"Ajax gaat voor de eerste 5."

Moderator: mods
Ach.. waarom iedereen zich daaraan stoort is me echt een raadsel. Wat boeit het nou wat iemand roept aan het begin van het seizoen? Het gaat erom hoe iemand presteerd. Adriaanse presteerde beter dan pak-em-beet Blind, Wouters en Van Basten, maar ja... die roepen vooral dat ze willen winnen, alleen blijken ze dat niet te kunnen.Boabdil schreef:Ik zie de eerste persconferentie al voor me:
"Ajax gaat voor de eerste 5."
Zeg Marillion, hou onderhand eens op met steeds de feestvreugde te bederven. Het is toch echt de bedoeling dat je je dat soort onbenulligheden en details niet meer herinnert. En als je ze onverhoopt nog wel herinnert, moet je jezelf maar direct inprenten dat dat allemaal niet door Co kwam, maar door de boze buitenwereld (bestuur en media enzo) die hem zo vreselijk onder druk zette. Begrepen?.Marillion schreef:Ik herinner me ook nog drie Feyenoorders die alleen op Grim af gingen, Ajax-Celtic met een zelfmoordtactiek, een Berlijnse muur, idiote maatregelen t.o.v. spelers en onhandige uitspraken waarmee hij mensen onnodig tegen zich in het harnas joeg.
Dat laatste klopt wel, maar ook daar mag je het niet meer over hebben. Daar hebben we immers een 'oplossing' voor gevonden. We zeggen gewoon dat Co de BASIS heeft gelegd voor de successen die na zijn vertrek wel volgden. Zijn opvolger heeft daarvan slechts geprofiteerd. Die heeft daar zelf helemaal niks aan bij gedragen (uiteraard wel aan de mindere resultaten), want hij kwam in het bedje dat keurig gespreid was door Co. Zelfs de landstitel in 2004 komt nog volledig op Co's conto, ondanks het gegeven dat hij toen toch al twee en een half seizoen weg was.Marillion schreef: Natuurlijk heeft Co ook goede dingen gedaan en was het destijds ook geen gemakkelijke opgave. Maar we kunnen toch denk ik wel stellen dat het niet echt een doorslaand succes is geweest.
Hij werd met Willem 2 tweede, dus hoe slecht waren die spelers? Ook bij AZ haalde hij weer goede resultaten. Met Salzburg wordt hij nu ook weer kampioen (over de aankopen bij Salzburg, kijk even naar het budget van die gasten).Peter schreef:Het tweede seizoen ging het zoals gezegd een stuk beter door goede aankopen. Aankopen waar je kan zeggen dat ze er waren ONDANKS Co. Het beleid qua spelers valt namelijk volledig op het conto van Don Leo te schrijven, hoor. Hij is wat mij betreft dan ook de motor geweest achter het succes in die jaren. Co zag het vooral zitten in absolute middelmaat en wilde ook de meest waardeloze spelers naar de Arena halen. CO heeft namelijk als manco dat hij graag spelers wil meenemen van zijn vorige club. Bij AZ speelde daarom ook half WillemII mee en ook bij Salzburg haalt hij weer allerhande middelmaat. Zo'n Barry Opdam kun je namelijk echt niet scouten, hoor.
Maar denk je wordt ie het ook Jim ?.Jim schreef:Zeg Marillion, hou onderhand eens op met steeds de feestvreugde te bederven. Het is toch echt de bedoeling dat je je dat soort onbenulligheden en details niet meer herinnert. En als je ze onverhoopt nog wel herinnert, moet je jezelf maar direct inprenten dat dat allemaal niet door Co kwam, maar door de boze buitenwereld (bestuur en media enzo) die hem zo vreselijk onder druk zette. Begrepen?.Marillion schreef:Ik herinner me ook nog drie Feyenoorders die alleen op Grim af gingen, Ajax-Celtic met een zelfmoordtactiek, een Berlijnse muur, idiote maatregelen t.o.v. spelers en onhandige uitspraken waarmee hij mensen onnodig tegen zich in het harnas joeg.
Dat laatste klopt wel, maar ook daar mag je het niet meer over hebben. Daar hebben we immers een 'oplossing' voor gevonden. We zeggen gewoon dat Co de BASIS heeft gelegd voor de successen die na zijn vertrek wel volgden. Zijn opvolger heeft daarvan slechts geprofiteerd. Die heeft daar zelf helemaal niks aan bij gedragen (uiteraard wel aan de mindere resultaten), want hij kwam in het bedje dat keurig gespreid was door Co. Zelfs de landstitel in 2004 komt nog volledig op Co's conto, ondanks het gegeven dat hij toen toch al twee en een half seizoen weg was.Marillion schreef: Natuurlijk heeft Co ook goede dingen gedaan en was het destijds ook geen gemakkelijke opgave. Maar we kunnen toch denk ik wel stellen dat het niet echt een doorslaand succes is geweest.
En van TD Van Gaal natuurlijk, hoewel die alleen maar bezig was met beleidsrapporten en stoelpoten zagen. Zo zit het en niet anders. Dus stop nou maar met die kritische noten want dat heeft geen enkel nut. Onthoud nou maar gewoon: "Co is cool, Co moet het worden!!".
999 schreef: Punt is dat Co A. ook een hele tijd heeft staan te klooien op het veld toen ie trainer bij AJAX was.Kwa opstellingen, tactiek .. we moeten nu niet net doen of dat Adriaansen van onbesproken trainers-kwaliteiten-gedrag is ..
Sámen met Leo? Het was dat Leo er toen was, want Co wilde totaal andere spelers. Hij zette namelijk in op Vennegoor en dat soort gasten.GangstaRiB schreef:Hij werd met Willem 2 tweede, dus hoe slecht waren die spelers? Ook bij AZ haalde hij weer goede resultaten. Met Salzburg wordt hij nu ook weer kampioen (over de aankopen bij Salzburg, kijk even naar het budget van die gasten).Peter schreef:Het tweede seizoen ging het zoals gezegd een stuk beter door goede aankopen. Aankopen waar je kan zeggen dat ze er waren ONDANKS Co. Het beleid qua spelers valt namelijk volledig op het conto van Don Leo te schrijven, hoor. Hij is wat mij betreft dan ook de motor geweest achter het succes in die jaren. Co zag het vooral zitten in absolute middelmaat en wilde ook de meest waardeloze spelers naar de Arena halen. CO heeft namelijk als manco dat hij graag spelers wil meenemen van zijn vorige club. Bij AZ speelde daarom ook half WillemII mee en ook bij Salzburg haalt hij weer allerhande middelmaat. Zo'n Barry Opdam kun je namelijk echt niet scouten, hoor.
Co kreeg te horen bij zijn aanstelling dat hij moest saneren vanwege de 75 contractspelers die er rondliepen. Co heeft dat gedaan (kleedkamer 2 en dat was toen ook weer niet goed). Daarna heeft hij samen met Leo goed ingekocht.
Nou, niet volledig. Over Zlatan en Mido bestonden bijvoorbeeld gewoon scoutingsrapporten. Maxwell werd getipt door DB die hem als coach van de A1 op het Terborg toernooi had zien spelen. En Trabelsi kwam op stage, die werd wel degelijk door Co goed genoeg bevonden. Je zou kunnen zeggen dat er destijds goed werd samengewerkt, zonder megalomane mensen die alleen hun eigen spelers goed genoeg vonden.Peter schreef:Het beleid qua spelers valt namelijk volledig op het conto van Don Leo te schrijven, hoor.
Je kan op alle slakken zout leggen, maar ook je spelers materiaal is zwaar debet aan dit afgelopen ramp seizoen.Ajax Rules schreef:Co heeft het bij Ajax slecht gedaan. Eens.
Echter, Willem II: Champions Leauge: on-ge-ken-de prestatie.
AZ: top gepresteerd. 1 minuut verwijderd van finale UEFA-cup.
Porto: kampioen
Salzburg: kampioen.
Kortom: elke trainer heeft wel een vlekje, maar ik vind de balans bij Co echt duidelijk doorslaan naar het positieve. Zeker omdat je bij hem niet alleen kan wijzen op de resultaten, maar ook op zijn hand in de weg daar naartoe.
Mee eens.brigade zuid schreef:Co was een drama, en nu deze topic al doorlezend krijg ik het idee dat ie het gewoon fantastisch gedaan heeft. Ik hoop echt dat ie het niet wordt hoor. Ik hoorde Borst gisteren over evt. Blind, Co staat blijkbaar bovenaan het lijstje.. kunnen ze nou eens niks anders verzinnen dan weer wat oude koeien uit de sloot te halen die in het verleden niks gepresteerd hebben bij AJAX.
Is toch een bijzondere lijstCo Adriaanse
Persoonlijke informatie
Volledige naam Jacobson Adriaanse
Geboortedatum 21-07-1947
Geboorteplaats Amsterdam, Nederland
Clubinformatie
Spelend bij gestopt in 1976
Positie Voorstopper
Professionele clubs
Seizoen Club w (g)
1964-1970
1970-1976 De Volewijckers
FC Utrecht
176
Getrainde clubs
1984-1988
1988-1992
1992-1997
1997-2000
2000-2001
2002-2005
2005-2006
2006-2007
2007-2008
2008-heden
PEC Zwolle
FC Den Haag
Ajax
Willem II
Ajax
AZ
FC Porto
Metallurg Donetsk
Al-Sadd
Red Bull Salzburg
Erelijst
1986
1989
2004
2006 Promotie eredivisie PEC Zwolle
Promotie eredivisie FC Den Haag
Coach van het jaar in Nederland
Kampioen van Portugal met FC Porto
Beker van Portugal met FC Porto
Coach van het jaar in Portugal
Voetbalportaal
Jacobson ("Co") Adriaanse (Amsterdam, 21 juli 1947) is een Nederlandse voetbaltrainer en voormalig voetballer. Hij speelde onder andere bij De Volewijckers en FC Utrecht. Als trainer is hij erg succesvol. Met AZ behaalde hij de halve finale UEFA Cup, en met FC Porto het landskampioenschap en de beker. Hij was ook eerder trainer van Metalloerg Donetsk en Al-Sadd. Momenteel is hij actief als hoofdtrainer van het Oostenrijkse Red Bull Salzburg.
Carrière
Als Speler
Als amateur speelde Co Adriaanse bij de clubs HRVC (Amsterdam), OSV (Amsterdam, een voormalige Oostzaanse voetbalclub maar door annexatie op Amsterdams grondgebied gekomen) en DRC (Amsterdam). Als prof speelde hij van 1964 tot 1970 bij De Volewijckers en daarna tot 1976 bij FC Utrecht. Voor deze laatste club speelde hij 176 wedstrijden.
\Als trainer
Adriaanse was trainer vanaf 1979 bij Zilvermeeuwen (amateurs), daarna bij PEC Zwolle, FC Den Haag (ontslagen op 12 februari 1992), Willem II (opgestapt op 8 mei 2000), Ajax (ontslagen op 29 november 2001). Tussen 1992 en 1997 had Adriaanse als directeur van de jeugdopleiding van Ajax een groot aandeel in de Champions League successen van 1995 en 1996.
In het seizoen 1998/1999 loodste de Amsterdammer Willem II naar de UEFA Champions League door op de tweede plaats in de eredivisie te eindigen. Mede door deze prestatie presenteerde Ajax medio 2000 Adriaanse als opvolger van de ontslagen Jan Wouters. Na hevige kritiek moest Adriaanse eind november 2001, ondanks de koppositie in de eredivisie, het veld ruimen bij Ajax. Niet zijn prestaties maar een hetze van zijn tegenstanders en de media waren de oorzaak van zijn ontslag. De uitspraak 'een goed paard is nog geen goed ruiter' over Marco van Basten woog zwaar in zijn vertrek. Sinds 2 november 2002 was hij hoofdtrainer van AZ.
In zijn tijd bij AZ stond Adriaanse garant voor een aantal nieuwe voetbaltermen. De bekendste zijn: "Scorebordjournalistiek", "Kaaskijkers", "Woonerfvoetbal" en "Avondvoetballer". Na een vijfde positie in 2003/2004 en het voor het eerst behalen van UEFA-Cupvoetbal sinds de glorieuze jaren 80 van AZ, eindigde AZ in het seizoen 2004/2005 (slechts) als derde nadat zijn ploeg 'winterkampioen' (lijstaanvoerder ten tijde van de winterstop) werd van de eredivisie. Datzelfde jaar bereikte hij de halve finale van de UEFA Cup, waarin zijn team in de blessuretijd van de tweede verlenging werd uitgeschakeld door Sporting Lissabon. Na dat goede jaar verdiende Adriaanse een baan bij de Portugese topclub FC Porto.
Op 22 april 2006, tijdens de 32e speeldag van Portugese SuperLiga, pakte Adriaanse in zijn eerste seizoen bij FC Porto zijn eerste grote prijs als trainer: het landskampioenschap van Portugal. Een kleine maand later, op 14 mei 2006 legde Adriaanse's FC Porto beslag op de Taça de Portugal, de nationale beker van Portugal, dankzij een 1-0 overwinning op Vitória Setúbal. Adriaanse is daarmee in Portugal de eerst Nederlandse voetbaltrainer die beslag wist te leggen op de twee belangrijkste nationale voetbalprijzen, zonder dat hij daarvoor een heel peloton Nederlanders mee nam. Naast voornoemde prijzen had FC Porto de minst gepasseerde verdediging van Europa en werd Adriaanse ook nog uitgeroepen tot beste trainer van Portugal in het seizoen 2005/2006.
Op 9 augustus 2006 nam Adriaanse ontslag als trainer bij FC Porto; er zou een vertrouwensbreuk zijn ontstaan tussen club en technische staf. De komst van een nieuwe spits bleef uit, zo bleken bijvoorbeeld Dirk Kuijt en Jan Vennegoor of Hesselink te duur. Verder had Adriaanse nog niet alle premies van het vorige seizoen ontvangen en bekritiseerde de voorzitter van Porto Adriaanse na het niet al te succesvolle verlopen Amsterdam Tournament.
Op 6 december 2006 werd Co Adriaanse de nieuwe coach van de Oekraïense club Metallurg Donetsk. Hij tekende een contract voor onbepaalde tijd, maar stapte op donderdag 17 mei op. Op 27 augustus 2007 werd bekend dat hij voor één jaar heeft getekend bij Al-Sadd in Qatar. Hier werd hij in eind januari 2008 ontslagen, omdat de landstitel verspeeld leek. [1]
In januari 2008 heeft de arbitrage commissie van de FIFA Adriaanse veroordeeld tot een boete van ruim een miljoen euro aan FC Porto wegens contractbreuk. Ook zijn toenmalige assistent Jan Olde Riekerink moet een boete betalen.
In de zomer van 2008 volgt hij Giovanni Trapattoni op bij Red Bull Salzburg. Hij tekent in Oostenrijk een contract voor één seizoen. Tegen het einde van het seizoen was Salzburg hard op weg richting het kampioenschap, maar toch maakte de club bekend niet door te willen met Adriaanse als trainer [2]
http://nl.wikipedia.org/wiki/Co_AdriaanseDuke schreef:Zeker. Bron?
ik vermoed en denk dat als Co het wordt, Suarez zijn woorden inslikt en zijn zaakwaarnemer te kennen geeft van weg wezen... Die 2 gaan op zeker botsen. Het gene wat Co voor ogen heeft past totaal niet bij Suarez.Vedette-10- schreef:Met Adriaanse gaan wij een sociaalvaardige manager met een grote naam en een goed netwerk missen. Hoe moet hij hier een topteam van maken? We missen spelers met routine in de top van het voetbal, die krijgen wij niet onder hem. Wel krijgen wij een goede taktiek, dat scheelt een boel. Maar ik zie de ruzie tussen een temperamentvolle speler(Suarez) en Adriaanse snel oplaaien, ik zie hem Danny Blind schofferen, ik zie het wantrouwen dat Ajax nooit internationaal iets gaat voorstellen, ik voorzie geen groots succes. Maar wel enig succes, ik denk dat dat voor het huidige Ajax genoeg is. Maar niet ultimaal! Het wordt zwoegen om landskampioen te worden, zwoegen om internationaal genoeg weerstand te kunnen bieden. Maar zeker niet de superioriteit die bij Ajax past.
De voetbaltak wordt niet helemaal volledig ingevuld, dat is opzich jammer. Ik denk dat het beter kan, dat het beter hoort. Ik voorzie precies hetzelfde als toen Henk ten Cate trainer werd, alleen hebben we nu Van den Boog die meer luistert naar de wensen van de trainer. Maar missen we dan niks? Geen meesterbrein, geen lange termijn beleid.
mattie schreef:ik vermoed en denk dat als Co het wordt, Suarez zijn woorden inslikt en zijn zaakwaarnemer te kennen geeft van weg wezen... Die 2 gaan op zeker botsen. Het gene wat Co voor ogen heeft past totaal niet bij Suarez.Vedette-10- schreef:Met Adriaanse gaan wij een sociaalvaardige manager met een grote naam en een goed netwerk missen. Hoe moet hij hier een topteam van maken? We missen spelers met routine in de top van het voetbal, die krijgen wij niet onder hem. Wel krijgen wij een goede taktiek, dat scheelt een boel. Maar ik zie de ruzie tussen een temperamentvolle speler(Suarez) en Adriaanse snel oplaaien, ik zie hem Danny Blind schofferen, ik zie het wantrouwen dat Ajax nooit internationaal iets gaat voorstellen, ik voorzie geen groots succes. Maar wel enig succes, ik denk dat dat voor het huidige Ajax genoeg is. Maar niet ultimaal! Het wordt zwoegen om landskampioen te worden, zwoegen om internationaal genoeg weerstand te kunnen bieden. Maar zeker niet de superioriteit die bij Ajax past.
De voetbaltak wordt niet helemaal volledig ingevuld, dat is opzich jammer. Ik denk dat het beter kan, dat het beter hoort. Ik voorzie precies hetzelfde als toen Henk ten Cate trainer werd, alleen hebben we nu Van den Boog die meer luistert naar de wensen van de trainer. Maar missen we dan niks? Geen meesterbrein, geen lange termijn beleid.
Don Leo liet Sikora anders ook ´gebeuren´. En Boukhari, Litmanen en Van Damme.Peter schreef: Sámen met Leo? Het was dat Leo er toen was, want Co wilde totaal andere spelers. Hij zette namelijk in op Vennegoor en dat soort gasten.