De toekomst: post-Cruijff

Alles over Ajax in z'n algemeenheid.

Moderator: mods

Je moet kiezen!

Cruijff (met De Boer, Bergkamp en Jonk)
57
69%
Van den Boog (met Van Gaal)
12
14%
Het lukt me niet!
14
17%

Totaal aantal stemmen: 83

Neefkens
Erelid

Bericht door Neefkens » zo mar 02, 2008 12:20 pm

GangstaRiB schreef:Fontein doet uitstekende zaken en Ajax (Jaakke en wie nog meer??) probeert hem te pakken op wat niemandalletjes binnen de organisatie. Op deze manier blijft het maar doorrotten he? De man die resultaten haalt moet wijken omdat hij niet op de sympathie van onze fladrol kan rekenen. Diezelfde flapdrol die en passant even meldt dat hij op zich wel wil fungeren als AD.
Dat is de kern van het probleem, wie is AJAX nu? Er is een machtsvacuum en dat is erg tricky.
Feit is dat ook Fontein grote fouten heeft gemaakt in het kader van zijn functie als AD, maar Jaakke is zeker passé.

GangstaRiB

Bericht door GangstaRiB » zo mar 02, 2008 12:51 pm

Neefkens schreef:
GangstaRiB schreef:Fontein doet uitstekende zaken en Ajax (Jaakke en wie nog meer??) probeert hem te pakken op wat niemandalletjes binnen de organisatie. Op deze manier blijft het maar doorrotten he? De man die resultaten haalt moet wijken omdat hij niet op de sympathie van onze fladrol kan rekenen. Diezelfde flapdrol die en passant even meldt dat hij op zich wel wil fungeren als AD.
Dat is de kern van het probleem, wie is AJAX nu? Er is een machtsvacuum en dat is erg tricky.
Feit is dat ook Fontein grote fouten heeft gemaakt in het kader van zijn functie als AD, maar Jaakke is zeker passé.
Maar wat zijn de grote fouten van Fontein geweest dan? Is hij een beetje bot tegenover andere mensen binnen Ajax? Dat denk ik op mijn beurt: So what, ik heb het idee dat Fontein een sterke en slimme persoonlijkheid is en weinig opheeft met de losers die er verder binnen Ajax lopen.

Kortom: een groot aantal zwakke schakels zijn geintimideerd door Fontein en willen hem daardoor weghebben.

Ik vind het tekenend dat Cruijff en Van Basten zich openlijk positief over Fontein uitlaten. Ook Aegon spreek zich openlijk uit voor Fontein. Dat zijn partijen die je niet 1,2,3 aan de kant schuift.

Daarom had ik al eerder twijfels over het rapport. Het rapport constateert een aantal misstanden, maar gaat met een aantal conclusies de mist in.

Daarom wil ik ook weleens weten wie bij welke partij zit en wie de vuile was buiten hangt. Coronel is op de hand van Jaakke, dat heeft Coronel openlijk bij Studio Voetal gezegd. Van Geel en Fontein worden in het rapport afgemaakt, maar krijgen vervolgens steun van Cruijff en Van Basten...

Wie het weet mag het zeggen. :confused.gif:

peter
Site Admin & Toto winner WC 2006, EC 2008

Bericht door peter » zo mar 02, 2008 1:00 pm

Het zegt mij niet zoveel dat verschillende partijen zo lovend over Fontein spreken. Kan ook gewoon een vorm van windowdressing zijn, want je zal nooit openlijk toegeven dat iemand niet functioneert. Waarom zou een Aegon of een vBasten namelijk de media opzoeken om te zeggen dat die Fontein een incapabele vent is?

joey
Erelid

Bericht door joey » zo mar 02, 2008 1:01 pm

GangstaRiB schreef:Maar wat zijn de grote fouten van Fontein geweest dan?
Geen flauw idee. Als jij dat kunt beoordelen vind ik dat knap.
Het stinkt aan alle kanten!

GangstaRiB

Bericht door GangstaRiB » zo mar 02, 2008 1:03 pm

Peter schreef:Het zegt mij niet zoveel dat verschillende partijen zo lovend over Fontein spreken. Kan ook gewoon een vorm van windowdressing zijn, want je zal nooit openlijk toegeven dat iemand niet functioneert. Waarom zou een Aegon of een vBasten namelijk de media opzoeken om te zeggen dat die Fontein een incapabele vent is?
Omdat Aegon een significant bedrag neerlegt en wel zeker wil weten dat het goed besteed wordt misschien? Ze hebben hun vertrouwen in Fontein uitgesproken. Jaakke meldt doodleuk dat het een joint effort was, maar daar steekt Aegon fijn een stokje voor.

GangstaRiB

Bericht door GangstaRiB » zo mar 02, 2008 1:03 pm

joey schreef:
GangstaRiB schreef:Maar wat zijn de grote fouten van Fontein geweest dan?
Geen flauw idee. Als jij dat kunt beoordelen vind ik dat knap.
Het rapport komt met een aantal conclusies die niet mis zijn. Daarom wil ik wel eens weten wat Fontein nou echt fout doet.

Hij hengelt Aegon naar binnen en sluit een leuke deal met Adidas. Oké, misschien niet de core business voor een AD, maar toch geen slechte prestaties.

peter
Site Admin & Toto winner WC 2006, EC 2008

Bericht door peter » zo mar 02, 2008 1:08 pm

Een bron binnen Aegon spreekt inderdaad vrij lovend over Fontein.

"Wij kunnen nooit eisen dat Ajax-bestuurders moeten blijven of vertrekken", aldus een bron. "Dat is uiteindelijk aan Ajax zelf. Maar anderzijds, Ajax vindt niet elke dag zo maar even een sponsor voor 12 miljoen per jaar. Dit contract is bedoeld voor internationale expansie. Dat is gesloten met Fontein, in hem hebben we ons vertrouwen uitgesproken. Natuurlijk hebben we dan een belang bij hem, en zullen we dat belang verdedigen. Uiteraard."

Neemt voor mij niet weg dat ze ook nooit iets anders hadden kunnen roepen, denk ik. Al spreekt deze bron natuurlijk wel het vetrouwen uit in de capaciteiten van Fontein, dat weer wel.

Ajaciedjuh

Bericht door Ajaciedjuh » zo mar 02, 2008 1:09 pm

Het belangrijkste is dat tenminste de discussie op gang is gekomen. Nu acties ondernemen. Cruijff kan in ieder geval nu niet terug. Technisch zal hij met een verandering moeten komen. Hij heeft de laatste jaren continue afgegeven op de jeugdopleiding. Ook de 2de-rangs aankopen kan zijn goedkeuring niet verdragen.

In het interview met check van Gelder, zei hij dat hij een plan klaar had liggen. Ook Cruijff kunnen we nu gaan beoordelen op zijn acties.

Neefkens
Erelid

Bericht door Neefkens » zo mar 02, 2008 1:18 pm

Uit het rapport"
Sinds 1 december 2005 kent Ajax NV een driehoofdige statutaire directie. In die structuur worden met name aan de Algemeen
Directeur specifieke eisen gesteld op het gebied van samenbindende kracht, het toezien op collegiale besluitvorming en motiverend
leiderschap naar binnen en buiten. De commissie stelt vast dat de Algemeen Directeur deze vereisten onvoldoende heeft
ingevuld.

Er zijn recent op commercieel gebied belangrijke successen behaald. Het binnenhalen van een nieuwe hoofdsponsor is daar een
belangrijk voorbeeld van. Dat de vertrekkende hoofdsponsor een nieuw contract als subsponsor heeft getekend is eveneens een
uitstekende zaak.
Hoewel binnen Ajax diverse reglementen van toepassing zijn, worden deze in de praktijk onvoldoende toegepast. Het directiereglement
spreekt over collegiaal bestuur maar hiervan is geen sprake.
Toch redelijk genuanceerd, ook de credits geven voor de Aegon-deal.

Maar in het vetgedrukte toch duidelijk aangegeven wat eraan schortte. Hij was verantwoordelijk en heeft dat niet goed gedaan.

Neefkens
Erelid

Bericht door Neefkens » zo mar 02, 2008 1:40 pm

De http://www.afcasupportersclub.nl/ heeft hier ook een mening over: :ajaxsmiley.gif:
Politiek spel van Fontein over de rug van ons aller Ajax

Datum: 02-03-2008

Laatste gewijzigd: 02-03-2008

Categorie: Ajax Nieuws

Het is na deze week wel duidelijk geworden, dat Maarten Fontein de media voor zich heeft gewonnen. Berichten in De Telegraaf over de belangrijke rol van Fontein bij de sponsordeal met Aegon en de aankomende megadeal met Adidas, zou de positie van de huidige Algemeen Directeur binnen Ajax alleen maar sterker maken. Gezien de inhoud van zijn column `Eigen kijk` in De Telegraaf, lijkt het erop dat ook Jaap de Groot is gevallen voor het charmeoffensief van Fontein.

Een uitgelekt onderzoeksrapport van de commissie Coronel, concept ontslagbrieven die al op straat lagen, berichtgeving van een aanstaande megadeal, etc. Is dit allemaal toeval ?
Het lijkt op een één-tweetje met de media.

De AFCA Supportersclub is heel duidelijk in haar mening. Wij als supportersvereniging staan achter de uitkomsten van het rapport `Ajax, de weg naar winst` en vinden dat deze gerespecteerd dient te worden. Het is betreurenswaardig, dat de Algemeen Directeur over de rug van ons aller Ajax bezig is met zijn eigen belang.

Eigen belang boven het clubbelang. Dit getuigt maar weer van weinig clubliefde.
Als Maarten Fontein de club echt lief is, zou hij zijn conclusies trekken.

Jöhnk
Site Admin & AT Toto winner 06/07

Bericht door Jöhnk » zo mar 02, 2008 1:51 pm

Ja, dat idee heb ik dus ook, dat die Fontein lekt als een vergiet.

Zuidema

Bericht door Zuidema » zo mar 02, 2008 2:25 pm

de afcasupportersclub schreef:
"Het is betreurenswaardig, dat de Algemeen Directeur over de rug van ons aller Ajax bezig is met zijn eigen belang.

Eigen belang boven het clubbelang. Dit getuigt maar weer van weinig clubliefde.
Als Maarten Fontein de club echt lief is, zou hij zijn conclusies trekken."
Natuurlijk speelt Fontein het spelletje heel sluw om zijn positie af te dekken en te verstevigen. Niemand zal op zijn paasbest zijn als het op 'overleven' aankomt. Inderdaad uit eigenbelang, maar in hoeverre ook over de rug van Ajax? Hoeveel schade heeft Ajax hier dan van ondervonden? Zo'n rapport lekt een paar dagen te vroeg uit richting VI. So what? Slimme move van Fontein als hij inderdaad lekt. Hij is daarmee een paar nog grotere ratten (Jaakke met name) net even te slim af. Fontein loopt verder te pronken met een paar door hem gerealiseerde sponsordeals, waar Ajax heel veel baat bij heeft. Toch ook geen probleem voor Ajax?

Hoogstens dat enkele naievelingen nog dachten dat Ajax in bestuur en directie integer was. Bullshit natuurlijk, welcome in the real, hard world. Dat is Ajax nooit geweest. Vanaf Jaap van Praag niet, misschien wel eerder niet. Van mij mag Fontein met die lucratieve sponsordeals zo doorgaan 'over de rug van Ajax'. Dat gelek stopt wel weer als hij stevig in het zadel zit. Maar dan wel als commercieel directeur, sowieso een functie die me goed van pas lijkt te komen bij Ajax. Dan mag een ander als AD het boegbeeld vormen van de club.

Bert
Contacteer:

Bericht door Bert » zo mar 02, 2008 4:03 pm

Heeft Fontein het rapport wel gezien voor het 'af' was? Hij zit in de directie, dus had hij niets met dat rapport te maken.
Nog steeds eens met Boem.

En met niemand anders!

Zuidema

Bericht door Zuidema » zo mar 02, 2008 4:31 pm

Bertje schreef:Heeft Fontein het rapport wel gezien voor het 'af' was? Hij zit in de directie, dus had hij niets met dat rapport te maken.
Zal er niet een conceptje van dat rapport hier en daar gesjoeld zijn? Een motief om te lekken had Fontein bij voorkennis in ieder geval gehad, alleen was hij dan met de primeur niet al te scheutig (kennelijk alleen VI). Of Fontein heeft toen helemaal niet gelekt en dan zit Coronel heel vreemd te doen tijdens de vergadering van de ledenraad. Alhoewel... De Telegraaf heeft het over 'suggereren' van Coronel. Kan je ook weer alle kanten mee op. Wat heeft ie werkelijk gezegd tijdens die vergadering?

Bert
Contacteer:

Bericht door Bert » zo mar 02, 2008 4:33 pm

Zuidema schreef:Zal er niet een conceptje van dat rapport hier en daar gesjoeld zijn?
Maar wie lekt er dan? Deze persoon of Fontein?
Een motief om te lekken had Fontein bij voorkennis in ieder geval gehad, alleen was hij dan met de primeur niet al te scheutig (kennelijk alleen VI). Of Fontein heeft toen helemaal niet gelekt en dan zit Coronel heel vreemd te doen tijdens de vergadering van de ledenraad. Alhoewel... De Telegraaf heeft het over 'suggereren' van Coronel. Kan je ook weer alle kanten mee op. Wat heeft ie werkelijk gezegd tijdens die vergadering?
Ik kan me eerlijk gezegd niet voorstellen dat Coronel dit gezegd heeft. Volgens mij zit Jaapie gewoon te stoken.

En met niemand anders!

Neefkens
Erelid

Bericht door Neefkens » zo mar 02, 2008 4:38 pm

Blijft zijn favo hobby. :1evil.gif:

Zuidema

Bericht door Zuidema » zo mar 02, 2008 4:48 pm

Bertje schreef: Maar wie lekt er dan? Deze persoon of Fontein?
Wie heeft de beschikking gehad over dat concept? Of heeft kennis gehad over de inhoud daarvan? In ieder geval natuurlijk de commissieleden zelf. Heeft iemand vanuit die commissie Fontein ingelicht of inzage gegeven in het concept? Of heeft Fontein helemaal niet gelekt in die periode en heeft een commissielid het een en ander gelekt? Misschien naar een maatje, tijdens een gezellig en vertrouwelijk gesprek met een goed glas wijn? Onder 4 ogen en natuurlijk off-the-record?
Ik kan me eerlijk gezegd niet voorstellen dat Coronel dit gezegd heeft. Volgens mij zit Jaapie gewoon te stoken.
Oh zeker, De Telegraaf is beslist geen heilig boontje. Rotzooi is goed voor de oplage. Bovendien: zijn er bronnen die deze Coronel-kwestie van De Telegraaf bevestigen?

Bert
Contacteer:

Bericht door Bert » zo mar 02, 2008 4:52 pm

Zuidema schreef:Wie heeft de beschikking gehad over dat concept? Of heeft kennis gehad over de inhoud daarvan? In ieder geval natuurlijk de commissieleden zelf. Heeft iemand vanuit die commissie Fontein ingelicht of inzage gegeven in het concept? Of heeft Fontein helemaal niet gelekt in die periode en heeft een commissielid het een en ander gelekt? Misschien naar een maatje, tijdens een gezellig en vertrouwelijk gesprek met een goed glas wijn? Onder 4 ogen en natuurlijk off-the-record?
Volgens mij zijn de enige mensen die én beschikking hadden over het rapport én er baat bij hadden te sjoemelen, mensen uit de RvC. Maar goed, ook dit is natuurlijk pure speculatie.
Oh zeker, De Telegraaf is beslist geen heilig boontje. Rotzooi is goed voor de oplage. Bovendien: zijn er bronnen die deze Coronel-kwestie van De Telegraaf bevestigen?
Volgens mij niet.

En met niemand anders!

joey
Erelid

Bericht door joey » ma mar 03, 2008 10:03 am

door Johan Cruijff

BARCELONA - Omdat ik momenteel op reis ben, heb ik slechts zijdelings de laatste ontwikkelingen binnen Ajax vernomen. Het enige wat ik er nu over kan zeggen is, dat ik het jammer vind, dat het de club niet gelukt is om de interne problemen over de competitie heen te tillen. Ik had gehoopt, dat alles voor tenminste een paar weken op alleen het voetbal gefocust zou zijn. Hopelijk zal het de stijgende prestatielijn van het eerste elftal niet beïnvloeden.
Telegraaf

Wat had hij gedacht? Dat iedereen zich keurig zou opstellen? Ajax is niet voor niets een 'slangentuin'. En er zijn geheid een paar slangen die de 'slangentuin' niet uit willen. Beetje naïef van Cruijff. Nee, hij kan beter de vinger aan de pols houden.

Banjavi
Contacteer:

Bericht door Banjavi » ma mar 03, 2008 12:19 pm

Op reis?? Je zou Ajax toch helpen... ?
Hartkamp: " In 't recht telt niet het wezen, maar de schijn.
niet: hoe het is, maar hoe het lijkt te zijn."

Baseman

Bericht door Baseman » ma mar 03, 2008 6:52 pm

Peter schreef:Dit contract is bedoeld voor internationale expansie. Dat is gesloten met Fontein, in hem hebben we ons vertrouwen uitgesproken. Natuurlijk hebben we dan een belang bij hem, en zullen we dat belang verdedigen.
Oftewel. Aegon wil de Chinese markt op en is daarom hoofdsponsor geworden van Ajax en heeft daarom vertrouwen in Fontein. De man namelijk met connecties in China...het zegt verder niets over zijn functioneren als AD en het zegt ook niet wie nu verantwoordelijk is voor dit contract.

Ik vraag me trouwens wel af of Aegon via Ajax/Fontein iets kan bewerkstelligen in China. Een hele ingewikkelde markt, wij doen er ook zaken en het is bij lange na niet zo'n vetpot als veel mensen denken. In potentie is de markt gigantisch, maar in de praktijk kom je er enorm moeilijk binnen en is het nog veel moeilijker om er te blijven. Laat staan dat je een redelijk marktaandeel verovert. Aan de andere kant, mocht het wel lukken dan ben je als bedrijf binnen

Marillion
Site Admin

Bericht door Marillion » ma mar 03, 2008 7:18 pm

Sport is wel een goede manier om ergens binnen te komen. En ik denk dat het plan van Ajax, wat gericht is op de lange termijn, ook wel een kans van slagen heeft. Als je wilt gaan voor de snelle euro's kun je het wel vergeten maar als je daar structureel wilt gaan samenwerken kun je er denk ik wel iets bereiken. En dan kan het ook interessant zijn voor een bedrijf om met Ajax mee te liften.

Maar nu zullen de sponsors eerst maar moeten afwachten wat er gaat gebeuren. Ok, de overeenkomst is misschien gesloten maar als er straks een 'voetbalman' op de positie van algemeen directeur zit dan moet nog maar blijken hoeveel profijt men er nog uit weet te halen.
Nil volentibus arduum

sudesh

Bericht door sudesh » ma mar 03, 2008 9:33 pm

Hensel: ‘Ik voorzitter van Ajax? Het zou waanzinnig zijn’ Tell-a-Friend print nieuwsartikel

--------------------------------------------------------------------------------
Datum: 3-mrt-2008 16:13

Door David Hessing en Rim Voorhaar

Jons Hensel (foto) is kandidaat om John Jaakke op te volgen als voorzitter van de Raad van Commissarissen. Dit meldde sportjurist Berry Bertels maandag op BNR Nieuwsradio. Bertels beroept zich hierbij op betrouwbare bronnen rond de businessclub van Ajax.

Hensel, ondernemer in onder meer vliegtuigbestickering, is op dit moment voorzitter van hockeyclub Amsterdam, tegenover Sportweek: “Toevallig zat ik maandag te luisteren naar dat radioprogramma. Erg grappig. Er werd gezegd dat de opvolger van Jaakke uit het voetbal moest komen en dus niet uit het hockey. Ik mag dan voorzitter zijn van Amsterdam, maar ik kom wel degelijk uit het voetbal.”

Naar verluidt heeft Hensel wel oren naar het voorzitterschap. “Ik geef toe; het zou waanzinnig zijn als ik word gevraagd. Maar behalve een paar telefoontjes van bekenden die vertelden dat mijn naam de ronde zou doen, heb ik niets gehoord. Ik ben niet gevraagd. Het is dus helemaal geen discussie. Maar nu moet ik gaan. Ik ben al laat. Ik heb een meeting bij de ABN Amro…”

Bron: www.sportweek.nl

LucaS

Bericht door LucaS » di mar 04, 2008 9:55 am

Mooi, een echte Ajacied! En met landelijke uitstraling en respect
I think I lost my fucking headache

joey
Erelid

Bericht door joey » di mar 04, 2008 9:56 am

In de hockeywereld wel, hoor. Amsterdam is niet niets! :1evil.gif:

Maar serieus, die functie wordt toch uitgekleed?

Plaats reactie