Hoe wordt AJAX wel kampioen?

Alles over Ajax in z'n algemeenheid.

Moderator: mods

Cluijffert

Bericht door Cluijffert » di apr 22, 2008 6:06 am

Bertje schreef:Precies. Je hebt die aankopen pas nodig als er uit de jeugd niets doorkomt.
nee, je hebt meer consistent en wat beter versies van Heitinga nodig: talenten die dus lang blijven en na een aantal jaar meer consistent zijn dan Heitinga.

zonder een ervaren kern met genoeg qualiteit, je wordt niet kampioen omdat je seisoen met soms peeken en vaak dalen verloopt.

maar daar de meerendeel van de jeugdspelers maar middelmaat is en erg inconsistent, je hebt geen keuze je moet aankopen... en helaas Ajax is daar geen ster in.
I was recently diagnosed with a stage 4 I don't give a shit, I'm afraid is terminal.

El Clavo
AT Toto winner 08/09

Bericht door El Clavo » di apr 22, 2008 11:36 am

Jöhnk schreef:Ik vind de jeugdspelers die wij rond hebben lopen van een bedenkelijk niveau. Net als de aankopen.
Met onze jeugd is niks mis. Er is geen enkele club die zoveel verdient aan haar jeugdspelers als Ajax. Er stromen bijna elk jaar 1 of 2 jongens door. Geloof mij maar als ik zeg dat je echt niet zomaar in het eerste van Ajax komt, dan kun je echt wel ballen. Het gaat erom wat je eromheen bouwt en dus koopt.

Lionel

Bericht door Lionel » di apr 22, 2008 11:38 am

Ben ik het mee eens. De jeugd krijgt amper de kans om rustig mee te draaien omdat er alleen prutsers worden gekocht.
IK GELOOF!!!!!!

Jöhnk
Site Admin & AT Toto winner 06/07

Bericht door Jöhnk » di apr 22, 2008 11:42 am

Spijker schreef:Met onze jeugd is niks mis. Er is geen enkele club die zoveel verdient aan haar jeugdspelers als Ajax. Er stromen bijna elk jaar 1 of 2 jongens door.
Dat is ook zo, ik vind alleen dat die jeugdspelers niet goed genoeg voor Ajax zijn. Ja voor dit Ajax zijn ze goed genoeg, maar vijf jaar geleden hadden ze het niet gered.

joey
Erelid

Bericht door joey » di apr 22, 2008 11:44 am

Het kan allemaal beter en ik mis de bijzondere talenten.
Het stinkt aan alle kanten!

peter
Site Admin & Toto winner WC 2006, EC 2008

Bericht door peter » di apr 22, 2008 11:49 am

Ik mis visie. Je kan er zo een bedrijfskundig model aan vastplakken en van daar uit werken. Zal men nu wel weer kritiek geven op het feit dat de voetbalwereld anders in mekaar zit, maar strategisch kun je iedere markt opdelen en Ajax daar aan koppelen.

LucaS

Bericht door LucaS » di apr 22, 2008 12:11 pm

Bijzondere talenten leid je niet op, die scout je (jong). Van zilver kan je geen goud maken
I think I lost my fucking headache

Jöhnk

Bericht door Jöhnk » di apr 22, 2008 12:12 pm

Je leidt ze ook op. Sneijder is een bijzonder talent maar kwam veel te laat tot volle wasdom.

LucaS

Bericht door LucaS » di apr 22, 2008 12:21 pm

Ik geloof er niet in dat je exceptionele spelers kan opleiden als ze dat talent niet al hadden

Jöhnk

Bericht door Jöhnk » di apr 22, 2008 12:28 pm

Klopt, maar je kunt wel hun ontwikkeling bespoedigen.

LucaS

Bericht door LucaS » di apr 22, 2008 12:36 pm

Zeker, maar als hofleverancier van Oranje doet de Ajaxopleiding het gewoon prima. Tenzij jij natuurlijk exceptionele talenten kent die bij Ajax zaten en maar niet weten door te breken. Ik hou het erop dat deze generatie geen spelers kent van het nivo van Basten, Rijkaard, Bergkamp

Jöhnk

Bericht door Jöhnk » di apr 22, 2008 12:39 pm

LucaS schreef:Zeker, maar als hofleverancier van Oranje doet de Ajaxopleiding het gewoon prima. Tenzij jij natuurlijk exceptionele talenten kent die bij Ajax zaten en maar niet weten door te breken. Ik hou het erop dat deze generatie geen spelers kent van het nivo van Basten, Rijkaard, Bergkamp
Dat ben ik met je eens.

Maar toch, het zou handig zijn als spelers op hun 20-ste al constant konden presteren en niet pas op hun 23-ste.

joey
Erelid

Bericht door joey » di apr 22, 2008 12:43 pm

LucaS schreef:Zeker, maar als hofleverancier van Oranje doet de Ajaxopleiding het gewoon prima. Tenzij jij natuurlijk exceptionele talenten kent die bij Ajax zaten en maar niet weten door te breken. Ik hou het erop dat deze generatie geen spelers kent van het nivo van Basten, Rijkaard, Bergkamp
Nee, en de volgende ok niet en de volgende ook niet. Sneijder en VDV zijn de enige twee spelers die er echt bovenuit staken in de laatste veertien jaar. Een beetje weinig voor een club die prat gaat op de opleiding en de talenten kan uitzoeken.

LucaS

Bericht door LucaS » di apr 22, 2008 12:49 pm

Het is al jaren niet meer zo dat de grootste talenten automatisch naar Ajax komen.
Het Nederlands elftal bestaat desondanks voor het overgrote deel uit spelers die bij Ajax uit de opleiding komen. De opleiding doet het uitstekend

joey
Erelid

Bericht door joey » di apr 22, 2008 12:54 pm

Ajax kan wel degelijk uitzoeken. Ajax haalt een keeper van Sparta, Ajax haalt spelers van AZ (broertjes Sporkslede), Ajax haalt Tom Boere van AA Gent, Ajax haalt Jip Bartels van Utrecht, Ajax haalt Siem de Jong van De Graafschap, Ajax haalt de vleugelspeler waar half Europa achteraan zit van die amateurclub in Rotterdam, onder de neus van F. vandaan. Ajax heeft nog steeds de naam en profiteert daarvan.
Gezien dat feit vind ik de resultaten van de jeugdopleiding toch wat teleurstellend. Je zou eens een échte topper verwachten, in plaats van al die spelers met (veel) mankementen.

LucaS

Bericht door LucaS » di apr 22, 2008 12:56 pm

Ik heb altijd begrepen dat de inschatting van Ajax zelf is dat de grootste talenten net zo makkelijk voor PSV, Feyenoord of zelfs Heerenveen en AZ kiezen. Maar ik kan het mis hebben natuurlijk

Jöhnk

Bericht door Jöhnk » di apr 22, 2008 12:58 pm

LucaS schreef:Ik geloof er niet in dat je exceptionele spelers kan opleiden als ze dat talent niet al hadden
Nog even hierop terugkomend: je kunt exceptionele spelers wel breken.

joey
Erelid

Bericht door joey » di apr 22, 2008 1:00 pm

Ik noem een paar voorbeelden van dit jaar en vorig jaar, Luuk. En zo gaat het aan de lopende band. Natuurlijk krijg je niet elke speler, maar Ajax staat er goed op. Bij AZ baalden ze behoorlijk dat ze de jongste Sporkslede kwijtraakten en die keeper van Sparta is ook een groot talent. Om van dat amateurvoetballertje maar te zwijgen. Die jongen kon overal heen, maar voor welke club koos hij? Precies.
Dat gejammer van Ajax moet je niet geloven. Is gewoon onzin.

LucaS

Bericht door LucaS » di apr 22, 2008 1:02 pm

Jöhnk schreef:
LucaS schreef:Ik geloof er niet in dat je exceptionele spelers kan opleiden als ze dat talent niet al hadden
Daarom vroeg ik ook, welk exceptioneel talent heeft het bij Ajax niet gered? Maar goed, dat vraagt naar een zeer grondige kennis van de spelertjes in de opleiding, dus waarschijnlijk overvraag ik

joey
Erelid

Bericht door joey » di apr 22, 2008 1:05 pm

LucaS schreef:
Jöhnk schreef:
Daarom vroeg ik ook, welk exceptioneel talent heeft het bij Ajax niet gered?
Die vraag kun je zo niet beantwoorden, want als je een intuïtieve speler kapot maakt, komt er later meestal weinig meer van terecht. Ik vraag me af waarom Ajax spelers als Elia of Amrabat geen kans wilde geven.

Een speler als Suárez was ongetwijfeld weggestuurd. :blush.gif:

LucaS

Bericht door LucaS » di apr 22, 2008 1:17 pm

Elia en Amrabat zijn niet exceptioneel
Het gaat dus om indrukken. Dat vind ik wat weinig om te constateren dat de opleiding waardeloos is. Zeker als je ziet dat het grootste deel van oranje haar opeliding bij Ajax heeft genoten. Maar uiteraard, het kan altijd beter

MIKE_ZUID2 (ASR_AFCA)
AT Toto winner 07/08

Bericht door MIKE_ZUID2 (ASR_AFCA) » di apr 22, 2008 1:22 pm

Rishi schreef:Ik denk dat je met dit team wel in staat moet zijn om Nac, PSV en Twenthe voor te blijven:

---------------------------------Vd Sar ------------------------------------

Daniel Alves ---------Ferdinand--Chivu-----------------Maxwell

------------------Mascherano ---Kaka-----Fabregas

Messi------------------------Zlatan --------------------------C. Ronaldo
Ben jij gek! Ik lever mijn seizoenskaart direct in als we alleen maar gaan kopen. EIGEN JEUGD EERST!!
Liever geen kampioen met eigen spelers dan kampioen met gekochte vedettes.

joey
Erelid

Bericht door joey » di apr 22, 2008 1:27 pm

LucaS schreef:Elia en Amrabat zijn niet exceptioneel
Het gaat dus om indrukken. Dat vind ik wat weinig om te constateren dat de opleiding waardeloos is. Zeker als je ziet dat het grootste deel van oranje haar opeliding bij Ajax heeft genoten. Maar uiteraard, het kan altijd beter
Natuurlijk gaat het om indrukken. En wel de volgende indrukken:

1) Spelers die bij het eerste komen hebben vaak een matige basistechniek.
2) Binnen de jeugdopleiding is weinig ruimte voor het eigenzinnige talent.

Ik zie niet heel veel wedstrijden, maar elke keer worden deze indrukken bevestigd. Ga naar de jeugd kijken en je ziet het al. Systeemspelen, weinig aandacht voor het individu.

Toppie

Bericht door Toppie » di apr 22, 2008 5:53 pm

MIKE_ZUID2 (ASR_AFCA) schreef:
Rishi schreef:Ik denk dat je met dit team wel in staat moet zijn om Nac, PSV en Twenthe voor te blijven:

---------------------------------Vd Sar ------------------------------------

Daniel Alves ---------Ferdinand--Chivu-----------------Maxwell

------------------Mascherano ---Kaka-----Fabregas

Messi------------------------Zlatan --------------------------C. Ronaldo
Ben jij gek! Ik lever mijn seizoenskaart direct in als we alleen maar gaan kopen. EIGEN JEUGD EERST!!
Liever geen kampioen met eigen spelers dan kampioen met gekochte vedettes.

:excited.gif: Nee dan tel je europees lekker mee met je eigen jeugd, vanavond spelen Chelsea en Liverpool de halve Finale Cl hoezo geen vedetten ?

LucaS

Bericht door LucaS » di apr 22, 2008 6:42 pm

De charme van Ajax is verdwenen als we het zo gaan doen. Kan je net zo goed voor PSV worden. Of beter nog, Chelsea

Plaats reactie