Peter Bosz, Ajax' nieuwe trainer

Alles over Ajax in z'n algemeenheid.

Moderator: mods

Peter Bosz bij Ajax

Opzouten!
1
3%
Heb ik weinig vertrouwen in, die haalt de kerst niet.
1
3%
Ik geef hem het voordeel van de twijfel.
10
28%
Ik ben voorzichtig positief gestemd, maar Ajax blijft Ajax.
12
33%
Die gaat het wel redden in Amsterdam.
12
33%

Totaal aantal stemmen: 36

Yopii

Re: Peter Bosz, Ajax' nieuwe trainer

Bericht door Yopii » di jun 06, 2017 8:17 am

Misschien had Bosz geen zin meer om aan te schuiven bij vergaderingen. :hypocrite.gif:

Duke
Site Admin & AT EC 2016 winner

Bericht door Duke » di jun 06, 2017 8:19 am

Peter Bosz nieuwe trainer van Borussia Dortmund

Knallende ruzie | Peter Bosz is de nieuwe trainer van Borussia Dortmund. Hij wordt vanmiddag gepresenteerd. Zijn vertrek bij Ajax komt door een onwerkbare situatie in de staf. Bosz en assistent Hendrie Krüzen stonden lijnrecht tegenover Dennis Bergkamp, Hennie Spijkerman, Carlo l'Ami en Bjorn Rekelhof.

Door Maarten Wijffels

Rond 14.30 uur vanmiddag stapt Peter Bosz officieel een nieuwe wereld binnen. Hij wordt dan in Dortmund voorgesteld aan de pers, bij een nog grotere club dan die hij dit seizoen naar de finale van de Europa League leidde. Bosz tekent voor twee seizoenen in het Signal Iduna Park. Hij neemt Hendrie Krüzen mee naar het Rührgebied.

Ondertussen zal Ajax ook massaal in de mediabelangstelling staan. Daar moet algemeen directeur Edwin van der Sar maar uitleggen waarom er voor het tweede seizoen op een rij een onwerkbare situatie in de staf is ontstaan, die nu rechtstreeks leidt tot het opstappen van de hoofdtrainer.

De spelers van Ajax, de raad van commissarissen, het gros van de fans: allemaal wilden ze de afgelopen dagen dat Bosz zou blijven toen bleek dat Borussia Dortmund zich voor hem had gemeld. Maar blijven bleek in spoedberaad geen optie meer. Bosz was zo klaar met vier leden van zijn staf, dat hij na maanden van maskeren en slikken en professioneel over zaken heen stappen Van der Sar voor de keuze stelde: zij eruit of ik eruit.

Van der Sar wil of kon er niet aan: breken met Dennis Bergkamp, Hennie Spijkerman, Carlo l'Ami en Bjorn Rekelhof. De commissarissen, die pas laat werden ingelicht, zouden net als kopstukken uit de spelersgroep tot op het laatste moment hebben aangedrongen op het aanblijven van Bosz, die wel door één deur kon met directeur Marc Overmars.

Het heeft het hele seizoen gerommeld in de staf bij Ajax, maar de resultaten maskeerden veel. Vanaf januari was de stemming echter al tot onder het vriespunt gedaald, zo bevestigden in het weekeinde off the record ook Ajax-spelers uit de kern van het Nederlands elftal. Zij zagen dat er letterlijk amper nog contact was tussen Bosz/Krüzen en de andere stafleden.

Borussia Dortmund zocht contact met Bosz nadat het vorige week zelf brak met zijn eigen trainer, Thomas Tuchel, ook na interne strubbelingen. De directeuren Watze en Zorc zien in Bosz een ervaren, aanvallend ingestelde trainer die een ploeg met veel toptalent verder kan uitbouwen in de Bundesliga en in de Champions League.
www.ad.nl
There is only one difference between a madman and me. I am not mad.

Salvador Dali

Cluijffert

Bericht door Cluijffert » di jun 06, 2017 8:24 am

Fraaie ironie dit hoor. Na eindelijk weer een seizoen dat het voetbal - na heel veel jaren - bij tijd en wijlen weer eens leek op 'Ajax-waardig' voetbal, wordt dit door de puinhopen van Jopie's Fluwelen Revolutie om zeep geholpen.
I was recently diagnosed with a stage 4 I don't give a shit, I'm afraid is terminal.

Demosthenes

Bericht door Demosthenes » di jun 06, 2017 8:25 am

Wat mij daarbij stoort is dat we van Bergkamp nooit iets horen. Nu hoeft hij van mij niet iedere week met zijn kop voor een camera te staan maar als je kennelijk zo'n belangrijke rol hebt is het toch een vrij normale zaal dat je eens uitgebreid inzicht geeft in je visie.
Mij stoort het totaal niet dat we hem niet keer op keer horen, als hij intern maar zijn visie geeft. De media gaan dan aan de haal met zijn verhaal, gaan overal alles achter zoeken en er is weer een probleem. Bergkamp heeft volgens mij in de tijd dat er afscheid werd genomen van Jonk in een groot interview (Parool?) zijn visie gegeven, hij verraste mij, het was geen abstract verhaal over wat JC bedoelde.

De vraag is wat er zou zijn gebeurd als BD niet zou zijn langsgekomen, dan zouden Spijkerman, Bergkamp en ??? zijn vertrokken, als ik de verhalen in de media mag geloven? We zullen het waarschijnlijk niet snel te horen krijgen.

Het wachten is op Jongkind die komt vertellen dat hij dit vertrek al had zien aankomen. :aai.gif:
Nancy Isenberg in "White Trash": "Historical mythmaking is made possible only by forgetting".

999

Bericht door 999 » di jun 06, 2017 8:43 am

Gaat weer lekker bij degene die onze club moeten besturen hé ...
Blij met de punten ...

Alexander

Bericht door Alexander » di jun 06, 2017 8:43 am

Wat een grap dit. Waarom kunnen die mensen niet op een normale en fatsoenlijke manier met elkaar omgaan?

zeux

Bericht door zeux » di jun 06, 2017 8:45 am

Yopii schreef:Misschien had Bosz geen zin meer om aan te schuiven bij vergaderingen. :hypocrite.gif:
Integendeel. Zoals in het stuk staat, schoof hij gewoon maandelijks zonder gedoe aan. Professioneel.

Het is een zootje in de top van Ajax. Ontluisterend.
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

Jöhnk
Site Admin & AT Toto winner 06/07

Bericht door Jöhnk » di jun 06, 2017 8:52 am

Cluijffert schreef:Fraaie ironie dit hoor. Na eindelijk weer een seizoen dat het voetbal - na heel veel jaren - bij tijd en wijlen weer eens leek op 'Ajax-waardig' voetbal, wordt dit door de puinhopen van Jopie's Fluwelen Revolutie om zeep geholpen.
Ah, klasse! Laten we iemand die zich niet meer kan verdedigen de schuld geven.

Het gaat bij Ajax niet om presteren, maar dat was al duidelijk. Anders had Jonk er nog wel gezeten.

Yopii

Bericht door Yopii » di jun 06, 2017 8:59 am

zeux schreef:
Yopii schreef:Misschien had Bosz geen zin meer om aan te schuiven bij vergaderingen. :hypocrite.gif:
Integendeel. Zoals in het stuk staat, schoof hij gewoon maandelijks zonder gedoe aan. Professioneel.
Haha, 'geen zin meer', schreef ik.

Ach, het bekende verhaal. Ajax is een 'slangentuin'. Gelukkig kunnen ze Cruijff nu niet meer de schuld geven.

Ik las ergens dat Ajax Jordi Cruijff wilde halen. Ik zeg je, die wil daar nog niet dood gevonden worden. :drecul.gif:

InnerHarbour

Bericht door InnerHarbour » di jun 06, 2017 9:04 am

Yopii schreef:
zeux schreef:
Haha, 'geen zin meer', schreef ik.

Ach, het bekende verhaal. Ajax is een 'slangentuin'. Gelukkig kunnen ze Cruijff nu niet meer de schuld geven.

Ik las ergens dat Ajax Jordi Cruijff wilde halen. Ik zeg je, die wil daar nog niet dood gevonden worden. :drecul.gif:
Waarschijnlijk kan je nog geen bal recht vooruit schoppen :hypocrite.gif: maar één ding heb je met je idool Cruijff gemeen, jullie, hij was, zijn net zo rancuneus. :smallgrin.gif:
YNWA

wimpey

Bericht door wimpey » di jun 06, 2017 9:05 am

Jöhnk schreef: Het gaat bij Ajax niet om presteren, maar dat was al duidelijk. Anders had Jonk er nog wel gezeten.
Hoho, Jonk is de anti-christ. Bosz kon presteren ondanks Onana, De Ligt, Dolberg, Kluivert e.c.

Bergkamp kon altijd goed met Seedorf. Zou me niets verbazen wanneer Clarence de opvolger van Bosz wordt. Dat heeft één giga plus: Seedorf heeft een bloedhekel aan Blind. Is de club i.i.g. voorlopig verlost van die gluiperd.

Alexander

Bericht door Alexander » di jun 06, 2017 9:07 am

Rol Bergkamp blijft ook merkwaardig. Merkwaardig dat iemand die zo achter de schermen werkzaam is, zo een dominante rol heeft. Kostte eerder Jonk z'n baan en nu Bosz.

Overigens geloof ik wel dat Bosz een hele nare en vervelende man is. Dat hoor je ook wel terug uit de spelersgroep. Je ziet dat hij enorm onsympathiek is.

InnerHarbour

Bericht door InnerHarbour » di jun 06, 2017 9:08 am

Seedorf, zullen de spelers leuk vinden, die begint elke wedstrijdbespreking te vertellen hoeveel cups hij gewonnen heeft. :blackcat.gif:
YNWA

Alexander

Bericht door Alexander » di jun 06, 2017 9:08 am

Mocht Blind hoofdtrainer van Ajax worden, dan stop ik met naar Ajax gaan. Maar ik mag toch hopen dat dat niet gebeurd.

El Clavo
AT Toto winner 08/09

Bericht door El Clavo » di jun 06, 2017 9:13 am

Wat een raar verhaal weer. persoonlijk ben ik dit keer pro Bosz eerlijk gezegd. Die Bergkamp is mij te stil elke keer.

Jinne
Site Admin

Bericht door Jinne » di jun 06, 2017 9:13 am

Alexander schreef:Rol Bergkamp blijft ook merkwaardig. Merkwaardig dat iemand die zo achter de schermen werkzaam is, zo een dominante rol heeft. Kostte eerder Jonk z'n baan en nu Bosz.

Overigens geloof ik wel dat Bosz een hele nare en vervelende man is. Dat hoor je ook wel terug uit de spelersgroep. Je ziet dat hij enorm onsympathiek is.
Waar lees/hoor je dat? Aangezien jij zelf nooit al positief was richting Bosz.
He's not the Messiah. He's a very naughty boy!

GangstaRiB

Bericht door GangstaRiB » di jun 06, 2017 9:21 am

wimpey schreef:
Jöhnk schreef: Het gaat bij Ajax niet om presteren, maar dat was al duidelijk. Anders had Jonk er nog wel gezeten.
Hoho, Jonk is de anti-christ. Bosz kon presteren ondanks Onana, De Ligt, Dolberg, Kluivert e.c.

Bergkamp kon altijd goed met Seedorf. Zou me niets verbazen wanneer Clarence de opvolger van Bosz wordt. Dat heeft één giga plus: Seedorf heeft een bloedhekel aan Blind. Is de club i.i.g. voorlopig verlost van die gluiperd.
Seedorf... wat heeft die ooit als trainer gepresteerd?

De keuze voor Bosz getuigde van lef toendertijd. Eindelijk iemand zonder verstikkende Ajax belangen. Iemand met een heldere visie. Maar ook Bosz is dus het slachtoffer van interne machtstrijdjes.
Bosz wordt nu alweer neergezet als iemand die 'toevallig' een goede selectie in z'n schoot geworpen heeft gekregen en dat de spelers ervoor gezorgd hebben dat ze een zeer aardig seizoen hebben neergezet.
We gaan het zien, maar ik herken inmiddels goede trainers en Bosz is daar zeker één van. Wat we nu gaan krijgen is weer afwachten.
Whitey on the moon.

Duke

Bericht door Duke » di jun 06, 2017 9:24 am

Bijzonder dat Blind hier weer op het toneel verschijnt, terwijl hij werkelijk nergens wordt genoemd als kandidaat. :excited.gif:

Salvador Dali

Alexander

Bericht door Alexander » di jun 06, 2017 9:32 am

Duke schreef:Bijzonder dat Blind hier weer op het toneel verschijnt, terwijl hij werkelijk nergens wordt genoemd als kandidaat. :excited.gif:
Dat zegt niet zoveel.

wimpey

Bericht door wimpey » di jun 06, 2017 9:37 am

Duke schreef:Bijzonder dat Blind hier weer op het toneel verschijnt, terwijl hij werkelijk nergens wordt genoemd als kandidaat. :excited.gif:
Hoezo bijzonder? Voor een rasopportunist is dit een uitgelezen moment om een voet in de deur te krijgen.
GangstaRiB schreef:
Bosz wordt nu alweer neergezet als iemand die 'toevallig' een goede selectie in z'n schoot geworpen heeft gekregen en dat de spelers ervoor gezorgd hebben dat ze een zeer aardig seizoen hebben neergezet.
We gaan het zien, maar ik herken inmiddels goede trainers en Bosz is daar zeker één van. Wat we nu gaan krijgen is weer afwachten.
De spelers profiteerden van Bosz. En Bosz van een prima selectie, de beste sinds jaren. Maar zo moeilijk is het allemaal niet. 99% van AT had al rap in de smiezen dat Gudelj en Dijks het niveau drukten. Ziyech en Sanchez waren topaankopen en er stonden nu eens talenten op die écht bijzonder i.p.v. gehyped zijn.

Demosthenes

Bericht door Demosthenes » di jun 06, 2017 9:55 am

Iedereen krijgt weer "zijn eigen gelijk", soms wijzend op JC, die moest immers ook verdwijnen na een verschil in inzicht, al staat er niet bij of dat in de jaren 70 was, gaat over de ruzie in de jaren 80, die uit de jaren 90 of die uit deze eeuw.

Ineens komt de afkeer van Blind weer tevoorschijn, ik neem aan Danny Blind, al geldt het ook Daley Blind, want dat is blijkbaar zo'n slecht mens die wil wel :confused.gif:

Seedorf? Leuk spelletje, maar waar zijn naam vandaan komt? De afkeer van Blind zorgt voor de komst van Seedorf? :confused.gif:

Ineens is er een tweet met "Van Gaal komt", of dat Renard, zo heet die coach van Marokko toch?, is benaderd door Ajax. Kan het bericht vast en zeker kwijt op voetbalzone.

Kurt Linder heeft niet gereageerd, waarschijnlijk klopt het adres niet, vergelijken we het maar met de torrentsites die in de zoekfunctie de mogelijkheid te bieden ook in "dode torrents" te zoeken.

Vervolgens hebben we al over Keizer, Stam, Ten Hag, Schmidt (blijken er twee van te zijn), Tuchel en Martinez gelezen.

Hebben onze scouts in Latijns-Amerika geen verrassing gezien? Die namen mis ik nog.
Nancy Isenberg in "White Trash": "Historical mythmaking is made possible only by forgetting".

LucaS

Bericht door LucaS » di jun 06, 2017 10:07 am

Achterlijke structuur waar een beledigde assistenttrainer besluit over de trainer. Briljant!
I think I lost my fucking headache

Ajaciedjuh

Bericht door Ajaciedjuh » di jun 06, 2017 10:13 am

Hoor en wederhoor..... los van dat het zeer slecht voor de club is, is het wel een heel eenzijdige berichtgeving.
"Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience."

Duke

Bericht door Duke » di jun 06, 2017 10:21 am

Ik neem aan dat Van der Sar en Overmars wel met een verklaring zullen komen zodra bekend is dat Bosz naar Dortmund gaat.

Salvador Dali

Ajaciedjuh

Bericht door Ajaciedjuh » di jun 06, 2017 10:26 am

Ik weet niet of dit al geplaatst is, maar via het Parool komt ook een ander verhaal:
Peter Bosz isoleerde zichzelf bij Ajax

Trainer Peter Bosz heeft bij Ajax alle steun gehad van zijn leidinggevenden, maar met zijn eigen staf boterde het steeds minder. Hij isoleerde zichzelf. Borussia Dortmund helpt Ajax van een groeiend probleem af.

Dick Sintenie • 6 juni 2017, 09:25

Kenny Tete, Jairo Riedewald, Riechedly Bazoer en Anwar El Ghazi wisten vrij snel hoe de vlag erbij hing: het seizoen was maar net onderweg of ze konden al niet meer op een basisplaats rekenen.

Met een aantal van de jonge voetballers kreeg de nieuwe trainer Peter Bosz het aan de stok. De clubleiding gaf telkens een duidelijk signaal af als ontevreden spelers zich roerden: er was steun voor de coach.

In de winterstop werd El Ghazi verkocht aan Lille, Bazoer aan VfL Wolfsburg, Nemanja Gudelj mocht verkassen naar China en Mitchell Dijks vond tijdelijk onderdak bij Norwich City.

Bosz kon ook rekenen op de steun van de directie en de raad van commissarissen toen hij met zijn team roemloos werd uitgeschakeld in de voorronde van de Champions League en zeer zwak begon aan de competitie.

Ziyech
Kritiek op de trainer werd in de kiem gesmoord met een peperdure aankoop: Hakim Ziyech kwam voor 11 miljoen euro naar Amsterdam. In januari ging Ajax daar nog eens met een paar miljoen overheen met de transfer van David Neres.

Dat kon allemaal, legde directeur spelersbeleid Marc Overmars uit, doordat de kas na enkele succesvolle jaren onder trainer Frank de Boer flink was gespekt. Bosz ging op zijn eigen manier aan de slag met de erfenis van De Boer - en met wat Ajax hem verder bood aan aankopen en nieuw jong talent - en dat leverde een memorabele tweede seizoenshelft op.

Het was niet genoeg om Feyenoord van het kampioenschap af te houden en het was niet goed genoeg om Manchester United in de finale van de Europa League te verslaan, maar de wil om aan te vallen, en de risico's die coach en spelers daarbij namen, zorgden voor spektakel op het veld en waardering bij de supporters. Peter Bosz kan dat succes-zonder-prijs nu verzilveren.

Hoogste niveau
Als voetballer schurkte hij tegen de top aan, als trainer wil hij die top wél bereiken. Bosz is al bijna twintig jaar werkzaam als coach, dus het heeft lang geduurd eer hij de kans kreeg zich op het hoogste niveau te bewijzen. Zijn carrière bevindt zich nu echter in een stroomversnelling en Bosz laat zich meevoeren.

Met een hink-stap-sprong - van Vitesse naar Maccabi Tel Aviv en via Ajax naar Dortmund - kan hij in een tijdbestek van zeventien maanden aan de slag bij een topclub in de Bundesliga. En laten we eerlijk zijn: voor een trainer van 53, die als voetballer geen tot de verbeelding sprekende internationale loopbaan heeft gehad, is dat een unieke kans.

Real Madrid, Barcelona, Chelsea, Manchester City, Paris Saint-Germain en Bayern München zullen immers niet bij Bosz aankloppen. Ajax blokkeert de overgang niet. En dat zegt veel over de ontstane patstelling in de club. Bosz heeft autonoom kunnen werken: hij was verantwoordelijk voor het eerste elftal, hij bepaalde de tactiek, de wedstrijdselectie en de opstelling.

Maar de compositie van de selectie is gemaakt door het technisch hart, bestaande uit Dennis Bergkamp, Marc Overmars, Saïd Ouaali (hoofd opleidingen) en voorzitter Edwin van der Sar.

Vanuit dat technisch hart was er tevredenheid over de aantrekkelijke wedstrijden die Bosz met die selectie op de mat legde, in het bijzonder de (Europese) thuiswedstrijden. Maar na de kansloze nederlaag tegen Manchester United was er ook bittere teleurstelling over het feit dat het seizoen geen enkele prijs heeft opgeleverd.

Halsstarrig
Dat de eigenzinnige Bosz zich, met Hendrie Krüzen als zijn trouwe assistent, nauwelijks liet overtuigen door de andere stafleden, isoleerde hem binnen de organisatie.

Dat kwam ondubbelzinnig aan het licht in de uitwedstrijd tegen PSV, luttele dagen na de slijtageslag tegen Schalke 04 in Gelsenkirchen, waar Ajax in de verlenging en op het tandvlees de halve finales van de Europa League had bereikt.

Er werd Bosz geadviseerd een flink aantal van zijn spelers rust te geven, maar Bosz liet zich niet vermurwen en voerde in de topper in Eindhoven nauwelijks veranderingen door in zijn elftal. En dat kwam een vermoeid ogend Ajax duur te staan in de kampioensrace (1-0 nederlaag). Bosz was halsstarrig in zijn keuzes, klonk het verwijt.

Een nieuwe lichting jeugdspelers klopte al maanden nadrukkelijk aan de poort van het eerste elftal, maar de trainer maakte pas in een laat stadium - en slechts mondjesmaat - gebruik van dat talent.

Bij Ajax, vóór alles een opleidingsclub, wekte dat wrevel. Borussia Dortmund bood beide partijen uiteindelijk een oplossing.
"Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience."

Plaats reactie