Verregaande samenwerking Ajax en Haarlem

Alles over Ajax in z'n algemeenheid.

Moderator: mods

Aristides
Berichten: 4838
Lid geworden op: za okt 04, 2003 9:47 pm

Re: Verregaande samenwerking Ajax en Haarlem

Bericht door Aristides » do aug 13, 2009 9:32 am

maar het uitlenen van spelers aan GBA werd niets.
Mokoena? (Heeft toch nog iets opgeleverd?) Cruz en Quansah(?) zijn daar geweest; drie spelers die in de eredivisie meekunnen, m.a.w. niet de categorie die naar Haarlem zal vertrekken.
Zo'n ""Tor"" is vreemd, maar werkt wel; ik kan weer inloggen!

joey
Erelid
Berichten: 94218
Lid geworden op: ma sep 01, 2003 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Re: Verregaande samenwerking Ajax en Haarlem

Bericht door joey » do aug 13, 2009 9:44 am

Ajax doet zoiets natuurlijk niet om spelers op te leiden voor andere eredivisieclubs. Dus Cruz en dat soort figuren hadden ook meteen verkocht kunnen worden. De samenwerking met GBA kwam in zoverre goed uit, dat Ajax daar enkele van een heel arsenaal overbodige spelers kon stallen. Waar hadden ze die spelers anders moeten laten? Hun salaris moest natuurlijk wel betaald worden.
Daar ben ik in het geval van Haarlem ook een beetje bang voor: dat meer en meer spelers voor alle zekerheid een contract krijgen, in plaats van dat er scherp geselecteerd wordt. Mijns inziens kun je beter een keer een speler missen dan dat je een half leger onder contract hebt.
LucaS schreef:Volgens mij van Damme, Vermaelen, Vertonghen en Aldeweireld. Tot nu toe 17 miljoen ontvangen, terwijl de laatste 2 waarschijnlijk ook niet gratis weg zullen gaan. Veel verlies, als dat er al is, zal die samenwerking niet hebben opgeleverd/opleveren.
Dat zeg ik ook niet. Al met al is het, zeker door de transfer van Vermaelen, binnen de perken gebleven. Maar die 'samenwerking' moest wel 'afgestoten' worden omdat die bakken met geld kostte. (De vraag is natuurlijk wel of Ajax die spelers niet op een andere manier had kunnen scouten.)
Het stinkt aan alle kanten!

LucaS
Berichten: 53591
Lid geworden op: di mar 09, 2004 1:13 pm
Locatie: Amsterdam

Re: Verregaande samenwerking Ajax en Haarlem

Bericht door LucaS » do aug 13, 2009 9:52 am

Buiten de financien, 5 spelers van GBA hebben in het eerste van Ajax gespeeld. Lijkt me niet bepaald onsuccesvol
I think I lost my fucking headache

joey
Erelid
Berichten: 94218
Lid geworden op: ma sep 01, 2003 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Re: Verregaande samenwerking Ajax en Haarlem

Bericht door joey » do aug 13, 2009 10:05 am

Wie beweert dat dan, Luuk?

Staat tegenover dat er zoveel Belgische voetballers in de eredivisie spelen. Je kunt je afvragen of dit samenwerkingsverband nodig was om Van Damme, Vermaelen, De Mul en de rest binnen te halen. België heeft wel ene paar spelers die nog net wat beter zijn (Eden Hazard, Dembélé, Defour) maar die zijn niet naar ons gekomen.
Het stinkt aan alle kanten!

LucaS
Berichten: 53591
Lid geworden op: di mar 09, 2004 1:13 pm
Locatie: Amsterdam

Re: Verregaande samenwerking Ajax en Haarlem

Bericht door LucaS » do aug 13, 2009 10:14 am

joey schreef: Ajax heeft het al een paar keer geprobeerd (Telstar, GBA, Haarlem) en het werd eigenlijk nooit een succes.
Volgens mij beweer jij dat
I think I lost my fucking headache

joey
Erelid
Berichten: 94218
Lid geworden op: ma sep 01, 2003 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Re: Verregaande samenwerking Ajax en Haarlem

Bericht door joey » do aug 13, 2009 10:34 am

Ik heb het over het stallen van spelers bij een satellietclub, Luuk. Op structurele basis dan.

Eigenlijk is het allemaal doorborduren op een idee van Cruijff. Die bedacht ooit dat de zaterdagamateurs van Ajax en halve satellietclub Telstar ruimte moesten bieden aan spelers die langer nodig hadden om de top te halen. Sindsdien is dat idee een paar keer teruggekomen, met Haarlem, GBA, en nu zien we dat Jol het ook op die manier wil doen. Het klinkt ook leuk, maar de vraag is of je niet door de realiteit wordt ingehaald. Talentvolle spelers hebben geen geduld meer, die willen vandaag in Ajax 1 of anders naar een club op een zo hoog mogelijk niveau waar ze een zo hoog mogelijk salaris kunnen krijgen. In zichzelf investeren willen ze doorgaans niet. (En helemaal ongelijk kun je ze niet geven, want een talent van Ajax kan al snel ergens een contract krijgen. Een speler van Haarlem daarengegen...)
Het stinkt aan alle kanten!

LucaS
Berichten: 53591
Lid geworden op: di mar 09, 2004 1:13 pm
Locatie: Amsterdam

Re: Verregaande samenwerking Ajax en Haarlem

Bericht door LucaS » do aug 13, 2009 11:21 am

Het elders stallen is zelden een succes. Maar Ajax gaat zich ook intensief bemoeien met de jeugdopleiding van Haarlem. Bij GBA was dat zeer succesvol, waarom bij Haarlem niet?
I think I lost my fucking headache

joey
Erelid
Berichten: 94218
Lid geworden op: ma sep 01, 2003 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Re: Verregaande samenwerking Ajax en Haarlem

Bericht door joey » do aug 13, 2009 11:57 am

LucaS schreef:Het elders stallen is zelden een succes.
Oké, dan zijn we het eens.
Maar Ajax gaat zich ook intensief bemoeien met de jeugdopleiding van Haarlem. Bij GBA was dat zeer succesvol, waarom bij Haarlem niet?
Tja, wie gaat het doen en is er nog 'markt' voor de jeugdopleiding van Haarlem? Er zitten al veel clubs in de regio (AZ bijvoorbeeld, dat intensief in en rond Amsterdam scout), en zelfs clubs van buiten de regio (Heerenveen) stropen hier de velden af. In België werd tot voor kort maar weinig aan opleiden gedaan, dus daar was het een stuk gemakkelijker.
Het stinkt aan alle kanten!

Gebruikersavatar
Daily Blind
Berichten: 13388
Lid geworden op: wo sep 24, 2003 10:23 am

Re: Verregaande samenwerking Ajax en Haarlem

Bericht door Daily Blind » do aug 13, 2009 2:00 pm

LucaS schreef:Het elders stallen is zelden een succes. Maar Ajax gaat zich ook intensief bemoeien met de jeugdopleiding van Haarlem. Bij GBA was dat zeer succesvol, waarom bij Haarlem niet?
Vermaelen, Vertonghen, De Mul zijn alleen al een paar voorbeelden dat het helemaal niet zo verkeerd is om jonge spelers extra ervaringen op te laten doen bij een andere club.

Gebruikersavatar
Giacomo Puccini
Berichten: 7545
Lid geworden op: di mar 07, 2006 10:28 pm

Re: Verregaande samenwerking Ajax en Haarlem

Bericht door Giacomo Puccini » do aug 13, 2009 8:15 pm

joey schreef:Precies, wat moet Ajax met die net-niet spelers? Je gaat dus geld pompen in Haarlem om... wat precies uit te sparen? Wat mij verontrust, is dat het dus blijkbaar gaat om jongens die niet bij eredivisieclubs in trek zijn.
Giacomo Puccini schreef: De samenwerking met GBA is toch een denderend succes voor Ajax? Heeft heel wat selectiespelers opgeleverd. Financieel zal het ook een succes zijn geweest, Thomas Vermaelen heeft 13 miljoen opgeleverd. Volgens mij wilde GBA er mee stoppen, niet Ajax.
Nu haal je dingen door elkaar. Ajax heeft inderdaad een paar goede Belgische talenten via GBA gekregen, maar het uitlenen van spelers aan GBA werd niets. Veel spelers wilden er niet heen en dus moest de tweede garnituur. Voor spelers voelden een verblijf bij GBA als een verbanning. En dat terwijl de Belgische competitie toch een stukje sterker is dan de Jl.

Ik weet overigens niet (maar dit is off-topic) of die samenwerking lucratief is geweest. GBA heeft ook véél geld gekost. Op het moment dat Ajax moeilijker ging doen over het geld, wilde ze bij GBA van de samenwerking af.
Ik krijg juist de indruk dat jij het door elkaar haalt. Bij een samenwerking is het namelijk zo dat beide partijen ervan moeten profiteren. De voornaamste reden waarom spelers naar België werden gestuurd is dat GBA daar profijt van had, en vice versa was het de bedoeling dat de Belgen die naar Amsterdam kwamen profijt voor Ajax opleverden.

Bij de samenwerking met Haarlem zal Haarlem profiteren door de financiële steun en de overgang van (jeugd)spelers naar Haarlem die Ajax niet kan gebruiken maar die wel nuttig zijn voor Haarlem. Die net niet spelers zijn een onvermijdbaar bijproduct van de Ajaxopleiding, je kunt nu eenmaal niet iedere keer een lichting met 11 supersterren vanuit Jong Ajax naar het eerste laten doorstromen, terwijl een aantal voor een Jupiler League club als Haarlem best bruikbaar is.

De winst voor Ajax ligt bij de opleiding van Haarlem. De laatste 8 jaar zijn 20 talenten doorgestroomd naar de opleiding van Ajax, dat aantal wil Ajax gaan opschroeven. Dat Ajax wel eens een speler naar Haarlem stuurt die zich vervolgens stormachtig ontwikkelt en terugkeert naar Ajax, is een leuk bijeffect, maar zoals ik al eerder schreef zal die kans nihil zijn. Dat zijn gelukstreffers. Die tellen ook trouwens, dus dat soort cadeautjes moet je dankbaar aannemen, maar het is niet de reden waarom je als Ajax zijnde geld in zo'n club pompt. Opleiden is het speerpunt. Net zoals dat bij GBA het geval was en wat die samenwerking voor Ajax zeer lucratief heeft gemaakt. In ruil heeft Ajax die jeugdopleiding helpen professionaliseren, geld geïnvesteerd en een zeer verdienstelijke speler als Daniel Cruz bezorgd. Uiteindelijk vonden de Belgen er voor hen toch te weinig voordelen aan vast zitten om de samenwerking te continueren. Ik kan ze ook geen ongelijk geven, Ajax ging met al hun toptalenten aan de haal, op Dembele na. Ze willen die natuurlijk liever zelf houden en bij verkoop een mooie transfersom incasseren.

Als de samenwerking met Haarlem over 10 jaar net zo'n denderend succes geworden is en Haarlem er om die reden mee wil stoppen, heeft het ons in ieder geval een aantal goede selectiespelers en lucratieve transfervergoedingen opgeleverd. Daar gaat het Ajax om!
Ajax!

joey
Erelid
Berichten: 94218
Lid geworden op: ma sep 01, 2003 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Re: Verregaande samenwerking Ajax en Haarlem

Bericht door joey » vr aug 14, 2009 8:49 am

Giacomo Puccini schreef:Ik krijg juist de indruk dat jij het door elkaar haalt. Bij een samenwerking is het namelijk zo dat beide partijen ervan moeten profiteren. De voornaamste reden waarom spelers naar België werden gestuurd is dat GBA daar profijt van had, en vice versa was het de bedoeling dat de Belgen die naar Amsterdam kwamen profijt voor Ajax opleverden.
Nou nee, GBA hoefde niet op die manier gecompenseerd te worden, want het had al genoeg voordeel van de samenwerking. Ajax heeft daar de jeugdopleiding opgezet en veel geld in die club gestopt. Bovendien werd er een manager gedetacheerd. De reden waarom Ajax die spelers daarheen stuurde, was dat ze hier overbodig waren. Dus gingen ze daar officieel ervaring opdoen. Het waren contractspelers, dus het idee zal geweest zijn om te zien of er nog iets van ging komen met die spelers.
Bij de samenwerking met Haarlem zal Haarlem profiteren door de financiële steun en de overgang van (jeugd)spelers naar Haarlem die Ajax niet kan gebruiken maar die wel nuttig zijn voor Haarlem. Die net niet spelers zijn een onvermijdbaar bijproduct van de Ajaxopleiding, je kunt nu eenmaal niet iedere keer een lichting met 11 supersterren vanuit Jong Ajax naar het eerste laten doorstromen, terwijl een aantal voor een Jupiler League club als Haarlem best bruikbaar is.
Tja, die spelers moeten gewoon geen contract krijgen.
De winst voor Ajax ligt bij de opleiding van Haarlem. De laatste 8 jaar zijn 20 talenten doorgestroomd naar de opleiding van Ajax, dat aantal wil Ajax gaan opschroeven. Dat Ajax wel eens een speler naar Haarlem stuurt die zich vervolgens stormachtig ontwikkelt en terugkeert naar Ajax, is een leuk bijeffect, maar zoals ik al eerder schreef zal die kans nihil zijn. Dat zijn gelukstreffers.
Exact. Als die al voorkomen. Dat moet je afwachten. Want je hebt het toch over de derde categorie.
Opleiden is het speerpunt. Net zoals dat bij GBA het geval was en wat die samenwerking voor Ajax zeer lucratief heeft gemaakt.
Zo wordt dat anders helemaal niet gebracht.
Ik vind de situatie ook wezenlijk anders dan met GBA. GBA is een club uit een grote stad waar destijds amper gescout werd, want er was geen club met een goede opleiding. Bovendien was de jeugd van secundair belang bij bijna alle Belgische clubs. Gevolg was dat er veel talent over het hoofd werd gezien. Welnu, daar hoef je in deze regio niet bang voor te zijn. Je hebt hier al Ajax, AZ, Telstar, Volendam, allemaal op zoek naar de krenten in de pap. En veel eredivisieclubs die niet uit de regio komen scouten hier ook, zoals Heerenveen, PSV, Utrecht, enz. Bijna alle talenten en niet zo grote talenten zijn wel bekend bij profclubs, er valt weinig op te pikken. Ik denk ook niet dat de talenten die net niet voor Ajax in aanmerking komen, zullen kiezen voor Haarlem. Die gaan wel naar AZ of naar een andere grotere profclub.
Het stinkt aan alle kanten!

Thijs
Site Admin & Toto winner WC 2010
Berichten: 13719
Lid geworden op: zo sep 28, 2003 6:24 pm
Locatie: Amsterdam

Re: Verregaande samenwerking Ajax en Haarlem

Bericht door Thijs » vr aug 14, 2009 3:07 pm

Ajax en Haarlem sluiten nieuwe overeenkomst

Ajax en HFC Haarlem hebben overeenstemming bereikt over de uitbreiding van de reeds bestaande samenwerking. De nieuwe overeenkomst heeft een looptijd van drie jaar en eindigt op 30 juni 2012.

Ajax zal Haarlem financieel ondersteunen en krijgt bij de club de zeggenschap op voetbaltechnisch gebied. Daarbij gaat het ondermeer om aanstellingen van voetbaltechnische posities binnen de club. Ook wordt de samenwerking op het gebied van scouting, jeugdopleiding en de doorstroming van spelers uitgebreid. Ajax heeft daarnaast het recht om één of meer toezichthouders van de club te benoemen.

Rik van den Boog, algemeen directeur van Ajax: “Uiteindelijk gaat het om wat op het veld gebeurt. De structuur van trainingen, de ontwikkeling van onze trainers, die van Haarlem en vervolgens de ontwikkeling van de spelers. Onze scouts zien genoeg jongens in de regio Kennemerland voor wie het goed is om eerst bij Haarlem te spelen, waarna kan worden bekeken of de stap naar Ajax gemaakt kan worden. Er zitten ook jongens in Jong Ajax en in onze A1 voor wie het beter is om in het eerste elftal van Haarlem te spelen. Spelers die speelminuten moeten opdoen in een competitie waar hun fysieke en mentale weerbaarheid verbetert. Dat bevordert de doorstroming naar ons eerste elftal. Deze spelers moeten tegelijkertijd voor Haarlem van toegevoegde waarde zijn.”

Dino Rasmijn, algemeen manager van HFC Haarlem: “We werken al een aantal jaren naar tevredenheid samen in de jeugdopleiding. De beste spelers van Haarlem gaan over naar de Ajax-opleiding, terwijl spelers die daar net buiten de boot vallen bij ons komen spelen. Een goed voorbeeld hiervan is Gregory van der Wiel, die via die weg drie seizoenen in onze jeugdopleiding heeft gespeeld om vervolgens terug te keren bij Ajax.”
Ajax
Don't worry 'bout a thing...cause every little thing gonna be alright!

Gebruikersavatar
peter
Site Admin & Toto winner WC 2006, EC 2008
Berichten: 48029
Lid geworden op: di sep 23, 2003 11:08 am

Re: Verregaande samenwerking Ajax en Haarlem

Bericht door peter » vr aug 14, 2009 7:54 pm

Op zich klinkt het allemaal best aardig, maar ik ben bang dat er in de praktijk maar weinig te halen valt voor Ajax. Je moet namelijk eerst gaan inventariseren wie er naar Haarlem moeten gaan. Zoals van den Boog al stelt moet het gaan om spelers die speelmuniten moeten opdoen in een competitie waar hun fysieke en mentale weerbaarheid verbetert. Het probleem is alleen dat we dus een samenwerking aan gaan met een vrij zwakke partij. Kijk, jongens die goed genoeg zijn, zullen in één keer doorstromen van Jong Ajax naar Ajax1. Het gaat dan dus eigenlijk om die lichting die deze stap nog net niet kan maken, maar waar men dus wel potentie in ziet. Ik waag dan alleen te betwijfelen of het gat niet te groot is in deze. Als men er bij Ajax potentie in ziet, dan ziet een Eredivisie club daar zeker ook potentie in en zal men wel gaan informeren bij Ajax. Het moet dus eigenlijk gaan om de lichting die deze stap dan dus ook niet kan maken en dus eerst ervaring op moeten doen op een nog lager niveau. De vraag is dan
alleen even of je hier nog überhaupt genoeg potentie in ziet. Het moet dan namelijk om een speler gaan die zich eerst moet bewijzen bij Haarlem om vervolgens de tussenstap bij een club uit de Eredivisie te kunnen maken om vervolgens aan te kunnen haken bij Ajax 1. Mijn vraag is dan: om hoeveel mensen zou het gaan? Hoeveel spelers zouden uiteindelijk de stap kunnen maken van Haarlem naar Ajax 1? Ik neig te zeggen dat het er verdomd weinig zijn.

Vanuit een ander perspectief kun je wel stellen dat de Manucharyans en de Martina's al jarenlang de doorstroming tegenhouden inderdaad. Door ze naar Haarlem te sturen zou je die doorstroming bevorderen. Aan de andere kant zou het misschien ook eens werken om gewoon met éénzijdige opties te gaan werken in contracten. Bij Ajax maken ze er een sport van om ieder willekeurig jeugdspelertje een contract van drie, vier of zelfs vijf jaar voor te schuiven om van daar uit eens te bekijken of men in de toekomst van waarde kan zijn voor Ajax. Geef die jongens nou gewoon eens een contract voor 2 seizoen, zeg. Een ander punt is dat je de doostroming kan bevorderen door de jongens die bij Ajax 1 buiten de boot vallen niet bij Jong Ajax op te stellen. Gebeurt steeds vaker, maar ik zie bij tijd en wijle nog altijd een Lindgren, Kennedy, Silva of Sno rondhuppelen bij Jong Ajax.

Al met al waag ik te betwijfelen of een samenwerking met een club als Haarlem het antwoord is. Ik zou zeggen dat je eerst intern de boel eens op orde brengt, voordat je dergelijke relaties gaat intensiveren. Ik ben namelijk niet overtuigd van de noodzaak, maar wie weet zie ik het mis.

Gebruikersavatar
Giacomo Puccini
Berichten: 7545
Lid geworden op: di mar 07, 2006 10:28 pm

Re: Verregaande samenwerking Ajax en Haarlem

Bericht door Giacomo Puccini » vr aug 14, 2009 8:45 pm

Jullie leggen veel te veel de nadruk op het deel van de samenwerking waarmee Haarlem geholpen wordt, namelijk het doorschuiven van spelers uit Jong Ajax die niet goed genoeg zijn. Dat jullie vinden dat deze spelers geen contract hadden moeten krijgen is bovendien niet relevant en niet meer van deze tijd; die spelers horen een contract te krijgen want ze werken hard, leven serieus voor hun sport en proberen een profcarriere in het voetbal op te bouwen. Je kunt moeilijk verwachten dat jongens in Jong Ajax hun werk voor niks doen, want dan gaan ze ergens anders werken, bijklussen, wedstrijden afzeggen. Het is niet meer dan netjes van Ajax om deze jongens een modaal salaris te geven zodat ze zich 100% kunnen focussen op hun voetbalcarriere.

Er is veel concurrentie in de regio op gebied van talenten scouting maar dat is geen excuus om minder te investeren in het opleiden van jeugd. Vooral op jonge leeftijd kun je nog weinig zeggen over hoe spelertjes zich zullen ontwikkelen. Wel is zeker dat gastjes van 10-15 jaar er heel veel baat bij hebben als je op die leeftijd al serieus met ze aan de slag gaat. Het is daarom een goede zaak dat Ajax Haarlem inschakelt om ze daar bij te helpen. Investeren in jeugdopleiding verdient zichzelf terug. Ik snap echt niet dat hier zo kritisch op wordt gereageerd. Ik blijf erbij, gebrek aan visie. Van der Wiel had nu bij AZ kunnen spelen, dan hadden wij nu nog met Silva gezeten of was er een nieuwe rechtsback van 5 miljoen gekomen. En dat terwijl de samenwerking met Haarlem tot nu toe hoogstens een paar ton heeft gekost, waarschijnlijk niet eens. Tel uit je winst.
Ajax!

Gebruikersavatar
peter
Site Admin & Toto winner WC 2006, EC 2008
Berichten: 48029
Lid geworden op: di sep 23, 2003 11:08 am

Re: Verregaande samenwerking Ajax en Haarlem

Bericht door peter » vr aug 14, 2009 10:05 pm

Giacomo Puccini schreef:Jullie leggen veel te veel de nadruk op het deel van de samenwerking waarmee Haarlem geholpen wordt, namelijk het doorschuiven van spelers uit Jong Ajax die niet goed genoeg zijn. Dat jullie vinden dat deze spelers geen contract hadden moeten krijgen is bovendien niet relevant en niet meer van deze tijd; die spelers horen een contract te krijgen want ze werken hard, leven serieus voor hun sport en proberen een profcarriere in het voetbal op te bouwen. Je kunt moeilijk verwachten dat jongens in Jong Ajax hun werk voor niks doen, want dan gaan ze ergens anders werken, bijklussen, wedstrijden afzeggen. Het is niet meer dan netjes van Ajax om deze jongens een modaal salaris te geven zodat ze zich 100% kunnen focussen op hun voetbalcarriere.
Wat is dit nu voor onzin? Jonge spelers waar je over twijfelt moet je geen contract geven. We zijn geen sociale dienst, zeg. Doorselecteren waar nodig en contracten geven aan spelers in wie je vertrouwen hebt dat het wat kan worden. We moeten af van al die jeugdprutsers met een vierjarig contract.

Giacomo Puccini schreef: Er is veel concurrentie in de regio op gebied van talenten scouting maar dat is geen excuus om minder te investeren in het opleiden van jeugd. Vooral op jonge leeftijd kun je nog weinig zeggen over hoe spelertjes zich zullen ontwikkelen. Wel is zeker dat gastjes van 10-15 jaar er heel veel baat bij hebben als je op die leeftijd al serieus met ze aan de slag gaat. Het is daarom een goede zaak dat Ajax Haarlem inschakelt om ze daar bij te helpen. Investeren in jeugdopleiding verdient zichzelf terug. Ik snap echt niet dat hier zo kritisch op wordt gereageerd. Ik blijf erbij, gebrek aan visie. Van der Wiel had nu bij AZ kunnen spelen, dan hadden wij nu nog met Silva gezeten of was er een nieuwe rechtsback van 5 miljoen gekomen. En dat terwijl de samenwerking met Haarlem tot nu toe hoogstens een paar ton heeft gekost, waarschijnlijk niet eens. Tel uit je winst.
Investeren in jeugd vind ik prima. Investeren in de jeugdopleiding van Haarlem vind ik zo/zo. Als jong gastje ga je pas naar Haarlem als je niet bulkt van het talent. Ben je echt goed, dan ga je naar Ajax of AZ van mijn part.

Ja, van der Wiel had nu bij AZ kunnen zitten. Dergelijke dingen gebeuren nu eenmaal in het voetbal. Moisander is een voorbeeld van je gebrek aan visie wat dat betreft. Toen we nog iets hadden met Haarlem werd hij er niet naar toe gestuurd (of wilde zelf niet) en hij voetbalt dus wel bij de concurrent. Sarpong kan over 3 jaar ook bij AZ spelen. Denk je dat hij überhaupt naar Haarlem zou willen? Van der Wiel is een mooi voorbeeld van een succesverhaal van de samenwerking. De enige ook. Als we die jongen hadden verhuurd aan een seperate partij was hij er wellicht ook wel gekomen. Sterker nog, al die jongens die we er nu naar toe sturen zijn brandhout (Manucharyan en Overtoom bijvoorbeeld) en kosten je dus alleen maar geld. Verhuur je echt goeie jeugdspelers gewoon aan een voetbalclub en vang er wellicht een vergoeding voor. Profiteer je zelf dan dus dubbel van. Beter dan je prutsers naar een club als Haarlem loodsen in de hoop dat er een groeibriljantje bij zit.

De samenwerking kost inderdaad een paar ton, maar gaat het ook geld opleveren? Ik heb liever dat ze voor een paar ton de eigen opleiding eens gaan doorlichten om maar eens wat te noemen. Dáár haal je veel meer uit, in mijn ogen.

Gebruikersavatar
Giacomo Puccini
Berichten: 7545
Lid geworden op: di mar 07, 2006 10:28 pm

Re: Verregaande samenwerking Ajax en Haarlem

Bericht door Giacomo Puccini » vr aug 14, 2009 10:29 pm

De eigen opleiding moet je ook verbeteren, dat staat er los van.

Manucharyan brandhout noemen is makkelijk praten achteraf. Ooit was hij een super talent waar heel Europa achteraan zat en bij Ajax startte hij veelbelovend. Uiteindelijk blijkt hij toch de fysieke gesteldheid niet te hebben waardoor hij jaren aan de kant heeft moeten staan en hij niet heeft kunnen doorontwikkelen. Het kan dus verkeren met jong talent.

De grootste talenten halen het vaak niet, spelers gezegend met minder talent halen het vaak wel.

Grappig dat je Sarpong aanhaalt. Die lijkt het niet te gaan halen bij Ajax 1 maar hij was 15-16 toen heel Europa achter hem aanzat (net als Anita trouwens...), hij was bijna naar Chelsea gegaan. Op die leeftijd zat Van der Wiel bij Haarlem, niet goed genoeg voor Ajax. Maar die speelt over 2 jaar wel bij een club van het kaliber Chelsea, terwijl Sarpong mag hopen dat hij voor 1 september een leuke Eredivisieclub vindt.

Het is dus allemaal heel moeilijk in te schatten hoe kinderen, pubers en adolescenten zich ontwikkelen. Het blijven mensen. Als club probeer je ze zo goed mogelijk te begeleiden, maar uiteindelijk moeten ze het zelf waar gaan maken. van te voren weet je maar van een enkeling op voorhand wie dat zal zijn, de Rafael van der Vaarts en Johan Cruijffen van deze wereld, maar daaronder zit een hele grote groep waarbij het beide kanten op kan gaan, en waarover de 'kenners' zelfs van mening verschillen. Dat constaterende doet Ajax er goed aan jongens niet te vroeg af te schrijven. Een paar jeugdcontractjes extra kan geen kwaad, Ajax is er niet veel geld aan kwijt dus maak er niet zo'n probleem van zeg.
Ajax!

Gebruikersavatar
peter
Site Admin & Toto winner WC 2006, EC 2008
Berichten: 48029
Lid geworden op: di sep 23, 2003 11:08 am

Re: Verregaande samenwerking Ajax en Haarlem

Bericht door peter » vr aug 14, 2009 10:49 pm

Een paar contractjes? Ik denk dat je je daar lelijk in vergist. Al die scandi's (Kujala, Moisander twins, MKD) en Zuid Afrikanen voetballen altijd op meerjarige contracten en zo'n Martina heeft ook al sinds mensenheugnis een contract. Manucharyan is helemaal niet makkelijk achteraf. Die jongen gaat zijn vijfde jaar in. Vier jaar voetballen bij Jong Ajax. Had hem dan verhuurd na 2 jaar. Maak eens iets van beleid. Tayeb, Mitea, Slijngard en weet ik wie nog meer kregen altijd wel een meerjarig contract en zo zijn er tientallen. Geef die jongens een contract voor een jaar met optie voor nog eens 2 jaar bijvoorbeeld. Bij Ajax krijgt een mindere god nog altijd een contract voor 3 jaar. Tot zover de doorstroming zou ik zeggen. Dat moet echt anders.

Gebruikersavatar
Giacomo Puccini
Berichten: 7545
Lid geworden op: di mar 07, 2006 10:28 pm

Re: Verregaande samenwerking Ajax en Haarlem

Bericht door Giacomo Puccini » vr aug 14, 2009 11:00 pm

Iemand die staat te vakken vullen bij de Albert Heijn heeft ook een contract, doe niet zo moeilijk joh. We leven in 2009, voetballen bij Jong Ajax is een baan.

Nogmaals, Manucharyan was toen geblesseerd. Een geblesseerde speler verhuren schiet natuurlijk niet op. Hij rolde van de ene langdurige blessure in de andere, zeer vervelende geschiedenis is dat geweest voor die jongen. Met Van der Vaart had dat ook kunnen gebeuren, maar dat die voor langere tijd was vastgelegd, daar zeurde niemand over.

Ik ben met je eens dat Ajax er niet te veel geld aan mag uitgeven, maar dat houdt Slop met zijn afdeling vast goed in de gaten.
Ajax!

Gebruikersavatar
peter
Site Admin & Toto winner WC 2006, EC 2008
Berichten: 48029
Lid geworden op: di sep 23, 2003 11:08 am

Re: Verregaande samenwerking Ajax en Haarlem

Bericht door peter » vr aug 14, 2009 11:07 pm

In Jong Ajax zitten de goede spelers. Tenminste dat is mijn devies. Dat je daar contracten hebt is nog wel te begrijpen. Ik zit meer met de 16 jarigen die amper een bal recht vooruit kunnen trappen, maar toch altijd wel een contract krijgen. Zo'n Nathaniel Will kreeg in 2007 voor 3 jaar een contract. Aslan strijdt voor dezelfde positie, maar die geven we ook nog even een contract erbij. Ik zou bij god niet weten waaorm. Supusepa idem dito. Martina? Heeft al een contract sinds 2005. Staat na dit jaar dus 5 jaar onder contract. Marvin Hasselbaink kwam via Haarlem naar Ajax en tekende daar een contract. Een voordeel van het nieuwe samenwerkingsverband is dat je die jongen gewoon daar kan laten zitten haha. Heel Jong Ajax, Ajax1 en Ajax2 zit op een contract. Continu.

Gebruikersavatar
peter
Site Admin & Toto winner WC 2006, EC 2008
Berichten: 48029
Lid geworden op: di sep 23, 2003 11:08 am

Re: Verregaande samenwerking Ajax en Haarlem

Bericht door peter » vr aug 14, 2009 11:09 pm

Gaat overigens niet alleen om poet, maar ook om doorstroming. Zo'n Nathaniel Will geef je een driejarig contract terwijl hij al gewoon ergens anders had moeten voetballen. Of vakkenvullen van mijn part.

Gebruikersavatar
Giacomo Puccini
Berichten: 7545
Lid geworden op: di mar 07, 2006 10:28 pm

Re: Verregaande samenwerking Ajax en Haarlem

Bericht door Giacomo Puccini » vr aug 14, 2009 11:21 pm

Wat is je probleem nou? In het amateurvoetbal krijgen sommige jeugdspelers al dikke onkostenvergoedingen. Ajax is een bedrijf met een omzet van meer dan 60 miljoen! Je verkoopt straks bijvoorbeeld Siem de Jong voor een half miljoen of misschien wel meer waardoor je weer 3 jaar zorgeloos jeugdcontractjes kunt uitdelen. Je wil tenslotte dat jeugdspelers voor hun sport leven, ze hebben daardoor geen tijd om vakken te vullen bij de Plusmarkt dus geef je ze een zakcentje. Je kunt wel al die jongens weg sturen omdat ze er volgens jou niks van kunnen, maar voetbal speel je altijd nog in een elftal. De toptalenten hebben medespelers nodig die net zo serieus met hun sport omgaan, ook al hebben die iets minder talent. Dus geef je ze een contract. Geen miljoenen, gewoon een martkconform loon.

Doorstroom staat er los van. De beste spelers moeten altijd voorrang krijgen, daar zoek je dan maar een oplossing voor.
Ajax!

Vedette-10-
Berichten: 4700
Lid geworden op: do aug 14, 2008 9:21 pm

Re: Verregaande samenwerking Ajax en Haarlem

Bericht door Vedette-10- » za aug 15, 2009 11:41 am

niks
Laatst gewijzigd door Vedette-10- op vr jan 01, 2010 8:40 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Demosthenes
Berichten: 7389
Lid geworden op: zo dec 02, 2007 8:17 pm

Re: Verregaande samenwerking Ajax en Haarlem

Bericht door Demosthenes » zo aug 16, 2009 12:30 am

Op http://www.az.nl/index.php?id=207 wordt een onvolledig overzicht gegeven van o.a. de A1 van AZ; er zitten nogal wat Amsterdammers bij! Dat betekent niet dat die spelers beter zijn dan wat er bij Ajax loopt (Mitchell Schildknecht zit er ook bij!) maar het geeft wel aan dat AZ scout in "het Amsterdamse".

Krijgt een speler de keuze tussen Haarlem A1 en AZ A1, dan kiest hij, denk ik, voor AZ.

Wie kent de volgende Servische speler (ex-Ajax)?

Sead Mazreku
Positie Middenvelder
Team A1
Geboortedatum 9 augustus 1992
Geboorteplaats Belgrado (Ser)
Contract tot 2012
Club geschiedenis ADO ’20, Ajax
Nancy Isenberg in "White Trash": "Historical mythmaking is made possible only by forgetting".

Gebruikersavatar
Duke
Site Admin & AT EC 2016 winner
Berichten: 33989
Lid geworden op: ma apr 19, 2004 10:09 am

Re: Verregaande samenwerking Ajax en Haarlem

Bericht door Duke » vr aug 21, 2009 9:32 pm

Ajax wil dat Witschge Haarlem door gaat lichten

Ajax heeft eindelijk een functie gevonden voor Rob Witschge. De voormalig international, die vorig seizoen als assistent van hoofdcoach Marco van Basten werkzaam was, moet bij satellietclub HFC Haarlem de ontwikkeling op technisch gebied in kaart gaan brengen. De eerste gesprekken met de clubleiding van de Amsterdammers zijn al achter de rug.

Het is echter nog niet zeker of Witschge de functie ook zal aanvaarden. Ajax en Haarlem sloten onlangs een samenwerkingsverband af, waarbij het vooral de bedoeling is dat jonge spelers van de eredivisionist zullen rijpen bij de club uit de Jupiler League. Om eerst de situatie in Haarlem goed in kaart te brengen, wil Ajax Witschge inschakelen.

Naast het sportieve voordeel dat Haarlem uit de samenwerking haalt, kan de club bij het doorbreken van spelers die in het verleden actief waren in de Noord-Hollandse hoofdstad, ook een financiële tegenprestatie tegemoet zien. In ruil daarvoor krijgt Ajax zeggenschap over het transferbeleid bij buurman.
www.voetbalzone.nl
There is only one difference between a madman and me. I am not mad.

Salvador Dali

Gebruikersavatar
peter
Site Admin & Toto winner WC 2006, EC 2008
Berichten: 48029
Lid geworden op: di sep 23, 2003 11:08 am

Re: Verregaande samenwerking Ajax en Haarlem

Bericht door peter » za aug 22, 2009 11:04 am

Assistent, scout, Haarlem analist. Die Witschge is me toch een veelzijdige man, zeg. Kunnen we niet gewoon stoppen met de baantjesgeverij? Kies toch eens voor kwaliteit, zeg.

Plaats reactie