De toekomst: post-Cruijff
Moderator: mods
Re: De toekomst: Cruijff terug bij Ajax, bestuur vertrekt.
Feit: het eerste jaar onder vd Boog (met vaste lasten van zijn voorgangers) maakte Ajax 23 miljoen verlies, het laatste jaar onder vd Boog zal eindigen rond de 20 miljoen winst. Daarnaast zijn de salariskosten structureel fors omlaag.
Je kan dus hoog of laag springen, de feiten geven aan dat vd Boog Ajax van ten dode opgeschreven naar een prachtige financiele staat heeft geleid. En dat zonder dat ten koste is gegaan van de sportieve resultaten.
Je kan dus hoog of laag springen, de feiten geven aan dat vd Boog Ajax van ten dode opgeschreven naar een prachtige financiele staat heeft geleid. En dat zonder dat ten koste is gegaan van de sportieve resultaten.
I think I lost my fucking headache
Je bent dus met me eens dat Boog de vele miskopen van Jol en de aankoop van Wielaert door MvB niet had mogen fiatteren.LucaS schreef: Je kan dus hoog of laag springen, de feiten geven aan dat vd Boog Ajax van ten dode opgeschreven naar een prachtige financiele staat heeft geleid. En dat zonder dat ten koste is gegaan van de sportieve resultaten.

-
Kom op zeg Wimpey. Een beetje objectiviteit kan geen kwaad. Cruijff wilde de boel runnen, daar was niks chinees aan. Als het aan hem had gelegen, hadden we een incompetente AD aangesteld. Hoe kun je dat nou rijmen met Cruijff die het beste met Ajax voor heeft? Hij is wederom mislukt. Hij heeft niks meer in te brengen, niet bij Barca en straks niet bij Ajax. Je kan dit niet afdoen te zeggen dat Cruijff dit allemaal bedoeld heeft en vervolgens zich tevreden terugtrekt op z'n berg in Barcelona.wimpey schreef:Nietes, dat ben jij.LucaS schreef: Jij bent vooral degene die een loopje met de waarheid neemt.![]()
Je gaat er voor het gemak aan voorbij dat Jol's door Boog gefiatteerde capriolen met Atouba, Suk, Lodeiro, Verhoeven, die Brazilianen, Cock etc. onze club miljoenen hebben gekost.
Die 23 zou Ajax nooit 'gehaald' hebben wanneer Boog z'n huiswerk zou hebben gedaan. Of 'gewoon' kennis van zaken zou hebben gehad.Onder vd Boog is Ajax van 23 miljoen verlies (veroorzaakt door Cruijffs aanrader van Basten) naar 20 miljoen winst gegaan.
Cruijff verantwoordelijk maken voor de capriolen van MvB is net zoiets als Wilders verantwoordelijk maken voor de capriolen van Breivik.Coronel maakte maar al te graag gebruik van JC om de macht te grijpen. Vanaf dat moment lieten zijn mensen MvB zijn gang gaan. Dat is JC niet toe te rekenen. Iemand (MvB) via een putsch (JC) aan de macht brengen is één. MvB zijn gang laten gaan, is echter het bestuur en de directie van Ajax van toen toe te rekenen.
Voorbeeldje: AD Boog fiatteerde de komst van Wielaert.
Whitey on the moon.
Cruijff is helemaal nog niet klaar. Hij zal toch echt mede sturend moeten zijn in het voetbal bedrijf anders dan gaat er uiteindelijk weer niks gebeuren. Ik zou trouwens wel eens van hem willen horen waarom de keeper niet gewoon aan z'n contract is gehouden en of hij (dus) vind dat 6 miljoen belangrijker is dan kans op sportief success komend seizoen.
-
Omdat Cruijff zich er helemaal niet mee bemoeid. Hij is er nooit en hij interesseert er zich er niet voor. Cruijff gaat helemaal niks sturen.Dubbel schreef:Cruijff is helemaal nog niet klaar. Hij zal toch echt mede sturend moeten zijn in het voetbal bedrijf anders dan gaat er uiteindelijk weer niks gebeuren. Ik zou trouwens wel eens van hem willen horen waarom de keeper niet gewoon aan z'n contract is gehouden en of hij (dus) vind dat 6 miljoen belangrijker is dan kans op sportief success komend seizoen.
Whitey on the moon.
-
Ongelofelijk hoe de media de zaak omdraaien zag. Ten Have wordt nu compleet de grond in geboord door de Telegraaf en VI. En opeens wilde heel Nederland Cruijff bij Ajax... volgens mij wilde Cruijff zelf heel graag terug.
De oude lullen die Cruijff nog hebben zien voetballen, zijn volledig de weg kwijt. De tijd heeft stil gestaan in de T en bij VI.
De oude lullen die Cruijff nog hebben zien voetballen, zijn volledig de weg kwijt. De tijd heeft stil gestaan in de T en bij VI.
Whitey on the moon.
Misselijkmakend. Als ik ten Have was zou ik mijn functie onmiddellijk weer inleveren. Met die Cruijffkliek is niet te werken
De media zijn gek maar gelukkig zijn er hier op AT mensen die weten hoe het echt zit.GangstaRiB schreef:Ongelofelijk hoe de media de zaak omdraaien zag. Ten Have wordt nu compleet de grond in geboord door de Telegraaf en VI. En opeens wilde heel Nederland Cruijff bij Ajax... volgens mij wilde Cruijff zelf heel graag terug.

Nou ja, je kunt de stukken van boezemvriend de groot lezen natuurlijk. En je kunt zelfs als blinde vaststellen dat Cruijff nog steeds zelden tot nooit bij Ajax te vinden is.
Ik zag ook toevallig dat stukje. Alsof om Cruijff is gebedeld terwijl hij zich weer schaamteloos en met verbaal geweld aan het opdringen was. Ik begin me echt af te vragen of 90% van voetbalminnend Nederland wel een geheugen heeft dat langer dan 2 maanden terug kan.GangstaRiB schreef:Ongelofelijk hoe de media de zaak omdraaien zag. Ten Have wordt nu compleet de grond in geboord door de Telegraaf en VI. En opeens wilde heel Nederland Cruijff bij Ajax... volgens mij wilde Cruijff zelf heel graag terug.
Kennelijk is het zo makkelijk scoren. De Groot noemt Ten Have schriftgeleerde, wat niet getuigt van beheersing van de woorden die je gebruikt, en VI gaat ook even lekker afgeven op zijn academische achtergrond. Bij het publiek maakt dat ongetwijfeld gevoelens van afgunst los, het zijn mensen die het vertrappen van brilletjes van klasgenoten nooit helemaal achter zich hebben willen laten.
Ik vermoed dat ze graag tegen grote namen aanschurken. Je wilt toch liever bekend staan als de man die bevriend is met Cruijff dan als zijn vijand, je doet het beter op de foto met Cruijff dan met Ten Have . Dat laatste ga je vermoedelijk als journalist of wat daar voor door moet gaan ook voelen in welke nieuwtjes je krijgt, en niet alleen van Cruijff zelf.De oude lullen die Cruijff nog hebben zien voetballen, zijn volledig de weg kwijt. De tijd heeft stil gestaan in de T en bij VI.
Wollt ihr den totalen Mensch?
Door de verkoop van onze beste speler halverwege het seizoen en door geen vervanger aan te trekken (per ongeluk). Heeft bijna het kampioenschap gekost ook nog.LucaS schreef: Jij bent vooral degene die een loopje met de waarheid neemt. Onder vd Boog is Ajax van 23 miljoen verlies (veroorzaakt door Cruijffs aanrader van Basten) naar 20 miljoen winst gegaan.
Integendeel, zonder Suarez haalde Ajax dit seizoen per wedstrijd gemiddeld een stuk meer punten dan met. Maar ook in de voorgaande jaren werden spelers voor veel geld verkocht, toch werd die jaren verlies gemaakt. Ook zonder de verkoop van Suarez werd winst gemaakt. Ook dit jaar wordt door het beleid van de onlangs afgetreden directie/RvC een mooi resultaat gehaald. Tenzij natuurlijk in de komende weken alsnog weer met geld gesmeten gaat worden.
Tja, voorgaande seizoenen zijn we met Suarez ook geen kampioen geworden.Die draaide een niet al te best laatste halve seizoen, hij was moe volgens velen.Heb er op de Copa América weinig van gemerkt.En laten we het maar niet meer over dat bijt-incident hebben waardoor hij AJAX flinke schade heeft toegebracht ..
Blij met de punten ...
Dit vind ik een erg merkwaardig stukje in JC's column:
Het lijkt me een normale gang van zaken dat je kritiek intern uit. Zeker als Rvc-er. Daarin wordt Johan volgens mij ook geen strobreed in de weg gelegd. JC's mond is echt niet gesnoerd hiermee. Misschien is het vetgedrukte stukje hierboven wat krom geformuleerd, maar eigenlijk suggereert JC hiermee dat 'niets naar buiten mogen zeggen' gelijk is aan 'helemaal niets mogen zeggen'. Anders gezegd: 'als ik geen kritiek via de pers mag spuien, ben ik monddood gemaakt.' Bespottelijk natuurlijk.In het belang van Ajax ben ik nu commissaris. Volgens de regels moet ik naar buiten toe mijn mond houden. Zelfs als ik zie dat er iets fout gaat, maar de meerderheid is het niet met me eens, mag ik daar niets over zeggen. Ook al gaat het om iets waar ik van alle commissarissen het meeste verstand van heb en uiteindelijk ook op word afgerekend.
-
Het gehak op Ten Have slaat echt nergens op. Ten Have heeft een academische titel, maar dat wordt ook maar even afgedaan als geen verstand van voetbal hebben. Als je op niveau gevoetbald hebt, kun je alles. Als je niet op hoog niveau gevoetbald hebt, maar je bent maatschappelijk geslaagd ga je het niet maken in de voetballerij en heb je er geen verstand van, volgens de Telegraaf en VI.Dubbel schreef:De media zijn gek maar gelukkig zijn er hier op AT mensen die weten hoe het echt zit.GangstaRiB schreef:Ongelofelijk hoe de media de zaak omdraaien zag. Ten Have wordt nu compleet de grond in geboord door de Telegraaf en VI. En opeens wilde heel Nederland Cruijff bij Ajax... volgens mij wilde Cruijff zelf heel graag terug.
Echt... zo simpel allemaal.... Het zijn de laatste stuiptrekkingen van de oude garde.
Whitey on the moon.
Even tussendoor: als ik de statistieken goed lees, heeft Suarez vanaf 20 november 2010 (Ajax-Psv) t/m zijn debuut (invalbeurt) bij Liverpool begin februari 2011 nog maar een paar wedstrijden gespeeld. 2 CL's begin december en een paar invalbeurten vriendschappelijk in januari. In die ongeveer 2 maanden is ie verder een paar maal op vakantie geweest (inclusief winterstop). Voor de rest heeft ie alleen nog wat getraind. Tijd zat volgens mij om de accu weer op te laden en de kop clean te krijgen.999 schreef:Tja, voorgaande seizoenen zijn we met Suarez ook geen kampioen geworden.Die draaide een niet al te best laatste halve seizoen, hij was moe volgens velen.Heb er op de Copa América weinig van gemerkt.
#Cruijff Ik kom tot de conclusie dat ik mijn eigen regels moet maken.
Ajax-commissaris Johan Cruijff gaat zijn eigen regels hanteren. Dat kan wel eens problemen op gaan leveren.
Wat heeft Cruijff nu weer gedaan?
In zijn column in De Telegraaf deed Johan Cruijff gisteren enkele opmerkelijke uitspraken. Als lid van de raad van commissarissen van Ajax heeft hij zich te houden aan regels – Ajax is immers een beursgenoteerd bedrijf. Bij de benoeming van de nieuwe raad vorige week zei rvc-voorzitter Steven ten Have daarom dat Cruijff voortaan beperkingen heeft wat zijn columns betreft. Schrijven over beleid, strategie of personen is not done.
Maar Cruijff zou Cruijff niet zijn als hij zijn kont niet tegen de krib zou gooien. In de eerste column van zijn hand na zijn benoeming als commissaris schrijft hij: ‘Volgens de regels moet ik naar buiten toe mijn mond houden. Zelfs als ik zie dat er iets fout gaat, maar de meerderheid is het niet met me eens, mag ik daar niets over zeggen. (...) Hoe meer ik over de regels van de rvc nadenk, hoe meer ik tot de conclusie kom dat ik mijn eigen regels moet maken.’
Cruijff gaat dus doen waar hij zelf zin in heeft.
We hadden ook niet anders verwacht. Als zijn vier collega-commissarissen naar links willen, dan wil hij naar rechts. Dat de nieuwe raad niet op één lijn zit bleek al inzake de aanstelling van de nieuwe algemeen directeur. Cruijff wilde Tscheu La Ling, maar Steven ten Have, Paul Römer, Marjan Olfers en Edgar Davids stemden tegen zijn komst. De column van Cruijff van gisteren zal de verhoudingen ook geen goed hebben gedaan.
Kunnen zijn columns nog andere consequenties hebben?
Zeker. De Autoriteit Financiële Markten beschouwt een commissaris van een beursgenoteerd bedrijf als een insider zoals beschreven in de Wet op het financieel toezicht. Cruijff beschikt in zijn functie als commissaris over koersgevoelige informatie. ‘Zulke informatie moet zo snel mogelijk gedeeld worden met het grote publiek’, zegt AFM-persvoorlichtster Imre de Roo. ‘Dat moet gebeuren via een persbericht naar een groot gedeelte van de media en enkele persbureaus. Eén krant is niet voldoende.’
Met andere woorden: Cruijff mag in zijn columns geen koersgevoelige informatie delen. En aangezien hij zijn eigen regels gaat hanteren, is de kans groot dat hij vroeg of laat in de fout gaat. In dat geval zal toezichthouder AFM in actie komen.
Wat kunnen zij doen dan?
In het gunstige geval blijft het bij een tik op de vingers. In een minder gunstig scenario volgt een boete. De Roo: ‘Die zijn niet heel laag.’ Wat heet. Er wordt een basisbedrag van twee miljoen euro gehanteerd. De AFM kan dit bedrag vervolgens verlagen of verhogen aan de hand van de boeterichtsnoeren zoals opgenomen in het Boetebesluit. De maximale boete? Vier miljoen euro. Er bestaat zelfs een scenario dat de AFM bij een ernstige overtreding aangifte doet bij het Openbaar Ministerie. Dan zou er dus een gevangenisstraf kunnen volgen. ‘Maar dat is geen dagelijkse praktijk, hoor’, aldus De Roo.
Die man is gek dat hij het risico neemt met zijn columns.
Ho ho, dat zijn jouw woorden. Feit is dat Cruijff het er niet makkelijker op maakt voor zichzelf. Waar hij vroeger vanaf de zijkant ongestraft van alles kon roepen, zullen zijn woorden voortaan onder een vergrootglas worden gelegd. Het wachten op een uitglijder kan beginnen.
www.depers.nl
Die koersgevoelige informatie is niet eens waar het om gaat, dat het vervelend en oncollegiaal is om via de krant je zin te krijgen ook niet eens zo. Het eigenlijke probleem is nog steeds dat een krant zich bemoeit met bestuursaangelegenheden, en dat moet je sowieso niet willen want een krant heeft succes voor Ajax helemaal niet als doel.
Wollt ihr den totalen Mensch?
-
Iemand wil meedoen aan een spel, maar zegt vervolgens zich niet aan de regels te houden, omdat hij anders niet kan winnen! Waarom doet hij dan mee?
Ik heb geen idee hoe goed JC het voetbal de laatste jaren heeft gevolgd (Ik lees over zijn ideeën altijd iets als "het moet beter", "Er moet een goede spits worden opgeleid", ik lees nooit het recept daarvoor), er is nogal wat veranderd sinds de vorige eeuw, maar misschien is hij zich 'in de bergen' aan het voorbereiden/inlezen.
Malloot Derksen heeft in ieder geval geen goed woord over voor Ten Have, Römer, Davids en Olffers (Die zich toch wel ten volle bewust waren van de ratten in het voetbal?), want zij hebben voorkomen dat La Ling directeur werd. Ik kan me de woede van JC wel voorstellen, JC kan vanaf maart niet meer op de Toekomst komen, omdat hij constant in Trecin (Heet dat plaatste zo?) zat, om te weten te komen hoe La Ling een ploeg uit de eerste divisie leidt. Op de hele wereld is er maar één geschikt voor die functie!
Het is moeilijk om JC te bereiken, hoorde ik gisterenavond, maar is het niet eenvoudig voor JC om zelf te telefoon te pakken? Is gebrek aan communicatie niet een probleem van beide 'partijen'? De Telegraaf kan JC wel bereiken? Schande als JC zich zo opstelt, hoe solidair is hij eigenlijk met Ajax?
JC bemoeit zich met de jeugd, las ik ergens in deze ruim 300 bladzijden; elders lees ik (AF, bericht van D_Skilled) dat een jeugdspeler van Ajax naar Barcelona gaat (een twaalfjarige speler), is dat zijn bemoeienis, heeft dat zijn bezoek in maart opgeleverd? Voor die speler en zijn ouders leuk, meer geld en mooier weer.
Ik heb geen idee hoe goed JC het voetbal de laatste jaren heeft gevolgd (Ik lees over zijn ideeën altijd iets als "het moet beter", "Er moet een goede spits worden opgeleid", ik lees nooit het recept daarvoor), er is nogal wat veranderd sinds de vorige eeuw, maar misschien is hij zich 'in de bergen' aan het voorbereiden/inlezen.
Malloot Derksen heeft in ieder geval geen goed woord over voor Ten Have, Römer, Davids en Olffers (Die zich toch wel ten volle bewust waren van de ratten in het voetbal?), want zij hebben voorkomen dat La Ling directeur werd. Ik kan me de woede van JC wel voorstellen, JC kan vanaf maart niet meer op de Toekomst komen, omdat hij constant in Trecin (Heet dat plaatste zo?) zat, om te weten te komen hoe La Ling een ploeg uit de eerste divisie leidt. Op de hele wereld is er maar één geschikt voor die functie!
Het is moeilijk om JC te bereiken, hoorde ik gisterenavond, maar is het niet eenvoudig voor JC om zelf te telefoon te pakken? Is gebrek aan communicatie niet een probleem van beide 'partijen'? De Telegraaf kan JC wel bereiken? Schande als JC zich zo opstelt, hoe solidair is hij eigenlijk met Ajax?
JC bemoeit zich met de jeugd, las ik ergens in deze ruim 300 bladzijden; elders lees ik (AF, bericht van D_Skilled) dat een jeugdspeler van Ajax naar Barcelona gaat (een twaalfjarige speler), is dat zijn bemoeienis, heeft dat zijn bezoek in maart opgeleverd? Voor die speler en zijn ouders leuk, meer geld en mooier weer.
Nancy Isenberg in "White Trash": "Historical mythmaking is made possible only by forgetting".
-
En dat is het meest absurde van de huidige situatie: hij is lid van de RvC maar komt niet opdagen bij z'n benoeming en is amper bereikbaar voor z'n collega's. Opvallend genoeg gaat het contact tussen Jopie en De Groot van de Telegraaf wel erg soepel. Jopie is op ramkoers en wat mij betreft heeft is zichzelf onsterfelijk belachelijk gemaakt.
Het is echt een grote farce. En dan zijn er nog mensen die denken dat Ajax hier beter uit zal komen.... Ik heb er een hard hoofd in. Ajax kan er alleen maar beter uitkomen door Cruijff en z'n spreekbuis af te serveren. En dat iedereen die belangen heeft bij Ajax, zich niet meer laat leiden door de collums in de T.
Het is echt een grote farce. En dan zijn er nog mensen die denken dat Ajax hier beter uit zal komen.... Ik heb er een hard hoofd in. Ajax kan er alleen maar beter uitkomen door Cruijff en z'n spreekbuis af te serveren. En dat iedereen die belangen heeft bij Ajax, zich niet meer laat leiden door de collums in de T.
Whitey on the moon.
- Ajaciedjuh
AD Sport schreef:Met of zonder Cruijff: het eindigt altijd in chaos
© anp
Voor de tweede week op een rij heeft Johan Cruijff zijn medecommissarissen bij Ajax geschoffeerd. Goedbeschouwd geldt dat ook voor alle medewerkers, aandeelhouders en leden van de club bij wie hij na 23 jaar terug is. Een analyse.
De hamvraag is: wat moet er nog meer gebeuren voordat ze binnen Ajax vinden dat het genoeg is? Steven ten Have kan als rvc-voorzitter, die duidelijke spelregels heeft afgesproken, niet anders dan concluderen dat Cruijff en zijn entourage het nieuwe college proberen op te blazen.
Je eigen wetten willen maken in een raad van commissarissen omdat 'ze' niet doen wat jij als enige wél wilt. Het is als iemand die besluit scheidsrechter te worden, maar alleen als hij voortaan mag fluiten volgens zijn eigen spelregels.
En waar gaat het nu concreet over: Cruijff vindt dat Tscheu La Ling algemeen directeur van Ajax moet worden, maar zijn rvc-collega's denken dat er een beter gekwalificeerde man te vinden moet zijn. Met zoveel woorden zegt Cruijff dat de anderen hem op dit punt blind moeten volgen, omdat hij als enige deskundig is.
Maar sinds wanneer is de beslissing over de hoogste functie binnen een beursgenoteerd voetbalbedrijf een louter voetbaltechnische aangelegenheid? Bovendien: Edgar Davids zit toch ook in de raad? Die wordt meteen ook maar even neergezet als ondeskundig.
Op voetbaltechnisch gebied is Cruijff de afgelopen weken juist geen strobreed in de weg gelegd. Hij heeft alle ruimte gekregen. Jan Olde Riekerink, die hij weg wilde hebben als hoofd-jeugdopleiding, is ook daadwerkelijk vertrokken. Ajax nam op de koop toe dat dit juridisch alleen kon gebeuren via een forse afkoopsom.
Dennis Bergkamp en Wim Jonk zijn als nieuwe bazen aan de slag gegaan op De Toekomst. Zij hebben ex-profvoetballers van buitenaf mogen aantrekken om de oudste jeugdelftallen te trainen, omdat Cruijff dat essentieel acht.
Je zal toch Ajax-supporter zijn en zaterdagavond hebben genoten van het spel van je club. Er is momenteel geen enkele discussie over de speelstijl van het eerste elftal, noch over de doopceel van de hoofdtrainer of over hoe hij de zaken aanpakt en zich presenteert. De financiële cijfers zijn zwart.
Maar op maandagmorgen kom je zelfs nu nog van een koude kermis thuis. In zijn column sleept Cruijff zelfs de hele economische wereldcrisis erbij om aan te tonen hoe belangrijk het is dat hij als Ajax-commissaris zijn eigen regels maakt.
De hamvraag is: wat moet er nog meer gebeuren voordat ze binnen Ajax vinden dat het genoeg is?
Steven ten Have kan als rvc-voorzitter, die duidelijke spelregels heeft afgesproken, niet anders dan concluderen dat Cruijff en zijn entourage het nieuwe college proberen op te blazen.
De angst is altijd dat je het in de publieke opinie niet wint van een clubicoon. Maar die publieke opinie zou eens nader moeten worden geanalyseerd. De icoon is al een aantal jaren niet meer onomstreden. En of je Cruijff nu binnenhaalt of buitensluit, zo blijkt nu maar weer: het circus eindigt altijd in chaos. (Maarten Wijffels)

"Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience."
Natuurlijk heeft Cruijff een mobieltje. Het is alleen voor de romantiek veel leuker om te doen alsof hij die niet heeft. En hij kan zich daar dan ook makkelijk achter verschuilen.Demosthenes schreef: Het is moeilijk om JC te bereiken, hoorde ik gisterenavond, maar is het niet eenvoudig voor JC om zelf te telefoon te pakken? Is gebrek aan communicatie niet een probleem van beide 'partijen'? De Telegraaf kan JC wel bereiken?
Strakke analyse van het AD.
Vervelend verwend jochie die Johan.
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring
- InnerHarbour
Zeux verdenkt Johan ook van Wilders sympathieën
YNWA
- Giacomo Puccini
Wie verzint het om een Telegraaf columnist in de RvC van een beursgenoteerd bedrijf te laten plaatsnemen? Deze situatie gaat compleet uit de hand lopen, dat kan een eencellige zien aankomen.
Ajax!
Die situatie is natuurlijk al uit de hand gelopen toen de Cruijff maffia de vorige bestuurders wegterroriseerde.