Nee, daar ging de discussie niet over ...Neefkens schreef:We wonnen wel en daar gaat het om. Het was idd een verschrikkelijke wedstrijd.
De Rik van den Boog-topic
Moderator: mods
Re: De Rik van den Boog-topic
Blij met de punten ...
Nee, mijn "het" betrof niet de discussie. Mijn "het" was het doel van de wedstrijd en dat was zoals altijd winnen.
Nu, zoals eerder gezegd herinner ik me niks van een discussie tussen J.C. en MVB.Niet in het begin van het seizoen, niet voor de EC2 finale.Ik weet nog wel dat bijna iedereen in die tijd over J.C. keuze heen viel.Verlaat nu laten debuteren zou grenzen aan het verliezen van de EC2 finale.En in die wedstrijd stond ie zijn mannetje ..Neefkens schreef:Nee, mijn "het" betrof niet de discussie. Mijn "het" was het doel van de wedstrijd en dat was zoals altijd winnen.
Afijn ...
Blij met de punten ...
Grappig dat het winnen van de EC2, de enige noemenswaardige prestatie van Cruijff als trainer bij Ajax, ineens zo gebagatelliseerd wordt nu het gevaar dreigt dat Van Basten er ook credits voor dient te krijgen.
Klopt, en dat kan je dan ook verder doortrekken. Aan wie of wat ligt het toch dat Ajax zo labiel is (geweest?) en bar weinig voetbalbasics als team vertoont/vertoonde. Een heel rijtje factoren is de afgelopen tijd al door diverse AT-ers genoemd. Kennelijk kunnen me met het bovenstaande een paar van die factoren in ieder geval doorstrepen: Van Basten is tactisch dus wel okee (zelfs 'briljant' volgens een enkeling) en hij denkt wel degelijk in het teambelang. Als speler blijkbaar al en als coach zeker, mag je dan aannemen. Alhoewel iedere coach natuurlijk nog op het tactische vlak zal bijleren, zelfs de mannen van het kaliber Hiddink of Van Gaal (zie daarvoor bijvoorbeeld de start van dit seizoen bij Az met een aanpassing van het concept na 2 zeperds).Jöhnk schreef:Het maakt het onwaarschijnlijk dat Van Basten nooit interesse had voor tactiek. Dat wordt namelijk gesteld, en in zoverre is het interessant in deze discussie.
Dan hou je nog een hoop factoren over, waarbij het waarschijnlijk eerder een kwestie van en/en dan of/of zal zijn. Wimpey noemde al de kwaliteit van de selectie vanaf de 14e/15e man. Moet je spelers uit die categorie opstellen ivm blessures/schorsingen dan ga je sowieso een paar té grote stappen terug in kwaliteit. Verder werkt Van Basten niet met een selectie van het kaliber Liverpool, Man Utd of Barcelona. Het blijft 3e tot de 5e garnituur met hier en daar een uitschieter naar boven. Dat geeft ook de nodige beperkingen in wat je wil en wat je kan.
Maar als Van Basten bliksemsgoed door heeft hoe het spelletje inmekaar zit en hoe het gespeeld moet worden kom je voor Marco zelf toch weer uit op die docerende kwaliteiten en het kunnen omgaan met mensen. Kan ie die know-how ook overbrengen op zijn spelers, kan ie het zijn spelers eigen maken? Kunnen die spelers zijn plannen daarin ook oppikken, kunnen ze het verhapstukken en uitvoeren? Houdt ie ook rekening met de beperkingen van zijn spelers? En hoe houdt hij de schwung in het team, het hele seizoen door?
Beenhakker vond ik gisteravond bij Studio Voetbal wel interessant wat dat betreft. Hij vond dat het coachvak voor 50% uit voetbalmanagement en voor 50% uit peoplemanagement bestond. En dat in dat laatste de ervaring opgedaan in jaren werken met mensen een belangrijke rol speelt (sorry, Jöhnk

Nog meer OT maar toch nog even over die schwung tot slot: ik blijf me verbazen over onze traditionele winterdip. Al jaren speelt Ajax rond de winterstop vaak dramatisch slecht, waarmee we (zeker dit seizoen) alles weggeven. Natuurlijk kan je niet verlangen dat een ploeg het hele jaar constant voldoende speelt, maar dit is toch wel opvallend. Waar komt dat toch door, ongeacht wie er voor de groep staat? Bestaat Ajax soms uit mooiweervoetballers? Of wordt het ritme gebroken door die winterstop?
Laatst gewijzigd door Zuidema op ma apr 13, 2009 11:31 am, 1 keer totaal gewijzigd.
- peter
- Site Admin & Toto winner WC 2006, EC 2008
Hoezo? Nu opeens de quote dat vBasten er iets mee te maken heeft wordt het juist opgehemeld toch? Ik las namelijk een aantal pagina's terug dat de tegenstanders ruk waren, maar nu het succes op het conto van vBasten kan worden geschreven is het opeens een prestatie.Arthur schreef:Grappig dat het winnen van de EC2, de enige noemenswaardige prestatie van Cruijff als trainer bij Ajax, ineens zo gebagatelliseerd wordt nu het gevaar dreigt dat Van Basten er ook credits voor dient te krijgen.
Neemt niet weg dat het me niet boeit. MvB is nu de trainer en tot op heden hebben we geen prijzen.
Ik herinner me zelf ook helemaal niets van deze discussie. Ik weet nog wel dat ik behoorlijk uit mijn dak ging samen met mijn paatje zaliger.999 schreef:Nu, zoals eerder gezegd herinner ik me niks van een discussie tussen J.C. en MVB.Niet in het begin van het seizoen, niet voor de EC2 finale.Ik weet nog wel dat bijna iedereen in die tijd over J.C. keuze heen viel.Verlaat nu laten debuteren zou grenzen aan het verliezen van de EC2 finale.En in die wedstrijd stond ie zijn mannetje ..Neefkens schreef:Nee, mijn "het" betrof niet de discussie. Mijn "het" was het doel van de wedstrijd en dat was zoals altijd winnen.
Afijn ...
Ik plaats het maar even hier:
---> gedateerde informatie dus. Dat krijg je als je in oude beleidsplannen gaat snuffelen.
sportwereldGeen gesprekken Volendam en Ajax
VOLENDAM - Er zijn recent geen gesprekken geweest tussen Ajax en FC Volendam over een samenwerking tussen de twee clubs.
Het Kras Stadion. FOTO KOEN VAN WEEL/UNITED PHOTO'S
Technisch directeur Peter Wijker van Volendam: ,,Wij hebben met Ajax een overeenkomst uit 2007. Daarin staat dat we op het gebied van de jeugdopleiding met elkaar samenwerken. Volendam wil echter altijd dat het eigen Volendamse karakter in de jeugdopleiding behouden blijft.”
---> gedateerde informatie dus. Dat krijg je als je in oude beleidsplannen gaat snuffelen.
- Ajaciedjuh
"Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience."
Mwah, zegt niks verheffends .. zou het eerder een nuchter gesprek willen noemen .. waar overgens de interviewsters ook weinig echte kritische vragen stelt ...Ajaciedjuh schreef:Prima interview met Rik
Laatst gewijzigd door 999 op za apr 25, 2009 1:53 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Blij met de punten ...
- peter
Rik van den Boog begint het interview met: 'mijn eerste indruk was dat het qua organisatie een stabiele club is met in ieder geval en met mensen die wisten wat ze moesten doen en allemaal in het belang van Ajax denken.'
Poeh, dat ben ik niet met hem eens, hoor.
Poeh, dat ben ik niet met hem eens, hoor.
Herstel: hij zegt dat het een redelijk stabiele club was toen hij binnen kwam. Dat is voor de goed verstaander heel wat anders. In het begin zei hij nog wel dat het echt stabiel was. Nu nuanceert hij het dus en dat doet hij voor niets. Hij verbaast zich volgens mij dagelijks, net zoals wij dat hier doen.
Hij is volgens mij hard bezig om alles beter te maken. Zijn verhaal over visie en doelen en dat samen willen bereiken, klinkt voor sommigen van ons als "de open deur" maar het is wel zo heel erg waar. Dat merk ik zelf ook steeds weer.
"Geen tweede plek halen, is het seizoen dan mislukt?"
JA, zegt hij, vind ik wel mooi. Geen excuses, geen gedoe, dan is het dus gewoon niet goed.

Hij is volgens mij hard bezig om alles beter te maken. Zijn verhaal over visie en doelen en dat samen willen bereiken, klinkt voor sommigen van ons als "de open deur" maar het is wel zo heel erg waar. Dat merk ik zelf ook steeds weer.
"Geen tweede plek halen, is het seizoen dan mislukt?"
JA, zegt hij, vind ik wel mooi. Geen excuses, geen gedoe, dan is het dus gewoon niet goed.
- peter
Herstel: dat het mislukt is, daar komt hij ook een beetje op terug. Hij rept daarna dat het seizoen dan in ieder geval niet gelukt is.
Zou ik ook nog een "herstel" kunnen vinden?
Dat "mislukt" blijft hij vinden hoor.

Dat "mislukt" blijft hij vinden hoor.
Rik: het wachten is nu op jou. Evalueer het seizoen maar eens met Marco: wat ging goed?
Welke spelers aantoonbaar beter gemaakt? Is het team beter geworden? Zijn er automatismen waar te nemen?
Ik ben me (weer) kapot geschrokken vandaag en ik heb nu ook geen enkel geldig excuus kunnen vinden.
Welke spelers aantoonbaar beter gemaakt? Is het team beter geworden? Zijn er automatismen waar te nemen?
Ik ben me (weer) kapot geschrokken vandaag en ik heb nu ook geen enkel geldig excuus kunnen vinden.

-
niks
Laatst gewijzigd door Vedette-10- op do jan 07, 2010 10:01 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik denk voor veel mensen wel. Ik hing al een tijdje over het randje maar ben nu bijvoorbeeld ook volledig om. Dit was toch de wedstrijd die zo essentieel was om te winnen om nog kans te maken op die tweede plek, spanning, tegen Sparta een degradatiekandidaat etc. En dan verlies met 4-0 en zie je een onthutsend slecht Ajax. Ik vind het niet zo vreemd hoor, of het nou terecht is of niet dat men dat nu heeft.
-
niks
Laatst gewijzigd door Vedette-10- op do jan 07, 2010 10:01 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
- Kowalczyk
- Moderator English Section
- Contacteer:
Mijn rationele analyse is dat het volstrekt onverantwoord zou zijn om een geknakte, door zijn selectie geschoffeerde trainer als Van Basten te laten beginnen aan het nieuwe seizoen, met het risico dat je voor de kerst alsnóg moet ingrijpen - en dan geen vervanger kunt vinden. Ergo: nú afscheid nemen en nú naar een nieuwe man gaan zoeken.Vedette-10- schreef:En dan is opeens het vertrouwen weg? Probeer aub toch eens te kijken naar de kwaliteiten die we in huis hebben, nee: kijk liever na de ontbrekende kwaliteiten. Ik denk dat we nu niet emotioneel moeten gaan reageren, maar rationeel.
K.
Still alive...
Natuurlijk kan dat, ik ben altijd meer een persoon van de kat uit de boom kijken, afwachten of het beter wordt. Aan het eind oordelen over hoe het gelopen is. Inmiddels kan ik inderdaad concluderen dat er hard gefaald is en dat er geen uitzicht is op verbetering. En ja, dan is mijn vertrouwen inderdaad weg.Vedette-10- schreef:En dan is opeens het vertrouwen weg? Probeer aub toch eens te kijken naar de kwaliteiten die we in huis hebben, nee: kijk liever na de ontbrekende kwaliteiten. Ik denk dat we nu niet emotioneel moeten gaan reageren, maar rationeel.
Laatst gewijzigd door Daniel op zo mei 03, 2009 4:17 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
-
niks
-
Conclusie van jouw verhaal is eigenlijk: Van Basten kan er geen reet van, maar omdat hij een grote naam heeft moet hij vooral blijven...........Vedette-10- schreef:Oke, wij hebben het dus over de invulling van de technische staf. Gaan we kijken naar de aanwezige en ontbrekende facetten in de technische staf. En daarna gaan we bespreken wat er moet veranderen.Kowalczyk schreef: Mijn rationele analyse is dat het volstrekt onverantwoord zou zijn om een geknakte, door zijn selectie geschoffeerde trainer als Van Basten te laten beginnen aan het nieuwe seizoen, met het risico dat je voor de kerst alsnóg moet ingrijpen - en dan geen vervanger kunt vinden. Ergo: nú afscheid nemen en nú naar een nieuwe man gaan zoeken.
K.
Van Basten is een persoon met aanzien in de voetbalwereld als ex-topspits. Hij geeft de club de allure. Deze verwaarwording is ook verschrikkelijk gezichtsverlies voor hem. Hij kent het topvoetbal, kan dus aanwijzingen geven over details aan zijn spelers. Verder is hij niet een tacticus, kan de grote lijnen dus niet goed uitzetten. Hij kan goed met de media omgaan, een boegbeeld van de club kan hij zeker zijn. In de technische staf is verder niet iemand die weet hoe je een ploeg in elkaar moet laten steken en welke spelers je daarvoor in huis moet hebben. Ik pleit daarom voor een leermeester die graag op de achtergrond treedt en het team leiding kan geven. Hierbij moet iedereen aan de slag kunnen gaan en zich kunnen ontwikkelen.
Wat Ajax vooral niet moet doen, is zeggen dat Van Basten geen goede hoofdtrainer is en hem de deur wijzen. Deden we dat ook niet met andere vakmensen, zoals Fontein en Van Geel? Zoals het nu is, draait het team niet. Wat moet er veranderen waardoor het team wel gaat draaien? Dan moet je niet uit wanhoop schoon schip maken, maar moet je de krachten bundelen en zonodig versterken met waardevolle, aanvullende mensen. Zet Neeskens erbij!
Schiet mij maar lek hoor.. Bayern is er ook vrij snel achtergekomen dat Klinsi er geen reet van kon, ookal was hij pas dit seizoen begonnen.
Van Basten moet zo snel mogelijk moven voordat hij nog meer ravage aanricht.
Whitey on the moon.
-
niks
Laatst gewijzigd door Vedette-10- op do jan 07, 2010 10:02 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
-
Ik vind het niet erg omdat hij dik betaald krijgt en het een professional moet zijn. Daar zit ook gelijk de fout, want Ajax wil iedereen te vriend houden en daarom zijn we al jaren aan het kloten met dit soort trainers.Vedette-10- schreef:Ik wil een complementaire staf, daarbij moet je kijken wie je kan gebruiken en wie niet. Nee, vanwege de waarde die hij kan hebben voor de club moet hij blijven. Daarin zit inderdaad het zijn van een grootheid in het voetbal, maar ook zijn presentatie naar de buitenwereld en zijn technische voetbalkennis in het topvoetbal. Jij vind het blijkbaar niet erg dat een clubicoon faalt, ik wel.
Maar goed, Van Basten gaat natuurlijk nooit iemand naast zich dulden die de lijnen gaat uitzetten. Dat zou indirect zijn wanprestatie vaststellen en geen enkele speler zal hem nog voor vol aanzien.
Hetgene dat mij een beetje steekt is het feit dat Van Basten freewheelend Ajax binnen komt lopen, gelijk de volledige macht grijpt en vervolgens (als het een beetje mis gaat) een vrijblijvende indruk maakt. Verliezen met 4-0 van Sparta is gewoon een schande, maar Van Basten blijft maar op de vlakte met z'n commentaar.
Wellicht is het tijd om nieuwe iconen te creeren. Zet Van BAsten op de eretribune en laat hem een lintje doorknippen, maar laat een echte trainer een nieuw tijdperk beginnen waarbij we niet meer terugdenken aan hoe goed Litmanen was, maar dat we een nieuwe Litmanen hebben lopen.
Whitey on the moon.
-
- AT Toto winner 15/16
Stel Marco moet weg.. kun je dan zeggen geef die man toch wat langer de tijd? Mijn mening is dat een jaar genoeg moet zijn om er een beetje een team van te maken, om ook maar iets van progressie te laten zien.. dan vraag ik nog geen eens om prijzen.. gewoon wat progressie, dat er een team op het veld staat.. dat soort dingen kun je toch wel binnen een jaar bewerkstelliggen? Je ziet helemaal niets van dat alles terug. Kun je van de zomer de portemonnee wel weer gaan trekken.. maar ik vind het link hoor.