De toekomst: post-Cruijff
Moderator: mods
Re: De toekomst: Cruijff terug bij Ajax, bestuur vertrekt.
Jij staat inderdaad erboven Peter, met de zorgen en argumenten van tegenstanders toneelstukje noemen. 

I think I lost my fucking headache
Wanneer hij verantwoordelijkheid gaat dragen, en dus ook verantwoording gaat afleggen over wat hij gedaan heeft. Over voetbal lullen kunnen we allemaal, Cruijff beter dan anderen, maar het gaat om wat hij doet en wat hij neerzet, en ook om wat hij afbreekt.Jesse schreef:Wanneer neemt Cruijff volgens jou zijn verantwoordelijkheid, Le T.?
3 Jaar geleden riep hij ook dat hij verantwoordelijk was, maar kwam geen verantwoording afleggen, hij ging gewoon weer. Dus nu zal hij moeten blijven, en ook moeten zorgen dat hij met de rest tot beleid komt, en dan niet zichzelf in de krant gaan vrijpleiten als hij zijn zin niet krijgt. Het zou mij verbazen als hij zijn tijd volmaakt en het een succes wordt.
Maar toegegeven, het is wel een noodzakelijke eerste stap die hij nu lijkt te zetten, en ik roep al tien jaar dat hij alleen welkom is als hij een functie wil gaan bekleden omdat dat vrijblijvend geklaag een gepush van incompetente vriendjes heel schadelijk is voor Ajax. Alleen ik denk niet dat hij het dragen van een daadwerkelijke verantwoordelijkheid aankan gezien de aard van de functie. Ik denk dat zijn kwaliteiten daar helemaal niet liggen, ik denk dat hij een goede trainer is, maar niet extreem goed, en dat hij eventueel een goede TD zou kunnen zijn.
Wollt ihr den totalen Mensch?
- peter
- Site Admin & Toto winner WC 2006, EC 2008
Je kunt wel zorgen hebben, maar adresseer ze dan ook juist. Het worden telkens andere zorgen, omdat de vorige zorgen worden weggenomen. Roep dan gewoon dat je Cruijff niet moet of dat je hem incompetent vindt. Nu wordt er telkens een nieuwe stok van stal gehaald om de boel maar in twijfel te kunnen trekken. Ik kan je dan nu alvast garanderen dat je die altijd wel zal vinden.LucaS schreef:Jij staat inderdaad erboven Peter, met de zorgen en argumenten van tegenstanders toneelstukje noemen.
Als ik naar mezelf kijk, heb ik nooit zorgen gehad over het al dan niet aanvaarden van een officiele functie. Cruijff volgen, of hij nu aan de zijlaan of aan de bestuurstafel zit, betekent mensen aanstellen op basis van vriendschap en jaknikken, het betekent dat mensen op basis van persoonlijke voorkeur worden beoordeeld. Dat heeft niets met een professionele organisatie te maken. Bovendien betekent het, als die mensen niet allemaal jaknikken, binnen de kortste keren gedonder en ruzie in de tent. Zoals er eigenlijk altijd ruzie in de tent is vanwege Cruijff, of hij nu officieel betrokken is of niet.
EN wat jouw zogenaamde objectiviteit betreft, dergelijke stichtelijke woorden heb ik je nou nooit horen uitspreken mbt de smaadcampagnes over vd Boog
EN wat jouw zogenaamde objectiviteit betreft, dergelijke stichtelijke woorden heb ik je nou nooit horen uitspreken mbt de smaadcampagnes over vd Boog
I think I lost my fucking headache
Hahaha, wat een azijnpissers hier.

Het stinkt aan alle kanten!
- Ajaciedjuh
Zelfspot noemen we zoiets!joey schreef:Hahaha, wat een azijnpissers hier.![]()
![]()

"Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience."
Nou groot probleem, dankzij de structuur zoals die is kan Cruijff straks wel zijn plannen doorvoeren.joey schreef:Hoezo, zélfs joey?![]()
![]()
Joey weet dat wel. Maar ik kan me voorstellen dat niet iedereen het meteen begrijpt. Ajax zit een beetje ingewikkeld in elkaar. Dat is een groot probleem.
Elk nadeel...
In dit geval pakt het eens goed uit.
Het is overigens niet zo (dat wil ik nog even corrigeren) dat ik het bedrijfsmatige van geen belang vind. Alleen moet de NV Ajax altijd in dienst werken van het VOETBAL en niet omgekeerd.
In dit geval pakt het eens goed uit.
Het is overigens niet zo (dat wil ik nog even corrigeren) dat ik het bedrijfsmatige van geen belang vind. Alleen moet de NV Ajax altijd in dienst werken van het VOETBAL en niet omgekeerd.
Het goed uitpakken bewijst zich pas in de praktijk.
Als JC met een jassie aan gezamenlijk met de anderen bijvoorbeeld een nieuwe AD moet aantrekken, dán wordt het pas duidelijk.
Maar er zijn belangrijke stappen gezet voor ons cluppie, ik hoop op eensgezindheid naar buiten toe.

Als JC met een jassie aan gezamenlijk met de anderen bijvoorbeeld een nieuwe AD moet aantrekken, dán wordt het pas duidelijk.
Maar er zijn belangrijke stappen gezet voor ons cluppie, ik hoop op eensgezindheid naar buiten toe.
Joey zit op een 'natural high'! Nou, het is 'm gegund, hoor!
Bertje for President!
- Ramona
- Erelid, Toto winner 03/04, 17/18, EC 08
Cruijff blij met unanieme steun ledenraad
Uitgegeven: 28 april 2011 07:48
Laatst gewijzigd: 28 april 2011 07:52
AMSTERDAM - Johan Cruijff is blij dat de ledenraad van Ajax dinsdag unaniem akkoord is gegaan met zijn voornemen om plaats te nemen in het bestuur en de raad van commissarissen van de Amsterdamse club.
"Dit is echt een heel goed signaal. Ook naar buiten toe. Belangrijk is nu dat iedereen vooruit blijft kijken”, laat de clubicoon weten aan De Telegraaf.
“Vanuit de gedachte dat we dit samen gaan doen, met voor iedereen een functie die het beste bij hem past.”
Cruijff wil dat de raad van commissarissen ‘rugdekking geeft aan iedereen binnen de club’. “Niemand mag het gevoel hebben dat hij er alleen voor staat.”
Vers bloed
Als het aan Cruijff ligt, gaat er vers bloed stromen binnen de organisatie. “Op dit moment zijn er wereldwijd 3500 studerende sporters ingeschreven bij de naar mij vernoemde scholen."
"Dat is een signaal dat er in de sport andere leidinggevenden op komst zijn. Ajax kan nu als eerste het goede voorbeeld geven. Daar wil ik de club zoveel mogelijk bij helpen.”
De Boer
Trainer Frank de Boer is opgelucht dat er nu duidelijkheid is over de betrokkenheid van Cruijff. “Ik heb al direct gezegd dat het natuurlijk het allerbeste is om van zo dichtbij mogelijk structuur aan de club te gaan geven."
"De mensen hier hebben dat ook nodig, denk ik. Iedereen zat - zo vermoed ik - op de komst van Johan te wachten.”
De oefenmeester hoopt dat zijn club snel in rustiger vaarwater komt. “Voor de club is het nu het allerbelangrijkste dat alle neuzen weer dezelfde kant op staan.”
© NUsport
Hm, niet zo'n handige uitspraak bij Coronels strijd tegen het image van "Jodenclub Ajax".De Boer schreef: “Voor de club is het nu het allerbelangrijkste dat alle neuzen weer dezelfde kant op staan.”

Laatst gewijzigd door Zuidema op do apr 28, 2011 7:27 am, 1 keer totaal gewijzigd.
- Ramona
De Boer zegt dat toch? 

Ja, en? Verandert dat de gevoeligheid van zo'n opmerking? 

- Ramona

Nope, maar voor de duidelijkheid en ter voorkoming van evt. onnodige discussies...

"De mensen hier hebben dat ook nodig, denk ik. Iedereen zat - zo vermoed ik - op de komst van Johan te wachten.”
Iedereen?

Maar inderdaad, we moeten vooruit kijken. Als de voortekenen niet bedriegen, ziet de toekomst er goed uit voor onze club.

"Andere leidinggevenden." Beetje vaag. Wat moet ik me daarbij voorstellen? Mensen die in het diepe gegooid worden en uitsluitend op grond van werkvloerervaring het vak van leidinggevende maar moeten leren?Als het aan Cruijff ligt, gaat er vers bloed stromen binnen de organisatie. “Op dit moment zijn er wereldwijd 3500 studerende sporters ingeschreven bij de naar mij vernoemde scholen."
"Dat is een signaal dat er in de sport andere leidinggevenden op komst zijn. Ajax kan nu als eerste het goede voorbeeld geven. Daar wil ik de club zoveel mogelijk bij helpen.”
ADOlde Riekerink: Ajax-brand woedt nog volop
Ajax is er nog lang niet, nu de ledenraad zich heeft uitgesproken voor een gefaseerde uitvoering van de plannen van Johan Cruijff. 'De situatie op De Toekomst eist acute duidelijkheid en concreet leiderschap vanuit de club. Nu blijft alles in het midden', constateert hoofd jeugdopleiding Jan Olde Riekerink.
Meteen na het horen van de uitkomst van Ajax' ledenraadsvergadering, vatte Jan Olde Riekerink de ontstane situatie voor zichzelf in een metafoor. 'Zie het als een huis waarin een uitslaande brand woedt. Er wordt besloten om linksboven een kamer te blussen en rechtsonder één. Maar het huis zelf wordt niet geblust', zegt hij in het AD.
Cruijff wordt - waarschijnlijk - de club binnengetrokken als commissaris. Maar zijn sanering die hij als adviseur aanvankelijk verordonneerde (acht trainers op De Toekomst eruit of herplaatsen in een andere functie) komt er niet. Nog niet. Of misschien ook wel, maar in stappen.
Olde Riekerink kan daar vanuit zijn functie 'niets' mee. Hij draagt de eindverantwoordelijkheid voor 175 jeugdspelers en een staf met jeugdcoaches. De sfeer op De Toekomst is er al maanden één van haat en nijd, van groot onderling wantrouwen en onzekerheid.
En wat voor Ajax het meest verontrustend is: in letterlijke zin ligt de boel richting volgend seizoen stil', zegt Olde Riekerink. 'Er zijn open trainersposities die al ingevuld hadden moeten zijn. D2, B2, A2; wie worden de trainers en wie moet dat gaan beslissen? Dat kan toch niet gefaseerd?'
'Knippen en plakken en de onderlinge verhoudingen toch nog zoveel mogelijk werkbaar houden in dienst van de club', omschrijft hij zijn huidige werkzaamheden. 'Maar bij een hoofd jeugdopleiding verwacht je dat hij duidelijkheid kan scheppen naar mensen. Omgekeerd mogen wij van de club verwachten dat ze een duidelijke richting in het beleid aangeeft. Op dit moment wordt alles nog in het midden gelaten. Het zal wachten worden op het nieuw te formeren bestuur. Ik hoop dat ik snel verder kan bouwen aan het fundament van Ajax, de jeugdopleiding.'
Een andere metafoor: men heeft net het huis geblust, maar JOR steekt de schuur in brand.
Kan die man zijn mond niet houden?

Laatst gewijzigd door joey op do apr 28, 2011 8:55 am, 1 keer totaal gewijzigd.
Overigens zie ik nog steeds op teletekst 'vrijwel zeker' staan, wanneer is het officieel?
De dood gaat ons niet aan. Zolang we er zijn, is de dood er niet, en wanneer de dood er is, zijn wij er niet meer. Epicurus
Eerst moet er een nieuwe RVC komen en dan moeten ledenraad en aandeelhouders nog instemmen, heb ik begrepen. Wat overigens op hetzelfde neerkomt, aangezien de vereniging het grootaandeelhouder is van het bedrijf Ajax.
Het valt mij op dat iedereen die dingen zegt die jou niet welgevallig zijn steeds zijn mond moet houden.joey schreef:Kan die man zijn mond niet houden?
Bron: Algemeen DagbladDe huisbrand zelf wordt niet geblust
Ajax is er nog lang niet, nu de ledenraad zich heeft uitgesproken voor een gefaseerde uitvoering van de plannen van Johan Cruijff. ,,De situatie op de Toekomst eist acute duidelijkheid en concreet leiderschap vanuit de club. Nu blijft alles in het midden, constateert hoofd jeugdopleiding Jan Olde Riekerink.
Meteen na het horen van de uitkomst van Ajax ledenraadsvergadering, vatte Jan Olde Riekerink de ontstane situatie voor zichzelf in een metafoor. ,,Zie het als een huis waarin een uitslaande brand woedt. Er wordt besloten om linksboven een kamer te blussen en rechtsonder één. Maar het huis zelf wordt niet geblust.
Olde Riekerink keek net als alle werknemers van Ajax met spanning uit naar de vergadering van dinsdagavond. Als hoofd van een jeugdopleiding waarin de laatste tijd veel kapot is gegaan, dacht hij dat er een hele duidelijke keuze voor een koers zou worden gemaakt. Eerder zei hij in interviews daarover: Als de club kiest voor een andere aanpak met andere mensen, moeten ze dat morgen al gaan doen. En niet afwachten. Als het beter is dat ik word vervangen, is dat de keus van de club. Maar ik denk dat ik redelijk op hun lijn zit en ik wil verder.
Wat er nu op tafel ligt, is een papieren compromis waarvan de vertaling naar de praktijk van alledag ongewis is. Johan Cruijff wordt - waarschijnlijk - de club binnengetrokken als commissaris. Maar de keiharde sanering die hij als adviseur aanvankelijk verordonneerde (acht trainers op de Toekomst eruit of herplaatsen in een andere functie) komt er niet. Nog niet. Of misschien ook wel, maar in stappen.
Olde Riekerink kan daar vanuit zijn functie niets mee. Hij draagt de eindverantwoordelijkheid voor 175 jeugdspelers en een staf met jeugdcoaches. De sfeer op de Toekomst is er al maanden één van haat en nijd, van groot onderling wantrouwen en onzekerheid. ,,En wat voor Ajax het meest verontrustend is: in letterlijke zin ligt de boel richting volgend seizoen stil, zegt Olde Riekerink. ,,Er zijn open trainersposities die al ingevuld hadden moeten zijn. D2, B2, A2; wie worden de trainers en wie moet dat gaan beslissen? Dat kan toch niet gefaseerd?
,,Daarnaast moeten de voorbereidingsprogramma s van alle jeugdteams worden gepland. Gesprekken met ouders en spelertjes worden gevoerd. De ontstane situatie is bijna een ontkenning van het feit dat je een club bent van mensen die dagelijks met elkaar omgaan. Ik ben hoofd van de opleiding en wil graag vooruit, verder met ontwikkelingen en afspraken die al in gang zijn gezet. Maar zoals vanuit de club is aangegeven, mag ik de contracten met mijn eigen trainers niet verlengen. Ik kan alleen wachten op het moment dat ik die volmacht krijg.
Cruijff binnenhalen had prioriteit voor de ledenraad, tevens grootaandeelhouder. Maar tegelijkertijd hebben de raad van commissarissen (onder leiding van Uri Coronel) en de directie (onder leiding van Rik van den Boog) met terugwerkende kracht hun gelijk gehaald. Zij botsten in de kern met Cruijff, omdat zij weigerden zomaar ineens Ajax-werknemers met een gezin, een hypotheek en met een goede beoordeling in hun werk op straat te gooien. Behalve op de morele kant, wees Coronel op de financiële gevolgen. Het afkopen van doorlopende trainerscontracten zou Ajax 2,5 miljoen euro gaan kosten, rekende hij de ledenraad voor. Beoogde ingrepen in de medische staf nog eens één miljoen euro.
Eind van het liedje is blijkbaar dat Cruijff nu bereid is alsnog de lijn van Coronel/Van den Boog te volgen. ,,Ik wil niet veel zeggen over deze uitkomst, reageert Uri Coronel. ,,Alleen dat ik blij ben dat het uiteindelijk gaat zoals wij voorstelden en zoals het ook hoort te gaan. Of ik mijn beslissing eventueel nog wil heroverwegen? Nee. Als ons aangekondigde vertrek ervoor heeft gezorgd dat het gezond verstand is ingetreden, dan heeft die beslissing toch nog zin gehad.
RAMKOERS
Maar hoe een gefaseerde uitvoering van Cruijffs plannen eruit moet zien, dat weet Coronel verder ook niet . ,,We moeten ons op allerlei gebieden conformeren aan wetgevingen en aan richtlijnen. Lopende contracten worden vanzelfsprekend gerespecteerd, is het enige dat ledenraadvoorzitter Rob Been jr. kwijt wil over de keuze om niet de ramkoers te varen die Cruijff voorstond. Een simpel voorbeeld van een richtlijn is dat elke Betaald Voetbal Organisatie verplicht een hoofd jeugdopleiding moet hebben. Een driemanschap van Wim Jonk, Dennis Bergkamp en Frank de Boer dat samen de tent runt zoals Cruijff wil, zal nooit het fiat krijgen van de licentiecommissie van de KNVB. De nog onervaren Bergkamp of Jonk alleen aan het roer van de opleiding op De Toekomst, is een scenario dat de ledenraad niet één-twee-drie voorstaat.
Richtlijnen en wettelijke bepalingen zijn er ook voor Cruijff in zijn toekomstige rol als commissaris. In een rvc worden alle beslissingen in gezamenlijkheid genomen. En hoewel Cruijff het liefst over technische zaken wil gaan, zal hij als commissaris ook automatisch verantwoordelijk zijn voor de financiële winst- en verliesrekening van de beursgenoteerde Ajax NV.
Jan Olde Riekerink kan ondertussen nog steeds niet anders dan afwachten. ,,Knippen en plakken en de onderlinge verhoudingen toch nog zoveel mogelijk werkbaar houden in dienst van de club, omschrijft hij zijn huidige werkzaamheden. ,,Maar bij een hoofd jeugdopleiding verwacht je dat hij duidelijkheid kan scheppen naar mensen. Omgekeerd mogen wij van de club verwachten dat ze een duidelijke richting in het beleid aangeeft. Op dit moment wordt alles nog in het midden gelaten. Het zal wachten worden op het nieuw te formeren bestuur. Ik hoop dat ik snel verder kan bouwen aan het fundament van Ajax, de jeugdopleiding.
Hij mag zeggen wat hij wil, maar liever niet in de krant. Het blijft maar rommelen op die manier.Jabu schreef:Het valt mij op dat iedereen die dingen zegt die jou niet welgevallig zijn steeds zijn mond moet houden.joey schreef:Kan die man zijn mond niet houden?
Ik vind het wel grappig. Eerst moest het per se gefaseerd, en nu het gefaseerd gaat is het wéér niet goed. Wat willen ze nou?
Dennis Bergkamp formeel geen hoofd opleiding omdat ze op die manier die functie kunnen laten vervallen door reorganisatie. Dan kunnen ze JOR eruit gooien. Maar de opleiding komt natuurlijk niet zonder leiding te zitten, dus de KNVB zal er geen probleem van maken, neem ik aan.
Die fasering gaat toch over Cruijffs wensen in het personeel? Maar kennelijk zijn er sowieso bij een paar jeugdelftallen vragen rond het voortzetten/beeindigen van contracten. Los van Cruijffs revolutie. Omdat het beleid van Ajax met alle bestuurlijke rimram nog onduidelijk is, kan er ook nog niets besloten worden. Maar op korte termijn zijn die besluiten wel gewenst (opzegtermijnen?). Lijkt me een heel redelijk verzoek om duidelijkheid van een leidinggevende.joey schreef: Ik vind het wel grappig. Eerst moest het per se gefaseerd, en nu het gefaseerd gaat is het wéér niet goed. Wat willen ze nou?
Mwah, ik weet niet of het wel zo´n groot probleem is. Dirk de Groot zit nu bijvoorbeeld bij de A2, die wil het vast nog wel een jaartje doen. En laat Danny Blind zolang een jeugdteam nemen, hem hebben we ook over. Ik noem maar wat. Je kunt best wat schuiven met mensen die er al zijn. Trainers die geen zin hebben om te wachten omdat ze vrezen dat ze buiten de boot vallen, mogen vertrekken.
JOR hoeft er niet op te rekenen dat hij kan blijven bouwen aan de jeugdopleiding van Ajax, hij gaat eruit. Dat weet hij zelf ook wel.
Rob Been zei dat er op 9 mei waarschijnlijk nog geen nieuwe RVC zou zijn. Hij stelde voor dat de voor die dag geplande ledenraadsvergadering met een of twee weken uit te stellen. Dat zou betekenen dat we over een week of drie een nieuwe RVC hebben.
JOR hoeft er niet op te rekenen dat hij kan blijven bouwen aan de jeugdopleiding van Ajax, hij gaat eruit. Dat weet hij zelf ook wel.
Rob Been zei dat er op 9 mei waarschijnlijk nog geen nieuwe RVC zou zijn. Hij stelde voor dat de voor die dag geplande ledenraadsvergadering met een of twee weken uit te stellen. Dat zou betekenen dat we over een week of drie een nieuwe RVC hebben.