De medische kwestie

Alles over Ajax in z'n algemeenheid.

Moderator: mods

Jöhnk
Site Admin & AT Toto winner 06/07
Berichten: 43672
Lid geworden op: di okt 05, 2004 11:17 am

Bericht door Jöhnk » ma mei 26, 2008 12:03 am

Waarom gaat de VU zich bezighouden met coaching? Dat lijkt me meer de taak van de technische staf.

Al die fantastische ideeen van Jaakke. Zolang het maar de aandacht afleidt van waar het om gaat.

joey
Erelid
Berichten: 94218
Lid geworden op: ma sep 01, 2003 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door joey » ma mei 26, 2008 12:20 am

Mwah, het kan altijd beter bij Ajax, zeker in dit opzicht. Laten we hopen dat het iets oplevert.
Het stinkt aan alle kanten!

Gebruikersavatar
Wie kent Cees de Wolf nog
AT Toto winner 09/10
Berichten: 14916
Lid geworden op: wo aug 11, 2004 10:03 pm

Bericht door Wie kent Cees de Wolf nog » ma mei 26, 2008 9:03 am

Ik ben vooral heel benieuwd of er nu minder spelers in de Bermudadriehoek van blessures gaat verdwijnen. Van der Wiel, Vermaelen, etc...
“Freedom! Football is freedom.” Bob Marley

Gebruikersavatar
Rooie
Berichten: 8117
Lid geworden op: ma mar 31, 2008 10:52 am
Locatie: Amsterdam

Bericht door Rooie » vr jun 06, 2008 12:09 pm

Ajax.nl:

Ajax trekt nieuw artsenduo aan

Amsterdam, 06 jun 2008
Ajax heeft twee nieuwe artsen gecontracteerd: Alfons de Kort en Niels Wijne. Het nieuwe artsenduo gaat werken op basis van gelijkwaardigheid, maar De Kort zal de eindverantwoordelijke zijn van de medische staf van Ajax.

Manager technische zaken Danny Blind toonde zich content met de aanstelling van de nieuwe medici: ,,Het heeft even geduurd, want we wilden het vertrek van Edwin Goedhart logischerwijs op een goede manier invullen. Daarbij hebben we naar diverse mensen geluisterd, zowel uit de medische wereld als uit de voetbalwereld. De Kort en Wijne hebben de afgelopen jaren veel kennis opgedaan binnen hun vakgebied en ze volgen alle ontwikkelingen op de voet, dat spreekt me enorm aan. Ik denk dat Ajax met deze heren en de reeds aanwezige collega’s zowel op het preventieve vlak als op het gebied van revalidatie een zeer goede medische staf heeft.”

De 41-jarige De Kort is sinds 1998 sportarts. De afgelopen vijf jaar bekleedde hij die functie in het Rijnland Ziekenhuis in Leiderdorp. Daarnaast is hij werkzaam binnen het sportmedisch adviescentrum in Den Haag. Op voetbalgebied heeft hij veel ervaring opgedaan bij de KNVB, waar hij als bondsarts diverse vertegenwoordigende elftallen begeleidde. De Kort kan zelf ook terugkijken op een succesvolle voetbalcarrière. Hij speelde in de D- en C-jeugd van Ajax en kwam later terecht bij AZ. Voor de Alkmaarders speelde hij begin jaren negentig zo’n twintig wedstrijden in het eerste elftal.

Wijne, net als De Kort 41 jaar oud, is momenteel werkzaam bij sportmedische adviescentra in Den Haag en Amsterdam. Als sportarts heeft hij de afgelopen tien jaar onder andere gewerkt voor het Nederlands basketbalteam, Amsterdam Admirals, FC Omniworld, FC Utrecht en de KNVB. De afgelopen twee seizoenen was hij als arts al actief binnen de jeugd- en amateurafdeling van Ajax. Wijne voetbalde bij diverse amateurclubs in de eerste en tweede klasse KNVB. Wijne en De Kort speelden samen jarenlang in het Nederlands artsenelftal en veroverden twee wereldtitels.

Neefkens
Erelid
Berichten: 579
Lid geworden op: di sep 24, 2013 12:42 pm

Bericht door Neefkens » za okt 25, 2008 3:30 pm

goodfella schreef:Vorig seizoen sloeg de medische staf met het herstel van oa Davids, v/d Wiel en Vermaelen een aantal flaters van jewelste.

We zitten nu nog niet in november en met Stekelenburg en Aissati hebben we alweer 2 blunders te pakken.

Ik word er zo moedeloos van. Misschien eens een miljoen in de medische begeleiding steken?
Voetske schreef:Misschien zou je uit kunnen leggen waaruit dat geblunder dan bestaat ?.
LucaS schreef:Precies, herstel dat langer dan verwacht duurt, is niet per se een blunder. De technische staf is nu in ieder geval een andere, als ik het goed heb
goodfella schreef:
Voetske schreef:Misschien zou je uit kunnen leggen waaruit dat geblunder dan bestaat ?.
Prognoses. :aai.gif:

Vedette-10-
Berichten: 4700
Lid geworden op: do aug 14, 2008 9:21 pm

Bericht door Vedette-10- » za okt 25, 2008 3:51 pm

niks
Laatst gewijzigd door Vedette-10- op do dec 31, 2009 12:59 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

brigade zuid
AT Toto winner 15/16
Berichten: 23726
Lid geworden op: ma apr 26, 2004 10:51 pm

Bericht door brigade zuid » za okt 25, 2008 5:59 pm

Het is wel vaak zo dat het langer duurt als vooraf wordt gezegd...

Gebruikersavatar
Wie kent Cees de Wolf nog
AT Toto winner 09/10
Berichten: 14916
Lid geworden op: wo aug 11, 2004 10:03 pm

Bericht door Wie kent Cees de Wolf nog » ma okt 27, 2008 10:19 pm

En het wrange is: je verwácht dit nieuws gewoon.
Het herstel van Ismaïl Assati zal nog ongeveer zes weken duren. De aanvallende middenvelder heeft gedurende zijn revalidatie van zijn knieblessure een terugslag gekregen.
Ajax.nl
“Freedom! Football is freedom.” Bob Marley

Gebruikersavatar
Jinne
Site Admin
Berichten: 13847
Lid geworden op: ma sep 22, 2003 11:05 am
Locatie: Amsterdam, Holland
Contacteer:

Bericht door Jinne » ma okt 27, 2008 10:36 pm

Ze kunnen beter expres langere hersteltijden in het begin opgeven. Al vrees ik dat ze dan gelijk zeggen: speelt niet meer dit seizoen.

De geblesseerden verwacht ik in ieder geval niet meer terug voor de winterstop.
He's not the Messiah. He's a very naughty boy!

Gebruikersavatar
Toppie
Berichten: 11443
Lid geworden op: di feb 24, 2004 5:43 pm

Bericht door Toppie » di okt 28, 2008 5:48 pm

Nieuw bij Ajax, 2 maanden vrij , gegarandeerde hamstring blessures. Word lid en bel 020-hamstring. Waardeloze medisch staf en teveel fysieke problemen.

Gebruikersavatar
mattie
AT WC 2010 winner, AT Toto winner 11/12, 14/15, 18/19
Berichten: 10435
Lid geworden op: do jun 10, 2004 9:10 pm

Bericht door mattie » di okt 28, 2008 7:12 pm

kunnen die stelletje... niet gewoon zeggen voor onbepaalde tijd....
Op naar een nieuw RUK seizoen.. heerlijke een Duitse TD.. Wie schopt hem eruit.. deze man is het Failliet van Ajax

Gebruikersavatar
999
Berichten: 59132
Lid geworden op: do sep 25, 2003 6:53 pm

Bericht door 999 » wo okt 29, 2008 8:26 am

Tja ...

Persoonlijk denk ik dat de duur van je herstel ook te maken heeft met de algehele kracht conditie van de persoon in kwestie.Ik heb b.v. zelf in mijn voetbal carriere eens een tijdje noodgedwongen in de bouw gewerkt, en dan praat ik dus over meer dan 30 jaar geleden.Daar waar het bouwvolk nog het type ruwe bolster blanke pit was, en niet zoals vandaag waar men, bij wijze van spreken, verharde paden aanlegt om met de kruiwagen overheen te kunnen rijden.Ongeveer een jaar lang heb ik al stenenkruiend, stenen pakken en al dat andere wat je als bouwkracht moest doen zo mijn bovenbeen spieren, mijn bovenlichaam ontwikkeld.Duur-kracht, dag in dag uit.

Niet lang nadat ik ander werk vond, kreeg ik een meniscus blessure tijdens een voetbalwedstrijd.Kruipend van het veld af.Dikke knie een paar weken.Maar wonderwel kon ik na die paar weken toen het vocht weg was gewoon redelijk lopen.Voetballen ging niet, het was een kapotte meniscus volgens de arts, datwel.Afijn, weer een paar weken later toch maar foto's laten maken.Men twijfelde nu, weer omdat ik gewoon zonder bijna geen pijn bijna alles met de knie kon doen.Frappant was dat de persoon die voor me was bij het maken van rontgen foto's al kermend, op stokken binnen kwam strompelen, en met veel moeite onder het rontgen apparaat terecht kwam.Er moest zelfs een extra broeder aan te pas komen om hem te helpen.Terwijl ik al er bijna van een meter er op sprong, bij wijze van spreken dan.Afijn, hij mocht naar huis, moest niet zeuren,ik moest blijven.Ik had dus een kapotte meniscus.Dit om aan te geven dat de buitenkant iets anders is dan de binnenkant, maar ook dat mijn extra kracht in mijn bovenspieren van mijn been me hielpen om op de been te blijven.

Ik denk dan ook dat bij veel blessures, de spierkracht die je over hebt, de extra-spierkracht opgebouwd in het krachthonk je helpt bij het herstellen van een blessure.Net zoals de arts toen tegen mij zei dat mijn herstel, dankzij mijn extra kracht in mijn bovenbeenspieren, voorspoediger zou verlopen als b.v. iemand die op kantoor zit.En hij had gelijk, binnen anderhalve maand stond ik weer voorzichtig tegen een bal te trappen.En was ik weer bezig om met wat zelfgemaakte gewichten mijn verloren spierkracht te herstellen naar het punt van voor de operatie.Natuurlijk tegenwoordig stellen deze blessures in principe niks meer voor, en duurt het herstel veel korter, al hoor je bijna altijd dat men een terugslag krijgt, tenminste dat hoor je bijna altijd bij ons, bij clubs die minder aan krachttraining doen.Zelfs Sneijder zit volgens mij nu regelmatig in het krachthonk.

Mijn idee zou dus zijn, en misschien is dat al, om vanaf nu, wel zeer gedoseerd, de AJAX jeugd verplicht het krachthonk in te sturen.Kwartiertje per dag, zeer gedoseerd en duur-kracht oefeningen doen.Dus geenzins de bedoeling om er bodybuilders van te maken.Het moet niet te gek worden.En per leeftijd voer je het programma een beetje op.Zodat je na x-jaren een kracht reserve hebt opgebouwd die sowieso altijd van pas komt in een wedstrijd maar je, mijn inziens, ook helpt om de herstel periode van bepaalde blessures te verkorten.

Ik heb b.v. nooit bovenbeen spierblessures gehad.En in mijn beleving komt dat mede door mijn, onbewust misschien, kracht-duur training in de bouw.

goodfella
Berichten: 8566
Lid geworden op: ma okt 06, 2003 6:31 pm

Bericht door goodfella » wo okt 29, 2008 8:10 pm

Voetske schreef:Tja ...

Persoonlijk denk ik dat de duur van je herstel ook te maken heeft met de algehele kracht conditie van de persoon in kwestie.
Dat weet ik wel zeker Voetske. Echter, het bedrijven van topsport is nog altijd net iets anders dan gewoon recreatief bezig zijn. ;-)

Maar helpen doet het zeker.

Gebruikersavatar
Daily Blind
Berichten: 13388
Lid geworden op: wo sep 24, 2003 10:23 am

Bericht door Daily Blind » ma nov 03, 2008 1:12 pm

Volgens mij wil de medische staf een eigen elftal oprichten :666.gif:

Stekelenburg;
Mac Intosh, Van der Heijden,??,??
Enoh, Aissati, Donald
Cvitanich, Sulejmani, Sarpong

Ze missen er nog 2, geen verkeerd elftal :smallgrin.gif:

Gebruikersavatar
Zuidema
Berichten: 11943
Lid geworden op: zo nov 09, 2003 1:35 am

Bericht door Zuidema » ma nov 03, 2008 1:26 pm

Voetske schreef: Net zoals de arts toen tegen mij zei dat mijn herstel, dankzij mijn extra kracht in mijn bovenbeenspieren, voorspoediger zou verlopen als b.v. iemand die op kantoor zit.En hij had gelijk, binnen anderhalve maand stond ik weer voorzichtig tegen een bal te trappen.
Klopt. Als je spierstelsel (zeer) sterk is, kan het als een soort harnas functioneren rond het gekwetste gewricht, waardoor dat veel meer de rust krijgt om te herstellen.

Aristides
Berichten: 4838
Lid geworden op: za okt 04, 2003 9:47 pm

Bericht door Aristides » di nov 04, 2008 6:53 pm

Mijn idee zou dus zijn, en misschien is dat al, om vanaf nu, wel zeer gedoseerd, de AJAX jeugd verplicht het krachthonk in te sturen.Kwartiertje per dag, zeer gedoseerd en duur-kracht oefeningen doen.Dus geenzins de bedoeling om er bodybuilders van te maken.Het moet niet te gek worden.En per leeftijd voer je het programma een beetje op.Zodat je na x-jaren een kracht reserve hebt opgebouwd die sowieso altijd van pas komt in een wedstrijd maar je, mijn inziens, ook helpt om de herstel periode van bepaalde blessures te verkorten.
Ajax begint daar volgens mij mee in de A-jeugd, zal wel met groeien e.d. te maken hebben, dat alles zo natuurlijk mogelijk gebeurt.

Ik zie de medische staf van Ajax nog geen hormooninjecties geven aan een speler om hem maar te laten groeien of kreatine om langer te kunnen trainen (of zou dat nu onder MvB het geval zijn, in Italië vinden ze het geen punt iets extra's te geven, zie het verhaal van Zeman en de Juventusarts met zijn 380 middeltjes)
Zo'n ""Tor"" is vreemd, maar werkt wel; ik kan weer inloggen!

joey
Erelid
Berichten: 94218
Lid geworden op: ma sep 01, 2003 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door joey » di nov 04, 2008 9:43 pm

Een insider vertelde men ooit dat men bij Ajax iele jeugdspelers voor de keus stelt: sterker worden mbv krachttraining en chemische middelen of oprotten. Bij Ajax gebeurt het dus wel degelijk.
Het stinkt aan alle kanten!

Neefkens
Erelid
Berichten: 579
Lid geworden op: di sep 24, 2013 12:42 pm

Bericht door Neefkens » di nov 04, 2008 9:46 pm

Als "een insider" dat aan "men" verteld heeft, dan is dus bewezen dat bij AJAX ook gespoten en geslikt wordt. :ajaxsmiley.gif:

joey
Erelid
Berichten: 94218
Lid geworden op: ma sep 01, 2003 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door joey » di nov 04, 2008 9:47 pm

Ik ben geen men. En ik ga de naam van die insider niet noemen. Neemt niet weg dat het gewoon waar is.
Het stinkt aan alle kanten!

Jöhnk
Site Admin & AT Toto winner 06/07
Berichten: 43672
Lid geworden op: di okt 05, 2004 11:17 am

Bericht door Jöhnk » di nov 04, 2008 9:49 pm

Om welke chemische middelen gaat het? Sinds wanneer?

joey
Erelid
Berichten: 94218
Lid geworden op: ma sep 01, 2003 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door joey » di nov 04, 2008 9:53 pm

Dat heeft hij niet gespecificeerd, maar hij vertelde wel bij Ajax standaard bepaalde middelen gebruikt worden. Toen ik vroeg of het om creatine ging, begon hij te lachen en zei: ' Heus niet alleen.'

Ik denk dat we niet zo naief moeten zijn om te denken dat er in het profvoetbal niets gebruikt wordt. Veel voetballers zien er vandaag de dag uit als bodybuilders. Edgar Davids wel eens bekeken? Die was ooit, voor hij tijdens zijn revalidatie ...... , een scharminkeltje.
Het stinkt aan alle kanten!

Gebruikersavatar
666
Site Admin
Berichten: 7077
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 9:12 pm
Locatie: vak 122 in de showroom van Handelshuis Ajax N.V.
Contacteer:

Bericht door 666 » di nov 04, 2008 10:01 pm

Er was ooit iets met voormalige ajacieden en nandrolon... waar zouden ze dat trucje geleerd hebben?
Sign your name on
the dotted line:

.............................

Neefkens
Erelid
Berichten: 579
Lid geworden op: di sep 24, 2013 12:42 pm

Bericht door Neefkens » di nov 04, 2008 10:02 pm

joey schreef:Ik ben geen men.
Waarom noem je jezelf dan zo?
joey schreef:Een insider vertelde men ooit ....
Geintje. :ajaxsmiley.gif:

FF serieus: wat moeten we nu met dit verhaal? Op geen enkele manier is dit verhaal ergens aan te toetsen.

Aristides
Berichten: 4838
Lid geworden op: za okt 04, 2003 9:47 pm

Bericht door Aristides » di nov 04, 2008 10:39 pm

Ik denk dat we niet zo naief moeten zijn om te denken dat er in het profvoetbal niets gebruikt wordt. Veel voetballers zien er vandaag de dag uit als bodybuilders. Edgar Davids wel eens bekeken? Die was ooit, voor hij tijdens zijn revalidatie ...... , een scharminkeltje.
Revalidatie? Bij Ajax?

Er wordt volop gebruikt, maar ik zie spelers die bij Ajax komen die sterk zijn, een bal dertig meter weg kunnen gooien (ingooi), maar dat na een paar maanden niet meer kunnen (op John Heitinga na) Toch maar andere middeltjes slikken. Richrd Witschge is daar het mooiste voorbeeld van, die mocht op den duur niet meer ingooien, na eerst tot in het strafschopgebied te hebben gegooid (na zijn terugkeer)

In het Italiaanse topvoetbal zijn een paar ex-spelers slachtoffer geworden van een verlammende spierziekte die veroorzaakt kan worden door te veel ontstekingsremmers te nemen (een paar weken geleden stond er weer een foto in de krant van een met een ex-teamgenoot zeulende Baggio)

We kunnen schelden op de medische begeleiding van Ajaxspelers, ze zijn altijd langdurig geblesseerd, maar het is voor hun gezondheid waarschijnlijk beter, zo'n min of meer natuurlijke wijze van herstellen. Aan de andere kant, zo'n speler wordt na een paar jaar verkocht en dan kan de controle wel eens weg zijn.

Het is mogelijk dat met de komst van een "Italiaan" en een nieuwe medische staf bij Ajax er nu anders wordt gedacht. Ik zie nog de enorme spiermassa van een Vialli voor me, gekweekt in korte tijd, door krachtraining!!! Hij zou Zeman een proces aandoen, want die suggereerde iets anders. Dat proces is er nooit gekomen (wel andere processen tegen de clubarts van Juventus)

Veel trainen? Van Gastel en Paauwe konden zo ongelooflijk hard schieten, Van Gastel was ineens "op" kon niets meer, ging naar een "derdeklasser" in Italië!!!! Het verwoestende schot van Paauwe? Waar is het gebleven? Tsheu la Ling was toen de importeur van o.a. kreatine, hij wist waar het vandaan kwam. Feyenoord, Heerenveen en Twente waren de grootste afnemers van het onschuldige spul; psv nam niets, v.d. Hoogenband maakte dat spul zelf (ook voor Peter Hoekstra?)

Nee, iemand die gelooft dat er in een sport waar miljarden in omgaan, geen extra "voedingsmiddelen" worden gebruikt, is naïef.

Ajax groeimiddelen of de sportschool? Heb gisteren Jordy Schell zien voetballen. Je kunt me veel wijsmaken, maar hij komt net boven het gras uit en weegt nauwelijks iets; spieren heb ik niet gezien en toch kon hij een contract tekenen.
Zo'n ""Tor"" is vreemd, maar werkt wel; ik kan weer inloggen!

Jöhnk
Site Admin & AT Toto winner 06/07
Berichten: 43672
Lid geworden op: di okt 05, 2004 11:17 am

Bericht door Jöhnk » di nov 04, 2008 10:46 pm

Klopt. Al die jeugdspelers van Ajax zijn sowieso van die iele mannetjes. Ik kan maar moeilijk geloven dat er georganiseerd gebruikt wordt, met alle respect voor de informatie van joey natuuriljk. Uiteindeiljk komt zoiets altijd uit, dus we horen het wel. Of niet.

Plaats reactie