Scouting, financiele zaken en toekomst

Alles over Ajax in z'n algemeenheid.

Moderator: mods

Marillion
Site Admin

Re: Scouting, financiele zaken en toekomst

Bericht door Marillion » di mar 23, 2010 11:55 pm

Ik ben absoluut geen expert op dat gebied en ik weet ook niet hoeveel aandelen je moet hebben om even wat vragen te mogen stellen. Maar als ik kennis van zaken had zou ik wel wat euro's in een aandelenpakketje willen steken om daar eens wat lastige vragen te stellen. Niet dat ik de illusie heb dat je dan wat klaar maakt hoor. Maar ik zou erg benieuwd zijn met welk lulverhaal men zou aankomen om dit recht te breien.
Nil volentibus arduum

666
Site Admin
Contacteer:

Bericht door 666 » wo mar 24, 2010 1:59 am

De Vereniging Amsterdamsche Footballclub Ajax heeft driekwart van de aandelen in AFC Ajax NV in handen, dus die paar externe aandeelhouders hebben niks te vertellen.

"En dan gaan we nu stemmen over het financiële voorstel van de kersverse aandeelhouder Marillion (0,0001% van de aandelen). Wat vindt de Vereniging (73%) van de bezwaren van Marillion?"
Sign your name on
the dotted line:

.............................

Scherrer
AT Toto winner 10/11

Bericht door Scherrer » wo mar 24, 2010 2:03 am

666 schreef:De Vereniging Amsterdamsche Footballclub Ajax heeft driekwart van de aandelen in AFC Ajax NV in handen, dus die paar externe aandeelhouders hebben niks te vertellen.

"En dan gaan we nu stemmen over het financiële voorstel van de kersverse aandeelhouder Marillion (0,0001% van de aandelen). Wat vindt de Vereniging (73%) van de bezwaren van Marillion?"
Ik denk dat je als losse aandeelhouder niet eens de kans krijgt om een voorstel in te dienen...

Maar zoals 666 terecht aangeeft zijn de aandeelhoudersvergaderingen van Ajax een wassen neus, met de vereniging AFC Ajax als absolute meerderheidsaandelhouder. Er komt geen voorstel of plan doorheen tenzij de heer Coronel (als zijnde voorzitter van de vereniging en dus vertegenwoordiger van de grootste aandeelhouder) dat wil.

joey
Erelid

Bericht door joey » wo mar 24, 2010 10:04 am

Toch vraag je je af hoe dit zo heeft kunnen lopen. Is er totaal geen controle? :confused.gif:
Het stinkt aan alle kanten!

Lionel

Bericht door Lionel » wo mar 24, 2010 11:19 am

Ik snap dat ook niet eerlijk gezegd. Waarom stelt niemand die Slop wat kritische vragen?
IK GELOOF!!!!!!

Scherrer
AT Toto winner 10/11

Bericht door Scherrer » wo mar 24, 2010 3:05 pm

joey schreef:Toch vraag je je af hoe dit zo heeft kunnen lopen. Is er totaal geen controle? :confused.gif:
Officieel is er wel controle, door de Raad van Commissarissen, maar feitelijk zal dat wel niet heel veel voorstellen, aangezien drie van de vijf commissarissen (de drie bestuursleden van de vereniging) mensen zijn die vaak bij Ajax over de vloer komen en dus bevriend zijn met de mensen uit de directie. De andere twee commissarissen komen uit het bedrijfsleven en daarvan kan ik moeilijk inschatten hoe ze erin zitten. Het is voor hen natuurlijk ook een aparte situatie, ze zijn commissaris van een 'bedrijf' waar 73% van de aandelen in handen is van een partij (de vereniging) die door de drie andere commissarissen (de bestuursleden van de vereniging) wordt vertegenwoordigd. Eigenlijk hebben zij als commissarissen niet zoveel in te brengen, aangezien ze alleen iets kunnen veranderen als het bestuur van de vereniging dat wil. En dat bestuur van de vereniging is dus twee-handen-op-één-buik met de directie van de NV.

De bestuursleden van de vereniging worden beoordeeld en benoemd door de ledenraad van de vereniging, dus als je hoopt op een strengere controle van de financiën van de NV, zou dat dáár eigenlijk moeten beginnen. De ledenraad is uiteindelijk het machtigste orgaan binnen zowel de vereniging als de NV. Zij kunnen volgens mij over alles beslissen en hebben overal zeggenschap over.

joey
Erelid

Bericht door joey » wo mar 24, 2010 3:32 pm

Dus eigenlijk kan Ajax net zo goed geen RvC hebben? :confused.gif:
Het stinkt aan alle kanten!

666
Site Admin
Contacteer:

Bericht door 666 » wo mar 24, 2010 5:29 pm

Als we echt in geldnood komen kan die RvC nog wel van pas komen:
http://www.aansprakelijkheid.nl/nl/aansprakelijkheid-bestuurder/commissaris-en-aansprakelijkheid/ schreef:Als commissarissen in hun toezichthoudende taak tekort schieten komt een persoonlijke aansprakelijkheid van de commissaris in beeld. Door de Code Tabaksblat en andere Corporate Governance Codes rust op commissarissen tevens de plicht om zorg te dragen voor een actief beleid op het gebied van risicomanagement. Een juridisch risicomanagement systeem maakt daarvan onlosmakelijk onderdeel van uit.
:ikbenik.gif:
Sign your name on
the dotted line:

.............................

jamie

Bericht door jamie » za mar 27, 2010 1:51 pm

VI schreef: Voor het scouten van spelers in België kan Ajax geen beroep meer doen op Urbain Haesaert. De ontdekker van onder anderen Toby Alderweireld en Jan Vertonghen gaat aan de slag bij Anderlecht.

'Ik ben blij dat ik mijn ervaring ten dienste van de grootste club van België mag stellen', aldus Haesaert. 'Anderlecht heeft het geweer van schouder veranderd en wil met de jeugd verder. Ik blik ook met plezier terug op mijn periode bij Ajax, waar ik zes heerlijke jaren heb gekend.'

Haesaert was eerder jeugdscout voor Germinal Beerschot, waarmee Ajax enkele jaren een samenwerkingsverband onderhield. De Belgische talenten Alderweireld, Tom De Mul (nu Sevilla), Vertonghen en Thomas Vermaelen (Arsenal) maakten op voorspraak van Haesaert de overstap van Antwerpen naar Amsterdam.

brigade zuid
AT Toto winner 15/16

Bericht door brigade zuid » za apr 03, 2010 1:35 pm

Ajax gaat 10 tien procent terug in salarissen en premies

Ajax wil de salarissen en wedstrijdpremies van spelers de komende twee seizoenen met
10 procent terugbrengen. De club heeft 76 voetballers onder contract staan en is maandelijks 4 miljoen euro kwijt aan salarissen.

In tegenstelling tot veel andere eredivisieclubs, die de afgelopen dagen vele ontslagbrieven rondstuurden naar spelers met aflopende contracten, heeft Ajax in de A-selectie slechts drie spelers met een aflopend contract: de aanvallers Marko Pantelic en Dennis Rommedahl en vleugelverdediger George Ogararu.

A-selectie
Met grootverdiener Albert Luque werd reeds bij het verhuren aan Malaga een ontbindings-overeenkomst gesloten. Van de 76 spelers op de loonlijst, maken er 25 deel uit van de
A-selectie. Tien spelers zijn verhuurd, 41 jeugdspelers hebben een kleiner contract.

De salarissen en sociale lasten bedroegen het eerste half jaar van dit seizoen 24 miljoen euro, 70 procent van de omzet. Dat is 10 procentpunt boven de norm van de FIFA.

Ondanks de grote financiële zorgen trok de club tijdens het winterreces wél Nicolas Lodeiro aan. Ajax besloot daartoe, omdat niet direct voor de komst van de Uruguayaan betaald hoefde te worden aan zijn vorige werkgever, Nacional uit Montevideo. Dat gebeurt nu pas in de zomer.

Volgens financieel directeur Jeroen Slop van Ajax staat de contractverlenging van aanvoerder Luis Suarez in die periode (tot 2013) los van de overeenkomst met zijn jongere vriend en landgenoot Lodeiro.

Bankkrediet
De komende twee seizoenen moeten de salariskosten ongeveer 60 procent van de omzet bedragen om de financiële huishouding op orde te krijgen. In het voorjaar zal duidelijk worden of de club noodgedwongen gebruik zal moeten maken van een bankkrediet, stelt Slop.

Hij maakt zich grote zorgen over het verlies van 25 miljoen euro, waar de club dit jaar op afkoerst. Het eigen vermogen nam sinds de beursgang in 1998 af van 103 miljoen naar 52 miljoen. Slop: "De investeringen in de spelersgroep zijn de voornaamste oorzaak van de financiële problematiek. Wie daarvoor verantwoordelijk zijn geweest? Dat komt onder meer uitgebreid aan de orde in het rapport van de onderzoekscommissie-Coronel. Ik kan me vinden in die conclusies."

Eerder dit jaar lichtte algemeen directeur Rik van den Boog in deze krant al toe, dat uit een intern rapport was gebleken dat slechts 8,3 procent van alle 96 door Ajax gedane aankopen in de afgelopen tien jaar succesvol (lees: geregeld basisspeler en van meerwaarde) kan worden genoemd. Kortom: slechts één op de twaalf naar de Arena getransfereerde spelers rendeert.

Impulsaankopen
Die rapportconclusie bracht Van den Boog en zijn medebestuurders ertoe het roer radicaal om te gooien bij Ajax. ′Impulsaankopen′, zoals de directeur ze noemde, dienen tot het verleden te behoren.

De club zet in op eigen jeugd en trekt alleen jonge talenten van elders aan, in de leeftijds-categorie 15 tot en met 18 jaar, die zich stormachtig ontwikkelen. De jeugdopleiding en de scouting zijn op de schop gegaan.

De reorganisatie behelst dat er in de opleidingsafdeling alleen nog eenjarige contracten worden gesloten. Trainers worden door de academie voor lichamelijke opvoeding bijgeschoold op het gebied van didactiek en pedagogiek. De club hoopt Heini Otto binnenkort als begeleider van jonge talenten te presenteren.

"Wat we zien, is dat we voetballers nu wel tot 80 procent van die kwaliteiten kunnen brengen waar ze moeten zijn", zei Van den Boog in januari. "Maar die fysieke, mentale en communi-catieve vaardigheden zijn moeilijker aan te brengen. Daarop zullen we moeten scouten. Want we hebben ook krachtpatsers nodig. Dat is de balans die we zoeken."

Groepsfase
Ajax werd voor het laatst kampioen in 2004, een garantie voor directe deelname aan het hoofdtoernooi van de Champions League. In 2005 plaatste de club zich voor het laatst voor de groepsfase van de meest lucratieve Europese competitie, nadat het Deense Brøndby was verslagen.

Nadien sneuvelde de club in de voorronde van het miljoenentoernooi tegen Kopenhagen (2006) en Slavia Praag (2007). In 2008 en 2009 was Ajax aangewezen op de financieel veel minder interessante UEFA Cup, het toernooi dat sinds dit seizoen is omgedoopt in Europa League.

Deelname aan de Champions League is voor de huidige nummer twee van de eredivisie - op vier punten van koploper FC Twente, met vijf speelronden te gaan - van kapitaal belang. Slop: "Wel of geen deelname aan de Champions League maakt een verschil van tussen de 10 en 20 miljoen miljoen bruto aan inkomsten."

Bron: www.volkskrant.nl

Giacomo Puccini

Bericht door Giacomo Puccini » za apr 03, 2010 1:49 pm

Ajax wil dus niet 10% minder aan salarissen uitgeven, maar wil de salariskosten van 70% van de omzet terugdringen naar 60% van de omzet. Het kan dus 3 dingen doen. De omzet met ongeveer 17% verhogen, of de salarissen met ruim 14% terugdringen, of een combinatie van beiden.

Het verkopen van één of meerdere basisspelers in de zomer lijkt me wel nodig, anders is Ajax onverantwoord bezig. Ajax stevent af op een verlies van 25 miljoen euro over het huidige seizoen en 'maakt zich grote zorgen', maar dat vind ik nog licht uitgedrukt.

Ik verwacht een transfer a la Vermaelen, oftewel één van der verdedigers (Van der Wiel of Vertonghen) die voor rond de 12 miljoen wordt verkocht.
Ajax!

Bert
Contacteer:

Bericht door Bert » za apr 03, 2010 1:51 pm

V/d Wiel voor twaalf miljoen verkopen lijkt me een slechte deal, Vertonghen voor twaalf miljoen een werelddeal.
Nog steeds eens met Boem.

En met niemand anders!

LucaS

Bericht door LucaS » za apr 03, 2010 1:52 pm

Het lijkt me wat weinig. 10% is ongeveer 5 miljoen, als het verlies richting de 25 miljoen gaat lijkt me niet dat Slop echt begrijpt wat er moet gebeuren. Maar goed, dat is al gebleken natuurlijk, want als Slop het wel had begrepen had Ajax nu niet in deze situatie gezeten.
Laatst gewijzigd door LucaS op za apr 03, 2010 1:53 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
I think I lost my fucking headache

brigade zuid
AT Toto winner 15/16

Bericht door brigade zuid » za apr 03, 2010 1:53 pm

52 Miljoen eigen vermogen vind ik helemaal niet zoveel, dat zijn amper 3 Sulejmani's.

LucaS

Bericht door LucaS » za apr 03, 2010 1:54 pm

Je betaalt transfer niet uit het eigen vermogen

Jöhnk
Site Admin & AT Toto winner 06/07

Bericht door Jöhnk » za apr 03, 2010 1:57 pm

Giacomo Puccini schreef:Het verkopen van één of meerdere basisspelers in de zomer lijkt me wel nodig, anders is Ajax onverantwoord bezig.
Zolang de begroting niet sluit is Ajax onverantwoord bezig. Spelers verkopen heeft daar weinig mee te maken.

Bert
Contacteer:

Bericht door Bert » za apr 03, 2010 1:57 pm

Waar bestaat het verlies dan allemaal uit? Niet alleen salariskosten, neem ik aan.
Nog steeds eens met Boem.

En met niemand anders!

Jesse

Bericht door Jesse » za apr 03, 2010 2:13 pm

brigade zuid schreef:Hij maakt zich grote zorgen over het verlies van 25 miljoen euro, waar de club dit jaar op afkoerst. Het eigen vermogen nam sinds de beursgang in 1998 af van 103 miljoen naar 52 miljoen. Slop: "De investeringen in de spelersgroep zijn de voornaamste oorzaak van de financiële problematiek. Wie daarvoor verantwoordelijk zijn geweest? Dat komt onder meer uitgebreid aan de orde in het rapport van de onderzoekscommissie-Coronel. Ik kan me vinden in die conclusies."van tussen de 10 en 20 miljoen miljoen bruto aan inkomsten."
- Dat is een flinke afname van het eigen vermogen.
- Het lijkt me dat je daar zelf ook verantwoordelijk voor bent geweest, Jeroen.
"Well, maybe Bob Dylan was wrong. Maybe you do have to be a weatherman to know which way the wind blows."

Giacomo Puccini

Bericht door Giacomo Puccini » za apr 03, 2010 2:24 pm

Jöhnk schreef:
Giacomo Puccini schreef:Het verkopen van één of meerdere basisspelers in de zomer lijkt me wel nodig, anders is Ajax onverantwoord bezig.
Zolang de begroting niet sluit is Ajax onverantwoord bezig. Spelers verkopen heeft daar weinig mee te maken.
Dat vind ik dan wel weer meevallen. Af en toe een speler verkopen om de investeringen terug te verdienen vind ik best verantwoord. Zo lang het maar niet de spuigaten uitloopt en je ieder jaar gedwongen bent je twee beste spelers te verkopen. Op dit moment lijkt dat helaas wel het geval, want 25 miljoen is een belachelijk groot verlies.
Ajax!

LucaS

Bericht door LucaS » za apr 03, 2010 2:27 pm

Niet alleen is dat verlies belachelijk groot, maar Slop zet in op een bezuinging tussen de 5 en 10 miljoen. Conclusie is dat Ajax voor de rest van plan is om te verdienen op verkopen. Een belachelijke en dodelijke strategie

Jöhnk

Bericht door Jöhnk » za apr 03, 2010 2:32 pm

Giacomo Puccini schreef:Af en toe een speler verkopen om de investeringen terug te verdienen vind ik best verantwoord.
Als de begroting sluitend is, en je verkoopt een speler voor 20 miljoen (of je speelt CL), dan is die 20 miljoen pure winst. Wat betekent dat je dus een nieuwe speler kunt kopen. Of twee.

Komt op hetzelfde neer.

Giacomo Puccini

Bericht door Giacomo Puccini » za apr 03, 2010 2:36 pm

Jöhnk schreef:
Giacomo Puccini schreef:Af en toe een speler verkopen om de investeringen terug te verdienen vind ik best verantwoord.
Als de begroting sluitend is, en je verkoopt een speler voor 20 miljoen (of je speelt CL), dan is die 20 miljoen pure winst. Wat betekent dat je dus een nieuwe speler kunt kopen. Of twee.

Komt op hetzelfde neer.
Ja maar ik denk dat je voor een sluitende begroting zulke grote kostenbesparingen moet doorvoeren dat je sportief naar het niveau van Feyenoord afdaalt. En het is maar de vraag of je dan nog in de gelegenheid komt dat je spelers voor 20 miljoen kunt verkopen. Feyenoord maakt haast nooit zulke klappers.
Ajax!

Jöhnk

Bericht door Jöhnk » za apr 03, 2010 2:44 pm

Dan zal Ajax eerst net zulke dramatische talenten moeten gaan opleiden. Sowieso moet er gesneden worden in kwantiteit (hooguit 23 a-contracten ipv 35), en niet in kwaliteit. Ajax heeft niet zo'n brede selectie nodig, want we hebben een jeugdopleiding.

Feyenoord is overigens nog niet aan bezuinigen toegeomen. De ouwe meuk wordt nog gewoon doorbetaald. Wat denk je bijvoorbeeld dat Makaay verdient? Die kwam naar Feyenoord terwijl hij nog een doorlopend contract bij Bayern had. Dan weet je het wel.

Toppie

Bericht door Toppie » za apr 03, 2010 4:27 pm

LucaS schreef:Het lijkt me wat weinig. 10% is ongeveer 5 miljoen, als het verlies richting de 25 miljoen gaat lijkt me niet dat Slop echt begrijpt wat er moet gebeuren. Maar goed, dat is al gebleken natuurlijk, want als Slop het wel had begrepen had Ajax nu niet in deze situatie gezeten.

Jij had het beter gedaan zoals al die andere financiele mannen :excited.gif:

LucaS

Bericht door LucaS » za apr 03, 2010 4:27 pm

Zeker, een CFO die het laat gebeuren dat er in 1 jaar 25 miljoen verlies wordt geleden, weet niet waar hij mee bezig is. Verlies (al danniet fors) is altijd mogelijk als er onverwachte tegenvallers zijn, maar daar is bij Ajax geen sprake van.

Plaats reactie