Maar laten we eerst de ontwikkelingen van vanavond afwachten. Het is nog niet zover. Coronel heeft nog medestanders. De voortekenen zijn weliswaar goed, maar met Ajax weet je het nooit.
Moderator: mods
Ik zie schrikbarend veel overeenkomsten en weinig wezenlijke verschillen. Wat zijn dan volgens jou die verschillen?Jesse schreef:Jij ziet geen verschil met drie jaar geleden?Le T. schreef:Net als 3 jaar geleden.
Hij werkt de RvC en de directie eruit, daar heeft hij op aangestuurd, en als het dan zover is, dan staat hij bangig in de camera te koekeloeren en te roepen dat hij lekker teruggaat naar Barcelona en dat het zijn probleem niet is en hij ook geen idee heeft hoe het nu verder moet.joey schreef:Nee, Cruijff ging en gaat er niet over wie er in de RVC komen. Dat is aan de ledenraad.
Voor 'waar bemoeit die vent zich mee' is het al veel te laat, dat was in september nog een goed punt maar is inmiddels achterhaald. Hij heeft er ook geen verstand van, maar als je het aan mensen overlaat die er wel verstand van hebben dan komt er geen directie en RvC die wel klakkeloos uitvoert wat Cruijff zonder enige verdieping in de materie als wijsheid ziet. Cruijff moet die dus maar vinden, en als dat niet lukt, dan moet hij accepteren dat er een bestuur komt wat zijn verantwoordelijkheid wel serieus neemt en wat dus wel zelf beslist. Maar dan moet hij ook wegblijven en zich er niet meer bemoeien, en dan ook definitief. En daarmee zou de periode van sportieve ellende dan ook eindig zijn.Kijk, als Cruijff roept: die en die en die moeten erin, dan is het weer: waar bemoeit die vent zich mee, en: daar heeft hij geen verstand van.
Maar laten we eerst vanavond afwachten.
Ook dat was in september een goed punt geweest, maar inmiddels niet meer. Het is heel simpel, als een bestuur van hem weg moet omdat het niet klakkeloos doet wat hij zegt, dan moet hij zorgen voor een bestuur dat wel klakkeloos doet wat hij zegt. Anders krijg je weer dezelfde situatie als met Coronel en Van den Boog. Uiteraard moet de ledenraad de RvC uiteindelijk aanwijzen, en daarmee dus ook de keus maken tussen doorgaan met Cruijff of hem de deur wijzen. Alleen is het aan Cruijff om te zorgen dat die keus er is, dat kan niemand anders doen.joey schreef:Zoals gezegd stelt de ledenraad de RVC aan. Het is niet aan Cruijff om zomaar even te roepen hoe het verder moet.
Voornamelijk over personen. En hij heeft ook gewoon gezegd dat de directeur van alles fout deed en de RvC moest opstappen en dergelijke. Dan kan het volgens hem dus beter door anderen gebeuren, wat betekent dat die er volgens hem zijn.Cruijff heeft het tot op heden alleen over 'de techniek' gehad. Dat is niet voor niets.
Ik geef gewoon argumenten, maar dat is altijd wat lastig voor Cruijffianen.Maar goed, hier komen we toch niet uit. Ik zie het gewoon anders dan jij. Even goede vrienden, maar het lijkt me geen zin hebben om er nog drie pagina's over door te zeuren.
Beter dan na vorige bemoeienissen van Cruijff kan wel, en moet ook. Een groot deel van de ellende van het afgelopen decennium was het gevolg van het luisteren naar Cruijff en die krant van hem.We zullen wel merken hoe het afloopt. Veel slechter dan het afgelopen decennium kan in elk geval niet.
Dat had ik nou ook.Zeux schreef:Wat een knulletje die Been. Ik zie die al tegenover Cruyff zitten...
Bron: Ajax.nlCommissie van voordracht geïnstalleerd
De Ledenraad van Ajax kwam vanavond bijeen in de Amsterdam ArenA. Tijdens de vergadering is onder andere een commissie geïnstalleerd die op zoek gaat naar kandidaten voor het bestuur van de vereniging. Deze nieuwe bestuursleden worden tevens lid van de Raad van Commissarissen (RvC) van AFC Ajax NV.
Op 30 maart jl. maakten de huidige bestuursleden Uri Coronel, Cor van Eijden en Joop Krant bekend hun positie ter beschikking te stellen. Zij stelden tegelijkertijd ook hun positie als leden van de RvC van, al dan niet gefaseerd, ter beschikking. Dit gold ook voor de andere twee commissarissen, Frank Eijken en Jan Haars.
De commissie van voordracht die nu op zoek gaat naar nieuwe bestuursleden bestaat uit de ledenraadsleden Rob Been jr. (voorzitter), Mark Geestman, Keje Molenaar, Cees van Oevelen en Cees Vervoorn.
De commissie die de afgelopen weken onder meer het spanningsveld tussen Johan Cruijff en andere betrokkenen onderzocht is vanavond ontbonden. Deze groep, die bestond uit Rob Been jr., Hennie Henrichs, Cees van Oevelen en Arie van Os, heeft de uitkomsten van hun gesprekken vanavond aan de ledenraad gepresenteerd. Cruijff heeft zich in de laatste van de twee ontmoetingen met deze commissie bereid verklaard zitting te willen nemen in het bestuur en de RvC van Ajax, waarbij de nadruk van zijn rol zou komen te liggen op de voetbaltechnische kant van de club.
De voorzitter van de Ledenraad, Rob Been jr. liet namens de gehele ledenraad weten tevreden te zijn met de uitkomsten: ,,Ik ben blij dat we uit de impasse zijn en dat we vooruit kunnen kijken. We juichen het daarnaast toe dat Johan een formele functie wil gaan bekleden.”
Bron: Trouw.nlCruijff ook in bestuur Ajax
Johan Cruijff is niet alleen bereid zitting te nemen in de nieuwe raad van commissarissen van Ajax. Hij zal ook toetreden tot het nieuw te vormen bestuur. Dat maakte voorzitter Rob Been van de ledenraad dinsdagavond bekend.
De ledenraad van de Amsterdamse club ging dinsdag tijdens een bijeenkomst akkoord met de kandidatuur van de voormalige nummer veertien. ,,Het is zeer waarschijnlijk dat hij terugkomt'', liet Been weten. ,,We moeten ons aan een aantal formaliteiten houden. Maar Johan heeft laten weten dat hij in het bestuur en raad van commissarissen zitting wil nemen. De ledenraad steunt dat plan unaniem.''
Volgens een bericht op de website van Ajax zal de nadruk van de bestuurlijke rol van Cruijff komen te liggen op de voetbaltechnische kant van de club.
Ajax gaat plannen Cruijff gefaseerd uitvoeren
Uitgegeven: 26 april 2011 23:06
Laatst gewijzigd: 27 april 2011 00:13
AMSTERDAM - De technische hervormingsplannen van Johan Cruijff gaan gefaseerd uitgevoerd worden bij Ajax. Dat wil Cruijff zelf zo, meldde Rob Been junior dinsdagavond na de bijeenkomst van de ledenraad van Ajax in de Amsterdam Arena.
''Hij stelt nu een gefaseerde uitvoering voor. Dat is een belangrijk gegeven'', aldus Been over Cruijff.
Aanvankelijk wilde de voormalige topvoetballer zijn technische hervormingsplannen direct volledig uitgevoerd zien.
Dat zou veel banen kosten bij Ajax, waardoor grote onrust ontstond.
Been bevestigde tevens dat Cruijff bereid is zitting te nemen in de raad van commissarissen, zoals NUsport maandag al meldde.
Bestuur
De 64-jarige Amsterdammer is ook voornemens plaats te nemen in het bestuur van zijn jeugdliefde. De ledenraad ging dinsdagavond unaniem akkoord met de dubbele kandidatuur van de voormalige nummer 14.
''Het is zeer waarschijnlijk dat Johan terugkomt'', liet Been junior weten. ''We moeten ons aan een aantal formaliteiten houden. Maar Johan heeft aangegeven dat hij in het bestuur en in de raad van commissarissen zitting wil nemen. Hij zal zich primair gaan richten op de voetbaltechnische kant van de club.''
Commissie van voordracht
Tijdens de vergadering is tevens een commissie geïnstalleerd die op zoek gaat naar de overige kandidaten voor het nieuwe bestuur van de club, meldt Ajax op de eigen site.
Deze zogenoemde commissie van voordracht bestaat naast Been junior uit Mark Geestman, Keje Molenaar, Cees van Oevelen en Cees Vervoorn.
Blij
Been junior toont zich tevreden. ''Ik ben blij dat we uit de impasse zijn en dat we vooruit kunnen kijken. We juichen het daarnaast toe dat Johan een formele functie wil gaan bekleden.”
Cruijff vervulde sinds 1988, toen hij opstapte bij Ajax, geen officiële functie meer bij zijn jeugdliefde.
De ledenraad van Ajax was bijeen om de bevindingen te bespreken van de speciale onderzoekscommissie. Dat college was uit de eigen gelederen gevormd om de diverse spanningsvelden rond Ajax en rond Cruijff te benoemen en weg te nemen.
Van Praag
De commissie onder leiding van Been junior bracht deze maand twee keer in Barcelona een bezoek aan Cruijff. Bij het eerste onderhoud in Spanje was KNVB-voorzitter Michael van Praag, erevoorzitter van Ajax, als bemiddelaar aanwezig.
Been en zijn medecommissieleden spraken de afgelopen weken ook met andere prominente Ajacieden over de ontstane impasse nadat alle leden van het bestuur en van de raad van commissarissen eind maart hun functie ter beschikking hadden gesteld. Nadien kondigde ook algemeen directeur Rik van den Boog zijn vertrek aan.
Cruijff en zijn groep van oud-voetballers willen met technische hervormingen, vooral bij de jeugdopleiding, Ajax terug naar de Europese top brengen.
Danny Blind
Doordat Cruijff in de uitvoering van zijn plannen nu meer tijd wil nemen, hoeft de Amsterdamse clubleiding waarschijnlijk niet op korte termijn een flinke groep trainers en opleiders, onder wie assistent-coach Danny Blind en hoofd opleidingen Jan Olde Riekerink, te ontslaan of een mindere functie te geven.
In de visie van Cruijff krijgen de oud-spelers Dennis Bergkamp (jeugd) en Wim Jonk (scouting) een zwaar takenpakket. Frank de Boer blijft sowieso hoofdcoach.
© NUsport/ANP
Zo klonk het niet die eerste avond toen hij riep dat het bestuur maar moest aftreden als ze niet direct en onverkort de aanbevelingen, inclusief poppetjes Jonk en Bergkamp, zouden uitvoeren. Dit is al heel iets anders.joey schreef:Oké, ik begrijp dat het plan van Cruijff gefaseerd wordt uitgevoerd. Ik neem aan binnen die twee jaar die Cruijff in de RVC gaat zitten. Het was een voorstel van Cruijff zelf. Met andere woorden, Cruijff was best tot een compromis bereid.
Nu schreef:Doordat Cruijff in de uitvoering van zijn plannen nu meer tijd wil nemen, hoeft de Amsterdamse clubleiding waarschijnlijk niet op korte termijn een flinke groep trainers en opleiders, onder wie assistent-coach Danny Blind en hoofd opleidingen Jan Olde Riekerink, te ontslaan of een mindere functie te geven.
Het invullen van de poppetjes is eigenlijk mijn enigste bezwaar. Bergkamp lijkt mij een vrij intelligente en nuchtere jongen, dus dat is niet het probleem. M.i. moet een hoofdjeugdopleidingen echter een ervaren trainer zijn die het leuk vindt om aan het einde van zijn carrière jongere trainers aan te sturen en meer een bureaufunctie in te nemen ipv de hele wereld over te zwerven. Het moet niet een 'leerbaan' zijn voor jonge, beginnende trainers, waarbij zij tal van beginnersfouten mogen maken. Straks komt Arsenal over een jaar en trekt het avontuur weer voor Bergkamp. Wat het andere deel van de tandem, Jonk, precies tot een geschikt hoofdscouting maakt, weet ik ook niet precies. (Zijn terugkeer in Nederland bij PSV zit mij nog steeds niet helemaal lekker....)Nu schreef:In de visie van Cruijff krijgen de oud-spelers Dennis Bergkamp (jeugd) en Wim Jonk (scouting) een zwaar takenpakket. Frank de Boer blijft sowieso hoofdcoach.
Nee hoor. Mijn grootste punt was altijd dat hij alleen maar vanaf de zijlijn toekeek en riep te schreeuwen. Nu stapt hij eindelijk eens daadwerkelijk het veld in. Dat kan ik alleen maar toejuichen.Dubbel schreef:In RVC en in bestuur? Is dat nou wel helemaal nodig? Voor mij zou een RVC portefeuille ook wel genoeg zijn geweest. Al moet het wel nog eerst allemaal rond komen natuurlijk.
Dit is voorlopig in elk geval wel aardig om de Cruijff haters eventjes op hun nummer te zetten.
F*ck hell, wimpey. Is dit een grap? Heb je dan écht niet mee gekregen hoe de club in elkaar zit? Vrij verbijsterend, dit. Ik denk dat zelfs joey weet dat de drie leden van het Ajax-bestuur de vertegenwoordigers in de RvC zijn van de grootste aandeelhouder (de vereniging AFC Ajax).wimpey schreef:Bestuur en RvC?! Is dat statutair überhaupt mogelijk?
Commissaris JC beoordeelt functioneren bestuurslid JC?