Zou het kunnen dat dat krediet alleen aanwezig was in de hoofden van VI journalisten...Monkey Tonk schreef:Het fundament voor de traditie, of het geloof in die traditie, ligt voor Nederland in de jaren 70. Zonder 1974, en in mindere mate 1978, blijft er inderdaad niet zo heel veel van over. Maar dat geldt ook wel voor Brazilie sinds 1970. Het is veel moeilijker geworden om mooi te voetballen, want teams spelen compacter en lopen de ruimtes sneller dicht.bryan schreef:Heh, jij durft!![]()
Nou dan, I raise you, sinds mijn geboorte zijn er 8 WKs geweest.
Nederland is bij drie van die WKs afwezig geweest.
Op twee van die WKs heeft Nederland mooi voetbal gespeeld en is daarna lullig uitgeschakeld (1994, 1998). Hoewel Brazilie niet onverdiend heeft verloren, maar goed. Strafschoppen zijn altijd grote pech, dat wel.
En op twee van die WKs heeft Nederland hatelijke afbraak voetbal gespeeld (2006, 2010) en is tot genoegen van velen uitgeschakeld. (In 2006 ging wat mij betreft de Italiaanse Andrea Pirlo met de schoonheidsprijs vandoor.)
Dus in mijn leven is het 25% van de de tijd waar, dat van die Nederlnadse schoonheidsprijs.
Om zo'n publieke overtuiging in stand te houden, lijkt het me dat het voor een nationaal team genoeg is om die pakweg eens in de tien jaar te bevestigen; dus Oranje in 1988, in 1998 en dus niet in 2010 (maar een finaleplek is weer een ander verhaal). Nu speelde Nederland puur op resultaat en was, grappig genoeg, het krediet voor een jarenlange positieve bijdrage internationaal niet meer aanwezig.
Kijk, die stereotypen waar joey het over had zijn makkelijk. Samba Brazilianen, effectieve Duiters, gluiperige Italianen, Spanjaarden die nooit winnen. Ik kom die stereotypen vooral tegen bij veel mensen die weinig weten over voetbal. Een echte kenner loopt er niet in mee.