Dit is wel een punt...InnerHarbour schreef:Notulen, zijn die door alle betrokkenen goedgekeurd? Zo niet zijn ze van nul en generlei waarde

Moderator: mods
Dit is wel een punt...InnerHarbour schreef:Notulen, zijn die door alle betrokkenen goedgekeurd? Zo niet zijn ze van nul en generlei waarde
Dat doet hij omdat hij weet dat er voldoende draagvlak is. Jarenlang werd/wordt om hem geschreeuwd. En nu pakt hij het op. Misschien niet een hele nette manier maar wel volgens de regels.Ajax Rules schreef:Kom op zeg, uit zijn hele optreden druipt toch dat hij meent dat iedereen naar hem moet luisteren.....joey schreef:Zegt hij dan dat hij het recht heeft? Hij speelt het via de ledenraad.
Ik denk dat mensen teleurgesteld zullen zijn in de bewijslast. Gisteren werd de indruk gewekt dat alles op videotape stond, bij wijze van spreken.Ajax Rules schreef:Ik denk het wel.
Dat merkte je gisteren al.
RvC controleert inderdaad. Hoe kun je nou controleren als je geen verstand van voetbal hebt. Ik vind het belangrijk dat er in de RvC iemand zit die iets snapt van voetbal. Waarom kon Jol zijn gang gaan? De directie had er geen kijk op en de controle van de RvC trek ik ook in twijfel. Dat zijn serieuze aangelegenheden, hoor. Waarom kon MvB opeens voor 34 miljoen aan spelers kopen? Omdat de directie het gedoogde en de RvC het niet controleerde.LucaS schreef:Je lijkt cruyff wel Peter, je zou beter moeten weten. De Rvc gaat over het controleren van de directie en heeft dus niets met operationele uitvoering van technische zaken te maken. Is normaal. Alleen in het nieuwe Ajax werkt dat niet zo. Daar controleert jc de jaknikkers. Degenen die neeschudfn worden er dan uitgeschopt door jc. Uit te voeren door stromannen die zich directeur of commissaris mogen noemen.
Ja, natuurlijk. Coronel roept dat hij alles kan bewijzen in de hoop dat hij niets hoeft te bewijzen.Jöhnk schreef:Ach, die bewijsstukken zijn toch enkel bedoeld voor de buhne.
Zegt toch genoeg. Bergkamp is niet iemand die de confrontatie zoekt. Je weet dat hij zijn priveleven prive wil houden, dus opeens staat in de krant dat hij veel tijd voor zijn gezin nodig heeft... (met de onderliggende insinuatie dat het thuis niet snor zit).Bergkamp sprak van een heftige avond. "Maar ik ben de afgelopen dagen meer geschokt door wat er gebeurd is", besloot de ex-aanvaller. "Dat je met iets heel positiefs komt en dat dat niet positief ontvangen wordt", zo zei hij, doelend op de adviezen die hij met Cruijff uitbracht.
Kijk, daar ben ik het dan eindelijk eens met je eens..LucaS schreef:Dit in tegenstelling tot Coronel en de andere commissarissen. Grappig dat die scheidslijn precies zo loopt. Kamp Cruyff bestaat uit aardige vriendelijhke mensen die slechts het beste met Ajax voorhebben en alleen maar zeggenschap zoeken op technisch gebied, het andere kamp bestaat uit smeerlappen die lekken en media gebruiken om zwart te maken. Toch fijn als de wereld zo overzichtelijk is.
Exact.joey schreef:Ja, natuurlijk. Coronel roept dat hij alles kan bewijzen in de hoop dat hij niets hoeft te bewijzen.Jöhnk schreef:Ach, die bewijsstukken zijn toch enkel bedoeld voor de buhne.
Voor ik een oordeel kan vellen over welke uitspraak dan ook, wil ik eerst de context weten. Het hele verhaal dus, ook wat 'de andere kant' heeft gezegd.
Bergkamp lijkt mij geen type dat zin heeft om deel uit te maken van een gezelschap dat vloekend en tierend door het leven gaat.
joey schreef:Ach, De Boer kan zeggen: Blind blijft, punt uit. Dus het zal wel iets genuanceerder liggen. Hij moet voorlopig nog met Blind werken.
VolkskrantZorgt Cruijff vanavond voor het vertrek van de Ajax-top?
Velen bij Ajax vinden het een goed plan, het plan-Cruijff, en toch verdeelt het de club tot op het bot. Verdere samenwerking tussen de groep-Cruijff aan de ene kant en het bestuur en directie van Ajax aan de andere kant lijkt moeilijk, na alles wat over elkaar is gezegd. Zo willen Bergkamp en Jonk, tweederde van het beoogde technische hart van de club, eigenlijk niet meer met directeur Van den Boog werken.
De Toekomst
Vanavond bespreekt de ledenraad tijdens een op verzoek van voorzitter Coronel ingelaste vergadering de visie van Cruijff. Het plan van Cruijff past in het beleidsplan van Ajax, liet Van den Boog meermaals weten. Dat is niet helemaal zo, of helemaal niet zo, al is het maar om die ene uitspraak van Van den Boog, vorige week in een gesprek met de Volkskrant. Hij zei met enige trots dat veertien van de vijftien teams in de jeugdafdeling op de eerste plaats staan. Hoezo zijn ze dan slecht bezig op De Toekomst, het jeugdcomplex waarop de pijlen van Cruijff zich richten?
Bij Cruijff zegt het juist niets, veertien eerste plaatsen. Slechts één team hoeft van hem bovenaan te staan; het eerste elftal. Maar juist die ploeg slaagt er vrijwel nooit meer in de koppositie te bezetten. Het gaat bij Cruijff vooral om het individu. Een talentvolle jongen moet zich ontwikkelen, in technische en tactische zin, via veel individuele training ook, opdat uiteindelijk spelers opgroeien met een meerwaarde voor het eerste elftal. Het individueel belang gaat boven het teambelang, in feite.
Misverstanden
Het zijn deze en andere misverstanden, plus de al dan niet bewust aangedikte onenigheid, die ervoor zorgen dat Ajax nu ook in een morele crisis verkeert. De voor hun doen ongewoon felle reacties van Bergkamp en Jonk zijn een gevolg van de gesprekken die ze voerden met de directie, afgelopen donderdag. Ze voelen zich geschoffeerd. Bergkamp en Jonk vormen met hoofdtrainer Frank de Boer het technische hart van de club, in de plannen van Cruijff.
Vandaag praat de uit 24 personen bestaande ledenraad in het bijzijn van de raad van commissarissen. Jonk en Bergkamp geven een toelichting. Erelid Cruijff bezoekt de bijeenkomst vermoedelijk, hoewel hij mogelijk wat later komt.
Stemming
De vergadering kan het bestuur wegsturen, mits een eventuele stemming een meerderheid oplevert en minimaal 16 leden aanwezig zijn. De komst van Cruijff heeft de samenstelling van de ledenraad weliswaar veranderd (door de komst van onder anderen de getrouwen Boeve, Molenaar en Schoenaker), de vraag is of een meerderheid haalbaar is. Die kans is overigens een stuk groter als Cruijff zelf aanwezig is.
Het bestuur van Coronel kan ook uit eigen beweging opstappen, waarmee tevens de positie van de raad van commissarissen wordt uitgehold (de drie bestuursleden zitten ook in de raad van commissarissen). Zit het bestuur na woensdag nog, dan laat de groep-Cruijff een algemene ledenvergadering uitschrijven. In dat gremium van 600 man is vermoedelijk een meerderheid te vinden.
De scheiding der geesten is intussen overal. Je hebt supporters die zich zonder voorwaarde achter Cruijff opstellen, je hebt supporters die vinden dat Cruijff en Van den Boog met elkaar in het reine moeten komen. Je hebt onrust op De Toekomst, omdat sommigen op de nominatie staan te worden ontslagen. Je hebt woede, hoop, wanhoop. Het is al met al een gevaarlijk mengsel waarbij niemand meer weet wat de chemische reacties kunnen zijn.
Ik vind dat niet belangrijk. Sterker nog: onwenselijk. Dan krijg je, zoals bij Bayern, dat de voorzitter gaat roepen dat Anita niet op linksback kan spelen.Peter schreef:RvC controleert inderdaad. Hoe kun je nou controleren als je geen verstand van voetbal hebt. Ik vind het belangrijk dat er in de RvC iemand zit die iets snapt van voetbal.LucaS schreef:Je lijkt cruyff wel Peter, je zou beter moeten weten. De Rvc gaat over het controleren van de directie en heeft dus niets met operationele uitvoering van technische zaken te maken. Is normaal. Alleen in het nieuwe Ajax werkt dat niet zo. Daar controleert jc de jaknikkers. Degenen die neeschudfn worden er dan uitgeschopt door jc. Uit te voeren door stromannen die zich directeur of commissaris mogen noemen.
En heel begrijpelijk. Bergkamp en Jonk of all people (zelf ongetwijfeld miljonair) schoppen 6 jeugdtrainers op straat die ze zelf toch ook slechts van een afstandje meegemaakt zullen hebben. Waarschijnlijk wel mensen die moeten werken om te leven. En dat gezever over heel anders werken, dat valt ook wel mee. Veel meer techniektraining, meer aandacht voor individu en spelers in hogere leeftijdsgroepen plaatsen. Zou de mensen die 'moeten oprotten' dat nou echt niet kunnen uitvoeren? Maar wellicht weet jij wat er verder in het prachtrapport van Cruyff staat?joey schreef:De bedoeling van dat verhaal was om Bergkamp weg te jagen. Iedereen weet dat hij zijn gezin per se uit de publiciteit wil houden.
Gluiperig is het zeker. Weet je wat ik ook zo gluiperig vind? Dat ze steeds roepen: met de opvattingen van Cruijff zijn we het eens. Ik geloof daar geen barst van. Ze doen het op dit moment namelijk op een heel andere manier. Waarom roepen ze het dan? Om te voorkomen dat ze met Cruijff over voetbal in discussie moeten, natuurlijk. Dan laat Cruijff VDB en Coronel figuurlijk gesproken alle hoeken van het veld zien.
Ze spelen liever op de man. Alles om de macht te behouden. Er zijn er bij Ajax een paar heel bang voor hun positie.
Dat denk ik dus helemaal niet. Ja, als het om looplijnen of veldbezetting gaat. Maar dat soort tactisch inzicht is nauwelijks relevant voor de discussie van de herstructurering van de jeugdopleiding.joey schreef:te voorkomen dat ze met Cruijff over voetbal in discussie moeten, natuurlijk. Dan laat Cruijff VDB en Coronel figuurlijk gesproken alle hoeken van het veld zien.
Straks hebben een een commissaris die zich met de technische zaken gaat bemoeien, die de trainer weg gaat sturen als hij een keer te veel met van Gaal praat of niet precies doet wat commissaris Cruiyff wil. Een belachelijke en onzuivere situatie. Het wordt tijd dat de AFM eens ingrijpt. Die bewaakt toch de financiele markten? Zo leid je geen beursgenoteerde onderneming.Ajax Rules schreef:Ik vind dat niet belangrijk. Sterker nog: onwenselijk. Dan krijg je, zoals bij Bayern, dat de voorzitter gaat roepen dat Anita niet op linksback kan spelen.
Hoe moet de RvC dan controleren (zonder voetbalverstand)? Heel simpel, en dat heb ik ook al eerder uitgelegd. De RvC controleert op hoofdlijnen (die voor elke leek met verstand, maar niet perse voetbalverstand, te volgen zijn): zwalkt de trainer of volgt hij een vaste koers? Heeft hij het respect van zijn selectie? Is hij een peoples manager? Stroomt er talent door? Wordt er gewonnen? Zijn er patronen in het spel te zien? Volgt hij de Ajax-filosofie?
Dat is meer dan voldoende: voor controle op hoofdlijnen hoef je echt niet een wedstrijd te kunnen analyseren. Dat betekent overigens niet dat dergelijke controle irrelevant is. Integenddeel: dat is cruciaal!
Cruijff speelt net zo goed op de man. Dit soort hypocrisie kan mij gestolen worden, Joey. Dus aub de discussie wel zuiver houden.joey schreef:De bedoeling van dat verhaal was om Bergkamp weg te jagen. Iedereen weet dat hij zijn gezin per se uit de publiciteit wil houden.
Gluiperig is het zeker. Weet je wat ik ook zo gluiperig vind? Dat ze steeds roepen: met de opvattingen van Cruijff zijn we het eens. Ik geloof daar geen barst van. Ze doen het op dit moment namelijk op een heel andere manier. Waarom roepen ze het dan? Om te voorkomen dat ze met Cruijff over voetbal in discussie moeten, natuurlijk. Dan laat Cruijff VDB en Coronel figuurlijk gesproken alle hoeken van het veld zien.
Ze spelen liever op de man. Alles om de macht te behouden. Er zijn er bij Ajax een paar heel bang voor hun positie.
Johnk is dus de bron! Pass me dan even het beleidsplan door, want dan kan ik ook oordelen. Jij weet blijkbaar al meer!LucaS schreef:Dat betwijfel ik toch, dat de adepten Cruyff ooit van wanbeleid zullen beschuldigen.
Goed dat Bergkamp en Jonk wel precies weten hoe die mensen functioneren en of ze het aankunnen. Je ziet een hoop zo, bij de D2. Zouden Bergkamp en Johnk ook hebben vastgesteld dat er van de medische staf werkelijk niet één deugt?