De medische kwestie

Alles over Ajax in z'n algemeenheid.

Moderator: mods

Gebruikersavatar
Wie kent Cees de Wolf nog
AT Toto winner 09/10
Berichten: 14916
Lid geworden op: wo aug 11, 2004 10:03 pm

Bericht door Wie kent Cees de Wolf nog » di nov 04, 2008 10:56 pm

Ik weet het niet hoor, maar spelers als VdV en Sneijder komen op mij een stuk fitter én (fysiek) sterker over, nadat ze bij Ajax zijn vertrokken. Of zijn ze in Duitsland en Spanje is niet alleen op het financiele gebied de baas? :hypocrite.gif:
“Freedom! Football is freedom.” Bob Marley

Aristides
Berichten: 4838
Lid geworden op: za okt 04, 2003 9:47 pm

Bericht door Aristides » di nov 04, 2008 11:02 pm

Wie kent Cees de Wolf nog schreef:Ik weet het niet hoor, maar spelers als VdV en Sneijder komen op mij een stuk fitter én (fysiek) sterker over, nadat ze bij Ajax zijn vertrokken. Of zijn ze in Duitsland en Spanje is niet alleen op het financiele gebied de baas? :hypocrite.gif:
Er wordt daar in ieder geval meer op kracht getraind en een paar jaar geleden was er een reportage op tv over de medische begeleiding bij AC Milan! Ajax zal daar nog niet aan toe zijn, daar worden dagelijks metingen verricht, dagelijks allerlei medische controles verricht en dat hoef je niet te doen als je op een rustige manier traint.
Zo'n ""Tor"" is vreemd, maar werkt wel; ik kan weer inloggen!

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 41191
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Bericht door Marillion » di nov 04, 2008 11:09 pm

Zet Zlatan ook maar in dat rijtje. Nou was hij bij Ajax natuurlijk ook geen kleine jongen maar kijk eens hoeveel fysiek sterker hij geworden is.

V.d.Vaart was bij Ajax op een gegeven moment gewoon te dik. Dat heeft hij zelf ook toegegeven toen hij in Hamburg (what's in a name...) zat. Op zich hebben spelers daar natuurlijk zelf een verantwoordelijkheid maar het is eigenlijk niet te begrijpen dat je het als club accepteert.
Nil volentibus arduum

Gebruikersavatar
Toppie
Berichten: 11443
Lid geworden op: di feb 24, 2004 5:43 pm

Bericht door Toppie » vr nov 14, 2008 12:40 pm

De 14 blessures op een rijtje

Over de blessures van Thomas Vermaelen, Urby Emanuelson en Oleguer is nog weinig nieuws te melden. Of zij zondag bij de selectie zullen zitten voor het duel tegen PSV, moeten de komende dagen uitwijzen.

De geblesseerden:

Gentenaar: Rentree bij Ajax-PSV?
Enoh: Idem
Sulejmani: Idem
Emanuelson: Idem

Van der Heijden: 2 weken
Sarpong: 2 à 3 weken
Cvitanich: 4 à 6 weken
Huntelaar: 6 weken
Aissati: Na de winterstop terug

Stekelenburg: 2 tot 3 maanden
Donald: 5,5 tot 8,5 maanden
Rommedahl: Onbekend
Oleguer: Onbekend
Vermaelen: Onbekend
Kortom het C elftal moet ook klaar staan

Gebruikersavatar
jabu
Berichten: 15991
Lid geworden op: zo apr 04, 2004 8:46 am
Locatie: Amsterdam

Bericht door jabu » vr nov 14, 2008 1:47 pm

Hmmm, over de blessure van Urby Emanuelson is nog weinig nieuws te melden, maar ze verwachten wel dat hij zijn rentree kan gaan maken bij Ajax-PSV :antlers.gif: .

joey
Erelid
Berichten: 94218
Lid geworden op: ma sep 01, 2003 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door joey » vr nov 14, 2008 4:02 pm

Wie kent Cees de Wolf nog schreef:Ik weet het niet hoor, maar spelers als VdV en Sneijder komen op mij een stuk fitter én (fysiek) sterker over, nadat ze bij Ajax zijn vertrokken. Of zijn ze in Duitsland en Spanje is niet alleen op het financiele gebied de baas? :hypocrite.gif:
Mwah, ze doen hier weinig aan krachttraining. Van der Wiel zegt in het laatste nummer van Sportweek doodleuk, dat hij tijdens de voorbereiding wel in het krachthonk zat, maar dat hij daar tegenwoordig 'geen tijd meer voor heeft'.
Het stinkt aan alle kanten!

brigade zuid
AT Toto winner 15/16
Berichten: 23726
Lid geworden op: ma apr 26, 2004 10:51 pm

Bericht door brigade zuid » vr nov 14, 2008 8:29 pm

Geen tijd meer voor? Grapje zeker

Aristides
Berichten: 4838
Lid geworden op: za okt 04, 2003 9:47 pm

Bericht door Aristides » za nov 15, 2008 12:24 pm

brigade zuid schreef:Geen tijd meer voor? Grapje zeker
Ik vrees dat hij geen grappen maakt, ze zullen liever gaan rusten.
Zo'n ""Tor"" is vreemd, maar werkt wel; ik kan weer inloggen!

joey
Erelid
Berichten: 94218
Lid geworden op: ma sep 01, 2003 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door joey » za nov 15, 2008 1:06 pm

brigade zuid schreef:Geen tijd meer voor? Grapje zeker
Het stond er echt. Het leek me geen grap.

Zo serieus als voorheen gesuggereerd doen ze bij Ajax dus niet aan krachttraining.
Het stinkt aan alle kanten!

Gebruikersavatar
Toppie
Berichten: 11443
Lid geworden op: di feb 24, 2004 5:43 pm

Bericht door Toppie » ma dec 01, 2008 2:06 pm

Bij die Kakkerlakken gaan ze oa de hamstring blessures eens bekijken waarom het er zoveel zijn. Zou Ajax nou ook niets eens doen

Neefkens
Erelid
Berichten: 579
Lid geworden op: di sep 24, 2013 12:42 pm

Re: De medische kwestie

Bericht door Neefkens » vr mei 15, 2009 5:17 pm

Duke schreef:
Goedhart terug van AZ naar Ajax

AMSTERDAM - Dokter Edwin Goedhart keert terug bij Ajax. Hij was van 1 juli 2002 tot 1 juli 2008 ook al werkzaam bij de Amsterdammers, maar maakte in de vorige zomer de overstap naar AZ. Nu keert Goedhart terug naar Amsterdam om met ingang van 1 juni 2009 als Manager Medische Zaken de leiding over de de totale medische staf van AFC Ajax te hebben.

Goedhart laat op de officiële site van Ajax weten blij te zijn weer terug te zijn: ,,Ja, al had ik het reuze naar mijn zin bij AZ, en het was natuurlijk een geweldig seizoen. Maar de functie die Ajax me biedt en met name de mogelijkheden zijn zodanig dat ik graag terugwilde. Ik heb daarbij ook veel vertrouwen in de huidige organisatie van Ajax."
http://www.telegraaf.nl

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 13443
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:43 pm

Re: De medische kwestie

Bericht door Arthur » vr mei 15, 2009 5:18 pm

Ook op medisch gebied kennen we blijkbaar alleen mensen die hier al eerder gewerkt hebben.

Neefkens
Erelid
Berichten: 579
Lid geworden op: di sep 24, 2013 12:42 pm

Re: De medische kwestie

Bericht door Neefkens » vr mei 15, 2009 5:20 pm

:ajaxsmiley.gif:
Laat het Milan-lab maar komen. Volgens mij is daar nog een hoop te winnen.

Aristides
Berichten: 4838
Lid geworden op: za okt 04, 2003 9:47 pm

Re: De medische kwestie

Bericht door Aristides » vr mei 15, 2009 5:41 pm

Neefkens schreef::ajaxsmiley.gif:
Laat het Milan-lab maar komen. Volgens mij is daar nog een hoop te winnen.
Denk het ook, al loopt dat weer achter bij Engelse clubs (artikel papieren NRC, enkele weken terug) De "Wet van de remmende voorsprong" , we kunnen in één keer de stap naar de top maken, qua medische begeleiding.

Het terughalen van Goedhart? Was hij dan zo'n kanjer of krijgt hij een totaal andere verantwoording? Kunnen we nu wel snel de juiste diagnose stellen of nog beter: blessures voorkomen?
Zo'n ""Tor"" is vreemd, maar werkt wel; ik kan weer inloggen!

Neefkens
Erelid
Berichten: 579
Lid geworden op: di sep 24, 2013 12:42 pm

Re: De medische kwestie

Bericht door Neefkens » do jun 18, 2009 4:10 pm

2 nieuwsfeiten over medische begeleiding:
In het nieuwe seizoen zal Ajax spelers op fysiek/medisch vlak strikter begeleiden. De van AZ teruggekeerde arts Edwin Goedhart komt in de Arena aan het hoofd te staan van een medische staf die wordt uitgebreid en die nauw samenwerkt met de VU-universiteit.

Het is de bedoeling dat spelers van Ajax om de zes weken via allerlei tests worden doorgelicht.
De eerste training van Ajax begint aanstaande maandag om 14.30 uur in plaats van 11.00 uur. De locatie, sportcomplex de Toekomst, blijft ongewijzigd.
De spelers van Ajax worden maandagochtend in de medische ruimte van de ArenA onderworpen aan diverse tests om de fitheid te meten. ’s Middags om 14.30 uur begint op de Toekomst de eerste buitentraining. Die oefensessie wordt natuurlijk geleid door de nieuwe hoofdtrainer Martin Jol.
Naar aanleiding van dit nieuws nog even teruggekeken naar dit filmpje:

http://www.at5.nl/artikelen/17346/jol-n ... -naar-ajax

Als ze niet presteren gaan ze gewoon de vrieskist in.

Neefkens
Erelid
Berichten: 579
Lid geworden op: di sep 24, 2013 12:42 pm

Re: De medische kwestie

Bericht door Neefkens » do jun 18, 2009 4:14 pm

Maandag wordt er dus de meting gedaan die hierna beschreven is.
Doldwaze avonturen vormen Mike Lindeman
Pionier met computer

door Sieb Oostindie
HAMBURG - Michael Lindeman werkt tegenwoordig bij HSV in Hamburg en dat is pikant, want hij is de zoon van Thijs Lindeman, de directeur van het Ajax-museum. De zwager van Frank Verlaat is een pionier op het vlak van de begeleiding en is Nederlands grootste deskundige op het gebied van de omega wave, het computersysteem waar Gertjan Verbeek zo bij zweert. Met een tikkeltje trots: "Toen ik er in 2000 bij Grasshoppers mee begon, was ik de eerste in de voetballerij. Dus nog voor grote clubs als AC Milan en Barcelona. Ze dachten destijds in Zurich, dat er een ufo geland was."

Hij heeft qua ervaring dus een enorme voorsprong opgebouwd en werkt derhalve sinds deze zomer samen met Martin Jol, Zeljko Petrovic en Ricardo Moniz bij de Duitse topclub HSV Hamburg, de Duitse tegenstander van Ajax in de UEFA Cup. Het Russische computersysteem, ontwikkeld aan de universiteit van Irkoetsk, staat in Nederland ook bij Heerenveen, Feyenoord en PSV en ook NOC*NSF is er bekend mee. "Hij is door de Amerikanen verbeterd en wordt gebruikt bij de NASA om astronauten te testen." Lindeman kwam er jaren geleden mee in aanraking via atletiektrainer Henk Kraaijenhof. Nu gebruikt hij het programma om voetballers binnen een paar minuten door te lichten. Waarbij alle info aan de oppervlakte komt: fysieke en mentale gesteldheid, stressniveau. "Het apparaat kan bijna alles meten. Daarmee kun je weten hoe je ploeg in elkaar steekt en hoe je een programma individueel kunt verfijnen. Ik heb in mijn leven altijd geprobeerd met grote trainers te werken, wilde me blijven ontwikkelen. In Libië was dat Carlos Bilardo, recentelijk in Zwitserland Ciriaco Sforza. In Nederland kwam ik niet aan de bak. Daarom heb ik in de meest exotische landen gezeten: Saoedi-Arabië, Aboe Dhabi, Libië." Toen het hem in het laatste land te heet onder de voeten werd, zei hij tegen Piet Hamberg: "Het wordt nu tijd voor een normale club in een normaal land." Waarna hij zijn brood ging verdienen in Zwitserland, het meest recent bij Luzern.
Hij noemt zichzelf een autodidact. "Ik heb een masseursdiploma, ben fitnesstrainer, en personal trainer. Ik heb me verdiept in sportpsychologie en orthomoleculaire supplementie. In Zwitserland wil ik mijn A-voetbaldiploma halen. Dat is vorig jaar niet gelukt, omdat ik één dag heb gemist. En dan moet het hele jaar over. Wel kon ik een seminar van twee dagen geven voor UEFA-trainers. Typisch Zwitserland."
Erg benieuwd hoe dit uitpakt.

Gebruikersavatar
Toppie
Berichten: 11443
Lid geworden op: di feb 24, 2004 5:43 pm

Re: De medische kwestie

Bericht door Toppie » do jun 18, 2009 5:23 pm

Ben meer benieuwd hoe het seizoen uitpakt, met een apparaat ga je toch echt niet beter voetballen.

Neefkens
Erelid
Berichten: 579
Lid geworden op: di sep 24, 2013 12:42 pm

Re: De medische kwestie

Bericht door Neefkens » do jun 18, 2009 5:55 pm

Beetje kortzichtig hoor.
Als zo'n apparaat ervoor zorgt dat er minder blessures zijn, heeft het wel degelijk een positieve invloed.

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 41191
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: De medische kwestie

Bericht door Marillion » do jun 18, 2009 6:20 pm

Sterker nog, professionalisering van de technische én medische staf zie ik als een belangrijke randvoorwaarde om het niveau van Ajax structureel omhoog te brengen. De voetbalwereld is op dat gebied helaas nogal conservatief maar langzaam maar zeker gaan meer clubs hier beter mee om. Je zult daarin mee moeten gaan als je de slag niet wilt missen.

En hoe vaak zeuren we hier wel niet over geblesseerde spelers. Misschien dat dit kan helpen om de blessurelast te verminderen.
Nil volentibus arduum

Neefkens
Erelid
Berichten: 579
Lid geworden op: di sep 24, 2013 12:42 pm

Re: De medische kwestie

Bericht door Neefkens » zo jun 21, 2009 11:05 am

21 juni 2009
De spelers van Ajax krijgen maandag een behoorlijk druk programma voorgeschoteld. Voordat om 14.30 uur op de Toekomst de eerste buitentraining begint, worden de Ajacieden ’s ochtends in de ArenA aan diverse tests en metingen onderworpen.
Ongeveer twintig Ajacieden melden zich maandagochtend in de ArenA voor de diverse tests. Dat is niet de hele selectie, want de spelers die de afgelopen periode interlandverplichtingen hadden, beginnen een week later aan de voorbereiding op het nieuwe seizoen. De van blessures herstellende Jan Vertonghen, Rasmus Lindgren en Kenneth Vermeer doen maandag wel mee aan de tests. Dit drietal moet overigens ’s middags nog wel de eerste buitentraining aan zich voorbij laten gaan.

Clubarts Niels Wijne legt uit wat er maandagochtend precies gaat gebeuren in de ArenA.
,,De spelers ondergaan een bloedonderzoek en een conditionele test. Om alle gewrichten te onderzoeken wordt er gewerkt met een steun- en bewegingsapparaat. Verder staat er een lenigheidstest en een sprong- en behendigheidstest op het programma. Ook wordt de snelheid van de spelers gemeten. Daarnaast wordt de biometri - lengte, gewicht en vetpercentage - van de Ajacieden geregistreerd. En tot slot wordt de lichaamsstabiliteit onderzocht.”

Maandag om 14.30 uur begint op de Toekomst de eerste buitentraining. De sessie staat gedeeltelijk in het teken van herstel van de tests die ’s ochtends zijn afgenomen. Daarnaast wordt er door de Ajacieden ook op techniek getraind.
Is dit ooit eerder gedaan? Klinkt behoorlijk uitgebreid.

yr_86
Berichten: 15
Lid geworden op: wo mei 13, 2009 9:55 pm

Re: De medische kwestie

Bericht door yr_86 » zo jun 21, 2009 2:21 pm

Neefkens schreef:
Clubarts Niels Wijne legt uit wat er maandagochtend precies gaat gebeuren in de ArenA.
,,De spelers ondergaan een bloedonderzoek en een conditionele test. Om alle gewrichten te onderzoeken wordt er gewerkt met een steun- en bewegingsapparaat. Verder staat er een lenigheidstest en een sprong- en behendigheidstest op het programma. Ook wordt de snelheid van de spelers gemeten. Daarnaast wordt de biometri - lengte, gewicht en vetpercentage - van de Ajacieden geregistreerd. En tot slot wordt de lichaamsstabiliteit onderzocht.”
Is dit ooit eerder gedaan? Klinkt behoorlijk uitgebreid.
Ik mag toch hopen van wel (maar ben bang van niet...) Vind het persoonlijk trouwens nog steeds aan de magere kant, maar het is een begin. Nu moeten ze alleen nog wel iets met die uitkomstwaarden kunnen. Gegevens verzamelen is eenvoudig, ze daarna omzetten in prestatieverbetering is lastiger.

Neefkens
Erelid
Berichten: 579
Lid geworden op: di sep 24, 2013 12:42 pm

Re: De medische kwestie

Bericht door Neefkens » zo jun 21, 2009 2:47 pm

Magere kant? Wat zou je nog meer kunnen doen?

yr_86
Berichten: 15
Lid geworden op: wo mei 13, 2009 9:55 pm

Re: De medische kwestie

Bericht door yr_86 » zo jun 21, 2009 3:03 pm

Neefkens schreef:Magere kant? Wat zou je nog meer kunnen doen?
Maximale zuurstofopname, longfuncties (ademvolume, vitale capacititeit, peakflow) bloeddruk (voor en na inspanning) bij de biometrie nog een heup-taille verhouding, botdikte. Tevens zou wellicht een psychologische test bij deze selectie geen overbodige luxe zijn.

Op dezelfde dag (maximale)sprongkracht, conditie en snelheid meten vind ik ook niet erg handig trouwens.

Neefkens
Erelid
Berichten: 579
Lid geworden op: di sep 24, 2013 12:42 pm

Re: De medische kwestie

Bericht door Neefkens » zo jun 21, 2009 4:12 pm

Zou dit niet in de conditionele test zitten? De psychologische test is idd niet zo gek.

yr_86
Berichten: 15
Lid geworden op: wo mei 13, 2009 9:55 pm

Re: De medische kwestie

Bericht door yr_86 » zo jun 21, 2009 4:35 pm

Neefkens schreef:Zou dit niet in de conditionele test zitten? De psychologische test is idd niet zo gek.
Met de conditionele test kan in ieder geval een goede schatting gemaakt worden van de maximale zuurstofopname, ik vermoed alleen dat ze bij Ajax niet over de apparatuur beschikken om dit exact te meten, maar daarvoor naar de VU zullen moeten uitwijken. Hetzelfde voor het meten van het vetpercentage. Er bestaan tegenwoordig onderwater metingen, wat de meest nauwkeurige meting wat betreft vetpercentage is. Waarom gaan ze dan in de arena met een tangetje lopen klooien?

Plaats reactie