De toekomst: post-Cruijff

Alles over Ajax in z'n algemeenheid.

Moderator: mods

Je moet kiezen!

Cruijff (met De Boer, Bergkamp en Jonk)
57
69%
Van den Boog (met Van Gaal)
12
14%
Het lukt me niet!
14
17%

Totaal aantal stemmen: 83

joey
Erelid

Re: De toekomst: Cruijff terug bij Ajax, bestuur vertrekt.

Bericht door joey » ma apr 04, 2011 5:12 pm

LucaS schreef:Natuurlijk is dat tegengesproken. En in die notulen en mails staan wel degelijk bedreigingen, kwestie van begrijpend lezen, een eigenschap die de Cruijff fan base in deze kwestie overboord gezet schijnt te hebben.

Bedreigingen? Welnee.

Bovendien moeten we er maar vanuit gaan dat er niet geknoeid is met die mails of notulen. En, dat vind ik belangrijker, een en ander is uit zijn context gelicht. Al met al bewijst het niets.
Het stinkt aan alle kanten!

LucaS

Bericht door LucaS » ma apr 04, 2011 5:14 pm

STeek je kop maar lekker in het zand
I think I lost my fucking headache

Jöhnk
Site Admin & AT Toto winner 06/07

Bericht door Jöhnk » ma apr 04, 2011 5:34 pm

Bertje schreef:Zijn wel veel mensen op AT die niet kunnen lezen. Gaat wel regelrecht in tegen AR's idee dat AT een soort samenraapsel is van (pseudo-)intellectuele Ajacieden. :smallgrin.gif:
Wacht maar op de resultaten van mijn meta analyse over de invloed van het inbrengen van Sno op het spelbeeld in het slotkwartier.

LucaS

Bericht door LucaS » ma apr 04, 2011 5:40 pm

Tja, dat al die intellectuele types zo kritiekloos achter een slang als Cruijff aanlopen. Zo zie je maar dat ieder bevattelijk is voor Wilderstypes, als die grote leider maar roept wat ze horen willen

Jesse

Bericht door Jesse » ma apr 04, 2011 5:42 pm

Lucas, vind jij ook dat Cruijff weinig verstand van voetbal heeft of vind je alleen zijn manieren onacceptabel?
"Well, maybe Bob Dylan was wrong. Maybe you do have to be a weatherman to know which way the wind blows."

LucaS

Bericht door LucaS » ma apr 04, 2011 5:46 pm

Natuurlijk heeft Cruijff verstand van voetbal. Maar dat hebben veel meer mensen. Zijn manieren zijn natuurlijk onacceptabel net als de manier waarop hij vriendjes boven kwaliteit stelt. Cruijff is een splijtzwam voor onze club, al decenia lang. Kijk nog eens naar zijn gezicht toen Ajax de CL won met van Gaal. Een walgelijke egocentrische ijskoude man. En ik vind het verbijsterend dat intelligente mensen zo en masse kritiekloos achter die man aanlopen. Ik kan begrijpen dat je vindt dat hij het maar moet doen, zelfs als dat vriendjespolitiek tot gevolg heeft en het schofferen van echte Ajacieden. Maar het compleet verdedigen van alles wat deze man doet is gewoon eng, dat vind je eigenlijk op deze manier alleen maar in sektes.

Le T.

Bericht door Le T. » ma apr 04, 2011 5:52 pm

joey schreef: Bedreigingen? Welnee.

Bovendien moeten we er maar vanuit gaan dat er niet geknoeid is met die mails of notulen. En, dat vind ik belangrijker, een en ander is uit zijn context gelicht. Al met al bewijst het niets.
Is er nog bewijs nodig dan? Als je tegen Cruijff ingaat dan schrijven ze je kapot, dat is een feitelijke constatering, dat hoeft niemand hardop te zeggen.

Daarnaast zwakten Jonk en Bergkamp hun ontkenning steeds verder af, tot er uiteindelijk nauwelijks een ontkenning overbleef.
Wollt ihr den totalen Mensch?

LucaS

Bericht door LucaS » ma apr 04, 2011 6:34 pm

Ik vraag me af of het contract van Dijkshoorn nog wel wordt verlengd.
Column - Cruijff is de koning van het schoolplein

04/04/2011 11:00

Danny Blind mag, omdat hij zo veel voor Ajax heeft betekend, in Almere gaan werken. Dat las ik vorige week in de maandagochtendcolumn van Johan Cruijff. Almere... Waar vogels dood uit de lucht vallen, waar het gras met tegenzin uit de grond komt. Almere, waar iedereen de trui van Albert Verlinde draagt. Je probeert het je voor te stellen: Danny Blind die zijn auto wegzet op een parkeerterrein naast de hoofdtribune van Almere City FC.

Danny speelt opeens de hoofdrol in een goedkope maffiafilm. Hij heeft een paar keer te weinig respect getoond en nu moet hij voor straf werken bij de club met de minst geile naam ter wereld. Almere City FC. Een club met de naam van een goedkoop warenhuis. Noem het dan meteen Schoenenreus FC. Arme Blind. De vernedering.

Je gunt het niemand, Almere, maar stiekem hoop ik dat Danny het een half jaar gaat proberen. Die bezoekerstaantallen moeten omhoog van driehonderd naar 350 mensen per wedstrijd. Er moeten modernere dingen op de menukaart. Dat kan niet meer, bij een professionele club, met een föhn 's ochtends tweehonderd tosti's ontdooien omdat de achterlijke kantinebaas alweer dronken voor de vriezer is gevonden. Als iemand dat kan, dan is het Danny Blind. Niemand kijkt professioneler onder zijn oogleden door. In de korte periode dat Blind leidinggevend actief was bij Sparta, zag je zijn grootste talent: kijken alsof je net een derde sublaag in de organisatie hebt ontdekt.

Voor de neutrale liefhebber van voetbal zijn het gouden tijden. Nooit eerder liet een club zich zo recht in de stinkende darmen kijken als Ajax. Een rottende tafel vol met vlees en wij kunnen er op ons gemak, met een kopje koffie in de hand, naar loeren. We zien allemaal dat Cruijff vecht als een wijf. Hij bijt, trekt aan haren en hij maait wild in de rondte met zijn armen, maar we zeggen niets. Cruijff is de koning van het schoolplein. Als hij knikt, dan weet je genoeg. Hij wil de helft van je broodtrommel.

Het is goed om de column van Johan Cruijff zo close mogelijk te readen. Je moet het benaderen als een Heilig Geschrift. Niets is wat het lijkt. In iedere zin zit een verborgen boodschap. Over twaalf eeuwen zullen geleerden de column van Cruijff pas echt kunnen duiden, maar laat ik een poging doen. Ik heb er een beetje talent voor, om de verborgen boodschap te herkennen. De roep van een wethouder van Den Haag om Matthijs van Nieuwkerk op de middenstip kaal te scheren kun je zien als een ludieke actie, maar plaats je het in een breder kader en neem je de hele rel rond het foute jodengezang van John van den Brom en Lex Immers erin mee, dan zie je opeens dat het een schitterende, emotionele verwijzing is naar het kaalscheren van moffenhoeren vlak na de Tweede Wereldoorlog.

De column. Wat zegt Cruijff nu eigenlijk? De openingszin luidt: Onder voetballers bestaat een erecode. Collega's met wie je samen de kleedkamer deelde, met wie je gewonnen en verloren hebt, die laat je in principe nooit vallen. Cruijff zegt hier eigenlijk: voetballers zijn aparte mensen. Zij hebben een erecode. Hij noemt er nu toevallig één, maar ik weet er nog wel een paar. Collega’s met wie je samen de kleedkamer deelde, met wie je gewonnen en verloren hebt, zijn in principe niet homoseksueel. Of: Collega's met wie je samen de kleedkamer deelde, met wie je gewonnen en verloren hebt, die zullen een leven lang naar jouw gelul moeten luisteren en alleen maar mogen knikken.

De kern van de zin zit natuurlijk in de woorden in principe. Dan weet je wel hoe laat het is. Als Johan Derksen volgende week hier aanbelt en me meldt dat in principe nooit wordt gedacht aan een andere columnist, dan weet ik genoeg. Die gaat een moppenpagina met Hans Kraay junior in zijn blad zetten.

De volgende belangrijke passage in de column luidt: Als ik dan hoor en lees dat volgens de directeur van Ajax wij Blind meteen op straat hadden willen zetten, dan ben ik verbijsterd. Waar wij de grootste moeite mee hebben, daar stapt hij dus zo overheen! Je moet denk ik in Cruijffs wereld verkeren om deze zin te kunnen begrijpen.

Cruijff stelt voor om Danny Blind te lozen. Niet van de ene op de andere dag, maar nog pijnlijker: een kwijnend bestaan aan de rand van het betaalde voetbal: Almere City FC. Niet Van den Boog maar juist Cruijff stapt zomaar over Blind heen. Niet Van den Boog schoffeert Danny Blind maar Cruijff zelf.

Het is een pijnlijke column. Ik schrijf het al jaren: niemand gaat genadelozer met mensen om dan Johan. Hij vernietigde met een terloops zinnetje in een interview het leven van Gerald Vanenburg. Hij treiterde ooit, samen met wat andere Ajacieden, Jan van Beveren en Willy van der Kuijlen uit het Nederlands elftal. Je bent Cruijff zijn huisvriend als je hem adoreert. Plaats je vraagtekens, dan kom je er niet meer in.

De slagschaduw van Cruijff is vernietigend. Marco van Basten, hij durfde als enige oud-Ajacied Cruijff tegen te spreken en kijk wat er met hem is gebeurd. Ik zag hem twee weken met een groene shawl om zijn nek tussen twee Portugese proleten staan. Een perkamenten kop. Een zak huid vol met verkalkte botten. Dat gebeurt er als je Cruijff weerstaat. Dan werk je opeens in het Saudi-Arabië van Europa.

Iedereen met een beetje verstand in zijn hoofd ziet wat Cruijff doet. Hij plaatst tergend langzaam een zwaard in Danny's hart en fluistert hem in het oor dat hij zo veel van hem houdt. Wij zien het allemaal, we kunnen het allemaal nalezen in zijn column. Cruijff is veranderd in wat hij ooit zo verachtte: een megalomane bestuurder, uit op de totale macht. Dat is misschien nog het ergst. Cruijff is een schakende en manipulerende strateeg geworden. Hij oefent bij Ajax, maar het doel is bekend: voorzitter worden van Barcelona. En ik weet wie dan zijn eerste trainer wordt.

Nico Dijkshoorn

www.vi.nl

wimpey

Bericht door wimpey » ma apr 04, 2011 7:22 pm

LucaS schreef:STeek je kop maar lekker in het zand
Dat laten we aan jou over.
Jöhnk schreef: Ik hoop dat Coronel een enorme claim aan zijn broek krijgt.
Precies. Imageschade van Ajax loopt in de miljoenen. Stasi Uri met z'n opname van vertrouwelijke gesprekken. :666.gif:

Het gelieg van AD Boog tegenover de AC in de zaak vd Zee mag wat mij betreft ook meegenomen worden.

Draai die 'integere bestuurders' maar een poot uit en leg ze het vuur aan de schenen.

LucaS

Bericht door LucaS » ma apr 04, 2011 7:23 pm

Oei, wat je zegt dat ben je zelf! Au! :excited.gif:

wimpey

Bericht door wimpey » ma apr 04, 2011 7:26 pm

LucaS schreef:Oei, wat je zegt dat ben je zelf! Au! :excited.gif:
Wat ben je agressief, joh. Je hebt je als een terrier in deze materie vastgebeten.

Neefkens
Erelid

Bericht door Neefkens » ma apr 04, 2011 7:28 pm

Jij niet he? :biggrin.gif:

wimpey

Bericht door wimpey » ma apr 04, 2011 7:40 pm

Neefkens schreef:Jij niet he? :biggrin.gif:
Wat me giftig maakt, is de imageschade die Ajax (en menig betrokkene) wordt berokkend door het gedrag van de 'heren' Boog en Coronel.

De vis stinkt ook nu weer bij de kop.

Thijs
Site Admin & Toto winner WC 2010

Bericht door Thijs » ma apr 04, 2011 7:44 pm

Persbericht AFC AJAX

Amsterdam, 4 april 2011

Buitengewone algemene vergadering van aandeelhouders

Ajax heeft een verzoek ontvangen van de Vereniging van Effectenbezitters (VEB) om een buitengewone algemene vergadering van aandeelhouders bijeen te roepen en daarin meer informatie te verschaffen.

Ajax heeft begrip voor de zorgen die de VEB kenbaar heeft gemaakt. De club is er evenwel van overtuigd iedereen tijdig en op een correcte manier te hebben geïnformeerd, onder andere door middel van een persbericht en een uitgebreide persconferentie op woensdag 30 maart 2011.

De club ziet bij de huidige stand van zaken geen aanleiding om in te gaan op het verzoek van de VEB. Wel zal Ajax een buitengewone algemene vergadering van aandeelhouders bijeen roepen zodra er ontwikkelingen zijn die daartoe aanleiding geven.
Don't worry 'bout a thing...cause every little thing gonna be alright!

Neefkens
Erelid

Bericht door Neefkens » ma apr 04, 2011 8:07 pm

wimpey schreef:
Neefkens schreef:Jij niet he? :biggrin.gif:
Wat me giftig maakt, is de imageschade die Ajax (en menig betrokkene) wordt berokkend door het gedrag van de 'heren' Boog en Coronel.

De vis stinkt ook nu weer bij de kop.
Je constateerde bij Luuk dus hetzelfde gedrag als bij jezelf. :aai.gif:
Ik ben gewoon bedroefd en ik leg de schuld bij beide partijen.

LucaS

Bericht door LucaS » ma apr 04, 2011 8:12 pm

Volgens mij heb ik ook gezegd dat beide partijen wat mij betreft weg moeten bij Ajax
Volgens VI is er overigens een groep gematigde/onpartijdige Ajacieden, met daarin van Praag en van Duivenbode aan het bemiddelen

Ajaciedjuh

Bericht door Ajaciedjuh » ma apr 04, 2011 8:30 pm

Dat zou mooi zijn. Ajax moet centraal staan en niet de ego's.
"Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience."

Neefkens
Erelid

Bericht door Neefkens » ma apr 04, 2011 8:31 pm

Dat zou dan de redding kunnen zijn, anders blijft het maar doorrotten. Alles wat een van beide partijen zegt of doet, zal verkeerd uitgelegd blijven worden. En dat dan op een manier die zo vol haat is, dat het wel een strijd tussen vijandige supportersgroepen lijkt. :blush.gif:

Jöhnk

Bericht door Jöhnk » ma apr 04, 2011 8:37 pm

Neefkens schreef:Je constateerde bij Luuk dus hetzelfde gedrag als bij jezelf. :aai.gif:
Ik ben gewoon bedroefd en ik leg de schuld bij beide partijen.
Ik denk dat we allemaal bedroefd zijn. We hebben allemaal het beste met Ajax voor.

Ik vind de behandeling die Cruijff krijgt schandelijk. Die man doet moeite, schrijft een rapport, probeert te helpen, draagt alternatieven aan, en wat is zijn dank? Een grote bak stront. Walgelijk.

Derksen zegt weer zinnige zaken:
'Coronel rancuneuze gek die geroyeerd moet worden'

Johan Derksen heeft geen goed woord over voor het vermeende zwartmaken van Johan Cruijff door Ajax in de media. De Amsterdammers schakelden onlangs een pr-bureau in dat adviseerde één en ander te lekken om de clublegende in een slecht daglicht te zetten. ,,Dat doen alleen dictators in bananenrepubliek."
,,Uri Coronel (Ajax-voorzitter, red.) wil het erelid Cruijff liquideren", zegt de hoofdredacteur van Voetbal International op RTL. ,,Zo'n bureau inschakelen, dat doen dictators in een land waar er door een gaslek 25.000 doden zijn gevallen. Coronel is een rancuneuze gek."

Volgens Derksen verdient Coronel het om geroyeerd te worden bij Ajax. ,,Hij verdient een stadionverbod, heeft zich ernstig misdragen om de groep-Cruijff in diskritiet te brengen."

,,Coronel heeft Cruijff dingen in de mond gelegd", zegt Derksen over een vermeende uitspraak van Cruijff dat de Ajax-leiding zijn plannen met de jeugdopleiding zou moeten 'slikken en anders moet wegwezen'. Derksen: ,,Hij heeft nooit gezegd dat Blind weg moet."

De kosten van het inhuren van het communicatie- en strategiebureau Burson-Marsteller zouden volgens Derksen torenhoog zijn.

Hans Kraay junior, te gast in het programma, had ook wel voor Ajax willen werken. ,,Voor drie ton had ik het ook wel willen doen, een beetje lekken", waarna Derksen in zijn ééntje luid begon te applaudiseren.
ad

Neefkens
Erelid

Bericht door Neefkens » ma apr 04, 2011 8:59 pm

Zinnige zaken???? :1evil.gif:
Met dit taalgebruik? Denk je dat er dan nog gelijmd kan worden? Precies wat ik hier voor bedoelde. :blush.gif:

joey
Erelid

Bericht door joey » ma apr 04, 2011 9:05 pm

Het optreden van Coronel donderdag was stuitend. Maar het is niet duidelijk of hij degene is die heeft gelekt. Je zou eerder denken dat het VDB is geweest. Die kent die vage mediadeskundige immers die steeds komt opdraven.

Jöhnk

Bericht door Jöhnk » ma apr 04, 2011 9:07 pm

Zinnig inderdaad, ik vind dat Coronel te ver is gegaan. Hij mag blij zijn als hij niet vervolgd wordt voor het lekken van koersgevoelige informatie.

Gelijmd? Nee, daar geloof ik niet meer in. Deze mensen (bestuur en directie) moeten zo snel mogelijk weg. Ondertussen moet de ledenraad met een oplossing komen (al mag dat blijkbaar niet, want er worden allerlei commissies tussendoor geschoven om tijd te rekken). In de ledenraad ligt de sleutel, en als er ergens bemiddeld moet worden, dan moet dat dáár gebeuren.

@joey: of je het nou lekt of pontificaal op een persconferentie vertelt, dat maakt weinig uit, lijkt me.

joey
Erelid

Bericht door joey » ma apr 04, 2011 9:11 pm

Dat is ook zo. De gelekte emails bewijzen bovendien niet dat Coronel de waarheid heeft gesproken. Integendeel.

gaizka

Bericht door gaizka » ma apr 04, 2011 9:17 pm

Bij VI probeerde Wilfred Genee Johan Derksen uit de kast te lokken en gebruikte daarvoor het argument dat de jeugdopleiding helemaal niet zo slecht is omdat na Eriksen nu ook Boilesen doorbreekt. Jammer dat niemand, ook Simon Zwartkruis niet, op de hoogte is dat beide op latere leeftijd zijn gekocht en niet door Ajax zijn opgeleid.

bryan

Bericht door bryan » ma apr 04, 2011 9:29 pm

Is de jeugdopleiding nou werkelijk slechter dan vroeger? Cruijff bleef bij Ajax tot z'n 26e. Als de spelers van nu zo lang hadden gebleven dan hadden we twee jaar geleden kunnen genieten Sneijder en Van der Vaart in dezelfde team, aangevuld met Suarez en Huntelaar (toen nog geen 26). Je kan rustig stellen dat Ajax kampioen was geweest.

Plaats reactie