Hoe Lemic een voet tussen de deur bij Ajax kreeg

Alles over Ajax in z'n algemeenheid.

Moderator: mods

LucaS

Bericht door LucaS » za aug 30, 2008 9:28 am

joey schreef:Toe maar. Tien jaar later krijgt hij nog steeds overal de credits voor?

BanGal deed erg dik over zijn 'verbeteringen' van de jeugdopleiding, maar dat was vooral om Cruijff te pesten. Ik heb nooit ergens kunnen lezen wat die inhielden. Jij wel? Kom dan maar op, dat wil ik wel eens lezen.
Het is nieuw voor mij dat de invloed van degene die de jeugdopleiding reorganiseert onmiddellijk na zijn vertrek is uitgewerkt. In andere discussies denk je daar een stuk, laten we zeggen, genuanceerder over.

De gevolgen nog niet te boven? Die recordopbrengsten voor onze spelers (Heit 10, Sneijder 27, Babel 17, van der Vaart 15) zijn dus eigenlijk allemaal de schuld van Co? Of is het Blind die ons gered heeft van de puinhopen van Co?
I think I lost my fucking headache

Daniel

Bericht door Daniel » za aug 30, 2008 9:39 am

Van der Vaart was 5 toch?

LucaS

Bericht door LucaS » za aug 30, 2008 9:42 am

Was nu 15 waard. Over de opbrengst voor Ajax verschillen de meningen, het was ongeveer 5 en daar is nu ongeveer 2 plus opleidingsverg bijgekomen

joey
Erelid

Bericht door joey » za aug 30, 2008 1:06 pm

Voer jij echt de transferopbrengst van Babel aan als argument waarom de jeugdopleiding goed werkt, Luuk?

Ik weet niet zoveel van de opleiding van Barcelona, maar ik heb nog nooit iemand horen zeggen dat die zo goed draait dankzij Van Gaal. Als het werkelijk zo is dat hij ervoor heeft gezorgd dat Messi, Iniesta, Xavi en Bojan zijn doorgebroken, dan begrijp ik niet waarom hij niet door alle grote clubs van Europa is gevraagd om daar de jeugdopleiding te komen opzetten.

Of eigenlijk weet ik het wel: geen mens die het verband legt. :smallgrin.gif:

Over Adriaanse en de opleiding heb ik het liever niet. Ik spring uit mijn vel als ik daaraan denk. Dat ze ooit die saloncommunist met zijn vieze vingers aan onze goudmijn hebben laten zitten, zeg. :1evil.gif:
Het stinkt aan alle kanten!

Lionel

Bericht door Lionel » za aug 30, 2008 1:22 pm

Het is heel simpel...Toptalenten komen er altijd wel. Die hebben geen jeugdtrainers nodig.

Messi was overal doorgebroken, zelfde met Fabregas en Iniesta... Het gaat erom dat je een hoofd jeugd hebt die een goede band heeft met de hoofdtrainer en op tijd kan aangeven of er ruimte moet worden gemaakt voor een talent....

Het gaat erom de mindere goden beter te maken. Niet toppers als Bojan, Messi, Vaart etc.
IK GELOOF!!!!!!

goodfella

Bericht door goodfella » za aug 30, 2008 5:19 pm

joey schreef:Ik weet niet zoveel van de opleiding van Barcelona, maar ik heb nog nooit iemand horen zeggen dat die zo goed draait dankzij Van Gaal. Als het werkelijk zo is dat hij ervoor heeft gezorgd dat Messi, Iniesta, Xavi en Bojan zijn doorgebroken, dan begrijp ik niet waarom hij niet door alle grote clubs van Europa is gevraagd om daar de jeugdopleiding te komen opzetten.
Cruijff is toch evenmin door alle grote clubs gevraagd om de jeugdopleiding aldaar op te zetten.

Lionel

Bericht door Lionel » za aug 30, 2008 6:34 pm

Hoppa!
IK GELOOF!!!!!!

joey
Erelid

Bericht door joey » za aug 30, 2008 6:35 pm

Cruijff is keer op keer voor dat soort dingen gevraagd. Hij wil het alleen niet. Is hij te laf voor, weet je nog? :hypocrite.gif:

Lionel

Bericht door Lionel » za aug 30, 2008 6:36 pm

Bullshit gewoon...
IK GELOOF!!!!!!

joey
Erelid

Bericht door joey » za aug 30, 2008 6:37 pm

De ene inhoudelijke reactie na de andere.... :smallgrin.gif:

Ik vind het best, hoor. Dat Ajax is afgezakt naar een bedenkelijk niveau, is allemaal de schuld van Cruijff. :excited.gif:

LucaS

Bericht door LucaS » za aug 30, 2008 6:39 pm

Tjowie toch, dat is de schuld van Adriaanse!

joey
Erelid

Bericht door joey » za aug 30, 2008 6:40 pm

Wie is dat, Adriaanse? :hypocrite.gif: :biggrin.gif:

Lionel

Bericht door Lionel » za aug 30, 2008 6:40 pm

Dat zegt toch niemand? Maar jij doet alsof Cruijff het wel ff zou flikken... Nou niet dus. Bij Barca braken na Cruijff spelers als Celades, Roger en dat soort onzin door. Oleguer, Gabri...dat is geen niveautje Barca Joey!

Cruijff zijn visie is mooi in FM of bij Pro Evolution Soccer... Daar moet je het veld breedhouden...Kan je met allemaal aanvallers spelen en kan je met een soort van zelfmoordsysteem wedstrijden winnen.

In de echte wereld kan dat dus niet...
IK GELOOF!!!!!!

Jöhnk
Site Admin & AT Toto winner 06/07

Bericht door Jöhnk » za aug 30, 2008 6:43 pm

Rishi schreef:Bullshit gewoon...
Zeer zeker ja.

joey
Erelid

Bericht door joey » za aug 30, 2008 6:43 pm

Blijkbaar wel, want Cruijff heeft een hoop gewonnen met Barcelona en zijn beschermeling Rijkaard ook. Laten we hopen dat hij gelijk heeft, want nu heeft Van Basten het bij Ajax voor het zeggen.

Ik begrijp niet hoe je voor Van Basten kunt zijn en tegen Cruijff. Van Basten is de ultieme Cruijffiaan. Dat is juist mijn probleem. :smallgrin.gif:

Lionel

Bericht door Lionel » za aug 30, 2008 6:59 pm

Waar blijkt dat nou uit Joey? Van Basten doet het op zijn manier... en die manier bevalt me tot nu toe wel.
IK GELOOF!!!!!!

Jöhnk
Site Admin & AT Toto winner 06/07

Bericht door Jöhnk » za aug 30, 2008 7:36 pm

joey schreef:Ik begrijp niet hoe je voor Van Basten kunt zijn en tegen Cruijff. Van Basten is de ultieme Cruijffiaan.
Of andersom...

Dus Cruijff is ook een cynische patser?

Neefkens
Erelid

Bericht door Neefkens » za aug 30, 2008 7:42 pm

joey schreef:Ik begrijp niet hoe je voor Van Basten kunt zijn en tegen Cruijff. Van Basten is de ultieme Cruijffiaan. Dat is juist mijn probleem. :smallgrin.gif:
Hoe kan jij dan zo tegen Marco zijn en zo voor JC? :blush.gif:

LucaS

Bericht door LucaS » za aug 30, 2008 7:43 pm

Lemic rot op! :1evil.gif:

Raul Gonzalez Blanco

Bericht door Raul Gonzalez Blanco » zo aug 31, 2008 12:20 am

In welk opzicht is Van Basten een Cruijffiaan. Hij staat er goed op bij Cruijff maar verder? Cruijff is/was een echte visionair. Een self-made genie. Je kunt veel over hem zeggen, maar veel van zijn ideeën waren (destijds) uniek. Zo'n beetje het hele Nderlandse trainersgilde praat Cruijffs of doet Cruijffs.

Dat idee heb ik bij Van Basten nou nooit. Ik heb het destijds bij zijn aantreden als bondscoach wel eens opgemerkt: Van Basten was als speler werkelijk nooit op een creatieve gedachte te betrappen. Van Basten komt als trainer op mij veel 'berekender' voor dan Cruijff. Minder chaotisch ook. Zijn goede ideeën zijn niet geniaal of vernieuwend maar beredeneerd. Die aanloop bij Oranje, het smeden van de teamgeest. Het kwam zo uit een manegementboek. In Cruijff herken ik een latijnse geest. Ook in het negatieve. Cruijff was geniepig, slinks en zou elke mogelijkheid tot valsspelen aangrijpen, maar het nooit toegeven. Van Basten is kiezelhard maar speelt dat ook vrij fair. Van Basten weet ook beter waarom hij iets doet. Die neemt meer overwogen beslissingen gebaseerd op overpeinzingen. Cruijff heeft juist zijn leven lang het probleem gehad dat hij instinctieve ideeën moest uitleggen aan buitenstaanders.

Ik ben niet zo overtuigd van het inzicht van Van Basten, zijn ploeg ging pas rollen toen een van zijn spelers het tactische plaatje voor hem had uitgetekend, wel zie ik in hem een grote drive naar resultaat. Ik ben er nog steeds niet uit of van Basten meer is dan alleen een pose, maar echt Cruijffiaans zou ik hem nooit noemen.

Of eigenzinnigheid moet Cruijffiaans zijn.

Over de jeugdopleiding van Barça. Van Gaal heeft alles gestructureerd en gemoderniseerd. Betere faciliteiten geleverd. Barcelona B degradeerde daarentegen onder zijn bewind en hij zette daar Koeman neer als trainer die voortdurend om reserves van het eerste bedelde zodat hij meer deglijkheid kon inbouwen. Men laakte destijds het perspectief dat jeugdspelers werd geboden, het was reden voor Cesc om naar Engeland te vertrekken (en zo waren er meer).
Barcelona heeft een grote jeugdscouting tegenwoordig want er spelen veel buitenlanders in de jeugd(Geovanni, Valdez zijn op latere leeftijd gescout bijv. Messi was meer een toevalligheid), veel meer dan bij Madrid bijv. Dat is een verschil met vroeger, want de oude Cruijffiaanse opleiding richtte zich vooral op het achterland van Barcelona.

joey
Erelid

Bericht door joey » zo aug 31, 2008 9:45 am

Aha, eindelijk een reactie van jou. Die had ik al verwacht.
Ik moet wat jij schrijft even laten bezinken. Ik kom later terug op het Cruijffiaanse van Van Basten. Het klopt zeker dat Cruijff idealistischer is dan Van Basten, Van Basten is koel en berekenend. Gevormd door zijn Italiaanse jaren ook. Waar zit het dan in dat hij toch Cruijffiaans op mij overkomt? Misschien is het zijn lef, gecombineerd met een in elk geval met de mond beleden bezorgdheid over de toestand/de toekomst van het voetbal.
Raul Gonzalez Blanco schreef:Over de jeugdopleiding van Barça. Van Gaal heeft alles gestructureerd en gemoderniseerd. Betere faciliteiten geleverd. Barcelona B degradeerde daarentegen onder zijn bewind en hij zette daar Koeman neer als trainer die voortdurend om reserves van het eerste bedelde zodat hij meer deglijkheid kon inbouwen. Men laakte destijds het perspectief dat jeugdspelers werd geboden, het was reden voor Cesc om naar Engeland te vertrekken (en zo waren er meer).
Barcelona heeft een grote jeugdscouting tegenwoordig want er spelen veel buitenlanders in de jeugd(Geovanni, Valdez zijn op latere leeftijd gescout bijv. Messi was meer een toevalligheid), veel meer dan bij Madrid bijv. Dat is een verschil met vroeger, want de oude Cruijffiaanse opleiding richtte zich vooral op het achterland van Barcelona.

Dank voor de opheldering!
Laatst gewijzigd door joey op zo aug 31, 2008 10:48 am, 4 keer totaal gewijzigd.

Lionel

Bericht door Lionel » zo aug 31, 2008 10:21 am

En precies mijn punten die ik aangeef!

Je hebt een hoofd jeugd nodig (Koeman in het voorbeeld) die aangeeft dat hij een groot talent heeft rondlopen (Cesc).. Wordt dit niet goed gecommuniceerd of durven ze het niet aan dan kan de opleiding nog zo goed zijn... je hebt er niks aan omdat zo een speler naar hoger niveau moet...

Messi, Giovanni Dos Santos zijn niet maatgevend voor de opleiding omdat Messi gratis kwam aanwaaien en Giovanni werd gescout op een jeugd-WK. De beste speler oppikken is geen kunstje...is een kwestie van geld.
IK GELOOF!!!!!!

peter
Site Admin & Toto winner WC 2006, EC 2008

Bericht door peter » di okt 14, 2008 8:57 am

Thomas schreef:Ik vond dat je hier wel een beetje insinueerde dat Lemic bij de Cvitanich-deal betrokken is geweest:
joey schreef:Het zal de familie Van der Vaart of Sneijder en zorg zijn hoe hun jochies bij Madrid komen, zolang ze maar bij Madrid komen, schat ik in. En waarom zou Essel níet samenwerken met Lemic? Essel op zich is maar een klein kantoortje, er wordt ongetwijfeld samengewerkt met anderen. Ik neem bijvoorbeeld niet aan dat Lerby Cvitanich zelf heeft gescout.
Opvallend trouwens dat je je oordeel over Cvitanich al klaar hebt. :excited.gif:

Verder blijft het raar dat je maar blijft volharden met bepaalde dingen, terwijl je de betrokkenheid van Lemic bij de deals van Sneijder en Van der Vaart gewoon uit je duim zuigt.
http://www.sportweek.nl/voetbal/74817/V ... door_Lerby

Die joey heeft er kijk op, zeg. :hypocrite.gif:

Duke
Site Admin & AT EC 2016 winner

Bericht door Duke » di okt 14, 2008 9:05 am

Kun je even samenvatten wat er verteld wordt?
There is only one difference between a madman and me. I am not mad.

Salvador Dali

peter
Site Admin & Toto winner WC 2006, EC 2008

Bericht door peter » di okt 14, 2008 9:25 am

De deal van Sneijder zou gedaan zijn door Lemic en ook van der Vaart had zijn transfer niet te danken aan Lerby. Zijn vader en een vriend van vdVaart zouden die transfer geregeld hebben. Daarom is vdVaart ook weggegaan bij Lerby, want hij voelt zich besodemieterd. Onder Lerby was er namelijk nooit interesse van topclubs, maar nu hij het door anderen liet doen was er opeens de mogelijkheid om naar Madrid te gaan.

Plaats reactie