijn we gezien.
Het stinkt aan alle kanten!

Arwin
Berichten: 4712
Lid geworden op: di sep 23, 2003 1:38 pm

Re: Scouting, financiele zaken en toekomst

Bericht door Arwin » wo aug 18, 2010 8:55 am

Op zich staat er niets nieuws in dat stukje, dat had iedereen al kunnen concluderen die de cijfers ziet. Wat me wel verbaast is dat we de daling van de salariskosten als gevolg van het vertrek van Gabri, Pantelic, Rommedahl en Bakircioglu alweer kwijt zouden zijn aan opwaardering van overige salarissen (als gevolg van toenemend salaris in de contracten).

Ik zou inschatten dat het vertrek van de hierboven genoemde spelers toch zeker c.€4m - €5m salaris reductie zou moeten opleveren. Dat zal er toch zeker niet per jaar bijkomen verdeeld over een aantal overige selectiespelers?

Overigens zou ik er voor pleiten Olegeur alsnog naar El-Henk te laten gaan, dat scheelt nog eens c.€2m salaris (een van de best verdienende Ajax spelers). We kunnen dat wel opvangen met Ooijer en jeugdspelers. Jeugdspelers maken wellicht dezelfde fouten als Olegeur, maar daar kan ik het beter van hebben.

Vervolgens aankomende zomer de volgende kosten reductie: Wielaert, Sno en Aissati vertrekken in ieder geval (aflopende contracten). Ik zou nu geen spelers overhaast verkopen, dat kost je op de iets langere termijn alleen maar meer geld (want je gaat er overhaast opvulling voor terugkopen). Aan het einde van dit seizoen zien waar we staan: wel of geen CL gehaald dit jaar, CL gehaald komend seizoen? Op dat moment zou ik beslissen of spelers verkopen noodzakelijk is of niet (als ze zelf al niet weggaan) en dit geeft je de tijd om met een goed plan te komen hoe verder te gaan de komende jaren.

Ajax zit nu in de situatie die Feyenoord enkele jaren geleden had. Financieel gaat het niet goed, maar we hebben nog enkele spelers die een kapitaal vertegenwoordigen in het veld staan. Gebruik je deze miljoenen na verkoop verkeerd, blijft een financieel ongezonde club over die ook geen kapitaal meer in het veld heeft staan (Feyenoord dus). Hopelijk beseft Ajax ook hoe laat het is, maar ik vraag me af wie binnen Ajax deze boodschap zal laten horen.

joey
Erelid
Berichten: 94218
Lid geworden op: ma sep 01, 2003 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Re: Scouting, financiele zaken en toekomst

Bericht door joey » wo aug 18, 2010 10:29 am

Arwin schreef:Overigens zou ik er voor pleiten Olegeur alsnog naar El-Henk te laten gaan, dat scheelt nog eens c.€2m salaris (een van de best verdienende Ajax spelers). We kunnen dat wel opvangen met Ooijer en jeugdspelers.
Dat zal nu niet meer aan de orde zijn. Daarbij, Jol heeft blijkbaar vertrouwen in Oleguer. Anders had hij hem gisteren niet opgesteld.
Mbt Oleguer vind ik dat Jol best een beetje zou mogen meedenken met Ajax. Zo goed is deze speler niet en hij kost een hoop aan salaris.

Ik zou nu geen spelers overhaast verkopen, dat kost je op de iets langere termijn alleen maar meer geld (want je gaat er overhaast opvulling voor terugkopen). Aan het einde van dit seizoen zien waar we staan: wel of geen CL gehaald dit jaar, CL gehaald komend seizoen? Op dat moment zou ik beslissen of spelers verkopen noodzakelijk is of niet (als ze zelf al niet weggaan) en dit geeft je de tijd om met een goed plan te komen hoe verder te gaan de komende jaren.[/quote]

Mocht Ajax de CL niet halen, dan zit er denk ik weinig anders op dan een van de grote jongens te verkopen. Je weet immers niet of CL er volgend seizoen wél inzit. En nog een jaar dik verlies lijden, dat kan dus niet.
Een probleem is natuurlijk dat er vooralsnog geen belangstelling voor die jongens is. En dat dat wellicht alleen verandert als we ze voor een dumpprijs op de markt brengen.
Ajax zit nu in de situatie die Feyenoord enkele jaren geleden had. Financieel gaat het niet goed, maar we hebben nog enkele spelers die een kapitaal vertegenwoordigen in het veld staan. Gebruik je deze miljoenen na verkoop verkeerd, blijft een financieel ongezonde club over die ook geen kapitaal meer in het veld heeft staan (Feyenoord dus).
Ja, alles valt en staat met het wijs investeren van het t.z.t. binnenkomende geld. Daar maak ik me dus ernstige zorgen over. De scouting staat buitenspel en de prestaties van Jol op het gebied van transfers zijn allesbehalve indrukwekkend. Ik hoop dat Ajax in elk geval de tekorten aanzuivert. Zodat in elk geval het EV op peil blijft, dan kunnen we in de toekomst nog íets opvangen. Het rampscenario is dat het EV nadert tot nul en dat het geld tegelijkertijd aan spelers wordt besteed die hun geld niet waard blijken te zijn. Dan gaan we dus echt F. achterna.
Hopelijk beseft Ajax ook hoe laat het is, maar ik vraag me af wie binnen Ajax deze boodschap zal laten horen.
Dat is inderdaad het probleem.
Slop heeft het in het verleden veel te ver laten komen, maar op dit moment doet hij wel pogingen om duidelijk te maken dat Ajax er slecht voorstaat. Daar zouden we waardering voor moeten hebben. De anderen (VDA en VDB) blijven roepen dat er niets aan de hand is, dat is echt heel zorgelijk.

Ik begrijp nu wel waarom Marco Borsato dacht...
Het stinkt aan alle kanten!

goodfella
Berichten: 8566
Lid geworden op: ma okt 06, 2003 6:31 pm

Re: Scouting, financiele zaken en toekomst

Bericht door goodfella » wo aug 18, 2010 11:35 am

Laten we Suarez voor 5 miljoen verkopen, ja. :smallgrin.gif:

Neefkens
Erelid
Berichten: 579
Lid geworden op: di sep 24, 2013 12:42 pm

Re: Scouting, financiele zaken en toekomst

Bericht door Neefkens » wo aug 18, 2010 11:49 am

Lees nou gewoon het interview met vdBoog eens in de VI. Die ontkent helemaal niets, geeft gewoon aan dat als AJAX een normaal seizoen draait zonder verkopen en CL-deelname dat er dan weer een tekort is van ongeveer 20 miljoen. Na dit seizoen lopen er zo'n 10 veelal dure contracten af, waardoor we daarna break even lopen. Let wel in het financieel meest negatieve scenario.

De enige die erbij is gekomen is El H. voor een prijs die onder de marktprijs ligt en te betalen over een aantal jaar. Ooijer en eventueel Mido konden idd zonder kosten gehaald worden (net zoals vdAat ook al zei) en worden betaald op basis van gespeelde wedstrijden. Dus het risico wordt maximaal beperkt. En die spelers moesten komen omdat de jeugd op die posities er nog niet klaar voor was. Ondanks dat speelt AJAX dus gewoon met 8 of 9 eigen jeugdspelers, (net weer 2 gedebuteerd) maar blijkbaar moeten dat er gewoon 11 zijn voordat men hier tevreden is.

Gebruikersavatar
peter
Site Admin & Toto winner WC 2006, EC 2008
Berichten: 48024
Lid geworden op: di sep 23, 2003 11:08 am

Re: Scouting, financiele zaken en toekomst

Bericht door peter » wo aug 18, 2010 11:53 am

Hoezo lopen we na dit seizoen breakeven dan? Die 10 contracten zijn samen 20 miljoen waard? Maar natuurlijk. En we halen voor die 10 contracten niemand terug? Oftewel, Oleguer, Urby, Ooijer en Mido worden niet vervangen? Geloof wat je wilt geloven, maar na dit seizoen draaien we heus niet breakeven op basis van wat contracten die aflopen, hoor. No way, daar heb je verkopen, CL en/of een kampioenschap voor nodig.

goodfella
Berichten: 8566
Lid geworden op: ma okt 06, 2003 6:31 pm

Re: Scouting, financiele zaken en toekomst

Bericht door goodfella » wo aug 18, 2010 12:00 pm

De contracten van Lindgren, Emanuelson, Bruno Silva, Wielaert, Oleguer, Atouba, Aissati en Sno lopen af. Dat is voor 12,5 miljoen euro aan salaris en afschrijvingskosten. Wellicht krijgen Lindgren en Emanuelson een sterk verminderd contract aangeboden. De rest mis je niet. Zal een Suarez toch nog 15 miljoen moeten opbrengen.

Neefkens
Erelid
Berichten: 579
Lid geworden op: di sep 24, 2013 12:42 pm

Re: Scouting, financiele zaken en toekomst

Bericht door Neefkens » wo aug 18, 2010 12:06 pm

Dat is alleen salariskosten volgens mij. Maar alleen het vertrek van Daylon Claassen levert al weer 4,5 ton op. En ook aan de kostenkant is veel gedaan. Ik denk dat je erg ver komt richting de break even en zonder één verkoop of CL.
We moeten goed opletten, dat is duidelijk. En dat wordt ook gewoon gedaan.

Lionel
Berichten: 47677
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 12:35 am

Re: Scouting, financiele zaken en toekomst

Bericht door Lionel » wo aug 18, 2010 12:25 pm

Sulejmani kost aan afschrijving 6,5 miljoen per jaar.
IK GELOOF!!!!!!

Scherrer
AT Toto winner 10/11
Berichten: 7359
Lid geworden op: vr dec 31, 2004 12:53 am
Locatie: Amsterdam

Re: Scouting, financiele zaken en toekomst

Bericht door Scherrer » wo aug 18, 2010 12:26 pm

Rishi schreef:Sulejmani kost aan afschrijving 6,5 miljoen per jaar.
Ehm, nee. Niet dus.
***

Neefkens
Erelid
Berichten: 579
Lid geworden op: di sep 24, 2013 12:42 pm

Re: Scouting, financiele zaken en toekomst

Bericht door Neefkens » wo aug 18, 2010 12:32 pm

Hoe kom je daaraan Rishi?

Chris
Berichten: 1284
Lid geworden op: ma mar 08, 2004 10:06 pm
Locatie: Buitenpost

Re: Scouting, financiele zaken en toekomst

Bericht door Chris » wo aug 18, 2010 12:42 pm

M.i. zegt Van der Boog dat er dit seizoen nog een verlies wordt gedraaid, om daarna in het volgende seizoen break even te draaien. Dit zonder verkoop of champions league.
Chris a.k.a Giiser

Neefkens
Erelid
Berichten: 579
Lid geworden op: di sep 24, 2013 12:42 pm

Re: Scouting, financiele zaken en toekomst

Bericht door Neefkens » wo aug 18, 2010 12:44 pm

Dat is dus ook precies wat ik zeg.

Gebruikersavatar
Kowalczyk
Moderator English Section
Berichten: 13845
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:54 pm
Locatie: AMSTERDAM
Contacteer:

Re: Scouting, financiele zaken en toekomst

Bericht door Kowalczyk » wo aug 18, 2010 12:52 pm

Chris schreef:M.i. zegt Van der Boog dat er dit seizoen nog een verlies wordt gedraaid, om daarna in het volgende seizoen break even te draaien. Dit zonder verkoop of champions league.
Klopt. Dat zegt 'ie. En dat er (na het vorige seizoen) nóg een seizoen zou volgen waarin de zaak niet rendabel zou zijn, werd ook vorig jaar al gezegd. Zomer 2011; dán loopt er een trits zwaarwegende contracten af. Dat wisten we. Dus niet ineens nu gaan piepen alsof er schandalig nieuws is. Het huidige clubbestuur doet het zo verkeerd niet, qua beleid.

Dat wil zeggen: inhoudelijk doen ze het niet slecht. Qua PR wel, de laatste dagen. Slop zegt in De Telegraaf onomwonden: "Het is winnen [van Dnamo Kiev] óf verkopen." En een paar uur later staat Van den Boog dat met de grootste stelligheid te weerleggen. Dat is knullig en fnuikend en ook heel klunzig voor een beursgenoteerd bedrijf (dat eenduidig over dit soort zaken hoort te communiceren).

Kom op heren, stem dat even af, qua communicatie.

Inhoudelijk gezien moeten ze gewoon hun klus klaren en vooral niet luisteren naar het gekwetter van de diverse stuurlui aan wal.

K.
Still alive...

Neefkens
Erelid
Berichten: 579
Lid geworden op: di sep 24, 2013 12:42 pm

Re: Scouting, financiele zaken en toekomst

Bericht door Neefkens » wo aug 18, 2010 1:47 pm

Dat is dus ook de verantwoordelijkheid van vdBoog en dat kan idd beter.

Alexander
Berichten: 8589
Lid geworden op: wo sep 24, 2003 5:19 pm

Re: Scouting, financiele zaken en toekomst

Bericht door Alexander » wo aug 18, 2010 1:57 pm

Misschien is het handig als er gewoon 1 persoon namens de directie van Ajax spreekt en in TV programma's gaat zitten en dergelijke, in plaats van dat nu zowel van der Aat, Boog als Slop dit doen...

Gebruikersavatar
Kowalczyk
Moderator English Section
Berichten: 13845
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:54 pm
Locatie: AMSTERDAM
Contacteer:

Re: Scouting, financiele zaken en toekomst

Bericht door Kowalczyk » wo aug 18, 2010 2:21 pm

Alexander schreef:Misschien is het handig als er gewoon 1 persoon namens de directie van Ajax spreekt en in TV programma's gaat zitten en dergelijke, in plaats van dat nu zowel van der Aat, Boog als Slop dit doen...
Ja. Van den Boog moet het 'talking head' zijn. Je moet je commerciële en financiële mensen sowieso helemaal geen interviews laten doen. Is nergens voor nodig. Je brengt de cijfers naar buiten wanneer het daar tijd voor is, en dan houdt de financieel directeur daar een presentatie bij. En dat is het. Verder hoeft niemand hem te horen, en de commerciële man al helemaal niet. Die moet gewoon aan het werk gaan. Goeie deals maken. Daar hoeft 'ie alleen intern tekst en uitleg over te geven; al het andere is overbodig. Commerciële mensen aan het woord laten, werkt ook alleen maar het imago van het geldbeluste, kille Ajax in de hand.

V/d Aat heeft hetzelfde probleem als Fontein: hij komt over als een bekakte gladjakker die de voetbalwereld niet snapt en de taal van voetbalmensen niet spreekt. Hij komt ook niet sympathiek over. Dat is op zichzelf niet erg (niet iedereen die op tv onsympathiek overkomt ís dat ook werkelijk, en over iemands capaciteiten hoeft het ook niets te zeggen), maar dan moet je hem dus wel buiten beeld houden.

(Overigens hoor ik ook inhoudelijk veel slechte verhalen over V/d Aat: als ik de verhalen mag geloven, wordt hij door velen binnen Ajax incapabel gevonden, is hij niet bepaald een ideale ambassadeur van de club, 'ligt' hij buitengewoon slecht binnen de club en is hij een chronisch 'lek' naar de pers. Dat kan ik niet staven met eigen ervaringen. Ik kan alleen maar zeggen dat hij bij mij geen sympathie wekt. Van den Boog en Slop wel. Het is erg in de mode om op hem in te hakken, maar ik vind Van den Boog sympathiek overkomen en ook inhoudelijk sterk).

Van den Boog moet het beleid uiteenzetten in de media, de vragen beantwoorden en de kritiek pareren (vergelijk hem maar met de premier van een land). Af en toe (de momenten goed afspreken intern!) kun je als pater familias de voorzitter van de vereniging in beeld brengen (vergelijk hem met een koning of koningin van datzelfde land). En that's it. Ik snap echt niet waarom Slop überhaupt een interview met De Telegraaf doet.

K.
Still alive...

goodfella
Berichten: 8566
Lid geworden op: ma okt 06, 2003 6:31 pm

Re: Scouting, financiele zaken en toekomst

Bericht door goodfella » do aug 19, 2010 5:56 pm

Kowalczyk schreef:
Chris schreef:M.i. zegt Van der Boog dat er dit seizoen nog een verlies wordt gedraaid, om daarna in het volgende seizoen break even te draaien. Dit zonder verkoop of champions league.
Klopt. Dat zegt 'ie. En dat er (na het vorige seizoen) nóg een seizoen zou volgen waarin de zaak niet rendabel zou zijn, werd ook vorig jaar al gezegd. Zomer 2011; dán loopt er een trits zwaarwegende contracten af. Dat wisten we. Dus niet ineens nu gaan piepen alsof er schandalig nieuws is. Het huidige clubbestuur doet het zo verkeerd niet, qua beleid.



K.
Dat ligt er maar aan. Dat contract voor Atouba is natuurlijk te ziek voor woorden. Net als het feit dat men Oleguer niet heeft laten gaan.

wimpey
Berichten: 52107
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 9:12 pm

Re: Scouting, financiele zaken en toekomst

Bericht door wimpey » do aug 19, 2010 7:43 pm

Rishi schreef:Sulejmani kost aan afschrijving 6,5 miljoen per jaar.
Want 16.25 / 5 = 6.5? Heeft Pippi Langkous je leren rekenen? :smallgrin.gif:

Schandalig trouwens dat die minkukel Slop MvB een trap na geeft. Hij is degene die financieel fiat geeft. Wanneer je een trainer geen cash geeft, kan ie ook geen miskopen doen.

Plaats reactie