De toekomst: post-Cruijff

Alles over Ajax in z'n algemeenheid.

Moderator: mods

Je moet kiezen!

Cruijff (met De Boer, Bergkamp en Jonk)
57
69%
Van den Boog (met Van Gaal)
12
14%
Het lukt me niet!
14
17%

Totaal aantal stemmen: 83

LucaS

Re: De toekomst: Cruijff terug bij Ajax, bestuur vertrekt.

Bericht door LucaS » zo apr 10, 2011 12:14 pm

Dat is toch al heel de tijd duidelijk? Voetbalinhoudelijk verschilt Ajax niet van mening met de commissie Cruijff/vd Boog, het probleem zit hem erin dat Cruijff mensen wil laten oprotten en vervangen door vriendjes. En de directieleden zouden mogen blijven, mits ze tenminste wel alle zeggenschap overdragen aan de door Cruijff benoemde vriendjes.
I think I lost my fucking headache

joey
Erelid

Bericht door joey » zo apr 10, 2011 12:22 pm

Arthur schreef:Dat is inderdaad het grote probleem bij het Ajax van nu, die basistechniek. Aannemen en snel doorspelen is er nooit bij, waardoor Ajax niet meer aan voetballen toekomt als de tegenstander jaagt.

Je kunt echt niet met droge ogen beweren dat de jeugdspelers op dat vlak voldoende wordt bijgebracht.
Yep.

Dan lees ik dat de spelers lui zijn en slap, maar dat is het niet. Als het een tempootje lager gaat, lukt het opeens wel.

Mensen die het niet zien, willen de spelers sterker maken, zodat ze al die duels winnnen. Maar die duels komen er juist doordat de spelers niet snel genoeg handelen om de duels te ontlopen. Over de bal heenkijken kunnen ze al helemaal niet. Daarvoor moet je een perfecte basistechniek hebben.
Het stinkt aan alle kanten!

Marillion
Site Admin

Bericht door Marillion » zo apr 10, 2011 12:30 pm

Ik ben van mening dat je beide moet ontwikkelen. Een goede basistechniek is nodig om goed positiespel te kunnen spelen. Dat moet bij veel spelers echt beter. Aan de andere kant kun je niet je ogen sluiten voor de veranderingen in het voetbal. Spelers moeten ook weerbaar zijn. Ik vind het zo jammer dat de discussie altijd zo zwart wit is. Het is niet dat je de techniek verwaarloost enkel omdat je ook naar fysieke aspecten kijkt.
Nil volentibus arduum

Le T.

Bericht door Le T. » zo apr 10, 2011 12:37 pm

Marillion schreef: Dan kunnen we wel net doen of hij niet ziet dat de eerste aanname vaak onvoldoende is maar daar geloof ik niets van. Natuurlijk ziet men intern ook wel waar spelers aan het einde van de rit te kort komen. De vraag is hoe je dat oplost. Er zijn de laatste jaren al vernieuwingen doorgevoerd. Het resultaat daarvan laat natuurlijk even op zich wachten. Dat zie je niet direct terug. Of die vernieuwingen voldoende zijn kan ik niet inschatten. Het had zo interessant kunnen zijn als beide partijen kritisch naar dat soort punten zouden kijken zonder het te hebben over het persooneelsbeleid.
De aanname is ook het moeilijkste, daarin gaat het het meest om puur talent, de coördinatie, timing, gevoel. Dat is maar beperkt trainbaar. Als spelers daarin op het einde van de rit tekort komen dan is dat niet gek, en op zich is het ook geen probleem, aangezien het selecteren doorgaat. Telkens hou je de beste over, en dat geldt ook nog voor die eerste jaren in het eerste. Het idee dat een Ebicilio het zou moeten gaan redden omdat hij er nou eenmaal neergezet is, klopt niet. Hij heeft nog even om de volgende stap te maken, maar hij kan ook niet goed genoeg blijken voor die stap.

Bij Barcelona heb je meer spelers waaruit geselecteerd wordt, en zullen er op het eind ook meer overblijven die wel het talent hebben om vol in de beweging een bal goed aan te nemen of een keer te raken. Het spel is ten opzichte van de tijd van Cruijff ook sneller en atletischer geworden, waardoor de technische vaardigheden ook op een hogere moeilijkheidsgraad beproefd worden.
Wollt ihr den totalen Mensch?

joey
Erelid

Bericht door joey » zo apr 10, 2011 12:46 pm

Ok, nu komen we in de categorie non-argumenten. Het is een kwestie van talent en: andere clubs hebben een groter achterland. Dat zijn excuses en geen oplossingen. Ik kan er niets mee.

Marillion
Site Admin

Bericht door Marillion » zo apr 10, 2011 12:59 pm

Je kunt een 'gewoon talent' denk ik niet dusdanig trainen dat het een absolute topspeler zal worden. Die paar wereldtoppers hebben hun kwaliteit over het algemeen van de natuur gehad. Wat overigens niet wil zeggen dat ze er niets voor hebben moeten doen. Laat dat duidelijk zijn.

Maar veel is natuurlijk wel degelijk te trainen. Met links en rechts een bal in één keer goed aannemen en met beide benen goed kunnen trappen is prima te verbeteren als je daar genoeg tijd in steekt.
Nil volentibus arduum

LucaS

Bericht door LucaS » zo apr 10, 2011 1:00 pm

joey schreef:Ok, nu komen we in de categorie non-argumenten. Het is een kwestie van talent en: andere clubs hebben een groter achterland. Dat zijn excuses en geen oplossingen. Ik kan er niets mee.
Dat is geen non-argument. Spelers als Bergkamp, Rijkaar en van Basten hoef je niet op te leiden. Het gaat er bij opleiding om dat je de catagorie er onder dusdanig helpt dat ze toch de top weten te halen.

joey
Erelid

Bericht door joey » zo apr 10, 2011 1:01 pm

Ja, neem Marc Overmars. Geen verfijnd technicus, maar door eindeloos trainen was hij wel tweebenig.

Kleine jongetjes willen altijd de bal hebben. Gééf ze die bal dan ook.

Ik zag een keer een training van de D'tjes. Die kinderen stonden eindeloos te wachten tot ze aan de beurt waren. Dan dribbelden ze drie meter, schoten de bal en konden achteraan aansluiten om weer te wachten tot ze aan de beurt waren. Wat leer je daarvan? Weinig.
Laatst gewijzigd door joey op zo apr 10, 2011 1:03 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

LucaS

Bericht door LucaS » zo apr 10, 2011 1:02 pm

De suggestie dat bij Ajax niet met de bal wordt getraind is natuurlijk belachelijk

Jöhnk
Site Admin & AT Toto winner 06/07

Bericht door Jöhnk » zo apr 10, 2011 1:03 pm

Talent kun je niet maken maar wel afbreken, door verkeerd te trainen. Er wordt volgens mij lang niet het maximale uit gehaald.

LucaS

Bericht door LucaS » zo apr 10, 2011 1:05 pm

Uiteraard niet, vandaar een technische commissie en een plan waar iedereen achter staat.

LucaS

Bericht door LucaS » zo apr 10, 2011 1:09 pm

Prima interview met vd Boog op EL.

joey
Erelid

Bericht door joey » zo apr 10, 2011 1:10 pm

Jöhnk schreef:Talent kun je niet maken maar wel afbreken, door verkeerd te trainen. Er wordt volgens mij lang niet het maximale uit gehaald.

Exact.

Een speler als Elia is weggestuurd omdat hij niet goed genoeg was in de omschakeling. Dat zegt wel genoeg.

Sowieso zijn de aanvallers die Ajax voortbrengt zo fantasieloos.

wimpey

Bericht door wimpey » zo apr 10, 2011 1:13 pm

Jöhnk schreef:Talent kun je niet maken maar wel afbreken, door verkeerd te trainen. Er wordt volgens mij lang niet het maximale uit gehaald.
Ik kijk op van hoe conservatief vele AT-ers zijn. Blijkbaar gaat het geweldig met onze club. Mensen die met ideeen komen hoe het beter zou kunnen, worden met de grond gelijk gemaakt en verketterd.
LucaS schreef:Prima interview met vd Boog op EL.
Preken voor eigen parochie kunnen hij en dat spin doctors bureau wel. Jammer dat Ajax daar geen ruk mee opschiet.

LucaS

Bericht door LucaS » zo apr 10, 2011 1:14 pm

Jij hebt toch geen EL? HEb je het interview al gehoord?

Opportunistisch om Elia te noemen. Hoeveel spelers die zijn weggestuurd hebben het nou uiteindelijk echt gemaakt?

Bert
Contacteer:

Bericht door Bert » zo apr 10, 2011 1:16 pm

Marillion schreef:Dan kunnen we wel net doen of hij niet ziet dat de eerste aanname vaak onvoldoende is maar daar geloof ik niets van. Natuurlijk ziet men intern ook wel waar spelers aan het einde van de rit te kort komen. De vraag is hoe je dat oplost. Er zijn de laatste jaren al vernieuwingen doorgevoerd. Het resultaat daarvan laat natuurlijk even op zich wachten. Dat zie je niet direct terug. Of die vernieuwingen voldoende zijn kan ik niet inschatten. Het had zo interessant kunnen zijn als beide partijen kritisch naar dat soort punten zouden kijken zonder het te hebben over het persooneelsbeleid.
Maar directe betrokkenen, zoals Jonk, geven dus aan dat er op dit moment onvoldoende wordt getraind op deze aspecten. Zie hierover ook een interview dat hij een tijdje geleden gaf aan Eredivisielive.
Nog steeds eens met Boem.

En met niemand anders!

Jöhnk

Bericht door Jöhnk » zo apr 10, 2011 1:16 pm

Ik begrijp uit de reacties op AN/AS dat het een walgelijk interview was. Dat verbaast me niets.

wimpey

Bericht door wimpey » zo apr 10, 2011 1:17 pm

LucaS schreef:Jij hebt toch geen EL? HEb je het interview al gehoord?
Ik hoef niet ieder interview met Boog te horen om te weten dat hij verbaal vrij begaafd is. :confused.gif:

Heeft iemand een link voor de wedstrijd van zometeen?

LucaS

Bericht door LucaS » zo apr 10, 2011 1:20 pm

Moet je zelf weten, ik vind het alleen bijzonder, een afkeurende reactie geven op een interview wat je niet hebt gehoord en waarvan je geen idee van de inhoud hebt. Maar het tekent wel de instelling, de inhoud horen of niet maakt natuurlijk ook niet uit voor het oordeel.

Het nieuwtje was dat Cruijff zijn zaakwaarnemer heeft ontslagen. Dat wordt dus de zondebok. Volgens vd Boog zijn de quotes echter vrijwel allemaal afkomstig van Cruijff persoonlijk. Dat verbaast mij dan weer niets.

joey
Erelid

Bericht door joey » zo apr 10, 2011 1:20 pm

Alles recht praat wat krom is, bedoel je zeker?

Hopelijk hoeven we dat gezwets van die man binnenkort niet meer te horen.

Edit: ik lees dat de beroepsleugenaar die onze AD is het heeft over normen en waarden. Bovendien is er zijns inziens een icoon van zijn paard gevallen. :baaa.gif:

LucaS

Bericht door LucaS » zo apr 10, 2011 1:26 pm

En gelijk heeft hij.

Jöhnk

Bericht door Jöhnk » zo apr 10, 2011 1:26 pm

Klopt het dat hij gezegd heeft dat Ajax nooit meer kampioen wordt?

wimpey

Bericht door wimpey » zo apr 10, 2011 1:26 pm

joey schreef: Edit: ik lees dat de beroepsleugenaar die onze AD is het heeft over normen en waarden.
OMG. :blush.gif:
Bovendien is er zijns inziens een icoon van zijn paard gevallen. :baaa.gif:
Coronel.

wimpey

Bericht door wimpey » zo apr 10, 2011 1:27 pm

LucaS schreef:En gelijk heeft hij.
Vind je Boog geen leugenaar, Luuk?

LucaS

Bericht door LucaS » zo apr 10, 2011 1:27 pm

Jöhnk schreef:Klopt het dat hij gezegd heeft dat Ajax nooit meer kampioen wordt?
Nee, hij had het over dit seizoen. Net zoals de Boer dat bijvoorbeeld zegt

Plaats reactie